Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ برابر با  ۱۷ ژانويه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸  برابر با ۱۷ ژانويه ۲۰۲۰

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۸ – ۲۴ دی ۱۳۹۸)

کانون نویسندگان ایران

 

January 17, 2020

چهارشنبه ۱۸ دی:

 

- جلسه‌ی دادگاه تجدید نظر ۱۳ تن از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در شعبه‌ی ۱۶ دادگاه تجدید نظر خوزستان، برگزار شد. آنها در دادگاه بدوی هر یک به ۸ ماه حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند. اسامی کارگران: فیصل ثعالبی، سید اسماعیل جعادله، عصمت کیانی، امید آزادی، محمد خنیفری، عادل عبدلخانی، محمد عبدلخانی، سجاد نبوتی، علی سواحلی، صاحب ظهیری، عادل سماعین، رستم عبدالله زاده و حسین انصاری

- آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین پس از ۱۵ روز امروز از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد. پیشتر دادیار ناظر بر زندان اوین در گفتگو با خانواده‌ی آتنا دائمی، ضمن تایید انتقال او به مکانی نامعلوم از احتمال گشایش پرونده‌ی جدیدی علیه او خبر داده بود.

- علیرضا فرشی فعال مدنی آذربایجانی اهل مرند عصر امروز توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت تعدادی از وسایل شخصی ازجمله لپ تاپ و تلفن همراه ایشان را ضبط کرده و با خود بردند.

- روز جاری احمد کعبی، فعال مدنی عرب اهل شوشتر پس از حدود ۹ ماه بازداشت، با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان شوشتر آزاد شد. در خبری دیگر حسن باوی و محمد باوی دو شهروند عرب اهل اهواز از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به زندان سپیدار این شهر منتقل شدند. این شهروندان اوایل دی ماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. لازم به ذکر است تا لحظه‌ی تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه ایشان اطلاع موثقی در دست نیست.

- مهرداد شیخی فعال مدنی اهل اردبیل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. از دلایل بازداشت و اتهامات وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

پنجشنبه ۱۹ دی:

- یوسف سینگله، دانش آموز ۱۸ ساله اهل روستای خوش‌آبادگو از توابع شهرستان کنارک، توسط اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شد. ماموران امنیتی ضمن تفتیش منزل پدری وی، این دانش آموز را با دستبند و پابند به اداره اطلاعات این شهرستان منتقل کرده اند.هرچند از دلایل بازداشت این شهروند اطلاع دقیقی در دست نیست با این حال بر اساس این گزارش احتمال می رود بازداشت او در ارتباط با فعالیت وی در فضای مجازی و انتشار مطالبی در خصوص کشته شدن قاسم سلیمانی صورت گرفته باشد.

- صهبا فرنوش، شهروند بهایی ساکن تهران در دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. صهبا فرنوش در تاریخ ٢۴ آبان ماه ١٣٩۴ همزمان با فرارسیدن مراسم دویستمین سالگرد تولد «بهاءالله»، پیامبر آیین بهایی، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

- در این روز اشتفان انگل نویسنده‌ی سرشناس آلمانی در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به بازداشت آرش گنجی منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و نیز صدور حکم‌های سنگین برای سه تن از اعضای این کانون، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، اعتراض کرد. متن کامل نامه‌ی اشتفان انگل در صفحه‌ی رسمی کانون نویسندگان ایران در فیسبوک و اینستاگرام و نیز در کانال تلگرامی کانون قابل مشاهده و مطالعه است.

 

جمعه ۲۰ دی:

- سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار مطلبی در صفحه‌ی رسمی توییتری خود ، توییت‌های تهدید‌آمیز حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری علیه روزنامه‌نگاران رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور را محکوم کرد. در توییت گزارشگران بدون مرز آمده است که حسام‌الدین آشنا معاون ویژه‌ی وزارت اطلاعات در زمان جنایات موسوم به "قتل‌های زنجیره‌ای" بوده است و در توییتر به خبرنگاران "هشدار" داده است.

 

شنبه ۲۱ دی:

- عصر امروز در پی اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح و پذیرفتن مسئولیت ساقط کردن هواپیمای مسافربری تهران – کیف، بر فراز آسمان استان تهران تجمعاتی در یادبود جانباختگان این حادثه در شهرهای اصفهان، شیراز، رشت، سنندج، تهران و دانشگاه‌های نوشیروانی بابل، بوعلی همدان، امیرکبیر و دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. تجمع مقابل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و خیابان حافظ در تهران با دخالت نیروی انتظامی و نیروهای یگان ویژه و با شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین‌های آب پاش به خشونت کشیده شد.

- مصطفی محب‌کیا، فعال سیاسی و عضو هیئت تحریریه مجله “ایران فردا” با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. وی در ادامه بازداشت شهروندان در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات در زندان اوین منتقل شده بود.

- علیرضا برادران شرکا، دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز جاری با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. آقای برادران روز پنجشنبه ۵ دی ماه مصادف با چهلم کشته شدگان اعتراضات آبان در بهشت سکینه کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود.

