Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۳۰ نوامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۳۰ نوامبر ۲۰۱۱
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۷۵)

۷ آذر ۱۳۹۰ـ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 شغل های کاذب و موقت در آمار دولت لحاظ شده‌اند،

واردات میوه ،

افزايش مرگ بر اثر مسموميت گاز

نرخ بيکاری در تهران

ايران بازار کالای بنجل چينی

مرگ ۳۹۷ نفر در حوادث رانندگی

اخراج  کارگران

آلودگى ناشي‌از مصرف يک‌ميليارد و ۱۰۰ ميليون ليتر مازوت در نيروگاه هاى اصفهان

مراجعه ۲۰ هزار بيمار روانی برای درمان سرپايی

تنها ۱۴ هزار پرستار از ۲۳ هزار...

۵۳ درصد منابع بانک‌ها در دست دو هزار نفر

۷آذر :واكنش فعالان كارگرى به اعلام جزئيات اشتغالزايى در استان ها :شغلهای کاذب و موقت در آمار دولت لحاظ شده‌اند

ايلنا: دبيراجرايی خانه کارگر خراسان رضوی گفت: شغل‌های کاذب و موقت، شغل محسوب نمي‌شوند.

حسين رسولی در گفت‌وگو با خبرنگارايلنا، ضمن انتقاد از آمار منتشر شده توسط دولت مبنی بر ايجاد ۵۷ هزار و۸۹۶ شغل در خراسان رضوی گفت: اين آمار با احتساب دو ساعت کار در هفته و مشاغل کاذب و موقت است که طبيعتا درست نيست.

وی با بيان اين مطلب که شاغل به کسی گفته مي‌شود که هفته‌ای ۴۴ ساعت کار کند، افزود: آمار بيکاران در سطوح مختلف حتی در بين تحصيل کرده‌ها بسيار زياد و قابل توجه است.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی آماربيکاران در بخش کشاورزی و باغداری به دليل خشکسالي‌های سالهای گذشته و واردات بي‌رويه ميوه وساير محصولات کشاورزي، قابل توجه است.

وی افزود: در گذشته ۲۰ الی ۳۰ واحد بحران زا در استان وجود داشت اما هم اکنون همه واحد‌ها دچار بحران شده‌اند.

رسولی از عوامل ايجاد اين بحران‌ها، واردات بي‌رويه، قاچاق کالا، گرانی انرژی و فرسودگی ماشين الات صنعتی را ذکر کرد و ادامه داد: استان خراسان رضوی به علت هم‌جواری با کشورهايی همچون افغانستان، و همچنين با ورود اتباع بيگانه به بازار کار استان همچنان دچار مشکل است.

 

 

۷آذر: واردات ۴۰۰ تن نارنگی و پرتقال از ترکيه

خبرآنلاين: مسئول حوزه کشاورزی بنياد مستضعفان اعتقاد دارد به رغم اعلام ممنوعيت واردات ميوه ظرف دو هفته گذشته 400 تن نارنگی و پرتقال از ترکيه وارد شده است.

اصغر تفضلی هرندي، مسئول حوزه کشاورزی بنياد مستضعفان در نشست کميسيون کشاورزی و صنايع غذايی اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از واردات ميوه گفت: «به رغم اعلام ممنوعيت واردات ميوه ظرف دو هفته گذشته 400 تن نارنگی و پرتقال از ترکيه وارد شده و در بازار عرضه شده که لطمه بزرگی به بازار و ميوه های داخلی وارد کرده است».

مسئول حوزه کشاورزی بنياد مستضعفان ادامه داد: «اين ميوه های وارداتی با قيمتی بين 2200 تا 2500 تومان در بازار عرضه شده و باعث شد تا قيمت مرکبات به شدت کاهش يابد و حتی نارنگی لوکس شمال نيز با 50 درصد کاهش قيمت مواجه شود».

