Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ برابر با  ۲۴ ژانويه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸  برابر با ۲۴ ژانويه ۲۰۲۰
کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران

 

 

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

(۲۵ دی تا ۱ بهمن)

 

 

چهارشنبه ۲۵دی:

 

- با حکم مقامات قضایی دفتر انتشارات «تک درخت»، ناشر کتاب‌های به زبان ترکی در تهران، پلمب شد. پیشتر نیز دفتر انتشارات «اندیشه نو» در تهران پلمب شده بود.

 

- در نخستین ساعات امروز محمدامین حسینی، دانشجوی حقوق دانشگاه گرگان و مجید مهرپوری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی لیزر دانشگاه خوارزمی از زندان آزاد شدند در جریان تجمعات شب یک‌شنبه ۲۲ دی ماه شماری از شهروندان ازجمله محمدامین حسینی و مجید مهرپوری بازداشت شده بودند.

 

- فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌ زاد و صدیقه مالکی فرد، همسر هاشم خواستار، فعالین مدنی محبوس در زندان مشهد امروز چهارشنبه ۲۵ دی ماه، در جریان تحصن مقابل دادگاه انقلاب این شهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. آنها پس از چند ساعت بازداشت آزاد شدند.

 

- شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم بیگی از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸، امروز چهارشنبه ۲۵ دی ماه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوره محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.

 

- سیاوش حیاتی، شهروند اهل کرمانشاه و سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان روز جاری از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شد. آقای حیاتی در تاریخ ۲۲ دی ماه، توسط نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت شده بود.

 

- فاطمه (ماری) محمدی، زندانی سیاسی سابق که شب یکشنبه ۲۲ دی ماه حوالی میدان آزادی تهران بازداشت و به مکان معلومی منتقل شده بود علیرغم پیگیری‌های مکرر و تا این هنگام هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت او در دست نیست.

 

- فروغ سمیع نیا فعال حقوق زنان و هومان تحریری، فعال مدنی امروز با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شدند. آنها در تاریخ ۵ دی ماه همراه با چند تن دیگر در جریان مراسم چهلمین روز کشته شدن نوید بهبودی یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

 

- روز جاری مهدی معصوم بیگی فرمانده انتظامی استان اصفهان از بازداشت یک شهروند در شهرستان مبارکه ، تحت عنوان “سردسته شبکه تبلیغی سلطنت طلبان” خبر داد. وی تحریک مردم به شرکت در تجمعات آبان، آموزش شعار علیه نظام و مسئولان نظام و عضوگیری در فضای مجازی به منظور تبلیغ علیه نظام را از دیگر اتهامات مطروحه علیه این فرد برشمرده است.

 

- وحدا سیلانی، شهروند بهایی ساکن کرمان، صبح امروز با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان کرمان آزاد شد. خانم سیلانی در تاریخ ۸ دی ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل خود بازداشت شده بود.

 

- فخرالدین اسریسی، زندانی سیاسی، روز جاری به صورت مشروط از زندان ارومیه آزاد شد. بر اساس گزارش دیگری از همین زندان، عادل مکرمی، پناهنده سیاسی که چندی پیش دولت ترکیه وی را به دولت ایران تحویل داده بود نیز به زندان ارومیه منتقل و هم اکنون در این محل نگهداری می‌شود.

 

- مرتضی امیری جرقویه فعال سیاسی توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت شد. گفته می شود بازداشت این شهروند در پی نگارش نامه‌ای انتقادی خطاب به آقای علی خامنه‌ای صورت گرفته است. بازداشت این شهروند در حالی صورت گرفت که تا آن زمان نامه اش انتشار عمومی نیافته بود.

 

پنجشنبه ۲۶دی:

 

- روز جاری اسماعیل زراعتیان فرمانده انتظامی شهرستان مرودشت از بازداشت یازده شهروند این شهرستان در رابطه با یک صفحه اینستاگرامی و انتقال این افراد به مکانی نامعلوم خبر داد. اتهام این شهروندان انتقاد از برخی مسئولین و نهادها و متشنج کردن جو سیاسی و امنیتی شهر عنوان شده است.

 

- سجاد شهیری، فعال مدنی آذربایجانی اهل نقده، توسط نیروهای امنیتی در نزدیکی محل سکونت خود در شهرستان نقده بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

- مهرداد شیخی، فعال مدنی اهل اردبیل امروز پنج‌شنبه ۲۶ دی ماه با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. آقای شیخی روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه توسط نیروهای امنیتی در اردبیل بازداشت شده بود.

