Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ برابر با  ۱۲ اگوست ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲  برابر با ۱۲ اگوست ۲۰۲۳

خاک سرخ

جغرافیا و روزشمار قیام ژینا

 (بخش پنجم- پایانی)

طه رادمنش

طرح: آرش مرادزاده

گزارش پیش رو داعیۀ جامع و مانع‌بودن ندارد. بلکه صرفا تلاشی است هر چند کوچک برای روایت روزشمار قیام ژینا با محوریت پراکنش جغرافیایی آن. برای تهیۀ این روایت کرونولوژیک، با تطبیق روایت‌های رسانه‌های جریان اصلیِ (مِین استریم) داخلی و خارجی و رسانه‌های بدیل (آلترناتیو)، و سایت‌های خبری و صفحات مجازی، و همچنین، مشاهدات میدانی و اول‌شخص، تلاش شده تا چهره‌ای نسبتا شفاف از روند آغازین این قیام ارائه شود. برای نشان دادن نقشۀ پراکنش و جغرافیای اعتراض این قیام نیز به شکل تصادفی (random) از عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای موسسۀ مطالعات جنگ ایالات متحده برای مکتوب کردن خرده‌گزارش‌ها استفاده شده است.

ماوقع را همگان می‌دانند؛ رخدادی  که از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در پی قتل مهسا (ژینا) امینی در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی آغاز شد. زنجیرۀ قیام از سقز (زادگاه مهسا امینی) شروع شد و تا امروز ادامه دارد.

به محض به خاک سپاری ژینا، نامش تبدیل به رمز شد. و ادامۀ خیزش سقز به تهران رسید. معترضان به قتل ژینا در ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در حوالی میدان آرژانتین تهران (در نزدیکی بیمارستان کسری) گرد آمدند که منجر به بازداشت چندتن از معترضان شد. سپس در روز بعد ۲۷ شهریور ۱۴۰1، اعتراضات در سقز ادامه پیدا کرد و از آن پس بود که شهرهای دیگر نیز دومینووار به این اعتراضات پیوستند.

توضیح: این گزارش قیام را از 16 اسفند 1401 تا 7 اردیبهشت 1402 پوشش داده است.

16 اسفند1401

در ادامۀ ترورهای شیمیایی به مدارس (غالبا دخترانه) شورای تشکل‌های صنفی فرهنگیان برای این روز فراخوان داد تا بجای تعطیل‌کردن موقتی مدارس، والدین به همراه معلمان دلسوز و کادر زحمتکش مدارس روبروی وزارتخانۀ آموزش و پرورش تهران، و ادارۀ کل آموزش و پرورش در دیگر شهرستان‌ها تجمع اعتراضی انجام دهند.

17 اسفند1401

در این روز (چهارشنبه)  با همزمانی هشت مارس، روز جهانی زنان، فراخوان‌های متعددی از سوی گروه‌ها، تشکل‌ها و هسته‌های صنفی و سیاسی صادر شد. در تهران (اکباتان)، کردستان (سنندج، کامیاران) و برخی شهرهای دیگر زن‌ها روز مهم هشت مارس را پاس داشتند.

در خیابان طالقانی، نزدیک بازار هاجر خاتون در سنندج، زنان زیادی با اهدای شاخه‌گل به مردم، هشت مارس را گرامی داشتند.

18 اسفند1401

زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، همراه با مادر مجاهد کورکوری تصویری از خود در فضای مجازی منتشر ساختند، تا بیش از پیش اتحاد خانواده‌های دادخواه را نشان دهند.

19 اسفند

جمعه‌های اعتراضی زاهدان کماکان ادامه پیدا کرد، اما نه با شدت و حدت سابق. برخی رسانه‌ها از زد و بند انتظامات مسجد مکی با عوامل حکومتی، و همچنین بیش‌ترشدنِ فشار بر ورود نمازگزاران را دلیل کاهش اعتراضات خیابانی دانستند.

در این روز ویدئوی رقص معروف به «دختران اکباتان» بسیار در فضای مجازی فراگیر (وایرال) شد که با آهنگ CALM DOWN  رقصیده بودند. حساب توئیتریِ موسوم به اکباتان از دستگیری مربی رقص دختران خبر داد. ولی رفته‌رفته به موج «رقص اعتراضی» در حمایت از دختران اکباتان اضافه شد.

حامد اسماعیلیون نیز در این روز از سِمت خود، سخنگویی انجمن خانواده‌های قربانی هواپیمای اوکراینی استعفا داد تا بنا بر نظرش، بیش از پیش بتواند فکر و ذکر خود را در راستای انقلاب «زن، زندگی، آزادی» مصروف دارد.

رضا پهلوی، مسیح علینژاد، حامد اسماعیلیون، و دیگر متحدان مشهور همین گروه، در این روز منشوری را با نام «منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» به شکل مخفف «مهسا» منتشر ساختند.

20 اسفند1401

در استکهلک سوئد در اعتراض به ترورهای شیمیایی دختران دانش‌آموز، تجمع اعتراضی از سوی جمعی از ایرانیان برگزار شد.

در این روز (شنبه) ترورهای شیمیایی مجددا با گسترۀ زیاد صورت گرفت. مدارس مورد حمله قرار گرفته به شرح زیر است:

دبستان دخترانۀ کوثر و ستایش، اهواز

فاطمیه، سیاهکل

مدرسه‌ای در باغملک

مدرسۀ دخترانه‌ای در پردیس

صدیقۀ کبری، آبادان

در ادامۀ شنبه‌های اعتراضی ایرانیان دیاسپورا، کپنهاگن دانمارک نیز محل تجمع شد.

در این روز پایگاه بسیج شهر ماهشهر واقع در فاز 5 توسط افرادی ناشناس آتش زده شد.

21 اسفند1401

در روز یکشنبه، نشست «بهار آزادی» در ماینز آلمان با حضور حامد اسماعیلیون انجام شد. اسماعیلیون در این نشست تاکید کرد «روی قدرت‌های خارجی نمی‌شود حساب کرد.»

بازنشستگان صندوق حمایت از کارکنان فولاد در اصفهان نیز تجمع اعتراضی کردند و شعار دادند: «سفرۀ ما خالیه، وعده وعید کافیه»

الهام افکاری، خواهر نوید افکاری نیز در این روز با «پابند الکترونیک» از زندان آزاد شد.

در 21 اسفند هشتگ نوروز_ ژینا در فضای مجازی فراگیر شد.

22 اسفند1401

در روز دوشنبه، دو مدرسه در ماهشهر مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفتند. همچنین مدرسۀ راهنمایی وحدت در دهستان، و مدرسه‌ای در کانی‌سور، در شهرستان بانه نیز مورد حمله قرار گرفتند.

پیروی فراخوان‌های منتشرشده برای روزهای 22، 23 و 24 اسفند، در مشهد و قزوین و گوهردشتِ کرج تجمع اعتراضی انجام شد. در مشهد مردم شعار دادند: « تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود». در متروی تهران نیز شعار «هر کی می‌گه بی‌طرفه، دروغ می‌گه بی‌شرفه» شنیده شد. جای‌جای کردستان نیز همچون روزهای پیشین قیام، آتش خیزش روشن نگه داشته شد.

در این روز فیلم اعتراف – به گمان اکثریت، اعتراف اجباری- «دختران اکباتان» منتشر شد.

ساندی تایمز نیز در گزارشی روایت جدیدی از قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) منتشر کرد.

در ستارخان و اکباتان (تهران) نیز شعارهای «مرگ بر  دیکتاتور» شنیده شد.

فرماندۀ انتظامی تهران بزرگ، در این روز اعلام کرد: در چهارشنبه‌سوری برای مهار جمعیت معترض، و همچنین هدایت مسیر جشن مردمی، از ظرفیت مساجد استفاده خواهیم کرد.

شهر زیبا (استان تهران)، محلۀ حمیدرضا روحی، شهید قیام ژینا، تهران پارس و محلاتی در قزوین نیز تجمع اعتراضی برگزار شد و شعارهای ضدحکومتی سر داده شد.

 

در این روز غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی ایران، در نشست شورای عالی قوۀ قضائیه اعلام کرد: تا کنون 82 هزار و 656 نفر مشمول عفو شده‌اند، که 22 هزار نفرشان مربوط به اعتراضات اخیر بوده است.

در این روز، سنگ مزار نیما نوری، شهید قیام ژینا که پیکرش تحویل خانواده داده نشد، توسط برخی افراد ناشناس شکسته شد.

در قزوین نیز تجمع اعتراضی برگزار شد و شعار «مرگ بر ….. لعنت بر ……» سر داده شد.

