Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ برابر با  ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱  برابر با ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲
برنامۀ رادیوئی ایران در آئینه آمار

برنامۀ رادیوئی ایران در آئینه آمار

برنامه ای از مریم امانی

 

مصرفِ شیشه وبه دنبال آن،قتل وفروپاشی خانواده، آلودگی مرگبارِهوا، رشد ِحوادثِ حینِ کار، گسترشِ بیماریهای مرگبار، افزایش طلاق وازهم گسیختگی خانواده ها، مرگ و میر کودکان بر اثر سوء تغذیه ، ریز مغذی ها و ویتامینها،انباشتِ زندانها از زندانیان سیاسی، فعالینِ کارگری، حقوق بشری، روزنامه نگاران وزندانیان عادی و فرارِنخبگان،متخصصان و سرمایه های انسانی، این تصویری است که آمارهای روزهای اخیر بازتاب می دهند؛ تصویر حرکت توقف ناپذیر بحران حاد اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی کشور به سمت انهدام. برای رهایی از این مصائب هیچ چاره ای جز برچیدن طومار نظام استبداد مذهبی حاکم بر کشور وجود ندارد.

 

سالانه ۴۵ هزار ايرانی قربانی هوای آلوده مي‌شوند

 

رئيس ستاد محيط زيست شهرداری تهران مي‌گويد سالانه يك ميليون و 650 هزار تن آلاينده وارد هواي تهران مي شود . وی اظهار داشت، در ايران ۷۰ درصد سرطان‌ها به نوعی مرتبط با محيط زيست و مسايل انسانی است و سالانه ۴۵ هزار نفر قربانی آلودگی هوا مي‌شوند. سوخت و خودروهای غيراستاندارد مهمترين عامل آلودگی هوا به ويژه در کلان‌شهرهای ايران است . اين دو عامل اگر نامطلوب و با استاندارد پايين باشند، ۷۰ تا ۸۰ درصد در آلودگی محيط، تأثيرگذارند. سموم دفع آفات در کشور 10

 

برابر استانداردهاست، بنابراين سبزي و ميوه به دليل آغشته بودن به اين مواد 20 درصد خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهد.

 

شيشه وقتل عام خانوادگی...

 

دکتر مجيد ابهري، آسيب شناس گفت طی 55 روز 14 فقره قتل از سوی معتادين به شيشه در کشور رخ داده است که در 11 مورد آن معتادين بستگان درجه يک مانند همسر، پدر، مادر و يا فرزند خود را به قتل رسانده‌اند.

 

روزانه ۵ کارگر در ايران کشته مي‌شوند و ، سالانه به طور متوسط ۵۰ کارگر معدن کار

 

سازمان پزشکی قانونی در روز ۲۷ آذرماه سال جاری، از کشته شدن يک هزار و ۱۰۱ نفر در جريان حوادث کار در هفت ماه نخست سال ۹۱ خبر داده که اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته ‌است. آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی و يک محاسبهٔ سر انگشتی به ما نشان مي‌دهد که روزانه ۵ کارگر، جان خود را در حوادث حين کار از دست مي‌دهند. از اين ميان، روزانه ۲ کارگر تنها به دليل سقوط از بلندي، يک کارگر روزانه بر اثر اصابت جسم سخت و ۲ کارگر ديگر به دلايل مختلف از جمله برق‌گرفتگي، سوختگی و کمبود اکسيژن و... جان مي‌بازند. حادثهٔ انفجار معدن يال شمالی در طبس ،علي‌رغم اندوهبار بودن، اتفاق جديدی نيست، ، سالانه به طور متوسط ۵۰ کارگر معدن کار، جان خود را طی حوادث حين کار از دست مي‌دهند. حوادث حين کار در معادن ايران، داستان تلخی دارد. اکثريت معدن کاران در طول عمر خود، حداقل يکبار با اين حوادث رو به رو مي‌شوند. . در سال‌های گذشته، حوادث تلخی همچون حادثه معدن يال شمالی طبس که منجر به کشته شدنِ8 کارگرشد به صورت مکرر رخ داده است. تنها طی ۴ سال در حد فاصل سال‌های ۸۴ تا ۸۸  سه مورد حادثهٔ فاجعه بار در معدن (باب نيزو) استان کرمان اتفاق افتاده که 26 کارگر جان خود را ازدست داده اند. در فاجعهٔ فولاد غدير يزد که به کشته شدن ۱۸ کارگر منجر شده بود، کارفرمای اين کارخانه صرفا به پرداخت ديه به خانوادهٔ جان باختگان و شش ماه حبس تعزيری محکوم شد.این فجایع نشانگر عدم وجود عزمی جدی برای ريشه کن کردن اتفاقات ناگوار در معادن ايران است

