Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۴ فروردين ۱۳۹۱ برابر با  ۲۳ مارس ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۴ فروردين ۱۳۹۱  برابر با ۲۳ مارس ۲۰۱۲
ایران در آئینه آمار(۸۶)

ایران در آئینه آمار(۸۶)

۳ فروردین ۱۳۹۱ـ ۲۲ مارس ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

درخواست ايران از هند برای واردات ۳ ميليون تن گندم

مروری بر “ امن ترين سال“ آقای احمدی مقدم و شرکا:۲۴تجاوزدر مرکز جاييکه عليه آب بازی لشگرکشی شد،تجاوز ۵۰ مرد به يک زن در کاشمر، تجاوز ۱۴ نفر به...

گزارش آماری نقض حقوق بشر - ويژه اسفند ماه ۱۳۹۰

مواد مخدر ارزان‌تر از هميشه

وعده های آستانه نوروز:بيش از ۷۰درصد کارگران موقت دايمی ميشوند/ دستمزد براساس نرخ واقعی..

۳۰۰ هزار از زنان سرپرست خانوار در دام "ازدواج موقت"

۸۵ درصد بيمارستان‌های تهران فرسوده است

۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تومان حداقل دستمزد کارگران تعيين شد

بينندگان ماهواره: تهران ۶۵ درصد، قم ۴۰ درصد

۴ هزار متخصص وزارت نفت پناهنده شده‌اند

مرگ روزانه 10 معتاد در کشور/کشف هر ساعت 50 کيلو مواد مخدر

سلامت ميليون‌ها ايرانی درگير ريزگردهای عربی/لرستان:۸۱ روز آلوده در سال

روز جهانی ايدز از تقويم رسمی ايران حذف شد/روزانه ۵ نفر در ايران مبتلاشده اند

'صادرات نفت ايران تا اواسط سال ۴۰ درصد کاهش خواهد يافت'

کاهش ۴۳ درصدی تيراژ کتاب در يک دهه

 

۳فروردين : درخواست ايران از هند برای واردات ۳ ميليون تن گندم

فارس: دولت هند از توافق ابتدايی با ايران برای صادرات سه ميليون تن گندم به اين کشور خبر مي‌دهد.

به گزارش روزنامه اکونوميک تايمز، ايران درخواست رسمی واردات سه ميليون تن گندم از هند را به اين کشور ارائه کرده است . بر اساس اين گزارش سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی ايران قصد دارند اين ميزان گندم را از هند خريداری کنند .

هند امسال بيش از 88.31 ميليون تن گندم توليد خواهد کرد و با توجه به ذخاير 23.4 ميليون تن اين کشور می تواند امسال ميزان صادرات گندم خود به کشورهای مختلف از جمله ايران را افزايش دهد . هند بار ديگر از سپتامبر 2011 صادرات گندم را آغاز کرده است .

توافق اخير ايران و هند برای پرداخت 45 درصد پول نفت صادراتی ايران از طريق روپيه کمک زيادی به تجار و بازرگانان دو کشور خواهد کرد تا مبادلات تجاری خود را تسريع بخشند . دولت هند همچنين پرداخت پول نفت ايران با روپيه را از ماليات معاف کرده است تا پالايشگاههای اين کشور تمايل بيشتری برای استفاده از اين مکانيسم برای پرداخت پول نفت ايران داشته باشند .

ايران طی ماههای اخير گندم زيادی از کشورهای روسيه ,استراليا و پاکستان وارد کرده است . ايران در سال 2007  2008 ميلادی بيش از هشت ميليون تن گندم وارد کرده است .هند همچنين قرارداد فروش و صادرات 60 هزار تن شکر خام به ايران را نهايی کرده که مهمترين خريد خارجی ايران از زمان اعمال تحريم های جديد آمريکا و اتحاديه اروپا در چند ماه اخير است.

اولين محموله از اين قرارداد به وزن 19 هزار و 800 تن در بندر بمبئي، آماده ارسال است و قرار است تا ماه آينده ، تمامی اين محموله تحويل ايران داده شود. منابع دولتی و رسمی هند تاکيد کردند که مشکلی بر سر راه اين معامله و قرارداد نيست و حتی هند آماده است شکر بيشتری به ايران بفروشد.

هند پس از برزيل ، دومين توليد کننده بزرگ شکر در جهان محسوب می شود .اين گزارش حاکی است ايران بايد تا ماه سپتامبر سال جاری ميلادی ، حدود 324 هزار تن شکر خام وارد کند.

سازمان جهانی شکر که مقر آن در لندن است در گزارشی اعلام کرد ايران در سال 2010 ميلادی حدود 1.8 ميليون شکر و مواد شيرين کننده وارد کرده است و انتظار می رود در سال 2011 و 2012 ميلادی به حدود 1.6 ميليون شکر خام نياز داشته باشد.

هند پس از چين ، دومين خريدار اصلی نفت ايران محسوب می شود که نزديک به 11 ميليارد دلار از ايران نفت خريداری می کند اما در مقابل فقط 2.7 ميليارد دلار به ايران صادرات دارد.

تحريم های بانکی و مالی آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران در ماه های گذشته تشديد شده و انتقال پول را در خريد و فروش های خارجی برای ايران دشوار کرده است.

آرويند مهتا معاون وزير بازرگانی هند که اخيرا به تهران سفر کرده است تاکيد کرد حجم مبادلات تجاری ايران و هند تا سال 2015 ميلادی به بيش از 25 ميليارد دلار خواهد رسيد.

رائول کولار دبير وزارت اقتصاد هند ماه گذشته تاکيد کرد فرصت های تجاری بزرگی برای هند در ايران وجود دارد.

 

 

 ۳فروردين : مروری بر “ امن ترين سال“ آقای احمدی مقدم و شرکا

:۲۴تجاوزدر مرکز جاييکه عليه آب بازی لشگرکشی شد،تجاوز ۵۰ مرد به يک زن در کاشمر، تجاوز ۱۴ نفر به...

کلمه

در حالی که فرمانده نيروی انتظامی سال نود را امن ترين سال جمهوری اسلامی خوانده بود، پرونده های زيادی در اين سال همچنان بی نتيجه در راهروهای دادگستری معطل مانده است.

هر چند قوه قضاييه نسبت به تخلفات کلان اقتصادی و مفاسد مالی چشم بسته و از رسانه ای شدن آن جلوگيری می کند. اما پرونده مربوط به ترور دانشمندان هسته اي، هتاکی در ملاعام، کودک آزاري، قتل فاطمه باقری نژاديان، قتل فرزند و عروس شهيد هاشمی و از جمله مواردی است که نه تنها در قوه قضاييه به فراموشی سپرده شده، بلکه گويی از خاطر فرمانده ناجا هم رفته است.

فرمانده نيروی انتظامی همزمان با آغاز سال نو گفته است: علی رغم تهديدات دشمنان ، سال ۹۰ امن ترين سال عمر نظام جمهوری اسلامی بود.

 

سردار احمدی مقدم در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در قم ادعا کرده است که دشمنان پارسال بيشترين تلاش را برای ايجاد ناامنی و بی ثباتی درکشور انجام دادند اما نظام اسلامی بهترين سال خود را در زمينه امنيت و ثبات سپری کرد.

