Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
ایران در آئینه آمار(۶۲)

ایران در آئینه آمار(۶۲)

۲۷ارديبهشت ۱۳۹۰ـ ۱۷ ماه مه ۲۰۱۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۲۷ارديبهشت :کار سخت و دستمزد ناچيز، سرنوشت ناخواسته ۱/۵ ميليون کودک کار در ايران

خراسان: اين جا گذر کارگران ساختمانى است. مردان کوچک و بزرگ، نشسته بر لبه خيابان و گاه تکيه داده به کرکره هاى بالا نرفته فروشگاه ها چشم به راه کارفرمايى هستند که از خودرويى پياده شود - يا حتى پياده هم نشود و از همان داخل خودرو بوق بزند - و آن ها را براى کار امروز فرا بخواند.

 

1.5 ميليون کودک کار در ايران

فقط همين ها نيستند. باز هم هستند. بيش از يک و نيم ميليون کودک زير ۱۸ سال در ايران مشغول کار هستند. کودکان کار شامل کودکانى مى باشند که پيش از رسيدن به سن قانونى کار، ناگزير وارد بازار کار مى شوند و کار زودرس مانع رشد طبيعي، اجتماعى و روانى و جسمانى آن ها مى شود. اين ماجرا سابقه تاريخى دارد.

در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان بين المللى کار (ILO) بيش از ۲۱۵ ميليون کودک زير ۱۸ سال در کشورهاى در حال توسعه مشغول به کارند که حدود نيمى از آن ها را دختران تشکيل مى دهند. البته اين آمار فقط مربوط به کودکانى است که در آمارهاى رسمى به عنوان کودک کار ثبت شده اند. بسيارى از کودکان در جهان بدون هيچ نظارتى مشغول به کار هستند که آمار آن ها را شايد به بيش از ۲۵۰ ميليون نفر افزايش بدهد.

 

سوءاستفاده برخى کارفرمايان

طباطبايى نژاد، عضو کميسيون حقوقى مجلس با اشاره به ممنوعيت کار کودکان زير ۱۵ سال در قانون کار مى گويد: کودکان زير ۱۵ سال نياز به تحصيل و آموزش دارند اما گاه مشکلات اقتصادى خانواده باعث مى شود کودکان در سنين پايين سرپرست و نان آور خانواده شوند.

 

تهديدهاى پيش روى کودکان کار

به هر روى کودکان کار با مشکلات زيادى روبه رو هستند که آن ها را تهديد مى کند. به گزارش بانک اطلاعات تخصصى کودکان کار و خيابان مشکلاتى مانند مشکلات اقتصادي، مشکلات خانوادگى (طلاق، بى سرپرستي، بدسرپرستى و...) مشکلات اجتماعى( مهاجرت، اعتياد، نداشتن بيمه و...)، مشکلات فرهنگى (تبعيض، خشونت، آزار جسمى و جنسى و...)، مشکلات قانونى (نبود قانون، نارسايى قانون و...) و مشکلات مربوط به سلامت همه جانبه کودکان (تغذيه، بهداشت، آموزش، اوقات فراغت و...) از مهم ترين مشکلاتى هستند که کودکان کار با آن ها درگيرند.

سازمان بهزيستى: کودکان کار نياز به حمايت ندارند

محمدعلى زنگانه معاون اجتماعى سازمان بهزيستى در اين باره با اشاره به اين که تعريف کودکان خيابانى با کودکان کار تفاوت چشمگيرى دارد به پانا مى گويد: بررسى ها حاکى از آن است که بيشتر از ۷۰ درصد کودکان کار داراى سرپرست هستند و نيازى نيست تحت پوشش سازمان بهزيستى قرار گيرند.

 

چکيده گزارش

«کودکان کار» يک پديده نيست، بخشى از زندگى تاريخى ملت هاست، آمار مى گويد که در ايران 1.5 ميليون کودک وجود دارد. همين آمار تعداد کودکان کار را در سراسر جهان ۲۱۵ ميليون نفر ذکر مى کند اما در کشور ما قوانينى وجود دارد که از اين کودکان حمايت مى کند و بهره کشى از کودکان را مردود مى شمارد اما متوليان امر چندان فعال نيستند و توپ را به زمين يکديگر مى اندازند.کارشناسان نيز از سوءاستفاده برخى کارفرمايان از نيازهاى اقتصادى کودکان کار خبر مى دهند و برخى آگاهان از واگذارى کارهاى سخت و طاقت فرسا به کودکان در برخى کارگاه ها سخن مى گويند. اين گزارش ضمن بررسى ميدانى کار کودکان در نقاط مختلف شهر به بررسى راه هايى پرداخته است که مى تواند به دفاع از حقوق اين کودکان منجر شود.

 

۲۷ارديبهشت: افزايش قيمت ۹ تا ۱۲ درصدى ۷٠ درصد مواد غذايى از اول خرداد

فارس

رئيس اتحاديه كشورى بنكداران مواد غذايى از افزايش قيمت 9 تا 12 درصدى 70 درصد مواد غذايى از اول خرداد خبر داد.

قاسمعلى حسنى در واكنش به اين سؤال كه برخى شايعاتى مبنى بر كاهش كالا در بازار مطرح مي‌كنند، گفت: هيچ‌گونه كمبودى وجود ندارد، انبارها مملو از كالاست و در صنف مواد غذايى با فراوانى كالا مواجهيم و به دنبال مشترى مي‌گرديم.

وى در پاسخ به اين سوال كه در برخى كالاها شاهد افزايش قيمت بي‌منطق هستيم، اظهار داشت: طبق توافقى كه با سازمان حمايت گرفته است، 70 درصد مواد غذايى بين 9 تا 12 درصد از اول خردادماه افزايش قيمت خواهند داشت و كارشناسي‌هاى لازم صورت گرفته و دستور سازمان حمايت در حال ابلاغ به واحدهاى صنفى است.

