Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
۱۲ارديبهشت :۲۵ هزار معلم به‌دليل عدم وجود سياستهای روشن استخدامی بلاتکيلف هستند

ایران در آئینه آمار(۶۰)

 

۱۲ارديبهشت ۱۳۹۰ـ ۲ ماه مه ۲۰۱۱

 

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱۲ارديبهشت :۲۵ هزار معلم به‌دليل عدم وجود سياست های روشن استخدامی بلاتکيلف هستند

کلمه

۲۵ هزار معلم که در قالب جذب شرکتی در کشور بر سر کلاس‌ها حاضر می شوند به‌دليل عدم وجود سياستهای روشن استخدامی بلاتکيلف هستند.

 

کشتی به گل نشسته

حميدرضا حاجی بابايی با ۲۱۷ رای موافق در حالی وارد بزرگترين وزارتخانه کشور شد که برخی کارشناسان معتقد بودند او قرار است کشتی به گل نشسته ای را سکان‌داری کند.او در حالي‌که به تحول بنيادين در آموزش و پرورش فکر می کرد ساماندهی نيرو، شايسته سالاری و اجرای قانون حذف کنکور را در دستور کار خود قرار داد.وی زمانی اين وزارتخانه بزرگ و تاثيرگذار را پذيرفت که ۱۴ ميليون دانش آموز و بيش از يک ميليون فرهنگی چشم به تغيير داشتند. اما ديری نپاييد که مجلسي‌ها رأی به عدم پذيرش معلمانی دادند که خود زمانی مشکل آموزش و پرورش را مرتفع و دل به کار مجدد دوخته بودند.

حالا آنها که در پی نظام معلمي‌اند اما جست‌وجوهاي‌شان بی نتيجه مانده است در فضای مجازی درد دلشان را برای جهانيان می نويسند. شيرزاد عبداللهی کارشناس آموزش و پرورش در اين خصوص می گويد: در سال تحصيلی ۸۹-۸۸ علی احمدی(وزير سابق آموزش و پرورش) ۲۳ هزار معلم را بر اساس ماده ۱۳ قانون مديريت خدمات کشوری در قالب شرکتهای خدمات آموزشی در مناطق محروم به کار گمارد.اين افراد از طريق گزينش احراز صلاحيت شده و دوره های ضمن خدمت را در طول سال تحصيلی گذراندند اما حاجی بابايی از بدو تصدی اين وزارتخانه گفته که معلمان شرکتی را به عنوان معلم قبول ندارد و در سال تحصيلی ۹۰-۸۹ مانع ادامه کار آنها شد.

معلم شرکتی کيست؟

 

محمدی که خود يک معلم خريد خدمات بوده در تعريف خودشان می گويد: ما با عشق و علاقه سر کلاس می رفتيم، حقوق بالايی هم نداشتيم اما از کارمان لذت می برديم. وی می افزايد: مسئولان ميانبر زدند و بعد از اين که نتوانستند معلم حق التدريسی بگيرند با استفاده از يک رابط به نام پيمانکار ما را به کار گرفتند تا در آينده هيچ مسئوليتی در قبال ما نداشته باشند.اين قرارداد بر اساس نياز ساعاتی را تعريف کرده بود با اين اوصاف تابستان حقوق نداشتيم وضعيت سال بعدمان معلوم نبود و اگر می خواستيم بيمه باشيم بايد برای سه ماه ۸۰ هزار تومان از حقوق ۲۲۰ هزار توماني‌مان را کنار مي‌گذاشتيم.

معاون آموزش و نوآوری شهرستانهای استان تهران در اين باره گفته بود: استفاده از معلمان خريد خدمت آموزشی به دليل حضور بيش از يک ميليون و ۱۴۰ هزار دانش آموز در شهرستانهای استان تهران است.اين در حالی است که اين نهاد با معلمان مازاد روبه‌رو و طبق اصل ۴۴، آموزش و پرورش و بهداشت نبايد به بخش خصوصی واگذار شوند.همچنين اين کار تذکر مجلس به وزارت را در پی داشت: «اگر به معلم نياز داريد طبق قانون عمل کنيد، مجوز بگيريد و استخدام کنيد.» نايب رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس معتقد است که خريد خدمات آموزشی سمی است که به بدنه اين وزارتخانه تزريق می شود و اين دستگاه را با چالش‌های جدی مواجه می کند.

