Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ برابر با  ۱۵ ژانويه ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴  برابر با ۱۵ ژانويه ۲۰۱۶

 

 

 

" اِلن مایکسینس وود " (Ellen Meiksins Wood) تئوریسن برجسته مارکسیست در سیزدهم ژانون چشم از جهان فروبست!

 

"وود" تئوریسن سیاسی و یکی از پرنفوذ ترین تاریخ دانان جهان بود.او آثار ماندگار بسیاری به رشته تحریر درآورده که از جمله آن ها می توان از "سرمایه داری علیه دمکراسی"، " منشاء سرمایه داری"، " بازگشت از طبقه"،" شهروند دهقان و برده"،" آزادی و مالکیت"؛ " امپراطوری سرمایه " نام برد. تاثیر آثار او بر روی علوم اجتماعی معاصر و تربیت چند نسل از دانشمندان علوم اجتماعی چپ و مارکسیست غیرقابل تردید است.

 

  خانواده "وود" از یهودیان اهل لتوانی بودند که از اروپا به آمریکا مهاجرت کردند. او در سال 1942 در نیویورک چشم به جهان گشود،در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در رشته  زبان های اسلاو به تحصیل پرداخت، تحصیلات خود را در دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس در رشته علوم سیاسی پی گرفت  و از همان دانشگاه دکترای خود را دریافت کرد. در سال های 1967 تا 1996 در دانشگاه یورک در تورنتو به تدریس علوم سیاسی پرداخت. از سال 1984 تا 1993 عضو کمیته ویراستاران نشریه " نیو لفت ریویو" و از سال 1997 تا 2000  همراه "هاری مگداف" و "پل سوئیزی" از ویراستاران نشریه " مانتلی ریویو" بود. او در آلمان سخنرانی خود در موسسه "روزا لوگزامبورگ" درباره کتابش" سرمایه داری علیه دمکراسی" را چنین آغاز کرد:"امیدورام که افتخار اشتراکات بیشتری با روزا لوگزامبورگ داشته باشم تا صرفاً یک زن یهودی مارکسیست. حداقل می توانم بگویم که من در سنت لوگزامبورگ کار می کنم که سوسیالیسم را نه فقط  آنتی تز سرمایه داری بلکه در همان حال عالیترین شکل دمکراسی می داند." آثاری که "وود" از خود برجای نهاده است  بی تردید یکی از میراث های ماندگار اندیشه تئوریک مارکسیستی خواهد بود.  

 

منبع: سایت سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

www.rahekargar.net

 

 

  

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©