Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ برابر با  ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰  برابر با ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱
ایران در آئینه آمار(۷۳)

 

 

 

ایران در آئینه آمار(۷۳)

۲۰آبان ۱۳۹۰ـ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۲٠آبان : معاون وزيرعلوم: بيش از نيمی از فارغ‌التحصيلان دكتری بيكارند

دانشجو نيوز

 

حسين نادری منش، معاون آموزشی وزارت علوم، از بيکاری بيش از نيمی از هزار دانش آموخته مقطع دکتری در کشور خبر داد.

همچنين در حالی که هر سال شمار زيادی از نخبگان و جوانان ايرانی برای ادامه تحصيل به خارج از کشور سفر ميکنند، نادری منش از طرح برنامه پنجم برای افزايش جذب دانشجويان خارجی سخن گفت. به گزارش ايسنا نادري‌منش با بيان اينكه تربيت هر نيروى انسانى براى كشورهاى خارجى برابر با ۵٠٠ هزار دلار سرمايه‌گذارى در آن كشورهاست، اظهار كرد: جذب دانشجوى خارجى بايد به شكل جدى در دانشگاه‌هاى كشور عملياتى شود، به گونه‌اى كه تا پايان برنامه پنجم توسعه تعداد دانشجويان خارجى به 25 هزار دانشجو افزايش يابد.

 

وزير کار: نرخ بيکاری فارغ التحصيلان ده برابر افراد فاقد مدرک است

 

چندی پيش عبدالرضا شيخ الاسلامي، وزير کار، نيز در سخنانی نرخ بيکاری فارغ التحصيلان دانشگاهی را نسبت به افراد فاقد مدرک ١٠ برابر اعلام کرده بود.

ﺷﯿﺦﺍﻻﺳﻼﻣﯽ نخستين بار ﺩﺭ شهريور ماه امسال، با اعلام نسبت نرخ بيکاری فارغ التحصيلان به افراد فاقد مدرک، خواستار اصلاح نظام آموزشی کشور شده بود: "ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺮﺥ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﻓﺎﺭﻍﺍﻟﺘﺤﺼﯿﻼﻥ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ۱۰ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻧﺮﺥ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﻣﺪﺭﮎ ﺩﯾﭙﻠﻢ ﻭ ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮ ﺍﺳﺖ. اﯾﻨﮑﻪ ﻧﺮﺥ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺻﻔﺮ ﺑﺮﺳﺪ ﺍﺻﻼ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ۳، ۴ ﻭ ۵ ﺩﺭﺻﺪ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼ ﻣﻮﺟﺐ ﺭﻭﻧﻖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﭘﻮﯾﺎ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﻣﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻋﺎﻟﯽ ﻧﯿﺴﺘﻢ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻋﺎﻟﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺛﺮﻭﺕ ﺷﻮﺩ."

 

۲٠آبان: ۸۵ درصد تلفات جاده ای جهان در ايران رخ می دهد

مهر: رئيس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربيت مدرس گفت: طی سال گذشته 1,3 ميليون نفر بر اثر تصادفات جاده ای در جهان کشته شدند که از اين تعداد 85 درصد مربوط به ايران است.

صفار زاده افزود: در کشور 95 درصد از حمل و نقل باری و مسافر به صورت جاده ای شکل می گيرد که اين امر نشان می دهد ما بر روی حمل و نقل هوايی کمتر کار می کنيم و راهکار نداريم.

رئيس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربيت مدرس گفت: از 51 استاندارد در کشور تنها 25 درصد استاندارد رعايت می شود .

صفار زاده ياد آور شد: نظام امداد رسانی در کشور بايد تقويت شود که بر اساس آمار 30 درصد از کسانی که در محل سانحه مجروح می شوند بين محل حادثه تا بيمارستان هشت دقيقه فوت می شوند که بايد ابتدا بيمار بستری شود و بعد مراحل درمانی طی شود.

رئيس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربيت مدرس ياد آورشد : 25 درصد از تصادفات عابر پياده است که بايد روی اين فرهنگ سازی به مردم در دستور کار قرار گيرد لذا عابرين پياده مديريت و آموزش مقررات را نديده اند.

 

 

19آبان: ورود سالانه بيش از ۲٠ ميليارد دلار کالای قاچاق به ايران

خبرآنلاين

رئيس سازمان بازرسی کشور با اشاره به ورود سالانه بيش از 20 ميليارد دلار کالای قاچاق به کشور تصريح کرد که وجود بازارچه های مرزی به رکود توليد داخلی دامن زده است.

وی گفت: توسعه بازارچه های مرزی برای مرز نشينان که با هدف افزايش اشتغال و بهبود وضعيت اقتصادی اين مناطق راه اندازی می شود خود يکی از راههائی است که به افزايش وجود اين کالاهای بی کيفيت در داخل کشور دامن می زند.

 

بازارچه های مرزی رکود توليد داخل را دامن زده

 

پورمحمدی گفت: اين بازارچه ها نه تنها کمکی به تقويت توان اقتصادی کشور نمی کند بلکه موجب رکود توليد در داخل نيز می شود.

