Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ برابر با  ۲۳ می ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰  برابر با ۲۳ می ۲۰۲۱
کانون نویسندگان ایران

 

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان

در هفته‌ای که گذشت

(۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰)

 

 

جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

 

- در این روز خبر رسید دادگاه تجدیدنظر استان لرستان امین ماسوری، نویسنده، پژوهشگر و ایده‌پرداز هنر ساکن خرم‌‌آباد را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به بهانه‌ی آنچه خلق آثار هنری با محوریت اعتراضات آبان ۹۸ گفته شده، به ۹ ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم کرده است.

 

-  ۱۷۰ تن از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در این روز با انتشار نامه‌ای به مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی از آنها خواستند دو دانشجوی زندانی، امیرحسین مرادی و علی یونسی را به مناسبت «عید فطر» آزاد کنند.

 

- رضا زعیمی، نوکیش مسیحی طی ابلاغیه‌ای جهت تحمل دوران محکومیت خود احضار شد. اخیرا حکم یک سال و شش ماه حبس و دو سال منع خروج از کشور زعیمی توسط دادگاه تجدید نظر استان البرز به ۹ ماه زندان و دو سال ممنوع‌الخروجی کاهش پیدا کرده بود‌.

 

شنبه ۲۵ اردیبهشت

 

- حکم دادگاه تجدیدنظر پیمان فرهنگیان، فعال کارگری و شاعر که پیشتر به  ۱۱ سال تعزیری محکوم شده بود در این روز ابلاغ شد و با رفع اتهام توهین به مقامات، حکم ده سال حبس به اتهام «تشکیل گروه» برای ایشان صادر شده که ۷ سال آن به مدت پنج سال تعلیق شده و سه سال حبس دیگر تعزیری و لازم الاجراست.

 

- در این روز جلسه‌ی بازپرسی فرزانه زیلابی، وکیل مدافع پرونده‌ی کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در دادسرای اهواز برگزار شد.

 

ناصر زرافشان، وکیل فرزانه زیلابی ضمن بیان اینکه موکلم، تاوان دفاع از کارگران هفت‌تپه را می‌پردازد گفت: «بازپرس پرونده علاوه بر صدور قرار کفالت، برای موکلش ۶ ماه منع اشتغال به حرفه وکالت صادر کرده، وقتی گفته می‌شود منع اشتغال به فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی و به استناد آن موکل من را از اشتغال به وکالت منع می‌کنند، به این معناست که وکالت فعالیتی جرم‌زاست، وکالت جرم است و از این به بعد هر وکیلی از ترس اینکه مبادا با استناد به یک بند قانون مجازات اسلامی، کار، حرفه، پروانه و ممر معاشش را از دست دهد، اساسا دیگر نمی‌تواند حرف بزند و سانسور می‌شود.»

 

- جمعی از وکلای دادگستری با انتشار بیانیه‌ای در این روز نسبت به احضار فرزانه زیلابی، وکیل مدافع دو تن از متهمان پرونده‌ی اعتراضات کارگران صنعت نیشکر هفت‌تپه، ضمن دفاع از اقدامات فرزانه زیلابی در جهت تحقق دادرسی منصفانه برای موکلان خود، خواستار مختومه اعلام کردن این پرونده شدند.

 

- هیراد پیربداقی، فعال کارگری، پس از حضور در اداره‌ی پلیس امنیت تهران در این روز، بازداشت و جهت شش ماه حبس تعزیری که پیش از این به آن مجکوم شده بود، به زندان اوین منتقل شد.

 

داوود شیری، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، در این روز طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادگاه کیفری تبریز احضار شد. شیری پیشتر توسط شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

 

- حمید منافی نادارلی، فعال محلی آذربایجانی، که دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۲ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید محکوم شده بود؛ در این روز به صورت مشروط از زندان اوین آزاد و همزمان با آزادی، جهت اجرای حکم ۲ سال تبعید به شهرستان ازنا احضار شد.

 

یکشنبه ۲۶ اردیبهشت

 

- مژگان کاوسی، نویسنده و محقق اهل کلاردشت در استان مازندران که در زندان اوین محبوس است، در اعتراض به نحوه‌ی برخورد مسولان زندان و قضات با زندانی‌ها، از این روز اعلام اعتصاب غذا کرد.