در این روز مهدی یراحی، کیهان کلهر و اصغر فرهادی از سوی قوۀ قضائیه ممنوع‌المعامله اعلام شدند.

صالح نیکبخت، وکیل خانوادۀ مهسا (ژینا) امینی، به شعبۀ 2 بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ایران (تهران) احضار، و به اتهام تبلیغ علیه نظام مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و به قید کفالت آزاد شد.

علی روحی، پدر حمیدرضا روحی، شهید قیام ژینا، در استوری‌ای نوشت: می‌گن با زدن تو شهر را آروم کردن پسرم.

23 اسفند1401

در سنندج، دیواندره، سقز و کامیاران (استان کردستان) شهرداری برای پیشگیری از تبدیل جشن چهارشنبه‌سوری به حرکتی اعتراضی، تمام لاستیک‌های سطح شهر را جمع‌آوری کرد و سطل‌های فلزی نگهداری زباله را موقتا انبار کرد.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: حدود 13 هزار دانش‌آموز متعاقب مسمومیت‌های سریالی، بدحال شده‌اند.

رسول کریمی، از بازداشتی‌های قیام ژینا، در اعتراض به بلاتکلیفی، در زندان شهر ایلام اقدام به خودکشی کرد.

چهارشنبه‌سوری بود و شهرها و مناطق زیادی جشن را تبدیل به حرکتی اعتراضی کردند. شهرها به شرح زیر است:

سعادت‌آباد، شهرک بوعلی (همراه با رقص کوردی)، جوادیه، خیابان طیب، گیشا، قیطریه (با شعار بژی کوردستان)، نظام‌آباد (شعار «امسال سال خونه، ….. سرنگونه)، تهران(شعار «حکومت بچه‌کش نمی‌خوایم» شعار غالب تهرانی‌ها بود).

سنندج (شعار: «کاک هومن قهرمان است، شهید کوردستان است، و « مرگ بر …..)، دیواندره (محاصرۀ مقطعیِ فرمانداری)، دهگلان، راه‌بندان کمربندی کرمانشاه- سنندج، پارک کودک (بنا بر برخی گزارش‌ها صدای تیراندازی ماموران نیز شنیده شد)، سقز (صدای تیراندازی)، مهاباد (پرچم جمهوری اسلامی توسط مردم معترض به آتش کشیده شد)، بوکان، کردستان.

خیابان نصر منتهی به میدان دکتر حسابی، جوانرود، بستن خیابان بازار، زاهدان.

قائم‌شهر، ساری، مازندران.

مناطق زیادی در استان اصفهان.

اسلام‌آباد، ارومیه.

میدان شهرداری رشت (شعار «امسال سال خونه ……… سرنگونه)، گیلان.

مناطق زیادی در استان گرگان.

رما (REMA) خوانندۀ آهنگ معروفی که موج رقص اعتراضی با آن شروع شد نیز، با بازنشر ویدئوی رقص دختران اکباتان، گفت: ای زنان زیبا، که برای داشتن یک دنیای بهتر می‌جنگید، همراه با شما رویا می‌بینم.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با همکاری وزارت کشور، و ستاد عفاف و حجاب، طرح 7ماده‌ای برای مقابله با بی‌حجابی را تهیه کردند.

24 اسفند1401

در روز چهارشنبه، سپیده قلیان، فعال کارگری، بعد از 4 سال و 7 ماه از زندان (بخاطر پروندۀ هفت‌تپه) آزاد شد. در صفحۀ شخصی‌اش نوشت: «این بار به امید آزادی ایران اومدم بیرون.» به محض آزادی در وسط خیابان، در حالی که لباس زیبای همیشگی خود و تاج گل بر سر داشت، فریاد زد: «……………….ضحاک می‌کشیمت زیر خاک» قلیان در مسیر خانۀ خودش بود که تنها 7 ساعت بعد از آزادی، مجددا توسط نیروهای حکومتی دستگیر شد.

رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین نیز در این روز برگزار شد.

فراجا در اعلام نظری رسمی گفت: 110 نفر را در ارتباط با مسمومیت‌ها دستگیر کرده‌ایم، هر چند مقصر اصلی «بُمبک بدبو» بوده است.

شیرزاد احمدی‌نژاد، بنا بر برخی گزارش‌های نهادها و موسسات حقوق بشری، زیر شکنجۀ عوامل حکومتی جان باخت و در این روز پیکرش راهی بوکان شد. پیروی همین حرکت، جادۀ حصار واقع در بوکان توسط عوامل حکومتی بسته شد تا مردم نتوانند به استقبال شهید شهرشان بروند.

25 اسفند1401

جمعی از مادران دادخواه دیداری آخرِ سالی با یکدیگر داشتند. از جمله این عزیزان می‌توان به: لیلا مهدوی (مادر ساوش محمودی)، اکرم نقابی (مادر سعید زینالی)، منظر ضرابی (که فرزندان و نوه و عروسش را در ساقط‌کردن هواپیمای اوکراینی از دست داد) اشاره کرد.

بهشت محمدی (آرامستان مرکزی سنندج) و آرامستان آیچی (مدفن ژینا) به رسم هر سالۀ بازدید مردم از رفتگانش (آخرین آخر هفتۀ سال)، شلوغ شد و به نوعی آوردگاه اعتراض گردید. که بنا بر برخی گزارش‌ها فضای هر دو آرامستان میلیتاریزه و امنیتی شده بود.

26 اسفند1401

باز هم جمعۀ زاهدان و نطق‌های مولوی عبدالحمید. مولوی اشاره کرد «تمام مشکلات این 40 سال اخیر بخاطر حاکم‌شدن نگاه مذهبی به کشور بود»

مسیح علینژاد نیز در این روز در لاهۀ هلند با برخی مسئولان پارلمانی دیدار داشت و تاکید مجدد داشت بر تروریستی اعلام کردنِ سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، از سوی مقام‌های غربی.

زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک اشاره کرد، بهمن بهمنی برادر من است. همشهری‌هایم را به عنوان قانل نمی‌پذیرم. تاکید کرد طایفه‌ها را به جان هم نیندازید.

27 اسفند  1401

در این روز (شنبه) سپاه پاسدارن قم، از آغاز طرح «آمر به معروف محلۀ خود باشیم» خبر داد.

فاطمه حیدری (خواهر جواد حیدری، از شهدای قیام ژینا) از اخراج خود از کار خبر داد.

فائزه رهنورد (خواهر مجیدرضا رهنورد) نیز از ممنوع‌الورودی به دانشگاه محل تحصیلش خبر داد.

حال‌وش خبر داد، مولوی عبدالمجید مرادزهی، روحانی سرشناس اهل سنت، پس از گذشت 47 روز همچنان در انفرادی اطلاعات مشهد است.

رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین با عنوان «کمربند امنیتی دریایی 2023» که از روز پنجشنبه 25 اسفند آغاز شده بود، به پایان رسید.

مراسم نوروزِ حکومتی در سنندج از سوی مردم تحریم شد.

28 اسفند 1401

46 مدیر حوزه‌های علمیۀ تهران در نامه‌ای به رئیسی، خواهان سخت‌گیری بیش‌تر نسبت به بی‌حجابان شدند.

دادستان ایذه از برگزاری دادگاه عباس کورکوری (مجاهد) خبر داد که او را مفسد فی‌الارض اعلام کرده‌اند. از دیگر جرایم او: تشکیل گروه باغی و عضویت در آن از طریق قیام مسلحانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است. دادستان گفت او اتهامات خود را پذیرفته.

در این روز، سلیمان عبدی، عضو انجمن صنفی معلمان سقز نیز بازداشت شد.

29 اسفند1401

در آخرین روز سال حقوق اکثر معلمان پرداخت نشد.

1 فروردین 1402

سال جدید آغاز شد و خیزش ادامه پیدا کرد.

سنندج، سقز، دهگلان و بوکان و اکثر مناطق کوردنشین در کنار رقص و پایکوبی، به رسم سنت هرساله برای نوروز، شعارهای ضدحکومتی نیز سر دادند.

در مهاباد نیز مردم با شعار «بچه‌های مهاباد، حریف هر چی جلاد» به استقبال «نوروزِ ژینایی» رفتند. اسدآباد همدان، سردشت، تهران‌پارس (تهران)، اسلامشهر (تهران)، روستای اویهنگ سنندج نیز صحنۀ نوروز ژینایی بود. درست در لحظۀ سال تحویل بنا بر گزارش هه‌نگاو و کوردپا، عوامل حکومتی، ساکنان مناطق کوردنشین را با تیراندازی متفرق کردند.

