Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ برابر با  ۱۶ اگوست ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲  برابر با ۱۶ اگوست ۲۰۱۳
پیروزی تظاهرات چندین هزار نفره مردم زنجان

پیروزی تظاهرات مردم زنجان

و تاثیر آن بر زندگی کارگران کارخانه سرب و روی

 

ارژنگ بامشاد

 

در پی تظاهرات شورانگیز مردم زنجان برای هوای پاک و در اعتراض به آلوده شدن هوای شهر از تولیدات و آلاینده های کارخانه سرب و روی زنجان، این کارخانه از روز 23 مرداد 92 تعطیل شد. این پیروزی را به مردم زنجان تبریک می گوئیم. مردم زنجان در اقدام اعتراضی خود ، خواستار رسیدگی به مسئله آلایندگی بجا مانده از کارکرد کارخانه سرب و روی شهر و سالم ماندن محیط زیست خویش بودند.  خبرگزاری مهر با عنوان « پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن» در این رابطه نوشت" : «مسئولان استان که خبرنگاران را به صورت های مختلف متهم به مخالفت با توسعه استان و مقابله با اشتغال استان می کنند باید تلاش کنند به مسئولیت های ذاتی خود به نحوه احسن عمل کنند و به جای متهم کردن فعالان رسانه دقت بیشتری در فرایند اشتغالزایی استان داشته باشند.». روشن است که تعطیل کارخانه سرب و روی زنجان، که هوا، آب های زیرزمینی و خاک این منطقه را بشدت آلوده کرده است، باعث بیکارشدن کارگران شاغل خواهد شد و خانواده های کارگری را زیر فشار شدید قرار خواهد داد. بر همین پایه است که مسئولان استان تلاش کرده اند خبرنگاران و مردم تظاهرکننده را مخالف توسعه استان و اقداماتشان را مقابله با اشتغال زائی قلمداد کنند.  اما واقعیت این است که کارخانه ای که چنین سطحی از آلودگی زیست محیطی بدنبال داشته و آمار و ارقام ابتلاء به سرطان، نازائی و سقط جنین زودرس و پوکی استخوان و دندان به حد نگران کننده ای رسانده، نمی تواند از زاویه اشتغالزائی و توسعه شهر مورد حمایت قرار گیرد. طبعآ کارفرمایان و مسئولانی که به دلیل هزینه بالای انتقال، در برابر طرح انتقال این کارخانه، سال ها مقاومت کرده اند، مسئولیت اساسی برای تامین ضرر و زیان کارگران در زمان بیکاری دارند. روشن است تا انتقال کارخانه به محل جدید، کارگران کارخانه باید زیر پوشش حمایتی قرار گیرند و حتی اگر امکان بازگشائی کارخانه در محل جدید نباشد و کارگران بکلی بیکار شوند، این بر کارفرمایان و دولت است که هزینه بازآموزی و آماده سازی کارگران برای کار در دیگر رشته ها را فراهم آورند و یا به بازخرید آنها اقدام کنند.

 

