Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ برابر با  ۲۵ می ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲  برابر با ۲۵ می ۲۰۱۳
فروش خاك؛ خیانت است

 

فروش خاك؛ خیانت است!

مازیار واحدی

 

می گویند چنگیزخان مغول وقتی به ایران حمله کرد علاوه بر قتل و غارت، کشتار کودکان و زنان و مردان بسیار، آتش زدن کتابخانه ها و نابودی بناهای تاریخی، خاک کشورمان را هم به توبره کشید.

این روزها اتفاقی در سکوت خبری رسانه های وابسته به رژیم در حال روی دادن است که نشان از آن دارد حاکمان جمهوری اسلامی، چنگیز را در زمینه به توبره کشیدن خاک کشور نیز روسفید کرده اند. عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور فاش ساخت که مسئولین خاک کشور را به خارج صادر می کنند. محمد درویش هم چنین با اعلام اینکه این مسئله بایستی پیگیری شده و جلوی آن گرفته شود، تاکید کرد که این قضییه به سه سال پیش باز می گردد.

به گفته وی موضوع فروش خاک کشور حدود سه سال است که مطرح شده و ماجرایش به توافق ایران و قطر برمی‌گردد. سفیر ایران در قطر اعلام کرده بود با قطر توافق کرده‌ایم که لایروبی کارون و اروند رود را برای ایران انجام دهد و به‌جای دریافت هزینه لایروبی رسوبات آن را به قطر منتقل کنند.

محمد درویش از دخالت مدافعان محیط زیست و عقب نشینی مسئولین از فروش خاک کشور می گوید: این مسئله با مخالفت فعالان محیط زیست روبرو شد و اعتراضات به گونه‌ای بود که جلوی این اقدام گرفته شد. وی اما تاکید می کند که گزارش‌هایی هرچند وقت یک بار منتشر می‌شود که خاک ایران به کشورهای عربی خلیج فارس صادر می‌شود. به گفته وی گزارش یگان حفاظت محیط زیست حاکی از این است که بخشی از حاصلخیزترین خاک اردبیل از منطقه خارج می‌شود. در میان‌کاله حجم عظیم خاک مشاهده شده که قرار است به آرژانتین صادر شود. هم چنین در برخی از مناطق کشور که خاک حاصلخیز دارند نیز، خاک با یدک‌ کش‌های پهن‌پیکر از منطقه خارج می‌شود. در همین ارتباط خبرگزاری فارس نیز به نقل از پاپي زاده سخنگوي کميسيون کشاورزي نوشت شواهدي مبني بر اينکه خاک کشاورزي در استان هاي بوشهر و هرمزگان به کشورهاي قطر و امارات صادر مي شود وجود دارد که اين خاک در قالب محموله هاي شن، ماسه و مواد کاني صادر مي شود. قلع و قمع خاک کشور و فروش آن در حالی صورت می گیرد که از نظر قانون همین رژیم نیز این کار منع شده و ممنوع است.

محمد درویش دلیل فروش خاک کشور را با فلاکت اقتصادی که ارکان نظام را در برگرفته بی ارتباط ندانسته و می گوید به دلیل تنگناهای اقتصادی که گریبانگیر دولت است و برای آنکه بخواهند محصولات غیرنفتی را صادر کنند و بگویند که ما صادرات غیرنفتی داریم خاک کشور را صادر می‌کنند.

مسئولین نظام اسلامی در حالی خاک کشور را به فروش گذاشته اند که حدود نود درصد سطح کشورمان ایران خشک و بدلیل قلیائی بودن آن مستعد کشاورزی نبوده و تنها ده درصد از این خاک قابلیت کشاورزی دارد. به گفته خاک شناسان هر سانتی متر از این خاک هشتصد سال زمان می‌خواهد که تبدیل به خاک مرغوب شود و نباید این گونه به تاراج برود.

پرفسور پرویز کردوانی، استاد جغرافیا و پدر کویرشناسی نیز در مورد فروش خاک کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس می گوید فروش خاک خیانت به کشور است. آب اگر به این کشورها می دهیم، ایرادی ندارد. چون هر وقت نخواستیم، می توانیم جلویش را ببندیم. اما خاک می ماند. خاک را امروز از ما می گیرند. فردا برای ما بازی در می آورند.

واقعیت این است که تاراج خاک کشور توسط مسئولین ریز و درشت نظام و فروش آن برای کسب درآمد بیشتر بی ارتباط با بحران عمیق اقتصادی که سراسر کشور را فرا گرفته نیست. اگر تاوان هزینه ماجراجوئی های هسته ای رژیم را با ویرانی کشاورزی و اقتصاد، وتحمیل تحریم های مرگبار کشورهای امپریالیستی به مردم کشورمان پرداخت کردیم. تاوان فلاکت اقتصادی را هم سعی دارند با پروژه های سودپرستانه ای مانند روانه کردن خاک سرزمین مان به کشورهای همسایه برای کسب درآمد بیشتر به گرده همین مردم تحمیل کنند.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©