Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۰ برابر با  ۲۹ مارس ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۰  برابر با ۲۹ مارس ۲۰۲۱
آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اسفند تا ۶ فروردین ۱۳۹۹)

کانون نویسندگان ایران

 

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

(۲۹ اسفند تا ۶ فروردین ۱۳۹۹)

 

جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

 

- علیرضا نوری، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران که در زندان همدان به سر می برد، در این روز به مرخصی نوروزی آمد.

 

- حسین قشقایی، که در آبان ۹۹ به دلیل فعالیت در فضای مجازی (اینترنت) بازداشت و به اتهام «توهین به رهبر»، «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «توهین به مقامات و مأمورین» در دی ماه سال گذشته به سه سال حبس تعزیری و چهار میلیون تومان جریمه‌ی نقدی محکوم شده بود، طی احضاریه ای در این روز جهت تحمل دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شد.

 

شنبه ۳۰ اسفند

 

- گزارشگران بدون مرز طی بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد، از جمهوری اسلامی خواسته است که به مناسبت فرا رسیدن سال نو خورشیدی، روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را آزاد کند. به گفته این نهاد بین‌المللی هم‌اکنون ۲۱ روزنامه‌نگار در ایران زندانی هستند.

 

- در این روز خبر رسید که امیر دهباشی، خبرنگار بوشهری که انتقاداتی را درباره‌ی یکی از طرح‌های عمرانی  مطرح کرده بود، با شکایت استانداری و معاون عمرانی استاندار از چهارشنبه‌ی گذشته در بازداشت به سر می‌برد.

 

- سازمان عفو بین‌الملل با انتشار توییت‌های جداگانه در این روز، خواهان آزادی فوری آرش صادقی، علی یونسی و آتنا دائمی شد.

 

- در ادامه‌ی آزار و اذیت زندانیان سیاسی و انتقال و تبعید آنان به زندان‌های شهرستان‌های گوناگون، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در این روز از انتقال اسماعیل عبدی، فعال صنفیِ در حبس و عضو هیئت مدیره‌ی کانون صنفی معلمان تهران از زندان اوین به ندامتگاه مرکزی کرج خبر داد.

 

- در این روز خبر رسید کسری نوری، درویش گنابادی زندانی که روز پیش از این از زندان اوین خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده بود به زندان عاد‌ آباد شیراز تبعید شده است.

 

- ۲۸ نفر از زندانیان سیاسی، محبوس در زندان‌های اوین و زندان تهران بزرگ (فشافویه) با انتشار نامه‌ای در این روز اعلام کردند که در «اعتراض به نقض حقوق بشر» و «ظلم‌های ستمگران» و همچنین «ادامه سرکوب و اختناق در جامعه» از شنبه اول فروردین، به مدت سه روز اعتصاب غذا می‌کنند.

 

یکشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰

 

- ۶ نفر از زنان محبوس در بند سیاسی زندان اوین به اعتصاب غذا پیوستند. طبق اخبار منتشره، عالیه مطلب‌زاده، حدیث صبوری، رضوانه احمدخان‌بیگی، زینب همرنگ، شکیلا منفرد، و همچنین گیتی پورفاضل، عضو کانون نویسندگان ایران در همراهی با سایر زندانیان سیاسی در این روز اعلام کردند که اعتصاب غذا خواهند کرد.

 

- در اين روز خبر رسيد که شکوه‌الزمان مجد، زندانی سیاسی که از ۱۵ اسفندماه  ۹۹ برای تحمل دو سال حبس خود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «هواداری از سازمان مجاهدین» در زندان مشهد است، به ویروس کرونا مبتلا شده و در وضعیت وخیم جسمی بسر می‌برد.

 

- هجده نفر از زندانیان سیاسی که در زندان رجایی‌شهر کرج در حبس به سر می‌برند، با انتشار نامه‌ای سرگشاده در اين روز به تبعید زندانیان سیاسی و پرونده‌سازی متعدد علیه آنان اعتراض کردند. همزمان اعتصاب غذای شماری دیگر از زندانیان سیاسی با حمایت کاربران شبکه مجازی روبرو شد.

 

دوشنبه ۲ فروردین

 

- سعید اقبالی، فعال مدنی زندانی، در این روز از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد.

 

- دادگاه تجدیدنظر استان تهران در تائید حکم یک پرونده‌ی مشترک در این روز، شکیلا منفرد را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به مقدسات اسلام» به ۵۰ ماه حبس تعزیری، آرشام رضایی و محمد ابوالحسنی را از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» هرکدام به ۱۱ ماه و ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در سازمان جهاد کشاورزی به مدت روزی ۴ ساعت محکوم کرد.

