Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ برابر با  ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲  برابر با ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳

اعلامیه مشترک

حزب کمونیست ایران

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

به مناسبت

  اول مهر؛ بازگشائی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید

 

مدارس و دانشگاه ها همچنان مراکز علم، دانش، آگاهی و مقاومت باقی خواهند ماند!

 

اول مهر سال تحصیلی جدید بار دیگر فرا رسیده است. اما حاکمیت اسلامی به بهانه هایی واهی، آغاز سال  تحصیلی جدید برای دانشگاه ها را سوم مهر اعلام کرده است.. این بار سال تحصیلی جدید، در پی طوفانی که سال گذشته ایران را درنوردید،  در حالی آغاز می شود که زیر موج سرکوب صدها هزار دانش آموز از چرخه تحصیل بازمانده اند؛ جان ده‌ها دانش آموز توسط حکومت اسلامی گرفته شده است ، صدها دانش آموز بازداشت و زندانی شده‌اند؛ صدها دانشجوی آگاه و فهیم گرفتار زندان، احکام تعلیقی یا تبعیدی شده اند. صدها معلم آگاه و دلسوز بازداشت، زندانی، اخراج، بازخرید، بازنشستگی اجباری، تبعید، انفصال از خدمت و یا گرفتار دیگر مجازات های سراسر ناعادلانه شده اند. جدیدترین نمونه این احکام ظالمانه، حکم اخراج محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران، از آموزش و پرورش بعد از ۲۱ سال خدمت صادقانه همزمان با بازگشائی مدارس بود.

امسال در حالی سال تحصیلی جدید فرا رسیده است که در وقت حضور و غیاب اول مهر ۱۴۰۲، کیان پیرفلک، سارینا اسماعیل زاده، هستی نارویی، نیکا شاکرمی، اسرا پناهی، سیاوش محمودی، ابوالفضل آدینه زاده، مونا نقیب، غایب هستند و به مدرسه نیامده اند زیرا جانشان توسط مزدوران حکومت فاشیستی گرفته شده است و مهدی شیبانی، معلم مشهدی، معلم ابوالفضل آدینه زاده به اتهام شرکت در جشن تولد او در بازداشت بسر می برد.

امسال در حالی سال تحصیلی جدید فرا رسیده است که در سال گذشته شاهد فاجعه حملات شیمیایی جنایتکارانه به دانش آموزان و دانشجویان دختر در مدرسه‌ها و در خوابگاههای دانشجویی بودیم. حملات جنایتکارانه ای که سرنخ آن به نهادهای امنیتی و باندهای مافیائی حکومت متصل بود و از این رو مسئولان جمهوری اسلامی نه تنها امنیت جانی دانش آموزان را تأمین نکردند، بلکه به کتمان این جنایت و لاپوشانی و توجیه آن پرداختند و از کنار آن گذشتند.

امسال در حالی سال تحصیلی جدید فرا رسیده است که معلمان شریف و دلسوز عضو انجمن های صنفی معلمان زیر شدیدترین فشارها قرار گرفته اند و با احکام فاشیستی همچون دستگیری و بازداشت و شکنجه و اخراج، تنزل رتبه و کاهش حقوق روبرو شده اند. لیست بلند بالای این انجمن ها و معلمان عضو آن بیانگر این سیاست سرکوبگرانه است. مسعود فرهیخته (انجمن صنفی معلمان استان البرز)، اسماعیل عبدی، رسول بداقی، محمد دارکش، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، زینب همرنگ، فرزانه ناظران پور، فاطمه تدریسی، محمدتقی فلاحی و سارا سیاه‌پور.( انجمن صنفی معلمان تهران (شامل شهرستان اسلامشهر)، امید شاه‌محمدی (انجمن صنفی معلمان دیواندره)، شیوا عاملی‌راد، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، تحسین مصطفی، مسعود نیک‌خواه و سیوان سلیمانی (انجمن صنفی معلمان مریوان)، لقمان افضلی، مختار اسدی و مجید کریمی (انجمن صنفی معلمان سنندج)، سلیمان عبدی (انجمن صنفی معلمان سقز)، محمود ملاکی (کانون صنفی معلمان بوشهر)، هاشم خواستار و عاتکه رجبی (انجمن صنفی معلمان خراسان رضوی)، پیروز نامی (انجمن صنفی معلمان استان خوزستان)، حمید رحمتی (انجمن صنفی معلمان شهرستان شهرضا استان اصفهان)، انوش عادلی، فریبا انامی، عزیز قاسم‌زاده، حسن نظریان و محمود صدیقی‌پور( انجمن صنفی معلمان استان گیلان)، محمدعلی زحمتکش، عبدالرزاق امیری، اصغر امیرزادگان، مژگان باقری، زهرا اسفندیاری، مهدی فتحی، ابوالفضل خوران، غلامرضا غلامی‌کندازی، ایرج رهنما و افشین رزمجو(انجمن صنفی معلمان استان فارس)، محمد سعیدی ابوالشقاقی (فعال صنفی معلمان استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد)، سعید مطهری (فعال صنفی معلمان استان خراسان شمالی، شهرستان اسفراین).