وی در پاسخ به سوال يکی از فعالان اقتصادی مبنی بر اينکه بالاخره چه کسانی بايد جلوی اين واردات با اين حجم بالا را بگيرند گفت: هم دولت و هم دستگاه قضا بايد به صورت مشترک در خصوص برخورد با اين معضل اقدام کنند.

پورمحمدی در بخش ديگری از سخنان خود به انتقاد از سختگيريهای بانکها در خصوص واگذاری اعتبارات به واحدهای توليدی و صاحبان صنايع پرداخت و اخذ وام با بهره بالا و اين سختگيريها را مانع جدی فعاليتهای اقتصادی اين واحدها خواند.

 

۱۹آبان :تخريب ۹۶ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس مرکزی

ايلنا: بر اساس آخرين نتايج بدست آمده از مقايسه تصاوير ماهواره‌اي، بيشترين ميزان تبديل اراضی جنگلی به اراضی شهری در زاگرس مرکزی در طی سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۹ با سطحی معادل ۲۵۰ هکتار بوده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، ارزيابی و بررسی روند تغييرات پوشش جنگلی در سيمای حفاظتی زاگرس مرکزی با استفاده از فناوری سنجش از دور و سيستم اطلاعات جغرافيايی نشان مي‌دهد که سطحی حدود 96 هزار هکتار از اراضی جنگلی زاگرس مرکزی در طی ۳۲ سال تخريب شده و يا دچار تغيير کاربری شده‌اند که از اين ميزان حدود ۴۲۲ هکتار از اراضی جنگلی در فاصله سالهای ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۷ به اراضی شهری تغيير کاربری يافته است.

بر اساس اين گزارش بيشترين ميزان تبديل اين اراضی در طی سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۹ بوده و در فاصله سالهای ۱۹۸۹ تا 2000 نيز چيزی حدود ۱۰۰ هکتار و در دوره زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ نيز ۶۵ هکتار جنگل به مناطق مسکونی و نواحی شهری تغيير کاربری يافته است.

با اين حال بيشترين ميزان تبديل اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی بوده به طوريکه در طی سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۹ لاين نوع تغيير کاربری با سطحی حدود39 هزار و 600 هکتار رخ داده است. در حالی که اين ميزان در دوره ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ چيزی در حدود 24 هزار هکتار و در دوره ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ چيزی حدود22 هزار و 200 هکتار بوده است.

به طور کلی در مجموع85 هزار و 800 هکتار در طی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۷ پوشش طبيعی جنگلی به مزارع کشاورزی تبديل شده است.

پروژه حفاظت از تنوع زيستی زاگرس مرکزی با حمايت مالی تسهيلات جهانی محيط زيست (GEF)، برنامه عمران ملل متحد و سازمان حفاظت محيط زيست از سال ۲۰۰۵ عمليات اجرايی خود را آغاز کرده است. حفاظت از تنوع زيستي، تقويت نظام مناطق حفاظت شده و کاربری پايدار در بخش‌های کشاورزي، جنگلداري، مراتع، آب و توريسم از جمله اهداف اين پروژه است.

در حال حاضر محدوده‌ای به وسعت ۲. ۵ ميليون هکتار در ۴ استان چهارمحال و بختياري، فارس، اصفهان و کهکلويه و بوير احمد که از تنوع زيستی بالايی برخوردارند، زير پوشش اين پروژه بين المللی قرار گرفته است.

 

۱۹آبان: پوشاک قاچاق در سال ۸۹ سه برابر کل حجم واردات قانونی اين کالاها بوده است

تابناک

افزايش محموله ای مکشوفه پوشاک قاچاق بنابر ارزيابی اين مرکز نشان از رشد شديد قاچاق بوده است، مقايسه روند رو به رشد قاچاق پوشاک بر اساس برآورد مرکز پژوهشهای مجلس (بر اساس رشد محموله های مکشوفه) خبر از رشد 500 درصدی قاچاق پوشاک طی سالهای 1385 تا 1389 دارد.

در کنار اين روند رو به رشد در اين گزارش نمايی کلی از صنعت پوشاک کشور ارايه شده، در حال حاضر بيش از 9300 واحد توليدی در بخش پوشاک کشور با سرمایه  گذاری معادل 4.1 هزار ميليارد تومان فعال هستند و بالغ بر 250 هزار نفر نيروی کار در صنعت پوشاک فعاليت دارند و در صورتی که برای قاچاق پوشاک چاره ای انديشيده نشود اين بخش که از نظر تعداد نيروی کار و ميزان سرمايه گذاری به ترتيب 14 و 8 درصد از بخش صنعت کشور را شامل می شود، زمين خواهد خورد.

