Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲ فروردين ۱۳۹۸ برابر با  ۲۲ مارس ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲ فروردين ۱۳۹۸  برابر با ۲۲ مارس ۲۰۱۹
‏سیل ‎مازندران هم مثل سیل ‎گلستان بلای آسمانی نیست، ‎بلای_مدیریتی_و_انسانی است

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

به مناسبت فاجعه  سیل در استان های شمالی کشور

 

هموطن!

 به کمک سیل زدگان گلستان و مازندران بشتابیم!

 

 بارش های بهاری که در سی سال گذشته بیسابقه بوده، دو استان شمالی کشور را به زیر آب برده است. ادارات هواشناسی از دو هفته پیش خبر داده بودند که بارش های بهاری هفته های آینده در استان های گلستان و مازندران می تواند به فاجعه منجر شود. اما علیرغم این هشدار روشن، وقتی بارش های شدید در هفته آخر اسفندماه  آغاز شد، تمامی ادارات مسئول و مقامات استانی غافلگیر شدند به گونه ای که مردم صدها شهر و روستا در بی پناهی کامل، برای زنده ماندن به کمک های فوری نیاز دارند. بارش مداوم باران باعث جاری شدن  سیل در روستاهای شرق مازندران؛ سوادکوه، ساری، سیمرغ، کیاکلا، میاندورود، نکاه، قائمشهر، بهشهر و گلوگاه شده است. روستای حسن‌آباد میاندورود کاملاً به زیر آب رفته است. در مازندران، جاده‌هایی که روستاها را به شهرها وصل می کنند، قطع است و سه نفر نیز تاکنون جان باخته‌اند.  سیمین شهر با جمعیتی بالغ بر ۱۵۵۳۹ نفر و با وسعت ۶ کیلومتر مربع، واقع در بخش گلدشت شهرستان گمیشان در شمال غربی استان گلستان با ساکنان تورکمن، در محاصره کامل آب درآمده است. گنبد، مینودشت، آق قلا، مراوه تپه  و روستاهای چنسولی، سیدلر، میرزاعلی یلقی، سلاق یلقی، قرنجیک پورامان و مراتع سقر یلقی و قسمتی از روستای قانقرمه در استان گلستان دچار سیل زدگی و آبگرفتگی شده اند. برخی روستاها تخلیه شده اند و ساکنان برخی روستاها هم ناگزیر گشته اند برای آمد و شد از قایق استفاده کنند. در پی بارندگی شدید در شرق گلستان که ازهفتۀ پیش آغاز شده، سد گلستان سرریز کرده و سبب طغیان رودخانه گرگان‌رود شده است. شهروندخبرنگاران محلی، ویدیوهایی از آب‌گرفتگی خیابان‌های گنبدکاووس و روستاها و شهرهای گوناگون در شبکه های اجتماعی منتشر کرده‌اند که عمق فاجعه را به تصویر می کشند. مسولان استانی خبرداده اند که آب پشت  سدها در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی خواهد شد و به علت ریزش کوه و آبگرفتگی خطوط ریلی، قطار مازندران نیز متوقف گشته و به دلیل آنکه آب، راه‌های رسیدن به فرودگاه ساری را پوشانده، پروازها به ساری نیز متوقف شده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی خبر می دهد باد و باران در استان گلستان «موجب سقوط تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تیرهای انتقال برق، شکستن درختان و شیشه مکان‌های مسکونی، آبگرفتگی معابر و جاده‌های برون شهری و زمین‌های کشاورزی، وارد شدن آسیب به سقف خانه‌ها، لغو پرواز فرودگاه گرگان، طغیان رودخانه‌ها، سرریز شدن آب سدها و لغو حرکت قطار» شده است.

 

‏سیل مازندران هم چون سیل گلستان در رسانه های داخل کشور انعکاس خبری گسترده ای نیافته است. اخبار این فاجعه نه بر صفحات خبرگزاری های دولتی نقش بسته و نه در شبکه های اجتماعی عمومی انعکاس کافی یافته است. شهروندخبرنگارانی که ابعاد حادثه  را از نزدیک گزارش می کنند، از فاجعه ای خبر می دهند که هر لحظه می تواند جان هموطنان مان در شهرها و روستاهای این دو استان شمالی کشور را بگیرد.

 

واقعیت تلخ تر این است که آنچه در گلستان و مازندران در جلو چشمان بی تفاوت مسئولان حکومتی به وقوع می پیوندد،  بلای آسمانی نیست، بلای مدیریت "جهادی" حاکمیتی است که امکانات طبیعی این کشور را غنائم جنگی می داند. این اوج تخریب "انسانی" است که در حق طیعت زیبای شمال کشورمان روا داشته اند. مدیریت "جهادی" با ساختن سد در جای جای این دو استان، برداشت غیر کارشناسی از رودخانه ها، جنگل تراشی رذیلانه برای ساخت ویلاها و تفریح گاه های اختصاصی  و بهره برداری بی حساب و کتاب از  معادن، به جان طبیعت این استان افتاده اند. اکنون شاهد نتایج فاجعه بار اقدامات مقامات حکومتی در گلستان و مازندران هستیم که پیشتر نمونۀ آن را در زلزله رودبار تجربه کرده بودیم. اما تنها این مصیبت نیست که تکان دهنده است. در کمک رسانی نیز تبغیض اعمال شده بر هموطنان ترکمن مان، نشانه اوج رذالت بخشی از مقامات حکومتی است. وقتی پیرمرد ترکمن را که برای تقاضای کمک و دریافت یک بیل مراجعه کرده از شهرداری بیرون می کنند و یا آخوندهائی که کمک هائی اهدائی را از ترکمن ها دریغ کرده و به سیستانی ها می دهند را مشاهده می کنیم،  می توان به عمق تبعیض علیه هموطنان ترکمن مان پی برد.

سازمان ما، سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)، در این شرایط بشدت سخت و خطرناک، خود را در کنار مردمان عزیز استان های گلستان و مازندران می بیند و در غم و اندوهی که آنها را در بر گرفته، شریک می داند. ما از همۀ هموطنان عزیزمان که امکان کمک به مردم شهرها و روستا های آسیب دیده و سیل زده این دو استان را دارند، تقاضا می کنیم از هر طریق ممکن به کمک آنها بشتابند. ما همچنین از تمامی شهروندخبرنگاران و فعالان شبکه های اجتماعی تقاضا داریم، در انعکاس اخبار این فاجعه ملی از هیچ کوششی فروگذار نکنند. نباید اجازه داد در این آغازین روزهای سال نو و بی توجهی شگفت انگیز مسئولان مرکزنشین حکومتی نسبت به این فاجعه انسانی، اخبار بی پناهی هموطنان عزیزمان در شهرها و روستاهای گلستان و مازندران در سکوت خبری مدفون شوند.  

 

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

جمعه ۲ فروردين ۱۳۹۸ برابر با ۲۲ مارس ۲۰۱۹

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©