Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ برابر با  ۰۶ سپتامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰  برابر با ۰۶ سپتامبر ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

 (۵ تا ۱۲ شهریور ۱۴۰۰)

 

شنبه ۶ شهریور

- در این روز مرتضی جعفری، خبرنگار خبرگزاری عصر جنوب، به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و به

دلیل عملکرد او در اعتراضات به بی‌آبی در استان خوزستان، به دادگاه انقلاب ماهشهر احضار شد.

 

- کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز در پی افشای ویدئوهای دوربین‌های نظارتی زندان اوین، طی نشستی در این روز نسبت به نظارت بر رفتار مسئولان مربوطه با زندانیان تأکید کرده و خواستار عذرخواهی و توضیح سازمان زندان‌ها در این خصوص شد. این کمیسیون همچنین خواستار پیگیری حقوق دفاعی وکلا و فعالان مدنی بازداشتی از مجاری قانونی به‌ویژه از طریق رئیس قوه قضائیه شد.

 

- عفو بین‌الملل با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر در این روز ضمن اعتراض به دستگیری دو فعال مدنی و سه وکیل حقوق بشری خواستار آزادی فوری آن‌ها شد.

 

- صبا کردافشاری فعال مدنی، که از ۲۰ مرداد به مرخصی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان قرچک ورامین بازگشت.

 

- در این روز ۲۵ گروه مستقل بازنشستگان ضمن محکوم کردن صدور حکم ۶ سال زندان برای اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته زندانی، خواستار آزادی او شدند.

 

- علیرضا نبوی چاشمی، زندانی سیاسی سابق، که به اتهامات «توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۲۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب سمنان در این روز بازداشت و زندانی شد.

 

- جمعی از فعالان مدنی با انتشار نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در این روز نسبت به افزایش آمار ابتلا به کرونا و فوت شهروندان در ایران، در سایه‌ی ضعف مدیریت مسئولان کشور ابراز نگرانی کردند.

 

- در این روز خبر رسید شخصی که نامش‌ منتشر نشده، در استان اردبیل به دلیل آنچه «توهین به مقدسات اسلامی» و «تشویش اذهان عمومی با انتشار مطالبی جهت سیاه‌نمایی وضعیت کشور» در اینترنت عنوان شده، توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان منقل شده است.

 

یکشنبه ۷ شهریور

 

- سازمان عفو بین‌الملل در فراخوانی که در این روز تحت عنوان اقدام فوری منتشر شد از غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه ایران خواست دستور آزادی فوری مریم اکبری‌منفرد، زندانی سیاسی عقیدتی را صادر کند.

 

- بیش از دویست تن از فعالان اجتماعی و حقوق زنان با انتشار بیانیه‌ای در این روز بازداشت پنج وکیل حقوق بشر و فعال اجتماعی، مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، مهدی محمودیان و مریم افرافراز را محکوم کردند و خواستار آزادی آن‌ها شدند.

 

- مریم افرافراز، فعال مدنی و از اعضای جمعیت امام علی، که از ۲۳ مرداد در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شده بود، با وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی در این روز آزاد شد.

 

- در این روز خبر رسید که نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در جوانرود استان کرمانشاه، دوم شهریور ماه سه دختر نوجوان، تارا احمدی ۱۶ ساله و سونیا کریمی و پریا فتحی ١٤ ساله، را به مدت یک روز بازداشت کرده‌ بودند. تارا احمدی پس از آزادی خودکشی کرده و در آی.سی.یو بستری شده است.

 

- دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت عباس طائف و عطاالله ظفر، شهروندان بهائی را که هر کدام به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق اداره و فعالیت موثر در تشکیلات فرقه بهائیت» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، در این روز عیناً تأیید کرد.

 

- زهرا زهتابچی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین، که در نهمین سال از ده سال حبس‌اجرایی خود به‌ سر می‌برد، پس از مرخصی کوتاه مدت خود به دلیل ابتلا به کرونا، در این روز به زندان بازگردانده شد.

 

- در این روز خبر رسید جواد لعل محمدی، فعال مدنی، طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی به اتهام «مشارکت در اخلال در نظم عمومی جامعه» به بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب اصفهان احضار شد.

 

- بیش از صد تن از فعالین سیاسی، مدنی و حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای در این روز با اشاره به رد درخواست اعاده دادرسی حیدر قربانی در دیوان عالی کشور، خواستار جلوگیری از اجرای حکم اعدام وی شدند.

