Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ برابر با  ۲۵ فوريه ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰  برابر با ۲۵ فوريه ۲۰۱۲
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۸۴)

۵اسفند ۱۳۹۰ـ ۲۴ فوریه ۲۰۱۲

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

سهم زنان از اشتغال صنعتى فقط 8.5 درصد

در ۲۴ ساعت گذشته:۸۱ تصادف با ۱۳ کشته و ۱۰۷ مجروح

ايران ۱۵۵ امين کشور در رتبه‌بندی جهانی سرعت دانلود اينترنت

شاخص های تکان دهنده:نسبت معتادان پرخطر ظرف ۶ سال از ۱۸ به ۴۹ درصد/کاهش حيرت انگيز بهای هروئين/افزايش زنان معتاداز ۴ به ۱۳...

۷۰ هکتار از جنگل‌های لرستان سوخت / ۹ هزار هکتار از اراضی گلستان زير آب رفت

يک ‌سوم بيکاران در ايران مدرک دانشگاهی دارند

بدهى چايكاران باز هم پرداخت نشد/ آينده چای و چايکار در آستانه نابودی

مرگ ۱۷ هزار و ۶۴۲ ايرانی در ۱۰ ماه به دليل تصادف/۲۵۷ هزار و ۶۰۲ مصدوم

۴۵۰۰ کودک سرطانی در کشور/ ۴۰ ميليون تومان هزينه داروی يک کودک

شورای عالی کار به علت عدم در نظر گرفتن نرخ سبد هزينه در تعيين مصوبه مزدی کارگران جرات ارائه قيمت نرخ سبد هزينه خانوار کارگری را ندارد

تنها ۱۰ درصد دستمزدها, دو سوم کار جهان را زنان انجام می دهند

 

۵اسفند : سهم زنان از اشتغال صنعتى فقط 8.5 درصد!

 

ايلنا: نتايج آخرين آمارگيرى انجام شده نشان داد سهم صنعت از كل اشتغال موجود در كشور به 34.2 درصد رسيده است كه مردان 91.5 و زنان 8.5 درصد از اشتغال صنعتى را دارا هستند.

براساس نتايج طرح‌ آمارگيرى نيروى كار كشور در پاييز 1390 در اين فصل در مجموع شش ميليون و 855 هزار و 694 نفر از كل نيروهاى كارى كشور در بخش صنعت فعال بودند.

از اين تعداد 91.5 درصد معادل شش ميليون و 275 هزار و 414 نفر مرد و 8.5 درصد معادل 580 هزار و 280 نفر زن بودند.

همچنين از تعداد كل شاغلان در بخش صنعت پنج ميليون و 84 هزار نفر و 662 نفر معادل 74.2 درصد در نقاط شهرى و يك ميليون و 771 هزار و 32 نفر معادل 25.8 درصد در نقاط روستايى فعال بودند.

سهم صنعت از كل اشتغال كشور در فصول بهار و تابستان سال جارى به ترتيب 31.8 و 33 درصد اعلام شده بود.

 

 ۵اسفند : در ۲۴ ساعت گذشته:۸۱ تصادف با ۱۳ کشته و ۱۰۷ مجروح

ايلنا: ۸۱ فقره تصادف در ۲۴ ساعت گذشته راه‌های کشور ۱۳ کشته و ۱۰۷ مجروح بر جای گذاشت.

رئيس مرکز نظارت و کنترل ترافيک پليس راهور در رابطه با تصادفات ۲۴ ساعت گذشته راه‌های کشور به خبرنگار ايلنا گفت: «در اين مدت ۱۲ فقره تصادف فوتی و ۶۹ فقره تصادف جرحی توسط پليس راه به ثبت رسيده است

"رضا سلبی" افزود: «تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توجه به جلو هر کدام با آمار ۱۹ فقره‌ای بيشترين دليل تصادفات گزارش شده‌اند

 

 ۵اسفند: ايران ۱۵۵ امين کشور در رتبه‌بندی جهانی سرعت دانلود اينترنت

تابناک

بر اساس جديدترين نمودار منتشر شده توسط وب سايت "نت‌ايندکس" در خصوص متوسط سرعت دانلود اينترنت خانگی در ميان 172 کشور جهان، ايران در جايگاه 155 ام قرار گرفت.