امسال در حالی سال تحصیلی جدید فرا رسیده است که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ۹۶۰ هزار کودک و نوجوان در سن آموزش از تحصیل بازمانده یا ترک تحصیل کرده‌اند در حالی رقم واقعی آن بیش سه و نیم کودک بازمانده از تحصیل هستند. بخش عظیمی از این آمار به دختران و کودکان مناطق محروم تعلق دارد. در حالی که طبق اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی: «دولت موظف است وسایل آموزش‌ و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد». ترک تحصیل یا بازماندن از تحصیل نتیجه  پولی شدن آموزش است که  از سیاست‌های غارتگرانه و ضد مردمی  جمهوری اسلامی است که از وظیفه خود بر پایه قانون اساسی اش شانه خالی کرده و شکاف عظیم طبقاتی را دامن زده است. از این روست که  وزیر آموزش و پرورش این حکومت با وقاحت اعلام می کند: "هرکس آموزش بهتری می‌خواهد باید پول بیشتری بپردازد"!

اول مهر و بازگشائی درهای مدارس و دانشگاه ها می بایست آغاز مهربانی و مهرورزی و محیطی سرشار از شادی، خلاقیت و سلامت روح و روان برای دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان باشد. اما تاریک اندیشان متحجر برای پیشبرد اهداف فاشیستی خود در زمینۀ آموزش، سیاست "انقلاب فرهنگی" در مدارس و دانشگاه ها را  با اخراج ها، احضارها، تعلیق ها و تصفیه ها از میان معلمان آگاه، استادان روشن بین و دانشجویان شجاع به پیش برده اند. بر اساس اطلاعات تاکنونی  طی ۹ ماه اخیر دست‌کم ۱۱۰ دانش‌آموز و ۴۷ معلم بازداشت شده‌اند و برای شماری  نیزاحکام «زندان و شلاق» صادر شده است. توجه داشته باشیم که موج پاکسازی پس از دانشگاه ها به مدارس نیز کشیده شده است و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که امسال ۲۰ هزار مدیر مدرسه را تغییر داده‌اند تا در مدارس "تحول" ایجاد کنند و توضیح داده که این تغییرات ادامه خواهد داشت. آنها با اخراج معلمان آگاه و استادان فهیم و با اعزام آخوندها در مقام معلم به مدارس و گسیل مداحان در لباس استادی به دانشگاه ها، قصد دارند مدارس و دانشگاه ها را از مراکز علم، دانش، پژوهش و آگاهی به مراکز خرافه، جهل و تربیت کادرهای دستگاه های فاشیستی حاکمیت تبدیل کنند.  

جدا از "انقلاب فرهنگی" تاریک اندیشانه فاشیستی، سیاست کالائی سازی آموزش، یکی دیگر از سیاست های حاکمیت اسلامی در تمامی این سال ها بوده است. حکومت اسلامی به جای فراهم کردن شرایط آموزش رایگان و با کیفیت؛ کلاس‌های چهل نفره و بدون امکانات آموزشی لازم، رشد قارچ‌گونه مدارس خصوصی در هر کوی و برزن، تورم افسار گسیخته‌ی قیمت نوشت‌افزار و ده ها مشکل دیگر نظیر گرانی هزینه سرویس مدارس، نبود زمین ورزشی مناسب، نبود بهداشت و تغذیه مناسب در مدارس، را به معضلات نظام آموزشی کشور افزوده است.

اما با این وجود، دانشگاه ها و مدارس همواره سنگر مبارزه و مقاومت باقی مانده اند.  دانش آموزان پردل و دانشجویان شجاع همواره سیاست «در سنگر مدارس هم درس و هم سیاست» را به پیش برده اند. قوام و رشد تشکل های صنفی دانشجویی و نقش برجستۀ تشکل های صنفی معلمان نشان داده است که این ارتش میلیونی به نقش و اهمیت سازماندهی در امر مبارزه و مقاومت برای کرامت انسانی دانش آموزان و دانشجویان  و همه شهروندان کشور تا چه میزان آگاهند. همچنین فراموش نکنیم که جوانان دانش آموز و دانشجو و خصوصاً دختران شجاع این مرز و بوم  پیشاپیش دیگر جوانان، پیشقراولان جنبش شکوهمند و انقلابی «زن، زندگی، آزادی» ما بودند که حماسه آفریدند و جهان را به تحسین و حیرت واداشتند. اینها آینده سازان ایران ِ فارغ از ظلم و ستم، جهل و نادانی، فقر و بی‌عدالتی از همین امروز هستند. اول مهر آغازی دوباره است تا متحدتر، یکپارچه تر، سازمانیافته تر و با کسب آگاهی و دانش بیشتر، برای آینده ای بهتر و انسانی تر برنامه‌ریزی کنیم.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

پیروز باد انقلاب مردم ایران

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

حزب کمونیست ایران

شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ برابر با  ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۳

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©