تفضلی هم چنين به سرمای زودرس امسال و بارش برف اشاره کرد و افزود: «سرمای زودرس امسال باعث شده تا در چند استان مثل ايلام، کرمانشاه، قزوين و... ذرت علوفه ای از بين برود به طوری که 70 تا 80 درصد محصول کاملا از بين رفته است.» تفضلی از بين رفتن ذرت علوفه ای را باعث افزايش 50 درصدی قيمت آن در جنوب دانست که بر روی قيمت تمام شده شير نيز اثرگذار است

 

۶آذر.افزايش ۳۰۰درصدی مرگ بر اثر مسموميت گاز

ايلنا: آمار فوت با گاز co در مهر و آبان امسال افزايش ۳۰۰ درصدی داشته است.

سال گذشته در اين دو ماه ۸ مورد فوتی براثر مسوميت با گاز co گزارش شده که اين آمار امسال در اين مدت به ۳۵ مورد رسيده است‌.

کارشناس مسئول مرکز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشکی وزارت بهداشت در نشست خبری امروز با اين اعلام اين خبر افزود: «سال گذشته در ماه مهر و آبان، ۲۹ مورد درخواست از اورژانس کشور برای اعزام به صحنه وجود داشته که اين عدد امسال به ۳۳۷ مورد رسيده است

به گفته اين مقام مسئول تمام ۳۵ مورد فوت به دليل گاز گرفتگی در صحنه رخ داده است. او در مورد علت افزايش آمار فوت و مسموميت با گاز گفت: «اين موضوع نيازمند کار کارشناسی در اين زمينه است و اورژانس نمي‌تواند در اين زمينه اظهارنظر کند

 

۵آذر.«معمای» واردات غيرمجاز ميوه

ايسنا

واردات ميوه، جرمى كه قبح آن ريخته است!

ميليون‌ها دلار ميوه‌ ممنوعه را چه كسى وارد مي‌كند؟ سرويس: كشاورزى و دامپرورى

بازهم داستان تكرارى واردات ميوه همزمان با فصل برداشت و بازهم نگاه‌هاى بهت‌زده كشاورزان و خستگي‌هايى كه بر تنشان خشكيده است و سوالات فراوانى كه پاسخى نگرفته‌اند؛ محموله‌هايى كه مجوزهاى اوليه واردات را از وزارت جهاد كشاورزى ندارند، چگونه به كشور وارد شده و مي‌شوند؟ اگر به گفته برخى مسئولان، اين مجوزها از قبل صادر شده است، چرا يك‌بار اعلام نمي‌شود كه چه تعداد مجوز و به چه حجم صادر شده و چه زمانى واردات مجوزهاى داده شده به پايان مي‌رسد؟

درحالي‌كه تابستان امسال هلو، شليل و آلوهاى باغداران روى دستشان مانده بود و عده‌اى محصولشان روى درخت ماند يا عده‌اى ديگر ميوه‌هايشان را در سردخانه رها كردند و عده‌اى ديگر مجبور شدند محصولشان را كيلويى 200 تومان يا كمتر به كارخانه‌هاى فرآورى بفروشند، در همان زمان بيش از 889 تن شليل و شفتالو و هلو به ارزش 444 هزار دلار و 104 تن گلابى تازه به ارزش 52 هزار دلار از تركيه وارد شد؛ وارداتى كه باغداران را بهت‌زده كرد.

اما جالب اينكه اعضاى اتحاديه صادر‌كنندگان و وارد‌كنندگان ميوه و تره‌بار ادعا مي‌كنند هيچ يك اين محموله‌ها را وارد نكرده‌اند و برايشان جاى سوال است واردات از سوى چه كسانى صورت گرفته است؟ چراكه به اعتقاد آنها قوانين واردات و صادرات يك شبه و براى افراد خاص اعمال مي‌شود...

با توجه به اينكه چهار و نيم ميليون كشاورز و باغدار زحمتكش كشورمان بهترين توليدات را در سطح جهان و منطقه دارند و كشورمان نيز مزيت‌هاى چهار فصل توليد را دارد، واردات رسمى 24 ميليون دلار انواع ميوه‌هايى كه وارداتشان هم ممنوع است، شايد اتهامى كمتر از اختلاس نباشد!

 

۵آذر.نرخ بيکاری در تهران روزانه افزايش می يابد

ايلنا: دبير اجرايی خانه کارگر استان تهران اعلام کرد: نرخ اشتغال در استان تهران ۵ درصد منفی برآورد مي‌شود.