ايشان فراموش کرده اند که در اين سال تجاوزهای گروهی به زنان و دختران در خمينی شهر، تربت جام، کاشمر و نيشابور و چندين شهر ديگر، آنچنان احساسات مردم را برانگيخت که مسئولان قضايی ناچار از برپايی دادگاه خاطيان خارجاز نوبت اداری شدند.

در اين سال امن ۲۴ مورد تجاوز در مرکز کشور، ۱۵ مورد تجاوز در استان تهران اتفاق افتاده است و اين يعنی ۳۷ درصد ازکل موارد تجاوز رسانه‌ای شده متعلق به استان تهران بوده است، پايتخت کشور اسلامی. همانجايی که برای آب بازی جوانان به پارک لشکر کشی می کنيد.

عجيب ترين مورد تجاوز گروهي، مربوط به تجاوز ۵۰ مرد به يک زن در کاشمر خراسان و شنيع‌ترين مورد تجاوز گروهي، ۱۴ نفر به چند زن و دختر در مقابل ديدگان خانواده‌های قربانيان در خمينی شهر بوده است.

اين تجاوزات در حالی در محل امنی که شما ايجاد کرده ايد رخ داد که قوی ترين مرد ايران، روح الله داداشي، بر اثر درگيری خيابانی توسط يک جوان هفده ساله به ضرب چاقو کشته شد.

در همين سال امن آقای احمدی مقدم، دختر ۲۸ ساله ی محمد باقر باقريان نژاد فرد، در شهر تهران، پس از خروج از منزل ربوده شد و يک روز پس از آن جسدش در کوه های اطراف شهر ری پيدا شد.

قتل فجيعی که هنوز هم پليس هميشه در صحنه نتوانسته است سرنخی از آن بيابد.

در همين سال، پزشکی قانونی اعلام کرده است در هر شبانه روز، ۳ ايرانی در کشور بر اثر اصابت سلاح سرد جان مي‌بازند. اين در حالی است که چنين آماری تنها درباره پرونده‌های ارجاعی به اين سازمان است و بی شک آمار واقعی بسيار بالاتر است. استفاده از چاقو و انواع ديگر سلاح سرد، در بين آلات قتاله در کشور، رتبه نخست را دارند.

سالی که گذشت، امن امن بود برای همه غارتگران بيت المال که براحتی بتوانند بزرگترين پرونده تاريخ مفاسد مالی را که تاکنون سه هزار ميليارد تومان ارزيابی شده رقم بزنند.

 

 

 

۱فروردين :  گزارش آماری نقض حقوق بشر - ويژه اسفند ماه ۱۳۹۰

خبرگزاری هرانا - نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران بر اساس برنامه ماهانه خود که بيش از ۲۴ ماه از آغاز آن مي‌گذرد، اقدام به انتشار گزارش آماری ماهانه از وضعيت حقوق بشر ايران ويژه اسفند ماه ۱۳۹۰ نمود‫.

مقدمه آمار

 

بر اساس گزارش‌های گردآوری شده از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، در محدوده زمانی اسفند ماه سال ۱۳۹۰ تعداد ۱۹۶ گزارش از سوی حداقل ۴۰ منبع خبری يا حقوقی انتشار يافته است.

در بررسی موردی ۱۹۶ گزارش اسفند ماه، تعداد ۴۴۷۴۰ مورد نقض حقوق که ۱۱۶۴۰ مورد آن نقض مستقيم حقوق بنيادين بشر با حضور آمر در تطبيق با اعلاميه جهانی حقوق بشر و تعداد ۳۳۱۰۰ مورد آن نقض حقوقی است که در عين وجود معاهدات بين المللي، نقض بنيادين حقوق بشر محسوب نمي‌شود؛ ارزيابی شده است،

بديهی است گزارش‌هايی که در پی مي‌آيد با توجه به عدم اجازه دولت ايران به فعاليت مدافعان حقوق بشر تنها بخش کوچکی از نقض سيستماتيک حقوق بشر در ايران است. در موضوع ميزان خطای گزارش که حداکثر ۳ درصد در بحث منابع برآورد مي‌شود بايد اشاره کرد که ارگانهای خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران ميزان ۳۴ درصد گزارش‌های اين ماه را ارائه و مستند کرده‌اند، رسانه‌های حکومتی يا نزديک به دولت ميزان ۲۳ درصد و ساير منابع خبری-حقوقی غير دولتی ۴۴ درصد گزارش‌ها را منتشر کرده‌اند که بديهی است بخش آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران امکان زيادی برای مستند کردن گزارش‌های ساير گروه‌های خبری يا حقوقی را ندارد و در اين حوزه حسب تجربه و شناخت خود عمل مي‌کند.

"در حال حاضر در گزارشی که پيش رو است، ميزان موارد نقض حقوق نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹% کاهش و نسبت به ماه قبل نيز ۶% کاهش داشته است."

 

مشروح آمار

 

کارگری:

 

در آبان ماه سال جاری ۲۲ گزارش در مورد نقض حقوق کارگران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به ثبت رسيد که تعداد ۱ گزارش از آن گزارش‌هايی را در بر مي‌گرفت که مستقيماً نقض حقوق بشر نبوده ولی مرتبط به سياستگذاري‌های حکومت و همينطور حقوق مدنی است. مجموع موردی اين نقض حقوق بالغ بر ۳۵۸۰۲ مورد است.

بر اساس اين گزارش‌ها ۳۳۱۲۰ کارگر به دليل تعطيلی کارخانه و يا تعديل نيرو از کار اخراج شدند، در مجموع ۲۸ ماه از حقوق کارگران در شرکت‌ها و کارخانجات مختلف با تعويق همراه بوده است که بر اساس آمار موجود بيشترين آن تعويق ۲۴ ماهه پرداخت حقوق کارگران مخابرات راه دور بوده است.

بر اثر سوانح در محل کار به دليل فقدان ايمنی شغلی ۱۱ کارگر جان خود را از دست دادن و از سوی ديگر دستگاه امنيتی کشور ۱ تن را بازداشت و ۸ تن ديگر را احضار کردند.

"طبق آمار فوق و با مقايسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق کارگران ۴۵% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنين نسبت به ماه پيش نيز شاهد افزايش ۱۱% بوده ايم."

 

اقليت‌های مذهبی:

 

در ماه گذشته از مجموع ۲۲ گزارش ثبت شده، تعداد ۵۹ مورد نقض حقوق اقليت‌های مذهبی در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

بخشی از اين آمار مربوط به بازداشت ۲۸ تن از شهروندان بهايی و مسيحی بوده است هم چنين ۱۰ تن از اقلييت‌های مذهبی به ۱۷۲ ماه حبس تعزيري، ۸ ماه تعليقی محکوم شدند.

هم چنين منزل ۱۰ تن از اقلييت های مذهبی نيز در شهرهای مختلف مورد تفتيش قرار گرفت.

"طبق آمار فوق و با مقايسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اقليت‌های مذهبی ۱۶% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنين نسبت به ماه پيش نيز شاهد افزايش ۲۳% بوده ايم."

 

اقليت‌های قومی-ملی:

 

در ماه گذشته از مجموع ۱۲ گزارش ثبت شده، تعداد ۲۵ مورد نقض حقوق اقليت‌های قومی در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

از اين تعداد مي‌توان به بازداشت ۵ شهروند و محکوميت ۱۵ تن از سوی دستگاه قضايی به ۲۲۷ ماه حبس تعزيری و محاکمه و احضار ۲ تن ديگر از جمله موارد نقض حقوق اقلييت های قومی بوده است.