به گزارش تابناک ، اين رتبه بندی بر اساس ميليون‌ها تستی که برای بررسی متوسط سرعت دانلود اينترنت در کشورهای مختلف جهان توسط وب سايت Speedtest.net انجام مي‌شود در بازه‌های زمانی 30 روزه مورد بازبينی قرار مي‌گيرد.

بر اساس جدولی که از 23 آگوست 2009 تا 23 فوريه 2012 سرعت اينترنت در کشورهای مختلف مورد ارزيابی قرار گرفته است، ايران با سرعت اينترنت Mbps 1.37 نتوانسته‌است رتبه‌ای بالاتر از 155 ام جهان کسب کند.

در اين جدول کشورهای کره جنوبی با سرعت دانلود Mbps 33.04 در جايگاه نخست، ليتوانی با سرعت دانلود Mbps 31.91 در جايگاه دوم و لتونی با سرعت دانلود Mbps 26.74 در رتبه سوم دنيا قرار گرفته‌اند.

در اين رتبه بندي، سنگاپور در جايگاه 7 ، آلمان 23 ، ژاپن 25 ، آمريکا 31 ، قرقيزستان 39 ، امارات 42 ، ترکيه 58 ، چين 64 ، عربستان 71 ، آنگولا 83 ، عمان 91 ، مالزی 94 ، تاجيکستان 130 ، هند 137 ، پاکستان 146 ، عراق 153، تانزانيا 156 ، ازبکستان 154 و نهايتا ايران در جايگاه 155 دنيا قرار دارند.در انتهای اين ليست کشورهای بوليوی و ساحل عاج به چشم مي‌خوردند.

گفتنی است در نموداری که پيش از اين در تاريخ ۱5سپتامبر 2011 توسط "نت‌ايندکس" در خصوص متوسط سرعت دانلود اينترنت خانگی منتشر شده بود، ايران در ميان ۱۷۰ کشور جهان در جايگاه آخر يعنی رتبه ۱۷۰ام جهان قرار گرفته بود

.

 ۵اسفند : شاخص های تکان دهنده:نسبت معتادان پرخطر ظرف ۶ سال از ۱۸ به ۴۹ درصد/کاهش حيرت انگيز بهای هروئين/افزايش زنان معتاداز ۴ به ۱۳...

 

آفتاب: شاخص‌های مربوط به مصرف مواد مخدر در کشور از فاجعه ای بی سابقه در شش سال اخير حکايت دارد.

بر اساس تحقيقات گسترده صورت گرفته در زمينه اعتياد در کشور ، نسبت معتادان پرخطر ظرف 6 سال گذشته از 18 درصد به 49 درصد رسيده است.

بنابراين گزارش، از ابتدای انقلاب تا سال 1384، درصد معتادان پرخطر که از مواد مخدر خطرناکتری نظير هروئين در مقايسه با ساير مواد مخدر نظير ترياک، حشيش و ماری جوانا استفاده می کردند، کمتر از 18 درصد يعنی حدود يک ششم معتادان بود، اما ظرف 6 سال گذشته اين نسبت از يک ششم به نصف رسيده است؛ يعنی حدود سه برابر شده است.

از سوی ديگر قيمت مواد مخدر پرخطر نيز با کاهش عجيبی مواجه شده و ظرف 6 سال گذشته، از حدود 180 ميليون تومان برای يک کيلوگرم هروئين، به حدود 4 ميليون تومان برای يک کيلوگرم مواد مخدر صنعتی خالص نظير شيشه رسيده است که اين کاهش وحشتناک قيمت، بر گستره مصرف و ميزان مصرف معتادان از اين ماده مخدر بسيار خطرناک اثر گذار است.

از سوی ديگر، توزيع جنسی و سن معتادان نيز تغييرات عجيبی پيدا کرده است، نسبت معتادان دختر و زن به کل معتادان از 4 درصد در سال 1384 به 13 درصد در سال 90 رسيده است که سه برابر شدن آن را نشان می دهد که طبعا اين تاثير در افزايش جرائم اخلاقی و فحشا نيز اثر مستقيمی خواهد داشت.