همزمان با شلیک توپ به مناسبت اعلام آغاز سال جدید، مناطق زیادی در تهران با شعارهای: «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «امسال سال خونه، ……………سرنگونه» به لرزه درآمد.

2 فروردین 1402

شبکۀ گذار با حضور رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، گلشیفته فراهانی، عبدالله مهتدی، شیرین عبادی، مسیح علینژاد، علیجانی، مرجان ساتراپی و عباس میلانی اعلام موجودیت کرد.

3 فروردین 1402

در این روز نه خبری از تجمع بود و نه شعارهای روزانه و شبانه. اما اتفاقی خارج از خیابان، وجدان عموم را رنجیده خاطر کرد. ایرج طهماسب، چهرۀ قدیمی و مجری محبوب برنامه‌های کودک و نوجوان که به خالق «کلاه‌قرمزی» معروف است، در سری دوم برنامۀ اینترنتی و پرطرفدار «مهمانی» شوخی زننده‌ای کرد. در این قسمت از برنامه، یکی از شخصیت‌ها وقتی در حال روایت‌کردن «گرفتن خواهرش» بود، سرآخر گفت بالاخره با یکی آشنا شد و پسره خواهرم را گرفت. این شوخی از نظر قاطبۀ مردم و همچنین خانواده‌های دادخواه، نه‌تنها انتقادی سیاسی و گزنده در لفافۀ طنز علیه حکومت نبود، بلکه نمکی بود بر زخم خانواده‌هایی که پارۀ تنشان در سال گذشته در خلال قیام ژینا، به خیابان رفت و دیگر بازنگشت.

4 فروردین 1402

اولین جمعۀ سال جدید، اینترنت زاهدان دچار اختلال شدیدی شد که «نت بلاکس» آن را تایید کرد. سخنرانی زندۀ مولوی نیز بخاطر همین امر از اینستاگرام پخش نشد. بعد از بهبود نسبی اینترنت و انتشار فیلم‌های مربوط به جمعۀ اعتراضی، شعارهای «مرگ بر بسیجی، مرگ بر سپاهی»، و «سلطنت، ولایت، یک‌صدسال جنایت» به گوش رسید.

در گالیکش استان گلستان نیز، اهل سنت در حمایت از خواسته‌های اقلیت سنی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

خواهر زینب جلالیان (قدیمی‌ترین زندانی سیاسی زن در جمهوری اسلامی)، و خواهر شهید شیرین علم‌هولی در مراسم نوروزی شهر ماکو، با هم سرود کوردیِ «شروانو» به معنای رزمنده را اجرا کردند.

5 فروردین 1402

در این روز خبری از تجمع یا کنش اعتراضی یا شعار شبانه نبود.

6 فروردین 1402

بازنشستگان شوش با شعار «گرانی، تورم، بلای جان مردم» به صحنه آمدند.

معلمان و فرهنگیان سقز نیز در اعتراض به بازداشت سلیمان عبدی، مقایل ادارۀ آموزش و پرورش سقز تجمع کردند.

7 فروردین 1402

کنفرانس شبکۀ «گذار» با حضور شیرین عبادی برگزار شد، و شاخۀ کارآفرینی شبکه موسوم به «گذار سیلیکون ولی» نیز اعلام وجود کرد.

8 فروردین 1402

در سلسله کنفرانس‌هایی که با حضور چهره‌های سرشناس و دادخواهی چون حامد اسماعیلیون برگزار می‌شد، اسماعیلیون به امر «دادخواهی» اشاره کرد و تاکید کرد برای اعدامیان دهۀ شصت و مشخصا «مجاهدین» نیز باید پروسۀ دادخواهی آغاز شود. یاسمین پهلوی، همسر رضا پهلوی، اعلام کرد مجاهدین نیازی به امر دادخواهی ندارند. همین گفته واکنش زیادی را بین کابران فضای مجازی، و همچنین فعالان سیاسی و عدالت‌خواهان برانگیخت. یاسمین پهلوی، پیش‌تر نیز به کرات، ضدیت و دشمنی خود را با هر آنچه رنگ و بوی «چپ» می‌دهد اعلام کرده بود، که مشت نمونۀ خروارش، بُلدکردنِ شعار «مرگ بر سه فاسد، ملا، چپی، مجاهد» بود.

9 فروردین 1402

نشست اتحاد و آزادی برای دموکراسی در اتاوا  برگزار شد.

از بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو خبرنگاری که واقعۀ قتل ژینا را اول‌بار پوشش دادند و رسانه‌ای کردند، گذشت. الناز محمدی، خواهر الهه محمدی، فراغش را در ششمین ماه رسانه‌ای کرد.

کارگران هفت‌تپه، علیه دستمزد مصوب سال جدید تجمع اعتراضی برگزار کردند.

فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که از برخورد بد گشت ارشاد با مردم در لاهیجان حکایت داشت.

در شیراز نیز ماموران مخلِ رقص و شادی و تفریح مردم محلی و مسافران نوروزی شدند.

بنیاد نیمن (NIMAN) در دانشگاه هاروارد، جایزۀ لوئیس لیون را برای «وجدان و صداقت در روزنامه‌نگاری» مشترکا به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا کرد.

10 فروردین 1402

در امروز (پنجشنبه) مردم مهاباد بر سر مزار کشته‌شدگان قیام ژینا حضور پیدا کردند، و سالروز اعدام شدن قاضی محمد را تبدیل به گردهماییِ آئینی کردند.

آرامستان آیچیِ سقز نیز، در اولین پنجشنبۀ سال جدید کاملا میلیتاریزه شد.

چهلم صادق فولادی وندا، کفاش گل‌های رنج، سوسیالیستِ اهل گچساران، که دوم بهمن 1401 پیکرش را پیدا کردند نیز، برگزار شد.

وزارت کشور، شش ماه بعد از قتل مهسا (ژینا) امینی، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «دربارۀ حجاب عقب‌نشینی نمی‌کنیم.» وزارت کشور حق انتخاب زنان دربارۀ حجاب را رد کرد.

معلمان تهران نیز تحصن اعتراضی- صنفی کردند.

در این روز حکم اعدام سهند نورمحمدزاده لغو گردید. اما به اتهام محاربه به تبعید و زندان محکوم شد.

11 فروردین 1402

جمعۀ اعتراضی زاهدان با فروکشی نسبی ادامه داشت. مولوی از مردم خواست بخاطر ماه رمضان و به حرمت این ماه، راه‌پیمایی اعتراضیِ سکوت برگزار کنند. اینترنت زاهدان نیز با اختلال گزارش شد. مولوی گفت: «این مسیری که حکومت می‌رود، من این مسیر را بن‌بست می‌بینم» همچنین اضافه کرد: «چه کسی باور می‌کند جمهوری اسلامی نماز و نمازخانه را تعطیل کند؟» اشارۀ مولوی به نطق برخی مقامات اشاره داشت، که مسجد مکی را پایگاه شیطان معرفی کرده بودند و خواهان تعطیلی و حتی انهدام آن بودند.

مادران دادخواه گیلان بر مزار شهیدان مهرگان زحمتکش و محمدرسول مومن‌زاده حاضر شدند.

مجمع رهروان ولایت قم از طلاب خواست تا بعد از اتمام نماز جماعت، شعار «مرگ بر بی‌غیرت» و «مرگ بر بی‌ناموس» سر دهند.

به انتخاب گروهی از عکاسان خبری ایرانی مقیم خارج از کشور، عکس لحظۀ در آغوش رفتن مادر و پدر مهسا (ژینا) امینی، هنگام دریافت خبر فوت ژینا، عکس سال 1401 انتخاب شد.

12 فروردین 1402

همراه با روز حکومتی «جمهوری اسلامی» – همان آری یا نه – در فضای مجازی نیز هشتگ نه به جمهوری اسلامی ترند شده بود. در همین راستا در شهرها و کشورهای زیر، راهپیمایی‌ها و تجمعاتی علیه این روز انجام شد:

نیوزلند، اوکلند، اتریش، مالمو، گوتنبرگ، توکیو، هامبورگ، کلن.

در محلات خوش شمالی، اکباتان، پونک، سیدخندان، تجریش، هفت تیر (تهران) نیز شعارهای «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، و «مرگ بر دیکتاتور» شنیده شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نمایندۀ شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: «اگر قوۀ قضائیه قضیۀ حجاب را تمام نکند، مجلس ورود خواهد کرد» وی اشاره کرد مهلت قوۀ قضائیه برای «حل قضیۀ حجاب» 14 فروردین به پایان خواهد رسید.