"طبق آمار فوق و با مقايسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اقليت‌های قومی ۵۲% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنين نسبت به ماه پيش نيز کاهش ۱۴% را شاهد بوده‌ايم."

 

اصناف:

 

در ماه گذشته از مجموع ۵ گزارش ثبت شده، تعداد ۸۱۲۱ مورد نقض حقوق اصناف در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

ممانعت از يک تجمع صنفی و محکوميت تو تن از فعالين صنفی به ۲۴۰ ماه محروميت از حقوق اجتماعی و ۲۸۸ ماه حبس تعزيری از سوی دادگاه انقلاب از جمله موارد نقض حقوق اصناف بوده است.

"طبق آمار فوق و با مقايسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اصناف ۶۸% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنين نسبت به ماه پيش نيز کاهش ۴۴% را شاهد بوده‌ايم."

 

فرهنگی:

 

در ماه گذشته از مجموع ۳ گزارش ثبت شده، تعداد ۳ مورد نقض حقوق فرهنگی در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

در اين حوزه بايستی به ممانعت از اجرای دو مراسم فرهنگی توسط و ممانعت از نشر يک اثر فرهنگی اشاره داشت.

"طبق آمار فوق و با مقايسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق فرهنگی ۳۳% نسبت به سال گذشته افزايش داشته است هم چنين نسبت به ماه پيش نيز کاهش ۶۲% را شاهد بوده‌ايم."

 

زنان:

 

در ماه گذشته از مجموع ۳ گزارش ثبت شده، تعداد ۳ مورد نقض حقوق زنان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

در اين رسته حقوقی می بايست به محاکمه يک فعال حقوق زنان و ممانعت از يک مراسم در سالگرد روز جهانی زن اشاره داشت هم چنين قوه قضائيه يک فعال حقوق زنان را به ۳ ماه حبس تعزيری و ۱۰ ميليون ريال جريمه نقدی محکوم کرد.

"طبق آمار فوق و با مقايسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق زنان ۴% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنين نسبت به ماه پيش نيز افزايش ۱۰۰% را شاهد بوده ايم."

 

کودکان:

 

در ماه گذشته از مجموع ۶ گزارش ثبت شده، تعداد ۳۷۷ مورد نقض حقوق کودکان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

محروميت ۲۰۰ کودک از تحصيل و مصموميت ۱۷۴ دانش آموز در مدارس کشور هم چنين دو مورد تنبيه فيزيکی کودکان توس طوالدين که منجرب مرگ آنها شد از جمله موارد نقض حقوق کودکان در اسفند ماه بوده است.

"طبق آمار فوق و با مقايسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق کودکان ۶۶% نسبت به سال گذشته افزايش داشته است، هم چنين نسبت به ماه پيش نيز افزايش ۱۰۰% را شاهد بوده ايم."

 

اعدام:

 

در ماه گذشته از مجموع ۱۷ گزارش ثبت شده، تعداد ۳۹ مورد صدور و اجرای حکم اعدام در زندان ها و يا در ملاء عام توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

در اسفند ماه سال جاري، حسب گزارشات به ثبت رسيده، ۱۸ شهروند به اتهام‌های مواد مخدر، قتل، محاربه و تجاوز به اعدام محکوم شدند و ۱۷ زندانی نيز بر اساس اتهام قتل، جرايم مواد مخدر، تجاوز اعدام شدند.

 

۴ تن از محکومين نيز به اتهام های چون قتل، تجاوز در ملاء عام اعدام شدند.

"طبق آمار فوق و با مقايسه آن در ماه مشابه سال قبل صدور و اجرای حکم اعدام ۴% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنين نسبت به ماه پيش نيز افزايش ۱% را شاهد بوده‌ايم."

 

دانشجويان:

 

در ماه گذشته از مجموع ۱۲ گزارش ثبت شده، تعداد ۷۱ مورد نقض حقوق دانشجويان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

بر اساس اين گزارش دو دانشجو بازداشت يک دانشجو ضرب و شتم، يک دانشجو به دادگاه و دو دانشجوی ديگر نيز به کميته انضباطی احضار شدند.

هم چنين ميبايست اضافه کرد که ۲۹ دانشجو از حق تحسيل محروم شدند و يک تن نيز به ۲ سال حبس تعزيری محکوم شد.

"طبق آمار فوق و با مقايسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق آکادميک ۷۲% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنين نسبت به ماه پيش نيز تغييری حاصل نشده است."

 

زندانيان:

 

در ماه گذشته از مجموع ۴۰ گزارش ثبت شده، تعداد ۱۰۵ مورد نقض حقوق زندانيان در ايران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

اين تعداد گزارش مربوط به ۱۸ مورد شکنجه و يا ضرب و شتم زندانيان، ۱۱ مورد عدم رسيدگی پزشکي، ۳۹ مورد اعمال محدوديت مضاعف، ۱۵ مورد نقل و انتقال اجباری و ۸ مورد اعمال فشار و تهديد زندانيان بود.

هم چنين ۸ مورد بلاتکليفی و ۱۲ مورد اعتصاب غذا نيز از ديگر موارد نقض حقوق زندانيان لحاظ شده است.

"طبق آمار فوق و با مقايسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق زندانيان ۲% نسبت به سال گذشته افزايش داشته است، هم چنين نسبت به ماه پيش نيز افزايش ۲۱% را شاهد بوده‌ايم."

 

انديشه و بيان:

 

در ماه گذشته از مجموع ۵۵ گزارش ثبت شده، تعداد ۱۳۵ مورد نقض حقوق در حوزه انديشه و بيان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران استخراج شد.

بر اساس اين آمار ۱۰۸ تن از فعالين در اين حوزه بازداشت، ۱ تن احضار به اطلاعات و دادگاه انقلاب و ۷ نفر ديگر نيز در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. همينطور ۱۱ تن از فعالين نيز جمعا به ۳۸۷ ماه حبس تعزيري، ۶۰ ماه حبس تعليقی ۳ ميليون ريال جزای نقدی و ۱۲۰ ماه محروميت از حقوق اجتماعی محکوم شدند.

"طبق آمار فوق و با مقايسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق انديشه و بيان ۵۳% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنين نسبت به ماه پيش نيز کاهش ۸% را شاهد بوده‌ايم."

 

بررسی آمار

 

نمودار‌ها

 

نمودار زير مقايسه گزارش ماهانه بر اساس گستره رسته‌ها دراسفند ماه ۱۳۹۰ است، همانطور که در ذيل مشاهده مي‌کنيد، زندانيان با ۳۰% و حوزه انديشه و بيان با ۲۳% به ترتيب در رتبه اول و دوم تعداد موارد گزارش شده از سوی گزارشگران حقوق بشر قرار دارند.

 

۲۹اسفند: مواد مخدر ارزان‌تر از هميشه

انتخاب

تهران امروز: در دسترس بودن انواع مواد مخدر صنعتی از مهم ترين علل افزايش اعتياد در ميان نوجوانان و جوانان كشور است. در حالى كه ميزان كشفيات مواد مخدر هر سال بيشتر از سال‌هاى گذشته مي‌شود، آمارها نيز اعلام مي‌كنند كه ميزان قاچاق مواد مخدر به كشور باعث افزايش اعتياد، به خصوص در ميان نوجونان و جوانان شده است.

