Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ برابر با  ۰۳ اگوست ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰  برابر با ۰۳ اگوست ۲۰۱۱
۱۱مرداد :واردات بي‌رويه به ايران و تهديد امنيت غذايی

ایران در آئینه آمار(۶۷)

۱۱ مردادماه ۱۳۹۰ـ ۲ اگوست ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱۱مرداد :واردات بي‌رويه به ايران و تهديد امنيت غذايی

دويچه ‌وله:بحث افزايش بي‌رويه واردات کالا به ايران در روزهای اخير اوج گرفته است. درآمد حاصل از فروش نفت در ۶ سال گذشته نزديک به نيمی از کل درآمد نفتی ايران در يک قرن گذشته بوده است که ۸۵ درصد آن صرف واردات کالاهای مصرفی شده است.

عباس رجايی مي‌گويد «يک جريان در کشور تحت عنوان جريان انحرافی توطئه‌ای را برای امنيت غذايی شروع کرده است.» جريان انحرافی عنوانی است که حاميان حکومت به نزديکان احمدي‌نژاد مي‌دهند. احمد توکلي، رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس در اين نشست با انتقاد از "خودداری دولت از افزايش تعرفه واردات محصولات کشاورزی" گفت «ضريب وابستگی جمهوری اسلامی به واردات در سال ۸۴، ۳۵ درصد بوده که در سال ۸۹ به ۷۵ درصد افزايش يافته است

 

«ايران بازار مکاره محصولات کشاورزی جهان»

خبرگزاری ايسنا صبح امروز، ۱۱ مرداد به نقل از مديرعامل اتحاديه مرکزی دامداران نوشت «واردات گوشت قرمز منجمد با كيفيت پايين، بازار توليد‌كنندگان را به مخاطره انداخته و افزايش واردات اين محصول ... توليد داخلی را تحت تاثير قرار داده است.» او مي‌گويد «درحاليكه دام پروار‌بندی شده روی دست دامداران مانده ... سال گذشته مجوز قانونی واردات ۲۰۰ هزار تن گوشت منجمد قرمز صادر شد

ترکان در گفتگو با هفته‌نامه ستاره صبح (۹ مرداد) مي‌گويد «از حدود ۹۹۶ ميليارد دلار درآمد ارزی که از اول کشف نفت در ايران تا پايان سال ۸۹ حاصل شده، نزديک به ۴۵۰ ميليارد دلار آن در شش سال اخير از محل فروش صرفاً نفت خام بوده است!» او مي‌افزايد «اتفاق شگفت‌انگيز ديگر آنکه اين ۴۵۰ ميليارد دلار معادل مجموع واردات کالا و خدمات در شش سال اخير مي‌باشد. از اين مبلغ ۱۵ درصد کالاهای سرمايه (ورود ماشين آلات) و بقيه کالاهای واسطه‌ای و مصرفی بوده است

هفت برابر شدن واردات گندم در پنج سال

 

۱۱مرداد :تخريب و تبديل بيش از صد هزار هکتار از جنگلهای زاگرس

مهر: رئيس جامعه جنگلبانی ايران گفت: در 30 سال اخير بيش از صد هزار هکتار از جنگلهای زاگرس بر اثر تبديل به اراضی کشاورزي، خشکسالي، گرد و غبار و آفات از بين رفته است.

کاظم نصرتی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اينکه آخرين وضعيت کارکردی جنگلهای زاگرس به چه صورت است گفت: مهمترين نقش جنگلهای زاگرس حفاظت از آب و خاک است. 50 درصد از آب کشور از طريق جنگلهای زاگرس تأمين می شود. همچنين به دليل تنوع زيستی بالا اکوتوريسم يکی ديگر از مهمترين کارکردهايی است که جنگلهای زاگرس پتانسيل آن را دارد.

به گفته وي، با توجه به اينکه بيشترين تراکم جمعيت کشور در محدوده های زاگرس قرار دارد بيشترين تبديل جنگل به اراضی زراعی نيز درهمين محدوده اتفاق می افتد. طبق آمار رسمی در حال حاضر حدود 60 هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی زاگرس با مجوزشخم و شيار زده شده و به اراضی کشاورزی تبديل شده است.

به اعتقاد نصرتی ، يکی ديگر ازعوامل مهم درتخريب، انسان ودام بعنوان عوامل زنده هستند که 87 درصدعوامل تخريب را تشکيل می دهند.

طبق اعلام پروژه حفاظت از زاگرس ، براساس آخرين نتايج به دست آمده از مقايسه تصاوير ماهواره‌اي، در فاصله سال‌های 1975 تا 2007 بيش از 85 هزار و 800 هکتار از پوشش طبيعی جنگل‌های منطقه به زمين‌های کشاورزی تبديل شده است. اين در حالی است که ارزيابی و بررسی روند تغييرات پوشش جنگلی در سيمای حفاظتی زاگرس مرکزی با استفاده از فناوری سنجش از دور و سيستم اطلاعات جغرافيايی نشان مي‌دهد سطحی حدود 96 هزار هکتار از اراضی جنگلی زاگرس مرکزی طی اين 32 سال تخريب يا دچار تغيير کاربری شده است.

اين در شرايطی است که طی سال‌های 1975 تا 1989 حدود 39 هزار و 600 هکتار از اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی تبديل شده که اين ميزان در فاصله سال‌های 1989 تا 2000 رقمی در حدود 24 هزار هکتار و در دوره 2000 تا 2007 نيز حدود 22 هزار و 200 هکتار بوده است. اين اعداد نشان می دهد در سال‌های بين 1975 تا 2007 در مجموع 85 هزار و 800 هکتار از پوشش طبيعی جنگلی به پوشش کشاورزی تبديل شده است که تا به حال بيشترين ميزان تبديل اراضی جنگلی در منطقه زاگرس مرکزی به اراضی کشاورزی بوده است.

جنگل‌های زاگرس به زمين کشاورزی تبديل مي‌شوند، چون اين اراضی توان توليدی بالايی برای محصولات کشاورزی دارند. اما تبديل اراضی جنگلی به زراعی بدترين اتفاقی است که مي‌توانست در زاگرس بيفتد چراکه دولت‌ها مي‌توانستند در تمام اين سال‌ها با اجرای طرح‌های آبخيزداری و مديريت و احيای اراضی باير و بدون استفاده منطقه، کشاورزی را رشد دهند نه اين‌که شاهد تراشيده شدن درختان جنگلی و شروع کشاورزی در اين مناطق باشند.