کاهش سن معتادان و مبتلا شدن قشر نوجوان و جوان به اين بلای خانمانسوز نيز از ديگر تغييرات تکان دهنده در سالهای اخير می باشد.

به گزارش بازتاب، تغيير مهم ديگر در رابطه با اعتياد، تغيير شيوه تامين مواد مخدر می باشد؛ تا سال 1384 حدود دو سوم مواد مخدر مصرفی در داخل کشور، از خارج وارد می شد و تنها يک سوم در داخل توليد می شد که اکنون نه تنها اين الگو بر هم خورده است و بخش عمده مصرف در داخل کشور توليد می شود، بلکه ايران به يکی از مبداهای قاچاق مواد مخدر تبديل شده و بيش از 500 نفر از اتباع ايران به اتهام قاچاق مواد مخدر، در ساير کشورها بويژه به شرق آسيا در زندان به سر می برند.

۴اسفند: ۷۰ هکتار از جنگل‌های لرستان سوخت / ۹ هزار هکتار از اراضی گلستان زير آب رفت

آفتاب: مديرکل مديريت بحران استان گلستان با بيان اينکه در بارشهای شديد برف امسال تلفات جانی نداشتيم. گفت: 9 هزار هکتار از اراضی استان زير آب رفته است.

وی تاکيد کرد: لايروبی رودخانه ها نياز به منابع دارد، استان مشکلات دارد و ما نيازمند منابع هستيم.

وی گفت: از جمله اقدامات مديريت بحران در سال 90 پيگيری اعتبارات ماده 10 و 12 بود که اين اعتبارات بالغ بر43ميليارد تومان است.

وی افزود: 482 ميليارد تومان اعتبارات تسهيلات مسکن و يک ميليارد و 500 ميليون تومان اعتبارات برای تجهيزاتی چون پمپ بنزين و نانوايی سيار، سردخانه، کاميون، لودر و اردوگاه 50 نفره تخصيص يافته است.

وی اضافه کرد: اختصاص اعتبار برای ايجاد 4 پايگاه آتش نشانی با اعتبار 400 ميليون تومان با اولويت روستاهای حاشيه جنگل نيز از ديگر اقدامان سازمان مديريت بحران استان است.

حسام افزود: در بخش زلزله مقاوم سازی مسکن روستايي، مبادله تفاهم نامه با آموزش و پرورش برای مقاوم سازی 100 مدرسه با اعتبار 300 ميليون تومان به صورت پايلوت در گنبد از جمله اقدامات ما بوده است.

حسام ادامه داد: از مهمترين پروژه های در حال اجرای اين سازمان می توان به فاز يک پايگاه امداد هوايی با اعتبار 2ميليارد تومان ، تشکيل اتاق بحران روستايی با اعتبار 500 ميليون تومان، اجرای پروژهای اضطراری رفع آبگرفتگی بندر ترکمن و گميشان با اعتبار 700 ميليارد تومان، کمک به اجرای خط انتقال برق محوری و کمک به تکميل اردوگاههای قدس استان است.

 

*****

تابناک

 

 

70 هکتار از جنگلهای حفاظت شده استان دچار آتش سوزی شد

 

اين در حالی است که در سالجاری علاوه بر جنگلها و مراتع استان که تحت پوشش اداره کل منابع طبيعی هستند، مناطق حفاظت شده و تحت مديريت محيط زيست لرستان نيز از گزند آتش سوزيها در امان نماندند.

مديرکل حفاظت از محيط زيست استان لرستان در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون بيش از 70 هکتار از مراتع و جنگلهای حفاظت شده اين استان دچار آتش سوزی شده است.

 

آتش سوزی جنگلها در راس مشکلات زيست محيطی لرستان

 

وی با اشاره به وضعيت تخريب جنگلهای استان، عمده ترين مشکلات زيست محيطی لرستان را آتش سوزی جنگلها، تخريب و تجاوز حريم جنگلها و مراتع و شکار و صيد غيرمجاز عنوان کرد.