 

قرار داد کار معين فقط برای خدمات

 

پس از ساماندهی نيروهای خدماتی وزير گفت: نمی توان وضعيت معلمان شرکتی را به صورت کار معين تبديل کرد چرا که براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی قرارداد کار معين برای آموزش نبوده بلکه برای خدمات است و ۳۰ هزار نفر از اين نيروها به عنوان سرايدار مدرسه مشغول به کار شدند.

 

۱۲ارديبهشت : فروش برخی از اموال وزارت‌خانه‌ها به منظور جبران کسری بودجه ۲۲ هزار ميليارد تومانی

راديو کوچه:کسری بودجه 22 هزار ميليارد تومانی دولت در نه ماهه سال گذشته باعث شده است که احمدي‌نژاد به منظور جبران کسری بودجه خود، دستور فروش برخی از اموال وزارت‌خانه‌ها را صادر کند و حذف يارانه برخی ديگر از کالاها را مورد بررسی قرار دهد.

بر اساس آمارهای منتشره داخلي، درآمد دولت در بودجه سال 89 بيش از 50 هزارميليارد تومان پيش‌بينی شده بود که طی 9 ماهه سال گذشته بيش از 23 هزار و 844 ميليارد تومان آن محقق و ما به تفاوت آن با کسری مواجه شد اين در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، کسری بودجه در سال 90 نيز تداوم خواهد داشت و حجم آن به مراتب بيش‌تر از سال 89 خواهد بود.

 

رييس ستاد تحول صنايع در گفت‌وگو با خبرگزاري‌های داخلی از مصوبه دولت برای فروش فولاد هرمزگان برای تامين بخشی از تسهيلات 1500 ميليارد تومانی بخش صنعت، از محل هدف‌مندکردن يارانه‌ها خبر داده است. به گفته وي، 850 ميليارد تومانی که در مرحله اول بابت واگذاری فولاد هرمزگان به فولاد مبارکه دريافت شده است، به‌عنوان يارانه به بخش صنعت اختصاص يافته است.

 

عمليات اجرايی پروژه‌های عمرانی سال 90 کم‌تر از 50 درصد

 

يک اقتصاد‌دان و عضو هيت علمی دانش‌گاه اصفهان در اين‌باره به راديو کوچه گفت: «نوع بودجه‌ريزی دولت که منابع تامين آن را کاملن فرضی درنظر مي‌گيرد، خود نشان‌دهنده کسری بودجه در پايان سال است اما دولت اين‌بار حتا در پيش‌بينی درآمد‌های خود از محل يارانه‌ها نيز خطا کرده است و بودجه 56 هزار ميليارد تومانی دولت از اين محل تاکنون برآورده نشده است.

وی ادامه داد: «30 درصد از درآمد مذکور بايد به بخش صنعت تعلق مي‌گرفت که چون عملن اين اتفاق نيفتاده است، دولت دستور فروش کارخانه‌جات را برای تامين بودجه مورد نياز داده است که نمونه آن واگذاری فولاد هرمزگان به فولاد مبارکه اصفهان است

اين اقتصاددان تصريح کرد: «چالش دوم دولت، بالا رفتن قيمت حامل‌های سوختی و مصالح است که هزينه اتمام طرح‌های عمرانی کشور را به‌شدت افزايش خواهد داد و شعارهای ساخت و ساز عمرانی به‌خصوص راه‌سازي‌های روستايی که برای جلب توجه در شهرستان‌ها انجام مي‌شد، را تحت‌تاثير قرار خواهد داد و همان‌طور که اعلام شده، برای تامين بودجه اين بخش نيز دستور فروش اموال وزارت راه در استان‌ها صادر شده است

