Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ برابر با  ۲۳ جولای ۲۰۱۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰  برابر با ۲۳ جولای ۲۰۱۱
۳۱تير : دو ميليون و ۷۰۰ هزار بيسواد ۱۰ تا ۴۹ ساله در ايران

 

ایران در آئینه آمار(۶۶)

۳۱ تیرماه ۱۳۹۰ـ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۳۱تير : دو ميليون و ۷۰۰ هزار بيسواد ۱۰ تا ۴۹ ساله در ايران

کلمه

علی باقرزاده فاروجي، معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نهضت سواد آموزی ايران اعلام کرد: «بر اساس آمارگيری صورت گرفته و پالايش اطلاعات، در حال حاضر دو ميليون و ۷۰۰ هزار نفر در کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بيسواد هستند

آقای باقرزاده که در جمع خبر نگاران سخن مي‌گفت، افزود: «کار استخراج جمعيت بي‌سواد از کل جمعيت کشور انجام شده و براساس آن از ۷۱ ميليون نفر جمعيت، اطلاعات مربوط به بي‌سوادان کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را در قالب بانک اطلاعات گردآوری کرديم

او ادامه داد: «نتايج بررسی در بانک های اطلاعاتی نشان داد که بخش عمده ای از اين افراد پيشتر در دوره های مقدماتی نهضت سواد آموزی شرکت و يا تا کلاس سوم ابتدايی در مدارس تحصيل کرده و سپس تحصيل را ترک کرده اند

وی اضافه کرد: در شاخص سواد، کشور ما در بين ۱۳۹ کشور جهان رتبه ۸۷ را دارد که برای ارتقای اين شاخص برنامه های ضربتی کوتاه و طولانی مدت تدوين و اجرايی شده است.

 

۳٠تير :ايرانی ها ده سال زودتر از مردم دنيا می ميرند!

دادنا: يك لخته خون كوچك، رگی از مغز را مسدود مي‌كند؛ يا يكی از عروق تغذيه‌كننده بخشی از بافت مغز، پاره مي‌شود. اين‌طور وقت‌هاست كه خون به مغز نمي‌رسد و يا خون‌رسانی دچار مشكل مي‌شود. مغز هم ديگر توان عملكرد طبيعی خود را ندارد؛ و فرد سكته مغزی مي‌كند. اما نه يك نفر، نه ده نفر، بلكه روزانه دويست تا سيصد نفر، آن هم تنها در تهران.

به گزارش فرارو؛ اين آمار تكان‌دهنده را متخصصان مغز و اعصاب ارائه داده‌اند. چند روز پيش نيز رئيس انجمن علوم اعصاب ايران، خبر داد كه ايراني‌ها 10 سال زودتر دچار سكته مغزی مي‌شوند. در حالی كه سن سكته مغزی در دنيا از 55 سالگی شروع مي‌شود، اين سن بين ايرانيان به 45 سالگی رسيده و 10 سال كاهش يافته است.

دكتر حسين پاكدامن در حاشيه سميناری اعلام كرد كه سكته‌ مغزی در كشورهای غربي، سومين عامل مرگ و مير است. به اين معنا كه سكته مغزي، پس از سكته‌های قلبی و سرطان‌ها، سومين دليل فوت افراد محسوب مي‌شود؛ اما در كشورهای در حال توسعه، اين بيماري، بعد از سكته‌های قلبی رتبه دوم را دارد.

اين متخصص مغز و اعصاب همچنين اظهار داشت كه ميزان ابتلا به سكته‌های مغزی در زنان و مردان تقريبا برابر بوده و شيوع آن نيز روندی رو به رشد گرفته است.

 

 

سن سكته قلبي، پايين‌تر است

 

سال گذشته نيز رئيس انجمن پزشكان عمومی ايران گفت كه سن سكته قلبی در اين كشور كاهش يافته و به مرز ۳۵ تا ۳۲ سالگی رسيده است. همچنين رئيس هيات مديره جامعه پزشكان متخصص داخلی ايران، در گفت‌وگويی اعلام كرد كه قبلا ميانگين سنی بيماران قلبی بين ۴۰ تا ۶۰ سال بوده؛ ولی امروزه حداقل سن سكته به ۳۲ تا ۳۵ سالگی كاهش يافته است.

