Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ برابر با  ۰۷ اگوست ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹  برابر با ۰۷ اگوست ۲۰۲۰
انفجار مهیب در بندر بیروت،

انفجار مهیب در بندر بیروت،

پرده استتاری بر افتضاحات یک نخست وزیر و یک رئیس جمهور؟

 

احمد نوین

 

پس از انفجار شدید در بندر بیروت ( که بزرگترین انفجار غیر اتمی جهان نام گرفته است )، امدادگران به دنبال چند صد نفری هستند که مفقود شده اند و یا زیر آوارها جان سپرده اند. المنار به نقل از وزیر بهداشت لبنان تعداد کشته ‌شدگان را حداقل ۱۳۵ نفر و مجروحین را  ۵۰۰۰ نفر اعلام داشته است. در لبنان از چهارشنبه عزای عمومی و دو هفته حالت فوق‌العاده اعلام شده است.

 

وضعیت بیمارستان‌های لبنان در پی انفجار بیروت

 

در چنین شرایطی اغلب بیمارستان‌های بیروت، درخواست کمک کرده‌اند. برخی از این بیمارستان‌ها از آنجا که ظرفیت پذیرش این انبوه مصدومین آن فاجعۀ جانگداز را نداشتند، ناچار شدند آن تعداد از بیماران کرونائی را که امکان داشت، تخلیه کنند تا به سهم خود بتوانند صدها نفر مجروحان انفجار را بپذیرند. بنابر گزارشات واصله، وضعیت تعدادی از بیمارستان های بیروت بقرار زیر است :

1- بیمارستان "الروم"، به دلیل انفجار، به شدت آسیب دیده و فاجعه بار توصیف شده است. در حال حاضر مسئولین بیمارستان ناچار شده اند بیماران این بیمارستان تخلیه کنند، تا بتوانند مصدومین و مجروحان انفجار بندر بیروت را  در این بیمارستان بستری نمایند.

2 -  بیمارستان "الوردیه"، در پی خسارت ناشی از انفجار دیگر قابل استفاده نیست و در سایه منتشر شدن اخباری درباره مرگ یک پرستار در این بیمارستان، تخلیه آن ضروری شده است.

3 - بیمارستان  "اوتیل دیو"، در ساعات اولیه انفجار، ۵۰۰ مجروح را پذیرفت، اما پس از آن، بیمارستان اوتیل دیو نیز قادر به پذیرش مجروحانی که در مقابل ورودی اورژانس بیمارستان تجمع کرده اند نبوده است.

4 - مدیر بیمارستان "رزق" نیزدر این باره گفت : بیش از ۴۰۰ مجروح به علت انفجار بندر بیروت به این بیمارستان منتقل شده‌اند. لذا آنها قادر به پذیرش تعداد بیشتری نیستند.

5 - بیمارستان دولتی بعبدا، اعلام کرده که سعی خواهند کرد که با افزایش  پزشکان، پرستاران، تکنسین‌ها و سرپرستان در این بیمارستان، خدمات و مراقبت‌های پزشکی بیشتری ارائه ‌دهند.

6 - بیمارستان رفیق حریری، که در صف اول مقابله با کرونا قرار دارد از انتقال ۶۶ مجروح به این بیمارستان خبر داد و اعلام کرد که مجروحان بیشتری درحال انتقال به این بیمارستان هستند.

7 - بیمارستان نجار، که مورد هجوم انبوه مصدومین انفجار بوده، اعلام کرده است که؛ مداوای همه مجروحان در داخل بیروت ناممکن است.

8 - بنابرگزارشات دیگری، بیمارستان‌های استان جبل لبنان برای پذیرش مجروحان انفجار بیروت بسیج شده‌اند.

 

*- بنابر گزارشات منتشر شده، درخواست‌های مکرری برای اهدای خون صورت گرفته است و بسیاری از احزاب از هواداران خود خواسته‌ اند که برای ارائه هرگونه کمک های لازم به مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها بروند.

* - خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرده است که آتش‌سوزی باعث انفجار در انباری شده که مواد قابل انفجار در آن نگه‌ داری می‌شده است. بنا بر این گزارش، 2750 تن موادی که در دو سال‌ قبل ضبط شده بودند، در این انبار نگهداری می‌شدند.