عضو هيت علمی دانش‌گاه اصفهان تصريح کرد: «آمار تخصيص بودجه‌های عمرانی وزارت راه در سال 89 تاکنون، منتشر نشده است اما طبق سال‌های گذشته، حداکثر تخصيص اعتبار 60 درصد بوده است و در بهترين حالت، نيمی از طرح‌های مورد نظر به مرحله اجرا مي‌رسيده است، که اجرای همين ميزان نيز در سال جاری با ترديد‌های جدی رو‌به‌رو است

 

برنج، روغن و شکر در مرحله بعد واقعی شدن يارانه‌ها

 

کسری بودجه موجود، دولت را به اتخاذ راه‌کار ديگری نيز کشانده است که آن حذف يارانه برخی ديگر از اقلام خوراکی مردم است و يارانه کالاهای اساسی که مي‌بايست طی پنج‌سال با شيب ملايم حذف شود، اکنون بعد از گذشت چند ماه از آغاز آن، حذف يارانه‌های شير، برنج، روغن و شکر نيز در حال کارشناسی است و نکته قابل تامل آن که ممکن است پس از واقعی شدن قيمت اين کالاها، يارانه آن نيز به حساب توليدکنندگان واريز شود نه سرپرستان خانوار.

يک توليد کننده صنايع غذايی و فعال در صنعت شير در اين‌باره به راديو کوچه مي‌گويد: «هزينه‌ای که به توليد‌کنندگان شير، پس از واقعی شدن قيمت‌ها تحميل مي‌شود حداقل 30 درصد بيش‌تر از کارشناسی دولت و تعيين يارانه توليد در اين بخش است که اغلب نيز با تاخيرهای بلند مدت پرداخت مي‌شود و گردش مالی توليد‌کنندگان را در شرايط نا به سامان اقتصادی کنونی کند‌تر مي‌کند

وی ادامه داد: «از سوی ديگر، با حذف يارانه شير، بخشی از مصرف‌کنندگان اين کالا که توان مالی پايين‌تری دارند، از گردونه مصرف خارج مي‌شوند و کاهش تقاضا نيز توليد‌کنندگان را متضرر مي‌کند علاوه بر اين با توجه به اهميت مصرف شير در تندرستی افراد، اين روند بر سلامت مردم نيز تاثير منفی خواهد گذاشت

او تصريح کرد: «حذف يارانه شير، شکر، برنج و اقلام خوراکی و پرداخت مابه تفاوت آن به‌صورت نقدی به مردم يا توليد‌کننده بر سلامت جسمی طبقات پايين دست جامعه تاثير بسيار مخربی خواهد گذاشت، زيرا آنان پول نقدی مواد خوراکی را صرف احتياجات ضروري‌تر خود مانند اجاره بهای مسکن مي‌کنند و از تغذيه درست غافل مي‌شوند

 

۱۲ ارديبهشت :۱۲ درصد از زنان زندانی ايران به ايدز مبتلا هستند

مردمک:مديرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌های ايران اعلام کرد که هم‌اکنون ۱۲.۱ درصد از زندانيان زن ايران مبتلا به ويروس اچ‌آي‌وی هستند.

مرضيه فرنيا با اعلام اين‌که ۳۱ درصد زنان زندانی بي‌سواد و ۷۶ درصد از آنان متاهل هستند، گفت که تزريق با وسايل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد، رابطه جنسي، دريافت خون و فرآورده‌های خونی و انتقال ويروس از مادر به کودک از جمله راه‌های انتقال ويروس اچ‌آي‌وی است.

به گفته خانم فرنيا، زنان چهار درصد زندانيان کشور را تشکيل مي‌دهند و آمار ابتلا به ايدز در آن‌ها روندی نزولی دارد.

آمار ابتلا به ايدز در ايران رو به افزايش است. تا جايی که در مهر ماه سال گذشته وزير بهداشت نسبت به شيوع بيماری ايدز از طريق رفتارهای پرخطر جنسی هشدار داد و گفت ممکن است جامعه ايران با آتشفشانی از بيماری ايدز روبه‌رو شود.