در این روز زیباترین تصویر سال جدید خلق شد. ماشالله کرمی، پدر شهید محمدمهدی کرمی، با در دست داشتن قاب عکس فرزندش، بر مزار مهسا (ژینا) امینی حاضر شد و دست در دست امجد امینی، پدر ژینا، عکسی به یادبود گرفت؛ یادبودی برای اتحاد برای دادخواهی.

13 فروردین 1402

آریان خوشگوار، کودک 17 سالۀ سنندجی، که در 26 آبان 1401 بنا بر برخی گزارش‌ها بر اثر ضربات باتون و چاقو مجروح شده بود، جان باخت.

فیلم‌ها و تصاویر زیادی نیز در فضای مجازی منتشر شد که همگی حاکی از زورآزمایی حکومت و عوامل سرکوب، علیه مردمی بود که برای سیزده به در به پارک و محیط‌ها و اماکن تفریحی رفته بودند.

مصادف شدن عید نوروز، قیام ژینا، جنبش زن، زندگی، آزادی با ماه رمضان برخورد حاکمیت با مردم را وارد فاز تازه‌ای کرد.

14 فروردین 1402

با اتمام تعطیلات نوروزی و بازگشایی مدارس، موج تازۀ ترورهای شیمیایی آغاز شد. در اولین روز از بازگشایی مدارس، مدرسۀ دخترانۀ 22 بهمن محمدیارِ نقده مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفت.

سید مسیب موسوی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، از پلمب 250 مغازه در یک ماه گذشته خبر داد، که همگی بنا بر ادعای او به جرم کشف حجاب بوده است. بنا بر گزارش‌های رسمیِ خبرگزاری‌های حکومتی بیش از 40 مغازه نیز در کاشان به همین دلیل پلمب شدند. و 3 کافه‌رستوران در نوشهر.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حسین جلالی، نیز اعلام داشت: «قوۀ قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت کشور، شورای امنیت ملی، شورای فرهنگ عمومی و مجلس شورای اسلامی، برای اجرای قانون «عفاف و حجاب و زیست عفیفانه» به توافق رسیده‌اند.

در این روز، سیامند معینی، از رهبران حزب پژاک (یکی از جوان‌ترین احزاب کورد) مخالفت خود را با منشورِ به زغم او «پهلوی‌گراها» اعلام کرد.

در 14 فروردین از سوی نهادهای بالاسریِ آموزشی ابلاغ و اعلام شد که زین پس، به دانش‌آموزان و دانشجویانی که حجاب شرعی و شئونات اسلامی را رعایت نکنند، هیچ خدماتی ارائه نخواهد شد. به عبارتی، افرادی که حجاب اسلامی را رعایت نکنند، حتی حق ورود به مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی را نخواهند داشت.

15 فروردین 1402

در این روز (سه‌شنبه)، دبیرستان دخترانۀ سحر دولت‌آباد در استان اصفهان مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفت.

پنج حزب و سازمان ایرانی جمهوری‌خواه، با اعلام تشکیل ائتلافی به نام «همگامی» در نشستی خبری حضور یافتند. اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، جبهۀ ملی ایران شاخۀ اروپا، حزب چپ ایران، سازمان‌های جبهۀ ملی ایران در خارج از کشور و همبستگی جمهوری‌خواهان ایران اعلام کردند: «برای برقراری یک جمهوری سکولار و دموکرات در ایران همگام هستیم» این نشست در لندن برگزار شد.

محمود جعفری، بهروز خلیق، مریم سطوت، مهدیه گلرو، همایون مهمنش از طرف این 5 گروه در این کنفرانس خبری شرکت کردند.

در این روز، همچنین، شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از آغاز طرح «تذکر لسانی، وظیفۀ همگانی» برای رعایت حجاب خبر داد.

در این روز، علی اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعه و نمایندۀ رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: «نمایندگان ولی‌فقیه نامۀ محرمانه‌ای دربارۀ حجاب به ابراهیم رئیسی نوشته‌اند»

سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سران قوا اشاره کرد: «حجاب محدودیت شرعی و قانونی است و کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است»

در این روز، پیش‌نویس قطعنامۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در محکومیت وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی، با 23 رای مثبت تصویب شد.

رضا پهلوی نیز در این روز، در توئیتی اعلام کرد در راستای شنیدن صداهای مختلف و برای احترام به تکثر سیاسی، از تمام گروه‌های سیاسی که انتقاداتی به منشور «مهسا» دارند، دعوت می‌کنیم تا ضمن پذیرش اصل «احترام به تمامیت ارضی ایران» نظرات خود را با ما در میان بگذارند.

16 فروردین

امروز (چهارشنبه)، تولد حمیدرضا روحی، جانفشان قیام ژیناست. به همین مناسبت در محلۀ شهرزیبا (محلۀ حمیدرضا روحی) تجمعی با جمعیتی محسوس برگزار شد و مردم با شعار «با اومدیم دوباره، خیزش ادامه داره» مجددا یادآوری کردند که قیام همچنان زنده است.

محمد حبیبی، معلم و فعال صنفی، نیز در این روز مجددا بازداشت شد.

17 فروردین

جمعی از اعضای کتابخانۀ ملی در اعتراض به تعلیق برخی اعضا به علت کشف حجاب، در محوطۀ کتابخانه تحصن کردند و شعار سر دادند: «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری» و «هر یه نفر تعلیق شه، هزار نفر پشتشه» و «رهایی حق ماست، قدرت ما جمع ماست»

در این تجمع، چندی از اعضایِ مرد نیز، با پوشیدن روسری، دست به مقاومت مدنی زدند و زنان را همراهی کردند.

18 فروردین

زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، از دیدار برخی سینماگران با خانواده‌اش خبر داد. از جمله این سینماگران می‌توان به: جعفر پناهی، فاطمه معتمد آریا و محمد رسول‌اف اشاره کرد.

پیروی جمعه‌های اعتراضی زاهدان، همچون چند هفتۀ گذشته، اختلال شدید اینترنت در پخش زندۀ سخنرانی مولوی عبدالحمید گزارش شد. او در خطبه‌هایش اشاره کرد که مذهب‌گرایی کشور را به بن‌بست کشانیده.

در این روز، جمعی از خانواده‌های شهدای سنندج، برای ادای احترام و ابراز همدردی، به دیدار پدر و مادر شاهد بهمنی رفتند. شاهد در 26 آبان 1401 در روز چهلم شهدای سنندج با شلیک مستقیم به شهادت رسید.

در این روز (جمعه)، گزارش شد که کارو پشابادی، کودک 16 سالۀ اهل روستای پشاوه (از توابع شهرستان کامیاران)، که ساکن تهران بود، پس از حملۀ شیمیایی به مدارس، در بیمارستان میلاد تهران جان باخت (این حمله در 24 اسفند 1401 اتفاق افتاد)

19 فروردین

در روزِ اول هفته، فرماندهی انتظامی ایران اعلام کرد برای «اجرای قانون حجاب» از سیستم هوشمند استفاده خواهیم کرد.

زنجیرۀ پلمب مغازه‌ها و مراکزی که به گفتۀ حکومت کشف حجاب در آن‌ها اتفاق افتاده نیز، در این روز ادامه پیدا کرد و گزارش‌هایی از اراک در این مورد مخابره شد. در کرمان نیز، فروشگاه رفاه به دلیل برخورد نامناسب حراست با آمر به معروف پلمب شد.

زینب زمان، کنشگر مدنی و فعال فمینیست نیز در این روز دستگیر شد.

مدارس زیر در این روز مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفتند:

مدارس فردا، معراج، بهاران، خلبان ذاکر، فرزانگان، اردبیل

شاهد و فدک، نقده

پروین اعتصامی و بنت‌الهدی، دیواندره

سعدی، ارومیه

خیام، پردیس

هاجر، هفتکل

دبیرستان نصیری، قم

20 فروردین

پیروی حملۀ شیمیایی به مدرسۀ معراج در سقز، مردم سقز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مدارس طالقانی، سمیه، بنت‌الهدیِ صدر، استقلال در سقز، و مدرسۀ عصمت در بخش زرینه مورد حمله قرار گرفتند.

به نقل از سجاد پیرفلک (عموی کیان)، وکیل خانوادۀ پیرفلک، وکالت عباس (مجاهد) کورکور را به عهده گرفت.

در این روز، مجلس شورای اسلامی پس از 12 سال، «کلیات لایحۀ ارتقای امنیت زنان» را تصویب کرد.

21 فروردین

فاطمه معتمدآریا، جعفر پناهی و … با خانوادۀ توماج صالحی دیدار کردند.

سقز نیز پیروی حملات شیمیایی به مدارس در اعتصاب بود.