بازگير با اشاره به ميزان مناطق حفاظت شده استان لرستان بيان داشت: در حال حاضر ميزان مناطق حفاظت شده 6.22 درصد از کل مساحت لرستان است.

اين سخنان مديرکل محيط زيست استان لرستان در حالی مطرح می شود که پيش از اين نيز مديرکل منابع طبيعی استان لرستان از وقوع 74 فقره آتش سوزی طی شش ماه نخست سال جاری در اين استان خبر داده بود.

 

بيشتر آتش سوزيهای سطح لرستان از نوع انسانی است

 

عليرضا احمدوند با بيان اينکه آتش سوزی ها می تواند بين 20 تا 100 درصد به عرصه های استان آسيب برساند، عنوان کرد: بيشتر آتش سوزيهای سطح استان لرستان از نوع انسانی است.

وی همچنين با تقسيم عوامل آتش سوزی انسانی به عمد و غيرعمد، يادآور شد: از دلايل آتش سوزيهای عمدی می توان به دو عامل اصلی اختلافات قومی و طايفه ای و ايجاد آتش سوزی در جنگلها به منظور تصرف اراضی ملی برای زراعت اشاره کرد.

 

بيش از هزار بار جنگلهای زاگرس آتش گرفته است

 

با اين تفاسير يک فعال محيط زيست در خصوص آتش سوزيهای صورت گرفته در زاگرس آمار قابل تاملی دارد. محمد درويش می گويد که سال گذشته 35 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس سوخت که اين ميزان نسبت به رقم نرمال که سالانه 5 هزار هکتار است بيش از 7 برابر افزايش داشته است.

وی با بيان اينکه در سال گذشته بيش از هزار بار جنگلهای زاگرس آتش گرفته است، افزود: به طور تقريبی جنگلهای زاگرس در مدت زمان ياد شده در هر روز شاهد سه بار آتش سوزی بوده اند.

يک کارشناس محيط زيست در اين رابطه می گويد که هر درخت بلوط 50 ساله را تا 200 هزار دلار ارزش گذاری کرده اند که اگر تعداد اصله های درخت بلوطی که در استان لرستان وجود دارد سه ميليون اصله باشد و ارزش اين درختان را با ارزش چند بالگرد که بايد در اين استان قرار بگيرد و قرار نمی گيرد مقايسه کنيم متوجه خواهيم شد که چه سرمايه ای را به خاطر دلايلی مانند کمبود اعتبار و يا عدم داشتن اولويت از دست می دهيم.

 

۲اسفند : يک ‌سوم بيکاران در ايران مدرک دانشگاهی دارند

مردمک:يک نماينده مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در زمينه ايجاد اشتغال، اعلام کرد که در حال حاضر يک سم بيکاران کشور، مدرک دانشگاهی دارند.

محمدرضا خباز، نماينده اصلاح‌طلب مجلس هشتم که برای انتخابات مجلس نهم نيز نامزد شده، در برنامه تلويزيونی «ديروز، امروز، فردا» گفت که وعده دولت برای ايجاد دو ميليون و ۵۰۰ هزار شغل در سال ۹۰ محقق نده است.

محمود احمدي‌نژاد در آخرين روزهای سال ۸۹ گفت که در اين سال دولت يک ميليون و ۶۰۰ هزار شغل ايجاد کرده و در سال ۹۰ نيز دو ميليون و ۵۰۰ هزار شغل ايجاد خواهد کرد. او همچنين وعده داد که با اجرا سياست‌های دولت، تا پايان دوره دهم رياست‌جمهوري، مساله بيکاری به طور کامل رفع خواهد شد.

همان زمان عده‌ای از نمايندگان مجلس و کارشناسان اقتصاد به اين سخنان انتقاد کردند و ادعای ايجاد يک ميليون و ۶۰۰ هزار شغل از در سال ۸۹، بي‌اساس بوده، چرا که رکود در بخش صنعتی و آمارها نشان مي‌دهد که تعداد شغل‌های ايجاد بسيار کمتر از آمار ادعا شده است.