تظاهرات شورانگیز و غرورانگیز مردم زنجان که مسئولان را مجبور  به تعطیل کردن کارخانه سرب و روی این شهر کرد، این سئوال جدی را مطرح می سازد که رابطه حفظ محیط زیست و اشتغال چگونه باید باشد؟ روشن است که حفظ محیط زیست باید به یکی از اساسی ترین جنبه های توسعه اقتصادی تبدیل شود. بدون رعایت جنبه های دقیق استانداردهای  زیست محیطی که با زندگی مردم و تداوم حفظ طبیعت پیوندی ناگسستنی دارد، نمی توان طرفدار توسعه بود. طبعآ سرمایه داران و کارفرمایان سودجو برای افزایش هر چه بیشتر سودآوری واحدهای تولیدی شان، تلاش ویژه ای به خرج می دهند تا رعایت استانداردهای حفظ محیط زیست را نادیده بگیرند. این امر در تمامی کشورهای جهان مطرح هست ولی در کشورهای جهان سوم که رعایت استانداردهای حفظ محیط زیست نهادینه نشده ، وضعیت به شدت نگران کننده ای شکل گرفته است که تاثیرات آلایندگی کارخانه سرب و روی زنجان یکی از این نمونه هاست. سرازیر کردن زباله های گاه سمی  کارخانه ها به رودخانه های اطراف،  بکارگیری پاره ای از مواد شیمیائی بشدت خطرناک در بخشی از کالاهای تولیدی، و حتی عدم تهیه وسائل ایمنی برای کارگرانی که در واحدهای شیمیائی فعال هستند از اقداماتی است که بشکل گسترده ای انجام می گیرد و این اقدامات با تلاش برای کاهش هزینه های تولید توجیه می شود. زمانی که این اقدامات بشدت آسیب رسان نیز رسانه ای می شوند، تلاش می گردد با شعار اشتغالزائی و ضرورت حفظ مشاغل ایجاد شده و خطربیکاری کارگران با آن مقابله شود.  توجه داشته باشیم وقتی به عنوان فعالان سوسیالیستی خواهان تعطیل و برچیده شدن تمام فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی هستیم و بر این باوریم که کشوری همچون ایران که بر دریای نفت و گاز قرار دارد و می تواند با استفاده مؤثر از انرژی خورشیدی و باد ، راه های جدیدی برای استفاده از انرژی پاک بیابد، سیاست برچیده شدن فعالیت های هسته ای، با بیکار شدن گروه کثیری از کارگران، کارکنان و دانشمندان در این عرصه همراه خواهد بود.  این وظیفه دولت است که برای بازآموزی و یافتن فرصت های شغلی تازه برای این گروه های بیکار شده تلاش کند. نمی توان به بهانه حفظ اشتغال این گروه کثیر، بر تداوم سیاست ماجراجویانه استفاده از انرژی هسته ای پای فشرد. خطرات فاجعه بار استفاده حتی صلح آمیز از انرژی هسته ای را در چرنوبیل و فوکوشیما به خوبی دیده ایم و کشاندن کشور به سوی این فاجعه، اقدامی  بشدت غیرمسئولانه و ماجراجویانه است.

 

فعالان سوسیالیست طبعأ نمی توانند به بهانه دفاع از منافع کارگران و جنبش کارگری چشم خود را برای این حقایق ببندند. جنبش سوسیالیستی باید تمامی تلاش خود را به کار گیرد تا منافع بخش های مختلف این جنبش، جنش کارگری، جنبش زنان، جنبش ملیت های تحت ستم، جنبش جوانان و جنبش محیط زیست در کنار هم و در پیوند با هم تامین شود. در این مورد مشخص  باید تلاش ویژه ای صورت گیرد تا با تشکیل تشکل های کارگری مستقل و  با همراهی و همکاری با تشکل های مدافع محیط زیست، پیوند درست و روشنی میان این دو عرصه مهم از فعالیت اجتماعی ایجاد گردد. بسیار اتفاق افتاده است که کارفرمایان و سرمایه داران با اتکا به ضرورت حفظ اشتغال، تلاش کرده اند تشکل ها و فعالان کارگری و کارگران  را در مقابل تشکل ها و فعالان محیط زیست قرار دهند. باید بشکلی آگاهانه و هوشیارانه مانع این تفرقه افکنی حسابشده شد.

جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲

برای اطلاع بیشتر از اخبار مربوط به تعطیلی کارخانه و تاثیرات مخرب زیست محیطی آن توجه به مطالب زیر می تواند مفید باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پیروزی تظاهرات چندین هزار نفره مردم زنجان

--------------------------------------------------

در پی تظاهرات بی سابقه مردم زنجان علیه آلودگی هوا به روی و سرب، کارخانه سرب و روی زنجان تعطیل شد .به گزارش آینده آنلاین، معاون سیاسی - امنیتی استانداری زنجان از تعطیلی کارخانه شرکت ملی سرب و روی ایران در روز23 مرداد ماه خبر داد.

فیروز احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایران ایسنا، گفت: شرکت ملی سرب و روی به دلیل اجرایی نکردن مصوبات کمیته سرب و روی مبنی بر انتقال کارخانه و با توجه به درخواست شهروندان زنجانی و همچنین بنا به دستور استاندار، از امروز (23 مردادماه) به طور رسمی تعطیل شده است.

