Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ برابر با  ۰۵ جولای ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰  برابر با ۰۵ جولای ۲۰۲۱

درگذشت دونالد رامسفلد

 

صادق افروز



مرد نیرومندی که در دو دوره هدایت ماشین نظامی امپریالیزم آمریکا را بر عهده داشت در ۸۸  سالگی درگذشت . دونالد رامسفلد ابتدا٬ به هنگام ریاست جمهوری جرالد فورد  پس از رسوایی واترگیت (۱) و استعفای نیکسون(۲)  به این مقام برگزیده شده بود . در حزب جمهوری خواه رامسفلد چهره ی نا آشنایی نبود او در سه دوره در مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه کار کرده بود و در زمان ریاست جمهوری نیکسون سفیر آمریکا در ناتو بود . در  زمان  عهده دار شدن وزارت دفاع در دولت جرالد فورد از او به عنوان جوان ترین رهبر پنتاگون در تاریخ آمریکا یاد می کردند . در آن سال ها آمریکا پس از تحمل شکست در ویتنام(۳) مشغول ترمیم وجهه ی خدشه دار شده ی خود در جهان بود. بزرگترین ارتش جهان با همه ی ید و بیضایش مقهور اراده ی مردم ویتنام شده بود. مردمی با اراده و مصمم که زیر یک رهبری با درایت اشغالگران را از خاک خود بیرون کردند .امپریالیزم آمریکا اگرچه نمی خواست در باتلاق دیگری مثل ویتنام درگیر شود ولی با تمام نیرو از رژیم های ارتجاعی و پلیسی که منافعش را حفظ می کردند حمایت می کرد . رژیم های پلیسی -دیکتاتوری مثل رژیم شاه که از همکاری های تسلیحاتی و مستشاری آمریکا برخوردار بودند باید مطمئن می شدند که سرنوشت ویتنام انتظارشان را نمی کشد.  پنتاگون در آن سال ها  با تمام قوا از سرکوب جنبش های آزادیخواهانه در خاورمیانه و آمریکای لاتین و آفریقا حمایت می کرد . کارمندان پنتاگون و سیا در این کشور ها فعال مایشا بودند  . در ایران بر تعداد مستشاران نظامی و اطلاعاتی امریکایی هر ساله اضافه می شد . در مقطع سرنگونی رژیم شاه تعداد این مستشاران به ۱۵۰۰۰ نفر می رسید.کمپانی های مهم سازنده ی ادوات جنگی در ایران بسیار فعال بودند کمپانی هایی مثل هلیکوپترسازی بل ٬ جنرال دینامیک و غیره.

 

 رامسفلد به عنوان وزیر دفاع در دولت جرالد فورد طرح بمب افکن استراتژیک B-1  و زیردریایی حامل موشک بالستیک و ICBM را عملی کرد  .پس از فعالیت های سیاسی  با روی کار آمدن جیمی کارتر ، رامسفلد مجددا وارد فعالیت های اقتصادی شد و در راس کمپانی دارویی G.D.Searle,LLc قرار گرفت .بین سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۵ رامسفلد در این کمپانی بود .از جمله اولین اقدامات رامسفلد به عنوان مدیر اجرایی، اخراج ۶۰ درصد از کارکنان این کمپانی بود.  این کمپانی دارویی در سال ۲۰۰۳ از طرف کمپانی معروف فایزر که در حال حاضر یکی از تولید کنندگان واکسن کرونا است خریداری شد . 



