Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ برابر با  ۰۲ اکتبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰  برابر با ۰۲ اکتبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

 در هفته‌ای که گذشت

 (۲۶ شهریور تا ۲ مهر ۱۴۰۰)

 

جمعه ۲۶ شهریور

 

- عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در این روز از مقامات جمهوری اسلامی خواست توماج صالحی، هنرمند و خواننده رپ اعتراضی را که تنها به خاطر استفاده از حق آزادی بیان خود بازداشت شده است، فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.

 

- در این روز خبر رسید دوازده تن از فعالین مدنی ترک آذربایجانی، طی ابلاغیه‌ای جهت ارائه دفاعیات خود در خصوص اتهام «توهین به رهبر» به دادگاه انقلاب اردبیل احضار شده‌اند.

 

شنبه ۲۷ شهریور

 

- در این روز نگار مسعودی، عکاس مستند اجتماعی و فعال حقوق زنان که ٦ آبان ١٣٩٩ در رابطه با برگزاری نمایشگاهی از مرضیه ابراهیمی قربانی اسیدپاشی و همچنین عکاسی از زنان کارتن‌خواب و دیگر فعالیت‌هایش در حوزه‌ی حقوق زنان بازداشت و پس از ۷۴ روز بازداشت و با تودیع وثیقه‌ی سنگین دو و نیم میلیاردی آزاد شده بود، جهت اخذ آخرین دفاع طی ابلاغیه‌ای به دادسرای اوین احضار و با دو عنوان «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» تفهیم اتهام شد.

 

- در این روز خبر رسید رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی در زندان رجایی‌شهر کرج، طی روزهای اخیر و در پی اعتراض تعدادی از زندانیان سیاسی در جریان بازدید دادستان تهران از زندان، از حق تماس تلفنی محروم شده است.

 

- مرکز آمار ایران در گزارشی که در این روز منتشر کرد خبر داد با وجود فیلتر بودن تلگرام در ایران، ۴۵ میلیون ایرانی در این پیام‌رسان عضو هستند و روزانه ۱۵ میلیارد پیام ارسال می‌‌کنند.

 

- در این روز مأموران امنیتی به منزل پوران ناظمی، فعال مدنی و از امضاکنندگان بیانیه‌ی ۱۴ فعال سیاسی، یورش برده و ضمن تفتیش با توهین و فحاشی، مدارک و لپ تاپ و کتاب‌ها و وسایل دیگر او را با خود بردند.

 

- حکم ۶ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ میلیون تومان جزای نقدی اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته ۶۷ ساله و از فعالین بازنشستگان تامین اجتماعی که از ۱۴ فروردین سال جاری در بازداشت است، در این روز در دادگاه تجدید نظر عیناً تأیید شد.

 

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار آزادی فوری توماج صالحی، کارگر جوشکار و خواننده‌ی موسیقی رپ شد. در این بیانیه «آزادی بیان و اندیشه یک حق» عنوان شده است.

 

- در این روز خبر رسید جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات محسن پریش که دوران محکومیت خود را در ندامتگاه مرکزی کرج سپری می‌کند، طی روزهای اخیر در بخش دوم پرونده‌اش به اتهام «سب النبی» به صورت آنلاین در دادگاه انقلاب برگزار شد.

 

- در این روز سینا قلندری، خبرنگار اهل کوهدشت که به دنبال انتشار خبر قتل نوجوان ۱۴ ساله‌‌‌ای به نام مبینا سوری که با انگیزه‌ی «ناموسی» به قتل رسیده، بازداشت شده بود، پس از ۱۱ روز آزاد شد.

 

- در این روز حسین سربندی، فعال سیاسی و از مدیران یک گروه در کلاب‌هاوس، توسط وزارت اطلاعات در تهران احضار شده و برای ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفت.

 

یکشنبه ۲۸ شهریور

 

- در این روز خبر رسید گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی علیرغم گذشت نزدیک به ۸ ماه از تبعید به زندان آمل، کماکان دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان این زندان سپری می‌کند.

 

- مازیار سیدنژاد، فعال کارگری، در پی مراجعه به بازپرسی دادسرای اوین در این روز مورد بازجویی قرار گرفت.

 

- لقمان پیرخضرانیان، نقاش، مجسمه‌ساز و زندانی سیاسی سابق که روز ١٥ مهر ٩٩ به همراه دخترش ندا بازداشت شده بود، در این روز برای تحمل نه ماه حبس تعزیری به زندان اوین برده شد. او پیشتر به اتهام «تشویش اذهان عمومی» محاکمه و به ۲ سال حبس محکوم شده بود که ۱۵ ماه از این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق در آمده است.

 

- نصرالله لشنی، زندانی سیاسی که دوران محکومیت ۶ ساله خود را در زندان رجایی‌شهر کرج سپری می‌کند، در اعتراض به «عدم استقلال قوه قضائیه» و «سلطه‌ی بازجوها بر زندگی و سرنوشت متهمین و زندانیان سیاسی» از این روز دست به اعتصاب غذا زد.

 

دوشنبه ۲۹ شهریور

 

- در این روز سپیده قلیان، فعال مدنی طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی برای دفاع از اتهامات «نشر اکاذیب رایانه‌ای» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر فراخوانده شد.

 

- علیرضا رئیسیان، وکیل مدافع توماج صالحی، در این روز از ممنوع الملاقات بودن او خبر داد و گفت که به این خواننده‌ی موسیقی رپ اتهام «تبلیغ علیه نظام» زده شده و فعلاً ممنوع الملاقات است.