۱۱مرداد :کاهش شديد صادرات نساجی و اشتغال در ايران

دويچه ‌وله: صدور محصولات نساجی ايران در سه ماهه نخست امسال نسبت به بهار سال پيش ۴۰ درصد کاهش يافته است. ورود کالاهای قاچاق از ترکيه و چين، در کنار افزايش هزينه‌های توليد ناشی از هدفمند کردن يارانه‌ها عامل اين وضعيت اعلام شده است.

ارزش صادرات نساجی ايران در بهار امسال نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش يافت و از حدود ۹۳ ميليون دلار به ۵۴ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار رسيد. مهدی يکتا دبير اتحاديه صادرکنندگان نساجی ضمن اعلام اين آمار به خبرگزاری مهر گفته است:«حجم صادرات پوشاک نيز در سه ماهه نخست سال ‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد کاهش يافته است

 

دلايل کاهش صادرات

 

دبير اتحاديه صادرکنندگان نساجي، ورود بي‌رويه پوشاک قاچاق از چين و ترکيه را در کنار افزايش هزينه‌های توليد، پس از اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها، زمينه ساز تضعيف واحدهای توليدی داخلی دانسته است.

به گفته امير يکتا، ميزان صادرات فرش ماشينی ايران هم در سه ماهه نخست امسال در مقايسه با بهار سال قبل ۳۸ درصد کاهش يافته است. ايران ضمنا در سه ماهه نخست سال گذشته ۷ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار پارچه صادر کرده بود. اما اين رقم در بهار امسال به حدود ۶ ميليون دلار کاهش يافت.

اشتغال زائی يا اشتغال زدائي؟

دولت احمدي‌نژاد، همواره با ارائه آمار نادرست کوشيده است که نشان دهد در زمينه افزايش صادرات و ايجاد اشتغال موفقيت داشته است. احمدي‌نژاد، اعلام کرده است که در سال گذشته ۱ ميليون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ايجاد کرده و در سال‌جاری نيز، اين رقم را به ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار خواهد رساند.

پورفاطمی نماينده دشتی و تنگستان گفته است: «از ليست ده هزار نفره متخصصين جويای کاری که در اختيار نمايندگان قرار دارد، حتی يک نفر هم در سال گذشته در منطقه مشغول به کار نشده و تعداد شاغلين عسلويه از ۹۰ هزار نفر به ۸ هزار نفر کاهش يافته است

۹مرداد :ايران مقام دوم شيوع مصرف مواد مخدر در جهان

ايلنا: براساس جديدترين اعلام دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ايران، كشور ما داراى دومين مقام در شيوع مصرف مواد مخدر است. افغانستان در مقام نخست و پاكستان نيز در مقام سوم قرار دارد.

به گفته نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ايران (UNODC) رقم ميزان شيوع مصرف در ايران 2/26 و نشان‌دهنده تعداد مصرف‌كنندگان مواد مخدر در مقايسه با جمعيت است.

پيشگيرى از ايدز

دلئو در بخشى از اين نشست مطبوعاتى در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا در مورد همكاري‌هاى UNODC با ايران در زمينه برنامه‌هاى پيشگيرى از گسترش ايدز گفت: «UNODC از ده سال گذشته همكارى خوبى در راستاى پيشگيرى از ايدز شروع كرده‌است

 

به گفته وى در ايران 70درصد موارد مشخص شده مبتلايان به ايدز معتادان تزريقى هستند.

 

نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ايران افزود: از سال 2001 و 2002 بين UNODC و سازمان زندان‌ها يك پروژه آزمايشى با هدف كنترل و كاهش نرخ شيوع ايدز در زندان‌ها شروع شد، در پى اين اقدام يكسرى برنامه‌هاى ديگر نيز در قالب كلينيك‌هاى مثلثى در اين زمينه آغاز شد كه درمان و نگهدارى معتادان با متادون، حرفه آموزى در زندان و اقدامات روانى و اجتماعى و برنامه‌هاى كاهش آسيب از جمله آنهاست

كاهش شيوع ايدز

نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ايران گفت: با اجراى اين برنامه‌ها شيوع ايدز كنترل شده و ميزان شيوع از 3/6 در سال 2004 به 1/4 در سال 2010 رسيد.

نماينده UNODC در ايران يادآورى كرد: در اين زمينه از برنامه‌هاى ملى درمان و بازپرورى معتادان به مواد مخدر حمايت مي‌كنيم.

فعاليت نهادهاى غيردولتى

همچنين دلئو در مورد فعاليت بيش از 100 نهاد غير دولتى (NGO) در حوزه ترك اعتياد گفت: شيوه عمل UNODC حمايت از NGOها و ظرفيت‌سازى در اين زمينه است.

نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ايران در اين نشست مطبوعاتى گزارشى را از جديدترين پژوهش UNODC كه 6 مرداد توسط دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل رونمايى شده ارائه داد.

براساس اين پژوهش افغانستان همچنان بزرگ‌ترين منبع تجارت غير قانونى ترياك و هروئين و درآمد آن از اين تجارت در سال 2009 به حدود 68ميليارد دلار رسيده‌است؛ اين رقم از توليد ناخالص داخلى بسيارى از كشورها بيشتر است.

مصرف مواد افيونى در افغانستان و كشورهاى همسايه طى دهه گذشته افزايش چشمگيرى داشته‌است.

 

از 123هزار هكتار زمين تحت كشت ترياك حدود 35هزار هكتار تنها براى مصرف منطقه زير كشت ترياك رفته اما اكنون ترياك افغانستان به بازارهاى مصرف در آسياى شرقى رسيده‌است.

از سوى ديگر گرايش مهم ديگر افزايش توليد و جريان تجارت هروئين است.

يكى از اصلي‌ترين پيش‌سازهاى توليد هروئين ماده شيميايى به نام استيك انيدريك است كه به افغانستان قاچاق مي‌شود.

آمارهاى UNODC نشان مي‌دهد كه در سال 2009 حدود 38 تن از اين ماده شيميايى به جنوب افغانستان كه عمده محل‌هاى توليد هروئين در آن قرار دارند، وارد شده‌است.