كاهش قيمت مواد مخدر يكى از دلايل افزايش آمار معتادان جامعه است. بد نيست بدانيد كه ماده مخدر شيشه كه ۷۰ درصد معتادان به آن اعتياد دارند، در سال‌هاى ابتدايى دهه ۸۰ هر كيلو ۸۰ ميليون تومان خريد و فروش مى شد اما زمانى كه پيش ساختهاى توليد اين مواد در جامعه زياد شد، طى ۴ سال قيمت آن با كاهش ۴۰۰ درصدى رو به رو شد و به كيلويى ۲ ميليون تومان رسيد. اما به راستى دليل اين بحران اجتماعى چيست؟ مينو برزگر، روانشناس اجتماعي، با هشدار نسبت به اينكه مصرف مواد مخدر در نوجوانی مسئله خطرناكی است، مى گويد:« استفاده ناچيزی از انواع مواد مخدر می تواند به ضرر و زيان های بزرگی منجر شود. اين در‌حالى است كه محيط خانواده و مدرسه موثرترين عوامل در گرايش قشر نوجوان و جوان به اعتياد است و استفاده مداوم از مواد مخدر توسط يك نوجوان علامت هشدار دهنده ای است كه بايد سريع شناسايی شده و به آن رسيدگی شود

 

توليد مواد مخدر روانگردان در مرزهاى كشور

 

ورود ۲۰ ماده مخدر جديد به كشور

 

امير حسين ياوري، مديرکل پژوهش ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نيز با اشاره به اينکه در آينده نزديک ۲۰ ماده مخدر جديد وارد بازار ايران خواهند شد ، مى گويد:« با وجود چنين بازار پويايي، درمانگران و پژوهشگران بايد برای آن زمان راهکار ارائه دهند و خود را آماده کنند

وى تاكيد مى كند:« در حال حاضر خريد و فروش مواد‌مخدر تنها مشکل اين حوزه نيست و ساخت بي‌وقفه و روزآمدی بازار مواد‌مخدرو چرخش‌های مالی وسيع اين حوزه باعث شده توليد‌‌کنندگان با دقت، آينده‌نگری و نوآوری بيشتری به کار ادامه دهند، ولی برای مقابله ۳ راهکار نابودی بازار، مداخله در درمان و قطع مصرف پيش روی ماست و کراک، شيشه و ترياک در تهران از مهم‌ترين مواد اعتيادآور است. گسترده بودن علت‌های عود اعتياد در افراد، نشان داده که تنها به وسيله يک پروتکل نمي‌توان به نتيجه موردنظر دست يافت.» اگر چه ۲ ميليارد تومان بودجه براى تحقيقات مواد مخدر در كشور در نظر رفته شده ، اما به گفته سردار مويدي، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر: «در هر دقيقه دو کيلو مواد مخدر در کشور کشف و در هر ساعت نيز ۳۰ فروشنده مواد مخدر و معتاد دستگير مي‌شوند.»اين در حالى است كه توليد مخدرهای صنعتی نسبت به گذشته بسيار افزايش يافته و آشپزخانه‌های توليد اين ماده در کشور فعال هستند. همچنين براساس آمار، در ۹ ماهه نخست امسال روزانه به‌طور ميانگين يکهزار و ۱۹۲ کيلوگرم مواد مخدر در کشور کشف شده است. اين آمارها حاکی از آن است که ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر و ساير رده های پليس، موفق به کشف هر ساعت ۴۹ کيلوگرم انواع مواد مخدر می شوند. به گفته پليس، مواد مخدر از طريق مرزهای شرقی وارد شده و علاوه بر توزيع درکشور از طريق مرزهای غربی کشور به اروپا ترانزيت می شود.

 

۲۷اسفند.وعده های آستانه نوروز:بيش از ۷۰درصد کارگران موقت دايمی ميشوند

/ دستمزد براساس نرخ واقعی..

ايلنا

 

ناديا صمدی

 

به مناسبت آغاز سال جديد گروه کارگری با خواهش از فعالان و مقامات کارگری اخبار اميدوار کننده‌ای را جهت انتشار در نوروز تدارک ديده است که در ذيل مي‌آيد:

 

دستمزد سال ۹۲ کارگران براساس نرخ خط فقر واقعی تعيين مي‌شود

 

محمد عطارديان در پاسخ به درخواست خبرنگار ايلنا در خصوص ارائه اخبار اميداور کننده به جامعه کارگری اظهار داشت: تمايل داشتم به عنوان يک فعال کارفرمايی اعلام کنم سال ۹۲ کارگران براساس نرخ خط فقر واقعی دستمزد دريافت مي‌کنند.

اين فعال کارفرمايي، با اشاره به افزايش سطح رفاهی و معيشتی کارگران در سال‌ آينده ياد آور شد: با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی يارانه‌ها وضعيت معيشتی جامعه کارگری کشور به دليل ارائه بسته‌های حمايتی ويژه از سوی دولت به کارگران بهبود خواهد يافت.

او از کاهش نرخ بيکاری در کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: به دليل اعمال سياست‌های صحيح اقتصادی از سوی دولت از قبيل افزايش نرخ رشد اقتصادی نرخ بيکاری از سال ۹۱ تنزل خواهد يافت.

عطارديان با اشاره به بهبود وضعيت واحدهای توليدی تصريح کرد: به دليل پرداخت يارانه به واحدهای توليدی کشور سال جديد بيش از ۵۰ درصد از واحدهای بحرانی با رونق پايداری مواجه خواهند شد. و در پی آن امنيت شغلی کارگران تثبيت مي‌شود.

 

کليه کارگران کشور اعم از قراردادی و دائم کارت اعتباری مي‌گيرند

 

واگذاری کارتهای اعتباری کارگران طرحی بود که از سوی شورای عالی اشتغال در بيش از يکسال گذشته تصويب و با هدف حمايت از سبد معيشت خانوار برای اجرا ابلاغ شد و با وجود رونمايی و واگذاری نمادين کارت‌های اعتباری خريد ۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۳ نفر از کارگران در هفته کارگر سال جاري، اما ادامه اجرای اين طرح با رکود و کندی محسوسی دنبال شد. اما عيوضی عضو هيات مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران وعده داده است کليه کارگران کشور ائم از دائم و موقت از سال آينده کارت اعتباری دريافت مي‌کنند.

عيوضی ارائه کارت‌های اعتباری به کارگران را موجب بهبود وضعيت معيشتی آن‌ها اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: با ارائه کارتهای اعتباری وضعيت معيشتی بيش از ۶۰ درصد از کارگران بهبود مي‌يابد.

 

 

تفيکيک قراردادهای دائم از موقت

فتح الله بيات رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی سراسر کشور اعلام کرد: سال آينده بيش از ۷۰ درصد از کارگران قرارداد موقت دائمی مي‌شوند.

او در ادامه تصريح کرد: با تفکيک قراردادهای دائم از موقت کارگران فعال در کارهای موقت حقوق بيشتری به نسبت کارگران قرارداد دائم دريافت مي‌کنند.

رئيس اتحاديه کارگران قراردادی از کاهش نرخ خط فقر در بين جامعه کارگری کشور خبر داد و گفت: در پی افزايش سياست‌های حمايتی دولت سطح معيشتی ۸۰ درصد از کارگرانی که زير خط فقر گذران معيشت مي‌کردند بهبود مي‌يابد.