 

۲۵ارديبهشت۳۳ : درصد کودکان خيابانى خراسان شمالى اعتياد صنعتى دارند

 

ايلنا: مديرکل بهزيستى خراسان شمالى گفت: ساماندهى کودکان خيابانى نيازمند حمايت تمام سازمانهاست.

به گزارش خبرگزاری ايلنا به نقل از روابط عمومی بهزيستی خراسان شمالی محمدرضا کاظم زاده در جلسه ستاد ساماندهى کودکان خيابانى افزود: تعدادى از اين کودکان به دليل برخى مسايل و نابسامانى هاى اجتماعى مانند فقر، حاشيه نشيني، جنگ و مهاجرت از امکان رشد طبيعى در محيط خانواده سالم بازمانده و به شهرهاى بزرگ روى آورده اند.

وى افزود: کودکان خيابانى در جهان و کشورهاى توسعه يافته کمتر مورد توجه قرار مى گيرند و تا زمان حاکم بودن فقر در جامعه اين کودکان در سطح جامعه حضور خواهند داشت.

کاظم زاده با اشاره به تفاوت کودکان خيابانى با کودکان خيابان افزود: کودکان خيابانى افراد زير 18 سالى هستند که به شهرهاى بزرگ رفته و در خيابان کار مى کنند و به صورت هفته اى و يا سالى يک بار با خانواده هاى خود ارتباط برقرار مى کنند.

اين مقام مسؤول گفت: در حال حاضر يک مرکز نگهدارى از کودکان خيابانى در اين استان وجود دارد که در سال گذشته 66 و در 9 ماهه سال جارى 47 کودک خيابانى را پذيرش کرده است.

وى افزود: در حال حاضر 30 کودک در اين مرکز شبانه روزى نگهدارى مى شوند.

معاون امور اجتماعى سازمان بهزيستى خراسان شمالى نيز اظهار داشت: از مجموع کودکان نگهدارى شده در مرکز نگهدارى از کودکان خياباني، دو سومآنهادر سال 88 به آغوش خانواده هاى خود باز گشته اند.همايون غلامى با اشاره به طرح احداث مرکز نگهدارى از کودکان خيابانى گفت: به اين مرکز پنج ميليارد ريال اعتبار اختصاص داده شده است.وى بيان داشت: 33 درصد از کودکانى که وارد اين مرکز مى شوند، به اعتياد از نوع صنعتى مبتلا هستند.

 

۲۵ارديبهشت :۵۰ درصد درياچه اروميه شوره زار شد

مهر:درياچه اروميه در حالی بحرانی ترين شرايط زيست محيطی خود را در سال ۹۰ تجربه می کند که مسئولان با جلسات غيرتخصصی و همايشهای بی نتيجه دچار روزمرگی شده و اقدامات اساسی از جمله بارورسازی ابرها، اصلاح الگوی کشت ورا فراموش کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر در اروميه، با وجود افزايش بارشها در ماه های اخير به عقيده کارشناسان ميزان بارش در سالجاری در حوزه آبخيز درياچه اروميه کاهش چشمگيری خواهد داشت و با توجه به افزايش دمای اين حوزه، ميزان تبخير آب درياچه نيز افزايش می يابد که اين امر احتمال خطر بروز سونامی نمک را دوچندان می کند.

سطح آب درياچه درمقايسه با زمان مشابه در سال گذشته ۴۰ سانتيمتر پايين رفته است وبا توجه به خشکسالی پيش رو مشخص نيست تا پايان سال تاچه اندازه به وسعت خشکي‌های اطراف درياچه افزوده شود.

ميزان شوری آب نيز به ۴۰۰ گرم در ليتر رسيده، به همين دليل کف درياچه درمناطق کم عمق از نمک پوشيده شده و درمناطق پرعمق هم رسوب ‌گذاری نمک قابل مشاهده استف ضمن اينکه می ‌توان پياده بين جزاير تردد کرد در حالی که تا پيش از اين عمق آب در حد فاصل اين جزاير به پنج متر مي‌رسيد.

شوری بيش ازحد سبب شده تا اين زيست بوم که روزگاری ميزبان صدها هزار فلامينگو وهزاران پرنده کوچنده ديگر بود، اهميت خود را به ‌عنوان يک مسير بين‌المللی پرندگان مهاجر از دست بدهد.

به خاطر همين وضعيت بحراني، جمعيت آرتميا دراين درياچه نسبت به سالهای ۷۵ و ۷۶ تا ۴۰ برابر کاهش يافته است و با آنکه برداشتی صورت نمي‌ گيرد، اگر اين ذخاير بازسازی نشود در آينده، اثری از اين آبزی ارزشمند باقی نخواهد ماند.

 

 

۵۳ درصد از مساحت درياچه اروميه به شوره زار تبديل شد

 

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر در اروميه گفت: درزمان حاضر ۵۳ درصد از مساحت اين درياچه که افزون بر سه هزار کيلومتر مربع می شود، خشک و تبديل به شوره زار شده و ميزان غلظت نمک آن نيز به بيش از ۴۰۰ گرم در ليتر رسيده است.

 

 

 

انتقال آب رودخانه ارس می تواند درياچه اروميه را از بحران خارج سازد

 

عباس نژاد با بيان اينکه انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه می تواند اين درياچه را از بحران خارج سازد گفت: دست کم سالانه يک ميليارد مترمکعب آب از اين رودخانه به پارک ملی درياچه اروميه، می تواند اين درياچه را از يک فاجعه بزرگ زيست محيطی خارج و آنرا دوباره احيا کند.