- جلسه‌ی دادگاه مرجان داوری، محقق و مترجم ۵۲ ساله محبوس در زندان قرچک ورامین روز جاری در شعبه‌ی ۲۳ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. حکم اعدام مرجان داوری در آذرماه سال گذشته برای دومین بار در دیوان عالی کشور نقض شده بود. زمستان سال ۹۶ کریم زرگر، از مدیران سابق صدا و سیما و هم پرونده‌ای خانم داوری در یک پروسه‌ی دادرسی مبهم مرتبط با تبلیغ و ترویج عرفان “اکنکار” بعنوان “مفسد فی الارض” شناخته و اعدام شد.

- صبح امروز جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات حمزه درویش، زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، بابت پرونده‌ای که در دوران حبس علیه او مفتوح شده، در شعبه‌ی ۴ دادسرای اوین برگزار شد. اتهام جدید او «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» است.

- زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی بازداشتی ، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. آقای احمدی از امضاکنندگان نامه‌ی موسوم به «۱۴ نفر» است او در تاریخ ۵ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

- محمد داوری، فعال مدنی اهل دهدشت، روز جاری با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. آقای داوری در تاریخ ۱۰ مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و پس از حدود یک ماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز به زندان یاسوج منتقل شده‌بود.

 

یکشنبه ۲۲ دی:

- تجمعاتی در یادبود جانباختگان ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی در شهرهای مختلف کشور برگزار شد. این تجمعات در شهرهای مختلف کشور ازجمله تهران، ساری، یزد، گرگان، اراک، شهر قدس، یزد، سمنان، شیراز، رشت، بابل، آمل، مشهد، زنجان، اهواز، کرمانشاه، سنندج، قزوین و در دانشگاه‌های اراک، دامغان، پردیس کرج، صنعتی اصفهان، علامه طباطبایی، خواجه نصیر، الزهرا، علم و صنعت و دانشگاه شهید بهشتی” برگزار شد تجمع معترضان تهرانی در میدان آزادی با دخالت نیروی انتظامی، نیروهای گارد ویژه و نیروهای لباس شخصی با شلیک مستقیم گلوله به معترضان، گاز اشک آور و تیر هوایی به خشونت کشیده شد. همچنین گزارش شده است شماری از تجمع کنندگان در شهرهای تهران، تبریز، اهواز، اصفهان، زنجان، سنندج و آمل بازداشت شده‌اند.

- سیاوش حیاتی، شهروند اهل کرمانشاه و سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان امروز یکشنبه ۲۲ دی ماه، توسط نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

- با گذشت چهل روز از بازداشت نوید میهن دوست، کارگردان سینمای محبوس در زندان اوین، کماکان و تا امروز از وضعیت او اطلاعی در دست نیست. گفته می‌شود این فیلمساز در بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به‌سر می‌برد.

- سها مرتضایی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی و دبیر وقت شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران روز جاری به اعتصاب غذای خود پایان داد. خانم مرتضایی بیست و دو روز پیش در اعتراض به عدم امکان تامین وثیقه در زندان دست به اعتصاب غذا زده بود.

- یکشنبه شب محمد امین حسینی، دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل و دانشجوی حقوق دانشگاه گرگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. هرچند از دلایل بازداشت وی اطلاع دقیق در دست نیست با این حال با توجه به بازداشت تعدادی از دانشجویان در جریان اعتراضات مردمی دو روز گذشته ، احتمال می‌رود بازداشت وی نیز در همین رابطه صورت گرفته باشد.

- محمد اسماعیلی، دانشجوی ارشد عکاسی دانشگاه تهران حوالی میدان آزادی تهران در جریان اعتراضات مردمی ، بازداشت شد

- فاطمه (ماری) محمدی، زندانی سیاسی سابق شب‌هنگام حوالی میدان آزادی تهران بازداشت و به مکان معلومی منتقل شد. تا لحظه‌ی تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست. گمان می‌رود بازداشت وی به اعتراضات مردمی در چند روز اخیر مربوط باشد.

 

دوشنبه ۲۳ دی:

- هویت دو تن از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه که عصر روز یکشنبه ۲۲ دی ماه، در مقابل این دانشگاه و در اعتراض به سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند سپاه ، بازداشت شده بودند احراز شد.هویت این افراد “صلاح غریبی دانشجوی دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه” و “نبی تردست دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه” عنوان شده است. گفتنی‌ست از وضعیت این شهروندان و محل نگهداری آنها تا لحظه‌ی تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.

- جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» فعال اینستاگرامی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد

- کانال خبری انتخاب از توقیف وبسایت رسمی این رسانه با دستور هیات نظارت بر مطبوعات خبر داد. گفته می شود توقیف این رسانه با فشار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران صورت گرفته است.

- محمد نوری زاد، فعال مدنی، کارگردان و روزنامه‌نگار بازداشتی در زندان مشهد از حدود دو ماه قبل تا امروز ، در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در اعتصاب غذا و دارو بسر می‌برد. فاطمه ملکی، همسر محمد نوری زاد پس از دیدار با همسر خود در زندان مشهد از وخامت وضعیت جسمی او خبر داده و گفته است که این فعال مدنی تبدیل به «جنازه» شده است.

