Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ برابر با  ۳۰ دسامبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵  برابر با ۳۰ دسامبر ۲۰۱۶
از مبارزات كارگران مجتمع كشت و صنعت مهاباد دفاع كنيم

 

از مبارزات كارگران مجتمع كشت و صنعت مهاباد دفاع كنيم

 

آرش امجدی

 

بنا به گزارش خبر گزارى مكريان، كارگران مجتمع كشت و صنعت مهاباد از اوايل دى ماه امسال در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد كه از يك سال نيم گذشته تا كنون پرداخت نشده است در هواى سرد زمستانى در مقابل درب اين مجتمع با برپائي چادر دست به اعتراض زده اند. اين كارگران مى گويند: بعد از بيست سال كار حتى قادر به تامين نان شب خانواده مان هم نيستيم. ازاين رو تا رسيدن به نتيجه و رسيدگى به وضعيت مان به اعتراض صنفى خود ادامه خواهيم داد.

مشكلات كارگران كشت و صنعت مهاباد موضوع تازه اى نبوده و هم اكنون مدتهاست كه محل درگيرى و كشاكش كارگران از يك طرف و كارفرما و نمايندگان اداره كار مهاباد از طرف ديگر مى باشد.

ماجرا از اين قرار است كه اين مجموعه به شركتهاى چهارگانه سبز مهاباد معرف بوده و شامل مجتمع كشت و صنعت مهاباد، مجتمع دامدارى و صنعتى مهاباد، مجتمع مرغ مهاباد و سردخانه زمزم مهاباد مى باشد. در مجموع حدود٣٠٠ كارگر در آن اشتغال داشته و قدمت آن نيز به قبل از انقلاب برميگردد و يكى از طرحهاى صنايع تبديلى كشاورزى بوده است. تا قبل از سال ١٣٨٦ كه اين مجتمع به مالكيت بخش خصوصى درآمد - يعنى دوران غارت ، چپاول وحيف و ميل احمدى نژاد و يارانش- در مجموع  وضعيت اين مجتمع خوب بوده است، اما با طرح خصوصى سازى دولت و واگذارى آن به بخش خصوصى، به گفته كاركنان اين مجتمع، بتدريج مشكلات شروع و عملا نه تنها حقوق و حق بیمه بیکاری كارگران يك سال نيم است كه پرداخت نشده است  بلكه هم اكنون شركت به بانكها ،اشخاص و ادارات زيادى از جمله اداره ماليات ، برق و سازمان تامين اجتماعى مقروض مى باشد . و طى اين دوره تنها  قادر به پرداخت مبلغ ناچيزى تحت عنوان على الحساب به كارگران شده است.

اين چندمين بار است كه كارگران در اعتراض به وضعيتشان، تجمعات اعتراضى برگزار كرده اند و مسئولين نيز بارها اعلام نموده اند كه مشكلات كارگران حل شده است. اما در عمل اتفاقى نيفتاده و فقط  با دست به دست شدن مالكيت مجتمع ، مالكان جديد مشكلات قبل از خود را ناديده گرفته و از بار مسئوليت خود در اين خصوص شانه خالى كرده اند. به قول كارگران، آنان حتى ماده ١٢ قانون كار كه كارفرما را در هنگام تغيير مالكيت واحد هاى توليدى موظف به حفظ حقوق كارگران مى نمايند را هم رعايت نمى كنند.

به گفته حكيمى نماينده مرغداران معترض، كه بدهى شان مدتهاست پرداخت نشده است، فرد كلاهبردارى بنام ايرج دلقانى، كه اين شرايط را سبب شده است، نسبتى با وزير امور خارجه دولت احمدي نژاد، منوچهر متكى، دارد و به همين دليل است كه پيگيريها به نتيجه نمى رسد و حتى كارى از دست فرماندار و استاندار هم بر نمى آيد. او مى گويد: بعد از دهها بار مراجعه به استاندارى، فرماندارى مهاباد، اداره كار و...،٨١ تن از مرغداران استانهاى كردستان و آذربايجان غربى براى مطالبه پول مرغهايى كه به كشتارگاه اين مجموعه تحويل داده اند به تحصن كارگران پيوسته اند و از آن حمايت مى كنند. او همچنين با انتقاد ازمزايده برگزار شده توسط دادگسترى، در نامه اى به رئيس جمهور با صراحت خواهان ابطال مزايده شده است. چرا كه برنده مزايده  بعد از هشت ماه هنوز به تعهداتش عمل نكرده است و با سردواندن كارگران همچنان بدنبال اتلاف وقت هست.

هم اكنون ما در كردستان شاهد اختلافات فراوان و جدى ما بين عوامل گوناگون رژيم هستيم. هر كدام از آنها خود را مدافع منافع مردم جا زده و ديگرى را به بى توجهى به آن، متهم مى كنند. نمايندگان مجلس از اين و آن انتقاد كرده و با لباس كردى در مجلس عكس يادگارى مى اندازند. اينها همه، بخشى از درگيريها و اختلافات بالايي ها براى تصاحب هر چه بيشتر امكانات در جهت گسترش نفوذ خود و تامين بيشتر منافعشان است. هيچكدام از آنها براى حل واقعى مشكلات كارگران و فرو دستان جامعه دركردستان قدمي برنداشته و برنخواهند برداشت.

اردوى كار و زحمت فقط بايد به نيروى همبستگى و مبارزات خود متكي باشد. هم اكنون ما با موج گسترده حركات اعتراضى كارگرى در سراسر ايران روبرو هستيم. بنا به گزارش خبرگزارى مهر، در سال گذشته، بيش از يك ميليون شكايت در مورد مسائل و مشكلات كارگران صورت گرفته است. و يا حسين ذوالفقارى، معاون امنيتى و انتظامى وزارت كشور، هفته گذشته از رشد و افزايش ٦٩ درصدى اعتراض هاى اجتماعى، كارگرى و صنفى در سه سال اخير در ايران خبر داده است. بايد ضمن پيوند مبارزات كارگران مهاباد با ساير مبارزات كارگران و زحمتكشان در ايران، با تمام توان از مبارزه و تجمع اعتراضى كارگران كشت و صنعت مهاباد براى گرفتن حقوق و مزاياى عقب افتاده شان، پشتيبانى و حمايت كنيم. بايد ضمن استفاده از اختلافات و افشاگريهاى عوامل و سركردگان رژيم در كردستان، همواره براين اصل  كه اميد بستن به طبقات حاكم براى رسيدن به خواست هايمان، خيال واهى است تاكيد نمود.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©