بر اساس گزارش UNODC در همين سال حدود 300 تا500 آزمايشگاه حدود 380 تن هروئين توليد كرده‌اند.

بر اساس برآورد اين گزارش در سال 2009 حدود 150 تن از هروئين افغانستان به اروپا و 120 تن به آسيا و 45 تن به افريقا رسيده است. گروه‌هاى جنايت سازمان يافته بين‌المللى اكثر درآمد 68 ميليارد دلارى اين تجارت را از آن خود كرده اند.

دلئو تاكيد كرد: «قاچاقچيان مواد مخدر از وضعيت ناامن استان‌هاى هلمند، قندهار و‌ نيمروز در جنوب افغانستان سوء استفاده مى كنند

نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ادامه با اشاره به اينكه در واقع اين گزارش جريان جهانى مواد افيونى افغانستان و قاچاق مواد پيش‌ساز را كه براى تبديل ترياك به هروئين استفاده مي‌شوند بررسى مي‌كند، گفت: «اين گزارش با ارائه تاثيرات جهانى مواد افيونى افغانستان به جامعه بين‌المللى كمك مي‌كند تا نقاط آسيب‌پذير را شناسايى و راه‌هاى مبارزه اجتماعى با آنها را شناسايى كند

دلئو همچنين گفت: «در سال 2009 از 68 ميليارد دلار آمريكا در زمينه تجارت مواد افيونى غيرقانونى 61 ميليارد دلار مربوط به افغانستان است، در واقع سهم بزرگى از اين پول براى سازماندهى جرايم سازمان‌يافته فراملى استفاده مي‌شود و در طى مسيرهاى غيرقانونى به دست تروريست‌ها ، قاچاقچيان و گروه‌هاى فراملى دخيل در جرايم سازمان يافته مي‌افتد و اينها ذي‌نفعان اصلى اين تجارت بسيار پرسود هستند

وى افزود: «سازمان ملل تخمين مي‌زند از اين پول سهم طالبان در سال 2009 ، 155 ميليون دلار، سهم قاچاقچيان افغان 2.2 ميليارد دلار و سهم كشاورزان افغان 440 ميليون دلار باشد

نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با بيان اينكه سالانه 16.5 ميليون نفر در جهان از مواد افيونى غيرقانونى شامل ترياك، هروئين و مرفين استفاده مي‌كنند، گفت: «هروئين در واقع ماده‌اى است كه بيشترين سوء مصرف را در سطح جهان دارد. بين 12 تا 13 ميليون مصرف كننده هروئين سالانه 375 تن هروئين خالص مصرف مي‌كنند

دلئو افزود: «مصرف ترياك هم بسيار قابل ملاحظه است و تخمين زده مي‌شود مصرف كنندگان ترياك 1300 تن ترياك خام را در سال 2009 مصرف كرده‌اند و به صورت كلى چهارهزار تن معادل ترياك در اين سال در دنيا مصرف شده است

وى يادآورى كرد: «براساس ارزيابي‌هايى كه قبلا صورت گرفته توليد مواد افيونى در افغانستان به طور قابل ملاحظه‌اى از مقدار تخمينى تقاضاى جهانى پيشى گرفته است و در خلال سالهاى 2005 تا 2009 ميزان موادى كه در افغانستان انباشته شده كه بيش از 10 هزار تا 12 هزار تن معادل ترياك است برابر ميزان مصرف سه سال جهان است

دلئو افزود: «در سال 2009 ايران بيشترين محور كشفيات ترياك و هروئين جهان را به خود اختصاص داده است و 89 درصد ترياك و 41 درصد هروئين كشف شده در جهان به ايران اختصاص دارد

نماينده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ادامه تصريح كرد: مواد افيونى همچنان مشكلات جدى براى سلامت سوء مصرف كنندگان مواد مخدر در سراسر جهان ايجاد مي‌كند، بيش از 60 درصد تقاضا براى درمان در آسيا و اروپا مربوط به هروئين بوده است. افغانستان كه در گذشته تنها مصرف كننده بود، امروز شاهد گسترش سوء مصرف مواد افيونى است و در اين كشور و كشورهاى همسايه‌اش ميزان مصرف اين مواد در دهه گذشته به طور قابل ملاحظه‌اى افزايش يافته است

۹مرداد : احمدي‌نژاد مردم را به دو دسته بيکار و بدهکار تبديل کرده است

دويچه ‌وله: يک نماينده مجلس احمدي‌نژاد را متهم کرد که در شش رياست جمهوری خود مردم ايران را به دو دسته‌ بيکار و بدهکار تبديل کرده است. به گفته‌ اين نماينده، به جای آمدن پول نفت بر سر سفره‌ها، احکام جلب به در خانه‌های مردم مي‌آيند.

داريوش قنبری افزود: «به جای آمدن پول نفت بر سر سفره‌ها، احکام جلب بانک‌ها برای دريافت مطالبات بانک‌ها از بدهکاران به در خانه‌های مردم مي‌رود و طرح هدفمندی يارانه‌ها که توسط دولت شما اجرا شد، هدف قانون‌گزار را به درستی اجرا نکرده است؛ زيرا اجرای نادرست اين طرح آنچنان گراني‌ای ايجاد کرده که عملا از پولی که به مردم پرداخت مي‌شود چيزی برايشان باقی نمي‌ماند و حتی مجبور به پرداخت پول اضافی هستند

به گفته داريوش قنبري، احمدي‌نژاد به جای پرداختن به اين مشکلات و چاره‌جويی برای آنها، به «خيال‌پردازی»‌هايی چون ايجاد دو و نيم ميليون شغل در سال جاری و دادن ۱۰۰۰ متر زمين به مردم برای ساخت ويلا روی آورده است.

سخنگوی فراکسيون اقليت مجلس از احمدي‌نژاد پرسيد، «با گذشت چهار ماه از سال جاری چه تعداد از اين شغل‌های وعده داده شده ايجاد شده‌اند؟ آيا مي‌دانيد برای ايجاد دو ونيم ميليون شغل در کشور نرخ رشد اقتصادی بايد ۲۵ درصد باشد، در حالی که بنا بر برخی آمارها اين نرخ حدود يک درصد است

هفته گذشته روزنامه اصلاح‌طلب "روزگار" در يک تحليل اقتصادی نوشت، منابع درآمدی کشور در دوره‌ی شش ساله رياست جمهوری احمدي‌نژاد، ۳ برابر دولت‌های گذشته در نظام جمهوری اسلامی بوده؛ در حالی که رشد ناخالص داخلی در اين شش سال نصف گذشته بوده است. اين به معنای آن است که بهره‌وری اقتصادی در کشور به يک‌ششم کاهش يافته و به عبارتی ديگر اتلاف منابع شش برابر شده است.