بيات از واگذاری مسکن با تسهيلات ارزان قيمت به کارگران سراسر کشور خبر داد و گفت: با توجه به ابن که بخش قابل توجهی از هزينه‌های سبد هزينه خانوار کارگری به بخش مسکن اختصاص مي‌يابد از اين رو سال اينده به منظور بهبود وضعيت معيشتی کارگران دولت نسبت به اعطای مسکن با تسهيلات ارزان به کارگران اقدام خواهد کرد.

رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی سراسر کشور، از پرداخت تسهيلات بانکی ويژه به کارگران خبر داد و گفت: کارگران سال‌ آينده بيش از ۳۰ ميليون تسهيلات بانکی دريافت مي‌کنند.

 

۲۴اسفند: ۳۰۰ هزار از زنان سرپرست خانوار در دام "ازدواج موقت"

سلامت نيوز: حسين جاور،‌وكيل دادگستری: قانون اگر ضمانت نداشته باشد، دردی از زنان سرپرست خانوار را درمان نمي‌كند. كميته امداد بايد از اهل فن ونظر در اين زمينه مشورت بخواهد و شرايط ازدواج دائم را برای اين زنان به‌وجود بياورد. چون ازدواج موقت اصالت ندارد.

ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار با هدف رفع مشكلات آنان از سوی كميته امداد كشور پيگيری مي‌شود. «علی محمد ذوالفقاری» معاون حمايت و سلامت خانواده كميته امداد امام‌خمينی(ره) كشور با اشاره به مشكل ازدواج 300 هزار زن سرپرست خانوار كمتر از 50 سال در كشور مي‌گويد: اين نهاد با هدف رفع مشكلات اين قشر، در بحث همسريابی ورود پيدا كرده است. «فاطمه بداغی» معاون حقوقی رئيس‌جمهور هم مي‌گويد«بايد شرايط اجتماعی و قانونی ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار فراهم شود.» اما «حسين جاور» وكيل حقوقی در گفت‌وگو با «تهران امروز» از لزوم ايجاد شرايط اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار سخن به ميان مي‌آورد و مي‌گويد: «جايگاه قانونی ازدواج با توجه به لايحه حمايت از خانواده‌ها وجود دارد. بنابراين بايد شرايط اجتماعی چنين ازدواجی را برای آنها فراهم كرد

به گفته جاور، با توجه به لايحه حمايت از خانواده‌ها، ازدواج‌های موقت به راحتی انجام مي‌گيرد. اما ذوالفقاری مي‌گويد: «در بحث ازدواج مجدد هدف تعدد زوجه نيست بلكه رفع مشكل زنان سرپرست خانوار و نيز دختران در شرايط ازدواج تحت پوشش اين نهاد است.» حسين جاور هم مي‌گويد: «ازدواج موقت نمي‌تواند امنيت لازم را برای يك زن سرپرست خانوار و بچه‌های او به‌وجود بياورد

ذوالفقاری بيان اينكه 600 هزار دختر در شرايط ازدواج شهری و روستايی در كشور وجود دارد مي‌گويد: «تاكنون هدف اين نهاد در بحث ازدواج پشتيبانی بوده است اما در شرايط جديد هدف رفع مشكل بانوان و دختران با ارائه مشاوره و راهنمايي‌های لازم برای همسريابی مناسب است و در اين ارتباط بسته‌های تشويقی نيز برای ازدواج مجدد در اختيار زنان سرپرست خانوار قرار مي‌گيرد

او با اشاره به وجود زنان مطلقه و مشكلات مربوط به مهريه، فرزند و مسائل حقوقی در ازدواج قبلی مي‌گويد: «كميته امداد با ارائه مشاوره‌های لازم سعی در رفع مشكل اين گونه زنان دارد.» همچنين براساس آمارهای ذوالفقاری 10 درصد ازدواج‌ها در كشور در گذشته با پشتيبانی كميته امداد انجام شده است.

به گفته او هر زن سرپرست خانواری که ازدواج کند، فرزندان او همچنان تحت پوشش قرار دارند و هزينه ازدواج مجدد به زنان سرپرست خانوار پرداخت مي‌شود.

به اعتقاد جاور وكيل حقوقي، باتوجه به پيامدهايی كه ازدواج پيشين اين زنان برای آنها داشته، مسئولان بايد ضمانت‌های اجتماعی برای آنها به‌وجود بياورند. او با اشاره به گفته‌های معاون حقوقی رئيس‌جمهور كه خواستار ايجاد جايگاه قانونی برای ازدواج زنان سرپرست خانوار شده، مي‌گويد: «قانون اگر ضمانت نداشته باشد، دردی از زنان سرپرست خانوار را درمان نمي‌كند

او با توجه به شرايط شكننده و آسيب‌پذير اين قشر از جامعه، ورود مراكز خصوصی به مقوله ازدواج آنها را باعث سوءاستفاده افراد و مراكز فرصت طلب مي‌داند: «اين زنان فاقد تحصيلات و مهارت‌های لازم برای داشتن يک زندگی مناسب هستند و رضايت فردی از زندگی ندارند و نرخ آسيب‌پذيری آنان از زندگی بسيار بالاست.اين زنان اغلب ناچار به پذيرش چند نقش بدون داشتن مهارت‌های لازم هستند و از ضعف در مبانی اعتقادی رنج مي‌برند.» از سوی ديگر بايد شرايط فرزندان زنان خانوار را در ازدواج مجدد آنان در نظر گرفت تا اين ازدواج‌ها،سرنوشت فرزندان آنها را در هاله‌ای از ابهام نبرد. جمعيت يک ميليون و ۴۰ هزار نفری زنان سرپرست خانوار امداد ۸۰۰ هزار فرزند يتيم را تحت پوشش خود دارند که اين فرزندان در آينده وارد جامعه مي‌شوند.

بنابراين مسائل زنان سرپرست خانوار زمانی تشديد می شود که توان تربيت فرزندان را نيز نداشته باشند؛ در اين شرايط وضعيت فرزندان به مراتب حساس تر می شود، دختران اين خانوار‌ها معمولا در سنين کم وارد روابط عاطفی و رفتارهای جنسی معيوب مي‌شوند.

 

۲۴اسفند: ۸۵ درصد بيمارستان‌های تهران فرسوده است

تابناک

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: 85 درصد بيمارستان های تهران فرسوده است و جديدترين بيمارستان تهران، شش تا هفت سال پيش ساخته شده است.

به گزارش ايرنا، مرضيه وحيددستجردي، روز چهارشنبه در مراسم كلنگ زنی طرح بيمارستانی 540 تخت خوابی شهدای تجريش افزود: به عنوان مثال بيمارستان سينا دارای 130 سال قدمت، شهيد 'علی اكبر آباد' بيش از 90 سال و شهدای تجريش بيش از 50 سال قدمت دارد.

وی ادامه داد: چنانچه زلزله ای در تهران رخ دهد اولين مكان هايی كه تخريب می شود، بيمارستان ها است درحالی كه بيمارستان ها، نخستين مراكزی هستند كه بايد در مواقع بحران به ويژه در زلزله به ارايه خدمات بپردازند.

وزير بهداشت با بيان اينكه 14 تا 15 درصد جمعيت كشور در تهران ساكن هستند، خاطرنشان كرد بايد خدمات خوبی به شهروندان تهرانی در مراكز درمانی ارايه شود و نبايد بيمارستان ها بيش از 50 تا يكصد سال قدمت داشته باشد.