رئيس جمهوری ايران اوايل امسال وعده داده بود که در سال ۱۳۹۰ دو ميليون و ۵۰۰ هزار شغل ايجاد مي‌شود

محمود احمدي‌نژاد، در ميانه مهرماه نيز وعده داده بود که «امسال و سال آينده هر سال ۲.۵ ميليون شغل در کشور ايجاد خواهيم کرد به‌طوری که تا پايان سال آينده پديده زشتی به نام بيکاری نخواهيم داشت».

اما با گذشت نزديک به ۱۱ ماه از آغاز سال ۹۰، اخبار اميدوار‌کننده‌ای از ايجاد فرصت‌های شغلی به گوش نرسيده است.

گزارش‌های منتشر شده نيز حکايت از آن دارد که شمار بيکاران در ايران که حدود ۷۰ درصد جمعيت آن را افراد زير ۳۵ سال تشکيل مي‌دهند، از مرز ۲.۷ ميليون نفر گذشته است.

همچنين آخرين آماری که از سوی مرکز آمار ايران به‌طور رسمی منتشر شد، نرخ بيکاری در کل کشور را ۱۴.۶ درصد نشان مي‌داد.

البته اين آمار با اين تعريف محاسبه شده که اگر کسی حتی يک ساعت هم در هفته کار کند، شاغل به حساب مي‌آيد.

نرخ بيکاری و اعلام آمارهای متفاوت در اين ارتباط در سال‌های گذشته انتقاد شماری از کارشناسان و نمايندگان مجلس را به دنبال داشته است.

دی ماه امسال مرکز آمار ايران سرانجام نرخ بيکاری پارسال را ۱۳.۵ درصد اعلام کرد؛ اين نرخ بالا‌ترين آمار بيکاری در نه سال اخير است.

پيش‌تر وزارت کار ايران در سکوت مرکز آمار، نرخ بيکاری پارسال را حدود ١٠ درصد اعلام کرده بود که مورد انتقاد نمايندگان مجلس قرار گرفته بود. چون کمتر از برآورد‌ها بود و البته وظيفه وزارت کار انتشار آمار بيکاری نيست.

آمار منتشر شده نشان مي‌دهد که پارسال بالا‌ترين آمار بيکاری را در ۹ سال از دهه ۱۳۸۰ داشته است. نرخ بيکاری ايران در سال ۱۳۸۰ حدود ۱۴ درصد اعلام شده بود که بعد تا حدود ۱۱ درصد کم شد.

اما محمود احمدي‌نژاد همچنان اصرار دارد که هدف‌گذاری ايجاد ۲.۵ ميليون شغل در سال ۹۰ با برنامه‌ريزی و اقدامات کارشناسی انجام شده و اين هدف قابل تحقق است.

اين ادعا اعتراض نمايندگان مجلس را بر انگيخته است. به گونه‌ای که محمدرضا باهنر، نماينده تهران در مجلس از فقدان آمارهای رسمی در کشور انتقاد کرده و گفته است که تحقق وعده دولت در زمينه ايجاد فرصت‌های شغلی در سال جاری نشدنی است.

 

۲اسفند: بدهى چايكاران باز هم پرداخت نشد/ آينده چای و چايکار در آستانه نابودی

ايلنا: در حاليکه وعده‌های دولت مبنی بر پرداخت بدهی چايکاران فقط واژه «وعده» را با خود يدک مي‌کشد اما باز هم بدهی چايکاران که قرار بود روز گذشته پرداخت شود، انجام نشد.

 

نابودی آينده چای و چايکار

 

در اين باره ايرج هوسمی رئيس اتحاديه چايکاران به خبرنگار ايلنا مي‌گويد: اواخر فروردين و اوايل ارديبهشت هر سال فصل بهره بردای از باغ‌های چای است اما با توجه به عدم توانايی مالی چايکاران علی رغم اينکه تنها ۲ ماه تا فصل بهره برداری باقی مانده است حدود ۹۵ درصد از باغ‌های چای دست نخورده مانده‌اند.

