Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ برابر با  ۲۳ فوريه ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹  برابر با ۲۳ فوريه ۲۰۲۱
از این ظلم فریادی کن

 

از این ظلم فریادی کن!

 

 در روزهای گذشته حکم ۶ سال زندان سها مرتضایی دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه تهران عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

مصادیق اتهام‌های او انجام فعالیت‌های صنفی و پیگیری حقوق دانشجویان و محکومیت برخوردهای امنیتی از جمله در سال ۹۶ و تحصن یک نفره در اعتراض به محرومیت از تحصیل بوده است. او با خودش برای اقدام علیه امنیت ملی تبانی کرده بود! سها که رتبه ۱۰ آزمون دکترا در رشته علوم سیاسی را کسب کرده بود با ممانعت حراست دانشگاه تهران و نیروهای امنیتی برای ادامه تحصیل رو به رو شد. در میانه‌ی اعتراضات آبان ۹۸ در خوابگاه دانشجویی و با همکاری مسئولین دانشگاه تهران بازداشت شد و دوران طولانی بازداشت و انفرادی را برای چندمین بار پشت سر گذاشت. آبان و دی ۹۸ ماه های پر التهاب دانشگاه بود که دانشجویان کنار مردم معترض ایستادند و دسته دسته بازداشت شدند. از جمله آن‌ها مرجان اسحاقی دانشجوی دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مصطفی هاشمی زاده دانشجوی مهندسی عمران و امیر محمد شریفی دانشجوی نقشه برداری دانشگاه تهران.

 

همچنین در روزهای اخیر پریسا رفیعی فعال صنفی دانشگاه تهران که در پس از اعتراضات دی ماه ۹۶ بازداشت شده بود و هم اکنون در زندان اوین دوران محکومیت ناعدلانه خود را می‌گذراند. پیش از این در نامه‌ای سرگشاده از برخورد بازجوها در شرایط بازداشتش صحبت کرده بود که علی رغم تبرئه در دادگاه بدوی با شکایت مستقیم دادستان در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ ماه حبس محکوم شد.

 

محمد شباهتی در ماه‌های گذشته به صورت غیابی به ۶ سال حبس محکوم شده است و الهام صمیمی پس از بازداشت با وثیقه ای سنگین خارج از زندان به سر می‌برد. این تنها بخشی از موارد بازداشت و صدور احکام علیه دانشجویان است و این درحالی است که می دانیم علی یونسی و امیرحسین مرادی دانشجویان دانشگاه شریف از بهار سال گذشته همچنان در بازداشت به سر می برند و کاملا فراموش شده اند. دو دانشجویی که با اتهامات واهی از حق تحصیلشان نیز در این مدت محروم شده اند. به همه این‌ها باید لیست طولانی دیگری از سایر دانشجویان تحت حکم را نیز افزود.

 

گفتنی است که محذوف ترین و بی‌صدا ترین دانشجویان که رسانه‌ها و ساختارهای مرکزگرا از پرداختن به وضعیت آنها اجتناب می‌کنند همواره تحت ستم های مضاعف و بی‌تفاوتی مرکزنشینان از حداقل ها هم محروم بوده اند. صابر شیخ عبدالله دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی به دار آویخته می‌شود، فرزاد سامانی و صهیب بادروج، دانشجویان کُرد دانشگاه خوارزمی بازداشت می‌شوند و شهاب الدین نظری، دانشجوی دانشگاه آزاد شیراز و فعال خوزستانی جهت تحمل یک سال حبس راهی زندان می‌شود.

 

کاملا مشخص است که عفوهای موقت تغییر رویه ای در دستگاه قضایی نبوده است و نه تنها تغییری در شرایط به وجود نیامده که در کنار عفوهای موقت با تشدید سرکوب فعالین دانشجویی رو به رو هستیم. بازداشت های طولانی وفشارهای روحی و جسمی با هیچ مانور تبلیغاتی قابل لاپوشانی نیست.

