Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ برابر با  ۰۳ می ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱  برابر با ۰۳ می ۲۰۱۲
bayaniye3-1may91

بيانيه شماره ۳ شورای برگزاری مراسم روز جهانی كارگر سال ۹۱

گزارش، تحليل مختصر و توضيحی در باب ابعاد و اشكال مراسم های مختلف

سال ۹۱: سال تقويت داخلی و جهانی سازمانيابی و همبستگی كارگری

 

روز جهاني كارگر امسال، اول ماه مه سال 2012، مطابق با 12 ارديبهشت سال 91، شاهد رشد كمي و كيفي برگزاري مراسم‌هاي مختلف در نقاط مختلف بوديم. كارگران در اينجا و آنجا بيشتر و بيشتر به اين موضوع پي ميبرند كه براي مقابله با وضعيت جانفرساي اقتصادي-سياسي- اجتماعي اي كه سرمايه داري به آنها تحميل ميكند چاره اي جز اعتراض و سازماندهي نيروي جمعي شان ندارند. به همين منظور، روز جهاني كارگر فرصتي مناسب براي ترتيب دادن اشكال مختلفي از اعتراض، و نيز مشق اتحاد و همبستگي در ميان كارگران و فعالان كارگري شده است.

با پشت سر گذاشتن اول ماه مه در سال هاي گذشته، به ويژه مشاهداتي كه از سال هاي 88، 89 و 90 به دست آمده است مي‌بينيم كه تنوع در اشكال برگزاري مراسم‌هاي روز جهاني كارگر سال 91، گستردگي و افزايش كمي آنها، بازتاب دهنده ي وضعيت جديدي از مبارزه در جنبش كارگري  است.

كارگران، بنا به ضرورت اوضاع‌شان و در نتيجه ي مجموعه شرايط جاري،  منتظر اعلام و اقدام يك يا چند تشكل و يا نهاد خاص نمي‌مانند. فعالين و هسته هاي مختلف كارگري در جاهاي مختلف دست اندركار سازماندهي براي برگزاري مراسم هاي اول ماه مه به مثابه روزي براي اعلام مواضع، اعتراض، بحث و تبادل نظر و نشان دادن توان اتحاد و قدرت طبقاتي خود شده اند. طبعا اين اقدام، صرفا به روز جهاني كارگر، ختم نخواهد شد. اين فعالين و هسته هاي كارگري، پيش از اين روز، زمينه اي عيني از سازماندهي و كار فعالانه داشته اند و بعد از آن نيز، توسط آنها روند سازماندهي نيروي جمعي، متناسب با سطح مبارزه و آگاهي طبقاتي براي كسب مطالبات كارگري، ادامه خواهد يافت. فعالين كارگري و تشكل هايي كه در سال هاي گذشته مسووليت اعلام مواضع و اتحاد عمل - در حد توان و ابعاد واقعي خود- را بر عهده داشته اند نيز، بايد بتوانند با مشاهده و تحليلي واقعي، به سرعت، خود را براي سازماندهي و تشكل يابي كارگري براي حوزه هاي كارگري مخاطب و مرتبط خود و به ويژه در سطح بدنه ي كارگري و در ميان بخش هاي مختلف طبقه ي كارگر، آماده و باز-سازماندهي كنند. هر تاخيري در اين زمينه، تنها، عرصه را براي تسلط بيشتر جريانات و گرايشات سرمايه‌دارانه و راست خالي ميكند.

شوراي برگزاري مراسم روز جهاني كارگر سال 91، ضمن تاييد و حمايت از ديگر اعلام نظرات و بيان مواضع در بخش راديكال جنبش كارگري، باورها، انگيزه و انرژي خود را در اين زمينه به كار بست تا مراسم هاي روز جهاني كارگر ( تا آنجا كه ما توانستيم نقشي خط دهنده، هماهنگ كننده و موثر ايفا كنيم) هرچه بيشتر و متحدانه تر برگزار شود. ما بيشترين تلاش خود را صرف توضيح و تصريح و نشر و تبليغ اين نكته كرديم كه : كارگران براي كسب هر چه بيشتر ِ مطالبات اقتصادي-سياسي-اجتماعي خود لازم است كه به تقويت اشكال لازم سازمانيابي و تشكل يابي كارگري و تقويت همبستگي داخلي و جهاني كارگري بپردازند.