دستجردی در بخش ديگری از سخنانش گفت: براساس برآورد منابع فيزيكی وزارت بهداشت، بازسازی و مقاوم سازی هر بيمارستاني، 120 درصد هزينه در برخواهد داشت بنابراين ناگزير هستيم به سمت ساخت بيمارستان های جديد در تهران پيش برويم.

وی افزود: ظرف دو سال و نيم گذشته پا به پای وزارت مسكن و شهرسازی پيش رفته ايم و مجوز ساخت تعدادی بيمارستان در تهران را اخذ كرده ايم.

وزير بهداشت گفت: به عنوان مثال هم اكنون مجوز ساخت 11 بيمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی در كميسيون ماده 215 اخذ شده است.

دستجردی ادامه داد: 35 هزار تخت بيمارستانی در نقاط مختلف كشور در دست ساخت است و تا پايان امسال نزديك به 18 هزار تخت بيمارستانی به بهره برداری می رسد.

وی با بيان اينكه هر هفته يك بيمارستان يا يك بخش جديد افتتاح می شود، اظهار داشت: بيش از 77 هزار تخت بيمارستانی نيز در دست ساخت، طراحی و مطالعه است تا جايگزين بيمارستان های قديمی و فرسوده شود.

 

۲۴اسفند: ۳۸۹ هزار و ۷۵۴ تومان حداقل دستمزد کارگران تعيين شد

مهر

عضو شورای عالی کار در گفتگو با مهر گفت: شورای عالی کار متشکل از نمايندگان کارگري، کارفرمايی و دولت در نشست امروز بعدازظهر چهارشنبه خود که با حضور وزير کار و امور اجتماعی برگزار شد، حداقل دستمزد سال آينده ميليونها کارگر و مشمول قانون کار را تعيين و تصويب کرد.

سيد حمزه درواری افزود: بر پايه اين گزارش، حداقل دستمزد سال 91 که بايد از سوی بنگاه‌ها و واحدهای توليدی مختلف کشور اجرا شود، به ميزان 389 هزار و 754 تعيين و تصويب شد. آخرين حداقل دستمزد در اسفندماه سال 89 به تصويب شورای عالی کار رسيده بود که ميزان آن برای اجرا در سال جاری 330 هزار و 300 تومان بود.

وی اظهارداشت: در همين حال، بن نقدی کارگری هم از 28 به 35 هزار تومان افزايش يافت، ضمن اينکه پايه سنواتی روزانه 250 تومان تعيين شد. براساس مصوبه شورای عالی کار، ميزان افزايش دستمزد ساير سطوح درآمدی 7 درصد به اضافه روزانه 12 هزار و 93 ريال تعيين شد.

عضو شورای عالی کار اعلام کرد: در اين جلسه حق مسکن 10 هزار تومان، حق اولاد برای دو نفر 77 هزار و 940 تومان و حداقل دريافتی هر کارگر در مجموع 512 هزار و 640 تومان توافق شد.

به گزارش مهر، مرکز آمار ايران در جديدترين گزارش خود به شورای عالی کار، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه امسال را 26.5 درصد اعلام کرده بود.

پيشنهاد غير رسمی دولت در اين جلسه افزايش حدود 18 درصدی حداقل دستمزد سال آينده کارگران بود. البته پيشنهاد کارگران افزايش 42 درصدی و کارفرمايان افزايش 12 درصد حداقل دستمزد سال آينده بود که در نهايت بر سر افزايش 18 درصدی آن در جلسه بعدازظهر امروز شورای عالی کار توافق شد.

در همين حال، نمايندگان کارفرمايان در اين جلسه با انتقاد از واردات بی رويه کالا به کشور، تضعيف توليد داخلی را نتيجه اين امر عنوان و اعلام کردند که به همين دليل، توانايی افزايش بيش از حد دستمزد برای سال آينده را ندارند.

نمايندگان کارگران هم در اين جلسه اصرار و تاکيد داشتند که ماده 41 قانون کار - افزايش دستمزدها براساس نرخ تورم و سبد معشيتی خانوار - به صورت دقيق اجرا شود.

نمايندگان کارگران برخلاف نظر کارفرمايان مي‌گويند سهم هزينه‌های دستمزد از کل هزينه های کارفرمايان تنها 8 درصد است. برهمين اساس، ادعای عدم توانايی کارفرمايان برای افزايش مزد 91 غيرواقعی است.

 

۲۴اسفند.بينندگان ماهواره: تهران ۶۵ درصد، قم ۴۰ درصد

 

کلمه

يکی از پژوهشگران شبکه های ماهواره ايی در نشستی در قم گفته است: طبق آخرين آمارها حدود ۶۵ درصد مردم تهران و ۳۰ الی ۴۰ درصد شهرهای ديگر و حتی قم، از ماهواره استفاده مي‌کنند.

محمدرضا خوشرو از پژوهشگران عرصه شبکه‌های ماهواره اي، در نشست علمی آسيب شناسی شبکه‌های ماهواره ای که به همت گروه تبليغ و ارتباطات مؤسسه علوم انسانی جامعة العلوم قم در محل سالن اجتماعات اين مؤسسه علمی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر بيشترين شبکه‌های ماهواره ای دنيا از کشور آمريکا مديريت مي‌شوند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، وی افزود: هم اکنون ۳ در صد از جمعيت آمريکا يهودی هستند که همين جمعيت اندک، ۹۰ درصد دست اندرکاران رسانه ای آمريکا را تشکيل مي‌دهند.

پژوهشگر گروه تبليغ و ارتباطات مؤسسه علوم انسانی جامعة العلوم با بيان اين که کميته صلح در آمريکا تنها راه تغيير رژيم در ايران را جنگ نرم به جای جنگ سخت دانسته است، گفت: هدف عمده دنيای غرب در جنگ نرم، شخصيت‌های دانشگاهي، روشنفکران متمايل به تفکرات غربي، صاحب نظران مذهبی جوان، روزنامه نگاران ميانه رو، فعالان اجتماعي، گروه‌های زنان فعال در مبارزات برابری جنسيتی هستند.

 

۲۴اسفند: نماينده مجلس: ۴ هزار متخصص وزارت نفت پناهنده شده‌اند

انتخاب

ايلنا نوشت :عباسی نماينده رودسر و املش در مخالفت با حذف کلمه وزارت نفت گفت: اکنون ۴ هزار متخصص وزارت نفت به کشورهای خارجی پناهنده شده و در آنجا مشغول به کار هستند، در حالی که مي‌شود اين متخصصين را با افزايش حقوقشان در کشور برای خود نگاه داريم.

 

 

۲۸اسفند: ۸۳ فوتي، ۶۲۱ زخمی در تصادف های هفته آخر سال

مهر

مرکز هدايت عمليات بحران اورژانس کشور از کشته شدن 83 نفر و جراحت 621 نفر در تصادف رانندگی آخرين هفته سال 90 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام اورژانس کشور، از 20 تا 26 اسفند 90 در مجموع 176 تصادف رخ داد که منجر به ماموريت 260 آمبولانس مرکز حوادث و فوريتهای پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به محل حوادث برای انتقال 621 مجروح و 83 کشته اين حوادث شد.