 

مرگ 6 نفر در هر ساعت

 

مديرکل ثبت‌ احوال استان تهران با بيان اينکه روزانه ۱۳۵ فوت در تهران به ثبت مي‌رسد، گفت: بر اساس آمار، هر ساعت،حدود شش نفر در تهران فوت مي‌کنند که از تعداد فوت شده‌های هشت ماهه نخست امسال، ۱۹۰ هزار و ۶۴ مورد را مردان و ۱۴۲ هزار و ۶۷ مورد را زنان به خود اختصاص داده‌اند. به گفته وي، ۱۷ مورد علت مرگ و مير در تهران به ثبت رسيده، که بيماریهای قلبی عروقی ، سرطان و تومورها به ترتيب بيشترين علت فوت تهراني‌ها گزارش شده است.

 

افزايش شش درصدی طلاق

 

مديرکل ثبت‌ احوال استان تهران از افزايش شش درصدی طلاق در هشت ماهه نخست امسال بين زوج‌های تهرانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: ۲۲ هزار و ۱۲۸ واقعه طلاق در هشت ماه اول امسال به ثبت رسيده که بيشترين آنها مربوط به زوج‌هايی است که طول مدت ازدواجشان يک تا دو سال است. ميانگين سن طلاق در مردان ۳۶ و در زنان ۳۲ سال ثبت شده است.

 

سوء تغذيه عامل مرگ ۵۴ درصد کودکان

 

طبق اعلام  مدير گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی  شهيد بهشتی سوء تغذيه عامل مرگ  ۵۴ درصد کودکان است. کمبود وزن در خانواده‌های فقير، کم سواد و محروم از لحاظ بهداشتی و درمانی بيشتر است. حدود ۲۱هزار نوزاد در سال در کشور فوت مي‌کند که آخرين گزارش مرگ نوزادان ۱۵ نفر در يک هزار تولد زنده گزارش شده است. کودکان ايرانی به شدت با کمبود ريزمغذي‌هايی مانند آهن، روي، ويتامين آ و د مواجه هستند که مشکل اضافه وزن و سوءتغذيه را نيز بايد به آن افزود. کمبود روی در ۱۸.۷ درصد کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه وجود دارد که بالاترين ميزان آن در منطقه جنوب و جنوب شرق کشور بوده که به ۶۸ درصد مي‌رسد. از سويی کم خونی در کودکان ۶ ساله حدود ۱۳.۲ درصد است که بدترين وضعيت در جنوب و جنوب شرق کشور در حدود ۵۳.۴ درصد متغير است. همچنين کمبود آهن برای کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه ۳۳درصد و در کودکان ۶ ساله ۲۶ درصد است.