وی با تاکيد بر اينکه در صورت تحقق اين امر و انتقال آب اين رودخانه در مدت پنج سال اين درياچه به وضعيت عادی باز می گردد بيان داشت: پروژه انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه در کميسيون تلفيق مجلس شورای اسلامی به تصويب رسيده و برای اجرای ان در سال جاری ۲۵۰ ميليارد ريال اعتبار منظور شده است.

 

تبخير سالانه ۹۰ سانتی متری آب درياچه اروميه

 

معاون عمرانی استاندار آذربايجان غربی گفت: با وجود بارشهای خوب چند روز گذشته که سطح آب درياچه تا ۵۰ سانتی متر بالا آمده در مقايسه با سال گذشته هنوز ۴۰ سانتی متر پايين است که نشان دهنده ادامه وضعيت بحرانی درياچه است.

سيد جواد محمودی با بيان اينکه ميزان افزايش سطح آب درياچه در مقايسه با ميانگين دوره ۳۰ ساله شرايط نسبتا خوبی دارد خاطرنشان کرد: در اثر گرمای هوا سالانه در فصل تابستان بيش از ۹۰ سانتی متر آب درياچه تبخير پايين می شود که در صورت ادامه اين وضعيت در سال جاری شرايط درياچه بسيار بحرانی خواهد بود.

محمودی ادامه داد: بر اساس پروژه تامين و انتقال آب از حوزه های مجاور در حال حاضر اين طرح با اختصاص شش هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال از بخش جنوبی در ياچه در حال اجرا است که بزودی با حفر تونل انحرافی و تونل اصلی به طول ۴۵ کيلومتر مرحله اصلی طرح آغاز می شود.

معاون عمرانی استاندار آذربايجان غربی در خصوص ارتقاء بهره وری و توسعه شبکه آبياری نيز اظهارداشت: با اصلاح شبکه های سنتی آبياری در کشاورزی در مصرف منابع آبی بيش از ۳۰ -۴۰ درصد صرفه جويی می شود که به همين منظور امسال با اجرای شبکه آبياری تحت فشار در ۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان معادل ۳۰ سال گذشته کار خواهد شد.

 

اجرای طرح های نجات درياچه اروميه با کمبود اعتبار مواجه است

 

اين مسئول در بخش ديگری از سخنان خود کمبود اعتبارات را از جمله مسائل مهم در اجرای پروژه های ستاد راهبردی مديريت درياچه اروميه عنوان کرد و گفت : برای نجات درياچه اروميه طرح های اجرايی به ارزش بيش از ۴۰ هزار ميليارد ريال تصويب شده که با توجه به ميزان حجم اعتبارات ساليانه استان نيازمند توجه بيشتر مسئولان ملی است .

درياچه اروميه، بزرگترين زيست کره آبی ايران که با عناوين تالاب بين‌المللي، پارک ملی و ذخيره‌گاه زيست کره در جهان شناخته می شود که بين دو استان آذربايجان غربی و شرقی قرار دارد و حوزه آبريز آن در چهار استان کردستان، زنجان و آذربايجان غربی و شرقی واقع شده است.

حجم ذخاير آب درياچه اروميه در سالهای گذشته از ۳۲ ميليارد به ۱۴.۵ ميليارد مترمکعب در زمان حاضر کاهش يافته که کارشناسان ۶۷ درصد اين وضعيت را ناشی از تغييرات اقليمی و کاهش بارش ها، ۲۷ درصد را به دليل توسعه اراضی کشاورزی و حدود شش درصد را متاثر از احداث سد و سازه های آبی می دانند.

درياچه اروميه در شمال غربی ايران واقع شده و ‌بزرگ‌ترين درياچه داخلی ايران و دومين درياچه آب‌ شور دنيا محسوب می شود.

۲۴ارديبهشت :ايران در مقام نخست ريسك تصادفات جهان

ايسنا): ناصر الهى در دومين همايش ملى علوم ايمنى ايران در اهواز اظهار كرد: در سال 80، شاخص ريسك تصادفات در ايران 39 كشته به ازاى هر 100 هزار نفر و شاخص نرخ تصادفات، 42 كشته به ازاى هر 10 هزار وسيله نقليه بوده است.

وى افزود: ايران به لحاظ ريسك تصادفات جاده‌اى در مقام نخست جهان است و از نظر نرخ تصادفات، پس از كلمبيا، ونزوئلا و بنگلادش مقام چهارم را در اختيار دارد.

الهى تصريح كرد: در ايران به ازاى هر 10 هزار وسيله نقليه 120 سانحه رانندگى اتفاق مي‌افتد؛ در حالى كه اين رقم در فرانسه و ژاپن 12 تصادف است.

 

رييس انجمن علوم ايمنى ايران خاطرنشان كرد: بر اساس آمار رسمى سال 83، ميزان مرگ و مير ناشى از تصادفات در ايران به ازاى هر 10 هزار وسيله نقليه، 53 نفر است كه اين شاخص در ژاپن،‌سوئد و افريقا رقمى معادل 2/1 نفر است.

وى ادامه داد: بالا بودن شاخص شدت تصادفات نسبت به متوسط جهانى و افزايش سالانه 15 درصدى مجروحان و كشته‌شدگان جاده‌اى در طول دهه گذشته ضرورت توجه جدى به موضوع ايمنى راه در كشور را بيش از پيش نشان مي‌دهد.

الهى گفت: ‌براساس آمار غير رسمى سال 82، ايران رتبه نخست تلفات جاده‌اى را در اختيار دارد؛ با وجود اينكه به آمار غيررسمى نمي‌توان مطمئن بود، ولى با توجه به شرايطى كه مشاهده مي‌شود، به نظر مي‌رسد اين آمار دور از ذهن نيست.