در ادامه ي اين بيانيه، ما گزارش هايِ مراسم‌هاي مختلف روز جهاني كارگر را در دو بخش به عموم كارگران، فعالين و تشكل‌ها، محافل، هسته‌ها، جريانات و نهاد و رسانه هاي فعال در عرصه ي مبارزه ي طبقاتي ارائه ميدهيم.

بخش اول، غالبا گزارشاتي است كه پيشتر، برنامه و قصد برگزاري آنها، از سوي كارگران به ما اطلاع داده شده و بعد از برگزاري  نيز انجام و كيفت برگزاري مراسم ها، از سوي آنها براي ما ارسال شده است.

همچنين در اين بخش، هستند مواردي كه بدون اينكه ما اطلاع قبلي از آنها داشته باشيم، يعد از برگزاري مراسم، گزارش آنها براي ما ارسال شده است.

بخش دوم، گزارش مراسم هايي است كه مستقيما به اين شورا اطلاع داده نشده و ما تنها از محل انتشار عمومي اين گزارش ها، توسط تشكل هاي كارگري ديگر، آنها را برداشت كرده و در اين بيانيه ميآوريم.

توضيح ضروري ديگر اين است كه كارگران بر حسب وضعيت و شرايط خود روزهاي متفاوتي را براي برگزاري مراسم خود انتخاب كرده اند. البته تعداد زيادي از مراسم ها در روز دوشنبه 11 ارديبهشت و بيشترين تعداد آن در روز سه شنبه، 12 ارديبهشت، مطابق با اول ماه مه برگزار شده است.

 

بخش اول

اخبار و گزارشات اختصاصي شوراي برگزاري در مورد مراسم هاي روز جهاني كارگر در نقاط مختلف كه توسط كارگران به اين شورا واصل شده است.

قابل ذكر است كه اكثر اقدامات در روز سه شنبه 12 ارديبهشت انجام گرفته و بعضي از مراسم ها از جمله صعودهاي كارگري، نيز در روز دوشنبه انجام گرفته است.

 

تهران: زندان اوين : گزارش ارسالي به اين شورا حاكي از آن است كه: جمعي از زندانيان محبوس در بند 350 زندان اوين، كه برنامه هاي مفصلي براي برگزاري روز جهاني كارگر داشتند با وجود فشار و تهديد ماموران به اجراي هرآنچه از برنامه هاي مد نظر، كه ممكن بود پرداختند. قابل ذكر است كه مامورين زندان در روزهاي قبل با يورش به اين بند، نوشته‌جات و ويژه نامه ي تهيه شده درباره ي روز جهاني كارگر را جمع آوري كردند ونيز تلاش نمودند با اعمال فشار و تهديد برخي از زندانيان به ارسال آنها به بند 209 سعي در متوقف كردن اين كارگران كنند. برنامه هاي اين زندانيان عبارت بود از خواندن مقالاتي درباره ي تاريخچه ي روز جهاني كارگر، چند سرود و برنامه ي موسيقي، سرود همبستگي جهاني كارگران- سرود انترناسيونال- و توزيع كيك و شير در ميان زندانيان .

 

جمعي از كارگران عسلويه، كنگان، پتروشيمي هاي ماهشهر، پالايشگاه لاوان و بندرعباس: همگي بنا به دعوت جمعي از كارگران منطقه ي عسلويه و كنگان در يكي از كمپ هاي كارگري اين منطقه گرد هم آمدند و مشتركا اقدام به برگزاري مراسم روز جهاني كارگر كردند.

در اين مراسم يكي از كارگران بعد از اعلام يك دقيقه سكوت به يادبود كارگران مبارز، سخناني ايراد كرد.

در اين نشست علاوه بر گفتگو درباره ي مسائل مشترك كاري و فعاليت، به شرايط جاري و اوضاع معيشتي كارگران اعتراض شد و در اين مورد صحبت هايي انجام گرفت. همچنين يك اعتراض به فعالين و تشكل هاي كارگري ايراد شد كه چرا نتوانسته اند يك بيانيه يا قطعنامه ي مشترك صادر كنند.