در ادامه اين گزارش مرکز پژوهش های مجلس در زمينه دلايل رشد قاچاق پوشاک ضمن بر شمردن مشکلات توليد داخلی از جمله قيمت تمام شده بالا، کوچک و پراکنده بودن واحدهای توليدی ايراني، نداشتن برندهای مطرح و قابل اعتماد را مطرح کرده است و از جمله دلايل استقبال از قاچاق پوشاک را سود بالا و سهولت انجام آن ذکر شده است.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در نهايت برای مهار قاچاق پوشاک توصيه می کند برای اصلاح ساختار توليد داخلی و ساماندهی واردات خارجی بايد به محورهايی مانند: ارايه معافيت های مالياتی برای توليدکنندگان داخلی در جهت نوسازی فناوری توليد،ايجاد فروشگاههای زنجيره ای و در نهايت تاکيد بر برند سازی داخلی مورد توجه قرار گيرند.

 

۱۷آبان  بررسي۴۰ پرونده‌ی تجاوز؛ بيش از ۱۱۰ قربانی در ۱۱ ماه گذشته

جرس: فاطمه شجاعی

بيش از ۱۱۰ قربانی تجاوز، ۱۷ قربانی خردسال، ۱۷ مورد تجاوز گروهی و هفت مورد تجاوز زنجيره‌ای توسط يک فرد يا گروه در ۱۱ ماه گذشته، اطلاعاتی است که از بررسی تنها۴۰ پرونده‌ی تجاوز رسانه‌ای شده به دست مي‌آيد.

بيش از ۱۱۰ قربانی تجاوز به عنف در ۱۱ ماه، تنها شمار قربانيانی است که پرونده‌ی تجاوز به آنان با وجود تلاش مسئولان برای سکوت در اين باره، به رسانه‌ها راه يافته‌اند؛ به اين ترتيب و با در نظر گرفتن پرونده‌هايی که از چشم رسانه‌ها دور مانده‌اند و يا به دليل شرم قربانی هرگز به دادگاه نرسيده‌اند، شمار قربانيان تجاوز در ايران بسيار بيشتر از ۱۰ مورد در ماه است.

وقوع ۶۰ درصد تجاوزها در مرکز کشور

با وجود تلاش مسئولان برای بررسی جدول ۴۰ پرونده تجاوز که در روز گذشته در پايگاه اطلاع‌رسانی “قانون” منتشر شد، نشان مي‌دهد توزيع جغرافيايی اين ۴۰ پرونده به نحوی است که ۶۰ درصد تجاوزها يعنی ۲۴ مورد در مرکز کشور، ۱۲/۵ درصد در شمال کشور، ۱۲/۵ درصد در غرب کشور، ۷/۵ درصد در شرق و ۷/۵ درصد در جنوب اتفاق افتاده‌اند.

از ۲۴ مورد تجاوز در مرکز کشور، ۱۵ مورد تجاوز در استان تهران اتفاق افتاده و اين يعنی ۳۷ درصد از کل موارد تجاوز رسانه‌ای شده متعلق به استان تهران بوده است.

در بررسی اين جدول همچنين ديده مي‌شود که در ۶ مورد يعنی ۱۵ درصد از ۴۰ مورد بررسي‌شده، متجاوز از قربانی شناخت قبلی داشته و در ۳۴ مورد يعنی در ۷۵ درصد متجاوز از قربانی هيچ‌گونه شناخت و آشنايی نداشته است.

همچنين بررسي‌ها نشان داده که ۲۶ مورد يعنی ۶۵ درصد متجاوزان اقدام به ربودن قربانيان کرده‌اند. در ۲۰ درصد موارد، متجاوزان در پوشش راننده تاکسی و مسافرکش و در ۶ مورد يعنی ۱۵ درصد در پوشش انواع مامور (کارشناس شهرداري، مامور اداره گاز، مامور نيروی انتظامی و…) اقدام به ربودن قربانی و تجاوز کرده‌اند.

مورد قابل تامل ديگر در ۴۰ پرونده‌ی بررسی شده، تجاوزهای گروهی است که به وقوع پيوسته است. ۱۷ مورد يعنی تقريبا ۴۳ درصد از تجاوزها از ۴۰ پرونده‌ی مورد بررسی گروهی و ۲۳ مورد يعنی حدود ۵۷ درصد تجاوزها فردی بوده است.

مهرماه ۱۳۹۰ رسيدگی به ۱۰۰ پرونده تجاوز و زناى محصنه در ديوان عالى

بررسی ۴۰ پرونده‌ی تجاوز، بي‌شک بررسی سهم کوچکی از رخدادهای اينچنينی در کشور ايران است. حتی اگر از حوادثی که به دليل شرم و يا بي‌اطلاعي‌يِ قرباني، پرونده‌ای برای آن تشکيل نشده بگذريم، بسياری از حوادث تجاوز رخ داده در کشور به گوش رسانه‌ها نرسيده است.

شاهد اين گفته سخنان رييس ديوان عالى كشور است که چندی پيش در جلسه‌ای از بررسی ۱۰۰ پرونده تجاوز به عنف و زنای محصنه در مهر ماه سال جاری خبر داد.