اصولا چرا باید بازداشتی انجام و زندگی و تحصیل دانشجویان نابود شود و پس از آن عفو آن ها شاهانه به صنف دانشجویان تقدیم شود؟

 

مسئولین دانشگاه ها در این سال ها با سکوت، همراهی و لاپوشانی بازداشت‌ها خیانتی تاریخی را مرتکب شده.اند که در زمان مناسب ابعاد این خیانت روشن خواهد شد. از بد دوران شاهدیم که موازی این سرکوب‌ها دانشجویان سفارشی که منافع خاصی در حمایت از حذف دگراندیشان و حق خواهان از درون و بیرون دانشگاه کسب می‌کنند از هیچ لجن پراکنی علیه فعالین دانشجویی دریغ نمی‌کنند. حتی برخی شوراهای صنفی کشور که روزی سنگر خونین مقاومت دانشجویان در برابر تعرض امنیتی به حریم دانشگاه بود امروز با حذف فیزیکی و ساختاری دانشجویان منتقد در اختیار افرادی قرار گرفته است که در حال کامل کردن طرح سرکوب با منفعل کردن و از کار انداختن ظرفیت‌های حقیقی آن در دفاع از حقوق دانشجویی و حمایت از امنیت دانشجویان هستند. هر چند امیدواریم مقاومت های صنفی در دانشگاه‌ها و افشاگری فعالین دانشجویی این خواب خطرناک و سیاه را آشفته کند اما این هشداری جدی برای تمام دانشجویان است. کسانی که به بهانه ی سیاسی بودن احکام از موضع گیری اجتناب می کنند کاملا سیاسی عمل می کنند! اگر قبول کنیم فعالیت ها و حق خواهی‌های دانشجویان جزو حقوق ابتدایی آن ها نبوده است و آن‌ها را اسنثنا کنیم، همدست خوانش امنیتی از فعالیت های دانشجویی خواهیم بود. آن‌ها از ما هستند و هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند غیر این که خواسته‌اند صدای هم صنفانشان در دانشگاه و مردم رنج کشیده بیرون دانشگاه باشند.

 

به راستی چه کسی پاسخ گوی تعرض به حریم دانشگاه و جرم انگاری فعالیت های صنفی و دانشجویی است؟ چگونه است که در سکوت و در آیین نامه جدید سراسر امنیتی کمیته انضباطی دانشجویان که عملا در جهت خاموش کردن صدای اعتراض دانشجویان تدوین شده است، حضور و نظر نهاد های امنیتی  برای تصمیم در مورد ادامه تحصیل آن ها به رسمیت شناخته شده است؟

 

این یکی از سیاه ترین برهه های تاریخی برای دانشگاه و دانشجویان است. تنها راه ما در برابر این روند اتحاد نیروهای مستقل دانشجویی و هم صدایی برای توقف کلی روند سرکوب و آزار دانشجویان است.

سرکوب با شدت در جریان و زندگی های زیادی را در این سال‌ها تباه کرده است. هر صدایی در عادی سازی این روند یا توجیه آن بی شک صدایی مشکوک و وابسته به جریان سرکوب است و هر سکوتی از جانب کسانی که تریبون‌های دانشجویی را در اختیار دارند همدستی با سرکوب است.

 

شوراهای صنفی دانشجویان کشور

......................................................

پنج سال حبس برای فوت کردن شمع کیک تولد!

 

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران حکم پرونده جدید خانم  لیلا حسین‌زاده را صادر کرد. پنج سال حبس برای این اتهام:«اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایمی علیه امنیت» مصداق این اتهام چه کاری بود؟ «تبریک تولد به یک دانشجوی دیگر»

در پرونده قبلی ایشان، دادگاه تجدیدنظر در مهر ۹۷ برگزار شد و قضات تجدیدنظر، جرم را احراز نکردند ولی ضابط پرونده مدعی شد که ایشان در فاصله بازداشت تا دادگاه تجدیدنظر اقدام ضدامنیتی مرتکب شده است!  علیرغم اینکه ربطی به کیفرخواست نداشت تقاضا کردیم مستندات ارائه دهند. در اردیبهشت ۹۸ ضابط پرونده تصاویری از حضور موکل در محیط دانشگاه ارائه داد که این «جشن تولد» هم یکی از آنها بود و حکم دادگاه تجدیدنظر با همین ادعا که متهم در فاصله کیفرخواست تا دادگاهِ تجدیدنظر به فعالیت ادامه داده صادر شد!

در حکم جدید میبینید تاریخ این اتفاق ۹۷/۱۰/۱۶ بوده است.

فارغ از اینکه حکم قبلی با چنین دلایلی تایید شده بود! فارغ از اینکه اتفاقاتِ بعد از کیفرخواست نباید موضوع حکمِ دادگاه تجدیدنظر باشد! فارغ از اینکه اصلا جرمی اتفاق نیفتاده بود! حکم اجرا شد و بعد از چند ماه خانم حسین‌زاده به علت بیماری صعب‌العلاج و  عدم تحمل کیفر ، از زندان آزاد شد.