در اين مراسم، قطعنامه ي مشترك كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري-كميته پيگيري ايجاد تشكل هاي كارگري- انجمن صنفي كارگران برق و فلزكار كرمانشاه و همچنين بيانيه ي شوراي برگزاري مراسم روز جهاني كارگر 91 قرائت شد. يكي از كارگران نيز قطعنامه ي اتحاديه آزاد كارگران ايران را قرائت كرد.

 

تهران : مراسم خانه ي كارگر در روز دوشنبه: مراسم فرمايشي برگزار شده در روز دوشنبه توسط خانه ي كارگر به محلي براي تبليغ انتخاباتي و ادامه ي فريبكاري اين تشكل ضد كارگري بدل شد. تني چند از اعضاي تشكل هاي مستقل تلاش نمودند تا با پخش نوشته هاي خود، در حد توان به طرح شعار ها و مطالبات مستقل كارگري بپردازند.

 

مشهد: كارگران خبازي هاي اين شهر اعلام كرده اند كه امكان صدور يك بيانيه ي مشترك نبوده اما در مناطق  و در محدوده ي خيابان هاي پيش گفته شده ( در بيانيه 2 اين شورا ) راس ساعت مقرر ( 10 صبح ) دست از كار كشيده اند. اين كارگران اعلام كرده اند كه بدون هيچ مشكلي اين اقدامشان پيش رفته است و مشكلي اعم از امنيتي و يا برخورد ديگري اتفاق نيافتاده است.

 

حاجي آباد : ( جمعي از كارگران كارخانجات سنگ‌بري بين تهران-قم)، عصر روز دوشنبه پس از اينكه دست از كار كشيدند، در ورودي شهرك تجمع كرده و در مورد مسائل كاري و مشكلاتشان با هم به بحث و گفتگو پرداختند.

 

پالايشگاه تبريز : در موعد ساعت نهار، بيانيه شوراي برگزاري و نيز قطعنامه ي مشترك كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري-كميته پيگيري ايجاد تشكل هاي كارگري- انجمن صنفي كارگران برق و فلزكار كرمانشاه كه توسط جمعي از كارگران تكثير شده بود در ميان كارگران دست به دست شد.

 

شهرك صنعتي البرز : در اكثر كارخانه هاي اين شهرك، كارگران به مدت 10 دقيقه دست از كار كشيدند و در مورد روز جهاني كارگر، و مسائل خود با هم به گفتگو پرداختند. در يكي از اين كارخانه ها، كارفرما به خاطر 10 دقيقه متوقف كردن كار، با كارگران درگير شد. اين مساله شكلي جدي به خود نگرفت و فيصله يافت.

 

شهرك صنعتي كاوه : كارگران در اكثر كارخانجات اين شهرك به مدت 10 دقيقه دست از كار كشيده و ضمن صحبت در باره ي اول مه مه، به بحث و تبادل نظر درباره ي مسائل كاري خود پرداختند.

 

فولاد مباركه و ذوب آهن اصفهان : جمعي از كارگران اين كارخانجات به مناسبت روز جهاني كارگر اقدام به صعود به قله كركس كردند. در اين صعود ضمن گراميداشت روز جهاني كارگر و خواندن سرودهاي متناسب با اين روز، براي اعلام همبستگي با كارگران مبارز، تصاويري از دو فعال كارگري دربند رضا شهابي و عليرضا اخوان را برفراز قله ي كركس به اهتزاز درآوردند.

 

كارخانجات كاشي و سراميك يزد : جمعي از كارگران اين كارخانجات به مناسبت اول ماه مه اقدام به صعود به قله ي شيركوه كردند. سرودخواني و بحث و گفتگو و به اهتزاز درآوردن تصاوير رضا شهابي و عليرضا اخوان از اقدامات اين كارگران بود.

