Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۲ برابر با  ۲۱ مارس ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۲  برابر با ۲۱ مارس ۲۰۱۳
در حالی که رقابت باندهای حکومتی بر سر قدرت و تصرف قوۀ مجریئه ، دوباره گوشه های کوچکی از پرونده های فساد مالی و رانت خواری خودش

برنامه رادیوئی ایران در آئینه آمار

 

مریم امانی

 

در حالی که رقابت باندهای حکومتی بر سر قدرت و تصرف قوۀ مجریه ، دوباره گوشه های کوچکی از پرونده های فساد مالی و رانت خواری و ارقام میلیاردی آن را به نمایش میگذارد، ، بحران اقتصادی  و آسیب ها ی اجتماعی از نتایج عملکرد  نظام جمهوری اسلامی است؛ نظامی که بی تردید بدون حذف آن نمی توان بحران کنونی  را مهار کرد. بحرانی که روز به روز ابعاد گسترده تر و دامنه دارتری به خود گرفته و نرخ بالای چك‌های برگشتی، کلاهبرداری، سرقت و  ورودِ روزانه 80 نفر به زندانها از نشانه های آن است. اما این تمام ماجرا نیست، جاده هایِ کهِ قتلگاهِ شهروندان شده است، سرزمینی که نابرابری جنسیتی از هر گوشه اش نمایان  است، جاماندن کودکان از چرخه تحصیل،  افزایش محدودیت‌های آموزشی برای دختران، و به ناچار خروج آنها از کشور و پائین آمدن  سن شروع استعمال دخانيات تا 6 سالگی ارمغان برای مردم ایران است. آمارهایی که روزهای اخیر منتشر شده اند  در واقع از زوایای گوناگون این وضعیت را به تصویر می کشند.

 

 

روزانه 80 نفر به زندانهای کشور وارد می شوند

بر اساس آمار منتشر شده، تعداد زندانيان در سال ۵۷ که منجر به انقلاب اسلامی شد، با توجه به جمعيت ۳۶ ميليون نفری نزديک به ۱۰ هزار نفر بود. با در نظر گرفتن آمار رشد زندانيان بر اساس جمعيت کشور، بايد ميزان زندانيان ايران نسبت به دو برابر شدن جمعيت به حدود ۲۰ هزار نفر مي‌رسيد. در حالی که تعداد زندانيان نزديک به ۲۵۰ هزار نفر شده است. اين در حالی است که در دنيا متوسط زندانی به ازای هر يک‌صد هزار نفر، ۱۴۸ نفر است که اين ميزان در ايران به ازای هر يک‌صد هزار نفر، ۲۷۱ نفر است که اين ميزان تقريبأ دو برابر متوسط جهانی است. غلامرضا سعيدی قائم مقام وزيردادگستری اعلام کرد، بيش از 30 هزار زندانی در مدت يک سال و نيم گذشته تاکنون به تعداد زندانيان افزوده شده است. که می توان اينگونه عنوان کرد که در اين مدت روزانه 80 نفر وارد زندان شده اند. وی گفت هم اکنون ۴۳ درصد زندانيان را مجرمان مواد مخدر و ۲۸ درصد زندانيان را سارقان تشکيل می دهند.

 

ايران رتبه 127 نابرابری جنسيتی را در بين 135 کشور جهان دارد

يک پژوهشگر حقوق زنان تاکيد کرد که براساس گزارش شکاف جنسيتی سال 2012 مجمع جهانی اقتصاد در مقوله شاخص های توسعه انساني، ايران در بين 135 کشور رتبه 127 را در خصوص نابرابری جنسيتی در بين زنان و مردان به خود اختصاص داده است. شهين دخت مولاوردی گفت: دامن زدن به کليشه های جنسيتی در کتب درسي، محدوديت در رشته های دانشگاهی و سهميه بندی جنسيتی در پذيرش دانشجو و بومی گزينی و تلاش برای ممانعت از اشتغال دختران تحصيل کرده، زمينه پايين آوردن رتبه کشور در ميان شاخص های توسعه انسانی را رقم مي‌زند، رتبه ايران در اين گزارش - که معتبرترين گزارش در خصوص نابرابری بين زنان و مردان است از سال 2006 (يعنی 6 سال) توسط مجمع جهانی اقتصاد تهيه مي‌شود - نشان مي‌دهد که در اين 6 سال ايران با نوسان بين چهارمی تا چهاردهمين کشور دارای بيشترين شکاف و نابرابری جنسيتي، در نوسان بوده است. اين يعنی ايران در اين معيار جايگاه پايين‌تری از کشور‌هايی چون،‌ مالي، مراکش، عربستان سعودي، ساحل عاج، چاد و سوريه دارد

 