مدرسۀ دخترانۀ صدر در کرج مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفت.

مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور مسمومیت در مدارس را به تمارض و شیطنت دانش‌آموزان نسبت داد.

در شهر قروه (استان کردستان)، گروه «تذکر لسانی برای مقابله با بدحجابی» تشکیل شد.

ژینا مدرس گرجی، فمینیست و فعال سیاسی کردستانی، در این روز، برای بار دوم از ابتدای قیام ژینا توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

در این روز (دوشنبه)، تعدادی از مجروحین جمعۀ خونین زاهدان و خاش با مولوی عبدالحمید دیدار کردند. در مراسم افطاری صنوبر، مادر خدانور نیز حضور داشت که مویه‌های او در فراق پسرش فضای مجازی را پر کرد.

در این روز (دوشنبه)، ماموستا سیف‌الله حسینی، امام جماعت مسجد خاتم‌الانبیاء جوانرود، پس از آزادی موقت از زندان مورد استقبال مردم محلی قرار گرفت. ماموستا اواخر آذر 1401 دستگیر شده بود.

22 فروردین

مدرسۀ آل‌یاسین، در شاهین‌شهر مورد حملۀ شیمیایی قرار گفت و بنا بر برخی گزارش‌ها، مسئولان مدرسه درب خروجی مدرسه را بستند و اجازه ندادند والدین دانش‌آموزان برای نجات جان فرزندان خود، وارد مدرسه بشوند.

دبیرستان دخترانۀ فاطمۀ زهرا در کامیاران (کردستان)، و دبستان دخترانۀ شهید فهمیده در این شهر مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفت. بنا بر گزارش‌ها، 12 دانش‌آموز برای معالجه به بیمارستان سینا منتقل شدند.

مدرسۀ شایان (اصفهان)، دبیرستان طلوع (شاهین‌شهر)، و مدرسۀ خدیجۀ کبری (اشنویه) نیز در این روز مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفت.

در این روز (سه‌شنبه)، ادارۀ اطلاع‌رسانی و روابط عمومی ادارۀ کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران، مرگ کارو پشابادی را عارضۀ روده اعلام کرد.

مسعود ستایش، سخنگوی قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی ایران نیز در این روز، در نشست خبریِ هفتگی، کسانی که حجاب اجباری  را رعایت نمی‌کنند را تهدید کرد.

مدارس زیادی در این روز مورد حمله قرار گرفتند. اسامی به شرح زیر:

مدرسۀ دخترانۀ دانش‌پژوهان، کرمانشاه

مدرسۀ حضرت زینب، بندر گناوه

دبیرستان انقلاب اسلامی، تبریز

دبستان مهدوی، زنجان

دبیرستان احمدیه، بروجرد

دبستان شیما مرادی، کرمانشاه

مدرسۀ آل‌یاسین، شاهین‌شهر

مدرسۀ راهنمایی بعثت، شهریار

دبستان انصاری، شاهین‌شهر

مدرسۀ کمالی دهقان، حصارک تهران

مدرسۀ بعثت، شهریار

انجمن صنفی معلمان کردستان، در بیانیه‌ای مسمومیت‌های سریالی کودکان دانش‌آموز را، کودک‌کشی و حملاتی سازمان‌یافته خواند.

پروندۀ سپیده قلیان، با اتهام جدید «توهین به رهبری» به دادسرای انقلاب ارسال شد.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، از ابتدای قیام ژینا بیش از 435 دانشجو یا تعلیق شدند یا اخراج.

مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار و حامی کارگران نیز برای برگزاری دادگاه در مورخ 29 فروردین به شعبۀ 26 دادگاه انقلاب فراخوانده شد.

احمدرضا رادان، فرماندۀ کل نیروی انتظامی در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد «نگاه ما به مقولۀ حجاب همچون مسئلۀ سرقت است.»

میثم پیرفلک، پدر کیان در ویدئویی اعلام کرد هیچ شکایتی از مجاهد کورکور ندارد،چرا که نیروهای حکومتی ماشین را به رگبار بستند.

در ادامۀ دیدارهای جمعی از هنرمندان با خانواده‌های زندانیان قیام ژینا، در این روز به دیدار خانواده‌های نیلوفر حامدی و الهه محمدی رفتند.

متعاقب نشر خبر اعدام احتمالی مجاهد کورکوری، برخی گزارش‌ها، از درگیری مردم و نیروهای حکومتی، در خیابان حافظ جنوبی در ایذه خبر دادند.

فواد چوبین، دایی آرتین رحمانی، از کشته‌شدگان قیام ژینا، ناپدید شد.

23 فروردین

وزارت اطلاعات، برخی از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی را مجبور کرد تا پست‌هایشان در مورد حملات شیمیایی به مدارس را از صفحاتشان در فضای مجازی پاک کنند.

سپیده قلیان از داخل زندان نامه نوشت و اشاره کرد: «مادام که کاشفان فروتن چشمه و معترضین به استبداد، گروگان حکومت اسلامی و دادگاه‌های فرمایشی و ناعادلانه هستند، در هیچ دادگاهی شرکت نخواهم کرد»

معصومه آذری، مادر حنانه کیا، در پستی اینستاگرامی نوشت: «با ما از شب قدر سخن نگویید. هفت ماه است که هر شب ما، شب قدر است.» حنانه کیا، معترض 23 ساله‌ای بود که در 30 شهریور 1401 در حالی که دست در دست همسرش داشت، تیر خورد و به شهادت رسید. او را که به تازگی با امیر کیا عقد کرده بود، «عروس ایران» لقب دادند.

امیرحسین مرادی و علی یونسی نیز در این روز در سومین سال حبس خود در اوین نامه‌ای نوشتند: «ما نیز مانند تمام جوانانی که در خیابان‌ها کشته شدند، آرزویی جز آزادی ایران نداریم و در برابر آن‌ها مقاومت در زندان، وظیفه‌ای است کوچک بر دوش ما»

سایت مشرق‌نیوز، رسانۀ وابسته به سپاه پاسداران نیز در این روز، مسجد مکی را تبیلغ‌کنندۀ شبکۀ فحشا، و مولوی عبدالحمید را مبلغ اسلام صهیونیستی نامید.

برخی گروه‌های دانشجویی در یک فراخوان، از دانشجویان سراسر کشور خواستند در روز 26 فروردین، در اعتراض به حجاب اجباری، بدون پوشش تحمیلی سر کلاس حاضر شوند. این فراخوان توسط گروه‌های دانشجوییِ دانشگاه‌های زیر امضاء شد:

تشکل دانشجویان پیشرو

نهاد دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه خوارزمی

نهاد آزادی‌خواهان دانشگاه تهران- شمال

نهاد آزادی‌اندیشان جندی‌شاپور

نهاد اتحاد دانشجویان الزهرا

جمعیت دانشجویان دانشگاه آزاد سنندج

اتحاد دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشجویان آزادی‌خواه خوراسگان

دانشجویان دانشگاه اصفهان

دانشگاه یزد

علوم پزشکی اصفهان

تربیت مدرس تهران

شهید بهشتی تهران

24 فروردین

گلرخ ایرایی، به 7 سال زندان و انواع محرومیت‌های اجتماعی از جمله ممنوعیت حضور در تهران محکوم شد.

قوۀ قضائیه اعلام کرد فضای داخلی خودرو، حریم شخصی نیست.

مهسا احمدی، نامزد حامد سلحشور، از کشته‌شدگان قیام ژینا بازداشت شد.

فرماندۀ انتظامی خراسان جنوبی از اجرای طرح «مقابله با کشف حجاب» از 26 فروردین خبر داد.

نسرین ستوده و رضا خندان با خانوادۀ محمدمهدی کرمی دیدار کردند.

کافه‌گالری طهران واقع در سنندج (کردستان) که از 7 سال پیش پاتوق محبوب جوانان سنندجی بود، به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری پلمب شد.

ده تن از هنرمندان، حقوق‌دانان و فعالان مدنی ایران در بیانیه‌ای، مسمومیت‌های نظام‌مند دانش‌آموزان دختر را محکوم کردند و به انفعال مسئولان در برابرِ این حملات اعتراض کردند. امضاءکنندگان به شرح زیر است: گیتی پورفاضل (وکیل)، جعفر پناهی (کارگردان)، رمضان حاجی‌مشهدی (وکیل)، سعید دهقان (وکیل)، کتایون ریاحی (بازیگر)، حسین رئیسی (وکیل)، فرزانه زیلابی (وکیل)، نسریت ستوده (وکیل)، مهرانگیز کار (حقوق‌دان)، محمد مقیمی (وکیل)

مجلۀ تایم شروین حاجی‌پور، نیلوفر حامدی و الهه محمدی را به عنوان یکی از 100 چهرۀ تاثیرگذار در سال 2023 م. معرفی کرد. حاجی‌پور در بخش هنرمندان، و محمدی و حامدی در بخش پیشگامان انتخاب شدند.

