Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ برابر با  ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰  برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱
💠 #بیانیه

بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

در اعتراض به  محرومیت  جعفر  ابراهیمی،

بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

از داشتن وکیل در دادگاه

 

به نام خداوند جان و خرد

 

روز چهارشنبه ۱۹ آبان، جعفر ابراهیمی، عضو کانون صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای مطالعه پرونده خود جهت شرکت در دادگاه به تاریخ ۲۶ آبان به شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرج مراجعه کرد، اما قاضی پرونده بامطالعه پرونده مخالفت و به وی اعلام می‌کند که وکیل می‌تواند برای مطالعه پرونده و خواندن کیفرخواست اقدام نماید. اما هنگامی‌که روز شنبه، ۲۲ آبان، این فعال صنفی به همراه وکیل شریف خود آقای مهدی بزرگی به دادگاه مراجعه نمودند، قاضی نه‌تنها به وکیل اجازه مطالعه پرونده را نمی‌دهد بلکه در حضور متهم اعلام می‌کند که بنا بر تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی آقای ابراهیمی حق ندارد وکیل انتخابی داشته باشد؛ و در صورت نیاز به وکیل باید آن را از بین وکلای موسوم به وکلای تبصره ماده ۴۸ که مورد تأیید قوه قضاییه است، انتخاب نماید.

 

 بازرس شورای هماهنگی به خاطر تاکید بر حق خود مبنی برداشتن وکیل بنا بر اصل ۳۵ قانون اساسی، پیشنهاد دادگاه را که با حقوق شهروندی در تضاد آشکار است، نپذیرفت و حالا در صورت حضور باید بدون وکیل در دادگاه حاضر شود.

 

درحالی‌که کیفرخواست به وی ابلاغ نشده است و معلوم نیست ایشان بنا بر کدام مواد قانونی و مستندات با اتهاماتی تکراری برای تقریبا همه فعالان مدنی شامل «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت کشور» روبرو است.

 

وقتی متهم از حق اولیه داشتن وکیل و مطالعه پرونده محروم می‌شود، واضح است برگزاری چنین دادگاهی -آن هم به صورت غیرعلنی- و رأی صادره آن به لحاظ عادلانه بودن و رعایت اصول آیین دادرسی، مورد تردید جدی باشد؛ مصداق بارز دادرسی ناعادلانه و غیرقانونی تلقی شود.

 

تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی در مخالفت آشکار با قوانین بالادستی ازجمله ماده ۳۵ قانون اساسی است و بارها مورد اعتراض وکلا و حقوقدان‌های مستقل قرارگرفته است. این تبصره به‌صورت استثنا بر این تاکید دارد که «متهمان در شرایط خاص در مرحله دادسرا و بازپرسی فقط می‌توانند از وکلای خاص استفاده نمایند و حق انتخاب هر وکیلی را ندارند»، بنابراین حتی در صورت پذیرش این تبصره هم پرونده جعفر ابراهیمی در این مرحله مصداق چنین محدودیتی، نمی‌شود. چراکه این تبصره در مرحله دادگاه وجاهت قانونی ندارد. با این‌حال قاضی شعبه چهارم به این استدلال قانونی وکیل محترم آقای ابراهیمی توجه ننموده و بر تصمیم خود مبنی بر نپذیرفتن وکیل حتی در مرحله دادگاه پافشاری می‌نماید.

 

 برای کسانی که با قانون آشنایی دارند واضح است که این تصمیم قاضی با اصول دادرسی عادلانه به‌خصوص اصول ۳۴ ،۳۵ ، ۱۵۹ و ۱۵۶ قانون اساسی و مواد ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۵۶ منشور حقوق شهروندی منافات دارد و عدم اجازه به متهم و وکلای وی در تضاد آشکار با ماده ۳۵۱ آیین دادرسی کیفری است و ناقض حقوق متهم است. لذا برگزاری دادگاه با چنین ویژگی‌هایی وجاهت قانونی ندارد و رأی احتمالی صادره دارای ایراد اساسی و غیرقابل‌قبول خواهد بود.

 

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) ضمن اعتراض به پرونده‌سازی و احکام ظالمانه زندان و اخراج علیه معلمان، به این تصمیم و عملکرد نادرست و غیرقانونی قاضی اعتراض می‌نماید. همان‌طور که پیش‌تر دیدیم اگر جعفر ابراهیمی از حق داشتن وکیل و مطالعه پرونده برخوردار باشد مانند دادگاه ۹ آبان از اتهامات انتسابی تبرئه خواهد شد. اصولاً جعفر ابراهیمی مانند سایر فعالان صنفی جرمی مرتکب نشده است که مستحق مجازات باشد وی برای اعتلای آموزش‌وپرورش و تحقق مطالبات معلمان و دفاع از حقوق دانش آموزان فعالیت می‌کند اما نهادهای امنیتی و قضایی همچنان با مشت آهنین با فعالان صنفی برخورد نموده به پرونده‌سازی بسنده نکرده و حقوق متهم را این‌گونه تضییع می‌کنند.