* - هادی نصرالله، شاهد عینی، به بی‌بی‌سی گفته که بعد از انفجار چند ثانیه قدرت شنوایی خود را از دست داده بود. بعد از آن دیده که شیشه‌های تاکسی و اتومبیل‌های اطراف و ساختمان‌ها شکستند.

* - محمد، یک شاهد عینی دیگر، به بی‌بی‌سی گفته که به یاد حملات سال ۲۰۰۶ اسرائیل افتاده بود و مثل آن زمان احساس می‌کرد که مرگش نزدیک است.

* - خبرنگار تلویزیون سوئد، که محل اقامت او که آپارتمانی در یک مجتمع مسکونی و در فاصله یک و نیم کیلومتری محل حادثه است، در یک گزارش زنده در سه شنبه شب، اطلاع داد که شدت انفجار به حدّی بود که شیشه های پنجره اطاق ها درهم شکست و او خانواده اش ناچار شدند که به راهروی خانه بگریزند.

* - گبی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل نیز گفته است که این کشور در انفجارهای لبنان دست نداشته است. او اضافه کرده: دلیلی وجود ندارد به گزارش‌های آمده از بیروت درباره این انفجار شک کرد، که «این حادثه‌ای بود که ظاهراً به دلیل آتش‌سوزی» روی داده است.

 

* - حسان دیاب، نخست وزیر لبنان گفته است کسانی که در انفجار روز سه‌شنبه دست داشته‌اند پاسخ ‌گوی اعمالشان خواهند بود. او اضافه کرده که فعلاً اولویت با مداوای مجروحان و پیدا کردن جسد کشته ‌شدگان است.

* - از آنجا که گفته شده است که علت انفجار، انبار شدن ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم ( کود شیمیایی ) بوده است، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، در توییتی نوشته است؛ این "پذیرفته شده نیست". تعبیر آن اینست که انبار کردن ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت، به عقل جور در نمی آید.

در صورتی که به اهمیت استراتژیک بندر بیروت  آگاه باشیم، آنگاه، درک چرائی موضوع "پذیرفته شده نیست" میشل عون ، چندان مشکل نخواهد بود.

* - قبل از پرداختن به فاجعه ای که بندر گاه بیروت را به ویرانه ای غیر قابل تصور تبدیل کرد، نگاهی مختصر به ظرفیت این بندر و اهمیت این بندر در زندگی شهروندان لبنان، میکنیم.

پس از آن به این مطلب میپردازیم که کدام نیروی بومی، کدام دولت در خاورمیانه و یا قدرتی خارج از این محدوده ها از فاجعه به شدت ویرانگر سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ برابر با ۴ اگوست ۲۰۲۰ متمتع میگردد.

 

ظرفیت بندر بیروت و اهمیت این بندر در زندگی شهروندان لبنان

 

روزنامه الاخبار چاپ لبنان دررابطه با اهمیت بندر بیروت می نویسد، بندر بیروت با ۳۰۰ بندرگاه جهانی در داد و ستد بود و هر ساله حدود سه هزار کشتی به این بندر وارد و یا خارج میشدند. صادرات و واردات لبنان، عمدتاً با استفاده از این بندر عملی میشود.

بیشتر کالاها و مواد وارداتی از جمله غذا، مواد اولیه، دارو و ابزارهای برقی از طریق این بندر وارد لبنان می‌شد و از آنجا به انبارهای بزرگی در این بندر منتقل میشد. انبارهای این بندر ظرفیت ذخیره بخش قابل توجهی از کالای مورد نیاز این کشور را داشت.

انفجار مهیب بندر بیروت، مهمترین راه ورود کالاهای مورد نیاز آن کشور را مسدود کرد. به گونه که در حال حاضر لبنان قادر نیست کالاهای مورد نیاز خود را به سرعت وارد نماید. لبنان در حال حاضر دارای بندر دیگری در شمال این کشور است ( بندر طرابلس ) که جهت ورود کالا بطور موقت مورد استفاده قرار میگیرد.