اسماعيل حق پرستی در گفتگو با خبرنگار ايلنا از افزايش نرخ بيکاری در استان تهران خبر داد و گفت: به دليل افزايش تعداد واحدهای بحرانی نرخ بيکاری در استان تهران به صورت روزانه در حال افزايش است.

دبير اجرايی خانه کارگر استان تهران اظهارات معاون توسعه اشتغال را در خصوص ۲۵ هزار فرصت شغلی در استان تهران تکذيب کرد و خاطرنشان ساخت: به رغم آمار اعلامی در خصوص فرصت‌های شغلی ايجاد شده نرخ بيکاری همچنان در حال افزايش است.

حق پرستی در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر لزوم افزايش حمايت‌های دولت از واحدهای توليدی کشور تصريح کرد: به دليل سياست گذاري‌های غلط اقتصادی تعداد واحدهای بحرانی روز به روز در حال افزايش است.  به گفته وی در حال حاضر کارخانجات لوازم خانگی و خودرو سازی بيش از واحدهای توليدی ديگر با بحران نقدينگی مواجه هستند.

 

۵آذر :ايران: بازار کالای بنجل چينی:ورود گسترده لامپ های غيراستاندارد

مهر

يک مقام مسئول در توانير با اشاره به ورود گسترده لامپ‌های غير استاندارد و بی کيفيت ساخت چين به بازار برق ايران اعلام کرد: اين لامپ‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شده اند.

اين مقام مسئول در تشريح ويژگي‌های لامپ‌های وارداتی بی کيفيت ساخت چين تصريح کرد: اين لامپ‌ها هيچ گونه نشان استاندارد و ضمانت نامه ای ندارند و دارای مشکلات فنی متعددی هستند.

وی با بيان اينکه ميزان روشنايی لامپ‌های وارداتی چينی با توان 40 وات تنها به اندازه 25 وات روشنايی توليد می کنند، اظهار داشت: همچنين اين کالاها دارای ساعت کارکرد بسيار پايينی هستند به طوری که لامپ استاندارد بايد 8 تا 10 هزار ساعت روشنايی داشته باشد لامپهای چينی کمتر از اين ميزان کارکرد دارد.

اين مقام مسئول  با اعلام اينکه هم اکنون امکان ساخت سالانه حدود 50 ميليون شعله لامپ استاندارد در داخل کشور وجود دارد، گفت: با توجه به ظرفيت توليد داخل هيچگونه مشکلی در تامين نيازهای کشور وجود ندارد.

 

۵آذر : مرگ ۳۹۷ نفر در حوادث رانندگی آذربايجان غربی/ ۶۷۰۰ نفر مصدوم شدند

خبرگزاری مهر: مدير کل پزشکی قانونی آذربايجان غربی از کشته شدن 397 نفر در حوادث رانندگی دورن و برون شهری استان از ابتدای سالجاری تا کنون خبر داد.

علی افتخاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به کاهش 25 درصدی تلفات حوادث رانندگی در آذربايجان غبی از ابتدای سالجاری تا کنون، افزود: طی اين مدت 397 نفر در حوادث رانندگی در محورهای ارتباطی درون و برون شهری جان خود را از دست داده اند.

وی با بيان اينکه طی مدت مشابه سال گذشته 529 نفر تعداد فوتی های تصادفات رانندگی بود، اظهار داشت: از کل متوفيات حوادث رانندگی امسال 313 نفر مرد و 84 نفر زن بودند.

مدير کل پزشکی قانونی آذربايجان غربی بيان داشت: همچنين از کل حوادث رانندگی منجر به فوت استان طی اين مدت، 238 مورد در جاده های برون شهري، 83 مورد درون شهری و 68 مورد در جاده های روستايی و هشت مورد نامعلوم ثبت شده است.

 

6700 نفر در اثر سوانح رانندگی مصدوم شدند

 

افتخاری در ادامه سخنان خود افزود: همچنين در حوادث رانندگی از ابتدای سالجاری تا کنون شش هزار و 745 مصدوم به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شده اند که اين ميزان نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.2 درصد کاهش يافته است.