 

۹مرداد: گيلانيها، مسن ترين مردم ايران

پارس توريسم

رئيس دبيرخانه شوراى ملى سالمندان گفت: براساس آخرين آمارها در حال حاضر 16 هزار و 851 سالمند با سن صد سال و بيشتر در کشور زندگى مى کنند.

به گزارش پارس توريسم ، حسين نحوى نژاد در گفتگو با مهر در مورد ميزان جمعيت سالمندان کشور افزود: براساس آخرين سرشمارى انجام شده در کشور هم اکنون پنج ميليون و 12 هزار نفر از جمعيت کشور سالمند هستند و حدود 7/3 درصد جمعيت کشور را تشکيل مى دهند. وى با اشاره به اينکه دو ميليون و 650 هزار سالمند مرد در کشور زندگى مى کنند، گفت: دو ميليون و 460 هزار سالمند زن نيز در کشور زندگى مى کنند. مردان سالمند 51/8 درصد و زنان سالمند نيز 48/2 درصد جمعيت سالمند کشور را به خود اختصاص داده اند. رئيس دبيرخانه شوراى ملى سالمندان تاکيد کرد: استانهاى گيلان، خراسان جنوبي، خراسان مرکزي، همدان و سمنان داراى بيشترين تعداد سالمند و استانهاى سيستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر و کهگيلويه و بوير احمد نيز داراى کمترين تعداد سالمند هستند. به گفته نحوى نژاد، 6/8 درصد جمعيت سالمندان کشور، شهرنشين و 8/2 درصد جمعيت سالمندان نيز روستانشين هستند.

وى با اشاره به اينکه 71/2 درصد جمعيت سالمندان کشور متاهل هستند، اظهار داشت: براساس آمارهاى بدست آمده، 88 درصد مردان سالمند و 51 درصد زنان سالمند کشور متاهل هستند.

۹مرداد :تاکنون ۲۵ ميليارد دلار پروژ‌ه ی نفتی به قرارگاه خاتم‌الانبيای سپاه سپرده شده است

ايرنا: معاون وزير نفت خبر داد که تاکنون ۲۵ ميليارد دلار پروژ‌ه ی نفتی به قرارگاه خاتم‌الانبيای سپاه سپرده شده است.

وی همچنين برخی از مقررات و دستورالعمل های صنعت نفت را قديمی و دست و پاگير دانست و خواستار اصلاح آنها شد. قلعه بانی ادامه داد: ۵۰ درصد پروژه‌های صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه به ارزش ۱۲۰ ميليارد دلار به تصويب رسيده و نيمی ديگر به ارزش ۱۰۰ ميليارد دلار در حال بررسی در هيات دولت است.

معاون وزير نفت در حالی از در دست بررسی بودن ۱۰۰ ميليارد دلار پروژه ی نفتی در دولت خبر داد که احمدی نژاد فرمانده قرارگاه خاتم الانبيای سپاه را برای تصدی وزارت نفت معرفی کرده است و پيش بينی مي‌شود که با حضور او در دولت، ميزان بيشتری از پروژه‌های نفتی در اختيار سپاه پاسداران قرار گيرد.

۸مرداد: جديدترين رده‌بندی ايران و ديگر کشورها در زمينه سرعت اينترنت

پارسينه

گزارش جديد موسسه آکامای از وضعيت اينترنت جهان بار ديگر ايران را به عنوان يکی از کم سرعت ترين کشورهای جهان معرفی کرده و رتبه ششم پايين ترين سرعت اتصال به اينترنت را به ايران اختصاص داده است. بايد در اين زمينه در انتظار واکنش مسئولان ارتباطات ايران بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، موسسه آکامای با جمع آوری دريايی از اطلاعات توسط 100 هزار سرور که در 72 کشور مختلف جهان در اختيار دارد، گزارش جديد خود را از وضعيت اينترنت جهان در سه ماهه اول سال 2011 منتشر کرد.

در اين گزارش مطالبی درباره وضعيت اينترنت در کشورهای مختلف از قبيل پر سرعت ترين و کم سرعت ترين اتصال به اينترنت و وضعيت پهنای باند در کشورهای مختلف ارائه شده است.

آدرسهای اينترنتی يکتا

مشابه گزارش سال گذشته 10 کشور برتر که مالکيت 70 درصد بيش از 584 ميليون آدرس IP يکتا (بدون تکرار و منحصر به فرد) را در اختيار دارند به سکوی اينترنت آکامای متصل هستند.

10 دارنده برتر آدرسهای يکتا و بدون تکرار اينترنتی:

نام منطقه / تعداد IP آدرسهای يکتا

کل جهان / 584,821,069

ايالات متحده / 142,605,721

چين / 73,587,347

ژاپن / 41,233,145

آلمان / 34,785,347

فرانسه / 24,010,722

کره جنوبی / 22,538,305

بريتانيا / 22,333,025

برزيل / 14,153,991

ايتاليا / 13,632,661

اسپانيا / 12,915,356

 

ايالات متحده باری ديگر با داشتن 142.6 ميليون آدرس IP انحصاري، چين با داشتن 73.5 ميليون آدرس IP و ژاپن با مالکيت 41.2 ميليون آدرس IP توانستند رتبه های اول در ليست 10 کشور برتر دارنده بيشترين آدرسهای اينترنتی يکتا حضور پيدا کنند و در ادامه کشورهای آلمان، کره جنوبي، بريتانيا، برزيل، ايتاليا، و اسپانيا نيز توانستند خود را در اين گروه جای دهند.

سريع، سريعتر، سريعترين

سال گذشته ميانگين سرعت اتصال در جهان با افزايشی 23 درصدی به 2.1 مگابيت بر ثانيه رسيده بود. کره جنوبی با سرعت اتصال 14.4 مگابيت بر ثانيه فرصت رقابت را از تمامی کشورهای ديگر ربوده است و در ادامه هنگ کنگ با سرعتی برابر 9.2 مگابيت بر ثانيه، ژاپن با سرعت 8.1 مگابيت بر ثانيه، هلند با سرعت 7.5 مگابيت بر ثانيه و رومانی 6.6 مگابيت بر ثانيه پنج کشور برتر جهان با سريعترين اينترنت را تشکيل داده اند.