اين در حالی است كه در آمريكا و كشورهای اروپايي، با وجود مصرف زياد مشروبات الكلی و استعمال بيشتر دخانيات، سن سكته بالاتر است؛ اما در ايران و تعدادی از كشورهای خاورميانه اين سن هر سال كمتر مي‌شود. گفته مي‌شود در ايران روزانه 3 هزار سال عمر مفيد مردم بر اثر بيماري‌‌های قلبی و عروقی از بين مي‌رود؛ و بسياری از افراد 30 تا 40 ساله به اين دليل جان مي‌بازند. آن هم در سنی كه افراد بايد با فعاليت‌های مؤثر اجتماعي، برای خانواده و اجتماع خويش، بازدهی اقتصادی داشته باشند.

 

 

۲۹تير :هر روز ۲٠٠ تا ۳٠٠ نفر از تهرانى ها دچار سكته مغزى مى شوند

انتخاب :محمدحسين نجاتى: در تهران روزانه به طور متوسط 200 تا 300 نفر دچار سكته مغزى مى شوند، آمار تكان دهنده اى كه به صورت ميدانى توسط متخصصان مغز و اعصاب تهيه شده است. دكتر فرامرز اميري، متخصص مغز و اعصاب در گفت وگويى با شرق از غفلت 80درصد اين بيماران براى معالجه خبر مى دهد.

 

 

۲۲تير :خطر بيكاری 10 هزار نفر از كاركنان برق استان تهران

آفتاب: مسئول روابط عمومی انجمن صنفی پيمانکاران ساختمان و تاسيسات استان تهران از به خطر افتادن اشتغال 10 هزار نفر کارکنان اين صنعت خبر داد.

بهروزکاظمی افزود: در نوزدهم تيرماه نامه‌ای را به وزارت نيرو ارسال کرديم مبنی بر اينکه جهت مذاکره‌ برای دريافت مطالبات خود امروز به حمل وزارت نيرو مراجعه و خواسته خود را مطرح خواهيم کرد.

وی با بيان اين که حدود 100 نفر از پيمانکاران عضو انجمن به وزارت نيرو مراجعه کردند، اظهارداشت: معاون هماهنگی شرکت توزيع برق وزارت نيرو به جمع آن آمد و ازنامه دفتر رئيس‌جمهور مبنی بر پرداخت 500 ميليارد تومان از مطالبات 8 هزار ميليارد تومانی پيمانکاران صنعت برق کشور خبر داد.

وی گفت: طلب‌های ثبت شده پيمانکاران استان تهران حدود 100 ميليارد تومان و طلب‌های ثبت نشده آنان نيز حدود 50 ميليارد تومان است.

وی تصريح کرد: به نظر مي‌رسد با توجه به طلب 150 ميليارد تومانی پيمانکاران توزيع برق استان تهران از وزارت نيرو و قبول دولت برای پرداخت 500 ميليارد تومان به پيمانکاران سراسر کشور سهم استان تهران چيزی حدود 20 ميليارد تومان خواهد شد که جوابگو نخواهد بود.

 

۲۲تير: از پرسنل ۱٠هزار نفری کفش ملی ۷٠٠نفر باقی ماند!

پارسينه

کفش ملی که زمانی کارخانه ای پررونق محسوب می شد امروز با وجود اجرايی شدن سياست های اصل 44 قانون اساسی همچون ساير کارخانه های که ابتدای انقلاب مصادره و ملی اعلام شدند ورشکسته شده است.

 

به گزارش پارسينه به نقل از بانکی دات آی آر، با وقوع انقلاب اسلامی تعداد زيادی از کارخانه ها و صنايع مصادره و ملی شدند. بسياری از اين صنايع مثل گروه کارخانجات کفش ملی به دليل ضعف مديريت و عدم واگذاری به بخش خصوصی ورشکست و کاملا منحل شدند. اين در حالی است که از پرسنل 10هزار نفری کفش ملی تنها 700 نفر باقی مانده .