اين مسئول ادامه داد: بر اساس اين گزارش طی مهر امسال 62 نفر در حوادث رانندگی استان جان باختند، که اين رقم نسبت به مهر سال قبل که تعداد فوتيها 99 نفر بود، 37.4 درصد کاهش داشته و تعداد مصدومان ارجاعی حوادث رانندگی نيز يک هزار و 97 نفر ثبت شده است.

 

۵آذر : نقش «محرمانه» کردن اطلاعات ميزان مصرف آب دربحران آب زاينده رود

ايلنا: رئيس جمهورى در سفراخيرش به استان چهارمحال و بختياری در مقابل نوشته‌های در دست مردم و فشار برخی نمايندگان در مورد كمبود آب براى كشاورزي، آب زاينده رود را به بختياري‌ها وعده داد و گفت هرقدر و هر جور که نياز هست برای صنعت و کشاورزی از آب زاينده رود برداشت کنيد! اولويت با شما و بعد استان‌های ديگر

اين گفته وی واكنش‌هاى بسياری در بين مردم و نمايندگان استان اصفهان برانگيخت،اصفهانی که به زاينده رود زنده است.

او ادامه مي‌دهد: «طومار شيخ بهايی که بيش از 300 سال پيش تهيه شده نشان مي‌دهد که آورد آبی زاينده رود سالانه 800 ميليون متر مکعب است

به گفته وی با وجود اين ميزان آب که با توجه به ظرفيت بوم شناسی زاينده رود عنوان شده است، بنابر اعلام مسئولان استان اصفهان 7 برابر نرخ اشتغال زايی در کشور، اين استان رشد داشته که اين امر موجب شده تا جمعيت شهر اصفهان در يک دهه از 250 هزار نفر به 5/2 ميليون نفر افزايش يابد.

خاکپورادامه مي‌دهد:«اين ميزان جمعيت به همراه صنايعی که نياز آبی بسيار بالايی دارند مانند کارخانه‌هاى فولاد و پالايشگاه‌ها باعث شد با وجود سه پروژه انتقال آب از کوهرنگ به زاينده رود که ظرفيت آب زاينده رود زا از 800 به يک ميليون و 600 ميليون مترمکعب رساند، همچنان زاينده رود با مشکل کمبود آب مواجه باشد

اين کار شناس منابع طبيعی معتقد است:«حتی با وجود انتقال آب بيشتر از حوزه کارون به حوزه زاينده رود اصفهان،اين ظرفيت آب تنها برای صنعت و کشاورزی مصرف مي‌شود و ساير مشکلات مانند خشکی زيستگاه‌ها در پايين دست رودخانه، به جای خود باقی خواهد ماند

او با بيان اينکه با توجه به سرانه آب مصرفی دراستان اصفهان،ادعای اصفهاني‌ها درباره کم بودن سرانه آب مصرفي‌شان، وارد است، مي‌گويد:« طبق گفته مسئولان، سرانه مصرف آب در کشور 1750 متر مکعب در هر سال به ازای هر فرد است، در حالی که اين ميزان در اصفهان 800 متر مکعب است

خاکپور با بيان اينکه استان چهار محال و بختياری چوب آمار وسعت کم و توليد آب بالا را مي‌خورد، متذکر مي‌شود: «طبق آمار، استان چهار محال و بختياری 1 درصد وسعت کشور را به خود اختصاص داده در حالی که 10 درصد توليد آب را در کل کشور داراست

او ادامه مي‌دهد:«اين استان با 7/3 ميليون مترمکعب نياز آبی روبروست اما 7/6 ميليون متر مکعب آب ازساير استان‌ها به اين استان وارد شده و از آن خارج مي‌شود و اين استان هيچ دخالتی در استفاده و توليد آن ندارد

او تصريح مي‌کند:«با وجود اين ميزان آب موجود در اين استان 95 درصد از آب استان چهار محال و بختياری از راه های زير زمينی تامين می شود و تنها 5 درصد آن از آب‌هاى سطحی است

خاکپور تاکيد مي‌کند:«بی شک مديريت فرابخشی و بي‌توجهى به نياز اکولوژيکی حوزه‌های آب خيز موجب مشکلاتی مانند آنچه بر سر زاينده رود آمده مي‌شود