بنا بر اين گزارش 8 کشته و 82 مجروح اين آمار مربوط به روز جمعه 26 اسفند 90 است.

حوادث مذکور مربوط به حوادث ويژه ترافيکی است که در آن حداقل 5 نفر کشته و مجروح وجود دارند.

بر اساس آنچه تاکنون مرکز هدايت عمليات بحران اورژانس کشور، آخرين هفته سال 90 يکی از هفته های پربرخورد خودروها با آمار بالای مجروحان و کشته ها بوده است.

۲۶اسفند:مرگ روزانه 10 معتاد در کشور/کشف هر ساعت 50 کيلو مواد مخدر

آفتاب: مصرف شيشه و کراک به دنبال مقابله نهادهای مسئول و هشدار رسانه‌ها کاهش يافته و موجب شکست قاچاقچيان کراک و توليدکنندگان شيشه شده است. اما کارشناسان از دست به کار شدن مافيا برای جايگزين کردن هروئين و عرضه گسترده آن در کشور خبر مي‌دهند.

 

در سال‌های اخير ستاد مبارزه با مواد مخدر، نيروی انتظامي، بهزيستي، شهرداريها، رسانه ها، کارشناسان و مسئولان پزشکی قانونی در مورد مضرات مصرف مواد مخدر شيشه و کراک همواره هشدار داده‌اند که نتيجه آن تا اندازه‌ای موجب وحشت معتادان در استفاده از مخدرهای صنعتی شده است. از اين رو مافيای مواد مخدر که با کاهش تقاضا روبرو شدند تصميم به کاهش قيمت مخدرهای صنعتی در کشور گرفتند.

کشف هر ساعت 50 کيلو مواد مخدر در کشور

مرگ روزانه 10 معتاد در کشور

گفته ها و هشدارهای کارشناسان در حالی است که بر اساس گزارش نيروی انتظامی در 9 ماهه سال جاری 330 هزار کيلوگرم مواد مخدر کشف شده که در اين مدت 1600 باند متلاشی شده و 200 هزار فروشنده مواد مخدر دستگير شده اند.

همچنين سازمان پزشکی قانونی کشور هم اعلام کرده است روزانه 10 معتاد در کشور به دليل سوء مصرف مواد مخدر جان خون را از دست می دهند که سهم تهران روزانه 3 معتاد است.

 

۲۶اسفند:سلامت ميليون‌ها ايرانی درگير ريزگردهای عربی/لرستان:۸۱ روز آلوده در سال ۹۰

 

آفتاب: سه روز است که لرستانيها نتوانسته اند آسمان آبی اين ديار را از زير گرد و غبار مشاهده کنند تا زاگرس زيبا، اين روزها زير سايه ريزگردهای عربی تنگی نفس بگيرد و سلامت ميليونها ايرانی درگير گرد و غبار شود.

ريزگردها در يک دهه اخير بيش از 20 استان کشور را درگير خويش کرده‌اند تا بدين ترتيب سلامتی بيش از ميليونها ايرانی با تبعاتی چون بيماريهای حاد تنفسي، قلبی و عروقی دست به گريبان باشد.

 

 

 

۲۶اسفند : روز جهانی ايدز از تقويم رسمی ايران حذف شد/روزانه ۵ نفر در ايران مبتلاشده اند

صدای آلمان

 

شورای عالی انقلاب فرهنگي، روز جهانی ايدز را به دليل عدم "شمول کشوری" از تقويم رسمی ايران حذف کرد. دستکم در سه ماه نخست سال جاري، روزانه پنج نفر در ايران به ويروس بيماری ايدز آلوده شده‌اند.

با تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأييد محمود احمدي‌نژاد به عنوان رئيس اين شورا، روز جهانی ايدزاز متن تقويم رسمی ايران حذف شد. اين روز (۱۰ آذر/ اول دسامبر) به پيشنهاد وزارت کشور در زمان رياست جمهوری محمد خاتمي، از سال ۱۳۸۴ وارد تقويم رسمی کشور شده بود.

 

نگرانی وزير بهداشت از "آتشفشان" بيماری ايدز

 

شمار مبتلايان به ايدز در ايران، علي‌رغم عدم انتشار آمار روشن توسط مقامات مسئول، افزايش چشمگيری داشته است. وزارت بهداشت شمار مبتلايان به ويروس ايدز در ايران را ۲۳ هزار نفر اعلام کرده و همزمان از احتمال آمار پنج برابری اين رقم برای موارد ناشناخته مبتلايان به ايدز خبر داده است.

نگرانی در مورد رشد اين بيماری تا جايی پيش‌رفته است که ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران آذرماه سال جاری اعلام کرد آزمايش ايدز برای سربازان اجباری مي‌شود.

پيش از انتشار اين خبر دکتر هنگامه نامداري‌تبار، يکی از کارشناسان اين وزارت‌خانه در حاشيه آخرين همايش برنامه کشوری استراتژيک ايدز در آبان‌ماه در مشهد گفته بود: «پيش‌بينی مي‌شود تعداد افراد مبتلا به ايدز، با توجه به افراد شناسايي‌نشده، به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر افزايش يابد

 

بي‌توجهی به نياز فرهنگ‌سازی در قشرهای مختلف جامعه

 

بنابر گزارش انجمن ايدز ايران در سال ۱۳۸۹، بيش از ۶۶ درصد موارد ايدز از طريق اعتياد تزريقي، بيش از ۲۱ درصد از طريق برقراری روابط جنسی و ۲ و نيم درصد انتقال از مادر مبتلا به کودک بوده است.

اين گزارش مي‌افزايد در سه ماه اول سال جاری ۴۶۰ مورد جديد ابتلا به ايدزشناسايی شده که به معنای ۵ مورد در هر روز است. کارشناسان اين انجمن، فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی را مهمترين گام در راه مبارزه با گسترش بيماری ايدز مي‌دانند. اين بيماری در نقاط محروم کشور رشد نگران‌کننده‌ای داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آذر ماه سال جاری آمار ابتلا به ايدز در ميان زنان استان سيستان و بلوچستان را ۲ برابر بيشتر از ميانگين کل کشور اعلام کرد. به گفته دکتر محمد مهدی طباطبايی اين آمار در ميان کودکان استان حتی ۳ برابر بيشتر از ميانگين کشوری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان "شرايط فرهنگی و ترددهای غيرقانونی به کشورهای همسايه" و "چند همسری بودن" مردان مبتلا به ايدز را دليل افزايش آمار بيماری ايدز ميان زنان و کودکان دانست و خواستار ارتقای آموزش‌های رفتاری در اين استان شده است.

با اين حال رضا يعقوبي، معاون شورای عالی ‌انقلاب فرهنگی چهارشنبه ۲۴ اسفند (۱۴ مارس) در مورد حذف روزجهانی ايدز از تقويم رسمی کشور به روزنامه اعتماد گفته است: «در كل كشور حداكثر ۲۰ هزار بيمار مبتلا به ايدز داريم كه شامل تاكيد آيين‌نامه مبنی بر شمول كشوری نمي‌شود

 

۲۵اسفند : 'صادرات نفت ايران تا اواسط سال ۴۰ درصد کاهش خواهد يافت'

بی بی سی

 

سازمان بين المللی انرژی پيش بينی کرده است که صادرات نفت ايران تا اواسط ۲۰۱۲ روزانه هشتصد هزار بشکه کاهش خواهد يافت که معادل افتی ۴۰ درصدی خواهد بود.