ليست کشورهای برتر دارنده پر سرعت ترين اينترنت در جهان:

1- کره جنوبی/ 14.4 مگابيت در ثانيه

2- هنگ کنگ/ 9.2 مگابيت

3- ژاپن/ 8.1 مگابيت

4- هلند/ 7.5 مگابيت

5- رمانی/ 6.6 مگابيت

6- جمهوری چک/ 6.5 مگابيت

7- لاتوی/ 6.3 مگابيت

8- سوئيس/ 6.2 مگابيت

9- بلژيک/ 6.1 مگابيت

10- ايرلند/ 5.6 مگابيت

.../

14- آمريکا/ 5.3 مگابيت

 

 

ليست 10 کشور دارای کم سرعت ترين اتصال به اينترنت :

 

در ادامه ليست 10 کشوری که کم سرعت ترين اتصال به اينترنت را برای کاربران خود فراهم آورده اند به ترتيب نام کشورهای ازبکستان، ليبي، بوليوي، نيجريه، ايران، اندونزي، نپال، هند و سوريه ديده می شوند.

(38% اتصال اينترنت در ايران پايين تر از 256 کيلوبايت ميباشد)

در ميان ليست 100 تايی شهرهايی که پرسرعت ترين اتصال به اينترنت را در جهان به خود اختصاص داده اند می توان سلطه شهرهای آسيايی را به خوبی مشاهده کرد، زيرا 61 شهر به ژاپن، پنج شهر به کره جنوبی و هنگ کنگ اختصاص دارند. سريعترين شهر اروپايی شهر "لايز" نروژ و پر سرعت ترين شهر آمريکا ريورسايد کاليفرنيا است.

سرعت جهانی اينترنت موبايل

در اين گزارش ميزان مصرف اينترنت موبايل نيز به چشم می خورد که اطلاعات آن توسط شرکت اريکسون جمع آوری شده است. بر اساس اين اطلاعات ترافيک کلی اينترنت موبايل با رشد سالانه 130 درصدی مواجه شده است.

الگوی انتقال اطلاعات از لپ تاپها، تبلتها و موبايلها در يک بازه پنج دقيقه ای در جهان

حداقل و حداکثر ميانگين سرعت اتصال به اينترنت موبايل در سرتاسر جهان نيز 163 کيلوبيت بر ثانيه تا بيش از 6 مگابيت بر ثانيه اعلام شده است.

پهنای باند در کشورها

ميزان پهنای باند جهانی به صورت متوسط هر سه ماه 6 درصد افزايش پيدا می کند. در اين بخش از گزارش نيز کره جنوبی به عنوان کشور برتر دارنده پهنای باند که سطح اتصال آن 60 درصد اعلام شده معرفی می شود. در پی کره جنوبی کشورهای هلند، هنگ کنگ، ژاپن و بلژيک بيشترين اتصال با پهنای باند را از خود نشان داده و ميزان اتصال به پهنای باند در اين کشورها بالاتر از 50 درصد است.

ليست 10 کشور برتر جهان در اتصال به پهنای باند

کشورهای روماني، جمهوری چک، لاتويا، کانادا و دانمارک نيز به ترتيب با 51 درصد، 48 درصد، 44 درصد و 43 درصد پنج کشور ديگر جهان را تشکيل داده اند که بيشترين ميزان اتصال به پهنای باند را دارند. ميزان اتصال به پهنای باند آمريکا نيز در اين گزارش 39 درصد اعلام شده است.

۷مرداد.بيکاری بيش از ۳۰۰ هزار کشاورز اصفهانی در پی کم آبی زاينده رود

کلمه

نماينده اصفهان در شورای عالی استان‌ها گفت: بيش از ۳۰۰ هزار کشاورز شرق اصفهان به دليل کم آبی زاينده رود بيکار شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، عباس حاج‌رسولي‌ها در چهل و هفتمين جلسه علنی شورای عالی استان‌ها در نطق خارج از دستور اظهار داشت: بيش از ۳۰۰ هزار کشاورز شرق اصفهان به دليل کم آبی زاينده رود بيکار شده‌اند و به شهر اصفهان هجوم آورده‌اند.

وی با بيان اينکه اين وضعيت برای اصفهان که از ۲۳۰ هزار شهيد کشور، ۲۳ هزار شهيد، ۴۳ هزار جانباز و ۱۳۰ هزار اسير دارد نامناسب است، تصريح کرد: تونل آب ۱و ۲ قبل از انقلاب زده شد و تونل ۳ که ظرفيت ۲۵۰ ميليون متر مکعب است هنوز زده نشده که بخش قابل توجهی از آب اصفهان و يزد را تأمين خواهد کرد.

حاج‌رسولي‌ها تصريح کرد: توريست‌ها، مسافران داخلی و خارجی ما تقريباً به يک سوم تا نصف رسيد در حالی که يکی از زبربناهای اصفهان و ابنيه‌های تاريخی قوی باعث ايجاد درآمد ملی خواهد شد.

وی با بيان اينکه ما تيم‌های فوتبال مطرحی در سطح کشور داريم اما هنوز ورزشگاهی در اصفهان نداريم، افزود: برای اين امر ۳ تا ۴ ميليارد تومان پول لازم است و ۳۰ يا ۴۰ سال به طول خواهد انجاميد؛ اگر پروژه به شهرداری واگذار شود ۶ماهه پروژه را انجام خواهيم مي‌داد ولی متأسفانه دولت قبول نکرد.

۷مرداد : رشد ۲۵  درصدی در سال جاری شرط تحقق وعده احمدی نژاد در ايجاد۵/۲ ميليون شغل!

ايلنا: يکی از مهم ترين شاخص های مرتبط با ايجاد شغل نرخ رشد اقتصادی است که وقتی افزايش اين نرخ به تبعيت از افزايش توليد در کشور حاصل شود، بی شک می توان يکی از نتايج اين پديده را ايجاد شغل دانست.

