Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ برابر با  ۲۳ نوامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰  برابر با ۲۳ نوامبر ۲۰۱۱
۱آذر: « نرخ بيكارى تا پايان سال جارى ۲۵ درصد افزايش مي‌يابد »

ایران در آئینه آمار(۷۴)

اول آذر ۱۳۹۰ـ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱آذر: « نرخ بيكارى تا پايان سال جارى ۲۵ درصد افزايش مي‌يابد »

ايلنا: رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی سراسر کشور از عدم تحقق سياست‌های اشتغال زايی دولت در سال جاری خبر داد و گفت: با تصويب پيش نويس اصلاح قانون کار نرخ بيکاری از ۲۰ به ۲۵ درصد افزايش خواهد يافت.

فتح الله بيات در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا مخالفت نمايندگان کارگری را با پيش نويس فعلی اصلاح قانون کار اعلام کرد و گفت: پيش نويس اصلاح قانون کار تنها منافع دولت را تضمين مي‌کند.

وی موارد اصلاحی پيش نويس را درمورد تعيين ميزان عيدی کارگران مورد انتقاد قرارداد و گفت: در حال حاضر مبلغ عيدی کارگران مصوبه سال ۷۲ مجلس شورای اسلامی است و ارتباطی با قانون کار فعلی ندارد.

وی خواستار افزايش پايه مزدی کارگران بر اساس تورم واقعی در بازار شد و خاطرنشان كرد: نرخ دستمزد کارگران سال آينده حداکثر ۴۰ هزار تومان افزايش خواهد يافت.

 

۱آذر :مرگ بيش از ۱۳ هزار نفر در تصادفات ايران در ۷ ماه اول سال

بى بى سى:سازمان پزشکی قانونی ايران اعلام کرد در هفت ماه نخست سال جاری ۱۳ هزار و ۲۳۷ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که اين ميزان در مقايسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۲.۲ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بيشترين تلفات حوادث رانندگی با ۸ هزار و ۵۸ مورد در جاده های برون شهری و پس ازآن با ۳ هزار و ۷۹۶ نفر در تصادفات درون شهری بوده است.

براساس اين گزارش ۱۰ هزار و ۲۹۵ نفر از تلفات رانندگی هفت ماه اول امسال مرد و دو هزار و ۹۴۲ نفر زن بودند.

همچنين بالاترين آمار تلفات در استان خراسان رضوی و پس از آن در تهران ثبت شده است.

 

۳٠آبان: وزير سابق کار: نرخ واقعی بيکاری جوانان بالای ۲٠ درصد است

به گزارش آخرين نيوز، حسين کمالي؛ وزير سابق کار و امور اجتماعی در گفتگو با همشهری اقتصاد گفت: در بسياری از کشورها دولت‌ها برای ايجاد اشتغال خود را متعهد به فراهم کردن بسترهای زيرساختی مي‌دانند ‌که اين تعهد شامل اصلاح و بازنگری قوانين مالياتي، نظام بانکي، قوانين بازار کار و سياست‌گذاری در نظام آموزشی و تربيت سرمايه‌های اجتماعی مي‌شود در واقع در کشورهای مختلف جهان چندان مرسوم نيست که دولت‌ها راسا شغل ايجاد کنند.

وی درباره امکانپذير بودن يا نبودن تعهداتی چون ايجاد 2.5 ميليون فرصت شغلی اظهار کرد: در ايران هيچگاه آمار و ارقام برای تبيين وضع اقتصادی از دقت کافی برخوردار نبوده است و اين مسئله‌ای است که تنها به چند سال مشخص يا دولت فعلی خلاصه نمي‌شود و ريشه در مناسبات فرهنگی و اقتصادی صد سال گذشته جامعه ما دارد.