محسنی گرگانی در سخنان خود گفته بود: بحمدالله قضات ديوان عالى كشور با توان بالا مشغول انجام وظيفه هستند و به عنوان مثال در مهرماه سال جارى ۱۰۰ پرونده تجاوز به عنف و زناى محصنه كه در دادگاه‌هاى سراسر كشور منجر به صدور راى شده، در ديوان عالى كشور رسيدگى شده است. ۵۶ فقره قصاص در ديوان عالى كشور ابرام شده ۱۲ فقره اعدام به دليل تجاوز به عنف ابرام و حكم اعدام ۱۱ فقره نيز نقض شده است.

۱۶آبان: ۱۳ هزار زندانی در زندان ۳ هزار نفری مشهد

آفتاب: دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: سرقت اولين جرم از نظر فراوانی در شهر مشهد است.

وی با بيان اينکه وضعيت زندان مشهد از حيث تراکم زندانی نامطلوب است، تصريح کرد: ظرفيت اسمی زندان مشهد حداکثر ۳٬۰۰۰ نفر است اما در حال حاضر ۱۳٬۰۰۰ زندانی داريم.

 

 

۶آبان: افزايش بيش از سه‌برابری 'طلاق' در برابر ازدواج در ايلام

اعتدال: مديرکل ثبت احوال استان ايلام گفت: در ۶ ماهه اول امسال تعداد ۵٬۱۲۳ واقعه ولادت در استان به ثبت رسيده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳٫۵ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

"عليرضا قبادی" اظهار کرد: تعداد ولادت‌های شهری در ۶ ماهه اول سال گذشته در استان برابر با ۳٬۵۱۲ رويداد و تعداد ولادت‌های روستايی برابر با ۱٬۶۱۱ رويداد بود که مي‌توان گفت ۶۹ درصد وقايع ولادت، شهری و ۳۱ درصد وقايع، روستائی است.

وی با بيان اينکه در سال‌جاری در مقابل هر ۱۰۰ ولادت دختر، ۱۰۵ پسر در سطح استان متولد شده است، افزود: در اين مدت همچنين تعداد ۱٬۲۸۵ واقعه وفات به ثبت رسيده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱٫۹ درصد افزايش داشته است.

قبادي، تعداد وفاتهای ثبت‌شده شهری را برابر با ۷۸۷ واقعه و تعداد وفاتهای روستايی را برابر با ۴۶۸ واقعه اعلام و عنوان کرد: با توجه به اين آمار در سال‌جاري، مي‌توان گفت ۶۱ درصد وقايع وفات، شهری و ۳۹ درصد روستايی هستند.

مديرکل ثبت احوال استان ايلام تصريح کرد: در مورد نسبت جنسيتی واقعه فوت نيز، در سال‌جاری تعداد ۷۴۳ واقعه فوت مرد و ۵۴۲ واقعه فوت زن به ثبت رسيده که ۵۸ درصد اموات مردان و ۴۲ درصد اموات زنان بوده‌اند.

وی در تشريح واقعه ازدواج در سطح استان ايلام خاطرنشان کرد: ازدواج در نيمه نخست سال جاری در مقايسه با مدت مشابه سال قبل در استان ايلام ۹٫۸ درصد افزايش يافته و تعداد ۳٬۹۵۴ واقعه ازداواج به ثبت رسيده است.

قبادی اعلام کرد: واقعه طلاق نيز در نيمه نخست امسال ۳۴ درصد افزايش داشته است.

 

۱۶آبان :۱٫۴ ميليون مبتلا به هپاتيت B

مهر:رئيس چهارمين کنگره بين‌المللی هپاتيت تهران با اعلام اينکه ۱٫۴ ميليون نفر در کشور مبتلا به هپاتيت B هستند، از درمان رايگان بيماران هموفيلی و تالاسمی مبتلا به هپاتيت خبر داد.

به گزارش مهر، دکتر سيدمويد علويان روز يکشنبه در نشست خبری چهارمين کنگره هپاتيت تهران با عنوان اين مطلب که ۴۰۰۰ بيمار هموفيلی و تالاسمی مبتلا به هپاتيت C هستند، گفت: در ۴ سال اخير ۲۵۰۰ نفر از اين افراد با همکاری ۱۳ مرکز در سراسر کشور به صورت رايگان درمان شده‌اند.

وی با اعلام اينکه هپاتيت B و C زمينه بيماری مزمن کبدی را فراهم مي‌کنند، افزود: ۱٬۴۰۰٬۰۰۰ در کشور مبتلا به هپاتيت B هستند که متاسفانه حدود ۹۰ درصد آن‌ها شناسايی و تشخيص داده نشده‌اند.

رئيس مرکز تحقيقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقيه الله اعظم از کاهش شيوع هپاتيت B در کشور خبر داد و گفت: شيوع اين بيماری در سال ۱۳۵۷ بالای ۵ درصد بود که هم اکنون به شيوع ۲ درصد کاهش يافته است.