مرضيه وحيده دستجردی آمار مبتلايان به بيماری ايدز در کشور را حدود ۲۲هزار نفر اعلام کرد، اما گفت که طبق آمارهای جهاني، آمار واقعی مبتلايان به ايدز، چهار برابر آمار رسمی است که مي‌توان نتيجه گرفت، حدود ۸۰ هزار نفر در ايران مبتلا به ايدز هستند.

درحالی که مسئولان اداره کنترل ايدز در کشور از افزايش آمار انتقال ايدز از طريق آميزش جنسی خبر مي‌دهند، اما طبق آمار سال گذشته، ۷۰.۵ درصد از موارد انتقال ايدز از راه اعتياد تزريقی بوده و ۱۷.۹ درصد از بيماران از راه برقراری روابط جنسی مبتلا شده‌اند.

طبق آمار رسمی مبتلايان به ايدز، چهارمين بيماری کشنده جهان در ايران تا فرودين سال گذشته در مجموع ۲۰ هزار و ۹۷۵ نفر بوده‌اند كه ۹۲.۶ درصد آنان را مردان و ۷.۴ درصد را زنان تشكيل مي‌دهند.

اين آمار نسبت به سال ۸۸ رشد داشته است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا مهر ماه سال ۸۸، آمار افراد مبتلا به ايدز در کشور را ۲۰ هزار و ۱۳۰ نفر اعلام کرده بود.

بيش از دو دهه از ورود ويروس اچ.‌آی.‌وی به ايران مي‌گذرد و نخستين مورد ابتلا کودکی شش ساله بود که به دليل تزريق فرآورده خونی آلوده به ويروس اچ.‌آي‌.وی مبتلا شد.

 

۱۲ ارديبهشت :تعطيلی ۳۰۰ واحد نان سنتی در تهران پس از اجرای قانون هدفمندی يارانه ها

کلمه:رييس اتحاديه نانوايان سنتی تهران از تعطيلی حدود ۳۰۰ واحد نان سنتی در شهر تهران خبرداد و گفت: عوامل متعددی پس از اجرای قانون هدفمندی يارانه ها در بروز چنين وضعيتی موثر بوده که افزايش نرخ حامل های انرژی يکی از آن موارد است.

به گزارش ايرنا؛ حسين نظری اين موضوع را نيز يادآورشد که براساس ماده شش قانون هدفمندی يارانه ها دولت موظف است با اتخاذ تمهيدات مناسب از خسارت ديدگان اجرای قانون حمايت کند.

يادآور می شود: پيش از اجرای قانون هدفمندی يارانه ها تعداد نانوايی های تهران سه هزار و ۸۰۰ واحد بود که با پيوستن واحدهای مجاز آزادپز به اين صنف، مجموع آنها افزون بر چهار هزار و ۳۰۰ واحد شد. هم اکنون بيش از ۵۰۰ واحد نانوايی غيرمجاز آزاد پز در سطح شهر تهران مشغول فعاليت هستند.

رييس اتحاديه نانوايان سنتی ، مرحله دوم افزايش نرخ نان در سراسر کشور طی هفته های اخير را مورد توجه قرار داد وگفت: با وجود وعده های مسئولان مبنی براينکه نرخ حامل های انرژی تغييری نمی کند اما هم اکنون قيمت گاز واحدها بالاست که در کنار افزايش ۹ درصدی نرخ دستمزد از ابتدای سال و به تبع آن بالارفتن بيمه و سايرعوامل موثر به مشکلات آنها افزوده است.

وی درعين حال وجود بيش از ۵۰۰ واحد آزاد پز غيرمجاز را در سطح تهران يادآور شد و گفت: ساماندهی واحدهای آزاد پز يکی از تکاليف اتحاديه نانوايان سنتی پس از اجرای قانون هدفمندی يارانه ها است ، بنابراين به نظر می رسد با توجه به مستندات قانونی اتحاديه و نامه های ارسالی به نيروی انتظامی آنها بايد به تکاليف قانونی خود مبنی برتعطيلی واحدها عمل کنند که اين اقدام به طور قطع در ساماندهی وضعيت موجود بسيار موثر خواهد بود .