وی افزود: ظرف سه ماه گذشته (ابتدای سال 90) حتی در مورد مهمترين و ساده‌ترين عدد يعنی نرخ تورم توسط دو دستگاه دولتی يعنی بانک مرکزی و مرکز آمار دو نرخ 16 درصد و 19 درصد ارائه شد. در گذشته هم مي‌ديديم که دستگاه‌های مختلف برای توجيه عملکرد خود به آمار و ارقامی استناد مي‌کنند که واقعيت نداشته و برای اقناع جامعه استفاده مي‌شد. طبيعی است که در چنين شرايطی نمي‌توان با اطمينان برنامه‌ها و تعهدات دولت را نقد کرد.

حسين کمالی يادآور شد: امروز نرخ بيکاری حداقل در ميان جوانان افزايش پيدا کرده است. گرچه برخی دستگاه‌ها اين نرخ را 11.5 درصد اعلام کرده‌اند اما نرخ واقعی بيکاری در ميان جوانان بالای 20 درصد است.

وی با اشاره به وعده دولت برای ايجاد 2.5 ميليون فرصت شغلی گفت: ايجاد 2.5ميليون شغل در طول يک سال به معنی برطرف کردن مشکل بيکاری نيست. چرا که بايد ديد ‌سالانه چه تعداد به جمعيت جويای کار کشور افزوده مي‌شود همين‌طور بايد شمار کارگران و افراد شاغلی که به هر علت و عنوان کار خود را از دست مي‌دهند مشخص شود.

وزير سابق کار و امور اجتماعی يادآور شد: فراموش نکنيم امروز بيکاری ما در بسياری از معضلات و ناهنجاري‌ها و آسيب‌های اجتماعی محسوب مي‌شود. به گفته معاونت سازمان زندان‌ها آمار زندانيان 35 درصد افزايش يافته است که بخشی از آنان به دليل بيکاری به خلافکاری روی آورده‌اند. اين مسئله بيانگر وجود خلأهايی در جامعه است که هم برای دولت و هم برای مردم هزينه‌هايی را به همراه خواهد داشت.

وی تاکيد کرد: برای اينکه بدانيم  در چه موقعيتی هستيم و مي‌خواهيم به کجا برويم بايد اول تکليف آمار و ارقام را روشن کنيم. همانطور که گفتم در کشور ما از آمار و ارقام برای توجيه عملکرد يا اقناع مردم استفاده شده است، به عنوان مثال وقتی يک صندوق بين المللی نرخ رشد اقتصادی ايران در سال‌های 89 را يک درصد و همين نرخ را برای سال 90 به ميزان صفر درصد پيش‌بينی مي‌کند مشاهده مي‌کنيم که مسئولان دولتی هريک به شيوه‌ای متفاوت از رشد 3 تا 10 درصدی اقتصادی کشور خبر مي‌دهند.

کمالی افزود: مشکل اين است که ميان اين آمار با وضع بيکاری و رونق فعاليت‌های توليدی هيچ رابطه منطقی و معقولی برقرار نيست. هرچند برخی در درون دولت منکر چنين تناقضاتی هستند اما نمي‌توان گفته‌های سال گذشته رئيس اتاق بازرگانی ايران را که بيش از 10 هزار واحد توليدی در سطح کشور با مشکلات عظيم کاری مواجه هستند را ناديده گرفت. خوب است که مسئولان اقتصادی به اين مسائل توجه بيشتری داشته باشند.

 

۳٠آبان: بيش از ۵۰ درصد از کارگران زير خط فقر قراردارند

ايلنا: وزير سابق کار دولت‌های سازندگی و اصلاحات گفت: در حال حاضر دستمزدهای دريافتی جامعه کارگری پاسخگوی سبد هزينه مختصر زندگی آن‌ها نيست.

حسين کمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا افزود: شايد بتوان گفت که اکثرکارگران کشور فقيرانه زندگی مي‌کنند و کمبود فرصت‌های شغلی برای جوانان موجب شده است تا بسياری از آن‌ها به رغم آمادگی برای کار در خانواده‌های خود سربار حقوق اندک خانواده باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ادامه حضور ۷۰۰ هزار بازنشسته در بازار کار ايران بيانگر آن است که حقوق بازنشستگی تکاپوی معيشت آن‌ها را نمي‌کند و مجبور هستند که دوران سالخوردگی و استراحت خود را نيز کار کنندو بخشی از فرصت‌های شغلی را که مي‌تواند در اختيار جوانان قرار گيرد در اختيار بازنشستگان قرارگيرد.

