Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ برابر با  ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰  برابر با ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

(۹ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۰)

 

جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰

 

- همزمان با اعلام نتایج آزمون ورودی دانشگاه‌ها در ایران، مجموعه‌ی عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز خبر داد که برای دانشجویان بهائی، نتیجه نهایی «مردود صلاحیت عمومی» عنوان شده است و همبستگی خود را با تعداد بیشماری از داوطلبان بهائی که هر سال از دسترسی به آموزش عالی در ایران محروم می‌شوند، اعلام کرد.

 

- در این روز خبر رسید که وضعیت جسمانی سهیلا حجاب که از ۲۸ شهریور در اعتراض به فشارهای بازجویان اعتصاب غذا کرده، وخیم است و دچار بیهوشی شده است.

 

- در این روز خبر رسید آرش شادمند دبیر هنر، عکاس و دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای چند رسانه‌ای، پنجشنبه ۸ مهر توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

 

شنبه ۱۰ مهر

 

- در این روز خبر رسید دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی محمودیان، فعال مدنی، و آرش کیخسروی و مصطفی نیلی، وکلای دادگستری، روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

 

- در این روز خبر رسید پس از انتشار فایل صوتی و افشاگری محبوبه رضایی، زندانی سیاسی، درباره‌ی خشونت و پیشنهاد صیغه به زندانیان در هفته‌های گذشته، زندانیان متهم به جرائم عمومی با تحریک مسئولان او را مورد آزار و ضرب و شتم قرار دادند. او سپس به سلول انفرادی منتقل و در نهایت از زندان بوشهر به زندان عادل‌آباد شیراز تبعید شد.

 

- چند تن از اعضای هیئت مدیره‌ی کانون صنفی فرهنگیان گیلان در این روز به همراه اعضای خانواده‌ی عزیز قاسم‌زاده، هنرمند و معلم زندانی، با خانواده‌ی وی دیدار و ابراز همدلی کردند. گفته شده عزیز قاسم‌زاده به زندان رودسر منتقل شده و در بند قرنطینه، ممنوع‌التماس و ممنوع‌الملاقات است.

 

- در این روز خبر رسید سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین در حالی که در اعتصاب غذا و تحصن بسر می‌برد، توسط شماری از زندانیان متهم به جرائم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

 

یکشنبه ۱۱ مهر

 

- در این روز خبر رسید هشت دستفروش کتاب در میدان انقلاب تهران به دلیل آنچه «فروش کتاب‌های غیر قانونی» عنوان شده، توسط پلیس امنیت بازداشت شده‌اند. نیروهای پلیس برخی از کتاب‌های دستفروشان را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

 

- کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای خطاب به مسئولین قضائی و روسای زندان‌ها در این روز نسبت به نقض گسترده‌ی حقوق زندانیان سیاسیِ در بند اعتراض کرد.

 

- سهیلا حجاب، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین در پی وعده‌ی مساعد مسئولین در این روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

 

- در این روز جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» یوسف سلحشور، فعال مدنی ترک آذربایجانی، در دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد و جلسه‌ی رسیدگی به اتهام دیگر وی «تحریک و دعوت مردم به اعمال خشونت‌آمیز از طریق سامانه‌های مخابراتی در فضای مجازی» به ۲۸ مهرماه در دادگاه کیفری موکول شد.

 

- دادگاه مطبوعات در این روز مدیر مسئول روزنامه‌ی همدلی را به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» مجرم شناخت و همزمان مدیر مسئول روزنامه‌ی کیهان را از اتهامات «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، «توهین»، «افترا» و «عدم مراعات مصوبات شورای عالی امنیت ملی» تبرئه کرد.