 

 

 

وی بعدها زمينی در مهرآباد خريد. وسعت اين زمين 700 متر بود که 400 متر بنای ساختمانی داشت. ايروانی کارش را تنها با35 نفر کارگر آغاز کرد. ايروانی بعد از آغاز به کار کارخانه ، با خريد ماشين دوخت از پارچه های ايرانی استفاده کرد و کارخانه ای به نام ولکو نيز حاضربه سرمايه گذاری و آوردن فناوری به ايران شد.

 

اين کارخانه در ابتدا 150 زوج محصول داشت. کارخانه، کفش ملی نام گرفت که ملی شدن نفت را در ذهن مردم و مشتريان تداعی می کرد. رحيم ايروانی با خريد تعداد زيادی از خانه های مهرآباد کارخانه خود را گسترش داد. او در يکی از زمين هايی که خريده بود مسجدی را نيز احداث کرد. تا سال 1337 در ايران کفش های چرمی توليد نمی شد اما بعد از اين سال،به دنبال تاسيس کارخانه های چرم ، توليد کفش چرم نيز در کفش ملی آغاز شد.

 

در اين زمان رقبای عمده کفش ملی کفش های وارداتی بودند که از چکسلواکی وارد می شدند.از سال 47 به بعد در کنار توليد کفش محصولاتی مثل جوراب ، تويد آستر و بند کفش و مواردی ديگر اقدام نمود.

 

در سال 47 بعد از موفقيت توليد کفش در مهرآباد جنوبی مرحله سوم توسعه صنعت کفش ايران در کيلومتر 18 جاده قديم کرج در اسماعيل آباد شروع شد. وی زمينی به مساحت 400هزار متر خريد و پارک صنعتی کفش ملی فعاليت خود را رسما در اوايل سال های دهه 50 آغاز کرد. در اين زمين نقشه احداث 400 خانه سازمانی برای کارگران در نظر گرفته شده بود. او با احداث اين خانه ها به دنبال کاهش هزينه رفت و آمد کارگران و هزينه نقل و انتقال آنان بود.

 

در کارخانه کفش ملی تا سال 1350 انواع مختلفی از کفش مثل کفش ورزشی ، کفش برای روزهای باراني،چکمه،پوتين،دمپايي،کفش کتاني،کفشهای بچه گانه و کفش ايمنی توليد می شد.

به تدريج گنجايش کارخانه مهرآباد زياد شد به طوريکه روزانه 12هزار و 500 جفت کفش در کارخانه کفش ملی توسط 2هزار و 500 کارگر استخدام شده توليد می شد.

 

ايروانی طی سال های 1335 تا 1357 بيش از 50 شرکت صنعتی و تجاری تاسيس و در زمينه توليد انواع کفش در بيش از 25 شرکت صنعتی با شرکای داخلی و خارجی مشارکت داشت.

 

جالب است بدانيد که رحيم ايروانی در سال 1343 شرکتی به نام شرکت کانون مشاوره اقتصادی را به منظور تربيت و پرورش 22 کودک دو ماهه تا 2ساله تاسيس کرد تا در آينده اين کودکان از مديران بنگاه های صنعتی او بشنود.قرار بر اين شد قسمت عمده بودجه کانون به مصارف تحصيلی اين اطفال برسد و لوازم خوارک پوشاک و وسايل زندگی ساده و کم خرج باشد. همچنين هيچ کدام از اين اطفال نيز پس از رسيدن به سن 18 سالگی هيچ تعهدی نسبت به کانون ندارند و مختارند که هرجور که خواستند در اجتماع زندگی کنند.فقط انتظار موسسه اين است که نسبت به تحصيل جدی باشند و تمسک به دين اسلام و حسن اخلاق را پيشه خود سازند.با وقوع انقلاب اسلامی ايروانی اين کودکان را که آن زمان 14 تا 16 ساله بودند با خود به خارج از کشور برد .

 

در سال 57 سرمايه گذاری شرکت در مقايسه با سال 1355 به ميزان 741 ميليون ريال افزايش يافت . ايروانی علاوه بر تاسيس فروشگاه کفش کلی در سراسر کشور ويکسان سازی قيمت ها در فروشگاه های کفش ملی توانست به کشورهای اروپای شرقی و شوروی نيز کفش صادر کند. در کارخانه کفش ملی طی 30 سال بيش از 10 هزار نفر در کارخانه مشغول به کار بودند.