وی اظهار داشت:  در صورتی که نرخ خط فقر را در کشور حدود يک ميليون تومان دستمزد در نظر بگيريم به اين نتيجه مي‌رسيم که بيش از ۵۰ درصد از کارگران زير خط فقر گذران معيشت مي‌کنند.

 

۲۹آبان.جمعيت استان تهران به ۱۳ ميليون نفر رسيد

بی بی سی

نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ريزی استاندار تهران گفت که مطابق جديدترين نتايج سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعيت استان تهران به حدود ۱۳ ميليون نفر رسيده است.

آقای ترکی در مصاحبه با خبرگزاری ايسنا گفت که از ميان اين جمعيت، ۸/۵ ميليون نفر آن در شهر تهران زندگی می کنند.

مطابق آخرين سرشماری عمومی ايران، جمعيت استان تهران در سال ۱۳۸۵ حدود ۱۳ ميليون و ۲۸۰ هزار نفر بوده است.

با تصويب لايحه تاسيس استان البرز در بهمن سال ۱۳۸۸ در مجلس ايران، شهرستان‌های کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد از استان تهران جدا شدند و در نتيجه بخشی از جمعيت استان تهران کاهش يافت؛ اما سرشماری جديد نشان می دهد که جمعيت اين استان مجددا، کمابيش به اندازه ۵ سال پيش رسيده است.

به گزارش ايسنا، همچنين جديدترين آمار اعلام شده از سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور نشان می دهد که جمعيت ايران به مرز ۷۵ ميليون نفر رسيده است.

 

۲۸آبان.بيش از۵۰۰ هزار نفر درايران مبتلا به سرطان هستند/زنان بيشتر مبتلا به سرطان پستان

ايلنا . کاشان: مسئول کميته راهبردی انجمن سرطان ايران مهم‌ترين راههای کنترل سرطان را پيشگيری وغربالگيری وتشخيص زودرس، تغذيه خوب، نکشيدن سيگار و فعاليت فيزيکی و کنترل چاقی عنوان کرد و گفت: رعايت اين موارد باعث شده که ۸۰ درصد ريت بروز سرطان کشنده کم شود.

براساس ۸۰ درصد اکوريسه و آماری که وزارت بهداشت داده سال گذشته ۹۰ هزارنفردر سطح کشور به سرطان مبتلا بوده‌اند افزود: با توجه به اينکه ۹۰ هزارتا مراجعه کننده قطعی سرطان درکشورداريم ۵۰۰ هزارنفر مراجعه کننده فعلی سرطان را داريم.

مسئول کميته راهبردی انجمن سرطان ايران به آماری که از منطقه کاشان و اصفهان درمورد مبتلايان به سرطان به دست آمده اشاره کرد و گفت: دراين مناطق خانم‌ها بيشتر به سرطان پستان مبتلا شده‌اند و درسطح کشور نيز آقايان بيشتر مبتلا به سرطان شده‌اند.

 

۲۷آبان: ورود ۲۲ تريلی پرتقال و نارنگی ترکيه‌ای زمانی که محصول مرکبات شمال کشور تازه وارد بازار مي‌شود

فارس

دبير اتحاديه بارفروشان تهران با بيان اينکه محصول مرکبات شمال کشور تازه وارد بازار مي‌شود، از ورود ۲۲ تريلی پرتقال و نارنگی ترکيه‌ای به کشور خبر داد.

علی حاج فتحعلی در گفت‌وگو با فارس گفت: ورود ۲۲ تريلی مرکبات ترکيه‌ای که بيش از ۴۰۰ تن مي‌شود نشانگر اين است که مسئولان می خواهند تيشه به ريشه توليد بزنند.