به گزارش خبرنگار ايلنا،آن زمان هم که وزير کار و امور اجتماعی برای ارائه توضيحاتی درباره ايجاد يک ميليون و 600 هزار شغل طی سال گذشته در مجلس حاضر شد انتقادات و گلايه هايی را شنيد که حجم عمده آن ها به اين برمی گشت که ايجاد اين ميزان شغل با رشد اقتصادی 5/1 درصدی که منابع بين المللی از جمله صندوق بين المللی پول برآورد کرده همخوانی ندارد.

با وجود اين انتقادات از سوی دولت هيچ مقامی تاکنون در اين مورد اظهار نکرده بود تا اينکه رييس جمهوری روز دوشنبه هفته گذشته در دومين جشنواره ملى امتنان در سال 90 اعلام کرد: «ايجاد 2.5 ميليون شغل از آنجايى كه نيازمند سرمايه گذارى و ايجاد بنگاه هاى اقتصادى مختلف است لذا مى تواند رشد اقتصادى را هم براى كشور به دنبال داشته باشد.» وی هرچند به اين نرخ رشد اقتصادی اشاره ای نکرد اما همين سخنان هم مبين اين است که دولت رابطه رشد اقتصادی و ايجاد شغل را پذيرفته که برای بررسی بيشتر آن می توان به يافته های کارشناسان اشاره کرد.

حسن طايي، عضو هيات علمی دانشگاه علامه طباطبايی در بررسی که از بازار کار ايران داشته به اين نتيجه رسيده است: « اقتصاد ايران در طول سال های پس از جنگ يعنی از سال 1368 تا پايان سال 1386 که حساب های ملی کشور منتشر شده و در اختيار پژوهشگران قرار گرفته، از رشد متوسط نزديک به شش درصد برخوردار بوده و توانسته است سطح اشتغال را از حدود 11 ميليون فرصت شغلی در سال 1367 به حدود 21 تا 22 ميليون در سال 1386 برساند. به عبارت ديگر با رشد 7/1 درصدی برنامه اول توسعه، رشد چهار درصدی برنامه دوم، رشد 8/5 درصدی برنامه سوم و رشد 7/6 درصدی سال های 1384 تا 1386 و افزايش سطح توليد از 180 هزار ميليارد ريال به 499 هزار ميليارد ريال در سال های 1367 تا 1386 به قيمت سال 1376 اقتصاد ايران طی 19 سال توانسته حدود 10 تا 11 ميليون فرصت شغلی جديد ايجاد کند.» اين کارشناس اقتصادی پس از اين فرمولی را مطرح می کند که مورد تاييد کارشناسان ديگر نيز است. طبق گفته وی «کارشناسان بازار کار براساس حجم توليد و عملکرد اقتصادی دهه اخير، اين واقعيت تجربی را آشکار شده می دانند که اگر اقتصاد ايران در خط روندی خود يعنی رشد چهار تا پنج درصدی حرکت کند، احتمال اين که به ازای هريک درصد رشد توليد ناخالص داخلي، 100 هزار فرصت شغلی جديد ايجاد شود دور از انتظار نخواهد بود

يک درصد رشد = 100 هزار شغل

"يک درصد رشد اقتصادی مساوی است با 100 هزار شغل" فرمولی است که نه تنها مورد تاييد کارشناسان اقتصادی ديگر است بلکه نمايندگان مجلس نيز با اتکا به همين محاسبه آمارهای اشتغال کشور را نمی پذيرند.

داريوش قنبري، عضو فراکسيون کارگری مجلس با تاکيد بر اينکه هر يک درصد رشد اقتصادی می تواند 100 هزار شغل را در کشور ايجاد کند، می گويد: به همين دليل آن صحبت آقای احمدی نژاد که گفته در امسال 5/2ميليون شغل ايجاد می شود به نظر من صحبت بی معنايی است. در سال جاری هم نرخ رشد اقتصادی يک تا 5/1 درصد مثل سال گذشته خواهد بود و ميزان ايجاد شغل نيز در کشور 150 هزار شغل خواهد بود. بنابراين اگر قرار باشد در کشور بيش از 5/2ميليون شغل ايجاد شود آن وقت بايد نرخ رشد اقتصادی کشور 25 درصد باشد که به هيچ وجه ما نمی توانيم اين نرخ رشد اقتصادی را داشته باشيم.

علاوه بر وى ، از سوی کارشناسان نيز حسن سبحانی و فرشاد مومنی اين فرمول را تاييد می کنند. سبحاني، عضو هيات علمی دانشگاه تهران در اين مورد می گويد: « بعضی دوستان يک مدلی را تخمين زدند که البته من از آن مدل اطلاعی ندارم اما اگر مثلا متغيرها و شرايط آن مدل همچنان حاکم باشد، آن موقع بايد يک نرخ رشد 25 درصدی حاصل شود که اين اعداد، عددهای خيلی بالايی است. به نظر می آيد ايجاد 5/2شغل واقع بينانه نباشد.» اين کارشناس اقتصاد اعتقاد دارد که در شرايط عادی ميانگين تا 600 هزار و 700 هزار شغل در سال شغل ايجاد می شود.

فرشاد مومني، عضو هيات علمی دانشگاه علامه طباطبايی نيز در اين مورد به قانون اوکان اشاره می کند و متذکر می شود: «در آنجا نشان داده شده که به قاعده هر يک فرصت شغلی جديدی که ايجاد می شود، اثر اين به صورت سه واحد افزايش در درآمد ملی بايد منعکس شود. در آنجا به تفصيل توضيح داده شده که مسئله به چه شکلی است. ضمن آن که مطالعه ارزشمند جناب دکتر حسن طايی نشان می دهد که طی نزديک به 50 سال اخير به صورت يک قاعده رفتاری مشاهده شده در اقتصاد ايران، به ازاء هر يک درصد رشد اقتصادي، 100 هزار فرصت شغلی ايجاد می شود. اين يک ضابطه و معيار کاملا روشن برای ارزيابی ميزان صحت ادعاهای مطرح شده است

بنابراين با اين برآوردها می توان به رشد اقتصادی 25 درصدی برای ايجاد 5/2 ميليون شغل رسيد که البته با همين مبنا ايجاد 6/1ميليون شغل در سال گذشته مورد ابهام قرار می گيرد که اين ميزان شغل نياز به 16 درصد رشد اقتصادی بوده است!