رييس انجمن علوم ايمنى ايران افزود: ‌براساس آمار سال 74 تا 84، تعداد تلفات، كشته‌شدگان و مجروحان سوانح جاده‌اى در كشور سير صعودى داشته است. در آمار سال 88 اعلام شد در هر ساعت 31 حادثه جاده‌اى در كشور رخ مي‌دهد و ميانگين كشته‌شده‌ها نيز 2،7 نفر است. بر اساس آمار سال 89، هزينه مستقيم ناشى تلفات ناشى از حوادث جاده‌اى به ازاى هر نفر 2 ميليون تومان است و روشن است كه هزينه‌هاى غير مستقيم به مراتب چندين برابر بيشتر از هزينه‌هاى مستقيم است.

رييس انجمن علوم ايمنى ايران تاكيد كرد: 75 درصد تصادفات جهان در جاده‌هاى كشورهاى در حال توسعه اتفاق مي‌افتد، اين در حاليست كه اين كشورها تنها 32 درصد وسايل نقليه موتورى جهان را در اختيار دارند.

وى اظهار كرد: جاده‌هاى كشور از نظر ايمنى مناسب نيستند و اين در حاليست كه 95 درصد جابجايى كالا و مسافر در ايران از مسيرهاى جاده‌اى انجام مي‌شود.

الهى گفت: به ازاى هر يك ميليون نفر جمعيت در كشورهاى تركيه و آذربايجان به ترتيب 60 و 71 نفر در حوادث جاده‌اى از بين مي‌روند و اين در حالى است كه اين تعداد در ايران حدود 390 نفر است.

 

 

۲۳ارديبهشت : تورم تا سالگرد ‌هدفمندی ‌يارانه‌ها  به‌۴۰ ‌درصد‌ مي‌رسد

کلمه

عضو کميسيون اقتصادی مجلس با بيان اين که دولت مکانيزم‌هايی برای جلوگيری از افزايش تورم دارد، تأکيد کرد: اين مکانيزم‌ها مقطعی است و برای هميشه پاسخ‌گو نيست و با ادامه روند کنونی سرانجام تورم به ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد رسيد.

به گزارش خانه ملت، ”محمدرضا خباز“ تصريح کرد: کارشناسان اقتصادی پيش‌بينی کرده بود که در سال گذشته با تورم بالای ۳۰ درصد روبه‌رو خواهيم شد، اما با مکانيزم‌های دولت نرخ تورم در سال گذشته به ۱۲.۵ درصد رسيد.

نماينده مردم بردسکن و کاشمر در مجلس شورای اسلامي، در تشريح مکانيزم دولت برای جلوگيری از افزايش تورم توضيح داد: قوه مجريه از بودجه پروژههای عمرانی مي‌کاهد و با تزريق آن در بازار تلاش مي‌کند، نرخ تورم را کنترل کند.

وی با بيان اين که اين مکانيزم دولت موقتی و مقطعی است و بايد به دنبال راهکاری دائمی بود، تأکيد کرد: امسال نيز مرکز پژوهش‌ها مجلس با توجه به روند افزايشی تورم به علت اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها پيش‌بينی کرده است که در سالگرد اجرايی شدن اين قانون (۲۸ آذر) تورم به ۴۰ درصد برسد.

 

تورم، فنر فشرده شده‌ای است که بالاخره از کنترل خارج مي‌شود و مي‌جهد

 

خباز ادامه داد: نرخ تورم مانند فنری است که مي‌خواهد بپرد، اما با فشار و کنترل جلوی آن را مي‌گيريم؛ نبايد فراموش کرد که اين فنر و نرخ تورم زير فشارها دوام نمي‌آورد و روزی از کنترل خارج خواهد شد.

عضو کميسيون اقتصادی مجلس با بيان اين که تحقيق مرکز پژوهش‌ها با توجه به روند افزايشی نرخ تورم درست است، يادآور شد: مسئله اين است که تحقيق علمی با اتفاقی که در جامعه رخ مي‌دهد متفاوت است، اما پيش‌بينی مي‌شود بالاخره تورم ۴۰ درصدی تحقق يابد.

احمد توکلي، رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس، در نامه سرگشاده‌ای در باره نحوه اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها تأکيد کرده است که ارقام نرخ تورم ماهانه از دی تا اسفند سال گذشته بين ۵/۲ تا ۴/۳ درصد بود؛ در حالی که از اول سال ۸۸ تا آذر ۸۹، نرخ‌های تورم ماهانه بين صفر و ۸/۱ در نوسان بود.

اگر در ماه‌های بعدی سال جاری نرخ تورم ماهانه در همين حدود باشد، نرخ سالانه (از اول دي‌ماه ۸۹ تا آخر آذر ۹۰)، حدود ۴۰ درصد خواهد شد.

 

۲۳ارديبهشت :  کاهش بيش از ۴٠ هزار تنی توليد چای خشک

خبرگزاری مهر

توليد چای در سالهای اخير از 68 هزار تن به 20 هزار تن کاهش يافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در 20 ساله گذشته، افزايش واردات چای خارجی به کشور و تغيير ذائقه مردم در کنار نرخ خريد تضمينی برگ سبز چای پايين تر از تورم، باعث شده اند که توليد برگ سبز چای با کيفيت با کاهش زيادی مواجه شود و اين موضوع بر کيفيت چای و ميزان توليد چای خشک تاثير زيادی داشته است.

براساس اين گزارش در سال 1358 از ميزان کل چای خريداری شده 14.47 درصد برگ سبز درجه يک بود درحاليکه اين رقم در سال 1380 به 6.24 درصد رسيد که نشانگر کاهش توليد برگ سبز درجه يک در اين سال ها بوده است. هرچند که آمارهای زيادی از سوی نهادهای مسئول در خصوص درصد خريداری برگ سبز چای اعلام نشده است اما چايکاران عنوان می کنند که اين رقم در سالهای اخير با کاهش زيادی نسبت به 20 سال گذتشته همراه بوده است.