 

اين چايکار با اشاره به اينکه تا قبل از سال ۷۲ سازمان چای کشور زيرنظر وزارت بازرگانی بود،اظهار داشت: بعد از سال ۷۲ سازمان چای کشور در اختيار وزارت جهاد داده شد؛ زمانی که سازمان چای زيرنظر وزارت بازرگانی بود، اين وزارتخانه ميزان توليد و واردات را در نظر مي‌گرفت اما بعد از واگذاری سازمان چای به وزارت جهاد، وزارت بازرگانی بدون در نظر گرفتن توليد داخل اقدام به واردات مي‌کرد تا جايی که تا سال تا چند سال پس ازآن حدود ۱۷۰ هزار تن چای در انبار‌ها بود.

اين چايکار با بيان اينکه تنها دو ماه تا فصل بهره برداری از باغ‌های چای باقی مانده است اما حتی خريد تضمينی در سال ۹۱ مشخص نيست با توجه به اينکه چايکاران تک محصولی هستند.

 

 

۱اسفند :مرگ ۱۷ هزار و ۶۴۲ ايرانی در ۱۰ ماه به دليل تصادف/۲۵۷ هزار و ۶۰۲ مصدوم

خبر آنلاين:سازمان پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرد تا پايان دي‌ماه سال 90، 17 هزار و 642 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند.به گزارش خبرآنلاين، اين آمار در مقايسه با 20 هزار و 573 نفری که در مدت زمان مشابه سال گذشته کشته شدند، 14.2 درصد کاهش را نشان مي‌دهد.

از ميان کل کشته‌شدگان تا پايان دی ماه سال 90، 13هزار و 755 نفر از تلفات حوادث رانندگی مرد و سه هزار و 887 نفر از اين آمار زن هستند.

همچنين در بين استان‌ها بيشترين تلفات حوادث رانندگی با هزار و 443 مورد در استان خراسان‌رضوی اتفاق افتاد و پس از آن استان فارس با هزار و 414 و استان تهران با 1400 بيشترين تعداد تلفات حوادث رانندگی را دارند.

همچنين 10 هزار و 761 مورد از تلفات 10 ماه سال جاری در جاده‌های برون‌شهري، پنج‌هزار و 119 مورد در جاده‌های درون‌شهري، يک‌هزار و 627 مورد در جاده‌های روستايی و محل 135 مورد از اين تلفات نامعلوم ثبت شده است.

غير از اين آمار مصدومانی که امسال به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند 14.5 برابر متوفيات حوادث رانندگی هستند، يعنی 257 هزار و 602 مورد مصدوم در ده ماه امسال به مراکز پزشکی قانونی مراجعه داشتند که از اين ميان، 187 هزارو 384 نفر مرد و 70 هزار و 218 نفر زن هستند.

آمار مصدومان 10 ماه امسال هم نسبت به مدت مشابه سال قبل که 275 هزار و 93 نفر بوده، 6.4 درصد کاهش را نشان مي‌دهد.

در دی ماه امسال هزار و 205 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که 960 نفر مرد و 245 نفر زن هستند. آمار تلفات حوادث رانندگی دی ماه (1205 نفر) نسبت به دي‌ماه سال قبل که ‌هزار و 397 نفر جان باختند، 13.7 درصد کاهش دارد.

 

۳۰بهمن: ۴۵۰۰ کودک سرطانی در کشور/ ۴۰ ميليون تومان هزينه داروی يک کودک

مهر

مديرعامل موسسه خيريه محک هزينه درمانی يک کودک مبتلا به سرطان را 20 تا 40 ميليون تومان در مدت چهار سال درمان عنوان کرد و افزود: بيمه‌ها زبربار اين داروها نمي‌روند و تمامی هزينه‌ها را خيرين محک تامين مي‌کنند.

آراسب احمديان در گفتگو با مهر با بيان اينکه بيمارستان محک حدود چهار سال است که در کنار خيريه محک که قدمت 20 ساله دارد فعاليت خود را آغاز کرده گفت: تامين هزينه های بيمارستان محک بر عهده خيريه بوده و امروز با افتخار می توانيم بگوئيم که با حمايت خيرين توانسته ايم درمان کودکان سرطانی را به صورت رايگان بر عهده بگيريم.