۹۰ درصد از گندم مصرفی این کشور از طریق ترمینالی که در بندر بیروت بود، وارد میشد. ترمینالی که تمامی سیلوهای گندم آن نابود شده است.

پس از این انفجار ویرانگر، هر دلار امریکا با ۱۵۰۰ لیره لبنان معاوضه میشد. اکنون قیمت دلار به ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ لیره افزایش یافته است. فزون بر این، به علت بحرانی که سرا پای اقتصاد لبنان را در نوردیده است، به مردم اجازه نمی دهند که بیش از مقدار کمی، از سپرده هایشان را از  بانک های لبنان خارج کنند.

مردم لبنان، قبل از انفجار بندر بیروت هم از بحران اقتصادی در آن کشور در رنج و عذاب بودند. بعلت همین بحران، در چند ماه اخیر قیمت کالاها ۸۰ درصد در اضافه شده بود. رخداد انفجار اخیر میتواند بیش از پیش، چشم انداز شرایط زندگی مردم این کشور را، تیره و تار نماید.

 

کدام نیروی بومی، کدام دولت در خاورمیانه و یا قدرتی خارج از این محدوده ها،

از فاجعه به شدت ویرانگر بندر بیروت میتواند متمتع بشود.

 

* - در کشور لبنان، قاعدتاً هیچ نیروی بومی از پروسه نابودی بندر بیروت، سود نمی برد. مردم این کشور ده ها سال است که از ستیز نیروهای داخلی آن کشور رنج برده اند. اما هیچ کدام از این نیروها، نه جرئت و نه تمایلی از خود بروز نداده اند که جهت غلبه به رقیب، دست به چنین جنایتی بزنند.

اما با توجه به وضعیت منطقه خاورمیانه، در حال حاضر دو کشور در منطقه هستند که موقعیت لبنان برایشان حائز اهمیت بسیار است. ایران و اسرائیل. از آنجا که در موقعیت فعلی نیروی متفوق رژیم بنیادگرای ایران در لبنان، حزب الله است که نیروی هژمونیک لبنان است و این نیرو با رژیم حاکم ایران نزدیکی های بسیار دارد و یکی از متحدین منطقه ای این رژیم است. با توجه به اینکه یکی از آرزوهای اعلام شده رژیم اسلامی ایران و به خصوص کاست روحانیت و در راس آن ولی فقیه و سپاه پاسداران آن رژیم، نابودی رژیم کنونی اسرائیل است، لذا جمهوری اسلامی ایران مایل نیست که با نابودی یکی از مهمترین شریان های اقتصادی لبنان، دوست و متحد خود حزب الله را دچار مخمصه نماید.

اما، در رابطه با اسرائیل، موضوع در بسیار متفاوت است. حزب الله لبنان و رهبر آن حسن نصرالله، از سرسخت ترین دشمنان دولت ناتانیاهو است. لذا اسرائیل و بویژه ناتانیاهو، در صورتی که اوضاع احوال منطقه و جهان مناسب باشد، با طیب خاطر، آرزوی نابودی حزب الله، به ویژه حزب الله لبنان را درسر میپروراند. بویژه که یک بار در روریاروئی مستقیم با این نیرو در جنوب لبنان، مزه تلخ شکست را چشیده است.

امری پنهانی نیست که ناتانیاهو، آرزو میکند که در دوران ریاستش، تمامی مرزهای اسرائیل را از وجود دشمنان سمج اش پاک نماید و باصطلاح شرایطی امن برای اسرائیل بوجود آورد.

اما اتهاماتی که به ویژه در این مقطع بر او وارد آمده است نظیر؛ حیف و میل اموال عمومی//  زد و بندهای او با برخی مدیران روزنامه ها که در هفته های اخیر "نُقل و نبات" محافل اسرائیلی شده است، باضافه رشوه گیری های مالی، پایه های قدرتش را لرزان کرده است و در صورتی که او بتواند منطقه را به آشوب بکشاند، آنگاه شاید در رابطه با توازن قوا در منطقه ( آن گونه که خواست اوست ) موفق شود عُمر ریاستش را چند سالی دیگر طولانی کند.