 

سالی مرگبار برای روزنامه نگاران

 

گزارشگران بدون مرز، سازمانی که از حقوق روزنامه نگاران دفاع می کند، می گوید سال ۲۰۱۲ مرگبارترین سال برای روزنامه نگاران بوده است. مرگبارترین از سال 1995 که این سازمان کارش را شروع کرد. در این سال، هشتاد و هشت روزنامه نگار، عکاس، و دستیارِکارهای خبری کشته شده اند. سوریه یکی از بزرگترین قتل گاه های روزنامه نگاران بود،با تعداد17 روزنامه نگار، اما اهالی شهرها که با دوربین های کوچک و یا با تلفنهای دوربین دارشان آنچه را که می گذرد به جهانیان منعکس می کنند بیشترین هزینه را پرداخت کرده اند، با 44 کشته طی سالِ 2012.تعداد روزنامه نگار، عکاس و دستیارِکارهای خبریِ کشته شده 33% نسبت به سال پیش افزایش داشته است،(2011، 66 کشته و 2012،88 کشته)همچنین تعداد شهروند خبرنگارانی که طی سال جاری جان خود را از دست داده اند،  نسبت به سالِ پیش 840% رشد را نشان می دهد(سال 2011، 5 کشته و2012،47 کشته) . در ضمن، موسسه رسانه‌ای حمايت از ژورناليست‌ها "سي‌پي‌جی" روز سه‌شنبه (۲۱ آذر/۱۱ دسامبر) در آمريکا فهرست کشورها را برمبنای ژورناليست‌های زندانی منتشر کرده است. بر اين مبنا بيشترين ژورناليست‌ها در ترکيه زندانی هستند. اين موسسه خاطر نشان کرده است که در آغاز ماه دسامبر سال جاری در مجموع ۴۹ خبرنگار در ترکيه زندانی بوده‌اند. ايران پس از ترکيه دارای بيشترين شمار ژورناليست‌های زندانی است. در اين کشور نيز بيش از ۴۵ خبرنگار زندانی هستند.

 

فرار نخبه گان و.....

 

صندوقِ بین  المللِ پول اعلام کرد، از سالِ 2005 تا 2010 صدوهشتادهزار نخبه ایران را ترک  کرده اند و این مهاجرت 50 میلیارد  دلار به اقتصاد ایران خسارت وارد کرده است.همینطور به گفته دیده بانِ حقوق بشر در سه ساله گذشته حدودِ 45 هزارنفر ایران را به مقصدِ امریکا،  امارات ، کانادا و بریتانیا  ترک  کرده اند.همچنین بر پايه آمار دفتر کميسرعالی ملل متحد برای پناهندگان ، در سال ۲۰۰۹ ميلادی ايرانی ها ۱۱ هزار و ۵۳۷ درخواست پناهجوئی به ۴۴ کشور تحويل دادند. اين تعداد در سال ۲۰۱۰ به ۱۵ هزار و ۱۸۵ و در سال ۲۰۱۱ به ۱۸ هزار و ۱۲۸ مورد رسيده است.

 

مسموميت با الکل طی 7 ماه جان ۱۰۲ نفر را گرفته است

 

ثبت ۱۰۲ مرگ ناشی از مسموميت با الکل در هفت ماهه سال جاری در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تنها ۴۸مورد مرگِ ناشی از مسموميت با الکل در کشور به ثبت رسيده بود که ۴۵ تن از آنها مرد و سه تن زن بودند.از ۱۰۲ تن که بر اثر مسموميت با الکل جان خود را از دست داده‌اند ۹۳ تن از آنها مرد و ۹ تن نيز زن بودند. استان آذربايجان‌شرقی با ۲۵ مرگ ناشی از مسموميت با الکل (۲۴ مرد و يک زن) به عنوان اولين استان و بعد از آن استان‌های کردستان و خراسان‌رضوی هرکدام با ۱۱ فوت، تهران با ۱۰ فوت و استان کرمانشاه با ثبت ۹ مرگ ناشی از مسموميت با الکل در مراتب بعدی قرار دارند.