وی در پاسخ به اينکه آيا احتمال ورود قاچاق اين محصولات وجود دارد، گفت: زمانی که محموله بارنامه، برگه گمرکی و مجوز بايد داشته باشد احتمال قاچاق بسيار ضعيف است.

دبير اتحاديه بارفروشان تهران گفت: در حال حاضر هر کيلوگرم پرتقال داخلی ۶۰۰ و در نهايت به قيمت ۱۴۰۰ تومان پرتقال جنوب درشت و شيرين عرضه مي‌شود اما پرتقال ترکيه‌ای که به ظاهر شکيل و با بسته‌بندی مناسب است به قيمت کيلويی ۲ هزار الی ۲۵۰۰ تومان و نارنگی به قيمت ۱۲۰۰ الی ۲ هزار تومان در ميدان تره‌بار مرکزی عرضه مي‌شود.

دبير اتحاديه بارفروشان تهران افزود: در صورتی که محصول داخلی گرانتر هم باشد اما ارزی از کشور خارج نمي‌شود و نفع آن برای توليدکننده است که دوام و پايداری توليد را در بر خواهد داشت.

حاج فتحعلی با بيان اينکه اين واردات با تعرفه ۹۰ درصد وارد کشور مي‌شود، گفت: اين مسئله نشان از سود وارد کنندگان است که حتی با تعرفه بالا هم اقدام به واردات مي‌کنند البته بخشی هم به صورت غير رسمی وارد مي‌شود.

دبير اتحاديه بارفروشان تهران خاطرنشان کرد: در حالی که قرار بود به جای صادرات نفت صادرات ميوه داشته باشيم اما معلوم نيست اين چه مديريتی است که همزمان با آمدن محصولات داخلی به بازار محصولات خارجی با چنين حجم وارد مي‌شود.

 

۲۷آبان: تحصيل ۸٠هزار ايرانی در خارج کشور

مهر

حسن مسلمی نائينی مدير کل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم در حاشيه سومين همايش هم انديشی موسسات اعزام دانشجو به خارج، در جمع خبرنگاران با اشاره به تعداد موسسات مجاز و غيرمجاز اعزام دانشجو گفت: همزمان با شروع فعاليت ما در سمت مديرکل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم، حدود 70 موسسه فعال بودند که نظم خاصی نداشتند و حدود 183 موسسه غيرمجاز هم فعال بودند و تبليغات گسترده ای داشتند.

اعزام رايگان يک دانشجو

مسلمی نائينی در ادامه سخنان خود با بيان اينکه اعزام دانشجو به خارج بر اساس نيازهای کشور صورت می گيرد، اضافه کرد: اعزام دانشجو بايد بر اساس آمايش و با هدف صورت گيرد. در اين راستا موسسات می توانند به ازای اعزام هر 4 دانشجو يک دانشجو را هم که از لحاظ مالی امکان تحصيل ندارد، به صورت رايگان اعزام کنند.

تحصيل 80 هزار دانشجوی ايرانی در دانشگاههای خارجی

وی با اشاره به تعداد دانشجويان ايرانی شاغل به تحصيل در خارج کشور، اظهار داشت: حدود 80 هزار دانشجوی ايرانی در خارج از کشور و در دانشگاههای مختلف شاغل به تحصيل هستند که اين آمار را از رايزنهای علمی در کشورهای مختلف به دست آورده ايم.

 

۲۵آبان.وجود بيش از ۱٠ ميليون پرونده جرايم در کشور

فارس: قائم‏ مقام حوزه پيشگيری از وقوع جرم و آسيب‏های اجتماعی قوه قضاييه ضمن اشاره به وجود بيش از 10 ميليون پرونده جرايم در کشور، بر لزوم جريان نهضت پيشگيری از آسيب‏های اجتماعی در کشور تاکيد کرد.

هراتی افزود: برای مقابله با بيش از 10 ميليون پرونده جرايم در کشور چاره‏ای جز اين برای مسئولان باقی نمانده است.