با روی کار آمدن ریگان پس از پیروزی بر کارتر،  فعالیت های سیاسی رامسفلد مجددا آغاز شد .در آن زمان در بحبوحه ی جنگ ایران و عراق ،  عراق به دلیل پشتیبانی از برخی گروه های فلسطینی در لیست کشورهای مدافع تروریسم قرار داشت . با پیشروی نیروهای جمهوری اسلامی در جنگ ایران و عراق با استفاده از تاکتیک موج های انسانی ، نیروهای عراقی در موضع دفاعی قرار گرفتند .نیروهای جمهوری اسلامی نه تنها مناطق اشغال شده توسط عراق را بازپس گرفتند ، بلکه به داخل خاک عراق نیز پیشروی کردند . آمریکا برای متعادل کردن جنگ و اینکه هیچ کدام از دو طرف تخاصم به پیروزی قطعی دست نیابد و جنگ ادامه داشته باشد به این احتیاج  داشت تا عراق را از لیست کشور های طرفدار تروریسم بیرون بیاورد تا امکان مجدد تماس های دیپلماتیک فراهم گردد . در حالی که نیروهای عراقی بار ها در جنگ علیه نیروهای ایرانی و کردهای مخالف رژیم صدام از سلاح های شیمیایی استفاده کرده بودند ،  دولت ریگان به سراغ گرگ باران خورده ی خود رامسفلد رفت و او را دوباره در سیاست فعال کرد . رامسفلد به عنوان فرستاده ویژه ریگان به عراق رفت و با نادیده گرفتن جنایات جنگی عظیم صدام حسین  با وی دیدار و گفتگو کرد .عکس این دیدار و دست دادن این دو در جراید دنیا منتشر شد .



با آغاز ریاست جمهوری بوش پسر، رامسفلد مجددا به خدمت فراخوانده شد و به عنوان وزیر دفاع در راس پنتاگون قرار گرفت . این بار شانس از صدام روی برگردانده بود و پس از حمله ای که  به برج های دوقلو صورت گرفت ،  رژیم صدام به همراه جمهوری اسلامی و کره شمالی در محور شرارت قرار گرفت . اگرچه پس از فاجعه سپتامبر ۱۱ احساسات  مردم  آمریکا بر علیه القاعده و بن لادن تهییج شده بود ٬ و قرار بود ارتش امریکا انتقام کشته شدگان ۱۱ سپتامبر را بگیرد  ناگهان ماشین نظامی آمریکا فرمان را به سمت عراق چرخاند و صدام که در سال ۱۹۸۳ از لیست حامیان تروریست خارج شده بود و با رامسفلد دست دوستی داده بود در محور شرارت و هدف حمله ی نظامی آمریکا قرار گرفت . برای توجیه حمله نظامی به عراق وزیر دفاع دونالد رامسفلد به همراه کالین پاول وزیر خارجه امور خارجه در مقابل کنگره شهادت دادند که رژیم صدام سلاح کشتار همگانی را در اختیار دارد.شهادتی که بعدها روشن شد از اساس دروغ و بی پایه بوده است . ولی   تصرف عراق که قرار بود کمپانی های آمریکایی را ثروتمند تر کند با مقاومت شورشیان عراقی و بدنبال آن افشای رفتار وحشیانه با اسیران جنگی در زندان ابوغریب (۴)و دخالت رو به فزون نیروهای هوادار جمهوری اسلامی به یک فاجعه ی تمام عیار برای آمریکا تبدیل شد .(۵)



سرنوشت افغانستان نیز بهتر از عراق نبود . طالبان که قرار بود بطور کامل نابود شود از لحاظ نیروی نظامی از سال ۲۰۰۱ به هنگام حمله آمریکا به مراتب قدرتمندتر است و بیش از نیمی از خاک کشور را در اختیار خود دارد . در سال ۲۰۰۱ پس از آنکه دولت طالبان حاضر به تحویل دادن اسامه بن لادن نشد ٬ امریکا و متحدانش در ناتو به افغانستان لشکر کشیدند. طالبان اگرچه قدرت را از دست داد ولی هیچگاه بطور کامل از بین نرفت. درگیری آمریکا در افغانستان حتی طولانی تر از این درگیری در ویتنام شده است .

 

 

کارنامه ی رامسفلد به عنوان وزیر دفاع  یک کارنامه ی سیاه مملو از کشتار و جنایت است . نقش او به عنوان فرمانده ی ماشین جنگی امپریالیزم آمریکا در قتل و کشتار و شکنجه انسان ها در جهان و بخصوص در خاورمیانه به عنوان لکه ننگ بر تصویرش حک خواهد بود .