 

اين در حالی است که کاهش توليد برگ سبز با کيفيت منجر به کاهش چای خشک توليدی درکارخانجات می شود و همين امر بازار خوبی را نصيبت چايهای وارداتی کرده و بازار ايران سرشار از چايهای خارجی است.

 

همچنين در اين سالها نرخ خريد تضمينی برگ سبز چای عليرغم افزايش تورم تغيير چندانی نداشته است به طوريکه نرخ خريد تضمينی برگ سبز چای درجه يک در سال 1358، 55 ريال و درجه دو 50 ريال بوده که اين رقم امسال برای درجه يک 560 و درجه دو 290 تومان تعيين شده است، اين درحالی است که در اين سالها تورم به طور چشمگيری با افزايش زيادی مواجه شده و قيمت تعيين شده حتی مزد کارگران باغ های چای را هم تامين نمی کند.

 

باوجودی که در تمام اين مدت چايکاران به نرخ خريد تضمينی معترض بودند اما مسئولان عليرغم وعده های هرساله افزايش چندانی در قيمت ها ندادند و همين امر انگيزه چايکاران را برای توليد باکيفيت چای از بين برده است.

 

آمارها حاکی از آن است که ميزان توليد چای خشک با کاهش مواجه شده است که اين ميزان در سال های 1376 به بيش از 70 هزار تن، درسال 1377 به بيش از 64 هزار تن و در سال 1378 به بيش از 67 هزار تن رسيده بوداما اين ميزان از سال 1379 رو به کاهش گذاشت، بطوريکه توليد چای خشک به حداکثر 20 تا 25 هزار تن رسيده است و براساس پيش بينی کارشناسان هرساله کاهش بيشتری خواهد يافت.

 

در کنارکاهش کيفيت برگ سبز چای ميزان ضايعات هم بيشتر شده است. براين اساس ميزان ضايعات در سال 1358 حدود 9 درصد بود که اين ميزان در سال 1367 به 12.12 درصد و در سال 1372 به 12.93 درصد رسيد. پس از اين سالها ضايعات چای با کمی کاهش به 11.71 درصد در سال 1378 رسيد اما پس از اين سال ها آمار رسمی از ميزان ضايعات چای منتشر نشده است که به نظر می رسد در طول اين سال ها افزايش بيشتری هم داشته است.

 

رئيس اتحاديه چايکاران در گفتگو با مهر با بيان اينکه نرخ خريد تضمينی برخلاف وعده مسئولان با افزايش زيادی مواجه نشده است، گفت: پايين بودن نرخ خريد تضمينی از عواملی است که چايکاران رغبت زيادی به برداشت کيفی برگ سبز ندارند.

 

ايرج هوسمی افزود: توليد چای هر روز با کاهش بيشتری مواجه می شود که سال به سال هم اين ميزان پايين تر می رود.

وی با بيان اينکه توليد چای برای چايکاران صرفه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: بايد دليل اين امر ريشه يابی شود و چای از اين بحران نجات پيدا کند.

 

 

۲۳ارديبهشت : تاسيس ۱٠هزار مدرسه قرآنی/نقشه راه برای تحميل اجباری دين در دروس آموزش و پرورش

خبرگزاری مهر: وزير آموزش و پرورش از تأسيس 10 هزار مدرسه قرآنی در کشور خبر داد و گفت: يک و نيم ميليون دانش آموز به صورت داوطلبانه از اين مدارس استقبال کردند.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حميدرضا حاجی بابايی عصر پنج‌شنبه در پنجمين همايش سالانه همکاري‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علميه که با موضوع "نظريه اسلامی علم و دين و دلالت‌های آن در برنامه درسی" در سالن همايش‌های دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم برگزار شد به ايجاد 10 هزار دارالقرآن در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: از ابتدای انقلاب تنها 670 دارالقرآن در آموزش و پرورش وجود داشت که ساختمان جدايی از مدارس داشت و شايد استقبال چندانی از آنها نمی شد اما تنها در سال گذشته 10 هزار مدرسه قرآن ايجاد کرديم.

حاجی بابايی اضافه کرد: يک و نيم ميليون دانش آموز به صورت داوطلبانه از اين مدارس استقبال کردند و اين در حالی است که تنها با اعتبار 50 ميليارد تومان اين مدارس راه اندازی شد.

وزير آموزش و پرورش تصريح داشت: اگر اعتبار لازم در اختيار آموزش و پرورش قرار گيرد آمادگی ايجاد 50 هزار مدرسه قرآنی را داريم.

 

650 هزار دانش آموز در سال جاری عازم اردوی راهيان نور می شوند

 

وی با تاکيد بر اثرگذار بودن کارهای فرهنگی در ميان دانش آموزان به اعزام آنها به اردوهای راهيان نور اشاره کرد و گفت: در سال 1387 حدود 25 هزار دانش آموز به راهيان نور اعزام شدند و امسال 650 هزار نفر اعزام خواهند شد که رشد بسيار خوبی را شاهد هستيم و چنين اردوهايی با توجه به فضای معنوی اين اماکن و روحيه لطيف جوانان و نوجوانان اثرات معنوی فراوانی خواهد داشت.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به همکاري‌های ايجاد شده ميان آموزش و پرورش و حوزه‌های علميه خاطرنشان ساخت: فعاليت‌های خوبی در اين باره صورت گرفته است اما ظرفيت کميته‌ها صد برابر وضعيت فعلی است و آموزش و پروروش نيازمند توجه مخصوص است.

 

۲۲ارديبهشت : ۱۰۰ کارخانه توليد آب‌معدنی ايران در آستانه تعطيل

دويچه ‌وله:به گفته رئيس اتاق بازرگانی ايران، بيش از ۱۰۰ کارخانه توليد آب‌معدنی کشور، به دليل عدم دسترسی به بطري‌های پلاستيکی در آستانه تعطيل قرار گرفته‌اند. در صورت تعطيل اين کارخانه‌ها، ۵۰ هزار نفر بيکار مي‌شوند.

