Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ برابر با  ۱۵ اگوست ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹  برابر با ۱۵ اگوست ۲۰۲۰
فاجعه محرومیت از تحصیل میلیون‌ها دانش آموز در حکومت اسلامی

نگاه روز

 

فاجعه محرومیت از تحصیل میلیون‌ها دانش آموز در حکومت اسلامی

یاشار جاوید

 

حدود پنج میلیون دانش آموز در ایران بعد از راه اندازی رسمی شبکه «شاد» (شبکه درون‌ سازمانی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش مختص پیام‌رسانی دانش‌آموزان و معلمان) در چهار ماه گذشته از چرخه تحصیل بازمانده اند. تنها به استناد آمار و گفته‌های خود مسئولان حکومت اسلامی در این زمینه می‌توان به ابعاد این فاجعه پی برد؛ فاجعه‌ای که نه تنها حال و آینده خود دانش آموزان بلکه حتی کشور را هم سخت به مخاطره انداخته است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش، رضوان حکیم‌زاده، گفته: «طبق بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم، در مجموع چهارمیلیون‌ و ۷۱۸ هزار نفر از دانش‌آموزان عضو شبکه شاد نشدند که ۵۰۰ هزار نفر از آنها از دانش‌آموزان اتباع هستند». خود وزیر آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزائی، هم پیش از این (۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹) عنوان کرده بود که بیش از ۶۰ درصد دانش آموزان امکان استفاده از شبکه شاد را دارند. به عبارت دیگر، جناب وزیر اذعان کرده است که حدود۴۰ درصد دانش آموزان ( از مجموع بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز)* به شبکه بی مسمای «شاد» و آموزش آنلاین دسترسی ندارند. چون مهم‌ترین ملزومات عضویت در این شبکه، اینترنت و تلفن هوشمند است که به اقرار خود مقامات نزدیک به پنج میلیون دانش آموز در کشور از آن محروم هستند. زهرا گیتی‌نژاد، رئیس مؤسسه خیریه مدرسه‌ساز مهرگیتی و ایجاد کننده کمپین تبلت‌های دست‌دوم، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: « در کمپین مدرسه آنلاین بساز، ما از مردم خواستیم تبلت‌های دست‌‌دوم و قابل‌ استفاده خودشان را به ما بدهند تا در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم؛ اما از این کمپین با وجود آنکه همه‌گیر شد، استقبالی نشد و تنها پنج تبلت دسته‌ [دست] دوم به دست ما رسید که همه آنها خراب بودند». عبید ملک‌ رئیسی، سرباز-  معلم در استان سیستان‌ و بلوچستان هم در گفت‌وگوی خود با خبرنگار«شرق» گفته: «...استان سیستان‌ و بلوچستان دومیلیون‌ و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۵۱ درصد استان ما روستانشین است و مطابق آمار وزارت ارتباطات، فقط پنج درصد از روستاها به شبکه‌های مخابراتی دسترسی دارند. دانش‌آموزان حتی برای دیدن برنامه‌های شبکه آموزش نیز مشکل دارند». و طرفه آنکه وضعیت دانش آموزان بهره مند از «شاد» ناشاد نیز بهتر از بی بهره مندان نیست، که این خود گویای واقعیت تلخ دیگری است. به گفته یکی از دانش آموزان پایه دوازدهم در تهران همین شبکه کذائی شاد «موجب ایجاد عصبانیت و نارضایتی، فشار فکری، اضطراب و نگرانی شده است» و همین دانش آموز می پرسدحال آیا برنامه ای همچون شاد میتواند پاسخگوی نیازهای آموزشی آنها باشد؟». حال تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

تا پیش از شیوع کرونا مشکل اصلی خانواده‌های محروم عدم توانائی در تهیه وسایل اولیه آموزش یعنی کیف و کفش و لوازم التحریر بود که همین امر باعث می‌شد کودکان زیادی از درس و تحصیل محروم بمانند. مسئله‌ای که می‌شد با مبلغی معادل۲۰۰ هزار تومان، بخش ابتدایی‌اش را تأمین کرد؛ اما حال سخن از تأمین ملزومات آموزشی مانند گوشی های هوشمند و تبلت و اینترنت با حجم و سرعت مناسب با هزینه حداقل یکی - دو میلیون تومانی از سوی خانواده‌هائی است که از تأمین معاش روزانه هم عاجزند. و تأسف بارتر اینکه در این فاجعه، دختران دانش آموز به مراتب بیشتر از پسران از تحصیل باز می مانند. همه این ها در حالیست که اصل سی ام قانون اساسی کذائی همین نظام (صد البته حکومت در آن مقطع نمی توانسته خواست توده های برآمده از یک انقلاب ضد استبدادی را نادیده بگیرد) تصریح دارد: « دولت موظف است وسائل آموزش‌ و‌ پرورش رایگان را برای همه‌ی ملت تا پایان دوره‌ی متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد». اما، یقین مسلم است که رژیم تاراجگر خود را ملزم و متعهد به اجرای اصول قانون اساسی‌اش نمی‌داند و به اختیار نیز به آن تن نخواهد داد. واقعیت این است که از دولت ِ سر همین حکومت اسلامی با آن سیاست‌های غارتگرانه و کالائی سازی آموزش است که میلیون‌ها دانش آموز از چرخه تحصیل بازمانده اند. و در همین حکومت اسلامی است که فعالان صنفی معلمان که دغدغه ای جز آموزش رایگان، کیفی و برابر برای همه ندارند، بازداشت و با احکام سنگین زندانی می شوند. فراموش نکرده‌ایم که نیروهای امنیتی با چه خشونتی محمد حبیبی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران را که در یک تجمع اعتراضی آرام علیه خصوصی سازی مدارس و کالائی شدن آموزش شرکت کرده بود، بازداشت کردند. حبیبی اکنون بیش از دو سال است در زندان بدنام فشافویه (تهران بزرگ) در بدترین شرایط زندانیست که با وجود بیماری ریوی حتی از دادن مرخصی به ایشان در شرایط وخیم کرونا در زندان ها نیز امتناع می کنند. هیچ تردیدی نیست که این حکومت استبدادی فقاهتی که با معلمان آگاه و دلسوز چنین رذیلانه و ظالمانه برخورد می کند، به اختیار موظف به اجرای قانون کذائی خودش در امر آموزش نخواهد شد؛ مگر اینکه سنبه پرزور باشد. و این سنبه پرزور یعنی مبارزۀ سازمان یافته و گسترده میلیون‌ها معلم و دانش آموز برای آموزش رایگان، کیفی و برابر برای همه که در واقع بخشی از تأمین اجتماعی همگانی به عنوان حق مسلم آحاد شهروندان است.

 

یاشار جاوید

جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ برابر با ۱۴ اگوست ۲۰۲۰

…..............

 *به گزارش خبرگزاری ایرنا: آمار ثبت نامی دانش آموزان برای سال تحصیلی ۹۹- ۱۳۹۸ در سامانه سناد (سامانه نام نویسی الکترونیکی دانش آموزان) از مرز ۱۵ میلیون نفر گذشت. از این آمار، هشت میلیون و ۲۷۸ هزار و ۲۸۲ نفر در دوره ابتدایی، سه میلیون و ۴۳۷ هزار و ۶۷۳ نفر در دوره متوسطه اول و دو میلیون و ۶۸۹ هزار و ۳۴۴ نفر در دوره متوسطه دوم ثبت نام شده‌اند.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©