۷ مرداد.بعد از بيش از ۳٠ سال باز هم «وعده» جمع کردن مدارس کپرنشين

ايلنا: معاون عمرانى وزير آموزش و پرورش پايان سال 90 را سال پايانى عمر مدارس كپرى عنوان كرد. اين درحالى است كه سال‌هاست در مورد حذف كامل اين مدارس خبرهايى از سوى مسئولان آموزش و پرورش ارايه مي‌شود كه هيچ وقت محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، وزارت آموزش و پرورش در سال 85 با برگزارى جشن كپر زدايى از پايان كار مدارس كپرى خبر داده بود، اما شواهد گوياى آن است كه هنوز داستان دانش‌آموزان و مدارس كپرى تمام نشده و ادامه دارد.

وى مى گويد: براساس آخرين آمارگيري‌هاى انجام شده از سطح كشور تعداد كلاس‌هاى كپرى به 80 كلاس درس كاهش يافته است.

تمركز مدارس كپرى در سه استان

به گفته معاون عمرانى وزير آموزش و پرورش، كلاس‌هاى كپرى در سه استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان و كرمان متمركز شده‌اند.

وى معتقد است حساسيت در مورد مدارس كپرى دغدغه‌هايى است قابل قدرداني، اما نبايد تلاش‌هاى آموزش و پرورش را در ساخت و تجهيز 47 هزار كلاس درس ناديده گرفت كل خدمات اين مجموعه را زير سوال برد.

 

 

 ۶مرداد :تعداد پناهجويان جهان به ۴۳ ميليون نفر رسيده است :فرار از مسئوليت در غرب و فشار اصلی بر دوش جهان سوم

دويچه ‌وله:از تصويب کنوانسيون ژنو در روز ۲۸ ژوئيه ۱۹۵۱ شصت سال مي‌گذرد. تعداد پناهجويان جهان، امروز به ۴۳ ميليون نفر رسيده است. جنگ و خشونت، برانگيزنده آوارگی و فرار است. اکثر فراريان، در ميهن خود جابه‌جا شده‌اند.

آمار کميساريای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، تکان دهنده و هولناک است: تعداد فراريان جهان، به بيش از ۴۳ ميليون نفر رسيده و رکورد ۱۵ سال گذشته را شکسته است. مناطق بحراني، ده‌ها سال است که از طريق خشونت، جنگ‌های خانگی و تنش‌های قومي، مردم را مجبور به فرار از خانه‌های خود مي‌کنند.

رکورد افغانستان، عراق و سومالی

آمار نشان مي‌دهد که بيشترين پناهجويان جهان را افغان‌ها تشکيل مي‌دهند. به خاطر وضعيت دشوار افغانستان، از ميان حدود ۳ ميليون پناهنده و پناهجوی افغاني، کمتر کسی است که حاضر باشد داوطلبانه به کشور خود بازگردد. عراقي‌ها و سوماليائي‌ها، جايگاه دوم و سوم را در ميان پناهجويان جهان دارند. تعداد فراريان عراق به يک ميليون و ۷۰۰ هزار نفر، و تعداد پناهجويان سومالی به ۷۷۰ هزار نفر رسيده است.

اما تعداد فراريان سومالی به شدت رو به افزايش است. صدها هزار نفر از مردم اين کشور، به خاطر فاجعه قحطی در شمال آفريقا، به تازگی به سيل پناهجويان پيوسته‌اند.

ايتاليا و "سونامی پناهندگی"

رم، به عنوان محل ارائه گزارش سال ۲۰۱۰ کميساريای امور پناهندگان، به عمد برگزيده شده بود. دولت ايتاليا همواره از "امواج فراريان" و حتی "سونامی پناهندگی" از کشورهای آفريقائی حرف مي‌زند و اين موضوع، به عنوان تکراری و اصلی گزارش‌های بسياری از رسانه‌های ايتاليا تبديل شده است.

از آغاز بحران سياسی ليبی تاکنون ۱۸ هزار ليبيائی توانسته‌اند خود را به جزيره لامپه‌دوسا برسانند و از اين‌طريق قدم به خاک اتحاديه اروپا بگذارند. مصر و تونس، به عنوان کشورهای همسايه ليبي، تاکنون پنج برابر اين تعداد را راه داده‌اند.

فشار اصلی بر دوش جهان سوم

برپايه گزارش کميسياريای امور پناهندگان، از هر پنج پناهجوی جهان چهار نفر در کشورهای جهان سوم زندگی مي‌کنند. کميسر امور پناهندگان مي‌گويد:«حقيقت اين است که فشار و مسئوليت اصلی حفظ پناهندگان بر دوش کشورهای در حال توسعه است.» پاکستان در اين زمينه بهترين نمونه است: اين کشور خود به شدت از فقر و بي‌ثباتی سياسی رنج مي‌برد، اما نزديک به ۲ ميليون پناهنده در آن زندگی مي‌کنند.

ليبريا، کشور آفريقائی ديگر نيز، ۱۸۰ هزار نفر از قربانيان خشکسالی شاخ آفريقا را پذيرفته است. گزارش کميساريای عالی امور پناهندگان نشان مي‌دهد که اکثريت اين فراريان، به عنوان ميهمان در خانه‌های مردم پذيرفته شده‌اند. آن‌ها نمي‌دانند که اصولا زمانی به ميهن خود بازخواهند گشت يا نه؟

تنها جنبه اميدوار کننده گزارش کميساريای امور پناهندگان اين است که در سال‌های اخير از حدود ۲۷ ميليون و ۵۰۰ هزار نفری که در کشورهای خودشان در به در شده‌اند، نزديک به ۳ ميليون نفر توانسته‌اند به محل سکونت اصلی خود برگردند و زندگی را در آنجا از سر بگيرند. اين وضعيت به‌ويژه در پاکستان، کنگو و اوگاندا محسوس بوده است.

۶مرداد :سن اعتياد در ايران به ۱۳سال رسيده است

ايسنا:عضو هيات علمی دانشگاه علامه طباطبايی گفت: در حال حاضر سن اعتياد در کشور به ۱۳ سال رسيده است.

وی با بيان اينکه دو ميليون نفر در کشور به صورت رسمی از مواد مخدر مصرف می کنند، گفت: در حال حاضر سن اعتياد در کشور به ۱۳ سال رسيده است و اکثر معتادان کشور زير ۱۹ سال هستند.