اين کارشناس منابع طبيعی در اين مورد توضيح مي‌دهد:«در استان اصفهان سالانه نزديک به 6 ميليارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف مي‌شود که مي‌توان با يک برنامه 5 ساله و اصلاح روش‌های آبياری تا ميزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه جويی کرد

خاکپور تاکيد مي‌کند:«اگر تنها 10 درصد واسطه اصلاح روش های آبياری در ميزان آب مصرفی کشاورزی در اصفهان صرفه جويی شود،600 ميليون متر مکعب آب صرفه جويی می شود که برابر با تمام پروژه های انتقال آب به اصفهان و چهار محال و بختياری است که تاکنون انجام شده است

 

۵آذر :اخراج ۴۰۰ کارگر سدسازی در کردستان

کلمه

حدود ۴۰۰ نفر از کارگران مشغول به کار در سد بن ير واقع در جاده سنندج  مريوان به طور دسته جمعی از کار اخراج شده اند.

بر اساس گزارش منابع کارگري، اين اخراج دسته جمعی که مربوط به شرکت استراتوس و جهاد توسعه است، از ۱۸ آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، به طوری که تا کنون آمار کارگران اخراجی به ۴۰۰ نفر رسيده است.در عين حال حدود ۷۳۰ کارگر مشغول به کار در اين سد نيز نگران اند که به زودی نوبت اخراج آنها فرا برسد.

اين کارگران اخراجی شامل ۱۴ نفر راننده، ۱۵۰ نفر ار عمليات خاک رس، ۵ نفراز کارگران جهاد توسعه و همچنين ۲۰۰ نفر کارگران مشغول به کار در شرکت استراتوس هستند.

اين کارگران در حالی اخراج شده اند که حدود سه ماه حقوق طلبکارند و معوقه آنان به صورت چک‌های مدت دار سه يا چهار ماهه به آنان پرداخت شده و از هيچ گونه مزايايی هم برخوردار نشده اند.

علاوه بر اين کارگران، حدود ۵۰ راننده نيز که با خودروهای شخصی خود در اين واحد‌ها مشغول به کار بودند، از کار اخراج شده اند و قسمت سنگ شکن نيز به طور کامل تعطيل شده است

۴آذر : آلودگى ناشي‌از مصرف يک‌ميليارد و ۱۰۰ ميليون ليتر مازوت در نيروگاههاى اصفهان، وارد هواى اين شهر ‌شده است

ايسنا: مديرکل حفاظت محيط زيست اصفهان گفت: امسال آلودگى ناشى از مصرف بيش از يک ميليارد و 100 ميليون ليتر مازوت در نيروگاه‌هاى شهيد منتظرى و اصفهان، وارد هواى شهر اصفهان ‌شده است.

"احمدرضا لاهيجان‌زاده"، با اشاره به دو برابر شدن مصرف سوخت مازوت در نيروگاه شهيد منتظرى نسبت به مدت مشابه پارسال، اظهار کرد: ميزان مصرف سوخت مازوت در نيروگاه شهيد منتظرى نسبت به هفت ماهه نخست پارسال بيش از440 ميليون ليتر افزايش يافته است.

وى افزود: در هفت ماهه نخست امسال نيروگاه شهيد منتظرى 803.3 ميليون ليتر و نيروگاه اصفهان 357 ميليون ليتر مازوت سوزانده‌اند.

مديرکل حفاظت محيط زيست اصفهان بيان کرد: با وجودى ‌كه بر اساس مصوبات قانونى سفرهاى رياست جمهورى و ادعاهاى وزارت نيرو نيروگاه‌هاى شهيد منتظرى و اصفهان بايد تنها در فصل زمستان از سوخت مازوت استفاده كنند، اما در هفت ماهه نخست امسال ميزان مصرف مازوت در اين نيروگاه‌ها افزايش چشمگيرى داشته است.