وی در پاسخ به چگونگی وضعیت کارگران کارخانه تعطیل شده، اظهار کرد: مسئولان این شرکت از نظر رعایت نکردن مصوبات قبلی، مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.

معاون سیاسی - امنیتی استاندار زنجان یادآور شد: در خصوص تعیین وضعیت شهرک تخصصی سرب و روی نیز تا به امروز بحثی به میان نیامده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ممانعت ماموران امنیتی از دومین تجمع اعتراضی مردم زنجان/ تصویر

مرداد ۲۴م, ۱۳۹۲

خبرگزاری هرانا – جمعی از مردم زنجان در دومین تجمع اعتراضی به عدم تعطیلی کارخانه سرب و روی شرکت کردند که با ممانعت نیروهای امنیتی در سبزه میدان (مرکز شهر) مواجه شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کمپین اعتراض به کارخانه سرب و روی زنجان که یکی از منابع آلودگی زیست محیطی در این شهر محسوب می شود از اوایل سالجاری از سوی جمعی از جوانان در شبکه های اجتماعی آغاز به کار کرد.

در طی هفته گذشته دو تجمع اعتراضی از سوی جمعی از مردم شکل گرفت که تجمع امروز با ممانعت نیروهای امنیتی با بازداشت برخی از تجمع کنندگان همراه بود.

نیروهای لباس شخصی نیز در این تجمع حضور داشتند و اقدام به فیلم برداری از معترضین نمودند. هم چنین بنا بر برخی گزارشات برخی از افرادی که در شبکه های اجتماعی اقدام به فراخوان به این تجمع نمودند نیز مورد تهدید و تطمیع قرار گرفتند

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کمپین معترضین به سرب و روی زنجان

خبر فوری:

به نقل از یکی از منابع آگاه و موثق دقایقی پیش باخبر شدیم که کارخانه سرب روی تعطیل نبوده و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. هر چند که اعلام خبر تعطیلی کارخانه فقط منوط به کارخانه سرب روی بود و 46 واحد دیگر همچنان فعال می باشند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کارخانه سرب و روی زنجان تعطیل شد/ پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن

زنجان - خبرگزاری مهر: بنا به دستور استاندار زنجان و درخواست شهروندان زنجانی،‌کارخانه سرب و روی زنجان تعطيل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سایت استانداری زنجان اعلام کرد "با توجه به عدم اجرای تعهدات مصوبات کميته سرب و روی استان مبنی بر انتقال کارخانه سرب و روی زنجان و با عنايت به درخواست شهروندان عزيز زنجانی بنا به دستور استاندار زنجان، کارخانه فوق از تاريخ 92/5/23 تعطيل اعلام می گردد".

پس از چند سال وعده و وعید مسئولان استان زنجان مبنی بر انتقال کارخانه سرب و روی به محل جدید و ناتوانی در زمینه انتقال آن کارخانه سرب و روی زنجان به دستور استاندار زنجان تعطیل شد.

محمد رئوفی نژاد که تلاش گسترده ای برای انتقال کارخانه سرب و روی واقع در 15 کیلومتری زنجان داشت به دلیل عدم همراهی برخی مسئولان با وی در این فرایند نتوانست کاری از پیش ببرد و هزینه کلان انتقال این کارخانه موجب شد انتقال این کارخانه در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

تلاش فعالان رسانه ای استان و همچنین موج گسترده اعتراضات مردمی باعث شد تا مسئولان که نتوانسته بودند به وعده چندین سال گذشته خود در زمینه انتقال کارخانه سرب و روی عمل کنند تعطیلی را تنها برای خود داشته باشند تا بگویند که کاری برای استان زنجان انجام داده اند.

مسئولان زنجانی که بعد از سالها و همچنین پیگیریهای گسترده همواره به این موضوع بی اعتنا بودند امروز در حالی راضی به تعطیلی کارخانه سرب و روی شده اند که حجم گسترده آلودگی این کارخانه توسط کارشناسان تائید شده است.

مسئولان استان که خبرنگاران را به صورت های مختلف متهم به مخالفت با توسعه استان و مقابله با اشتغال استان می کنند باید تلاش کنند به مسئولیت های ذاتی خود به نحوه احسن عمل کنند و به جای متهم کردن فعالان رسانه دقت بیشتری در فرایند اشتغالزایی استان داشته باشند.