 

كارگران لاستيك دنا و مخابرات راه دور شيراز : صعود مشترك به قله ي دنا، سرودخواني، گراميداشت روز جهاني كارگر و به اهتزاز در آوردن تصاوير رضا شهابي كارگر مبارز و عليرضا اخوان فعال كارگري دربند.

 

شهرك صنعتي ارگ جديد بم، برگزاري مراسم و اعلام حمايت از رضا شهابي – شهرك صنعتي منطقه ي آزاد چابهار، دست از كار كشيدن به مدت 1 ساعت و اعلام حمايت از كارگران مبارز : بنا به گزارشات واصله اقدامات از پيش برنامه ريزي شده در اين دو ناحيه به انجام رسيده. اما گزارش جزئي از مراسم هاي اين كارگران هنوز واصل نشده است.

 

سقز مراسم اول: جمعي از كارگران، فعالين كارگري و اعضاي خانواده هاي آنها با حضور در ميدان كارگر اين شهر به بزرگداشت 1 مه پرداختند. پخش شيريني و تبريك اين روز و صحبت هاي محمود صالحي از فعالين كارگري و از اعضاي كميته هماهنگي، از جمله اقدامات اين مراسم بوده است.

 

سقز مراسم دوم : جمعي از فعالين كارگري با حضور در مراسم فرمايش دولتي در محل سالن ارشاد تلاش در بيان خواسته هاي مستقل كارگري كردند.

 

سقز مراسم سوم : حضور جمعي از كارگران در محل سنديكاي كارگران خباز سقز.

 بحث و گفتگو و صحبت هاي جلال حسيني از اعضاي كميته هماهنگي، ازجمله اقدامات آنها بوده است.

 

بخش دوم

مراسم هايي كه گزارش آنها از طريق ديگر منابع منتشر شده است:

 

سنندج : مراسم باشكوه روز جهاني كارگر در روز سه شنبه و در سنندج، از باشكوه ترين مراسم هاي امسال بوده است. كميته برگزاري اين مراسم كه مركب از جمع ها و تشكل هايي همچون كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري، جمعي از فعالين كارگري شورايي سنندج ، جمعي از كارگران بيكار سنندج، اتحاديه آزاد كارگران ايران و جمعي از فعالين آزاد كارگري  بود با فراخوان و قطعنامه ي ويژه خود مراسم امسال را برگزار نمود. با وجود حضور انبوه ماموران امنيتي جمع زيادي از كارگران و فعالان كارگري و عموم مردم كه تعدادشان بيش از چند صد نفر بوده است به خيابان آمده و كاغذ نوشته هاي خود را بر دست گرفتند.

گزارش هاي رسيده به اين شورا حاكي از دستگيري حدود 4 نفر از شركت كنندگان توسط ماموران امنيتي است.

 

دماوند : 9 ارديبهشت، جمعي از كارگران فصلي و صنعتي در محله احمد آباد اين شهر مراسم برگزار كردند. قرائت سرود انترناسيونال ( سرود همبستگي كارگران جهان)، يك دقيقه سكوت با احترام و به ياد جانباختگان راه آزادي و برابري. قرائت بيانيه شماره 1 شوراي برگزاري مراسم روز جهاني كارگر توسط يك كارگر زن و ايراد سخنراني توسط وي. سپس سخنراني، اعلام حمايت از كارگران دربند؛ در اين گزارش اعلام شده كه تعداد شركت كنندگان در مراسم، بيشتر از سالهاي پيش اعلام شده است.

 

تهران، كارگران باربر : بيش از 50 تن از كارگران باربر مهاجر و شاغل در تهران، روز دوشنبه 11 ارديبهشت ساعت 5.5 عصر در پارك سردار در منطقه كن تهران گرد هم آمدند و با خواندن مقالات مرتبط با مسائل كارگري و پخش شيريني به بزرگداشت روز جهاني كارگر پرداختند.

اشنويه : دوشنبه 11 ارديبهشت. مراسم با حضور جمعي از كارگران و فعالين كارگري برگزار شد. برنامه ها عبارت بود از : سخنراني يكي از اعضاي كميته هماهنگي درباره تاريخچه جنبش كارگري و وضعيت كنوني. سخنراني يكي ديگر از شركت كنندگان درباره ي اوضاع سخت معيشتي كارگران، شعرخواني و دكلمه و سرود و پخش شيريني و تبريك روز جهاني كارگر.

