Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ برابر با  ۲۳ ژانويه ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱  برابر با ۲۳ ژانويه ۲۰۱۳
به یاد نهمین سال کشتار کارگران خاتون آباد

 

به یاد نهمین سال کشتار کارگران خاتون آباد

 

چهارم بهمن سال 1382، یادآور روزی خونین، تلخ و دردناک در تاریخ جنبش کارگری ایران است. در این روز جمع کثیری از کارگران اخراجی معدن مس خاتون آباد برای حق بازگشت به کار و حفظ امنیت شغلی خود تصمیم به مسدود کردن جاده شهر بابک – خاتون آباد گرفتند

این اقدام پس از بی جواب ماندن اعتراض و تحصن چند روزه آنها توسط صاحبان معدن و مقام های اداری، انجام گرفت. پس از این حرکت بود که مامورین امنیتی و انتظامی از زمین و هوا و توسط هلی کوپتر، کارگران را مورد اصابت گلوله قرار دادند. پس از جان باختن یکی از کارگران، آنها به سمت شهر بابک حرکت می کنند، اما در آنجا نیز مورد حمله مسلحانه قرار می گیرند و چهار نفر به نام های ریاحی، جاویدی، مومنی، واحدی و دانش آموزی به نام پورامینی جان خود را از دست می دهد و تعداد زیادی دیگر زخمی می شوند.

کشتار کارگران خاتون آباد در بهمن سال 82 که فقط برای حق کار و امنیت شغلی تجمع نمودند را باید یکی از فجایع حاکمیت سرمایه داری در ایران دانست؛ کشتاری که هیچ گاه عاملان و آمران آن معرفی و مجازات نشدند. اما در سال های بعد سرکوب اعتراض های کارگری متوقف نشد و هم چنان به شکلی گسترده، ادامه یافت. هجوم گسترده و حمله به کارگرانی که اقدام به بازگشایی سندیکای واحد تهران و نیشکر هفت تپه نمودند؛ ضرب و شتم و بازداشت و زندانی کردن فعالین کارگری و شرکت کننده گان در مراسم های اول ماه شهرهایی مانند تهران، سنندج و سقز؛ سرکوب اعتصاب ها و تجمع های مختلف کارگران در اعتراض به بی حقوقی ها، از نمونه های بارز سرکوب در دهه 80 بود. این در حالی است که شرایط سخت معیشتی و دستمزدهای زیر خط فقر و مرگ در معادن و دیگر مراکز کارگری به بخشی از واقعیت های زندگی کارگران و خانواده های شان تبدیل شده است.

 

ما اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری یاد و خاطره کارگران خاتون آباد که در چهارم بهمن سال 82 در شهر بابک جان باختند را گرامی می داریم. بدون شک کارگران باید بدانند که برای جلوگیری از چنین فجایعی و به دست آوردن خواسته و مطالبات خود و داشتن زندگی شایسته و امروزی نیاز به اتحاد و همبستگی و ایجاد تشکل های خود دارند. تشکل هایی که بتواند با اتکا به اراده و خواست کارگران ایجاد شده و بتواند به نیروی خود آنها، از مطالبات شان آنها دفاع کند.

 

گرامی باد یاد کارگران جان باخته خاتون آباد

 

زنده باد اتحاد و همبستگی کارگری

 

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

 

2بهمن 1391

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©