اما گسترش فساد های او و بند بازی های خطرناک امنیتی و تروریستی که به نظر میرسد که در رابطه با حکومت اسلامی ایران نیز انجام شده است، بدون حمایت امپریالیسم امریکا و به ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور آن نیز، شانس چندانی برای عملی شدن نداشت. بهر رو از قدیم گفته اند؛ ارباب را ببین، بعد ده را بچاپ!

 اما خود ارباب، دونالد جان ترامپ، نامزد ریاست جمهوری امریکا در دوره دوم، خودش در مقطع کنونی لااقل بنابر گزارشات منابع موثق، چندان موفق بنظر نمیرسد.

او در همه زمینه ها ترازنامه ای اسف انگیز از خود به نمایش گذاشته است. در مقابله با رژیم قرون وسطائی ایران، موفقیت چندانی بدست نیآورده است. محاصره اقتصادی حداکثریش، رژیم اسلامی ایران را سرنگون نکرده و یا به پای میز مذاکرات نکشانده است.

ترامپ در مقابله با روسیه، ناموفق بود و هرچند که منابع نزدیک به روسیه او را"احمقِ مفید" می نامند، اما "دمکرات" های امریکائی، او را عروسک دست ساز روسی قلمداد میکنند. به واقع او تبدیل به چوبِ دو سر طلا شده است.

او در حال حاضر نه تنها در رابطه با وضعیت اقتصادی مردم امریکا، ترازنامه تیره و تاری در مقابل دارد، بلکه در اموری دیگر نیز نظیر "سیاست های" کرونائی ترامپ، مردم امریکا را دچار نا امیدی و استیصال نموده است.

فزون بر اینها شخص او در مظان اتهاماتی سنگین قرار دارد. در رابطه با چگونگی اداره کشور و ناآرامی ها در جامعۀ امریکا، آنقدر سیاه کاری کرد و بلاهت به خرج داده، که حتی برخی از نمایندگان حزب جمهوری خواه امریکا نیز در مقابل او دچار بد خلقی شده اند.

لذا با چنین کارنامه ای، پای کارِ خود او لنگ است! و اگر در بر همین لولا بچرخد، تا کمتر از سه ماه دیگر، در زورآزمائی با جو بایدن که او را جوی خواب آلود خطاب میکند، مغلوب اعلام میشود و مدتی بعد از کاخ سفید به بیرون می غلطد!

لذا در چنین حالتی خود او در صورتی که حوادث غیرِ مترقبه ای به کمکش نیایند، تا با توسل به آن احساسات ناسیونالیستی و نژاد پرستانه حداقل نیمی از مردم امریکا برانگیزد و یک دورۀ دیگر میهمان کاخ سفید بماند، کارش زار است و لذا نمی تواند کمکی موثر به  ناتانیاهو بنماید.

بنابر این حل مشکلات ترامپ و ناتانیاهو، بستگی به این دارد که "فیلی هوا شود"، تا این دو نفر شانس تاب آوردن در برابر روزگار غداری! که زیر پایشان را خالی کرده است، بیاورند.

به زبان ساده تر، نجات هر دوی اینها از شرایط تیره و تاری که در آن گرفتار شده اند، بستگی به فاجعه آفرینی دارد. فجایعی بس عظیم که حداقل توجه افکار عمومی در خاورمیانه و ایالات متحدۀ امریکا را بخود جلب کند و زمینه را جهت تاخت و تاز این دو " رهبر "، فراهم آورد.

یکی از این فجایع، انفجار دهشتناکی است که در بندر بیروت بوجود آمده است. واقعه ای که ظرفیت آنرا دارد که تا مدتی افکار عمومی را بخود جلب نماید. "عدو شود باعث خیر"! احتمالاٌ این حادثه میتواند آن چنان افکار عمومی در اسرائیل را بخود جلب نماید که دیگر برنامه های تلویزیونی اسرائیل که اتهامات فساد آلود و اتهامات سوءاستفاده مالی ناتانیاهو و حیف و میل اموال عمومی توسط اورا مطرح میکرد، در مقابل فاجعۀ بندر بیروت، رنگ ببازد.

