Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۰ برابر با  ۲۵ اگوست ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۰  برابر با ۲۵ اگوست ۲۰۱۱
قدرت زنان در برزیل

 

قدرت زنان در برزیل

 

ترجمه آزاده ارفع

24 اوت 2011

 

بیش از 50 هزار زنان روستایی برای عدالت اجتماعی و برای پایان دادن به خشونت خانگی راه پیمایی کردند. برابری تعلیم و تربیت دختران و پسران نیز یکی از درخواست های آنان بود.

 

 این یک تظاهرات بسیار بزرگ بود.جنبش زنان آلمان تنها میتواند آرزوی چنین حرکت بزرگ سازمان یافته ای را داشته باشد. 50 هزار نفر، طبق گفته سازماندهندگان آن تا 70 هزار نفر، زنان روستایی روز چهارشنبه در خیابان های پایتخت برزیل، برزیلیا  خواهان عدالت اجتماعی بیشتری شدند. در یک راه پیمایی اعتراضی تحت نام " راه پیمایی روز دایزیز" Dasies   که هر ساله برگزار می شود ، بیش از همه به  بی توجهی به وضعیت زنان روستایی انتقاد شد.

 

"کارمن فورو" سازمانده این تظاهرات گفت  :" در برزیل نابرابری اجتماعی خیلی وسیع میباشد و بویژه زنان  از این نا برابری رنج می برند". یک فعال اتحادیه ایی می افزاید :" ما برای آب ، برای غذای سالم و مطمئن، برای برابری تعلیم و تربیت دختران و پسران ، برای بیمه درمانی و برای پایان دادن به خشونت خانگی مبارزه می کنیم". هر ساله این تظاهرات به یادبود و بزرگ داشت یکی از رهبران زن اتحادیه که در سال 1983 بخاطر مبارزه اش در راه عدالت اجتماعی کشته شد ، برگزار می شود.

 

در دوره حکومت "لولا" Lula (2003 - 2011 ) و جانشین وی "دیلما روسف" Dilma Roussef فاصله  بین فقیر و ثروتمند  کمی  کاهش پیدا کرد. با این حال مسائل و مشکلا ت همچنان به قوت خود باقی است. در حالی که وضعیت شهرنشینان بهتر شده است در شرایط زندگی روستائیان تغییر محسوسی صورت نگرفته است. کشاورزان  اساسا" از افزایش بی محابای تخریب محیط زیست ، با کاشتن وسیع سویا ، نیشکر و اوکالیپتوس و  استفاده از زمین های کشت به شکل تک محصولی بدون در نظر گرفتن اصل تناوب کاشت محصولات در کشاورزی، رنج می برند . اوایل ماه مارس هزاران زن روستائی در شش شهر بزرگ برزیل علیه  نابودی زمین های کشاورزی بوسیله کارخانه های بزرگ  شیمیایی تظاهرات کردند.آنها تحت شعار " زنان علیه شرکت های کشاورزی  و علیه سموم کشاورزی و برای اصلاحات در کشاورزی و خودکفایی مواد غذایی" خواهان تغییر جهت کشاورزی به سمت کشاورزی نسبتا سالم و با کیفیت برای  انسان و محیط  زیست شدند. از سال 2009 برزیل کشوری است که در آن بیشترین سموم دفع آفات کشاورزی  و کود شیمیایی مصنوعی برای کشت،  استفاده شده است.

 

 سازمان طرفدار بومیان (سی. آی.  ام. آی) CIMI نیز به دولت "لولا" انتقاد دارد. دراوایل سال جاری معاون سازمان طرفدار بومیان، "روبرتو آنتونیو لیبگات" Roberto Antonio Liebegott لولا را مورد ملامت قرار داده و اعلام کرد که لولا در طی حکومت هشت ساله خود فقط 88 تکه زمین برای مردم بومی واگزار کرد و بدین وسیله  کمتر از دو رئیس جمهور پیشین یعنی "کاردوسو"  Cardose  (1995-2003)  و "کولور  دو مه لو"Coller de Mello ( 1990-1992) برای بهبودوضعیت بومیان تلاش کرده است. شناسایی و علامت گذاری و ثبت مناطق بومی از سال 1988 وارد قانون اساسی شده است. "مارکوس براگا" Marcos Braga انسان شناس  از سازمان" اینزیکیران" Insikiran در ژانویه سال جاری از لولا  برای عدم انجام قولی که  برای آموزش عالی بومیان در دانشگاه فدرال "رورایما"Roraima داده بود،  انتقاد کرد. او اما در همان حال از تلاش لولا  رئیس جمهور سابق برای ایجاد یک منطقه آزاد در آمازون بعنوان منطقه ای برای بومیان قدردانی کرد. علاوه بر این اقدام، لولا بودجه بیمه های درمانی برای بومیان را  از سی میلیون دلار  به شش برابر یعنی به میزان 170 میلیون دلار آمریکا افزایش داده است.  

 

همزمان سازمان طرفداران بومیان ( سی آی ام آی) CIMI طی هشت سال گذشته افزایش خشونت علیه بومیان کشور را به ثبت رسانده است. بنا بر این آمار بین سال های 2003 تا 2010 حدود 437 قتل  در مناطق بومی به وقوع پیوسته است. سال 2007 از خونین ترین آن سال ها می باشد که در طی یک سال  92 نفر از بومیان به قتل رسیده اند. حداقل 45 مورد قتل ها به اختلافات مربوط به خلع مالکیت از زمین های بومیان مربوط می شود. "لیبگات" Liebegott نماینده ( سی آی ام آی) CIMI می گوید لولا بدون توجه این واقعیت ها زمینداران و صاحبان شرکت های کشاورزی مورد تفقد قرار داده است.

از گزارش در نشریه" دنیای جوان" منتشر شده است!س

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©