هیچ یک از فعالان رسانه ای استان با به خطر افتادن روند توسعه استان و اشتغال استان موافق نیستند و در مقطعی که حجم عظیم مشکلات اقتصادی و صنعتی در شرایط کنونی بر مردم فشار می آورد، مطالبه و خواسته فعالان رسانه ای استان، انتقال کارخانه به محل جدید و فراهم کردن شرایط آن بود که استاندار زنجان با وعده انتقالی که داده بود آن را در منطقه "چپ چپ" کلنگ زنی کرده بود.

بی شک کسی در حسن نیت و دلسوزی استاندار زنجان شکی ندارد ولی چراهایی در عدم انتقال این کارخانه وجود دارد که مسئولان به جای پاسخگویی به آن در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی و ضعف خود هستند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتشار:چهارشنبه 23 مرداد 1392 - 14:19:26

خبرآنلاین

شرکت سرب و روی زنجان فاقد مجوز بهره‌برداری و استقرار از محیط زیست است

مدیر‌کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه شرکت سرب و روی جزو واحدهایی است که مجوز استقرار و بهره‌برداری را از محیط زیست دریافت نکرده است، گفت: متأسفانه در دهه 70 که این شرکت در زنجان کار خود را آغاز کرد، اداره‌کل محیط زیست مخالف استقرار آن در محل فعلی بود، ولی علی‌رغم مخالفت‌ها، این کارخانه تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است.

امیر مهدویانی ادامه داد: در مرداد‌ماه سال 89 مسئولان شرکت سرب و روی اقدام به نصب سیستم پایش لحظه‌ای بر روی کوره کالدو کرد. طبق استاندارد اعلام شده از سوی این اداره‌کل، میزان ذرات خروجی در مراکزی که مجوز زیست‌محیطی دارند، 150 pmm است، ولی چون شرکت سرب و روی فاقد مجوز فوق است، استانداردهای سخت‌گیرانه به آن‌ها اعلام شد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس معیار استاندارد سخت‌گیرانه اعلام شده برای این شرکت 50 pmm است که اگر از این مقدار بالاتر برود، غیراستاندار خواهد بود.

وی تاکید کرد: در ارتباط با میزان سرب در هوای آزاد شهر زنجان باید گفت که طی سه سال اخیر 62 مورد اندازه‌گیری داشته‌ایم که در سال 89 به میزان 12 مورد، در سال گذشته 20 مورد و امسال نیز 30 مورد که همگی زیر حد استاندارد بوده‌اند.

مهدویانی متذکر شد: ولی اندازه‌گیری‌های صورت گرفته در 128 روز اخیر، نشان می‌دهد که 26 روز، بالاتر از عدد سخت‌گیرانه «50 pmm» بوده، یعنی بالاتر از استاندارد سخت‌گیرانه اعلام شده از سوی اداره‌کل محیط زیست استان است.

مدیر‌کل محیط زیست استان زنجان خاطرنشان کرد: بررسی‌ها برای تعیین وضعیت این کارخانه از سوی مسئولان استانی در حال انجام است، ولی این اداره‌کل پیگیر عوامل اصلی ایجاد آلایندگی از سوی دیگر شرکت‌ها و کارخانه‌های آلاینده در سطح شهر زنجان بوده است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آلودگی پسماندهای کارخانه سرب و روی زنجان جدی است

شهردارآنلاین: نایب رئیس شورای اسلامی زنجان گفت: طبق گزارش علمی ارائه شده توسط اساتید دانشگاهی و ارگان‌های ذی‌ربط خطر آلودگی پسماندهای کارخانه سرب و روی زنجان جدی است.

به گزارش شهردارآنلاین امامعلی دادخواه ظهر امروز در نخستین جلسه علنی شورای اسلامی این شهر در سال جدید با اشاره به شعار امسال اظهار کرد: سال جاری آخرین سال خدمتگزاری اعضای سوم شورای اسلامی شهر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سطح شهر در سال گذشته ابراز امیدواری کرد؛ در مدت زمان باقیمانده از عمر شورا هم این اقدامات برجسته که منجر به ارتقای سطح زندگی مردم می‌شود، ادامه یابد.نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان به انتخابات پیش‌رو کشور اشاره کرد و افزود: برگزاری پرشور این انتخابات منجر به تحقق شعار سال در بخش حماسه سیاسی می‌شود.