رييس اتحاديه نانوايان تهران در ادامه، کاهش حدود ۳۰ درصدی مصرف ضايعات نان که ناشی از دقت مردم در خريد نان شده را نيز از ديگر مسائلی برشمرد که در کاهش فروش نانوايان موثر بوده است .

 دولت تا پايان ماه آرد می فروشد

 

نظری سپس با بيان اينکه قانون هدفمندی يارانه ها امکان خريد آرد کيفی تر را برای نانوايان فراهم کرده و هيچ اجباری به خريد آرد از دولت وجود ندارد گفت: شرکت بازرگانی دولتی از طريق سايت خود اعلام کرده که تنها تا پايان ارديبهشت ماه ( دو دوره ۱۰ روزه ) آرد مورد نياز نانوايان را تامين می کند.

 

۱۱ ارديبهشت  : نرخ رسمی تورم پايان فروردين به ۲/۱۳ درصد افزايش پيدا کرد

مهر

بانک مرکزی نرخ تورم منتهی به 12 ماهه منتهی به فروردين ماه امسال را به نسبت مدت مشابه سال قبل 13.2 درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در فروردين ماه 1390

را اعلام کرد.

بر پايه اين گزارش، خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران بر اساس سال پايه 100=1383 ( 359 قلم کالا و خدمت ) در فروردين ماه1390 به شرح ذيل است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در فروردين ماه1390 نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزايش يافت به نحوی که در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور 19.7درصد رشد داشته است.

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردين ماه1390نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردين ماه 1389 معادل 13.2درصد است.

گفتنی است، پيش تر بانک مرکزی نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اسفندماه 89 را معادل 12.4 درصد اعلام کرده بود.

 

۱٠ ارديبهشت : کمبود پرستار؛ دليل وقوع مرگ‌های پنهان در بيمارستان‌ها

آفتاب: کمبود کادر پرستاری و بروز عفونت‌های بيمارستانی باعث مي‌شود تعدادی از بيماران بستری در مراکز درمانی جان خود را از دست بدهند اين در حالی است که هيچگاه آماری از فوت اين قبيل بيماران ارائه نمي‌شود و نمي‌دانيم چه تعداد بيمار دچار مرگ‌های پنهان مي‌شوند.

در حال حاضر تعداد پرستار نسبت تخت‌های بيمارستانی و بيماران در کشور بسيار کم است به طوريکه هنوز در بيمارستانهای کشور به ازای هر تخت در 24 ساعت تعداد نيروی پرستاری نيم تا 7 / 0 نفر است. يکی از معضلات اين کمبود نيرو، حضور همراه بيمار در بخش‌های عمومی است. اين وضعيت بعضا منجر به مداخله در پروسه درمانی بيماران مي‌شود.

به گفته غضنفر ميرزابيگي، رئيس کل سازمان نظام پرستاری ايران برای رسيدن به وضعيت مطلوب و استاندارد مي‌بايست تا پايان برنامه پنجم توسعه حداقل 5/ 1 نفر پرستار به ازای هر تخت بيمارستانی داشته باشيم. اين در حالی است که هم اکنون بين 100 تا 110 هزار نفر پرستار در مراکز بهداشتی و درمانی کشور مشغول فعاليت هستند که مي‌بايست اين تعداد تا پايان برنامه پنجم حداقل 5 / 2 برابر شود.

مراقبت از بيماران به خصوص در بخش‌های ويژه بيمارستان‌ها، از اهميت و حساسيت زيادی برخوردار است. زيرا بيمارانی که در اين بخ‌شها بستری هستند، شرايط عادی نداشته و نمي‌توانند به راحتی تنفس کنند و يا غذا بخورند. بنابراين نياز دارند که تحت مراقبت‌های لحظه به لحظه قرار داشته باشند. با توجه به کمبود نيروی پرستاری به ويژه پرستاران بخش‌های ICU و CCU در بيمارستان‌ها، بيشترين مرگ و ميرهای بيماران در بخش‌های ويژه بيمارستان رخ مي‌دهد.