به گزارش خبر آنلاين، محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگانی ايران، در نامه‌ای به مهدی غضنفری و علي‌اکبر محرابيان وزيران بازرگانی و صنايع و معادن، هشدار داده است که بيش از ۱۰۰ واحد توليدی آب معدنی کشور، در آستانه تعطيلی قرار گرفته اند. دليل اين بحران، عدم تامين مواد اوليه بطري‌های پلاستيکی (PET) برای کارخانه‌ها اعلام شده‌است. به گفته رئيس‌اتاق بازرگاني، با از کار افتادن واحدهای توليد آب معدني، ۵۰ هزار کارگر و کارمند اين واحدها بيکار مي‌شوند.

بيش از ۱۰۰ کارخانه توليد آب معدنی در شرق تهران قرار دارند. نهاونديان در نامه هشدار‌آميز خود، اعلام کرده که قيمت ماده‌خام PET در بازار آزاد به دو برابر رسيده و اين ماده در بازار آزاد هم رو به پايان است.

 

نهضت بزرگی که تنها ۳ ماه دوام آورد

 

رئيس دولت‌های نهم و دهم، روز ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ در مراسمی ويژه، واحد توليد پلی اتيلن شرکت پتروشيمی اميرکبير را افتتاح کرد. وی در اين مراسم گفت که گشايش کارخانه عظيم پلی اتيلن، آغاز نهضت ايجاد صنايع پائين دستی پتروشيمی است که مقدمه ريشه‌کنی بيکاری در کشور خواهد بود. برای ايجاد و راه‌اندازی اين کارخانه، به نوشته تجارت نيوز نزديک به ۴ ميليارد دلار سرمايه‌گذاری شده است.

واحد پلی اتيلن سبک پتروشيمی اميرکبير، قرار بود ۳۰۰ هزار تن مواد خام مورد نياز خود را از دو واحد پتروشيمی اميرکبير و مارون دريافت کند. اما اين دو مجتمع عظيم اکنون به علت عدم دريافت خوراک، توانائی توليد مواد خام پلی اتيلن را ندارند.

 

صدور مواد خام به خارج

 

برپايه گزارش آينده نيوز، کارخانه مهم پلی اتيلن در شرايطی تعطيل شده که دو واحد پتروشيمی "آريا ساسول" و "پتروشيمی جم" اتيلن مازاد بر نياز خود را به صورت خام به خارج از کشور صادر مي‌کنند. اين مسئله سبب شد که سهامداران مجتمع پتروشيمی اميرکبير با نوشتن نامه‌ای به احمدي‌نژاد خواستار رفع مشکل شوند. تعداد سهامداران کارکنان مجتمع پتروشيمی اميرکبير به ۳۳۰۰ نفر و تعداد کارکنان آن به ۲۳۰۰ نفر مي‌رسد. در صورت عدم رسيدگی به مشکلات، کارکنان اين مجتمع نيز تهديد به بيکاری مي‌شوند.

آيت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ايران، امسال را سال جهاد اقتصادی ناميده است. اما بسياری از کارشناسان اقتصادی معتقدند در نتيجه اجرای نسنجيده طرح هدفمندی يارانه‌ها، امسال سال ورشکستگی بيشتر صنايع و واحدهای توليدی ايران خواهد بود.

 

۲۲ارديبهشت :هزينه هاى کمرشکن درمان و ناکارآمدى دفترچه هاى بيمه

خراسان

وقتى براى تهيه گزارشى از وضعيت ويزيت پزشکان سرى به مطب ها مى زنيم به واقعيتى مى رسيم که بيشتر از نابه سامانى ويزيت پزشکان به چشم مى آيد و آن رقم هاى متفاوت بيمه اى است و سهم بالايى که بيمه شده از هزينه هاى درمان به ويژه در ويزيت مى پردازد.

وقتى بيمه شده با در دست داشتن دفترچه بيمه به مطب ها يا مراکز درمانى مراجعه مى کند، انتظار دارد بارى از هزينه هاى کمرشکن درمان از دوش او برداشته شود اما وقتى دفترچه بيمه را روى پيشخوان منشى پزشک مى گذارد براى يک پزشک متخصص بايد ۹ هزار تومان بپردازد در حالى که ويزيت آزاد ۱۱ هزار تومان است و شايد يک لحظه اين فکر به ذهنش خطور کند که ميان او که ماهانه مبلغ حق بيمه را مى پردازد، با کسى که بيمه نيست چه تفاوتى است و آيا تفاوت او با فرد فاقد بيمه در پرداخت هزينه هاى درمان بايد ۲ هزار تومان باشد.

البته ناکارآمدى بيمه و کم ارزش بودن دفترچه هاى بيمه بحث امروز و ديروز نيست بلکه سال هاست که کارشناسان، نمايندگان و حتى مسئولان بر ناکارآمدى بيمه اذعان دارند و سهم بيمه شده را در پرداخت هزينه هاى درمانى ۳ حتى ۴ برابر بيمه ها مى دانند در حالى که بنا به گفته يک مسئول در بيمه خدمات درمانى اين روند نادرست و برخلاف اهداف بيمه اى و قانون بيمه همگانى است براساس قانون برنامه چهارم که در برنامه پنجم توسعه نيز تکرار شده است سهم بيمه شده در پرداخت هزينه هاى درمان بايد به مرور کاهش يابد و به ۳۰ درصد برسد و بيمه ها ۷۰ درصد هزينه ها را بپردازند تا فشارى از بابت هزينه ها به بيماران وارد نشود. اما آن چه در حال حاضر در بحث بيمه و هزينه هاى درمان شاهد آن هستيم، اين است که سهم بيمار تا ۷۰ درصد و حتى گاه تا ۸۰ درصد از هزينه هاى درمان است.