 

۲۵آبان :نتيجه سرشماری ايران: جمعيت کشور حدود ۷۵ ميليون نفر است

بى بى سى:دبير ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ايران با اعلام اتمام برنامه سرشماری سال ۱۳۹۰ گفته که براساس نتايج مقدماتی سرشماري، جمعيت ايران حدود ۷۵ ميليون نفر است و جمع بندی نتايج سرشماری برای محاسبه آمار نهايی ادامه دارد.

جمعيت ايران در سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود هفتاد ميليون و سيصد هزار نفر گزارش شده بود.

 

۲۵آبان : برداشت ‌١٠برابرى عربستان از يك ميدان نفتى مشترك با ايران

ايسنا

در حال حاضر 4.5 درصد نفت خام روزانه‌ى كشور عربستان سعودى از ميدان مشترك فروزان تامين مي‌شود؛ يعنى روزانه حدود 405 هزار بشكه نفت خام. اين درحالى است كه برداشت ايران از اين ميدان مشترك كمتر از 45 هزار بشكه در روز است.

 

شروع داستان فروزانى كه ديگر تابان نيست

 

شركت ملى نفت ايران ارديبهشت‌ 1381 قرارداد اجرايى طرح توسعه‌ى ميدان نفتى فروزان را با هدف افزايش توليد در قالب بيع متقابل با شركت پترو ايران امضاء كرد و طبق قرار‌داد اين شركت موظف شد 65 هزار بشكه توليد نفت خام اين ميدان مشترك نفتى را افزايش دهد.

 

تغيير برنامه فقط براى 15 هزار بشكه نفت

 

پس از آن شركت ملى نفت ايران با شركت سايپم تريون هندى براى توسعه‌ى ميدان مشترك نفتى فروزان به توافق رسيد و از سوى كارفرماى طرح گفته مي‌شد با اين قرار‌داد پروژه‌ى توسعه‌ى ميدان نفتى فروزان وارد فاز جديد‌ترى شده است، اما بعد از تمام اين كش و غوس‌ها برنامه افزايش توليد نفت خام اين ميدان از 65 هزار بشكه به 80 هزار بشكه افزايش يافت.

در حالى هم‌اكنون آخرين وضعيت برداشت از ميدان مشترك نفتى فروزان روزانه كمتر از 45 هزار بشكه است كه برخى از كارشناسان معتقدند بازده مخزن ميدان نفتى فروزان كم شده و به علت اين‌كه شيب ميدان به سمت عربستان است، افزايش توليد از ميدان فروزان ديگر ممكن نيست.

اين در حالى است كه محمود زيركيان‌زاده - مدير عامل شركت فلات قاره، ابراز اميدوارى كرده است كه توليد ايران از ميدان نفتى فروزان تا پايان امسال رشد 20 درصدى را تجربه كند و به بيش از 50 هزار بشكه در روز برسد.

 

۲۵آبان: کاهش بيش از ۲ برابرى سرمايه‌گذارى خارجى در ايران

انتخاب

واحد اطلاعات اكونوميست در تازه‌ترين گزارش خود چرخشى چشمگير نسبت به گزارش پيشين داشته و اعلام کرد که سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى در ايران طى سال‌ آينده بيش از دو برابر کاهش خواهد داشت.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، اكونوميست در گزارش ماه اکتبر 2011 خود عنوان کرد که سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى در ايران طى سال گذشته سه ميليارد و 620 ميليون دلار بوده است كه اين شاخص در سال جارى با دو ميليارد و 220 ميليون دلار کاهش به يك ميليارد و 400 ميليون دلار خواهد رسيد كه 0.3 درصد توليد ناخالص داخلى است.

اين واحد در گزارش پيشين خود سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى در ايران طى سال گذشته را يک ميليارد و 690 ميليون دلار برآورد کرده و عنوان کرده بود که اين شاخص در سال جارى با 490 ميليون دلار کاهش به يك ميليارد و 200 ميليون دلار برسد.