افزایش 21 درصدی سرقت در کشور

معاون مبارزه با سرقت و جرايم خاص پليس آگاهی با اشاره به افزايش ۲۱،۳ درصدی وقوع سرقت‌ها نسبت به سال گذشته گفت: اين در حالی است که آمار کشف جرايم ۱۸،۵ درصد افزايش داشته است. وی گفت: در 9 ماهه گذشته سال 91 بالغ بر 93 درصد از جرايم مربوط به سرقت‌های خرد بوده ، که قالب آن زیر ۱۰۰ هزار تومان است. خالقي‌فرد با اشاره به اين مطلب گفت از مجموع سرقت‌های رخ داده 52 درصد مربوط به سرقت وسايل نقليه و لوازم داخل آن بوده ، 22 درصد مربوط به سرقت‌های خاص نظير سرقت اهشام ، 18 درصد مربوط به سرقت اماکن نظير منزل، مغازه و بانک و در نهايت 8 درصد مربوط به انواع ديگر سرقت‌ها بوده است. معاون مبارزه با سرقت و جرايم خاص پليس آگاهی همچنين سهم افراد سابقه‌دار را 42.8 درصد و سهم افراد فاقد سابقه کيفری را 57.1 درصد اعلام کرد و گفت: از اين ميان 97.1 درصد مردان و 2.9 درصد زنان هستند.


رشد 142 درصدی چك‌های برگشتی

در سال 1378 از هر 100 فقره چک صادره حدود 6 فقره برگشت خورده است و اين تعداد در سال 1390 به حدود 13 فقره رسيده است. به گفته مرتضی ستاک مدير اداره مطالعات و مقررات بانکی بانك مركزی طبق بررسي‌های صورت‌پذيرفته در اين خصوص، تعداد چک‌های برگشتی در سال 1378 بالغ بر 63/2 ميليون برگ بوده که با شيب صعودي، اين رقم در سال 1390 به 37/6 ميليون برگ رسيده است. اين آمار حاکی از رشد 142 درصدی تعداد چک‌های برگشتی طی دوره مورد بررسی است.همچنین در امارِ روزهای اخیر خبر می رسد که در ماه بهمن روزانه 70 تا 75 هزار چک در کشور برگشت مي‌خورد که برای خود رکوردی در سال 91 محسوب می شود. آمار زندانيان نيز حاکی از افزايش تعداد زندانيان چک است. کارشناسان اعتقاد دارند، چک برگشتی از جنبه کيفری بايد به جنبه حقوقی تغيير ماهيت دهد و محروميتهای اجتماعی و اقتصادی جايگزين زندان شود.

 

 

رتبه ۱۶۸ ايران در فضای كسب و كار از ميان ۱۷۶ کشور

سه روز پس از آنکه مرکز آمار ايران در تازه‌ترين گزارش خود از کاهش نرخ بيکاری در کشور خبرداد، يک مقام کارفرمايی گفت: ايران در ميان ۱۷۶ کشور جهان از نظر فضای کسب و کار دارای رتبه ۱۶۸ است. عوامل فضای كسب و كار شامل ۱۱ پارامتر بيرونی و تاثير گذار بر فرآيند توليد است كه كنترل آنها خازج از اراده و اختيار مديريت بنگاه‌اقتصادی است كه از جمله آنها مي‌توان به ماليات‏، حمايت‌های اجتماعي‏‏، فرآيند صدور مجوز توليد‏، نرخ بهره بانكي، و هدفمند سازی يارانه‌ها اشاره كرد. چنانچه اين آمار صحت داشته باشد بايد گفت که کشور ايران در ميان ۱۷۶ کشور ديگر، از نظر امينت فضای کسب و کار به مقام دوازدهمين کشور از آخر رسيده است. به گفته اين مقام کارفرمايی در زمينه شاخص آزادی اقتصادی نيز ايران در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا در رتبه ضعيف ۱۶ قرار گرفته است بطوری که ايران از نظر شاخص آزادی اقتصادی در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا تنها بالا‌تر از کشورهای سوريه، ليبی و عراق قرار دارد.

 

افزايش ۳۰ درصدی کلاهبرداری در کشور

سرهنگ مهرداد اميدی در تشريح اقدامات پليس در حوزه کلاهبرداری گفت: طی ۱۰ ماهه گذشته، هفده هزار و ۳۵۳ پرونده با موضوع کلاهبرداری مورد رسيدگی قرار گرفت که منجر به دستگيری ۶ هزار و ۸۰۰ نفر و صدور قرار تامين قضايی برای آنان شد. بيشترين پرونده های کلاهبرداری به ترتيب در استان های تهران بزرگ، آذربايجان شرقي، البرز، اصفهان، مازندران و استان مرکزی تشکيل شده است. در ۱۰ ماهه امسال ميزان کلاهبرداری در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل ۳۰ درصد افزايش يافته است. ۲۴ درصد از کلاهبرداری ها در پوشش فروش املاک و وسائط نقليه،۲۰ درصد مربوط به کلاهبرداری های تلفنی و پيامکي، ۱۰ درصد در پوشش فروش اقساطی يا پيش فروش ملک، واحدهای مسکوني، تجاری و وسائط نقليه، ۱۶ درصد مربوط به امور بازرگانی و تجاری ، ۴ درصد مربوط به دلالی و واسطه گري، ۳ درصد مربوط به فروش اجناس بدلي، ۳ درصد مربوط به اجاره ملک، ۲ درصد کاريابی و استخدام و بقيه شامل ساير عناوين کلاهبرداری مانند رمالي، خواستگاری و امور خيريه بود.