نرگس محمدی در نامه‌ای از زندان گفت: «موقعیت و حوزۀ ستیز پهن‌دامنه و قدرتمندی را خلق کرده‌ایم و مبارزه با حجاب اجباری روشی موثر در فرآیند گذار از جمهوری اسلامی است»

در پنج‌شنبه، عده‌ای از فعالان مدنی و سیاسی استان کهکیلویه و بویراحمد، همراه با خانواده‌های دیگر شهدا، برای گرامی‌داشت یاد و نام صادق فولادی وندا، بر سر مزار او در گچساران تجمع کردند.

مطب تعدادی از پزشکان در ساری (مازندران) به دلیل بدحجابی مراجعه‌کنندگان پلمب شد.

خانم پرشنگ رنجبری، مدیر دبیرستان دخترانۀ متوسطۀ معراج(سقز) در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس دخترانه از سِمت خود استعفا داد.

25 فروردین

قطع پخش زندۀ خطبه‌های مولوی عبدالحمید بواسطۀ اختلال اینترنت، برای چندمین جمعۀ متوالی ادامه داشت. مولوی اشاره کرد که: هیچ حاکمی اختیارات مطلق ندارد» مولوی همچنین اشاره کرد «از دوربین‌هایتان بجای شناسایی بی‌حجاب‌ها، عوامل حمله به مدارس را شناسایی کنند»

هه‌نگاو گزارش داد ستایش داروغه، دانش‌آموز 16 ساله اهل شهرستان لار، برای بیش از یک ماه است که تحت فشار شدید روانی و جسمانی جهت اعتراف به مشارکت در حملات شیمیایی به مدارس قرار دارد.

خانواده‌های نیما نوری، سپهر اعظمی و محمدمهدی کرمی بر سر مزار نیما نوری جمع شدند و تولد 18 سالگی او را جشن گرفتند.

مسعود شکاری، پدر محسن شکاری از تخریب مجدد سنگ مزار پسرش اطلاع داد.

26 فروردین

مدارس دخترانۀ خدیجۀ کبری و شرافت در سنندج (کردستان) مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفت.

در شاهین‌شهر (اصفهان) تجمع اعتراضی علیه حملات شیمیایی به مدارس، مقابل آموزش و پرورش این شهر برگزار شد. تجمع‌کنندگان شعار دادند: «مرگ بر عامل مسمومیت»

دبیرستان دخترانۀ یاس نبی (تاکستان – قزوین) و دبیرستان پروین اعتصامی (ایذه) مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفتند.

در روستای دانیال (متل قو، مازندران) درگیری شدیدی بین مردم محلی و نیروهای حکومتی رخ داد. بنا بر گزارش‌ها ادارۀ اوقاف با جعل وقف‌نامه‌ای تلاش داشت تا زمین‌های مردمی را بگیرد. بنا بر اعلام رسمی فرماندۀ انتظامی عباس‌آباد، سیامک کلاری و میرزا کلاری در این درگیری‌ها کشته شدند.

شهرداری تهران اعلام کرد: «به دنبال ادارۀ محلات به شکل مسجدمحور هستیم»

فعالین مدنی مهاباد از تمامی دانش‌آموزان این شهر خواستند تا روز یک‌شنبه 27 فروردین، به نشانۀ اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس، در تمامی سطوح، کلاس‌های درس را بایکوت کنند.

کارگران پروژه‌ای پترو پالایش دشت‌عباس و کارگران پروژه‌ای شرکت ICG  دهلران اعتصاب کردند.

مدرسۀ کوثر ایذه نیز مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفت.

هفت مدرسه در ایذه، شهر قدس، مهاباد، ارومیه، سنندج و سرپل ذهاب در این روز (شنبه) مورد حمله قرار گرفتند.

مردم کرمان نیز در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

رئیس کل دادگستری استان یزد اعلام کرد: «تمامی آمرین به معروف تحت حمایت دستگاه قضایی قرار دارند»

27 فروردین

قرارگاه عفت و حجاب اعلام کرد دادنِ هر گونه خدمات به افراد بی‌حجاب ممنوع است.

دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اعتراض به تعلیق دانشجویان و همچنین کنترل پوشش دانشجویان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

200 روز از بازداشت الهه محمدی گذشت.

در دانشگاه آزاد پل طالشان رشت نیز تجمع اعتراضی برگزار شد.

مدرسۀ سلیمانی در کرج نیز مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفت. مدرسۀ شهید علی ناصری در شهرستان هرسین نیز مورد حمله قرار گرفت.

دانشجویان دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

یک روز پس از ضرب‌الاجل سردار رادان، مبنی بر ثبت و کنترل هوشمند تخلفات مربوط به حجاب، پلیس ایران اعلام کرد برای 3500 کسب و کار پیامک اخطار ارسال شده، و از 532 واحد صنفی تعهد الکترونیک گرفته شده و 137 مغازه و فروشگاه و 18 رستوران و باغ‌تالار به دلیل عدم توجه به تذکرهای قبلی پلمب شده‌اند.

دادگاه نظامی یک تهران رای پروندۀ متهمان پروندۀ سرنگونی هواپیمای اوکراینی را بعد از حدود سه سال صادر کرد. متهم ردیف اول به 13 سال حبس محکوم شد که 10 سال آن قابل اجراست. خانواده‌های دادخواه اعلام کردند عدالت در این رای لحاظ نشده است.

در تهران پارس، شهرک باقری، و امیرآباد تهران شعارهای شبانۀ ضدحکومتی جریان داشت.

در دانشگاه فنی و حرفه‌ای قدسیه ساری، دانشجویان برای ابراز همبستگی با دو دانشجویی که نیروهای حراست مانع ورود آن‌ها به دانشگاه شده بودند، تجمع برپا کردند.

28 فروردین

در این روز (دوشنبه) مدارس زیادی مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفتند. لیست مدارس به شرح زیر:

هنرستان دخترانۀ محمدباقر، ماهدشت کرج

مدرسۀ امام جعفر صادق، کرج

دبیرستان معلم، کرمانشاه

مدرسۀ 15 خرداد، کرج

مدرسۀ نسیبه، سنندج

مدارس راهنمایی 17 شهریور، دبیرستان عصمت، دبیرستان خدیجۀ کبری، و هنرستان اندیشه، گیلانغرب

دبیرستان دخترانۀ مولانا، شهرک دانشگاه، ارومیه

مدرسۀ دخترانۀ فجر، بوکان

مدرسۀ دخترانۀ شهدای غزه، سقز

مدارس سرور و ام سلمه، دزفول

دبیرستان آسمان، تبریز

مدرسۀ پروین اعتصامی، دیواندره (که برای سومین بار مورد حمله قرار گرفت)

مدرسه‌ای در خرم‌آباد

مدرسهۀ راهنمایی دخترانۀ فرهنگ، روانسر

راهنمایی فجر و شرف و دبیرستان شاهد در بوکان

مدرسه‌ای در زعفرانیۀ تهران

مدرسه‌ای در شیراز

مدرسه‌ای در بابلسر

مدرسه‌ای در اسلام‌آباد

اولین جلسۀ ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع حجاب نیز، در این روز برگزار شد.

بنیاد دفاع از دموکراسی در تحقیقی مستقل تعداد حملات شیمیایی به مدارس را 328 حمله، و تعداد دانش‌آموزانِ مسموم را 2000 نفر، و 139 شهر را هدف حمله اعلام کرد.

گروهی از مردم اهواز نیز روبروی فرمانداری اهواز، در اعتراض به حملات به مدارس تجمعی برگزار کردند.

رضا پهلوی و یاسمین پهلوی در این روز وارد اسرائیل شدند. این سفر واکنش‌های منفی زیادی را برانگیخت.

در این روز همچنین، حکم جدید دادگاه متهمان روح‌الله عجمیان صادر شد که بر اساس آن، حمید قره‌حسنلو به 15 سال حبس و تبعید در یزد، و همسرش، فرزانه به 5 سال حبس و تبعید در مشهد محکوم شد. حسین محمدی، رضا آریا و مهدی محمدی نیز هر کدام به 10 سال حبس محکوم شدند.