 

- نصرالله لشنی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر که از ۲۸ شهریور در اعتراض به «عدم استقلال قوه قضائیه» و همچنین آنچه که «سلطه بازجوها بر زندگی و سرنوشت متهمین و زندانیان سیاسی» عنوان کرده، اعتصاب غذا کرده بود، با توجه به این‌که پیشتر شماری از زندانیان سیاسی با توجه به شیوع ویروس کرونا در این زندان و وضعیت جسمانی نامناسب آقای لشنی طی یادداشتی خواستار پایان اعتصاب غذای وی شده بودند، در این روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

 

- در این روز خبر رسید اولدوز قاسمی طی ابلاغیه‌ای به دلیل آن‌چه «انجام حرکات نامتعارف و هیاهو و جنجال منتهی به اخلال در نظم عمومی و بازداشتن مردم از کسب و کار و سلب آسایش و امنیت از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی» خوانده شده به دادگاه کیفری تبریز احضار شده است.

 

- کانون صنفی فرهنگیان گیلان در این روز خبر داد که پس از خودداری عزیز قاسم‌زاده، معلم و هنرمند زندانی از پذیرفتن پیشنهاد دادستان برای گرفتن وکیل تسخیری، رامین صفرنیا

 

در بخش ملاقات عمومی زندان رودسر به نام وکیل انتخابی با عزیز قاسم‌زاده دیدار کوتاهی داشته و وکالت ایشان را پذیرفته است.

 

جمعی از فعالان صنفی کانون صنفی معلمان تهران نیز در این روز با خانواده‌ی قاسم‌زاده در منزلشان دیدار کردند.

 

 - علی نوری‌زاد، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دیماه ۹۸، در این روز از زندان تهران بزرگ به بیمارستان رازی (امین‌آباد) منتقل شد. او دوران محکومیت ۳ سال و ۶ ماهه‌ی خود را در این زندان سپری می‌کند.

 

دوشنبه ۱۲ مهر

 

- دادستان عمومی و انقلاب سنندج در این روز خواهان برخورد با پزشکی شد که از به آتش کشیده شدن زن جوانی در این شهرستان توسط پدرش خبر داده بود. وی ضمن درخواست برخورد کمیته‌ی انضباطی نظام پزشکی با این پزشک، از نبود شاکی خصوصی در این پرونده خبر داد.

 

- جامعه‌ی جهانی بهائیان با صدور بیانیه‌ای در این روز به سرکوب پیروان آئین بهائی در ایران از جمله به محرومیت جوانان بهایی از تحصیلات دانشگاهی اعتراض کرد.

 

- منیره عربشاهی، فعال مدنی محبوس در زندان کچویی کرج، در این روز علیرغم عدم تکمیل مراحل درمان با پایان مرخصی به زندان بازگشت.

 

سه‌شنبه ۱۲ مهر

 

- در آستانه‌ی روز جهانی معلم در این روز خبر رسید هیئت تجدیدنظر بررسی تخلفات وزارت آموزش و پرورش با ارسال نامه‌ای به اداره‌ی اموزش و پرورش شهریار، با اعلام حکم قطعی، رأی به بازخرید اجباری و اخراج محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران، از آموزش و پرورش داد‌‌‌ه است.

 

- کانون‌های صنفی معلمان استان‌های گوناگون ازجمله اصفهان، همدان، کردستان و یزد با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه ضمن تبریک روز معلم در این روز، خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی خود شدند و ضمن محکوم کردن بازداشت عزیز قاسم‌زاده، دستگیری و پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی معلمان را نیز محکوم کردند.

 

- انجمن قلم آمریکا که در مراسم اعطای جایزه‌ی سالانه‌ی خود که در این روز برگزار شد، جایزه‌ی «آزادی برای نوشتن» را به بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی، سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران اهدا کرد. حدود ۵۰۰ نفر از نویسندگان، هنرپیشگان و موسیقیدانان عضو این نهاد از مقامات جمهوری اسلامی خواستند این سه نویسنده را آزاد کنند.

 

- پدر آتنا دائمی،‌ فعال مدنی محبوس در زندان لاکان رشت، در این روز خبر داد که دخترش پس از افشاگری درباره‌ی زندان لاکان رشت شدیداً تحت فشار قرار گرفته و جانش در خطر است و همچنان از حق تماس محروم مانده و مسئول اندرزگاه نیز زندانیان را علیه او ترغیب می‌کند.