 

- در این روز خبر رسید خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز علیرغم حال نامساعد جسمانی، همچنان در اعتصاب غذا بسر می‌برد. او از اول شهریور در اعتراض به عدم موافقت با درخواست آزادی مشروط، رعایت نشدن اصل تفکیک جرائم و رفتار خشونت‌آمیز ماموران نیروی انتظامی با خانواده‌‌اش در هنگام تحویل حکم تخلیه‌ی منزل، دست به اعتصاب غذا زده است.

 

سه شنبه ۳۰ شهریور

 

- در این روز خبر رسید توماج صالحی با قرار کفالت، از زندان مرکزی اصفهان آزاد شد.

 

- در این روز حسین تاج، وکیل مدافع مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی که دوازدهمین سال از دوران محکومیت خود را بدون مرخصی در زندان سمنان سپری می‌کند، ضمن اشاره به تداوم محرومیت موکلش از حداقل ظرفیت‌ تسهیلات قانونی، از درخواست اعاده دادرسی مجدد برای پرونده‌ی این زندانی سیاسی خبر داد.

 

- منابع مطلع در گفتگو با سازمان حقوق بشر ایران، در این روز از مرگ مشکوک شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه‌ی نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر دادند.

 

- محمدمسعود معینی، در این روز به دو سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی از جمله سه ماه کار نظافت عمومی و نوشتن ۸۰ صفحه علیه گروه‌های معاند محکوم گردیده که این نوشته‌ها باید پس از مطالعه‌ی اجباری کتاب مطهری درباره‌ی نفاق باشد.

 

- در این روز خبر رسید با توجه به اینکه محمد داوری یک سوم از مدت محکومیت خود را سپری کرده و باقیمانده‌ی حبس او به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمده است و علیرغم موافقت قاضی پرونده با آزادی او، عوامل امنیتی اقدام به دخالت کرده و مانع آزادی این فعال کارگری شده‌اند.

 

- در این روز خبر رسید سروش آبادی و کیانا شعاعی، شهروندان بهائی ساکن شیراز، توسط دادگاه انقلاب این شهر هر یک به اتهام «عضویت در گروه‌های معاند نظام به قصد اخلال در امنیت کشور» به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و ۲ سال منع خروج از کشور و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام در فضای مجازی» به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شدند.

 

- محمد ایران‌نژاد، کتاب‌فروش طی ابلاغیه‌ای در این روز به دادرسی اوین فراخوانده شد.

 

چهارشنبه ۳۱ شهریور

 

- موسسه‌ی خانه آزادی در گزارش سال ۲۰۲۱ خود در خصوص آزادی اینترنت کشورهای جهان، که در این روز منتشر شد، امتیاز ایران را ۱۶ از ۱۰۰ اعلام کرد. بر اساس این گزارش، ایران در رتبه‌بندی جهانی پس از چین جایگاه آخر آزادی اینترنت را دارد و در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا نیز آخرین کشور از نظر آزادی اینترنت است.

 

- محمود نیلی، ریاست دانشگاه تهران پس از ارسال نامه‌ی درخواست آزادی کسری نوری به قوه قضائیه، در این روز از سمت خود برکنار شد.

 

- سهیلا حجاب، زندانی سیاسی زندان قرچک ورامین، در اعتراض به افزایش فشارهای امنیتی بر زندانیان سیاسی و اعمال نفوذ بازجو و ضابطین قضایی در پرونده زندانیان سیاسی در دادگاه، در این روز دست به اعتصاب غذا زد.

 

- سعید اقبالی، فعال مدنی، در این روز جهت معاینه از زندان رجایی‌شهر کرج به پزشکی قانونی اعزام شد و در جریان این معاینه، تشخیص پزشک متخصص بیمارستان امیراعلم تهران در خصوص آسیب جبران‌ناپذیر به پرده میانی گوش و از دست دادن بخشی از شنوایی گوش راست تایید شد.

 

- در این روز زندانیان محبوس در بند سیاسی زندان ارومیه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان بیمار، از گرفتن سهمیه غذای خود امتناع کردند.

 

- معین میثاقی و نگاره قادری، شهروندان بهائی ساکن شیراز، در این روز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

 

 

پنجشنبه ۱ مهر

 

- امیرعباس آذرم‌وند، روزنامه‌نگار و فعال کارگری که دهم شهریور ماه بازداشت شده بود، در این روز به قید وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

 

- ۹ تشکل بازنشستگان، فعالان حقوق زنان و کارگران ازجمله سندیکای کارگران شرکت واحد و سندیکای کارگران هفت تپه با انتشار بیانیه‌ی مشترکی در این روز حکم صادره‌ی زندان، شلاق و جزای نقدی علیه کارگر بازنشسته، اسماعیل گرامی را محکوم کردند.

 

- هایده فروتن و پسرش مهران مصلی‌نژاد، شهروندان بهائی ساکن شیراز، در این روز به دنبال مراجعه به اداره‌ی آگاهی این شهر بازداشت شدند.

 

- علیرضا فرشی، فعال مدنی ترک آذربایجانی محبوس در زندان تهران بزرگ، در این روز دست به اعتصاب غذا زد. فرشی روز گذشته با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که در اعتراض به قضاوت‌های ظالمانه و ناعادلانه قضات دادگاه‌های انقلاب نظام جمهوری اسلامی ایران و عدم امکان تحصیل به زبان مادری دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

 

- در این روز عباس لسانی، فعال مدنی ترک آذربایجانی محبوس در زندان اردبیل، در حمایت از علیرضا فرشی اعتصاب غذا کرد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©