29 فروردین

مدارسی که مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفتند به شرح زیر:

مدرسۀ دخترانۀ ابتدایی نبوت، کرمانشاه

مدارس ابرار، کوثر، و شهدای مکه، تهران

دبستان نبوت، کرمانشاه

دبستان دخترانۀ فرشادفر، کرمانشاه

مدارس نصر و عصمتیه در کرمانشاه

مدرسۀ تهذیب، کرج

مدرسۀ بهاران، اردبیل

مدرسۀ نیایش، اسلامشهر

پردیس شریف، تهران

دبیرستان هدف، ارومیه

دبیرستان کوثر، سقز

دبیرستان ایمان، سقز

دبیرستان قیاس، تهران

خبرگزاری فارس اعلام کرد بیش از 90 درصد حملات شیمیایی به مدارس، توسط خود دانش‌آموزان انجام شده است

پهلوی‌ها در این روز از دیوار ندبه بازدید کردند.

اتفاق مهم دیگری نیز در این روز افتاد، و آن مربوط به سخنرانی سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است. او که به مناسبت تولد 84سالگی‌اش دیداری با دانشجویان داشت اعلام کرد مگر همۀ مردم توانایی تحلیل مسائل را دارند که برخی مدام می‌گویند رفراندوم در کشور برگزار شود؟

زنی به نام دنیا در آباده گم شد که جنازۀ مثله شدۀ او یافت گردید. اخبار محللی تعداد زنان ربوده شده را بیشتر از آمارهای رسمی و حکومتی می‌دانند.

سردار احمد وحیدی، وزیر کشور، دربارۀ اجرای طرح «عفاف و حجاب» گفت: طبق این طرح واحدهای صنفی که در آن‌ها عفاف و حجاب رعایت نشود پلمب می‌شوند.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که بر فراز آسمان بوکان، بالگرد به پرواز درآمده بود.

حزب کوملۀ کردستان ایران با انتشار بیانیه‌ای تند نسبت به آنچه تلاش «تمامیت‌خواهان» برای «استبدادگری» و «تفرقه‌اندازی میان مخالفان رژیم» خوانده شد هشدار داد و از عبدالله مهتدی، دبیر کل این حزب حمایت کرد.

30 فروردین

مدارس دبیرستان دخترانۀ نصیری و ابوذری در منطقۀ 12 ارومیه؛ مدرسۀ دخترانۀ امت در تهران‌پارس تهران؛ مدرسۀ چمران در همدان؛ دبیرستان دخترانۀ پیشتازان، دزفول.

عفو بین‌الملل در گزارشی خواستار اقدام فوری علیه ترورکنندگان بود. بنابر این گزارش، تمام این حملات سازمان‌دهی شده است.

بهار زنگی‌آبادی، استاد دانشگاه آزاد سنندج که پیشتر نیز بازداشت شده بود، توسط حراست دانشگاه از تدریس و کار در دانشگاه محروم شد.

20 زندانی سیاسی سابق در واکنش به حکم 7 سال زندان گلرخ ایرایی، با نوشتن بیانیه‌ای خواستار آزادی او شدند. امضاءکنندگان به شرح زیر:

آنیشا اسداللهی، یاسمین آریانی، عسل محمدی، آتنا دائمی، لیلا حسین‌زاده، پروین محمدی، فرح حاتمی، مرجان داوودی، رضوانه محمدی، نازنین زاغری، زهرا صادقی، پوران ناظمی، ناهید خداجو، هستی امیری، راحله راحمی‌پور، ژیلا مکوندی، عالیه مطلب‌زاده، زهرا توحیدی، و هدا توحیدی.

تولد 32 سالگی روزبه خادمیان که در شهریور 1401 به شهادت رسید برگزار شد.

هستی حسین‌پناهی، پس از 5 ماه از بیمارستانی در سنندج ترخیص شد. این دانش‌آموز 15 ساله در آخرین روزهای زمستان از زندگی نباتی خارج شد.

پانته‌آ بهرام، هنرپیشۀ سینمای ایران در مراسم فرش قرمز سریال پوست شیر در سالن لوتوس بدون حجاب اجباری ظاهر شد.

31 فروردین

خانوادۀ محمدمهدی کرمی با خانوادۀ جانباختگان هواپیمای اوکراینی دیدار کردند. این دیدار با خانوادۀ صادقی انجام شد که پسر، دختر، عروس و نوۀ خود را از دست داده بود.

خبرگزاری تسنیم اعلام کرد پیامک حجاب برای همۀ موبایل‌های فعال ارسال شده است. چه زن، چه مرد.

عده‌ای از معلمان و فرهنگیان استان کردستان، که در قیام ژینا نقش داشتند، از فرآیند رتبه‌بندی کنار گذاشته شدند.

انجمن اسلامی مهندسین دانشگاه‌ها، از تشکل‌های اصلاح‌طلبان در ایران، از سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستند تا نظراتش در مورد رفراندوم را تصحیح کند.

1 اردیبهشت

بامداد جمعه، سه نفر از دانش‌آموزان دختر مدرسۀ خدیجۀ سنندج که شنبۀ هفتۀ پیش مسموم شده بودند، حالشان وخیم شد و یکی از آن‌ها به نام سوگند احمدی به بخش آی سی یو بیمارستان توحید منتقل شد.

مردم بوکان بر سر مزار کشته‌شدگان در آرامستان آیچی حاضر شدند. این در شرایطی بود که فضای آرامستان تماما میلیتاریزه شده بود. مردم شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند و سرود ای شهید را خواندند.

در زاهدان نیز نماز عید فطر به جا آمد و مولوی گفت: نارضایتی‌ها حتی به نیروهای مسلح نیز رسیده است. سرمایه‌های ملی کشور مورد دستبرد قرار گرفته و حاکمیت ناتوان از مدیریت بحران است. همچنین اشاره کرد تار مویی از حق خود عقب نخواهیم نشست.کشور نیاز به تحولات بزرگ دارد و با تغییرات کوچک نمی‌توان مردم را راضی کرد. در زاهدان نیز این شعارها شنیده شد: «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی»، «می‌کشم می‌کشم هر که برادرم کشت»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ………»

مادر محمد حسن‌زاده از کشته‌های اعتراضات بوکان، به مناسبت عید فطر روسری سیاه از سر زنان و مادران داغدار برداشت و جای آن روسری سفید هدیه داد. در این جمع مادرانه، مادران شهدای زیر حاضر بودند: محمد حسن‌زاده، اسعد رحیمی، هیمن امان، میلاد معروفی، امجد عنایتی، هیوا جان‌جان و ابراهیم شریف‌زاده.

محمد موسویان، دادستان اصفهان، از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین دادگستری، سپاه و ستاد امر به معروف برای تشکیل تیم‌های برخورد با کاشفان حجاب خبر داد.

2 اردیبهشت

در بامداد این روز، حامد اسماعیلیون در توئیتی خبر از انصراف از منشور «مهسا» (شورای همبستگی) داد. او اعلام کرد با آنچه رخ داده به این نتیجه رسیده‌ام که از شورای همبستگی برای سازماندهی و دموکراسی خارج شوم. دلیل این انصراف نیز، رفتارهای غیردموکراتیک و تلاش یک عضو (رضا پهلوی) برای تحمیل نظر و تلاش برای حذف دیگر افراد و ایده‌ها اعلام کرد.

علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر اشاره‌ای به ماجرای رفراندوم نکرد و از مسئولان و سران سه قوا خواست تا با یکدیگر همکاری کنند.

اسناد سری از «کمیتۀ چهره‌های خاص» افشا شد که تاریخ آن، به یک هفته بعد از قتل مهسا (ژینا) باز می‌گشت. این نامه به امضای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده بود، و از وزارت اقتصاد و دارایی خواسته شده بود تا جزئیات شرایط اقتصادی هنرمندان و ورزشکاران را تحویل دهد.

خاوران پر از شقایق شد و تصویر زیبایی ثبت گردید.

فینال فوتسال مسابقات جام رمضان برگزار شد. لابلای بازی تماشاگران نام وریا غفوری، علی دایی و علی کریمی را صدا می‌زدند. مامورین انتظامی نیز با پِنت‌بال کنار زمین ایستاده بودند.

در کلن آلمان نیز، همایشی به همت تشکل‌ها و گروه‌های چپ تشکیل شد، که هدفش حمایت از منشور مطالبات حداقلیِ 20 تشکل صنفی و مدنی بود.

دیروز و امروز گروه‌های مختلف کارگری، پیروی فراخوانِ موسوم به «کمپین 1402» برای اعتراض نسبت ساعات زیاد کاری و دستمزد کمِ مصوب‌شده، اعتصاب کردند و دست از کار کشیدند.