 

توضیحات

۱. واترگیت ٬ رسوایی فعالیت های انتخاباتی ریچارد نیکسون بود . با اطلاع نیکسون گروهی متشکل از برخی از فعالین مهاجر کوبایی و شرکت کنندگان در پروژه شکست خورده ی خلیج خوک ها ، به استراق سمع و ربودن اسناد از ساختمان حزب دمکرات دست زدند .افشای این اقدام منجر به استعفای نیکسون در آگوست ۱۹۷۴ شد . بر اساس این اقدام کتابی با عنوان " همه ی مردان رئیس جمهور"  توسط باب وودوارد و کارل برنشتاین نوشته شد . فیلمی هم با همین عنوان به کارگردانی آلن پاکولا و شرکت داستین هافمن و رابرت ردفورد ساخته شد. 

۲. ریچارد نیکسون برای ایرانی ها حتی قبل از آنکه به ریاست جمهوری برسد چهره ی آشنایی بود .سه دانشجوی ایرانی دانشگاه تهران ، قندچی ، شریعت رضوی و بزرگ نیا در جریان اعتراض دانشجویی در آستانه سفر نیکسون به تهران توسط پلیس شاه در محوطه ی دانشگاه تهران به ضرب گلوله کشته شدند . شانزده  آذر هر سال در بزرگداشت خاطره این سه دانشجو  مراسمی در ایران برگزار می شود.

۳. دخالت مستقیم نظامی ارتش آمریکا در ویتنام از سال ۱۹۶۱ در دوران کندی آغاز شد.این جنگ در دوران ریاست جمهوری جانسون و نیکسون هم ادامه یافت . سرانجام در سال ۱۹۷۵ سربازان امریکایی خاک ویتنام را ترک کردند . در این جنگ نزدیک به ۳۸۰۰۰۰۰ ویتنامی و ۵۸۰۰۰ آمریکایی جان خود را از دست دادند. 

۴. زندان ابوغریب در سال ۱۹۵۵ توسط انگلیسی ها در عراق ساخته شد. در جریان اشغال عراق، اعضای ارتش آمریکا و سیا زیر نظر مستقیم وزیر دفاع  دونالد رامسفلد به شکنجه و آزار زندانیان در ابوغریب پرداختند. عکس های این اقدامات جنایتکارانه بعد ها در مطبوعات جهان منتشر شد و موجی از خشم و نفرت را ایجاد کرد .

۵. برخی از گروه های شیعه عراقی مثل حزب الدعوه در جریان جنگ ۸ ساله ی ایران و عراق در ایران به سر می بردند و از طرف جمهوری اسلامی مسلح و تربیت می شدند .این گروه ها ،  پس از سرنگونی صدام بطور سازمان یافته وارد عراق شده و اختیار  امور را در دست گرفتند . مردم عراق که از شر صدام راحت شده بودند حالا کشور خود را در شرایطی می دیدند  که از طرف نیروهای آمریکایی اشغال شده و گروه های سازمان یافته مرتجع هوادار و وابسته به جمهوری اسلامی ارکان قدرت سیاسی را بدست گرفته بودند .پس از ظهور داعش و اشغال بخش های مهم عراق مثل موصل ، نیروهای هوادار جمهوری اسلامی موقعیت بهتری برای متشکل شدن و عرض اندام پیدا کردند. ایجاد حشد الشعبی برای مقابله با داعش به بسیج نظامی گسترده منجر شد . پس از دفع داعش از موصل ، حشد الشعبی نه تنها خود را منحل نکرد بلکه خود را متشکل تر کرد . رژه نظامی گسترده اخیر حشدالشعبی در مکانی که قبلا محل سکونت سازمان مجاهدین خلق بود و شهر اشرف نامیده می شد نمونه روشنی از این قدرت گرفتن بود .

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©