گرچه اين مسئله در ويزيت پزشکان هم خودنمايى مى کند، اما وقتى بالا بودن سهم بيمه شده ها از هزينه هاى درمان بيشتر به چشم مى آيد و باعث بروز مشکلات متعدد براى بيماران مى شود که پاى پرداخت هزينه آزمايش،

 

 

 

۲۲ارديبهشت.هرساعت ۴۸ زن در کنگو مورد تجاوز قرار ميگيرند

بی بی سی

 

محققان آمريکايی می گويند در جمهوری دموکراتيک کنگو در هر ساعت به ۴۸ زن تجاوز می شود.

 

نتيجه بررسی های اين محققان که در نشريه سلامت عمومی منتشر شده است، نشان می دهد در يک دوره ۱۲ ماهه در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به ۴۰۰ هزار زن که بين ۱۵ تا ۴۹ سال سن داشتند، تجاوز شده است.

 

اين رقم ۲۶ بار بيشتر از رقمی است که پيش از اين منتشر شده بود. گزارش پيشين که به وسيله سازمان ملل متحد تهيه شده بود، از تجاوز به ۱۶۰۰۰ هزار زن در جمهوری دموکراتيک کنگو خبر می داد.

 

 

۲۱ارديبهشت : تبديل باغهای چای به مخروبه‌های جنگلی !

خبرگزاری مهر

 

رئيس اتحاديه چايکاران کشور بابيان اينکه چای مورد حمايت دولت نيست، گفت: اغلب باغهای چای به مخروبه های جنگلی تبديل شده اند.

وی افزود: در جلسه ای که سال قبل با حضور معاون اول رئيس جمهور و استاندار برگزار شد، وعده افزايش 7 درصدی نرخ خريد تضمينی برگ سبز چای را دادند اما اين موضوع در سال قبل اجرا نشد و امسال هم نرخ خريد تضمينی 3 درصد افزايش يافت.

رئيس اتحاديه چايکاران کشور تصريح کرد: به منظور رعايت حقوق کشاورز و با درنظرگرفتن ديگر کالاهای مصرفی در سال 90 بايد قيمتی تعيين می شد که انگيزه بيشتری در کشاورزان برای توليد برگ با کيفيت ايجاد شود.

هوسمی با بيان اينکه چای مورد حمايت دولت نيست، افزود: نرخهای اعلام شده برای برگ سبز چای اقتصادی نيست و اگر چای هم مانند اغلب محصولات کشاورزی هرساله کشت می شد مطمئنا ديگر باغ چای وجود نداشت اما نهال برگ سبز چای تا 100 سال به بهره برداری می رسد و حتی از نهال هايی که کاشف السلطنه به کشور وارد کرده بود هنوز برگ سبز برداشت می شود.

وی با اشاره به اينکه 2 دسته باغدار چای وجود دارد، اظهار داشت: دسته اول باغدارانی هستند که از يکهزار متر تا 10 هزار متر باغ دارند که اين باغداران به اجبار برای امرار معاش مجبورند به کشت و زرع ادامه دهند اما دسته دوم مربوط به باغدارانی است که بيشتر از 10 هکتار زمين دارند که اين باغ ها تبديل به مخبروبه های جنگلی شده اند.

 

 

 

۲۱ارديبهشت : فاجعه بزرگ زيست محيطی :خشک شدن ۱۲ هزار درخت در محدوده پالايشگاه اصفهان

مهر: شهردار اصفهان گفت: در صورت تاييد مرگ درختان محدوده پالايشگاه اصفهان، يک فاجعه بزرگ زيست محيطی در اين شهر روی داده است.

به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان، سيد مرتضی سقاييان‌نژاد صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خشک شدن 12 هزار درخت در محدوده پالايشگاه اصفهان افزود: در صورتی که مرگ درختان در اين منطقه به دليل نشت مواد نفتی از سوی کارشناسان تاييد شود، فاجعه بزرگ زيست محيطی در اين کلان شهر رخ داده است.

وی با اشاره به اين رخداد زيست محيطی در شهر اصفهان، اظهار داشت: دلايل خشک شدن 12 هزار اصله درخت در محدوده پالايشگاه اصفهان در حال بررسی و کارشناسی است.

سقاييان‌نژاد با تاکيد بر لزوم پاسخ‌گويی در اين ارتباط به افکار عمومي، بيان داشت: در صورتی که تخلف پالايشگاه اصفهان در اين خصوص اثبات شود، اين نهاد بايد پاسخگوی مردم شهر اصفهان باشد.

 

۲۱ارديبهشت : ۱۰ هزار داروخانه در مرز ورشکستگی و سرگردانی بيماران

کلمه: تاخيرهای چند ماهه سازمان‌های بيمه گر در پرداخت سهم خود از مبالغ نسخه‌های پزشکی بيمه شده، داروخانه های کشور را با مشکلات متعدد مالی رو به‌رو کرده است به طوری که برخی از صاحبان داروخانه‌ها معتقدند در صورتی که اين مطالبات پرداخت نشود، قادر به ادامه فعاليت نيستند.

 

به گزارش آفتاب تاخير پنج ماهه بيمه تامين اجتماعي، چهار ماهه بيمه خدمات درمانی و پنج ماهه بيمه نيروهای مسلح در پرداخت مطالبات ۱۰ هزار داروخانه سراسر کشور منجر به بدهي‌های کلان بيمه‌ها به داروخانه‌ها شده است.

به گفته رئيس انجمن داروسازان ايران، تاخير در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، آنان را ناچار به استقراض از بانک‌ها و ناتوانی در تهيه داروهای مورد نياز بيماران کرده و علاوه بر اين، برخی از داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش دارو بدهکارند و از بانک‌ها برای پرداخت بدهی خود، قرض گرفته‌اند.