علويان، علت کاهش شيوع هپاتيت B در ايران را انجام برنامه واکسيناسيون و افزايش سطح آگاهی جامعه دانست و افزود: انجام آزمايش خون به شناسايی و تشخيص هپاتيت B کمک مي‌کند.

وي، تنها مشکل حال حاضر بيماران مبتلا به هپاتيت B در کشورمان را هزينه‌های دارو و آزمايش عنوان کرد و گفت: حدود ۱۰ درصد داروهای مورد نياز اين بيماران تحت پوشش بيمه نيست.

علويان، هزينه يک ماه داروی بيمار هپاتيت B را ۵۸٬۰۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: هزينه آزمايش اين بيماران نيز حدود ۲۰۰٬۰۰۰ تومان است.

اين فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه به وضعيت هپاتيت C در کشور اشاره کرد و با اعلام اين مطلب که تمامی داروهای اين بيماران در ايران تحت پوشش بيمه است، گفت: قريب به ۲۰۰٬۰۰۰ نفر در کشور مبتلا به هپاتيت C هستند که ۴۰ درصد آن‌ها هموفيلي، ۱۸ درصد تالاسمي، ۱۵ درصد دياليزی و ۴۰ درصد آن‌ها را معتادان تزريقی تشکيل مي‌دهند.

وی با عنوان اين مطلب که هر سال ۲ تا ۳٬۰۰۰ نفر از مبتلايان به هپاتيت C در کشور درمان مي‌شوند، نداشتن توان مالی را از مهم‌ترين علل درمان نشدن اين قبيل بيماران دانست.

علويان با تاکيد بر انجام آزمايش افرادی که سابقه رفتار پرخطر داشته‌اند و همچنين کسانی که قبل از سال ۱۳۷۵ خون دريافت کرده‌اند برای تشخيص هپاتيت C، افزود: برای درمان اين بيماران دارو به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

رئيس چهارمين کنگره بين المللی هپاتيت تهران در ادامه به مغفول ماندن هپاتيت D در کشور اشاره کرد و گفت: هپاتيت A و E در ايران کنترل شده است.

وی با اعلام اينکه ۲ تا ۵ درصد مبتلايان به هپاتيت B، مبتلا به هپاتيت D هم هستند، افزود: به زائرانی که به عتبات عراق مي‌روند توصيه مي‌کنيم مراقب هپاتيت A باشند. چون وضع بهداشتی عراق خيلی خوب نيست و موارد متعددی از زائران جوان را داشته‌ايم که رفته‌اند کربلا و هپاتيت A گرفته‌اند.

 

۱۶آبان: تجارت زنان «ويژه» در خيابان با کالای «ايدز»

فرارو- زنانی هستند که ويژه‌اند. مأمن آن‌ها خيابان است. درآمدهايشان از راه‌های غيرقانونی و غيراخلاقی به دست مي‌آيد؛ اما نه زندان و نه بازپروري، هيچ کدام دوای دردشان نيست. بسياري‌شان به آسانی دست از خيابان نمي‌کشد و مأمنی بهتر از کوچه،‌ پس کوچه‌های شهر پيدا نمي‌کنند. هرچند مي‌دانند ويروس ايدز مثل سمی مرگبار، بينشان شيوع يافته است و هر روز که مي‌گذرد يک قدم به مرگ نزديک‌تر مي‌شوند.

به گزارش فرارو؛ مديران سازمان بهزيستی کشور، فرآيند بازپروری زنان ويژه را سخت و زمان‌بر مي‌دانند. هر سال هزار زن آسيب‌ديده در مراکز بازپروری ساماندهی مي‌شوند ولی بعد از مدتي، 30 درصد اين افراد بار ديگر به خيابان‌ها باز مي‌گردند و حرفه پيشين خود را از سر مي‌گيرند.

اين زنان بين 20 تا 40 سال سن دارند و متأسفانه ميانگين سني‌شان هر سال جوان‌تر مي‌شود و با اينکه بيشتر در کلان‌شهرها هستند، اما در شهرستان‌های کوچک‌تر هم پيدا مي‌شوند.

 

افزايش آمار ايدز بين زنان ايرانی

به تازگی اعلام شده است که آمار ابتلا به ايدز در ميان زنان ايراني، افزايش يافته است. يکی از رؤسای وزارت بهداشت در بخش مديريت بيماري‌هايی واگيردار، روابط جنسی پرخطر را مهم‌ترين عاملی مي‌داند که در سال‌های اخير بر شمار زنان مبتلا به ايدز افزوده است.

آمار ثبت شده از سال 65 نشان مي‌دهد که ارتباطات جنسی کنترل نشده، علت بيماری 10درصد از مبتلايان به ويروس ايدز محسوب مي‌شد. اين آمار در سال گذشته با افزايشی تصاعدی همراه بود و به 21.1 درصد رسيد.

