Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱
فاجعه کشتار کارگران فولاد غدیر یزد

 

فاجعه کشتار کارگران فولاد غدیر یزد

 

طبق خبر رسیده در روز ۲۱ آذرماه شب یکشنبه ساعت هشت انفجاری شدید در كوره کارخانه نورد فولاد غدیر یزد بوقوع پیوست. تا امروز هفده كارگر کشته و پنج نفر مجروح شده اند که حال آنها وخیم اعلام شده است. این اولین بار نیست که سرمایه جنایت می آفریند و دسته دسته کارگران را به قتلگاه میفرستد. انفجاری که رخ داد به علت عدم رعایت اصول ایمنی و حفاظت توسط کارفرما و صاحبان سرمایه بوده است. کارفرمایان برای به دست آوردن سود بیشتر بدون توجه به خطراتی که کارگران را تهدید می کند مدام هزینه های مربوط به ایمنی کار را کاهش می دهند. 

بررسی های اولیه حاکی است که علت وقوع حادثه استفاده از ضایعات مهمات اسقاطی اما عمل نکرده بوده. بر اساس خبر دیگری  تعدادی كپسول گاز میان ضایعات قابل ذوب، روانه كوره شده كه در نتیجه ی انفجار این كپسول‌ها كوره نیز منفجر شده است.

  مهم نیست حادثه به چه شکلی اتفاق افتاده، آنچه مهم است اینستکه عاملان این جنایات بشری که برای سود دهی بیشتر بدون فراهم کردن شرایط ایمنی مناسب، کارگران را به قلتگاه میفرستند باید مورد محاکمه قرار گیرند. همچنان که از شواهد پیدا است كارخانه نورد فولاد غدیر یزد متعلق به بخش خصوصی است. سال گذشته در حادثه مشابه‌ای در این کارخانه یکی دیگر از كارگران نیز جان باخته است.

با توجه به وقوع پنج حادثه مشابه ظرف چهار سال گذشته، به نظر می‌رسد صاحبان كارخانه و همچنین نهاد های بازرسی كار در استان یزد اقدامی برای رفع نواقص ایمنی كار جهت حفاظت از جان كارگران به عمل نیاورده بودند كه این بی‌توجهی چند روز گذشته باعث كشته شدن چهارده كارگر و جراحت شدید پنج كارگر دیگر شده است.

دولت جنایتکار جمهوری اسلامی با حمایت بخشهای خصوصی و باز گذاشتن دست کارفرماها اجازه می دهد کارگران را در بدترین شرایط کاری استثمار نمایند.

ظاهراً مقامات مسئول خبر از پیگرد قانونی کارفرماها و مسئولین این کارخانه را داده اند. اما این تنها فریبی برای مهار کردن خشم خانواده های کارگران قربانی و هم طبقه ایهای آنان است. این اولین بار نیست که سرمایه و حامیانش این جنایات را آفریده اند بلکه این حوادث هر لحظه و هر روز کارگران را تهدید می کنند و اتفاق می افتند.، اما به این دلیل که خود دولت سرمایه حامی کارفرماها است و نقش اساسی در بوجود آوردن این وقایع دارد، هیچوقت عاملان این جنایات طبقاتی محاکمه نشده اند.

کارگران برای مواجه شدن و حل این حوادث تنها می توانند به نیروی طبقاتی خود تکیه کنند. نداشتن هیچ گونه تشکل مستقل کارگری که کارگران بتوانند از آن طریق مطالبات خود را پیگیری کنند بر میزان حوادث ناشی از کار می افزاید. تشكل های كارگری می توانند از طریق تشکیل كمیسیون های ایمنی محیط كار به مشکل ناامنی محیط كار رسیدگی کرده و كارفرما را مجبور به تخصیص بودجه ای برای ايمن کردن محیط کار كارگران کنند. در محیط های كاری فاقد تشكل كارگری، اعتراض به ناامنی محیط كار با اخراج جواب داده می شود و در نتیجه هیچ اعتراضی امکان بروز نمی یابد. بنابر این حکومت اسلامی با حمایت از سرمایه داران و سرکوب تشکل های مستقل کارگری کمر به سلاخی کارگران بسته است. کارگران ایران نباید بگذارند این جنایات هولناک بی جواب بماند. از همه ی تشکلها و نهادهای کارگری داخلی و بین المللی بایستی  با محکوم کردن جمهوری اسلامی، خواستار محاکمه ی هر چه سریعتر عاملان این جنایت ضد بشری گردند.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی ایران

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیا لیسم

۲۷ آذر ماه ۱۳۹۰

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران – خارج کشور

nhkommittehamahangi@gmail.com

 

کانون همبستگی کارگران ایران و کانادا –kanonhambastegi@gmail.com

ـ كميته همبستگى با جنبش كارگرى ايران- استراليا proletarianunite@gmail.com 

- همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران – فرانسه sstiran@yahoo.fr

- کانون همبستگی با کارگران ایران – فرانکفورت و حومه kanoonhf_2007@yahoo.de

- کانون همبستگی با جنبش کارگری ایران – هانوفر kanon.hannover@yahoo.de

- کمیته همبستگی کارگران ایران و سوئد isask@comhem.se

- کانون همبستگی با کارگران ایران – گوتنبرگ kanounhambastegi@gmail.com

- انجمن کارگری جمال چراغ ویسی info@ijcwa.com

- شبکه همبستگی کارگری iranwsn@fastmail.fm

- کمیته حمایت از کارگران ایران تورنتو کانادا toronto_committee@yahoo.ca

کانون همبستگی با کارگران در ایران – ایالت نورد راین وستفالن (آلمان) solidarity.labor@googlemail.com

iran.turkey.workers@gmail.com کمیته همبستگی کارگران ایران و ترکیه

leftalliance@yahoo.com - اتحاد چپ ایرانیان - واشنگتن 

 kargar61@web.deنهاد همبستگی با جىبش کارگری ايران هامبورگ

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©