هم اکنون يک بيمار بستری در بخش سی سی يو نيازمند 12 ساعت مراقبت پرستاري، بيمار آی سی يو 18 ساعت، بيمار بستری در آی سی يو قلب 24 ساعت و بيمار پيوند کبد نيازمند 28 تا 30 ساعت مراقبت پرستاری در مدت 24 ساعت است. اما هم اکنون تعداد پرستار به ازای هر تخت بيمارستانی کمتر از يک نفر است.

اين در حالی است که افزايش تمام وقت يک پرستار در بخش آی سی يو باعث کاهش 19 درصدی مرگ و مير مي‌شود و همين افزايش در بخش جراحی منجر به کاهش 16 درصدی و در بخش داخلی باعث مي‌شود مرگ و مير پنهان بيماران 6 درصد کاهش يابد.

دکتر مريم رسولي، عضو گروه کودکان دانشکده پرستاری و مامايی شهيد بهشتی با اشاره اهميت بخش مراقبت ويژه از نوزادان نارس در بيمارستان‌ها گفت: کمبود پرستار ماهر در اين بخش‌ها يکی از چالش‌های اساسی در کاهش مرگ و مير نوزادان است. مشکل عمده ما آمار بالای مرگ و مير نوزادانی است که دچار ناهنجاری هستند و به نظر می رسد تربيت نيروی انسانی ماهر در بخش مراقبت‌های ويژه نوزادان نارس تا حدود زيادی مي‌تواند به کاهش اين آمار منجر شود.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد که در برخی از شهرستان‌ها پرستاران به ارائه 15 شيفت کاری در هفته مجبور مي‌شوند. اين وضعيت نه تنها منجر به بهبود ارائه خدمات به بيماران نمی شود بلکه عوارض زيادی را متوجه سلامت بيمار و پرستار مي‌کند. به طوريکه تعداد زيادی از 50 درصد پرستاران کشور با بيش از 15 سال سابقه خدمت، دچار انواع بيماري‌های جسمی و اسکلتی هستند.

از سوی ديگر، خستگی شديد کادر پرستاری در بيمارستان‌ها باعث مي‌شود که در ارائه خدمات مطلوب به بيماران دچار مشکل شده و بعضا غفلتهايی در مراقبت‌های درمانی رخ مي‌دهد که منجر به مرگ بيمار مي‌شود.

 

هرچند آمار دقيق و مستندی از مرگ و ميرهای پنهان در بيمارستان‌های کشور نداريم اما شواهد امر حاکی از اين است که کمبود شديد کادر پرستاری يکی از علت‌های اصلی در بروز چنين حوادث ناگواری است که قطعا وزارت بهداشت و متوليان حوزه سلامت مي‌بايست در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهند.

 

۱٠ ارديبهشت  : دبيرخانه کارگرخوزستان:نبود امنيت شغلی مهم ترين مشکل کارگران/با توجه به بيکاری استان کارگر جرات اعتراض ندارد

ايسنا

دبير اجرايى خانه كارگر خوزستان با بيان اين‌كه مهم‌ترين مشكل كارگران، امنيت نداشتن شغلى و در مرحله دوم پايين بودن سطح دستمزدها است، گفت: در حال حاضر كارگران امنيت شغلى نداشته و هر زمان كارفرما اراده كند از كار اخراج مي‌شوند.

آقايار حسينى در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان‌ـ عنوان كرد: با توجه به نرخ تورم و وضعيت خصوصي‌سازي، حداقل دستمزد تعيين شده 330 هزار تومانى توسط شوراى عالى كار براى كارگران حتى پاسخگوى نيازهاى اساسى يك خانواده نيست.

دبيراجرايى خانه كارگر خوزستان همچنين با اشاره به اعتصاب كارگران شهردارى منطقه پنج اهواز به علت پرداخت نشدن چهار ماه حقوق از هفته‌گذشته، تصريح كرد: متاسفانه كارگران با توجه به وضعيت بيكارى استان جرات اعتراض ندارند.