 

جمهوری اسلامي،زندانبان رکوددار

 

بر اساس آخرين  آمارهای جهاني، ايران به لحاظ جمعيت  زنداني، در فهرست ۱۰ کشور نخست جهان قرار دارد. ۲۵۰ هزار زندانی ثابت، رقمی است که ايران را پس از کشورهايی مانند آمريکا، چين، هند و.. در رتبه ششم قرار داده است. البته برخی منتقدين اين آمار‌ها را نمي‌پذيرند و معتقدند تعدادی از سازمان‌های امنيتی دارای زندان‌هايی هستند که رسما تحت کنترل سازمان زندان‌ها نيستند و آمار دقيقی از تعداد اين‌گونه زندانيان وجود ندارد. اين آمار وقتی نگران کننده‌تر مي‌شود که بدانيم به گفته مقامات قضايی سالانه ۲۰ درصد به شمار زندانيان ايران اضافه مي‌شود. سالانه ۱۳ ميليون پرونده جاری در قوه قضاييه وجود دارد و بر اساس اعلام مسئولان آن، حدود چهار ميليون پرونده هر ساله به آن افزوده مي‌شود.

 

علائم آسم و آلرژی در 35 درصد کودکان تهرانی

 

يک فوق  تخصص بيماريهای ريوی و استاد دانشگاه  علوم پزشکی گفت: ميزان مرگ و  مير ناشی از آلودگی هوا در تهران  به طور دقيق مشخص نيست اما در 35 درصد از کودکان تهرانی علائم آسم و آلرژی  مشاهده مي‌شود. وی ادامه داد: روزانه حدود 15 تا 20 ليتر هوا وارد ريه های هر فرد می شود حال تصور کنيد که وجود آلاينده های متعدد در هوا تا چه حد می تواند سلامت هر فرد را با خطر مواجه کند. وی ادامه داد: نسبت به 30 سال گذشته در کشور آمار بيماری هايی نظير بيماری قلبي، سرطان ريه و نيز بيماری انسدادی مزمن ريه افزايش چشمگيری داشته به طوری که امروزه سرطان ريه به يکی از شايع ترين بيماری ها تبديل شده که يکی از علل اصلی آن آلودگی هوا است و سهمی بالغ بر 10.7 درصدی در بروز اين نوع از سرطانها دارد.

 

افزایش سقط جنین بر اثر آلودگی هوا و پارازیت

 

دکتر سعید دستگیری استاد دانشگاه در آخرین پژوهش های خود در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر تولد نوزادان معلول بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد که میزان آلودگی هوای تهران از نظر فلزات سنگین، همچون میزان بمباران ها است و غلظت فلزات سنگین در هوای پایتخت با میزان فلزات سنگین آزاد شده در هوا پس از بمباران برابری می کند. وی ادامه داد: فاکتورهای مختلفی در بروز اختلالات کروموزومی و بیماری ها و معلولیت های مادرزادی دخیل است که از آن جمله می توان به عوامل محیطی اشاره کرد و آلودگی هوا و پارازیت ها و امواج و اشعه ها نیز در این گروه قرار می گیرند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمارها نشانگر این مسئله هستند که مواجه با آلاینده هایی موجود در هوا همچون سرب و آرسنیک و دیگر فلزات سنگین و نیز در معرض اشعه و پارازیت قرار گرفتن تا 30 برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب مانده ذهنی را افزایش می دهد و این زنگ خطری است برای شهروندان پایتخت که هر روزه در معرض این آلودگی های محیطی قرار دارند. وی تاکید کرد: به طور معمول از هر هزار تولد، دو نوزاد در ایران مبتلا به اختلالات کروموزومی هستند که با افزایش آلودگی هوا این میزان به 24 درصد افزایش می یابد. در واقع می توان گفت آمار تولد نوزادان با نقص ژنتیکی با پدر و مادر کاملا سالم افزایش یافته است که منشا همه این ها آلودگی هوا است. این محقق اپیدمیولوژی خاطرنشان کرد: در تحقیقی که به تازگی انجام داده ایم آمارهایی به دست آمده که حاکی از این است که در کشور یک مورد از هر سه مورد اختلالات ژنتیکی مادرزادی ناشی از آلودگی هوا و پارازیت های موجود است و همچنین این آلودگی های محیطی تا 30درصد خطر سقط جنین را در کشور افزایش داده است.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©