رهبر مژدهی آذر افزود: حدود ۱۰ هزار داروخانه کشور به دليل تاخير در دريافت مطالبات از سازمان بيمه گر، تقريباً ورشکسته شده‌اند و حتی برخی از آن‌ها، نسخ بيمه تامين اجتماعی را از بيماران قبول نمي‌کنند.

مژدهی آذر گفت: هر داروخانه کشور به طور متوسط، ماهانه حدود يک ميليون تومان نسخه تامين اجتماعی داشته که البته رقم اين نسخه برای برخی از داروخانه‌ها به ۲۰ تا ۵۰ ميليون تومان مي‌رسد بنابر اين در اين مدت، در مجموع داروخانه ها ده‌ها ميلياردها تومان از صندوق تامين اجتماعی طلب دارند.

مژدهی آذر به مهلت پرداخت صورت حساب‌های سهم سازمان‌های بيمه‌گر در قانون اشاره کرد و افزود: براساس قانون بيمه خدمات درماني، بيمه ها بايد ۶۰ درصد مطالبات را هنگام ارائه صورت حساب‌های طرف قرارداد مراکز درماني، پاراکلينيکي، پيراپزشکی و داروخانه‌ها بپردازند و ۴۰ درصد بقيه آن را حداکثر تا ۲ ماه به اين مراکز پرداخت کنند.

وی خاطر نشان کرد، اين قانون تا کنون مورد بي‌توجهی سازمان‌های بيمه گر قرار گرفته و پرداخت مطالبات، همواره با تاخيرهای ۶ تا ۷ ماهه روبه‌رو بوده است.

اين درحالی است که صندوق تامين اجتماعی نيز ۳۱ فروردين ماه امسال اعلام کرد، رقم مبالغ همه اسناد واصله از داروخانه‌های طرف قرارداد تامين‌اجتماعی در سال ۸۹ تاکنون ۴۱۶ ميليارد تومان بوده است.

اين صندوق اعلام کرد، از اين ميزان مبلغ ۲۲۸ ميليارد تومان آن پرداخت شده است و همچنين ۱۸۸ ميليارد تومان از اسناد نيز آماده پرداخت و درحال رسيدگی است.

در اين گزارش آمده است: مبلغ يک هزار ميليارد ريال اعتبار برای پرداخت مطالبات به مراکز طرف قرارداد اختصاص يافته که به منظور پرداخت به مديريت درمان استان‌ها ابلاغ شده است.

اين صندوق همچنين اعلام کرد، علاوه بر اعتبار اختصاص يافته اخير، مبلغ ۲۰ هزار ميليارد ريال نيز در سال گذشته به منظور پرداخت به مراکز درمانی طرف قرارداد اعم از بيمارستان‌های دانشگاهي، داروخانه‌ها، موسسات پاراکلينيک، پزشکان، دندانپزشکان و بيمارستان‌های خصوصی طرف قرار داد تأمين ‌اجتماعی پرداخت شده است.

 

 

۲۱ارديبهشت :سالانه يک ميليون و ۶۰۰ هزار نفر بر تعداد بيکاران افزوده مي‌شود

آفتاب: عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعی گفت: با توجه به اين که بر خلاف ساير کشورها، اکثريت اقشار جامعه ايرانی را جوانان و نوجوانان تشکيل مي‌دهند، اشتغال جوانان يکی از دغدغه های اصلی نمايندگان مجلس است.

 

جلال محمودزاده افزود: بر خلاف سايرکشورها، اکثريت اقشار جامعه ايرانی را جوانان و نوجوانان تشکيل مي‌دهند و اصولا جامعه ايرانی جامعه‌ای جوان است.

 

نماينده مهاباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به خيل عظيم فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور و عدم ايجاد کارگاه‌های اشتغال‌زايی با توجه به جمعيت رو‌به‌رشد جوانان جويای کار و اشتغال و همچنين با توجه به سرمايه گذاری کمتر در مناطق محروم، متأسفانه خانواده‌ای در ايران وجود ندارد که جوان تحصيل‌کرده بيکار نداشته باشد.

 

وی تصريح کرد: با افزايش ميزان تحصيل جوانان، توقع ونگاه آنان به مقوله اشتغال نيز بالا مي‌رود؛ بر اساس آمارهای اعلامی از سوی دستگاه‌های متولي، هم اکنون حدود ۲٫۵ ميليون نفر بيکار(!) در کشور وجود دارد و هر سال نيز حدود ۱٫۶ ميليون نفر به اين جمعيت افزوده مي‌شود.

 

به گفته محمودزاده، آمار بيکاری جوانان رقم بالايی است و اگر آمار افراد نيمه شاغل و يا بيکاران پنهان را هم اضافه کنيم، رقم بالاتر خواهد بود؛ برای مثال در بخش کشاورزی و روستاها مي‌بينيم که با توسعه کشاورزی صنعتی و افزايش ماشين‌های کشاورزی مديريت مزارع با افراد کمتر تحقق پيدا مي‌کند و يک خانواده هفت نفره کشاورز که در گذشته همه مشغول کار در مزارع بودن حالا مي‌توانند با دو نفر نيز اين مقدار اراضی در اختيار را مديريت کنند.

عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعی مجلس يادآور شد: متأسفانه در آمارهای اعلامی افراد شاغل فصلی و بيکار پنهان را منظور نمي‌کنند، از اين رو وزارت کار و امور اجتماعی بايد به سرعت با اعتبارهای در اختيار عملاً نسبت به ايجاد اشتغال مولد برای جوانان بر اساس تجربه و رشته تحصيلی اقدام کند و با تزريق اعتبارات بيشتر به روستاها، اشتغال جوانان روستايی را تضمين کرده تا از مهاجرت جوانان به شهرها جلوگيری کند.

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©