 

4400 کودک مبتلا به سرطان تحت پوشش خيريه محک

وی در پاسخ به اينکه خيريه محک چند کودک مبتلا به سرطان را تحت پوشش خود قرار داده است گفت: تعداد کودکان تحت پوشش حدود چهار هزار و 400 نفر هستند که تنها بخشی از آنها در بيمارستان محک بستری بوده و ساير کودکان مبتلا به سرطان در هر بيمارستان کشور که باشند تحت پوشش "محک" قرار می گيرند.

 

95 درصد کودکان مبتلا به سرطان کشور تحت حمايت خيريه هستند

 

مديرعامل موسسه خيريه محک در مورد آمار مربوط به کودکان مبتلا به سرطان در ايران گفت: اين آمار را تنها وزارت بهداشت مجاز به اعلام آن است ولی تا جايی که من می دانم حدود 95 درصد کودکان مبتلا به سرطان کشور را تحت پوشش داريم.

 

اسکان 200 والدين کودکان مبتلا به سرطان

 

احمديان در مورد ارائه خدمات به والدين کودکان مبتلا به سرطان در محک گفت: والدين کودک پس از مراجعه به خيريه و بيمارستان تحت مشاوره و خدمات فرهنگی و درمانی قرار می گيرند به نحوی که حتی بيمارستان و خيريه محک اسکان والدينی که از راه دور به بيمارستان آمده اند را ديده و هم اکنون حدود 50 والدين کودک اسکان داده شده و در آينده ای نزديک با ساخت مرکز اقامتی در کنار بيمارستان 150 نفر از والدين کودکان در کنار فرزندانشان تا بهبودی کامل اسکان داده می شوند.

 

هزينه 4 سال درمان و داروی يک کودک مبتلا به سرطان 40 ميليون تومان است

 

احمديان اظهار داشت: يک کودک مبتلا به سرطان بايد حدود 4 سال تحت درمان قرار بگيرد و هزينه درمان و تامين داروی اين کودک به طور ميانگين 20 تا 40 ميليون تومان می شود.همچنين با يک حساب ساده می توان اينگونه عنوان کرد "محک" روزانه 20 ميليون تومان هزينه بيمارستان پرداخت می کند.

 

قيمت داروها با نوسات ارز تغيير می کند

 

وی اظهار داشت: مکانيسم تامين داروی کودکان مبتلا به سرطان از داخل کشور است و ما نمی توانيم مستقيم اقدام کنيم. همچنين سالانه حدود 10 تا 25 درصد افزايش قيمت دارو داريم که با تغيير ارز قيمتها هم افزايش می يابد. به عنوان نمونه برای امسال برای تهيه يک دارو برای يک کودک حدود 2/5 ميليون تومان هزينه کنيم.

 

 

۳۰بهمن : شورای عالی کار به علت عدم در نظر گرفتن نرخ سبد هزينه در تعيين مصوبه مزدی کارگران جرات ارائه قيمت نرخ سبد هزينه خانوار کارگری را ندارد

ايلنا: يک فعال کارگری اعلام کرد: فاصله بين درآمد و حداقل معيشت يک خانوار کارگری ۳۷ درصد برآورد شده است.

عليرضا حيدری در گفتگو با خبرنگار ايلنا، ضمن بيان مطلب فوق ياد آور شد: در حال حاضر شکاف بين سبد هزينه مرجع و ميزان حداقل حقوق دريافتی کارگر ۲۵۰ هزار تومان برآورد شده است.

او از افزايش ۴۰ درصدی اقلام مصرفی سبد معيشتی خانوار در سال جاری خبر داد و گفت: نرخ سبد هزينه خانوار کارگری در سال جاری حداقل ۶۹۰ هزار تومان است.

اين فعال کارگری با انتقاد از عدم اجرای بند دو ماده ۴۱ قانون کار تصريح کرد: شورای عالی کار به علت عدم در نظر گرفتن نرخ سبد هزينه در تعيين مصوبه مزدی کارگران جرات ارائه قيمت نرخ سبد هزينه خانوار کارگری را ندارد.