همچنين بر اساس اظهارات دکتر عباس صداقت، مبتلايان به ويروس HIV در زمان ابتلا، بين 25 تا 34 سال، سن دارند و اين نشان از وجود آسيب‌های اجتماعي، ميان جوانان از همان زمان اشتغال به تحصيل است

 

آلودگی 40 درصد مبتلايان ايدز از طريق روابط جنسی

رئيس مركز تحقيقات ايدز در مصاحبه‌ای گفته است: «99 درصد بيماران جديدی كه در تهران در بيمارستان امام خميني، به من مراجعه مي‌كنند، از طريق روابط جنسی به ويروس ايدز مبتلا شده‌اند، اما ميزان كشوری ابتلای جنسی ايدز حدود 40 درصد است؛ در عين حال تعداد زنان باردار مبتلا به اين ويروس نيز در حال افزايش است

مينو محرز، آمارهای جديد شيوع ايدز در كشور را نشان موج سوم ايدز، يعنی شيوع جنسی آن مي‌داند که هر سال به تعداد مبتلايان از اين طريق، افزوده مي‌شود.

آمار رسمی وزارت بهداشت، از شناسايی 23 هزار و 125 فرد آلوده به ويروس ايدز در كشور خبر مي‌دهند، اما آمار تخمينی براساس فرمول‌های بين‌المللی تعداد واقعی مبتلايان را بين 80 هزار تا 120 هزار نفر عنوان مي‌کنند. بر اين اساس تا کنون تنها يک چهارم و يا يک پنجم از تعداد واقعی مبتلايان شناسايی شده‌اند.

 

 

۱۵آبان: آزبست هوای تهران ۶۰ برابر اروپا و آمريکاست

ايسنا: در شرايطی که ميزان استاندارد آزبست در هوا صفر و عددی که برای آمريکا و اروپا ارائه شده، پنج صد هزارم فيبر بر ميلي‌ليتر است، در تهران اين عدد به طور متوسط به سه هزارم فيبر بر ميلي‌ليتر مي‌رسد، به عبارتی ميزان آزبست هوای شهر تهران ۶۰ برابر شهرهای آمريکا و اروپاست.

مشاور محيط زيست معاون ترافيک شهردار تهران با بيان اين مطلب از احتمال تمديد واردات آزبست تا خرداد ۹۱ خبر داد.

وحيد نوروزی روز شنبه تاکيد کرد آزبست سفيد، قهوه‌ای و آبی سه نوع آزبستی است که سلامت شهروندان را در تمام کشورهايی که از محصولات محتوی آزبست استفاده مي‌کنند، به خطر انداخته است.

وی افزود: آزبست آبی و قهوه‌ای در توليد لنت ترمز و کلاچ استفاده مي‌شوند و متاسفانه خطرناک‌ترين نوع آن هم است. اين نوع آزبست‌ها در برابر حرارت و گرما و حتی اسيد بشدت مقاوم بوده و آثار زيانبار وحشتناکی بر سلامت جامعه دارند.

مشاور محيط ‌زيست معاون ترافيک شهردار تهران با استناد به اظهارات رييس اداره سلامت محيط و کار وزارت بهداشت گفت: ۸۰ درصد کارخانجات استفاده از آزبست را در لنت ترمز خودروها حذف کرده‌اند و قرار است ۲۰ درصد بقيه تا سال آينده آزبست را حذف کنند.

 

 

۱۵آبان: مرگ ۲۱۶ نفر بر اثر برق گرفتگی در تابستان

مهر

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: تابستان امسال 216 نفر بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند اين در حالی است که تلفات حوادث برق گرفتگی سه ماهه تابستان 55.7 درصد از کل 388 مورد برق گرفتگی 6 ماهه نخست امسال بوده است.

به گزارش مهر، مرگهای ناشی از برق گرفتگی امسال (388 نفر) در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که در آن 436 نفر جان خود را از دست دادند، 11 درصد کاهش را نشان می دهد.

از کل افراد فوت شده بر اثر برق گرفتگی در شش ماهه اول امسال 349 نفر مرد و 39 نفر زن هستند که هر يک از اين دو آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ترتيب 29.1، و 8.4 درصد کاهش نشان می دهند.

تهران و خوزستان به ترتيب با 68 و 43 نفر بيشترين آمار تلفات برق گرفتگی را در شش ماهه نخست امسال، بين استان های کشور داشته اند و در کمترين ها نيز از استان مرکزی هيچ مورد برق گرفتگی ثبت نشده است.

يادآور می شود ميزان برق گرفتگی به دليل استفاده از وسايل سرمايشی عمدتا در نيمه اول سال بيشتر است، به طوری که از 750 مرگ اتفاق افتاده در سال گذشته بر اثر برق گرفتگي، 436 مورد در نيمه اول سال صورت گرفته است.

 

۱۵آبان.افزايش ايدز ميان زنان ايرانى

 

 

مهر: رييس دفتر ايدز مديريت بيماری های واگيردار وزارت بهداشت از افزايش آمار ابتلا به ايدز در ميان زنان ايرانی خبر داد.

دکتر عباس صداقت، مهمترين عامل افزايش ايدز در سال های اخير در ميان زنان ايرانی را روابط جنسی پر خطر عنوان کرد.