لاهيجان‌زاده با بيان اين كه در بازنگرى طرح جامع کاهش آلودگى هوا، نيروگاه‌هاى شهيد منتظرى و اصفهان موظف به استفاده از سوخت گاز شده‌اند، ادامه داد: اين طرح هفته پيش براى هشت کلان‌شهر کشور در دولت به تصويب رسيد که نواقص موجود در طرح ده ساله پيشين در اين بازنگرى جديد رفع شده است.

 

۳آذر :مراجعه ۲۰ هزار بيمار به يک بيمارستان روانپزشکی برای درمان سرپايی!

خبرآنلاين: بيماری های روانی در ايران روبه افزايش است با آمار مراجعه سالانه 20 هزار بيمار سرپايی به يک بيمارستان روانپزشکی نشان می دهد روان درمانی در ايران کم کم پذيرفته می شود؟

با اين حال، مهدی تهرانی دوست رئيس بيمارستان روزبه در حاشيه همايش دانش آموختگان بيمارستان روزبه آماری از مراجعه به اين بيمارستان مرجع روانپزشکی ارائه داد که قابل تامل است. به گفته او سالانه سالانه بيش از 20 هزار مراجعه سرپايی در بيمارستان وجود دارد و دو هزار بيمار در اين بيمارستان در سال بستری مي‌شوند که مدت اقامت اين بيماران نسبتا طولانی است و به طور متوسط 30 روز است. درواقع روزانه 140 تا 150 مراجعه سرپايی داريم، همچنين 20 بيمار اورژانسی روزانه در اين بيمارستان خدمت دريافت مي‌کنند.

تهرانی دوست گفت: "متأسفانه تعدادی از اين مراجعات بي‌پاسخ مي‌مانند. با توجه به امکانات و ظرفيت موجود در بيمارستان متأسفانه پاسخگوی همه نيازها نيستيم و اميدواريم با بالا بردن ظرفيت‌های اين بيمارستان اين مشکل را حل کنيم.

 

مردان بيشتر از زنان

 

به گفته او تقريبا به طور کلی جنسيت مراجعان به اين بيمارستان از نظر درمان سرپايی مساوی است: "البته در زمينه بستری و اورژانس ميزان مردان بيشتر از زنان هستند."

تهراني‌دوست گفت: محدوديت تخت يکی از مهمترين چالش‌های اين بيمارستان است چرا که بيمارستان روزبه از معدود مراکز تهران است و از نهادهای قانونی هم به اين مرکز مراجعه مي‌شود و در نتيجه تعدادی از مراجعان بي‌پاسخ مي‌مانند.

 

دولت برای سلامت روان مردم هزينه نمی کند

 

همچنين در اين همايش محمدرضا محمدي، رئيس مرکز تحقيقات روانپزشکی بيمارستان روزبه گفت: متأسفانه روزانه به خيل جمعيت بيکاران و مبتلايان به اختلالات روانی افزوده مي‌شود و متأسفانه دولت برای سلامت روان مردم هزينه نمي‌کنند.

به گزارش فارس او با اشاره به مشکلات روانپزشکی در کشور گفت: يکی از نکات تأسف‌برانگيز اين است که سال 1335، 40 نفر داوطلب متخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان داشتيم که در حال حاضر فقط 2 نفر متقاضی اين رشته وجود دارد.

به گفته او سردرگمی در مسير، مشکلات دارويي، اقتصاد پايين رشته، شق شقه شدن شاخه‌های روانپزشکی موجب ايجاد مشکلات روان در سطح جامعه شده است.

محمدی همچنين گفت: با ادامه روند موجود طولی نمي‌کشد که همان بلايی که بر سر متخصصان روانپزشکی کودک و نوجوان آمد بر سر روانپزشکی نيز مي‌آيد و اگر اين مشکلات را حل نکنيم اثر سنگين و جبران‌ناپذيری بر بهداشت روان مردم خواهد گذاشت.

 

۳ آذر : تنها ۱۴ هزار پرستار از ۲۳ هزار استخدامی جذب شده اند

دکتر علی اصغر حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: نپرداختن سهم وزارت بهداشت از محل درآمدهای نفتی باعث شده که این وزارتخانه در اجرای برنامه ها با مشکل مواجه شود.

وی با اشاره به موضوع استخدام 23 هزار نیروی پرستاری، گفت: نبود اعتبارات کافی برای پرداخت حقوق این پرستاران، باعث شده که تا کنون تنها 14 هزار نفر از این افراد جذب شوند.