 

- حسین هاشمی، زندانی سیاسی زندان تهران بزرگ و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به بهانه‌ی رنجنامه‌ای که اردیبهشت امسال در خصوص مشکلات زندان تهران بزرگ منتشر کرده بود، در این روز به دادگاه عمومی بخش فشافویه تهران احضار شد.

 

- برزان محمدی، فعال مدنی محبوس در زندان مریوان، با انتشار نامه‌ای در این روز با اشاره به اینکه اعمال خشونت علیه زندانیان و زیرپا گذاشتن حقوق آنها مسوبق به سابقه است، نسبت به انتشار تصاویر منتشر شده از زندان اوین که حاوی رفتارهای خشونت‌آمیز و ناقض حقوق زندانیان است، واکنش نشان داد.

 

- آرزو قاسمی، زندانی سیاسی، که از ۲۹ تیرماه، در پی تأیید ابتلا به ویروس کرونا از زندان اوین به مرخصی استعلاجی اعزام شده بود، با اتمام ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

 

- در پی بازداشت جمعی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی در تهران، ۵۷۵ تن از فعالان صنفی معلمان، فعالان دانشجویی، مدنی و سیاسی با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن محکوم کردن هر گونه برخورد قضایی و ایراد اتهام بر علیه این شهروندان، حمایت کامل و قاطع خود را اعلام و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها شدند.

 

- محمدرضا فقیهی، وکیل دادگستری، که از ۲۳ مرداد در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شده بود، با قرار وثیقه در این روز آزاد شد.

 

- در جریان دادگاه مطبوعات در این روز مدیران مسئول خبرگزاری تابناک و پایگاه خبری رویداد ۲۴،  به اتهام «نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر» مجرم شناخته شدند.

 

دوشنبه ۸ شهریور

 

- کانون نویسندگان ایران در این روز خبر داد: انجمن پن سیدنی به دنبال انتشار ویدئوهای درز کرده از زندان اوین، با انتشار بیانیه‌ای در پنجم شهریور ماه جاری، نگرانی خود را نسبت به سلامت و امنیت سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، و نیز کلیه زندانیان سیاسی در ایران ابراز کرد. این بیانیه با اشاره به اینکه ویدئوهای منتشر شده نگرانی‌ها در مورد شکنجه‌ی جسمی و روانی زندانیان را تایید می‌کند، خواهان آزادی فوری اعضای دربند کانون نویسندگان ایران و کلیه‌ی زندانیان سیاسی در ایران شده‌ است.

 

- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای در این روز ضمن اعتراض به بازداشت تعدادی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی، خواستار آزادی این شهروندان و برخورد با عاملان این بازداشت شدند.

 

- پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری طی احضاریه‌ای که در این روز صادر شده با توجه به این‌که دادگاه تجدیدنظر استان گیلان پیشتر حکم به تعلیق ۷ سال از حکم ۱۰ سال زندان او را صادر کرده بود، برای تحمل ۳ سال حبس تعزیری به اجرای احکام شهرستان آستانه اشرفیه فراخوانده شد.

 

- در این روز عباس لسانی، فعال مدنی آذربایجانی، با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی و برای مدت ۴ روز از زندان اردبیل به مرخصی درمانی اعزام شد.

 

- عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان، که به دلیل شیوع ویروس کرونا در بند زنان زندان اوین و ابتلای وی به کرونا، از ۲۸  تیر به مرخصی اعزام شده بود، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اوین بازگشت.

 

- سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای در این روز درباره‌ی ویدیوهایی که به تازگی و پس از هک کردن دوربین‏ها‏ی مداربسته‌ی زندان اوین پخش شده، اعلام کرد مسئولان جمهوری اسلامی باید به بدرفتاری با زندانیان خاتمه داده و اجازه دهند تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد.

 

- در این روز حجت‌اله رافعی اهل شهریار، در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

 

سه‌ شنبه ۹ شهریور

 

- راحله احمدی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، طی نامه‌ای که در این روز منتشر شد، با انتقاد از سرکوب و اعمال فشار بر فعالین سیاسی و‌ مدنی، به بازداشت تعدادی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی اعتراض کرد.

 

- در این روز خبر رسید محمد داوری، فعال مدنی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز در پی مخالفت با پیشنهاد مسئولان زندان مبنی بر مطالعه و دادن آزمون در خصوص کتاب‌های مرتصی مطهری و عبدالحمید دیالمه به عنوان شرط آزادی زودهنگام، از آزادی محروم شده است.