وی تشريح کرد: با کنترل افزايش ايدز در ميان معتادان و روش های تزريقی متاسفانه ايدز راه ديگری را برای خود باز کرده و از طريق روابط جنسی پرخطر در ميان زنان خيابانی و جوانان بروز کرده است.

به گفته رييس دفتر ايدز مديريت بيماری های واگيردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، طبق آمار اعلام شده در سال 89، انتقال ويروس HIV در ميان زنان و جوانان ايران 66.9 درصد از طريق مصرف مواد تزريقی و 21.1 درصد از طريق ارتباطات جنسی کنترل نشده بوده است.

وی تشريح کرد: با توجه به آمار ثبت شده از سال 65 تاکنون 69.9 درصد انتقال ويروسHIV از طريق مصرف مواد تزريقی و 10 درصد از طريق ارتباطات جنسی کنترل نشده، اتفاق افتاده که اين آمار در سال 89 افزايش تصاعدی ابتلا به ايدز را از طريق رابطه های جنسی در ميان اين قشر نشان می دهد.

 

۱۴آبان.مرگ روزانه بيش از ۱۵ موتورسوار در حوادث جاده‌اى

ايلنا: محاسبه‌هاى آمارى سازمان پزشكى قانونى نشان مي‌دهد كه روزانه بيش از 15 نفر موتورسوار در حوادث ترافيكى كشته مي‌شوند.

بر اساس جديدترين اعلام سازمان پزشكى قانوني، در 6 ماه نخست امسال 2 هزار و 947 نفر موتور سوار کشته شده‌اند، اين آمار در مقايسه با 3 هزار و 441 نفری که سال پيش در همين زمان با موتورسيکلت تصادف كرده و جان باخته‌اند، 14 و 4 دهم درصد کاهش داشته‌است.

گلستان و كرمانشاه داراى بيشترين و كمترين تلفات

آمارها نشان مي‌دهد كه استان گلستان بيشترين تلفات حوادث رانندگى را در 6 ماه نخست سال داشته است.

در اين استان در 6 ماه نخست امسال، 308 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند، كه از اين تعداد 156 نفر آنها موتور سوار هستند، يعنی 50 و 6 دهم درصد تلفات حوادث رانندگى موتور سوار بوده‌اند.

در همين زمان در استان كرمانشاه، تلفات موتورسواران كمترين نسبت را با تلفات همه حوادث رانندگى داشته است. به طورى كه از مجموع 311 نفرى كه در حوادث رانندگى كشته شد‌ه‌اند، 41 نفر يعنى 13 و 2 دهم درصد را موتور سواران تشكيل مي‌دهند.

خراسان رضوي؛ بالاترين آمار تلفات موتورسواران

بنا به اعلام سازمان پزشكى قانوني، از نظر فراوانى خراسان رضوی با 331 کشته، بالاترين آمار مرگ و مير موتورسوارها را در 6 ماهه نخست امسال ثبت کرده است. فارس با 260 و تهران با 247 کشته، بعد از خراسان رضوی آمار بيشترين تلفات موتورسواران را دارند.

 

خطر در جاده های برون شهری

در 6 ماه نخست امسال يك هزار و 341 نفر، يعنى 45 و 5 دهم درصد تلفات موتورسوارها در جاده‌های برون شهری روى داده است. يك هزار و 147 نفر يعنى 38 و 9 دهم درصد از تلفات هم در جاده‌های درون شهری رقم خورده است و 438 نفر به ميزان 14 و 9 دهم درصد از تلفات موتورسوارها در جاده‌های خاکی و روستايی بوده است و مكان فوت 7 دهم درصد موتورسوارها نامعلوم ثبت شده است.

 

18 تا 24 ساله‌ها در خطر

بيشترين گروه سنی که مرگ موتورسوارها در آن اتفاق افتاده، گروه 18 تا 24 سال است که تعداد آن‌ها 967 نفر بوده‌اند. همين گروه سنی (18 تا 24 سال) يك سوم همه تلفات موتور سوارها در شش ماه نخست امسال هستند. اگر آمار 393 نفره گروه سنی 25 تا 29 سال را هم به آن اضافه کنيم، يک‌هزار و 360 نفر موتور سوار 18 تا 29 ساله در 6 ماه اول امسال در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.

 

موتور سوران مواظب سر خود باشند

از ميان علت‌هاى فوت موتورسواران، ضربه به سر با يك‌هزار و 773 نفر، يعنى 60 و 2 دهم درصد مهم‌ترين علت مرگ موتورسواران بوده و بعد از آن شكست‌هاى متعدد با 568 نفر، يعنى 19 و 3 دهم درصد، دومين علت مهم مرگ موتورسواران را به خود اختصاص داده است.