 

سه‌شنبه ۳ فروردین

 

- انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای در این روز خواستار توجه تمامی مجامع بین‌المللی به وضعیت اسف‌بار زندانیان عقیدتی و سیاسی در زندان‌های ایران به ویژه معلم زندانی، هاشم خواستار شد که به بدلیل حمایت از حقوق صنفی و شهروندی معلمان ایرانی از آبان ۱۳۹۷ دستگیر و یکسال بعد به دلیل امضای نامه درخواست استعفای خامنه‌ای به شانزده سال حبس محکوم شده است.

 

- سازمان عفو بین‌الملل در ادامه‌ی توئیت‌های نوروزی در این روز نوشت: رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن از اعضای کانون نویسندگان ایران تنها به خاطر نوشته‌ها و فعالیت‌های مسالمت‌آمیزشان نوروز امسال را ناعادلانه در زندان سپری می‌کنند. مقامات جمهوری اسلامی باید فوراً و بدون قید و شرط این سه نویسنده را آزاد کنند.

 

- دادگاه تجدیدنظر شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی، دراین روز حکم  ۳ سال حبس تعزیری، ۴۰ ضربه شلاق و پرداخت پرداخت ۳ میلیون تومان جزای نقدی حمیدرضا عادلی‌فر را به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب در فضای مجازی» «نگهداری هفت و نیم لیتر مشروبات الکلی» عینا تایید کرد.

 

-  نسرین ستوده، وکیل مدافع و زندانی سیاسی، در پنجمین «جام زنان فرانسه»، بعنوان یکی از چهار نامزد برگزیده برای دریافت «جایزه سیمون وِی» انتخاب شد. جایزه سیمون وی، برای ادای احترام به سیمون وی، وکیل و سیاستمدار فرانسوی و یکی از مدافعان حقوق زنان، به زنانی که اقدامات آنان همراه با «نوآوری، خلاقیت، همبستگی یا شجاعت» بوده است، اهدا می‌شود.

 

- در این روز خبر رسید که افشین بایمانی، زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج علیرغم درد در ناحیه قلب و توصیه پزشکان بهداری زندان برای انتقال به بیمارستان از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

 

چهارشنبه ۴ فروردین

 

- هفت تن از زندانیان بند ۸ زندان اوین، بکتاش آبتین، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، امیرسالار داودی، مصطفی خسروی بابادی، سینا بهشتی، امیرحسین میرخلیلی، عباس سوهانی، پارسا گلشنی، که در اعتراض به انتقال تنبیهی زندانیان سیاسی از جمله اسماعیل عبدی، دست به اعتصاب غذا زده بودند، اعتصاب خود را به حالت تعلیق درآوردند.

 

- ۶۴۶ نفر از فعالان اجتماعی و سیاسی ایرانی با انتشار بیانیه‌ای در این روز به «تبعید و آزار زندانیان سیاسی» توسط سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه اعتراض کردند. این فعالان همچنین از اعتصاب غذای سه روزه زندانیان نیز حمایت کردند.

 

- در این روز شورای حقوق بشر سازمان ملل با تمدید مأموریت جاوید رحمان به عنوان گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر در امور ایران، از دولت ایران خواست تا با گزارشگر ویژه به‌طور کامل همکاری کند. در مقابل جمهوری اسلامی این قطعنامه را «غرض‌ورزانه و مردود» خواند.

 

- پری ملکی، خواننده و موسیقی‌دان زن ایرانی ضمن مردسالارانه خواندن جریان غالب موسیقی در کشور، سال ۹۹ را بدترین و سخت‌ترین دوران برای زنان اهل موسیقی عنوان کرد. به گفته‌ی ملکی زنان در سال ۹۹ امکان برگزاری آنلاین کنسرت را نداشتند.

 

پنجشنبه ۵ فروردین

 

- آیدین مرادخانی، از اعضای سازمان پژوهشگران کشور، در این روز توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در ارومیه بازداشت شد. مأموران در زمان بازداشت، لوازم شخصی او مانند کامپیوتر و تلفن همراه و مدال‌های مسابقات علمی را توقیف کرده و بردند.

 

- ژیلا کرم‌زاده مکوندی، فعال مدنی و از همراهان مادران پارک لاله که پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس محکوم شده بود، طی احضاریه‌ای در این روز جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین احضار شد.

 

- در این روز عبدالله رضوی عمادی، متخلص به عماد، نویسنده و زندانی سیاسی پیش از انقلاب درگذشت. با وجود انبوه قصه‌هایی که نوشته، از او تا کنون تنها سه اثر «خرخر» در دهه‌ی چهل، «سرگیجه» و مجموعه داستانی به نام «مرغ درخت اقاقی» در دهه‌ی نود به چاپ رسیده است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©