وی بر لزوم حضور همه اقشار مختلف در انتخابات پیش‌رو تاکید کرد و گفت: همه مردم باید در راستای تحقق شعار سال انتخاب شده برای کشور همکاری کنند.

دادخواه به جلسات برگزار شده در سطح استان برای آماده شدن  زمینه برگزاری انتخابات اشاره کرد و افزود: هیچ‌کس حق استفاده از منابع عمومی و دولتی از جمله شهرداری به نفع خود و علیه دیگران را ندارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان تحقق حماسه اقتصادی را منوط به همکاری بین‌بخشی ارگان‌های دولتی و مردم عنوان کرد و گفت: رونق اقتصادی به تحقق اهداف کشور در بخش اقتصاد کمک می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جلسه برگزار شده با حضور اساتید دانشگاهی و ارگان‌های ذی‌ربط با حضور نماینده ولی‌فقیه در اواخر سال گذشته اشاره کرد و افزود: طبق گزارش علمی ارائه شده در آن جلسه موضوع آلودگی ناشی از پسماندهای کارخانه سرب و روی در سطح شهر زنجان بسیار جدی است.

دادخواه تامین سلامت را حق مسلم مردم عنوان کرد و گفت: شرکت‌ها حق ندارند برای حفظ منافع خود با مردم برخورد ارباب منشانه داشته باشند.

وی سلامت را مهم‌ترین رکن حقوق اجتماعی دانست و ادامه داد: با توجه به زمین انتخاب شده برای انتقال پسماندهای کارخانه سرب و روی، این کار باید هر چه زودتر انجام شود.

نایب رئیس شورای اسلامی زنجان خاطرنشان کرد: مسئولان کارخانه سرب و روی و همچنین مسئولان استان باید برای رفع دغدغه‌های مردم در مورد آلاینده‌های کارخانه سرب و روی اقدام کنند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاخیر در جابجایی کارخانه سرب و روی زنجان؛ آلودگی آب‌های زیرزمینی را به همراه دارد

فلز سرب بیش از آنچه که تصور می‌شود خطرناک است، مطالعات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد که وجود سرب در جامعه ارتباط تنگاتنگی با کند ذهنی نسل آینده دارد و یک سری مطالعات جهانی نیز نشان داده است که وجود سرب و ناهنجاری‌های اجتماعی تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارند.

تاخیر در جابجایی کارخانه سرب و روی زنجان؛ آلودگی آب‌های زیرزمینی را به همراه دارد

زیست نیوز- "عبدالحسین پری‌نگنه" عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت: تاخیر در جابجایی کارخانه سرب و روی زنجان آلودگی آب‌های زیر زمینی را به همراه دارد.

به نقل از ایسنا، وی در جلسه بررسی آلودگی آب‌های زیرزمینی استان به سرب، ابراز کرد: سرب با خاک پیوند نزدیکی دارد و اعلام اینکه آب‌های زیرزمینی استان به سرب آلوده نشده‌اند به این معنی نیست که در آینده امکان رسوخ آلودگی‌های سرب به داخل آب وجود ندارد. انتظار داریم با توجه به اهمیت موضوع بررسی پسماندهای متعدد کارخانه سرب و روی، شهرک سرب و روی و معدن روی انگوران و استحصال این مواد معدنی با حساسیت پیگری شود.

وی افزود: فلز سرب بیش از آنچه که تصور می‌شود خطرناک است، مطالعات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد که وجود سرب در جامعه ارتباط تنگاتنگی با کند ذهنی نسل آینده دارد و یک سری مطالعات جهانی نیز نشان داده است که وجود سرب و ناهنجاری‌های اجتماعی تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارند.