 

چهارشنبه ۱۴ مهر

 

- در این روز خبر رسید به دنبال تغییرات مدیریتی در روزنامه‌ی همشهری، تمدید قرارداد روزنامه‌نگاران این موسسه، مشروط به قبولی در گزینشی شده است که در آن سوالاتی درباره جزییات و سبک زندگی، عقاید و مواضع آن‌ها، از جمله «چرا ازدواج نکرده‌ای؟»، «چرا بچه نداری؟»، و یا سوالاتی درباره احکام و نماز و عقاید دینی و سیاسی، مثلا «چرا در انتخابات رای ندادی؟»، «چرا نماز جمعه نمی‌روی؟» و … پرسیده می‌شود.

 

- در پی بی خبری از وضعیت عزیز قاسم‌زاده، جمعی از دوستان و خانواده‌ی قاسم‌زاده در دفاع از این معلم زندانی و برای پیگیری وضعیت او در این روز مقابل ساختمان دادگستری رودسر تجمع کردند؛ اما علی‌رغم شش ساعت انتظار، دادستان نه با هیچ‌کدام از اعضای خانواده‌ی قاسم‌زاده دیدار کرد و نه پاسخی به آنها داد.

 

جمعی از فعالان صنفی انجمن فرهنگیان گیلان، تهران، البرز و قزوین نیز در همین روز با خانواده‌ی این معلم بازداشتی دیدار کردند.

 

- مژگان كشاورز، فعال مدنى که محکومیت ۵ سال و شش ماهه‌ی خود را در زندان قرچك ورامين سپری می‌کند در این روز به مرخصى کوتاه مدت اعزام شد.

 

- در این روز خبر رسید قوه‌ی قضائیه از پذیرش نامه‌ی وکلای بازداشتی مصطفی نیلی و آرش کیخسروی و همچنین مهدی محمودیان فعال مدنی، به عنوان «گزارش نقض قانون به هیئت نظارت مرکزی حسن اجرای قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حقوق شهروندی» خودداری کرده است.

 

- در پی خودداری سهیل عربی و بهنام موسیوند، زندانیان سیاسی از رفتن به دادگاه، آنها در این روز توسط نائب رئیس زندان رجایی‌شهر برای به بردن به دادگاه مورد تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتند.

 

پنجشنبه ۱۵ مهر

 

- در این روز خبر رسید دسترسی کاربران به روزنامه‌های اسکن شده و اسکن نشده‌ی کیهان پیش از انقلاب در کتاب‌خانه‌ی مجلس ممنوع شده. گفته شده است مدیر مسئول این روزنامه طی نامه‌ای به رئیس وقت کتابخانه‌ی مجلس در آذر ۹۷ نشر، پخش و در دسترس عموم قرار دادن روزنامه‌ی کیهان پیش از انقلاب را ممنوع کرده و به کتابخانه‌ی مجلس فقط مجوز آرشیو کردن این روزنامه را داده است! همچنین بخشی از بایگانی شماره‌های تابستان ۱۳۸۸ نیز در وب‌سایت این روزنامه از دسترس خارج شده است.

 

- در این روز خبر رسید خسرو صادقی بروجنی، نویسنده و روزنامه‌نگار که از مردادماه سال گذشته دوران محکومیت ۵ ساله‌ی خود را در زندان اوین سپری می‌کند، علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

 

- در این روز خبر رسید خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی، افت قند و فشار خون در چهل و ششمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد.

 

- سید علی صالحی شاعر و نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران در صفحه‌ی شخصی خود در اینترنت ضمن انتقاد از تعلل یک ساله‌ی وزارت ارشاد برای صدور مجوز کتاب جدیدش «به تو فکر می‌کنم» نوشت: «نزدیک به یک سال است که دایره ممیزی کتاب وزارت ارشاد سنگ جلوی پای ما می‌اندازد که دفتر شعر (به تو فکر می‌کنم) منتشر نشود. صبوری ما هم حدی دارد. اما این دیگر سانسور نیست، لجاجت است. بیش از این اگر خسته‌ام کنید، کل کتاب را بی‌هیچ مجوزی منتشر خواهم کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©