وی با اشاره به گزارش اخير کميته دستمزد مبنی بر وجود اختلاف چند صد هزار تومانی ميان درآمد و هزينه کارگران، گفت: انتظار ترميم اين شکاف را از مسئولان داريم.

 

۳۰بهمن : تنها ۱۰ درصد دستمزدها, دو سوم کار جهان را زنان انجام می دهند

مجله هفته:مارينا کوسارا/ برگردان: بابک پاکزاد : اگر کار در خانه و برای خانواده و همچنين فعاليت های مربوط به باز توليد در اين عرصه را نيز به حساب آوريم، دو سوم کار انجام شده در مقياس جهاني، توسط زنان صورت می گيرد، اين در حالی است که زنان در مقياس جهانی تنها ۱۰ درصد دستمزدها را به خود اختصاص داده اند. ۷۰ درصد فقيرترين اقشار مردم در جهان سوم و دو سوم افراد بی سواد در جهان را زنان تشکيل می دهند. زنان تنها۰/۹۸ درصد دارايی های جهان را در تملک دارند.

برای اقتصاد سرمايه داري، نيروی کار زنان در مقياس جهانی از اهميت بسزايی برخوردار است. نيروی کار زنان ارزان است. بزرگ ترين بخش آن مجانی است و به رايگان عرضه می شود. تنها به ازای ۳۳ درصد کار صورت گرفته از سوی زنان دستمزد پرداخت می شود و مابقی در قالب کارهای مربوط به خانه داری نظير بزرگ کردن فرزندان، مراقبت از همسر و افراد پير و مريض خانواده يا کار در بخش کشاورزی به رايگان انجام می شود.

زنان شاغل عمدتاً در شرايطی نامتعارف کار می کنند. آن ها کم تر از همکاران مردشان دستمزد می گيرند و يا اصلاً از هيچ گونه حمايت اجتماعی برخوردار نيستند و يا از حمايت اجتماعی بسيار اندکی برخوردار می شوند.

 

استثمار در کشورهای استعمار شده پيشين

 

اگرچه در کشورهای سرمايه داری پيشرفته نيز اکثريت زنان نه فقط به خاطر موقعيت طبقاتی بلکه همچنين به دليل جنسيت شان به استضعاف کشيده می شوند اما وضعيت در کشورهای به اصطلاح جهان سوم بسيار بسيار وخيم تر است.

سازمان های مالی و اقتصادی بين المللی نظير صندوق بين المللی پول (IMF) و بانک جهانی نقشی مهم در اين روند ايفا می کنند و از طريق دادن اعتبارات به کشورهای استعمار شده مقروض، آن ها را برای خصوصی سازی دارايی ها و کاهش مزايای اجتماعی و امور زيربنايی تحت فشار قرار می دهند. در نتيجه اصلاحاتی از اين دست، تعداد قابل توجهی از زنان به خارج از حوزه کار و فعاليت های سنتی شان پرتاب شده و مجبور می شوند در شرايطی ناايمن کار کنند. برای مثال در هند ۹۴ درصد زنان کارگر در بخش غيررسمی شاغل اند. در ماکوئيلادوراها يا مناطق آزاد تجاری در آسيا، آمريکای لاتين و آفريقا که تعداد آن ها به بيش از ۷۰ می رسد شرايط کاری غم انگيزی حاکم است حدود ۵/۴ ميليون نفر در سراسر جهان در اين مناطق آزاد کار می کنند که ۹۰ درصد آنان را زنان تشکيل می دهند. کارگران ماکوئيلادوراها در شرايط غيرانسانی برای شرکت های چندمليتی بزرگی نظير Nike و Adidas کار می کنند. کار مزدی در شرايطی وحشيانه، بدون ساعات کاری منظم، بدون حمايت های قانوني، بدون هيچ نوع پرداختی برای اضافه کاري، بدون بيمه های بهداشتی-درمانی و با دستمزدی بسيار پايين از ويژگی های اين مشاغل محسوب می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©