پری‌زنگنه خاطرنشان کرد: وجود سرب در استان هم یک نعمت و هم تهدید است که اگر درست مدیریت شود یک نعمت بزرگ است، ولی باید تهدید سرب را جدی گرفت، زیرا این ماده می‌تواند از طریق پوست هم جذب شود، اگرچه طبق مطالعات انجام شده هیچ گونه آلودگی‌ای در آب‌های زیرزمینی مشاهده نشده است اما این بدان معنانیست که این کارخانه می‌تواند در جای فعلی باقی بماند؛ زیرا وجود این کارخانه در محل فعلی غلط و مکان‌یابی آن غیرمنطقی است.

وی اظهار کرد: بر طبق شواهد موجود جهت آب‌های زیرزمینی و باد غالب از آن سمت است و تمام آلودگی‌ها مستقیم به سمت زنجان حرکت می‌کند لذا این کارخانه باید جابجا شود زیرا به زودی تمام مشکلات احتمالی اتفاق خواهد افتاد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: بر طبق آخرین نمونه‌برداری‌های انجام شده مقدار کمی سرب در آب‌های استان وجود داشت که این میزان طبیعی است و بصورت طبیعی مقداری از سرب توسط برف و باران از سطح زمین شسته می‌شود و به داخل آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند و به فعالیت‌های انسانی مربوط نیست.

وی تاکید کرد: در هر جایی که این صنعت وجود داشته است، غلظت‌ها بالا رفته است اما در استان زنجان به دلیل موقعیت ویژه‌ای که این صنعت دارد باید بصورت دقیق بررسی شود. گرچه این مشکل تا حدی در استان یزد نیز وجود دارد ولی در استان زنجان این بحث ضروری و حیاتی است.

این پژوهشگر اعلام کرد: نمونه‌برداری‌های انجام شده در شهرستان بناب و اطراف شهرک تخصصی روی، رودخانه ابهر رود و چند سد اطراف استان انجام شده است که بر طبق تحقیقات انجام شده خاک استان آلوده بوده و این آلودگی در اطراف کارخانه سرب و روی بالاست، همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده پایان‌نامه‌های دانشجویی مقطع دکتری و کارشناسی ارشد نمونه‌های سرب در ناخن و دندان افراد استان نیز به مقدار زیادی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه جابجایی کارخانه سرب و روی کافی نیست و باید خاک آن منطقه نیز احیاء شود، افزود: البته به دلیل محدود بودن داده‌های موجود نمی‌توان به صورت کلی نظر داد، برای حل مشکل اولین گام تهیه اطلس آلودگی خاک و آب استان است تا بتوان تصمیم درستی اتخاذ کرد.

یک استاد دانشگاه زنجان نیز در این جلسه گفت: اثرات سوء فلزات سنگین در کنار منابع اقتصادی دغدغه همیشگی پژوهشگران بوده که این دغدغه با توجه به موقعیت استان زنجان چند برابر است لذا بررسی آلودگی آب‌های استان اهمیت ویژه‌ای دارد.

محمدرضا یافتیان افزود: در حال حاضر جنگ‌ها و کشورگشایی‌ها برای دسترسی به منابع آبی است و بر طبق نتایج پژوهش‌های موجود آب تاثیر مستقیمی بر سلامت انسان دارد. پایش آن دغدغه جامعه بشری و اطلاع از وضعیت موجود حق مردم است، دانشگاه زنجان و پژوهشگران آن برای انجام تحقیقات بیشتر و کمک به مسئولان اعلام آمادگی می‌کنند.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان نیز در این جلسه ابراز کرد: بر طبق تحقیقات انجام شده از نمونه‌گیری‌هایی که تا شعاع 5 کیلومتری این کارخانه انجام شده بیشتر آلودگی‌های خاک در اطراف کارخانه است که این یک موضوع طبیعی بوده و طبق مذاکراتی که با مسئول کارخانه انجام شده در حال بررسی عمق نفوذ سرب در خاک کارخانه هستیم، البته باید توجه داشت درصدی از سرب نیز از تردد اتومبیل‌ها وارد خاک می‌شوند.

عباسعلی زمانی افزود: یک راه پالایش خاک اطراف، گیاه پالایی است که با توجه به رشد زیاد گیاه خرگوشک در این منطقه می‌توان آلودگی‌های موجود را به وسیله این گیاه از خاک خارج کرد ولی باید توجه شود که این گیاه توسط حیوانات مصرف نشود و دوباره وارد چرخه آلودگی نشود.