3 اردیبهشت

کمپین اعتصاب کارگران این روز نیز ادامه پیدا کرد و حدود 60 واحد، شرکت، کارگاه و … به اعتصاب پیوستند.

در وین، لوند و اشتوتگارت نیز ایرانیان مقیم، تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

لیلا مهدوی، مادر سیاوش محمودی، معترض 16 ساله که 30 شهریور 1401 به شهادت رسید، به یاد پسرش، نهالی را در میدان آزادی کاشت.

در صدمین دِربی پایتخت (بازی بین استقلال و پرسپولیس) زنان نیز قصد ورود به ورزشگاه آزادی را داشتند، که بنا بر گزارش «خبرگزاری مهر» نیروی انتظامی جمعیت بانوان را متفرق ساخت.

در این روز (یکشنبه) فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که از فاجعه‌ای در باغ شازده، در ماهان کرمان خبر می‌داد. ظواهر امر حاکی از آن بود که پیروی تذکر عده‌ای بسیجی، خانمی بلافاصله دچار شوک شد و متاسفانه جان خود را از دست داد. این خانم اهل بندرعباس بود و نامش کلثوم افتاده‌پور بود.

4 اردیبهشت

در این روز (دوشنبه) شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ای بر لزوم تشکیل کمیته‌های مردمی برای حفاظت از دانش‌آموزان مدارس در برابر حملات شیمیایی تاکید کرد. شورا از خانواده‌ها خواست تا برای محافظت از دانش‌آموزان، اطراف مدارس زنجیره‌های انسانیِ حفاظتی تشکیل بدهند.

بازنشستگان مخابرات نیز، در تهران و مشهد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

پرستاران کردستان نیز تجمع اعتراضی- صنفی برگزار کردند.

شماری از سینماگران و هنرمندان با خانواده‌های رضا شهابی، حسن سعیدی و کیوان مهتدی دیدار کردند.

حملات شیمیایی نیز در این روز ادامه داشت. لیست مدارس به شرح زیر:

دبیرستان مائده و مستوره اردلان، سنندج

دبیرستان دخترانۀ فاطمه پزشکی و مدرسۀ دخترانۀ 22 بهمن، مهرشهر کرج

هنرستان دخترانۀ فاطمیه و دبیرستان جاویدالاثر، همدان

مدرسۀ دخترانۀ فسایی‌نژاد، تهران

مدرسۀ هدف و معراج عصمت، حسن‌آباد (سنندج)

به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، حوالی ساعت 13، درگیری شدیدی میان نیروهای حراست و دانشجویان دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در محوطۀ این دانشگاه رخ داد.

سمانه اصغری، فعال کودکان، که از 19 مهر 1401 بازداشت شده بود، امروز از زندان قرچک آزاد شد.

5 اردیبهشت

در این روز سمیر گردهانی، نوجوان 16 سالۀ بلوچ، اهل شهر فنوج در جریان زیرگرفتن 4 سرنشین دو موتورسیکلت توسط خودروی کلانتری، جان خود را از دست داد.

مدارس زیر نیز مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفتند:

مستورۀ اردلان و نیایش، سنندج

دبستان پسرانۀ محمدیان، کرمانشاه

مدرسۀ دخترانۀ قدوسی، کرمانشاه

هنرستات دخترانۀ آوینی، تهران

سعید کریمی، معاون وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد: سامانۀ ملی ثبت بارداری و نظارت دائمی بر زنان باردار راه‌اندازی خواهد شد.

6 اردیبهشت

مدارس زیر مورد حملۀ شیمیایی قرار گرفتند:

مدرسۀ دخترانۀ حسن‌آباد، سنندج

دبستان دخترانۀ تقی‌زاده و دبیرستان ریحانه، منطقۀ کمب، چابهار

هنرستان مهدی‌زاده‌نیا، مشهد

دبستان دخترانۀ استقلال 2، سقز

دبیرستان دخترانۀ اسماء، شهرک فرهنگیان، بوکان

مدرسۀ دخترانۀ منطقۀ منفصل، صلوات‌آباد، سنندج

مدرسۀ پسرانۀ شاهد، گرگان

برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی، بعد از گذشت هفت ماه از بازداشت، کیفرخواست صادر شد. سخنگوی قوۀ قضائیه اتهامات را بدین شرح اعلام کرد: همکاری با دولت آمریکا، اجتماع و تبانی علیه نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام.

وزیر ارشاد اعلام کرد به هنرمندانی که کشف حجاب کنند، اجازۀ حضور در مراسم هنری داده نمی‌شود.

سخنگوی قوۀ قضائیه اعلام کرد برای سه نفر از متهمان پروندۀ اکباتان، اتهام محاربه صادر شده است.

گزارش‌هایی در فضای مجازی حاکی از درگیری شدید بین نیروهای لباس‌شخصی و مردم، روبروی دانشگاه تهران بود.

«بیداران»، انجمن گروهی از خانواده‌های دادخواه خاوران، با انتشار بیانیه‌ای خواهان پشتیبانی همگانی برای ماندگاری گورستان خاوران شدند.

7 اردیبهشت

پیروی سفر ابراهیم رئیسی به خوزستان، ماه‌منیر (زینب) مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک در اینستاگرامش نوشت: اینجا سرزمین دلیران است. قدم‌گذاشتن به اینجا دل بزرگی می‌خواهد. مبادا لاشخوری به بهانه و وعده‌های واهی قدم بگذارد که بال‌هایش را قیچی خواهیم کرد.

تکمله: به سیاق بخش‌های قبلیِ «خاک سرخ»، روزشمار همواره با عبارت «و قیام همچنان ادامه دارد….» پایان می‌یافت. نه نگارنده از ثبت و ضبط رخدادهای روزانۀ قیام خسته شده، و نه «زن، زندگی، آزادی» را سرِ خوابیدن است. اتمامِ روزشمار نه به معنای پایانِ قیام، که به معنای تبدیل آن به مقاومت و زیست روزمره است. در این گزارش تلاش شد تا در کنار ثبت رخدادهای روزمرۀ قیام، بیانیه‌ها و منشورهای سیاسیِ گروه‌ها، احزاب و طیف‌های گوناگون سیاسی فارغ از چند و چونِ وزن رادیکال و اثربخشی‌شان نیز پوشش داده شود. قطعا نام شهدای زیادی را از قلم انداخته‌ام و رخدادی را ننوشته‌ام، که همگی ناشی از توان اندک نگارنده بوده و بس. هدف یک چیز بود فقط: تلاش برای ثبت «تاریخ اکنون» در قالب گزارش و در ژانر «خرده‌تاریخ»، تا شاید با بضاعت اندکش بتواند «تاریخی یادمانی» باشد، برای جلوگیری از فراموشی که آفت زمان برای هر کردار آدمی است. پایانِ گزارش را نقطه نخواهم گذاشت، چرا که مقاومت همچنان ادامه دارد

……………………………………………………..

منابع (خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، صفحات مجازی، کانال‌های خبری)

– ایران اینترنشنال

– ایرنا

– ایسنا

– بی.بی.سی فارسی

– تسنیم

– رسانک

– رصد بلوچستان

– حال‌وش

– خاک‌زدگان (موج اهواز)

– کوردپا

– کولبرنیوز

– سرخط

– کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

– کانال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

– کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

– صدای ماهی سیاه

– بیدارزنی

– فارس

– موسسۀ مطالعات جنگ ایالات متحده

– روزنامۀ هم‌میهن

– روزنامۀ اعتماد

– انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران

– میزان

– ویکی‌پدیا

– هه‌نگاو

– هرانا

– رجانیوز

– پایگاه داده‌باز ایران (iran open data)

– کمیتۀ عمل سازماندۀ کارگری

– کمیتۀ پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان

– 1500 تصویر

– رادیو زمانه

– متن انقلاب

………………………………..

برگرفته از«حلقه تجریش»

https://www.tajrishcircle.org/h05/

خاک سرخ: جغرافیا و روزشمار قیام ژینا(بخش یکم) (0)

https://www.tajrishcircle.org/h01/

خاک سرخ: جغرافیا و روزشمار قیام ژینا (بخش دوم) (0)

https://www.tajrishcircle.org/h02/

خاک سرخ: جغرافیا و روزشمار قیام ژینا (بخش سوم) (0)

https://www.tajrishcircle.org/h03/

خاک سرخ: جغرافیا و روزشمار قیام ژینا (بخش چهارم) (0)

https://www.tajrishcircle.org/h04/

دانشگاه مُرد، زنده‌باد خیابان: علیه بیراهه‌های تحلیلیِ قیام ژینا (0)

https://www.tajrishcircle.org/ess20/

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©