به اعتقاد اين موسسه طى سال‌هاى آتى ورود سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى در ايران نوسان خواهد داشت به‌طورى كه انتظار مي‌رود در سال آتى يك ميليارد و 600 ميليون دلار سرمايه مستقيم خارجى وارد كشور شود که 0.30 درصد توليد ناخاص داخلى است.

اکونوميست انتظار دارد که در سال 92 اندکى از سرمايه‌گذارى خارجى ايران کاسته شده و اين رقم به يک ميليارد و 500 ميليون دلار يا 0.24 درصد توليد ناخالص داخلى برسد، اما دوباره در سال 93 کشور شاهد رشد سرمايه‌گذارى خارجى به يک ميليارد و 650 ميليون دلار خواهد بود.

در اين سال سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى معادل 0.24 درصد توليد ناخالص داخلى خواهد بود.

سهم سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى در ايران از توليد ناخالص داخلى در سال‌ 1394 به 0.23 درصد کاهش خواهد يافت و اين در حالى است که اين سرمايه‌گذارى رشدى 150 ميليون دلارى داشته و برابر با يک ميليارد و 800 ميليون دلار خواهد بود که در سال پس از آن نيز همين سرمايه‌گذارى حفظ خواهد شد.

 

۲۳آبان: در شش ماه ۷۷۸نفر در حوادث كار جان خود را از دست دادند

ايسنا

سازمان پزشكى قانونى اعلام كرد: در شش ماهه نخست امسال 778 نفر در حوادث كار جان خود را از دست دادند. اين آمار در مقايسه با 655 نفرى كه در مدت مشابه سال قبل بر اثر همين حوادث جان باختند، 8/18 درصد افزايش يافته است.

براساس اعلام سازمان پزشكى قانوني، از كل افراد فوت‌شده در حوادث كار نيمه اول امسال 770 نفر مرد و مابقى زن هستند.

همچنين استان‌هاى تهران و اصفهان به ترتيب با 107 و 101 نفر فوتى در رتبه‌هاى اول و دوم مرگ‌هاى ناشى از حوادث كار قرار دارد.

تعداد كل فوت‌شدگان حوادث كار در سال گذشته در كشور، يك‌هزار و 290 نفر بوده كه يك‌هزار و 271 نفر آنان مرد و 19 نفر زن بودند.

 

۲۳آبان.انتقال ايدز:بيش از ۶۶ درصد از راه تزريق/افزايش انتقال از راه رابطه جنسی

 مهر

در ابتدای جلسه نيلوفر مرتضوی نماينده وزارت بهداشت و دانشگاه تهران با بيان اينکه آخرين آمار منتشر شده براساس افرادی که در اين رابطه پرونده دارند تا تاريخ اول تيرماه سال 90 حدود 23 هزار و 125 فرد آلوده به HIVمثبت است که از ميان آنها 5/91 درصد را مردان و 5/8 درصد را زنان تشکيل می دهند.

به گفته وي، تاکنون 3 هزار و 54 نفر وارد فاز بيماری شده اند و به صورت رايگان تحت درمان دارويی قرار می گيرند.

اين کارشناس ادامه داد: چهار هزار و 311 نفر از افراد مبتلا فوت شده اند که 5/46 درصد از مبتلايان سن 25 تا 34 سال را دارند.

 

وی در ادامه با بيان اينکه از سال 65 به جمع آوری آمار و ثبت بيماران مبتلا به ايدز اقدام شده است گفت: راههای انتقال از آن سال تا کنون همچنان از راه تزريق و وسايل مشترک تزريق است که اين ميزان حدود 8/69 درصد را تشکيل می دهد. علاوه بر آن رابطه جنسی حدود 10 درصد، خون و فراوردهای خونی 1/1 درصد و انتقال از طريق مادر به کودک حدود 8/0 درصد برآورد شده است و در حدود 3/18 درصد از راه های انتقال به صورت ناشناس تخمين زده شده است.