 

75 درصد تلفات راكبين و بقيه مسافران موتورسوار

طبق آمار، رانندگان موتورسيكلت بيشترين كسانى هستند كه در حوادث رانندگى كشته مي‌شوند به طورى كه 2 هزار و 250 نفر، يعنى 76 و 3 دهم درصد از تلفات موتور سواران، راكبين آنها بوده‌اند. 651 نفر از تلفات حوادث رانندگى موتورسواران كه 22 و 1 دهم درصد تلفات هستند، سرنشينان و مسافران آن هستند.

 

۱۳آبان : گزارش سالانه برابری زنان؛ ايران در رده ۱۲۵

مردمک:گزارش انجمن اقتصاد جهانی مي‌گويد ايران از لحاظ برابری جنسيتي، يکی از بدترين کشورهای جهان است.

 

انجمن اقتصاد جهاني، روز سه‌شنبه اول نوامبر، ششمين گزارش سالانه گردهمايی جهانی جنسيتی خود را با بررسی برابری جنسيتی در ۱۳۵ کشور که ۹۳ درصد جمعيت جهان را در خود جای داده‌اند منتشر کرد.

 

در اين بررسی ايران، پس از ترکيه، مصر و سوريه، رتبه ۱۲۵ را به خود اختصاص داده است.

 

انجمن اقتصاد جهاني، در بررسي‌های خود برای تعيين بهترين و بدترين کشورها در زمينه برابری زنان، ۱۴ متغير را در چهار دسته: دسترسی زنان به آموزش‌های پايه‌ای و پيشرفته، سلامت و تندرستی زنان با احتساب ميزان اميد به زندگي، برابری فرصت‌های اقتصادی و ميزان مشارکت در آنها، و قدرت و اختيار سياسي، در نظر گرفته است.

 

بر اساس اين گزارش، ايران به لحاظ سلامتی و اميد به زندگی برای زنان رتبه ۸۵ و به لحاظ دسترسی به تحصيلات رتبه ۱۰۵ را دارد، اما از نظر مشارکت در امور اقتصادی و قدرت سياسی به ترتيب در جايگاه ۱۲۵ و ۱۳۰ ايستاده است.

 

انجمن اقتصاد جهانی در گزارش خود يمن را به عنوان بدترين کشور برای زنان معرفی کرده و پس از آن به ترتيب کشورهای چاد، پاکستان، مالی و عربستان سعودی بدترين کشورهای جهان برای زنان هستند.

 

 

 

اسکانديناوي؛ بهترين جا برای زنان

 

گزارش سالانه انجمن اقتصاد جهانی نشان مي‌دهد که کشورهای اسکانديناوی بهترين کشورها برای زنان هستند.

 

در اين گزارش صدر جدول رده‌بندی در اختيار کشورهای اسکانديناوی است و ايسلند هم جايگاه نخست را دارد.

 

ايسلند همانند ديگر کشورهای اسکانديناوي، دارای سابقه‌ای طولانی در حمايت زنان به مشارکت‌های سياسی است و توانسته برای سومين سال پياپی صدرنشين اين رتبه‌بندی باشد.

 

پس از ايسلند به ترتيب کشورهای نروژ، فنلاند، سوئد، ايرلند، نيوزلند و دانمارک در اين رده‌بندی قرار دارند.

 

کشورهای اسکانديناوی که ۱۰۰ درصد جمعيت آنها با سواد هستند از سال ۲۰۰۶ همواره جزو ۱۰ کشور برتر اين رده‌بندی بوده‌اند.

 

 

«فقط ۱۳ درصد زنان ايرانی مشغول کار هستند»

 

سال گذشته وزارت کار ايران آمار داده بود که فقط ۱۳ درصد زنان ايرانی شاغل هستند.

در اين باره رئيس موسسه کانون زنان بازرگان ايران گفته بود که ميزان اشتغال زنان در ايران، کمتر از آماری است که قرار بوده محقق شود.

به گفته فاطمه مقيمي، رئيس موسسه کانون زنان بازرگان ايران، در برنامه چهارم توسعه پيش‌بينی شده بود نرخ مشارکت زنان در سال ۱۳۸۸، ۱۶.۲ درصد و مردان ۶۹.۲ درصد باشد که اين موضوع هنوز محقق نشده است. اين در حالی است که براساس آمارهای مجمع جهانی اقتصاد، زنان مشارکت ۴۲ درصدی در اقتصاد جهان دارند.

خانم مقيمی همچنين گفته بود که در آمار مجمع جهانی اقتصاد از حيث ميزان فعاليت‌های زنان، ايران در رتبه ۱۱۶ قرار گرفته است.

پيش از اين در مردادماه سال گذشته، مرکز آمار ايران در تازه‌ترين آمار خود اعلام کرده بود که نرخ بيکاری دربين زنان نسبت به مردان در سال ۸۸ در مقايسه با سال ۸۷ بيشتر بوده است.

داده‌های آمار نشان مي‌‌دهد که در سال ۸۸، بيش از ۲۲ درصد از جوانان بين ۱۵ تا ۲۹ ساله بيکار بوده‌اند که در اين مورد هم شاخص در بين زنان جوان نسبت به مردان بيشتر بوده است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©