- هویت یکی دیگر از دانشجویان معترض دانشگاه رازی کرمانشاه که عصر روز یکشنبه ۲۲ دی ماه، در مقابل این دانشگاه بازداشت شده بودند احراز شد. بر اساس این گزارش هویت این دانشجو “ اشکان والی زاده دانشجوی معماری دانشگاه رازی کرمانشاه” عنوان شده است.از وضعیت و محل نگهداری این شهروند تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.

- مریم پایاب، فعال مدنی اهل بهبهان روز جاری با تودیع قرار وثیقه‌ی یک میلیارد تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان سپیدار اهواز آزاد شد. خانم پایاب در تاریخ ۲۸ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در بهبهان بازداشت و به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در اهواز و نهایتاً به زندان منتقل شده بود

- روز جاری رخشان بنی‌اعتماد، کارگران سینما، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد. خانم بنی اعتماد پیشتر طی فرخوانی از مردم خواسته بود جهت همدردی با خانواده‌ی قربانیان فاجعه‌ی هواپیمای اکراینی در میادین اصلی شهرها تجمع کنند. وی پس از ساعاتی تحت فشار نهادهای امنیتی فراخوان خود را لغو کرد.

- حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی بازداشت شد. چند روز پیش مهدی کروبی رئیس سابق مجلس در نامه‌ای علی خامنه‌ای را فاقد شرایط رهبری دانسته بود.

- دراین‌روز مبین مرادی، شهروند اهل کرمانشاه در دادگاه انقلاب این شهر به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. همچنین یک شهروند اهل مریوان به نام پشتیوان افسر نیز توسط دادگاه انقلاب به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده است. این شهروندان در جریان اعتراضات آبان ماه به صورت جداگانه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند. مهمترین اتهام مطرح شده علیه ایشان ارتباط با گروه‌های مخالف نظام عنوان شده است.

 

سه‌شنبه ۲۴ دی:

- جلسه‌ی دادگاه تجدیدنظر آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی دو وکیل دادگستری صبح امروز در دادگاه تجدید نظر استان تهران برگزار شد. این دو وکیل دادگستری پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران هر کدام به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده‌بودند.

- در پی شکایت سپیده قلیان ؛ فعال مدنی از رئیس صدا و سیما و نیز از آمنه سادات ذبیح‌پور مجری و سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰ تلویزیون جمهوری اسلامی ، صبح امروز جمال‌الدین حیدری‌منش وکیل مدافع سپیده قلیان جهت ارائه‌ی مستندات در خصوص این پرونده به شعبه‌ی ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه فراخوانده شد.

- روز جاری دفتر انتشارات «اندیشه نو»، ناشر کتاب‌هایی به زبان ترکی در تهران، توسط ماموران قضایی پلمب شد. ماموران در زمان پلمب دلیل این امر را “نشر و فروش کتاب‌های غیرقانونی” عنوان کرده‌اند. پلمب این انتشارات در حالی‌ست که مالکان آن مدعی هستند تمامی کتاب‌های منتشر شده توسط این انتشارات دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌اند.

- جلوه جواهری و کاوه مظفری، دو فعال حقوق زنان و از بازداشت‌شدگان مراسم چهلمین روز درگذشت نوید بهبودی از جان‌باختگان اعتراضات مردمی آبان ماه در گوراب زرمیخ، روز جاری با تودیع قرار وثیقه‌ی ۱۰۰میلیون تومانی برای هرکدام ؛ و تا پایان مراحل دادرسی ، از زندان آزاد شدند.

- روز جاری محمد کیانوش‌ راد (کربلایی) ، فعال سیاسی و عضو حزب اتحاد ملت و نماینده‌ی اهواز در مجلس شورای اسلامی از طیف اصلاح‌طلبان ، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. وی در تاریخ ۲۴ آذرماه توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود بازداشت آقای کیانوش‌راد در ارتباط با امضای “بیانیه ۷۷ نفر” صورت گرفته بود.

- روز جاری دادگاه تجدیدنظر استان مازندران محکومیت علی احمدی، شهروند بهائی ساکن شهرستان قائم‌شهر را بدون تشکیل جلسه دادگاه عیناً تایید کرد. آقای احمدی پیشتر توسط دادگاه انقلاب قائم‌شهر به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. لازم به ذکر است وی پیشتر نیز سابقه‌ی بازداشت و زندان را در پیشینه داشته‌است.

- تا امروز ۲۴روز از بازداشت آرش گنجی ؛ منشی کانون نویسندگان ایران و ۲۰روز از بازداشت احمد زاهدی لنگرودی ؛ عضو کانون نویسندگان ایران می‌گذرد و علیرغم پیگیری‌ها ، پیجویی‌ها و اعتراضات دامنه‌دار و مداوم خانواده‌ها ، دوستان ، کانون نویسندگان ایران و اشخاص و نهادهای داخلی و بین‌المللی ، متاسفانه از آزادی آنها خبری نیست.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©