 

شرکت کفش ملی با وقوع انقلاب مصادره و ملی شد و متاسفانه به دلايلی مثل ضعف مديريت و واگذار نکردن آن به بخش خصوصی متحمل 4 ميليادر زيان خالص و 800ميليون تومان زيان انباشته شد.

 

ايروانی بعد از 25 سال مصادره کارخانه با روی کار آمدن هر مدير جديدی به وی تلفن می زد و انتصابش را به مديريت تبريک می گفت و او را به حفظ شرکت تشويق می کرد زيرا معتقد بود که چند هزار نفر از اين طريق زندگی می کنند.ايروانی تا سال 57 در ايران زندگی می کرد و بعد از آن با مهاجرت اجباری به آمريکا رفت.

وی ابتدا کارخانه کفش و چرمسازی را در بوستون آمريکا تاسيس کرد و سپس در قاهره کارخانه کفش استاندارد را تاسيس کرد.

رحيم ايروانی سرانجام در 12 بهمن 84 بعد از يک روز کامل کاری درگذشت.

 

اکنون فروشگاه های کفش ملی به عرضه توليدات صنايع کوچک و ديگر کارخانه ها تبديل شده اند.پارک صنعتی کفش ملی نيز انبار شرکت های خودرو سازی است.هم اکنون بعد از 32 سال،از پرسنل 10 هزار نفری گروه کفش ملی تنها 700 نفر باقی مانده اند که در کفش گنجه و بخش های بازرگانی مشغول به کار هستند.

 

۲۲تير : دستگيری يک هزارم جمعيت ايران در سه ماه گذشته در رابطه با اعتياد

عصر ايران

خبر زير را بخوانيد:

 

« رئيس پليس مبارزه با مخدر با اشاره به کشف 112 تن انواع مواد مخدر در سه ماهه نخست امسال گفت: در اين رابطه 75هزار نفر از سوی پليس دستگير و به مراجع قضايی معرفی شدند.

سردار حميدرضا حسين آبادی افزود: امسال بيش از 40 تن مواد مخدر در اين منطقه کشف شد که نسبت به مدت مشابه افزايش 90 درصدی را نشان می دهد. همچنين امسال موفقيتهای خوبی را در مرزها داشتيم.

 

از اين رو ، جا دارد از نيروهای مرزبانی و پليس مبارزه با قاچاق مواد مخدر به دليل بهبود عملکردشان تقدير شود.

 

اما از آنچه سردار حسين آبادی گفته ، تنها بخش موفقيت های به دست آمده - که انصافا ارزنده هم هستند - نبايد مورد توجه باشد بلکه حکايت غم انگيزی که در دل اين خبر به ظاهر خوش وجود دارد نيز بايد به دقت مورد بررسی قرار گيرد.

 

توجه کنيد: در سه ماه اخير 75 هزار نفر در ارتباط با مواد مخدر دستگير شده اند.

کل جمعيت ايران ، کمتر از 75 ميليون نفر است. دستگيری 75 هزار نفر در سه ماه يعنی اين که در 90 روز گذشته ، از هر 1000 ايرانی ، يک نفر به اتهام فعاليت در عرصه مواد مخدر دستگير شده است. تازه ، اين جدای از کسانی است که قبلا دستگير شده اند يا هنوز به دام قانون نيفتاده اند.

 

اين عدد ، هشدار وحشتناکی است دال بر اين که تجارت مواد مخدر تا چه اندازه در جامعه ايران گسترش يافته که تنها در يک بازه زمانی کوتان مدت 90 روزه ، يک هزارم کل جمعيت کشور دستگير شده اند.

 

گذشته از قاچاقچيان مواد مخدر - که خيلی هايشان معتاد هم نيستند - کشور ما با سونامی عجيب و غريب اعتباد هم مواجه است. هر چند برخی منابع تعداد معتادان دائمی و تفننی به مواد مخدر در کشور را حتی تا 4 ميليون نفر هم برآورد می کنند ، اما اگر به آمار تاييد شده توسط منابع رسمی استناد کنيم و عدد دو ميليون معتاد را بپذيريم به اين واقعيت تاسف انگيز می رسيم که حدود 10 درصد خانواده های ايرانی به طور مستقيم درگير مواد مخدر هستند.