حسنی با تاکید بر اینکه هنوز یک ریال از سهم سه هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت از محل درآمدهای نفتی پرداخت نشده است، تصریح کرد: این وضعیت باعث شده تاکنون کمتر از 50 درصد برنامه ها وزارت بهداشت در سال 90 اجرا شود.

پیش از این نیز وزیر بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان داشته بود که اعتبار و بودجه لازم برای حقوق پرستاران در 6 ماهه دوم سال دیده نشده است.

۳آذر :۵۳ درصد منابع بانک‌ها در دست دو هزار نفر است

ندای سبز: نادر قاضی پور نمايندۀ اروميه در مجلس و معاون کميتۀ تحقيق و تفحص از بانک‌ها گفته است که اين کميته در تحقيقات خود از بانک‌ها متوجه تخلفات بسياری شده و از جمله متوجه شده است که ۵۳ درصد منابع بانک‌ها در دست دو هزار نفر است.

در حالی که ميليون‌ها ايرانی ناتوان از گرفتن يک وام جزيی از بانک‌ها هستند.

اين اولين بار نيست که گفته می شود که منابع بانکی کشور در انحصار اقليتی بسيار ناچيز است که با اتکا به رانت بخش اعظم منابع مالی بانک‌ها را عملاً تصرف کرده اند.

در سال‌های گذشته معوقات نظام بانکی کشور دست کم ۴۸ هزار ميليارد تومان اعلام شد که روی هم از سوی دو هزار نفر تصاحب شده بي‌آنکه متخلفان نگرانی به دل راه بدهند و يا از سوی قوۀ قضاييه تحت پی گرد قانونی قرار بگيرند.

در حالي، بخش مهمی از زندانيان کشور را صادرکنندگان چک‌های بي‌محل با مبالغ ناچيز انباشته اند، نه دولت محمود احمدی نژاد، نه نمايندگان مجلس و نه قوۀ قضاييه هيچکدام حتا جسارت نام بردن از يکی از همين دو هزار تن را از خود نشان نمی دهند که هزاران ميليارد تومان از سپرده‌های مردم را در واقع در بانک‌ها برده و بازپس نداده اند.

 

۱آذر: افزايش ۳۰۰ درصدی فوت به مسموميت با مونو اكسيد كربن

 

ايلنا: آمار فوت با گاز co در مهر و آبان امسال افزايش 300 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، سال گذشته در اين دو ماه 8 مورد فوتی براثر مسوميت با گاز co گزارش شده که اين آمار امسال در اين مدت به 35 مورد رسيده است‌.

کارشناس مسوول مرکز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشکی وزارت بهداشت در نشست خبری امروز (سه شنبه 1 آذر 90) با اين اعلام اين خبر افزود: «سال گذشته در ماه مهر و آبان، 29 مورد درخواست از اورژانس کشور برای اعزام به صحنه وجود داشته که اين عدد امسال به 337 مورد رسيده است

به گفته اين مقام مسوول تمام 35 مورد فوت به دليل گاز گرفتگی در صحنه رخ داده است.

او در مورد علت افزايش آمار فوت و مسموميت با گاز گفت:«اين موضوع نيازمند کار کارشناسی در اين زمينه است و اورژانس نمي‌تواند در اين زمينه اظهار نظر کند

خالدی در مورد پراکندگی جغرافيايی مسموميت‌ و فوت‌ با گاز co گفت: « بيشتر استان‌های سردسير درگير اين موضوع هستند و اين امر در استان‌هاى آذربايجان شرقی و غربي‌، اصفهان و کرمانشاه فراوانی بيشتر و استان البرز هم تقريبا وضعيت مشابهی داشته است

هم‌اكنون يکهزار و 949 پايگاه اورژانس در کشور وجوددارد که شامل 760 پايگاه شهری و يکهزار و 189 پايگاه جاده‌ای است.

اورژانس کشور به 3 هزار دستگاه آمبولانس مجهز است که 14 هزار نيروی انسانی نيز در اورژانس کار ‌مي‌کنند.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©