اما ترامپ نیز پس از مدتی میتواند، احتمالاً با هوا کردن فیلی دیگر در ارتباط با ایران، و اغتشاشات پس از آن، هل من مبارز به میدان بیاید و با اتصال این وقایع به موقعیت خود، ادعا کند که در اثر مجاهدت های او، حزب الله فلج شده و در صورت تقابل حکومت اسلامی با این وقایع، با برانگیزاندن احساسات ناسیونالیستی و نژاد پرستانه در امریکا، از میادین خون و آتش بگذرد و موقعیت خود را در میان افکار عمومی در امریکا، تثبیت نماید. از یاد نبریم که در روزولت رئیس جمهور امریکا به "برکت" جنگ دوم جهانی، با حداقل تقلا، تا آوریل ۱۹۴۵ در پُست ریاست جمهوری امریکا جا خوش کرد.

تا اینجا در می یابیم که موقعیت یک نخست وزیر ( در منطقه ) و یک رئیس جمهور (در خارج از منطقه) با توجه به موضوعات فوق الذکر به گونه ای است که بالقوه در خطر رانده شدن از قدرت هستند.

آیا مواردی که در این مقاله و فوقاٌ به آنها اشاره شد، در صورت اثبات در مراجع صالحه، فرضیه انفجار کود شیمیائی (نیترات آمونیوم ) به دلیل جرقه جوشکاری، به مثابه یک خطای ناخواسته را دود کرده و به هوا خواهند فرستاد؟ این امری است که آینده در رابطه با آنها قضاوت خواهد کرد.

در رابطه با انفجارات در بندر بیروت، شواهد و قرائنی نیز، عنوان شده است :

* - در لبنان گفته شده است که ۴ فروند هواپیمای گشت زنی آمریکا در زمان وقوع دو انفجار بیروت در فضای این شهر در حال پرواز و جاسوسی بوده اند.

* - موضوع دیگر این که برخی رسانه های لبنانی و شبکه های اجتماعی این کشور تصاویری را از لحظه دو انفجار پخش کرده اند که از سمت جنوب بندر بیروت یک شیِ متحرک در حال اصابت به این بندر می باشد.

* - خبر دیگر شناسایی نقاط آسیب پذیر لبنان، توسط پهپادهای اسرائیلی است که از مهمترین رخدادهای هفته‌ های گذشته در لبنان قلمداد شده است.

* - وضعیت مرز لبنان و اسرائيل در روزهای قبل از انفجار به شدت تنش‌آلود بوده است و بسیاری نسبت به یک درگیری جدی هشدار داده بودند.

* - حزب‌الله قبل از وقوع انفجار در بندر بیروت اعلام کرده بود که در رابطه با کشته شدن علی کامل محسن، شبه ‌نظامی این سازمان ( که بیست روز پیش از فاجعه ای در بندر بیروت، در حملۀ منتسب به اسرائیل در اطراف دمشق کشته شده بود )، واکنش نشان خواهد داد.

* - خبر دیگر دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای اسرائیلی او قبل انفجار بندر بیروت است.

* - اسرائیل برخلاف معمول که غالباً پس از وقوع وقایع تروریستی و امثال آن، در مورد اینکه در در آن عملیات دخالت داشته و یا خیر، سکوت میکرد. اما، این بار، دقایقی پس از آن که  انفجاری مهیب در بندر بیروت رخ داد، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که آنها بیگناه هستند و دستی در آن انفجار نداشته اند. این موضوع، ضرب المثل دزدی که در حال فرار، جهت فریب مردم، فریاد میزد؛ دزد، دزد. یعنی اینکه من دزد نیستم را تداعی نمیکند؟

* - البته باید توجه داشت که سرویس های جاسوسی اسرائیل که حتی انبار متروکه ای در یکی از دهات ایران را نیز در جستجوی موادی که میتواند در خدمت اهداف تبلیغاتی ناتانیاهو قرار بگیرد را در لیست خود دارند، چگونه از وجود مقدار متنابهی " کود شیمیائی " با قدرت انفجاری قابل مقایسه با بمب هسته ای در انباری، در مهم ترین شریان اقتصادی لبنان بی خبر بوده باشند. " کودی شیمیائی "، که انفجار آن قادر است مقامات کشور لبنان را وادار سازد که عزای عمومی و دو هفته حالت فوق‌العاده اعلام نمایند! 

