Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱ برابر با  ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱  برابر با ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲
چهار ویژگی مهم خیزش اعتراضی کنونی

 

چهار ویژگی مهم خیزش اعتراضی  کنونی

 

 **گسترش دامنه اعتراضات و حفظ پیوند میان شکل های مختلف آن، کلید در هم شکستن مقاومت دستگاه سرکوب است

 

رضا سپیدرودی

 

در ششمین روز خیزش اعتراضی مردم شاهد چهار ویژگی مهم هستیم که در پیوند با هم می توانند سرنوشت ساز باشند. این چهار ویژگی عبارت است از:

 *گسترش دامنه اعتراضات،

* درآمیختگی شکل های مختلف اعتراض،

 *فقدان سازمان یافتگی محلی و سراسری

 *و بروز علائم اولیه شکاف در درون دستگاه های سرکوب.

مهم ترین ویژگی اعتراضات شش روز اخیر سرعت گسترش آن است. دامنه این گسترش در حدی است که اعتراضات تقریبا همه کلانشهرها، شهرهای بزرگ و بسیاری از شهرهای کوچک را فراگرفته است. حفظ و ارتقای بیشترسطح کنونی دامنه اعتراضات، اساسی ترین و مبرم ترین عامل در بقای جنبش ضد دیکتاتوری، آزادیخواهانه و عدالت طلبانه کنونی است و اهمیت آن در لحظه حاضر از هر عامل دیگری بیشتر است. زیرا اگر هزینه مشارکت در خیزش اعتراضی چنان زیاد شود که دامنه مشارکت بسرعت فروکش کند، پیشروی متوقف خواهد شد و دستگاه سرکوب فرصت می یابد تا اوضاع را بار دیگر به طور کامل  در کنترل خود بگیرد.

 تلاش برای بقا و گسترش دامنه مشارکت در خیزش کنونی مشروط  به آن است که اولا همه شکل های مختلف اعتراض از مطالباتی تا اعتصاب، از نافرمانی تا تظاهرات خیابانی وغیره درهم بیامیزد و دستگاههای سرکوب را در سطوح مختلف به شکل همزمان درگیر و فلج کند. امری که از ویژگی های مهم همین خیزش شش روزه است. شاهدیم که از اعتراض در خیابان و دانشگاه تا اعتصاب عمومی درهم گره خورده اند. ثانیا حائز اهمیت حیاتی است که فاصله های طبیعی میان شکل های مختلف اعتراض در شرایط کنونی به شکاف های بزرگ و غیرقابل عبور تبدیل نشود و جزایر جداگانه و نامرتبط با اعتراض پدید نیاید که دستگاه سرکوب بتواند آنها را جدا جدا در محاصره بگیرد و سرکوب کند. هم کسانی که به حق در برابر سرکوبگران مقاومت می کنند و هم کسانی که برای مطالبات معیشتی حل نشده با حاکمیت درگیرند؛ هم کسانی که کلانتری ها را فتح می کنند و سرکوبگران را ادب می کنند، هم بخش هایی که به شکل صرفا تدافعیِ اعتراض قناعت می کنند، هم کسانی که به خیابان می آیند و هم کسانی که درهای خانه های خود را برای پناه دادن به کسانی که از دست سرکوبگران می گریزند، همه بخش های مختلف خیزش ضد دیکتاتوری کنونی هستند که تداوم خیزش به هم افزایی آنها و گسترش حمایت متقابل شان از هم گره خورده است. همین درآمیختگی شکل های مختلف اعتراض که ظرفیت های فراوانی برای خودگستری در سطوح و لایه های مختلف اجتماعی و ترکیب های بدیع تر شکل های اعتراض دارد ،اصلی ترین تضمین ادامه حیات خیزش کنونی و تقویت پایه های توده ای آن در میان جنبش اعماق است.

 آنچه در درگیری های موضعی کنونی میان نیروهای سرکوب و مردم در شهرهای مختلف، می تواند از نظر حفظ پیوند میان شکل های مختلف مبارزه موثر و نقش آفرین باشد وجود کمیته های مستقل مقاومت در مناطق و محلات است تا از این طریق حداقل گامی در مسیر پایان دادن به «فقدان سازمان یافتگی محلی و سراسری» برداشته شود.

 کمک به خانواده های دستگیر شده گان، سازماندهی خدمات و پوشش های لازم برای پناه دادن به فراریان، زخمیان، برنامه ریزی برای حرکت های اعتراضی موضعی با هدف پراکنده سازی نیروهای سرکوب، سازماندهی خبر رسانی در سطح محلی به روش های مقتضی در شرایط قطع اینترنت، سازماندهی کمک های فوری در سطح محلات و رفع نیازهای عاجل از طریق همکاری و همیاری، همکاری در سطح منطقه ای با کمیته های سایر محلات در هماهنگ سازی اعتراضات شبانه، شناسایی و افشای سرکوبگران و منزوی کردن آنها در میان مردم، شعار نویسی در خیابان و محلات و تهیه بنر و دست نوشته و غیره، تجلیل از جانباختگان خیزش اعتراضی و سازماندهی مراسم بزرگذاشت، برخی از وظایف مبرم این کمیته هاست.

در روزهای اخیر شاهد تنش ها و شکاف هایی در میان نیروهای مختلف سرکوب و گزارش هایی در مورد تمرد در واحدهای انتظامی مختلف بوده ایم و همزمان شاهد بودیم که موج سرکوب و تصفیه به معترضان مستقل و فعالان خیزش کنونی محدود نمانده و بخش هایی از حاشیه رژیم را هم فرا گرفته است. واقعیت این است که واگرایی به شکل های مختلف در میان وابستگان طبقه سیاسی حاکم در حال نضج گیری است. هر چه دامنه خیزش اعتراضی گسترده تر شود؛ هر چه همبستگی میان بخش های مختلف مردم بیشتر شود، هر چه گره خوردگی شکل های مختلف اعتراض بیشتر و عمیق تر شود و کنشگری انقلابی سازمان یافته تر و پیوسته تر گردد، این واگرایی هم عمق و دامنه بیشتری خواهد یافت.

جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱ برابر با  ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲



مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©