حالا حکم جدید حبس ۵ ساله برای ایشان صادر شده در شرایطی که پزشکی قانونی یکبار احراز کرده بود با توجه به بیماری شدید، توانایی تحمل حبس ندارد!  حتی به این موضوع که «برای همین کار یکبار حکم صادر شده و امر مختومه محسوب میگردد» نیز توجهی نشد. حتی قاضی سابق شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، پرونده قبلی را از اجرای احکام مطالبه کردند تا اگر قبلا رسیدگی شده باشد حکم ندهند! اما با تغییر قاضی، ریاست جدید شعبه ۲۸حتی پرونده قبلی را باز نکردند که ببینند چنین چیزی صحت دارد یا خیر؟! نتیجه اینکه نه تنها حکم قبلی غیرقانونی بود بلکه حکم فعلی هم بر اساس اقدامات ارتکابی در پرونده قبلی صادر شده و عجیبتر اینکه به علت سابقه پرونده قبلی، دادگاه حکم به سقف مجازات ماده ۶۱۰ صادر کرده است یعنی ۵ سال! ما به این حکم اعتراض و تقاضای تجدیدنظر تقدیم خواهیم کرد، از این که حقوق یک انسان تا این حد ضایع و قانون بی اعتبار شده حیرت کرده‌ایم ولی با همه وجودمان تلاش میکنیم و مأیوس نمیشویم./ امیر رئیسیان

....................................................

حکم ۵ سال حبس دادگاه بدوی کامیار ذوقی

 در دادگاه تجدیدنظر به صورت غیابی، عینا تایید شد.

کامیار_ذوقی فعال صنفی دانشجویی و دانشجوی انسان شناسی دانشگاه تهران، در دادگاه تجدید نظر به صورت غیابی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به ۱ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد. کامیار ذوقی، در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شده بود.

فعالیت در شورای صنفی، تجمع اعتراض به لایحه پوشش در دانشگاه تهران، حضور در تجمعات۱۶ آذر و اعتراضات آبان ۹۸ دانشگاه تهران، از مصادیق عنوان شده برای صدور این رای است.

با حاشیه امن ایجاد شده برای دستگاه سرکوب در دوران تعطیلی امنیتی دانشگاه‌ها و انقلاب فرهنگی دوم، دانشجویان در سکوت سرکوب می‌شوند.

..................................................

حکم 6ساله ی سها مرتضایی تایید شد!

 

بنا به توییت مصطفی نیلی، وکیل سها مرتضایی، فعال صنفی دانشجویی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران، شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر مستقر در دادگاه انقلاب محکومیت 6ساله ی #سها_مرتضایی را به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی تایید کرد. این حکم پس از بازداشت ۶۶روزه‌ی مرتضایی در ابان ٩٨ از خوابگاه دانشگاه تهران صادر شده است.

تحصن در دانشگاه در اعتراض به محرومیت از تحصیل در مقطع دکتری، تجمع اعتراض به لایحه پوشش در دانشگاه تهران، اعتراض‌های آبان ٩٨ دانشگاه تهران و فعالیت در شورای صنفی از مصادیق این رای است.

...................................................................

بی خبری از وضعیت فرزاد سامانی و صهیب بادروج

علیرغم گذشت بیش از ۲۰ روز از بازداشت ۲دانشجوی دانشگاه خوارزمی هنوز هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت این ۲دانشجو در دست نیست

فرزاد سامانی و صهیب بادروج ظهر روز ۲۰دی۱۳۹۹ از داخل خوابگاه دانشجویی دانشگاه خوارزمی بازداشت شده‌اند

متاسفانه تجاوز به حریم دانشگاه تبدیل به رویه مرسوم نیروهای امنیتی شده است و نیمه‌تعطیل بودن دانشگاه‌ها دست سرکوبگران را برای اعمال بیشتر و شدید‌تر فشار بر فعالان دانشجویی باز گذاشته است

.....................................

اجرای حکم شهاب‌الدین نظری

صبح روز ۸بهمن۱۳۹۹ شهاب‌الدین نظری خودش را برای اجرای حکم ۱سال حبس به زندان اوین معرفی کرد

شهاب‌الدین نظری فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد شیراز و فعال سیاسی و مدنی استان خوزستان با حکم قطعی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است

..........................................

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©