 

مهاباد : ساعت 3 عصر روز 12 ارديبهشت. با حضور جمعي از اعضاي كميته هماهنگي و ديگر فعالين و كارگران.برنامه ها شامل سرود انترناسيونال، يك دقيقه سكوت به احترام جانباختگان راه مبارزه ي طبقاتي، سخنراني واحد سيده و يوسف آب خرابات از اعضاي كميته هماهنگي ، شعر خواني و قرائت قطعنامه ي مشترك كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري-كميته پيگيري ايجاد تشكل هاي كارگري- انجمن صنفي كارگران برق و فلزكار كرمانشاه.

پاوه: جمعي از فعالين كارگري در روز 6 ارديبهشت اقدام به برپايي بزرگداشت 1 مه كردند. سرود انترناسيونال، يك دقيقه سكوت به ياد جانباختگان آزادي و برابري، شعرخواني و سخنراني و قرائت قطعنامه اي كه توسط خودشان تهيه شده بود از جمله برنامه هاي آنان بوده است.

 

زندان مركزي تبريز: برگزاري مراسم اول ماه مه در بند 15 متادون در زندان تبريز، پخش شيريني و بحث و گفتگو درباره ي تاريخچه و موضوعات مربوط به روز جهاني كارگر و مسائل كارگري. اين مراسم مورد استقبال ساير زندانيان قرار گرفته است.

 

كامياران مراسم اول : به همت كميته برگزار كننده، مراسمي در روز 8 ارديبهشت برگزار شد. جمعي از كارگران، اعضاي كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري و خانواده هاي آنها در مراسم شركت كردند. سرود انترناسيونال، يك دقيقه سكوت، شعر خواني و سخنراني و بحث در مورد مسائل ايران و جهان و قرائت قطعنامه ي كميته برگزاري كامياران از جمله برنامه هاي آنها بوده است.

 

كامياران مراسم دوم : به همت و با حضور تعدادي از فعالين كارگري مراسمي در روز سه شنبه در كامياران برگزار شد. جمعي از كارگران، فعالان كارگري و اعضاي خانواده هاي آنها در اين مراسم شركت كردند.

 

بانه : در روز 8 ارديبهشت عده اي از كارگران و اعضاي خانواده هايشان، مراسمي، شامل برنامه هاي زير برگزار كردند : سرود انترناسيونال، يك دقيقه سكوت به ياد جانباختگان راه آزادي و برابري، سخنراني و بحث درباره ي دستمزد هاي بسيار پايين تعيين شده براي كارگران و قرائت قطعنامه 14 ماده اي كه توسط خود اين فعالين تهيه شده بود.

 

و...

....................................................................

 

قطعا مراسم ها و برنامه هاي ديگري نيز در روز جهاني كارگر سال 91 برگزار شده كه تا لحظه ي انتشار اين بيانيه، گزارشي از آن نزد شوراي برگزاري مراسم روز جهاني كارگر، موجود نيست.

ما بار ديگر با تبريك پيروزي هاي جنبش كارگري در روز جهاني كارگر امسال، افزايش كمي و كيفي ِ گروه ها و محافلي از فعالين كارگري كه در نقاط مختلف كشور، كه وارد به عرصه ي تقويت سازماندهي و تشكل يابي كارگري شده اند را مورد تاييد و تاكيد قرار ميدهيم. ما همچنين، از عموم كارگران، فعالين كارگري، تشكل هاي مستقل جنبش كارگري، رسانه ها و نهاد ها و جرياناتي كه در راه مبارزه ي طبقاتي و افزايش توان سازمانيابي و تشكل يابي براي كسب مطالبات كارگري و حركت به سوي محو مناسبات سرمايه داري فعاليت ميكنند ميخواهيم كه هر روزه و به طرق و اشكال مختلف و مناسب، در توضيح و تشريح نظري و نيز بسط و اجراي عملي ِ مواضع و ديدگاه هايي كه در بند هاي 10 گانه، توسط اين شورا جمع بندي و اعلام شده، بكوشند.