 

- عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان در این روز از زندان اوین به مرخصی ۵ روزه اعزام شد.

 

- در این روز خبر رسید آنیسا جعفری‌مهر، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی دانشگاه کردستان و داریوش مرادی از نویسندگان سایت فرهنگی-ادبی «هساره»، به اتهام تبلیغ علیه نظام به دادگاه انقلاب اسلام‌ آباد غرب احضار شده‌اند و باید روز شنبه ۸ خردادماه سال جاری در دادگاه مذکور حاضر شوند.

 

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه با انتشار اطلاعیه‌ای در این روز از افزایش فشارها بر کارگران هفت تپه بعد از حکم خلع ید کارفرمای بخش خصوصی خبر داد و خواهان توقف فشار قضایی علیه فرزانه زیلابی وکیل کارگران زندانی و همچنین آزادی سپیده قلیان و هیراد پیربداقی که به تازگی بازداشت شده‌اند، شد.

 

- محمود صالحی و عثمان اسماعیلی، فعالین کارگری اهل سقز، پس از احضار و مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب بازداشت و به زندان این شهرستان منتقل شدند.

 

- محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل دادگستری، در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۳ ماه و ۵ روز حبس تعزیری محکوم شد. از مصادیق این اتهام، مصاحبه‌های ایشان در مورد قتل موکلش علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی به قتل رسیده در زندان تهران بزرگ با رسانه‌های داخلی و بازنشر آن توسط رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور است.

 

دوشنبه ۲۷ اردیبهشت

 

- در این روز خبر رسید که مدیر یک گروه تلگرامی در شهرستان سلسله الشتر لرستان به دلیل آنچه «زیر سوال بردن عملکرد دستگاه قضا و نیروی انتظامی» عنوان شده است، بازداشت شده است.

 

در عین حال به همه‌ی مدیران شبکه های اجتماعی شهرستان اخطار داده شده است تا پایان هفته با مراجعه به دفتر خانه مطبوعات الشتر نسبت به تشکیل پرونده و ثبت نام اقدام نمایند در غیر اینصورت فعالیت آنها از اول خرداد ۱۴۰۰ ممنوع و جرم تلقی خواهد شد.

 

- همسر اسماعیل گرامی زندانی بازنشسته در یاداشتی کوتاه که در این روز منتشر شد از تمامی تشکل‌های مستقل کارگری، صنفی، مدنی و دانشجویی درخواست کرد صدای دردمند اسماعیل و خانواده‌اش باشند.

 

- صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین که از ۱۸ اردیبهشت جاری در اعتراض به افزایش فشار‌ها بر خانواده‌ی خود و دیگر زندانیان سیاسی و با خواسته‌ی آزادی مادرش، راحله احمدی، اعتصاب غذا کرده بود، در این روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.

 

- در این روز سعید میرهادی، شاعر و نویسنده ایرانی ‌تبار که در آلمان با نام «سعید» مشهور است در سن ۷۴ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. میرهادی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ رئیس انجمن قلم آلمان بود و از این موقعیت برای بهبود اوضاع نویسندگان تبعیدی و شناساندن آنها بهره گرفت. از او علاوه بر ۲۱ مجموعه شعر به زبان آلمانی، چند اثر منثور هم به جا مانده است.

 

سه شنبه ۲۸ اردیبهشت

 

- نجف مهدی‌پور، روزنامه‌نگار ساکن دره‌شهر ایلام، در این روز توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد. نجف مهدی‌پور کارشناس ارشد علوم سیاسی پیشتر نیز با اتهامات «توهین به رهبر» و «تبلیغ علیه نظام» زندانی شده بود. همچنین انتشار مقالات انتقادی، تعطیلی دوهفته‌نامه‌ی باختر زمین را در پی داشت که مهدی‌پور صاحب امتیاز آن بود.

 

- در این روز فائزه مومنی، روزنامه‌نگار حوزه شهری، پس از مراجعه به مجموعه‌ی «ساعی» تهران برای تهیه گزارش از جریان واکسیناسیون، از سوی یکی از ماموران حراست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متوقف شده و مورد بازخواست قرار گرفت. مقاومت او در برابر توقیف وسایلش به دست مأموران، منجر به درگیری و شکستگی و آسیب جدی دست وی شد. در پی این حادثه مومنی مجبور به عمل جراحی دست شده است.