به گفته دکتر مرتضوي، اين روند تا سال 89 دچار تغيير شد به گونه ای که در اين سال حدود 4/66 درصد از بيماران مبتلا به ايدز را افراد تزريقي، 1/21 درصد افراد از طريق رابطه جنسي، 5/2 درصد از طريق انتقال از مادر به کودک و 10 درصد از موارد به صورت ناشناس بوده و در اين سال هيچ موردی از راه خون و فراورده های خونی گزارش نشده است.

نماينده دانشگاه تهران ادامه داد: در تمامی شهرستانها و استان های کشور مراکز مشاوره بيماريهای رفتاری يا کلينيکهای مثلثی وجود دارد که به داوطلبين آزمايشHIV خدمات مشاوره اي، درمانی و آزمايشات رايگان می دهد. همچنين بيمار ابتدا در اين مراکز مشاوره می گيرد و بعد چکاب می شود و سپس سه آزمايش بر روی وی انجام مي‌‍شود که اگر آزمايشات توسط سازمان انتقال خون نهايی شود نتيجه حاصله به بيمار اطلاع داده خواهد شد.

34 درصد مبتلايان ايدز در جهان زنان هستند

وی ادامه داد: آمار جهانی نشان می دهد که از حدود پنج ميليون بزرگسالی که در جهان درگير بيماری ايدز هستند 34 درصد را زنان تشکيل می دهند و 90 درصد در آسيا و توسط همسران خود به اين بيماری مبتلا شده اند. تحقيقات جهانی نشان می دهد که اگر فقط آموزش ها به کودکان و در سطوح ابتدايی داده شود سالانه 700 هزار مورد ابتلا به بيماری ايدز در جهان کمتر خواهد بود.

 

۲۲آبان.مرگ روزانه ۸۲ نفر در جاده‌ها/۱۲٠٠۷٠ نفر طی ۵ سال

مهر

پزشکی قانونی اعلام کرد: در فاصله زمانی سالهای 85 تا 89 بر اساس آمارهای موجود 120 هزار و 70 نفر در حوادث رانندگی جان باختند که در مرگ 19.1 درصد آنان يعنی 22 هزار و 971 نفر، کِشنده ها (کاميون،‌کاميونت، تريلی) موثر بوده اند.

به گزارش خبرنگارمهر، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: بيشترين مرگ متاثر از کِشنده ها (کاميون،‌ کاميونت، تريلی) نسبت به کل فوتيهای حوادث رانندگی در پنج سال اخير مربوط به سال 1386 است که با عدد 4 هزار و 644 نفر 20 درصد کل فوتی ها را در بر می گيرد.

بر اساس اين گزارش، پس از آن سال 1389 با 19.3 درصد، سال 1388 با 19.1 درصد، سال 1387 با 18.7 درصد و سال 1385 با 18.5 به ترتبيب بيشترين درصد کشته های متاثر از کشنده ها نسبت به کل کشته های حوادث رانندگی در همان سال را در بر می گيرند.

 

۲۲آبان: ۶۵ درصد درياچه اروميه، کوير نمک شد!

مهر

مدير کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربی گفت: 65 درصد درياچه اروميه به کوير نمک تبديل شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن عباس‌نژاد افزود: ميزان بارندگی در 45 روز نخست پاييز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در اروميه 60 درصد افزايش دارد.

عباس‌نژاد اعلام کرد: در جزاير 9 گانه موجود در درياچه اروميه انواع پرنده‌ها به ويژه فلامينگوها تخم‌گذاری نمي‌کنند و از نظر آمار 80 درصد جمعيت تخم‌گذار فلامينگوها در حال حاضر در جزاير درياچه اروميه ديده نمي‌شوند.وی با بيان اينکه درياچه اروميه نيازمند 20 ميليارد مترمکعب آب است، گفت: اميد به بهبودی درياچه اروميه برای رسيدن به حالت قبلی کار مشکلی است.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©