 

مهم‌ترين خواسته‌ها و مواضع كارگران ايران در سال 91

 

1-اخراج و بیکارسازی کارگران که به دلیل انداختن بار بحران سرمایه داری بر دوش کارگران است، بیش از پیش در حال اجراست. لازم است کارگران بر علیه اخراج همکاران خود دست به اعتراض بزنند. کارگران اخراجی نیز لازم است تا اعتراضات و تجمعات خود را به صورت  هر چه جمعی‌ تر و متحدانه به پیش ببرند.اعتراضات آتی کارگران بیکار نباید به صورت شورشهای بی هدف و کور خاتمه یابد. بلکه باید با اقدامات هدفمند و جمعی و برنامه ریزی شده و با اتحاد و سازمانیابی هر چه بیشتر، اعتراضات را هشیارانه به سوی تقویت سازمانیابی و اعمال فشار جمعی علیه سرمایه داری به پیش برد.

 

2- تعيين حداقل دستمزد كارگران با ارقامي بسيار پايين تر از خط فقر و با افزايشي معادل كمتر از يك سوم نرخ واقعي تورم، چيزي جز فلاكت و بدبختي بيشتر براي كارگران، تشديد استثمار آنان و تضمين سود‌هاي سرمايه‌داران در پي نخواهد داشت. ما خواهان اين هستيم كه كارگران با اعتراضات و اقدامات سازمانيافته و از طريق اعلام نمايندگان واقعي و تشكل‌هاي مستقل كارگري در راستاي افزايش هر چه بيشتر دستمزد خود مبارزه كنند.

3-حذف يارانه‌ها، تاخت و تاز و استثمار مضاعف توسط شركت‌هاي پيمانكاري و كارهاي با قرارداد موقت، كارهاي بدون قرارداد ، تغييرات در قانون كار براي تضمين منافع بيشتر سرمايه‌داران و استثمار بيشتر كارگران ، عدم برخورداري تمام كارگران از بيمه‌ و ناكار بودن موارد پوششي بيمه در زمينه‌هاي بيمه بيكاري، درمان و غيره، همه و همه از نشانه‌هاي بي‌حقوقي مفرطي است كه بر كارگران ايران مي‌رود. ما ضمن محكوم نمودن ادامه اين موارد، خواهان اعتراضات سازمان‌يافته  كارگران براي از بين بردن اين موارد هستيم.

4- ما ضمن حمايت از منافع كارگران مهاجر در ايران، خود را بخشي از جنبش جهاني طبقه ي كارگر دانسته و لازم مي‌دانيم درباره‌ي مبارزات جاري در ديگر نقاط جهان اعلام كنيم كه : مبارزات ضد ديكتاتوري مردم در كشورهاي عربي و شمال افريقا بايد با اين اصل مهم آميخته شود كه براي سوق دادن مبارزات به نفع مطالبات طبقاتي و جلوگيري و يا مبارزه عليه  حكمراني توسط اشكال جديدي از سرمايه‌داري، و براي به دست آوردن هر درجه‌ي بيشتر از آزادي‌هاي اجتماعي وسياسي و نيز كسب مطالبات اقتصادي و معيشتي، لازم است مبارزات با افزايش هر چه بيشتر و شكل گيري  اشكال لازم سازمانيابي طبقاتي و كارگري و با تقابل هر چه بيشتر با جريانات سرمايه داري انجام پذيرد.

همچنين ما از ضمن حمايت و تحسين مبارزات ضد سرمايه داري در امريكا و اروپا ، از جمله جنبش اشغال وال استريت و جنبش 99% و نيز اعتصابات عمومي كارگران در كشورهاي اروپايي، تاكيد مي‌كنيم كه طبقه ي كارگر در اين كشورها بايد در خلال اعتراضات خود به افزايش درجه ي سازمانيابي و تشكل‌يابي راديكال خود و ايجاد و يا تقويت سازمان ها و احزاب كارگري خود بپردازند تا بتوانند هرچه بيشتر مهر طبقاتي خود را بر روي اين مبارزات و اعتراضات بزنند.