 

از هر پنج کودک يکی به مدرسه نمی رود

فرشيد يزدانی فعال حقوق کودکان،با اشاره به پيمان‌نامه جهانی حقوق کودک که براساس آن هر فرد زير 18 سال کودک محسوب مي‌شود، اظهار کرد: مجموع کودکان در سن مدرسه در سال‌جاری 14 ميليون و 700 هزار نفر هستند که مطابق آخرين آمار اعلام شده توسط آموزش‌وپرورش، حدود 11 ميليون و 600 هزار نفر از اين تعداد در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند. وی با بيان اينکه ما‌به‌التفاوت تعداد کودکان در سن مدرسه نسبت به کودکانی که در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند، کودکان خارج از چرخه تحصيل را تشکيل مي‌دهند، اظهار کرد: بر اساس اين آمار، سه ميليون و يکصد هزار کودک خارج از چرخه تحصيل قرار دارند بنابراين مي‌توان گفت که 22 درصد از کودکان به مدرسه نمي‌روند. يزدانی با اشاره به الگوی کودکان خارج از چرخه تحصيل سال 85 که از ميان سه ميليون و 600 هزار کودک خارج از چرخه تحصيل يک ميليون و 700 هزار نفرشان کودکان کار بودند، گفت: طبق اين الگو مي‌توان برآورد کرد که در سال 91 از ميان سه ميليون و يکصد هزار کودک خارج از چرخه تحصيل، يک ميليون و 500 هزار کودک کار در کشور وجود دارد.

 

خروج دختران تحصیل‌کرده

اشرف بروجردی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست "سهم زنان در آموزش عالی ایران" گفته است که در ۸۰ روز اول سال ۹۱ بیش از هزار جوان ایرانی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند.به گزارش صندوق بین‌المللی پول، سال ۲۰۰۹ ایران بین ۹۱ کشور توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته رتبه اول را در مهاجرت نخبگان داشته است و بر اساس همین گزارش سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار ایرانی تحصیلکرده برای خروج از کشور اقدام می‌کنند که حدود ۴۰درصد از این مهاجران خانم‌ها هستند. افزایش محدودیت‌های آموزشی برای دختران ایرانی یکی از عوامل افزایش تمایل آنها به مهاجرت است.

 

6 سالگي؛ سن شروع استعمال دخانيات در کشور

رئيس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت سن شروع استعمال سيگار و قليان را در کشور ۶ سالگی اعلام کرد و گفت: طبق برآوردها حدود ۱۰ درصد نوجوانان ۶ تا ۱۸ سال سيگار يا قليان مصرف مي‌کنند.وی بلوغ را يکی از نقاط اصلی در بحث‌های خود مراقبتی عنوان کرد و گفت: اکنون بحران هويت را در نوجوانان و جوانان ايرانی به وضوح مي‌بينيم و برای سرفصل‌های انسجام اجتماعي، مشارکت اجتماعي، انطباق، شکوفايی فرد و خلاقيت به طور مجزا بسته‌های در حال تدوين است.
رئيس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت اذعان داشت: اگر به گفته‌ها اعتماد کنيم سن 6 تا 18 سالگی سن شروع مصرف دخانيات است که معمولاً از 10 تا 11 سالگی آغاز مي‌شود و ميزان مصرف دخانيات در اين سن 10 درصد برآورد شده است.

 

مرگ 800 هزار نفر بر اثر تصادف در جاده های برون شهری و معابر درون شهری در 33 سال گذشته

آمار رسمی قربانيان تصادفات ايران پس از انقلاب، چهار برابر آمار شهدای جنگ با عراق است! در حالی که طبق گزارش های رسمي، شهدای دفاع مقدس چيزی در حدود ۲۲۰ هزار نفر بوده اند، مديرعامل ستاد ديه کشور اعلام کرده که در ۳۳ سال گذشته بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر بر اثر تصادف در جاده های برون شهری و معابر درون شهری کشته شده اند. وی همچنين خاطرنشان کرده که در اين مدت، ۹ ميليون نفر در تصادفات جاده‌ای به بيمارستان‌ها منتقل شده‌اند و ۳۰۰ هزار مصدوم در تصادفات داشته‌ايم. او افزوده است که حوادث رانندگی تاکنون هزاران ميليارد تومان خسارت به مملکت تحميل کرده است.


 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©