Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ برابر با  ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱  برابر با ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲
اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

اعلامیه مشترک

حزب کمونیست ایران

سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

 

دانشگاه، سنگر مقاومت  و  پرچمدار آگاهی را تنها نگذاریم

 

در تمامی ده هفته پیشروی جنبش انقلابی مردم ایران، دانشگاه های کشور، یکی از اصلی ترین سنگرهای مبارزه و پیشروی جنبش بوده است. دانشجویان دانشگاه ها در این نبرد نابرابر، زیر چماق  و مشت و لگد سرکوبگران قرار گرفته اند، دستگیر شده اند، به زندان افتاده اند، شکنجه شده اند.

سرکوب دانشگاه، به سرکوب فراگیر دانشجویان محدود نمانده است. حالا با گسترش اعتراض استادان و همسوئی شان با دانشجویان، سرکوب آنان نیز در دستور قرار گرفته است. شرکت پرشور و گسترده  استادان دانشگاه کردستان در کنار دانشجویان معترض در روزهائی که شهرهای کردستان زیر آتش و خون است،  نامهٔ اعتراضیِ ۷۲ تن از اساتید دانشگاه چمران اهواز به رئیس این دانشگاه در پی سیل بازداشت‌ها و تعلیق‌های دانشجویان، ، نامه ۲۰۰ تن از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خطاب به دکتر شیرانی ریاست دانشگاه، نامه اعتراضی اتحادیه انجمن‌های علمی علوم اجتماعی کشور درباره‌ی اتفاقات اخیر، نمونه های درخشانی از  حمایت استادان دانشگاه از مبارزات دانشجویان است. این حمایت، اقدامی ستایش برانگیز است که می تواند در راستای استقلال دانشگاه بسیار مؤثر باشد. بنا بر گزارشات دانشجویان دانشگاه بهشتی، پس از تغییر ریاست این دانشگاه، در هفتهٔ اخیر سه تن از استادان این دانشگاه، تعلیق و ممنوع‌الورود شده‌اند. دکتر  محمد راغب، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر  نگار ذیلابی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و ادیان و دکتر  اسلام ناظمی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر، در این هفته اجازه ورود به دانشگاه را پیدا نکرده‌اند. در چنین شرایطی، اتحاد استاد و دانشجو می تواند در راستای جلوگیری از گسترش سرکوب و دفاع از استقلال دانشگاه نقش بسیار مؤثری داشته باشد. 

مبارزات دانشجویان و استادان دانشگاه های سراسر کشور، امروز جزئی جدائی ناپذیر از مبارزات دیگر بخش های جامعه با شعار «زن، زندگی، آزادی» است. روشن است که در چنین بستری، دانشگاه نیز می تواند به جایگاه واقعی خود دست یابد تا  برای آموختن، پرسیدن، تحقیق و تشکیک و تربیت نیروهائی برای رشد و شکوفاهی جامعه، نقش خود را ایفا کنند. دانشگاه ها باید توسط دانشجویان، استادان و کارکنانش اداره شوند و از دخالت نیروهای حکومتی و ایدئولوژیک و نظامی مصون باشند. دانشجویان باید بتوانند تشکل های صنفی خود را آزادانه ایجاد کنند و  برای مسائلی که با آن درگیر هستند، راه حل های مناسب بیابند. در یک کلام، دانشگاه باید آزاد و سنگر آزاد اندیشی باشد و از دخالت حکومت، دستگاه های دینی و ارگان های نظامی مصون باشد. مبارزات امروز دانشجویان شجاع کشورمان و استادان آگاه، این هدف را خود دنبال می کنند.

ما ضمن ارج گذاشتن به مبارزات جسورانه دانشجویان و استادان آگاه، اقدامات سرکوبگرانه حاکمیت اسلامی را به شدت محکوم می کنیم. ما طرح مجلس در «ممنوع الخروجی دانشجویان مبارز کشور» را توهین به مردم بپا خواسته کشور می دانیم. ما همچنین طرح های سرکوبگرانه از جمله تعلیق دانشجویان، ممنوع الورود کردن آنها، اخراج آن ها از خوابگاه ها، و ممانعت از استفاده از سلف سرویس ها را اقداماتی جنایتکارانه می دانیم. ما فشارهای پلیسی بر استادان آگاه را محکوم می کنیم.

ما از فراخوان مشترک جمعی از دانشجویان  دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه ملی (بهشتی)، دانشگاه الزهرا، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی  حمایت می کنیم که در فراخوان خود آورده اند:

«به نام خون، میان کوه و کمر کردستان! 

شنبه مورخ ۵ آذر را شنبه سیاه دانشگاه اعلام می‌کنیم. رخت سیاه بر تن کرده و در دانشگاه‌های خود بلندای صدای اعتراض‌مان را در ستایش آزادی و شهیدان راه آزادی، طنین‌انداز خواهیم کرد. ای دانشجو، بر پاخیز! برای زن، زندگی، آزادی»

ما این اقدام را گامی بسیار مهم در راستای گسترش مبارزت و همبستگی بخش های گوناگون جنبش مردمی می دانیم. همان گونه که اعتصابات و اعتراضات کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی در یک هفته اخیر همچون اعتصابات کارخانه بهمن دیزل قزوین الوند، کارکنان آتش‌نشانی مشهد، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) واقع در لامرد، کارکنان و کارگران شرکت خودروسازی "نیرو محرکه" قزوین، کارگران شرکت مرتب خودرو تهران، کارگران کارخانه داروگر تهران، کارگران شرکت ایران تایر، هزاران کارگر کروز، بزرگترین مجتمع قطعه سازی کشور، را از ارکان مهم رشد و گسترش جنبش  انقلابی مردم ایران می دانیم و بر آن ارج می نهیم.

 ما  مردم شجاع کشور؛ کارگران، معلمان ، بازنشستگان و تمامی گروه های اجتماعی و سازمان ها و تشکل های صنفی و مدنی را فرا میخوانیم که از حقوق دانشجویان دفاع  کرده و آنها را تنها نگذارند. خانواده های دانشجویان زندانی را تنها نگذاریم، آنها به هزار امید چشم انتظار جوانان دانشجوی خود هستند.

حزب کمونیست ایران

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ برابر با  ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©