 

- ماهرخ روستا، فعال مدنی روز جاری با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد. خانم روستا پیشتر در تاریخ ۵ دی ماه همراه با چند تن دیگر در جریان مراسم چهلمین روز کشته شدن نوید بهبودی یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

 

- در این روز گزارش‌های مختلفی از ورود نیروهای موسوم به لباس‌شخصی به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران منتشر شده است. طبق این گزارش‌ها، روز جاری نیروهای موسوم به لباس‌شخصی‌ با همکاری حراست دانشگاه به‌قصد تفتیش وسایل شخصی و تلفن‌های همراه هشت دانشجویی که به سبب شرکت در تجمعات اخیر بازداشت شده بودند ، علیرغم ممنوعیت و محدودیت قانونی ؛ وارد محوطه‌ی خوابگاهی دانشگاه تهران شدند. از وضعیت و محل نگهداری هشت دانشجوی بازداشت‌شده این دانشگاه نیز هیچ خبری در دست نیست.

 

شنبه ۲۸دی:

 

- محمد حبیبی، معلم و فعال صنفی معلمان زندانی در اوین که از مدت‌ها قبل به تومور استخوانی در ناحیه ساعد دست چپ و نیز عفونت حاد ریه مبتلا شده است تا این هنگام کماکان از دریافت خدمات مناسب پزشکی و نیز انتقال به بیمارستان محروم مانده است.

 

- به گفته‌ی علی ذوالقدر رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ تعدادی از شهروندان این شهر تحت عنوان “عناصر اصلی اغتشاشات” در اعتراضات اخیر بازداشت شدند. وی مدعی شد: “این افراد با استفاده از فضای مجازی در حوادث اخیر سعی در تحریک جوانان و خدشه وارد کردن به امنیت کشور داشتند”.

 

- جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد نوری زاد و هاشم خواستار فعالان مدنی محبوس در زندان مشهد، امروز در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد. آقای نوری زاد از نزدیک به دو ماه قبل در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در اعتصاب غذا و دارو به‌سر می‌برد.

 

- مسعود حکم آبادی، تهیه کننده تئاتر و هنرمند ساکن مشهد که پیشتر در واکنش به هدف قراردادن مرگبار هواپیمای مسافربری تهران-کیف توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، از حضور در جشنواره فجر انصراف داده بود، توسط ماموران امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

 

یکشنبه ۲۹دی:

 

- عصر امروز آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران با تودیع قرار وثیقه‌‌ی۴۵۰میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. آقای گنجی در تاریخ ۱ دی ماه امسال توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین و نهایتاً به بند عمومی این زندان منتقل شده بود.

 

- طی روزهای گذشته و امروز ۱۰ شهروند به صورت جداگانه و در جریان اعتراضات دی ماه ۹۸، توسط نهادهای امنیتی در شهرهای ایلام، سنندج، دهگلان، مریوان، خوی و کرمانشاه بازداشت شدند. همچنین یک شهروند دیگر به نام “وریا فرجی” که پیشتر به ۲ سال حبس تعزیری محکوم بود، جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان مریوان منتقل شد.

 

- امروز در جریان تجمع اعتراضی شماری از اهالی روستای “زیارت بزرگ” از توابع شهرستان سیریک، دست‌کم دو شهروند معترض با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی مجروح شدند. گفتنی‌ست این تجمع در پی کشته شدن یکی از ساکنان این روستا با شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حین سوخت بری، شکل گرفته بوده است.

 

- قرار بازداشت جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران مجدداً تمدید شد. وی پیشتر در تاریخ ۵ دی ماه، مصادف با چهلم کشته‌شدگان اعتراضات آبان در بهشت سکینه کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود

 

- صبح امروز ستار طالبی‌پور معاون دادستان یاسوج در امور فضای مجازی اعلام کرد که مدیر و خبرنگار یکی از پایگاه های خبری استان کهگیلویه و بویراحمد، در پی انتشار یک مطلب بازداشت شدند. وی اتهامات مطروحه علیه این افراد را “نشر اکاذیب” و “تشویش اذهان عمومی” عنوان کرد.

 

- جلسه دادگاه تجدیدنظر نسیم صادقی، شهروند اهل تبریز صبح امروز در شعبه‌ی سوم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی برگزار شد. خانم صادقی در مرحله‌ی بدوی بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌های مخالف نظام” به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. همچنین سیم کارت تلفن همراه وی نیز که یک کانال تلگرامی با آن راه‌اندازی شده بود باطل شده است.

 

- محی الدین ابراهیمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه مجدداً در شعبه‌ی ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد. “اتهام او "بغی و اقدام مسلحانه" است. آقای ابراهیمی پیشتر نیز توسط این شعبه به اعدام محکوم شده بود که این حکم پس از نقض در دیوان عالی کشور برای رسیدگی مجدد به همان شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع داده شد.

 

- جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات، فاطمه سپهری و محمدحسین سپهری فعالین مدنی محبوس در زندان مشهد و از امضاءکنندگان نامه‌ی موسوم به ۱۴ نفر امروز یکشنبه ۲۹ دی ماه در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد. لازم به ذکر است این شهروندان از مردادماه امسال در بازداشت به‌ سر می‌برند.