به گفته نقيب السادات، اعتياد در سه مرحله آشنايی ، ميل به افزايش مواد مخدر و اعتياد شکل می گيرد.

 

۴ مرداد: پليس اعلام کرد؛ وقوع ۲هزار قتل در سال ۸۹

خبرآنلاين

بر اساس اعلام نيروی انتظامی در سال گذشته دوهزار و 277 فقره قتل در کشور به وقوع پيوسته است که اين آمار در سال 88، دوهزار و 117 فقره بود. اين درحالی است که يکهزار و 845 فقره قتل توسط پليس در سال 89 کشف شد که اين آمار در سال 88 يکهزار و 698 فقره بوده است. همچنين درصد کشف به وقوع در سال گذشته 81 درصد اعلام شده که اين آمار در سال پيش از آن 80.2 بوده است.

در سال 80 دو هزار و 109 فقره قتل رخ داده که هزار و 307 فقره از‌ آن کشف شده است و درصد کشف نسبت به وقوع در اين سال 61.9 بوده است. وقوع قتل از سال 80 تا سال 85 سير صعودی داشته که بالاترين آمار مربوط به قتل در سال 85 با دوهزار و 410 فقره به ثبت رسيده است. اما پس از اين سال وقايع قتل در کشور سير نزولی داشته است.

افزايش 0.2 درصدی قتل در سال 89

نيروی انتظامی نرخ قتل در کشور را اين‌گونه اعلام کرد که نرخ قتل در سال 89، 3.1 در هر صد هزار و در سال 88، 2.9 در هر صدهزار نفر بوده است. اين در حالی است که نرخ قتل در سال 81، 3.3 در هر صد هزار نفر بوده است. پايين‌ترين نرخ قتل در سال 86 در هر صد هزار نفر 2.8 در هر صدهزار نفر بوده. ضمن اينکه بيشترين نرخ قتل به سال 84 با 3.5 در هر صدهزار نفر اختصاص دارد.

فارس در صدر، خراسان جنوبی در انتها

پليس با اعلام اين که وقوع جرايم در بعضی از استان‌ها تحت تاثير جغرافيايی و هم مرز بودن با کشورهای همسايه، قاچاق سلاح و مهمات موادمخدر قرار دارد، اعلام کرد: ‌رقم نرخ قتل در استان‌ها متفاوت و در نوسان است و بيشترين آمار وقوع قتل به استان فارس با رقم 233 فقره قتل در سال 89 اختصاص دارد که نرخ قتل اين استان پنج نفر در هر صد هزار نفر است.

همچنين استان خوزستان با 186 فقره قتل و نرخ قتل چهاردر هر صدهزار نفر، استان تهران با 175 فقره قتل با نرخ قتل سه در هر صدهزار نفر، تهران بزرگ با 166 فقره قتل و نرخ قتل دو در هر صدهزار نفر، استان سيستان و بلوچستان با 139فقره قتل و نرخ قتل شش در هر صدهزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اما کمترين ميزان قتل به استان خراسان جنوبی با شش فقره در سال 89 و نرخ قتل يک در صد هزار نفر اختصاص دارد.

۳۶۲ قتل منکراتی

مجموع قتل‌های به وقوع پيوسته در سال 89، 362 فقره قتل با انگيزه منکراتی (ناموسی) بوده که 15.9 درصد از مجموع قتل‌ها را به خود اختصاص داده است و نزاع بدون مقدمه قبلی 281 فقره بوده که 12.3 درصد از پرونده‌های قتل سال گذشته را در بر مي‌گيرد. اين در حالی است که سهم نزاع با اختلاف قبلی 416 فقره از مجموع دو هزار و 277 قتل سال 89 است که 18.3 درصد را به خود اختصاص داده است همچنين سرقت با 196 فقره قتل سهم 8.6 درصدی را داشته است.

انگيزه منکراتی از مجموع دو هزار و 117 فقره قتل سال 88، 367 فقره را به خود اختصاص داده که نشان دهنده سهم 17.3 درصدی است و انگيزه نزاع بدون مقدمه قبلی منجر به وقوع 277 فقره قتل در سال 88 شده است که سهم 13.1 را نشان مي‌دهد. نزاع با اختلاف قبلی نيز 354 فقره قتل را در سال 88 رقم زد که نشان دهنده سهم 16.7 درصدی در اين مدت است همچنين سرقت در سال 88 انگيزه وقوع 198 فقره قتل بود. که سهم 9.4 درصدی از مجموع قتل‌های اين سال را به خود اختصاص داده است.

 ۳مرداد: سال گذشته از هر ۷ ازدواج در كشور، يك مورد به طلاق منجر شده است

پارسينه

وفا: به گفته معاون قوه قضاييه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك سال گذشته از هر 7 ازدواج در كشور، يك مورد به طلاق منجر شده، اين در حالى است كه معاون اداره تنظيم خانواده و جمعيت وزارت بهداشت هم 2 روز پيش اعلام كرد: پيش از اين زمان آموزش‌هاى قبل از ازدواج كمتر از يك‌ساعت بود كه اكنون به 2 ساعت ارتقا يافته است.

افزايش طلاق در يك دهه گذشته بارها در آمارهاى رسمى و هشدار كارشناسان مطرح شده، حتى در آمارهاى غيررسمى گفته شده در تهران از هر سه‌ ازدواج يك مورد به طلاق كشيده مي‌شود، اما كنار هم گذاشتن اين آمار و بي‌توجهى به مساله مشاوره قبل از ازدواج در ايران نشان مي‌دهد، هنوز اهميت اين هشدارها براى مسوولان روشن نشده است.

معاون اداره تنظيم خانواده و جمعيت وزارت بهداشت با اشاره به اين‌كه پيش از اين زمان آموزش‌هاى قبل از ازدواج كمتر از يك ساعت بود كه اكنون به 2 ساعت ارتقا يافته، اعلام كرد: در ادامه اين برنامه نيز با قوي‌تر كردن مباحث آموزشى و وارد كردن يكي، دو عنوان ديگر به اين مباحث آموزشي، آموزش‌هاى قبل از ازدواج را به حدود 3.5 تا 4 ساعت افزايش خواهيم داد.

علي‌اكبر محزون به مهر گفت: در سال گذشته به ازاى هر‌5/6 ازدواج يك طلاق به ثبت رسيده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©