 

- حکم پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی روزبه پیری فعال محلی آذربایجانی، به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» در این روز ابلاغ شد.

 

- در این روز کتابفروشی سمیر منصور، بزرگترین کتابفروشی غزه، در بمباران ارتش اسرائیل ویران شد.

 

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت

 

- محبوبه فرحزادی، معلم بازنشسته، فعال صنفی معلمان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران، در این روز خبر از احضار خود به بازپرسی شعبه‌ی ۷ دادسرای اوین جهت اخذ توضیح از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه حکومت یا نهادهای عمومی داد.

 

- دادگاه تجدیدنظر استان بوشهر، در این روز محکومیت آرش حسینی الوند را که پیشتر توسط دادگاه انقلاب بوشهر به اتهام «توهین به رهبر» به ۱۸ ماه و به اتهام «تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام» به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، عیناً تأیید کرد.

 

- ۳۳۶ تن از وکلای دادگستری با انتشار بیانیه‌ای مشترک در این روز نسبت به تشکیل پرونده‌ی قضایی و منع اشتغال برای فرزانه زیلابی، وکیل کارگران نیشکر هفت تپه واکنش دادند و قرار منع اشتغال به وکالتی که بازپرس پرونده برای این وکیل پایه یک صادر کرده را «بدعتی عجیب، خلاف قانون و انصاف» عنوان کرده و خواستار نقض این قرار شدند.

 

- در این روز خبر رسید که فرزین رضایی روشن، زندانی سیاسی تبعیدی که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده و در یکی از سلول‌های انفرادی زندان رجایی‌شهر محبوس بود، به بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد منتقل شده است.

 

- برخی از فعالان رسانه‌ای در این روز از تهدید و ارعاب خود برای پرهیز از نقد ابراهیم رئیسی خبر دادند. اطلاعات سپاه و مأموران قضائی به آنها هشدار داده‌اند مطلبی در نقد رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی که کاندیدای ریاست جمهوری شده، ننویسند.

 

پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت

 

- در این روز خبر رسید که پرونده‌ی عثمان اسماعیلی و محمود صالحی از شعبه‌ی سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سقز به دادگاه انقلاب این شهرستان ارجاع داده شد و علی‌رغم آن‌که محمود صالحی را روز سه شنبه جهت انجام دیالیز به بیمارستان منتقل و پس از آن دوباره به زندان بازگردانده و عثمان اسماعیلی نیز به دلیل بیماری قلبی و آسم نیاز به دسترسی مداوم به دارو دارد، آن‌ها را به دلیل نپذیرفتن قرار وثیقه‌ی چهل میلیون تومانی، همچنان به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «برگزاری روز جهانی کارگر» و «انتشار عکس و فیلم روز جهانی کارگر در فضای مجازی» در زندان نگه داشته‌ شده‌اند.

 

- فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضرب و شتم فائزه مومنی،‌ خبرنگار روزنامه‌ی صبح نو را حین تهیه‌ی گزارش محکوم کرد و خواستار محاکمه‌ی ضارب او شد.

 

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در واکنش به این حادثه گفت: «دولت ایران باید فوراً سرکوب رسانه‌ها را متوقف کند و به رویه محاکمه علنی روزنامه‌نگارانی که صرفاً کار خود را انجام ‌می‌دهند، پایان دهد.»

 

- سازمان گزارشگران بدون مرز در این روز احکام صادره برای روزبه پیری، مترجم و فعال مدنی، صدور حکم ۵ میلیون تومان جزای نقدی برای یاشار پیری به اتهام «انتشار خبرهای کذب در فضای مجازی»، صدور حکم ۹ ماه زندان برای امین ماسوری، مدیر مسئول هفته‌نامه نیش قلم و سایت اطلاع‌رسانی چوپی به اتهام «انتشار خبرهایی از زندانیان امنیتی» و «توهین به دستگاه قضایی» و همچنین لغو امتیاز ماهنامه‌ی گیلان اوجا را محکوم کرد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©