* - اخیراً نیز ارتش اسرائیل از ساکنان طول مرزی "خط آبی" که شمال اسرائیل را از جنوب لبنان جدا می‌کند، خواسته است از خانه‌های خود بیرون نروند و در فضای آزاد هیچ فعالیتی انجام ندهند.

* - قابل توجه اینکه چندی قبل فاش شد که دونالد ترامپ به مقامات امنیتی آن کشور اجازه داده است که در صورتی که تصمیم به انجام عملیاتی ( نظامی ..) گرفتند، نیازی به اخذ اجازه عملیات مذکور از مقامات ندارند. احتمالاً به این علت که در انجام عملیات سرویس های CIA  و یا FBI و یا... با تاخیر! روبرو نشوند. به نظر میرسد که به این وسیله مقامات امریکائی مایل بودند که دامن خود را از فوران خون آن عملیات ها پاک کنند. در خاورمیانه نیز اسرائیل تا کنون با و یا بدون نیاز به چنین اجازه هائی، بارها در عملیاتی که گوی رقابت از هر تروریستی میرباید، مخالفان با آن رژیم را از سر راه برداشته اند.

* - بنا بر گفتۀ  رئیس جمهور امریکا، تعدادی از ژنرال ها آمریکائی، پس از انفجار دهشتناک در بندر بیروت در گفتگوئی غیر علنی بر این نظر بوده اند که آن انفجار، در نتیجۀ  حمله و انفجار بمب بوده است.

توجه کنید ؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این انفجار گفته است که "با تعدادی از ژنرال‌ها صحبت کردم و آنها به من گفتند که انفجار بیروت اینگونه به نظر می‌رسد که ناشی از انفجار یک بمب بوده و این انفجار همچون یک حمله به نظر می‌رسد"!!

 

با توجه به اخبار فوق الذکر، بهیچوجه موضوع احتمال حمله نظامی اسرائیل به بندر بیروت را نمی توان منتفی دانست. بخصوص توجه به این موضوع اهمیت دارد که در نتیجه انفجار در مرکز شریان اقتصادی لبنان، کشوری که وسیعاً توسط حزب الله اداره میشود ( یکی از دشمنان پُر قدرت دولت ناتانیاهو در مرزهای شمالی اسرائیل )، این " دشمن سرسخت صهیونیسم" تا مدتها، غرق در مصیبت حاصل از این واقعه، فلج و یا نیمه فلج خواهد سد.

 نکته با اهمیت دیگر اینست یک نخست وزیر! و یک رئیس جمهور! با بهره گیری از شوکی که این جنایت ضد بشری بر افکار عمومی وارد آورده میتوانند، در خدمت انحراف افکار عمومی از عدم  شایستگی آنها در پاسداری از وظائف قانونیشان و افتضاحاتی که بوجود آورده اند، بهره مند شوند. بویژه که این امر شاید که سبب  حفظ مقام هایشان باشد که به گونه ای آشکار به خطر افتاده اند. ( عدو شود سبب خیر! ).

آیا ناتانیاهو و دونالد ترامپ در واقعیت بخشیدن به ادامه رویاهایشان، موفق خواهند شد؟

آیا مردم رنج کشیده لبنان، موفق خواهند شد که پرده استتاری که بنظر میرسد در حال حاضر، بر فاجعه انفجار بیروت کشیده شده است، فائق آیند و آمران و عاملان این فاجعه جانخراش را به دادگاههای عادلانه بسپارند؟

آیا مردم مدافع آزادی و دمکراسی در لبنان موفق خواهند شد که بر نیروهای استیلا طلب، بنیادگرا و یا نیروهای مردم فریب دیگر در کشورشان، فائق آیند؟

آیا  در نتیجه تابش روشنائی بیشتر بر این وقایع، ناتانیاهو خواهد توانست، همچنان بر صندلی صدارت تکیه بزند؟

آیا مردم امریکا موفق خواهند شد که در انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا، مانع تداوم ریاست ترامپ، در دور دوم شوند؟

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

پنجشنبه شانزدهم مرداد ۱۳۹۹ برابر با ششم اگوست ۲۰۲۰

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©