 

چهارشنبه ۱۰ شهریور

 

- امیرعباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار اقتصادی در این روز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در منزل خود بازداشت شد.

 

- در این روز خبر رسید محبوبه فرحزادی معلم بازنشسته که پس از بازداشت در خردادماه، با وثیقه‌ی پنجاه میلیون تومانی آزاد شده بود، به بازپرسی شهید مقدس اوین احضار شده است.

 

- دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، در این روز از بازداشت یک شهروند در این شهرستان پس از به آتش کشیدن و انتشار فیلم آتش زدن تندیس قاسم سلیمانی در اینترنت خبر داد.

 

- محمد ممندزادە و ابوبکر اسماعیلی، مدیر کانال تلگرامی ربط نیوز در سردشت، توسط پلیس فتای این شهرستان به صورت جداگانه احضار و در این روز به دلیل اعتراض به مشکلات آبی و کمبود آب موجود در منطقه، بازجویی شدند.

 

- در این روز عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی، توسط مأموران اداره‌ی اطلاعات در رضوانشهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

همزمان خبر رسید منزل دختر او در مشهد توسط نیروهای امنیتی مورد بازرسی قرار گرفته و برخی از وسایل شخصی آن‌ها از جمله مدارک و لوازم الکترونیکی ضبط شده است.

 

- مسیب رئیسی یگانه، زندانی سیاسی که از ۱۱ مردادماه از زندان تهران بزرگ به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود، در این روز خبر داد پس از مراجعه به دادسرای اوین در پی هک شدن سیستم‌های امنیتی و اخلال در روند اداری این زندان، برای تمدید مدت مرخصی خود با مشکل مواجه شده است.

 

- در این روز خبر رسید مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان که از تاریخ ۲۳ مردادماه، به همراه شماری از وکلا و فعالان مدنی در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شده بودند، از زمان دستگیری تاکنون در بند ۲۴۱ زندان اوین تحت نظر حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در بازداشت بسر می‌برند. آن‌ها پس از تماس نخست در روز اول بازداشت، تاکنون از حق تماس تلفنی نیز محروم بوده‌اند.

 

- کمیته حفاظت از خبرنگاران در نیویورک در این روز خواستاری آزادی فوری امیرعباس آزرم‌وند شد.

 

- نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با بررسی طرح موسوم به حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، در این روز خبر از تشکیل کمیسیونی ویژه برای بررسی این طرح داد و گفت: «تصمیم گرفته‌ایم تا برای آسودگی خاطر مردم کار رسانه‌ای قوی شکل بدهیم و مردم در جریان آخرین تصمیمات جلسات قرار بگیرند».

 

- علی واثقی و رضا واثقی، فعالین آذربایجانی، با پایان ایام مرخصی در این روز به زندان اردبیل بازگشتند.

 

- ارسلان یزدانی، شهروند بهائی، در این روز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت یزدانی همراه با تفتیش منزل و ضبط برخی از لوازم شخصی او صورت گرفته است.

 

پنجشنبه ۱۱ شهریور

 

- یاسین قاسمی بجد، نویسنده، شاعر و مترجم، در این روز در دادگاه کیفری دو زاهدان از دو اتهام انتسابی «توهین به مقدسات» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» تبرئه شد.

 

- جمشید احمدپور، مترجم، نویسنده و از زندانیان سیاسی دهه‌ی شصت به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در این روز درگذشت. کتاب‌های «تحلیل امپریالیسم»، «تبیین بحران سرمایه‌داری» و «ملت و ملی‌گرایی پس از ۱۷۸۰» برخی از کتاب‌هایی هستند که با ترجمه‌ی جمشید احمدپور منتشر شده‌اند.

 

- سیامک میرزایی، فعال آذربایجانی که از دی ۹۹ محکومیت یک سال زندان خود را می‌گذراند، در این روز از زندان اوین به مرخصی متصل به آزادی اعزام شد.

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد با انتشار بیانیه‌ای در این روز بازداشت امیر عباس آزرم‌وند، روزنامه‌نگار را محکوم کرد.

 

- در این روز خبر رسید عادل عزیزی، رییس انجمن عکاسان استان مرکزی، دبیر کمیته‌ی عکاسان مطبوعاتی و خبرنگار، به دلیل اعتراض برای پیگیری رفع مشکل عکاسان در فرمانداری اراک مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©