 

- روز جاری زینب همرنگ، دبیر آموزش و پرورش منطقه ۱۸ تهران، توسط ماموران امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل این معلم کرده و برخی از وسایل شخصی او را نیز ضبط کرده اند.

 

- علی فرمانی، صدابردار و فیلم‌ساز اهل شیراز توسط نیروهای اطلاعات سپاه این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت وی در جریان تجمعات مردمی در معالی آباد شیراز و ابراز همدردی با خانواده قربانیان شلیک پدافند و سقوط مرگبار هواپیمای مسافربری توسط نیروهای سپاه صورت گرفته است.

 

- اسماعیل گرگیج فعال مذهبی اهل سنت و شهروند بلوچ محبوس در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد. اعتصاب غذای این زندانی در اعتراض به عدم انتقال وی از زندان اوین به زندان محل زندگی خود صورت گرفته است.

 

دوشنبه ۳۰دی:

 

- روز جاری رقیه زارع پور، از مخالفت دادستانی با آزادی مشروط همسرش روئین عطوفت، فعال ملی مذهبی و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین خبر داده است. مخالفت با آزادی مشروط وی در حالی است که این زندانی از بیماری نامشخصی رنج می برد و از اعزام به بیمارستان خارج از زندان نیز محروم مانده است.

 

- شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، ۴ فعال مدنی اهل آذربایجان به نام‌های بهنام شیخی، اکبر آزاد، علیرضا فرشی و حمید منافی را مجموعاً به ۸ سال حبس تعزیری و ۸ سال تبعید محکوم کرد. این شهروندان در سال ۹۲ به دلیل شرکت در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند. گفتنی‌ست اکبر آزاد شاعر ، نویسنده و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران است.

 

- حسن سعیدی، از بازداشت شدگان روز کارگر و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه جهت اجرای حکم ۵ سال زندان به شعبه ۱ دادسرای ناحیه ۳۳ تهران احضار شد.

 

- یاشار سلطانی، روزنامه نگار و مدیرمسئول سایت معماری نیوز روز جاری به دادسرا احضار شد. آقای سلطانی دلیل این احضار را شکایت محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران از خود عنوان کرده است.

 

سه‌شنبه ۱بهمن:

 

- محمود بهشتی لنگرودی، فعال صنفی محبوس در زندان اوین و سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران به مرخصی اعزام شد. محمود بهشتی لنگرودی هم اکنون چهارمین سال از دوران محکومیت ۵ ساله‌ خود را در زندان اوین سپری می‌کند.

 

- سهیل عربی، زندانی عقیدتی-سیاسی صبح امروز سه‌شنبه ۱ بهمن ماه از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد. آقای عربی، مردادماه امسال از زندان تهران بزرگ به زندان اوین منتقل شده بود.

 

- مهدی سعیدی سخا، شهروند ۶۴ ساله اهل تبریز، با گذشت نزدیک به یک ماه از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به‌سر می‌برد. مهدی سعیدی سخا از زندانیان سیاسی سابق است که در دهه‌ی ۶۰ تحمل حبس کرده است.

 

- بریار کاوه شهروند فعال سیاسی اهل مریوان جهت تحمل دوران محکومیت خود احضار شد. وی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. اتهام او همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام است.

 

- ترانه علیدوستی بازیگر سینما به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. گمان می‌رود احضار این بازیگر به علت انتشار یک پست در صفحه‌ی اینستاگرام شخصی وی، مبنی بر تحریم جشنواره‌ی فجر صورت گرفته است.

 

روز جاری جمعی از شهروندان ساکن زاهدان در اعتراض به قطع سخنرانی مولوی عبدالحمید، از علمای شناخته شده اهل سنت در شبکه استانی هامون، در خیابان دانشگاه این شهر دست به تجمع زدند.. گفته می شود در جریان این تجمع شماری از شهروندان نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

 

- امروز آنیشا اسداللهی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر با پایان دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد. وی در تاریخ ۱۴ دیماه، پس از احضار به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل ایام باقی مانده از محکومیت ۳ ماه حبس تعزیری خود به زندان اوین منتقل شده بود.

 

- احمد زاهدی لنگرودی، سردبیر نشریه‌ی گیلان اوجا و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران با گذشت نزدیک به یک ماه از زمان بازداشت، کماکان در زندان ضیابر گیلان بسر می‌برد. آقای زاهدی لنگرودی پیشتر در تاریخ ۵ دی ماه در جریان مراسم چهلمین روز کشته شدن نوید بهبودی یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز چهارشنبه ۱۱ دی ماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات رشت به زندان ضیابر منتقل شده بود. “برای ایشان قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی تعیین شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©