 

ازنظر کانون صنفی معلمان عملکرد قاضی مصداق بارز بدعت در امر دادرسی است و باید در برابر این قانون‌شکنی‌ها ایستادگی نمود؛ لذا از مقامات قضایی استان البرز انتظار می‌رود نسبت به این بدعت واکنش نشان داده و ایجاد شرایط قانونی برای دفاع آقای ابراهیمی در دادگاه را فراهم نمایند. کانون صنفی از سایر نهادهای صنفی و مدنی به‌خصوص نهادهای مدافع حقوق بشر و حقوقدان‌های مستقل درخواست می‌نماید با واکنش مناسب در برابر این بدعت غیرقانونی بایستند و مانع تبدیل آن به یک‌رویه غلط گردند. در پایان کانون صنفی معلمان ضمن حمایت دوباره از این عضو خود، خواهان تبرئه وی و مختومه شدن پرونده است.

 

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

۲۵ آبان ۱۴۰۰

......................................................................

اعتراض شبکه‌ی بین‌المللی برای همبستگی و مبارزات

نسبت به سرکوب تشکل‌های معلمان در ایران و حمایت از جعفرابراهیمی

 

شبکه‌ی بین‌المللی برای همبستگی و مبارزات

ایران: سرکوبِ تشکل‌های معلمان

 

بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم ایران بر فشار و تعقیب فعالان تشکل‌های صنفی معلمان افزوده‌اند.  اخیراً،  جعفر ابراهیمی ، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به دادگاه احضار شده است و روز یکشنبه  ۹ آبان،  به اتهام واهی و بی‌اساس «نشر اکاذیب» محاکمه خواهد شد. در ابلاغیه‌ای دیگر، این فعال صنفی در دادگاه انقلاب کرج به اتهامات بی‌پایه «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت کشور» در تاریخ ۲۶ آبان ۱۴۰۰ محاکمه خواهد شد.

کانون صنفی معلمان تهران طی بیانیه‌ای نسبت به این پرونده‌سازی علیه این عضوِ خود اعتراض کرده است.

: در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است

« جعفر ابراهیمی ازاین‌دست کنشگران است که در راستای تأمین عدالت اجتماعی، تأمین آموزش رایگان و باکیفیت، فعالیت آزاد و مستقل نهاده‌ای مدنی تلاش‌های فکری و اجتماعی می‌کند و از همین رو با احضارها، متهم‌سازی‌ها و پیگردهای مختلف و پرونده‌سازی روبرو بوده و اکنون در آستانه تشکیل دادگاه و محکومیت احتمالی است که مطمئناً باهدف محدود نمودن شخص او و ایجاد هراس از ورود به فعالیت‌های مدنی از جانب معلمان و کنشگران در عرصه‌های دیگر است، آن‌هم در شرایطی که ناظران اجتماعی بی‌طرف و حتی در درون دستگاه حکومتی، پیش‌بینی می‌کنند که جامعه به دلیل شدت اشاره‌ای اقتصادی، اجتماعی، دچار نابسامانی‌های متعدد بوده و آستانه تحمل آن برای ورود فشارهای بیشتر به مرزهای پایانی رسیده است؛ تکرار روش‌های غلط گذشته از قبیل پرونده‌سازی برای فعالان، نه‌تنها کارساز نیست، که جز با ایجاد تغییرات بنیادی در سیاست‌گذاری‌ها نتایجی کاملاً وارونه برای سیاست‌گذاران خواهد داشت.»

 

سازمان‌های عضو  شبکه‌ی  بین‌المللی برای همبستگی ‌و‌مبارزات، از زنان و مردانی که برای کسب حقوق خود و نیز برای آزادی سندیکائی در ایران و نقاط دیگرِ جهان مبارزه می‌کنند، پشتیبانی می‌نماید.

 

 یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰

 13 octobre 2021

 

متنِ به زبانِ فرانسه :

http://www.laboursolidarity.org/Iran-repression-contre-les-2029

 

متن به زبانِ اسپانیایی :

http://www.laboursolidarity.org/IRAN-represion-contra-las?

 

 توضیح : شبکه بین‌المللی اتحادیه‌ای همبستگی و مبارزات  که در مارس 2013 ایجاد شد. این شبکه بیش از 60 اتحادیه کارگری را از اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیا گرد هم آورده است. مشارکت در شبکه بر اساس یک درخواست آشکارا ضد سرمایه‌داری، بوم شناسانه، فمینیستی، خودگردان، ضد نژادپرستی، ضد استعماری و غیره صورت می‌گیرد.

..............................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©