البته اين به شرطی است که ايران نتواند جايگزينی برای نفت صادراتی خود به اروپا که تحريم هايش عليه نفت ايران به زودی اجرا خواهد شد پيدا کند.

اين درحالی است که ميزان جهانی تقاضا برای نفت امسال به ميزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزايش خواهد يافت.

سازمان بين المللی انرژی می گويد که تقريبا کليه خريداران نفت ايران به دليل تحريم ها از واردات خود از ايران خواهند کاست.

اين نهاد همچنين گفته است که نفت صادراتی ايران در فاصله ماه های نوامبر تا فوريه از دو ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه به کمتر از دو ميليون بشکه در روز کاهش يافته است.

اما وزير نفت ايران گفته است که صادرات کشورش نسبت به سال گذشته تغييری نکرده.

اما اين تنش از عوامل افزايش بهای نفت عنوان می شود که اخيرا از بشکه ای ۱۲۵ دلار تجاوز کرده است

۲۲اسفند  :کاهش ۴۳ درصدی تيراژ کتاب در يک دهه

دويچه وله

 

وضعيت نشر کتاب در ايران بحرانی است و اين بحران هر سال عميق‌تر مي‌شود. مطابق آمار رسمي، تيراژ متوسط کتاب از بيش از ۵۲۰۰ نسخه در سال ۱۳۸۰ به کمتر از ۳ هزار نسخه در سال ۹۰ سقوط کرده است.

حدود سه سال پيش علی اکبر اشعری رئيس وقت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ايران اعلام کرد که سرانه‌ی مطالعه‌ی غير درسی ايرانيان در شبانه‌روز ۲ دقيقه بيشتر نيست که با افزودن زمان درس خواندن به آن، به ۶ دقيقه مي‌رسد.

اين آمار که با تبليغات رسمی در مورد دست يافتن به قله‌های دانش ناهمخوان بود با واکنش تند مسئولان، به ويژه متوليان اصلی امور کتاب و کتابداری روبرو شد. آمار نشر کتاب در سال ۱۳۹۰ و مقايسه آن با سال‌های پيش نشان مي‌دهد سرانه مطالعه بايد از اين نيز کمتر شده باشد.

 

سرانه مطالعه، دو دقيقه يا دو ساعت؟

 

برخلاف آنچه آمار رسمی گويای آن است، رشد سرانه مطالعه در ايران در اظهارات و ادعاهای مسئولان شتابی حيرت‌انگيز پيدا کرده است. منصور واعظي، دبير کل نهاد کتابخانه‌های عمومی ‌کشور مي‌گويد که هر ايرانی به طور متوسط ۱۸ دقيقه در روز مطالعه‌ی غير درسی و غير کاری مي‌کند و در اين رقم مطالعه‌ی قرآن و کتاب‌های مذهبی محاسبه نشده است.

وزير ارشاد محمد حسينی هم تابستان ۱۳۹۰ ميزان سرانه مطالعه‌ی کتاب‌های غيردرسی را با اندکی احتياط بين ۱۲ تا ۱۸ دقيقه اعلام کرد و گفت، اگر زمان خواندن دعا و روزنامه و مجله را هم به اين رقم اضافه کنيم سرانه مطالعه در ايران به ۷۶ دقيقه مي‌رسد.

اندکی پس از اين سخنان جواد حسينی فرماندار مشهد در گردهمايی اعضای انتصابی انجمن کتابخانه‌های عمومی اين شهر سرانه مطالعه ايرانيان را به ۹۵ دقيقه ارتقا داد.

محمد سالاري، مدير کل دفتر برنامه‌ريزی و مطالعات فرهنگی و کتابخوانی نيز در اين مسابقه گام بعدی را بلندتر برداشت و مدعی شد آمار دو دقيقه‌ای سياه‌نمايی است و سرانه مطالعه هر ايرانی در واقع به دو ساعت مي‌رسد.

 

کاهش منظم تيراژ و تعداد کل کتاب‌ها

 

مطابق آمار رسمی تعداد کل کتاب‌هايی که هر سال به بازار عرضه شده روندی نزولی دارد و اين روند در پنج سال گذشته کاهشی چشمگير را نشان مي‌دهد. در سال ۱۳۸۵ از حدود ۵۳ هزار و ۵۰۰ عنوان نزديک به ۲۲۸ ميليون و ۶۰۰ هزار نسخه کتاب وارد بازار شده است. در سال ۸۹ تعداد عنوان‌ها ده هزار افزايش داشته اما مجموع کتاب‌هايی که منتشر شد ۳۰ ميليون نسخه کمتر شده است.

به عبارت ديگر به رغم افزايش قابل توجه عنوان‌های جديد حجم متونی که برای مطالعه در اختيار شهروندان قرار گرفته، کمتر شده است. تعداد متوسط صفحه‌های يک کتاب نيز از ۲۵۲ به ۲۳۵ صفحه در سال ۹۰ تنزل پيدا کرده است. آمار خانه کتاب حکايت از آن دارد که تيراژ متوسط کتاب که ده سال پيش ۵ هزار ۲۳۴ نسخه بوده در يک روند کاهشی منظم در سال جاری به ۲۹۹۲ نسخه رسيده است.

 

کاهش ۱۲ درصدی متون چاپی

 

مسئولان دولتی ادعا مي‌کنند که افزايش شمار عنوان کتاب‌های منتشر شده بيانگر بالارفتن سطح مطالعه در جامعه است. دو برابر شدن تعداد عنوان‌ها در يک دهه‌ی گذشته نيز در نظر اول فريبنده است، اما همانگونه که در آمار خانه کتاب پيداست تعداد کتاب‌هايی که در اختيار خوانندگان احتمالی قرار گرفته مدام کمتر مي‌شود.

يکی از شيوه‌های مرسوم محاسبه‌ی سرانه‌ی مطالعه در نظر گرفتن تعداد صفحه‌های چاپ شده به نسبت جمعيت است. بر اساس داده‌های مرکز آمار ايران در يک دهه‌ی گذشته حدود ده ميليون نفر به جمعيت ايران اضافه شده است. از سوی ديگر شمار کل صفحه‌های کتاب چاپ شده از سال ۸۲ تا امسال نزديک به ۱۲ درصد کمتر بوده.

اگر يکی از شاخص‌های مهم مطالعه غيردرسی را کتاب‌های ادبی در نظر بگيرم، آمار مربوط به اين حوزه نيز شاهدی بر کاهش ميزان مطالعه است. تيراژ متوسط کتاب‌های ادبی در يک دهه گذشته از ۵۰۶۸ به ۲۰۲۰ نسخه در سال ۹۰ تنزل پيدا کرده است. تعداد کل کتاب‌های چاپ شده نيز در ده سال گذشته به رغم افزايش جمعيت و دوبرابر شدن عنوان کتاب‌ها افزايش محسوسی نداشته است.

در کنار آمار رسمی شواهد ديگری نيز وجود دارد که بيانگر وضعيت بحرانی نشر در ايران به ويژه در سال‌های اخير است. دی ماه سال جاری کتاب‌فروشان و ناشران خيابان کريم‌خان در ديدار با شهردار منطقه ۶ تهران از تعطيل شدن ۱۰۰ کتاب‌فروشی پايتخت در يک سال گذشته خبر دادند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©