وی اعلام کرد: کشور ما از نظر کاهش آلودگی جزو کشورهای پیشرو در جهان است ولی باید پایش خاک را در اولویت کارها قرار دهیم، زیرا صنعت موجود را نمی‌شود تعطیل کرد و باید به درستی آن را کنترل کرد

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بررسي تاثير كارخانه سرب و روي زنجان بر آلودگي خاك تا شعاع ۱۰ كيلومتري كارخانه

نويسند‌گان:

[ احمد گلچين ] - دانشيار گروه خاكشناسي دانشگاه زنجان

[ سعيد شفيعي ] - كارشناس ارشد خاكشناسي

خلاصه مقاله:

خاك يكي از اجزاء مهم محيط زيست در مناطق روستايي و شهري است و مديريت اراضي كليد اصلي براي دستيابي به كيفيت خاك در اين مناطق به حساب م يآيد.استخراج معادن و فعالي تهاي مرتبط با آن، ضايعات صنعتي حاصل از ساخت وسايل مختلف استفاده از مواد مصنوعي از قبيل حشره كشها ، علف كشها، زباله هاي خانگي و كاربرد لجن فاضلا بهاي صنعتي و خانگي مي تواند باعث آلودگي خا كهاي كشاورزي و خاك مناطق شهري به فلزات سنگين شود ١).به غير از طرق طبيعي ورود فلزات سنگين به خاك راههاي متعدد و فراواني در نتيجه فعاليتهاي انساني در راستاي رها سازي فلزات سنگين در خاك وجود دارد با اين وجود به طور كلي ٥ منبع عمده آلاينده خاك فعاليتهاي معدني مانند استخراج وذوب فلزات، فعاليت هاي صنعتي-كشاورزي ،رسوبات اتمسفري و ضايعات توليدي مي باشند (Campbell . (Nikifornova and Smirnova1995 و همكاران ( ١٩٨٣ ) با ارزيابي مقادير فلزات آزاد شده از دو منبع انساني و طبيعي به اين نتيجه رسيدند كه فعاليتهاي انساني مي توانند Zn وPb ،Cu ،Cd را به ترتيب،١٣ ، ١٥ ،١٠٠ و ٢١ بار بيشتر از منابع طبيعي در محيط آزاد سازند.در گذشته به منظور مطالعه آلودگي خاك به فلزات سنگين فقط غلظت آنها را درنظر مي گرفتند و غلظت فلزات سنگين در خاك هاي طبيعي و آلوده را با هم مقايسه م يكردند ولي بعدًا ماكزيمم مقدار مجاز تعيين و مورد ا ستفاده قرار گرفتن كه بيشتر در رابطه با رشد و توسعه گياه بود. ماكزيمم مقدار مجاز بعضي از فلزات سنگين كه توسط ( ١٩٨٠) K10Ke در آلمان بر اساس نتايج آزمايشگاهي، گلخانه اي و مزرعه اي مشخص گرديده است در جدول شماره ۱-1 نشان داده شده است. البته بعدها بعضي از اين حدود و مرزها تغييركرد و مقداري ماكزيمم مجاز بر حسب ميزان سيمت فلزات سنگين كم يا زياد گردد ( K10ke ( 1980 جلوگيري از آلودگي . خاك به فلزات سنگين يك كار حياتي است، چون پاكسازي و اصلاح خاك هاي آلوده بسيار مشكل و پر هزينه است به كارگيري و كاربرد ضايعات و لجن هاي صنعتي در خاك بايد بر اساس قوانين آژانس حفاظت از محيط زيست ( EPA) باشد( ۷ ). با توجه به اين كه پس از آب و هوا خاك مهمترين جزء محيط زيست انساني تلقي مي گردد و آلودگي خاك پديده نامطلوبي است كه در نهايت تندرستي انسانها را به چالش مي كشاند لذا هدف از اين مطالعه بررسي تاثير فعاليتهاي كارخانجات سرب و روي بر ميزان آلودگي خاك به عناصر سنگين است.

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©