5- ما يگانه راه بهبود در وضعيت معيشتي- اقتصادي كارگران و كسب هر درجه بيشتر از آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي را در تقويت آگاهي طبقاتي و افزايش توان سازمانيابي و تشكل يابي  كارگران ميدانيم. ايجاد تشكل‌هاي مستقل از دولت و كارفرماها و خودساخته و طبقاتي كارگري حق مسلم ماست و ما براي ايجاد آن از دولت اجازه نمي‌خواهيم بلكه دولت تنها وظيفه ي ثبت تشكل‌هاي مستقل ما را بر عهده دارد.

6- اعتراض و اعتصاب، حق تشكل، تحزب، آزادي بيان و قلم و مطبوعات، آزادي فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي، حق مسلم ماست. ما تداوم اجراي حكم اعدام، تعقيب قضايي، اخراج، تهديد و زنداني كردن فعالين اجتماعي را محكوم كرده و خواستار آزادي بي قيد و شرط فعالين كارگري از جمله رضا شهابي، رسول بداقي، علي نجاتي، بهنام ابراهيم زاده، عبدالرضا قنبری، شاهرخ زماني، علي اخوان، مهدی فرحی شاندیز، محمد جراحي و ديگر كارگران و فعالين كارگري هستيم.

 7- ما بر لزوم اتحاد و همبستگي بخش‌هاي مختلف طبقه ي كارگر اعم از كارگران بخش صنعت، خدمات، معدن، كشاورزي، حمل و نقل، معلمان، پرستاران و ساير بخش‌هاي طبقه ي كارگر تاكيد ميكنيم. همچنين ما ضمن حمايت از مطالبات بازنشستگان، خواهان اداره‌ي سازمان تامين اجتماعي  به دست نمايندگان منتخب كارگري و نمايندگان تشكل‌هاي مستقل كارگري هستيم.

8- كار كودكان فارغ از مليت، قوميت، ن‍ژاد و مذهب بايد ممنوع شمرده شده و آموزش رايگان براي همه‌ي كودكان( افراد زير 18 سال) بايد اجباري شمرده شود. همچنين تبعيض‌هاي آشكاري كه در مورد زنان از جمله  در زمينه‌هاي اقتصادي- اجتماعي ميرود، و از جمله نابرابري هايي كه در مورد زنان كارگر در محيط‌هاي كار و در قوانين كار وجود دارد محكوم است. ما ضمن حمايت از فعالين جنبش لغو كار كودك ، فعالين جنبش زنان و ديگر جنبش‌هاي اجتماعي از جمله جنبش دانشجويي، خود را متحد آنان مي‌دانيم.

9- روز جهاني كارگر، اول ماه مه، بايد تعطيل رسمي شمرده شود و هرگونه ممنوعيت برگزاري مراسم در اين روز ملغي گردد.

 

10- ما كارگران ايران خود را بخشي از جنبش جهاني طبقه‌ي كارگر و داراي منافع مشترك با آنان و كل طبقه ي كارگر را در تضاد و نزاع با طبقه‌ي جهاني سرمايه‌داري ميدانيم. ما كارگران، هرگونه تهديد و تحريم اقتصادي و جنگ افروزي توسط سرمايه داري آمريكا و اروپا و ديگر كشورهاي سرمايه داري و هرگونه بهانه سازي براي جنگ و تحريم و به منظور رفع بحران و كسب بهانه براي سركوب داخلي از سوي دولت ايران را كه همگي تنها فقر وفلاكت براي كارگران ايران و جهان به وجود ميآورد را محكوم ميكنيم. كارگران ايران و جهان، در اين جنگ‌ها طرف هيچ كدام از دولت‌هاي سرمايه‌داري چه داخلي و چه خارجي نخواهند بود.

 

زنده باد همبستگی جهانی طبقه کارگر

پیش به سوی تقویت سازمانیابی و تشکل یابی کارگری

شوراي برگزاري مراسم روز جهاني كارگر 91 – بيانيه شماره 3

چهارشنبه - 13 ارديبهشت 1391

www.karegar-shora.com

karegar.shora@gmail.com

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©