 

آمارهای رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ، حاکی از مبتلا شدن 200 هزار نفر به مواد مخدر صنعتی هستند که عمدتاً جوانان و نوجوانان هستند.

 

به همه اين ها بيفزاييد اين واقعيت را که حدود 50 درصد کل زندانيان کشور را مجرمين مواد مخدر تشکيل می دهند و البته درصدی از زندانيان ساير جرائم نيز به طور غيرمستقيم متأثر از مواد مخدر راهی حبس شده اند. معنای اين سخن اين است که اگر به فرض محال ، همين امروز مشکل مواد مخدر در کشور حل شود ، فوراً نيمی از زندان های کل ايران خالی می شود.

گسترش اعتياد در ميان زنان و دختران کاهش سن شروع مصرف مواد مخدر نيز حکايت های خاص خود را دارند که پرداختن به آن مجال ديگری می طلبد.

 

اگر در جنگ 8 ساله ، جوانان کشور هدف گلوله های سربی دشمن بوده اند ، اينک بمب های خوشه ای اعتياد بر سر جوانان ايرانی می بارد و در غفلت مسوولانی که به اولويت های صدم و هزارم مملکت و به سياسی کاری و روزمرگی و جنگ قدرت مشغول اند ، جوانان ايرانی کرور کرور "قتل عام بی سروصدا" می شوند.

 

آقايان و خانم های مسوول! نمی گوييم دست از بازی های سياسی تان برداريد - که ترک عادت سخت است - بلکه از شما می خواهيم در کنار سياست بازی هايتان کمی هم به اين موضوع -به طور جدی و نه شعاری-بپردازيد. به خدا سوگند که اعتياد مانند موريانه ای در حال خوردن پايه های عمارت ايران است.

 

۲٠تير.جمعيت ايران به ۷۴/۵ ميليون نفر رسيد

مهر

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ناظمی اردکانی روز دوشنبه در همايش روز جهانی جمعيت با اشاره به اينکه ايران 1.05درصد جمعيت جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: چين، هند و آمريکا به ترتيب سه کشور پرجمعيت جهان هستند.

وی تاکيد کرد: جمعيت فعلی ايران 74.5 ميليون نفر است و نرخ رشد جمعيت از1.25 تا 1.03 درصد اعلام شده است.

رئيس سازمان ثبت احوال گفت: نرخ ولادت در سال گذشته 18.6 تولد در هزار نفر و نرخ فوت نيز 5.8 نفر در هزار نفر بوده است.

به گفته وي، سن اميد به زندگی در ايران 70 سال است و آمارها نشان می دهد در ميان کشورهای خاورميانه، بحرين و کويت با نرخ 78 سال، بالاترين اميد به زندگی را به خود اختصاص داده اند.

ناظمی اردکانی افزود: کشور افغانستان با نرخ ولادت 1.38 در هزار نفر بيشترين نرخ خام مواليد در خاورميانه را داراست و نرخ فوت در اين کشور نيز 17.7 در هزار نفر اعلام شده است.

 

۱۷تير :تعطيلی ۷۰ درصد واحدهای توليدی شهرک صنعتی اروميه

خبرگزاری هرانا - يک عضو اتاق بازرگانی اروميه از تعطيلی ۷۰ درصد از ۲۳۰ واحد توليدی موجود در شهرک صنعتی فاز دو اين شهرستان خبر داد.

به گزارش مهر، مهرداد سعادت پيش از ظهر سه شنبه در جريان بازديد رئيس سازمان صنايع و معادن آذربايجان غربی از واحد صنعتی مارال صنعت جاويد اروميه با اشاره به اينکه آمار قبل از اجرای قانون هدفمند سازی يارانه‌ ها استخراج شده، ادامه داد: "متاسفانه حمايتهای مناسبی از واحدهای صنعتی استان انجام نمي‌شود به طوری که در حال حاضر ۷۰ درصد از ۲۳۰ واحد توليدی و صنعتی فاز دو شهرک صنعتی اروميه تعطيل است."

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©