وي، جمعيت كارگرى استان اعم از بيمه شده يا نشده را حدود 500 هزار نفر عنوان كرد و ادامه داد: از نظر جمعيت كارگري، خوزستان مقام سوم كشور را دارد. البته گرچه تعداد بيمه‌شدگان اصلى تامين اجتماعى در استان كه همگى كارگر هستند 450 هزار نفر است اما تعداد كارگران بيمه نشده نيز كم نيست و از اين افراد آمار دقيقى وجود ندارد.

حسينى در زمينه فعاليت‌هاى خانه كارگر در سال گذشته، تصريح كرد: سال 89، پنج هزار نفر از كارگران استان تحت پوشش بيمه تكميلى قرار گرفت و تعداد زيادى از كارگران ساختمانى براى دريافت گواهى مهارت به سازمان فنى و حرفه‌اى معرفى و پس از آن براى بيمه شدن به سازمان تامين اجتماعى معرفى شدند. البته سهميه خوزستان نسبت به جمعيت كارگران ساختمانى پايين بود و سازمان تامين اجتماعى به دليل تكميل ظرفيت با وجود دارا بودن گواهى مهارت، از بيمه شدن اين افراد خوددارى كرد.

وى افزود: سال گذشته همچنين پنج هزار نفر از كارگران ساختمانى از سوى خانه كارگر براى دريافت سهام عدالت كارگران ثبت‌نام شدند و اين فرآيند از اسفندماه سال‌گذشته تا نيمه اول ارديبهشت امسال ادامه دارد.

وى ادامه داد: در واقع در صورت عقد قرارداد مستقيم با كارگران، اين قشر علاوه بر تامين شغلى از نظر دريافت و پرداختي‌ها نيز در شرايط مطلوب‌ترى قرار مي‌گيرند زيرا پيمانكار تنها يك واسطه و دلال است كه هيچ حضور و وجودى در مجموعه ندارد و اگر قرار باشد كارگر هر ماه 700 هزار تومان دريافت كند، پيمانكار 400 هزار تومان را خود برداشت مي‌كند و در نتيجه اين نوع قرارداد تنها به ضرر كارگران است.

 

دبيراجرايى خانه كارگر خوزستان افزود: البته اين موضوع در بعضى از استان‌هاى كشور اجرايى شده اما هنوز در خوزستان اقدامى در اين باره صورت نگرفته است.

 

۱٠ ارديبهشت.سال گذشته بيش از يک ميليون نفر به جمعيت کشور اضافه شد

ايلنا

سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد، سال گذشته بيش از يک ميليون نفر به جمعيت کشور اضافه شد.

به گزارش خبرگزارى ايلنا، بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور در سال 1389، يک ميليون و 368 هزار و 441 و يک نوزاد در کشور به دنيا آمده‌اند، که از اين تعداد 700 هزار و 70 نفر  دختر و 668 هزار و 371 نفر پسر هستند.

بر اين اساس، در سال گذشته در هر ماه، 114 هزار و 37 نوزاد متولد شده اند که از اين بين، 58 هزار و 340 نفر پسر و 55 هزار و 697 نفر دختر هستند.

با توجه به آمارهای به دست آمده در هر روز، سه هزار و 749 نوزاد در کشور متولد شده که يک هزار و 918 نفر پسر و يک هزار و 831 نفر دختر هستند.

در سال 89 در هر ساعت 156 نوزاد متولد شده است که 80 نفر مرد و 76 نفر زن هستند.

 

 

۱٠ ارديبهشت : توافق جديد يک ميليارد دلاری وزارت نفت و قرارگاه خاتم‌الانبيا

مهر: مدير عامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به واگذاری قرارداد توسعه 2 ميدان گازی به صورت ترک تشريفات به قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا، ارزش اين قرارداد را نزديک به يک ميليارد دلار اعلام کرد و جزئيات سياست جديد وزارت نفت برای واگذاری ترک تشريفات قراردادهای نفت و گاز را تشريح کرد.

مهدی فکور در گفتگو با مهر از واگذاری قرارداد طرح توسعه 2 ميدان گازی به صورت ترک تشريفات مناقصه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا (ص) خبر داد و گفت: قرارداد طرح توسعه ميادين گازی هالگان و سفيد باغون به صورت EPCF به قرارگاه خاتم الانبيا واگذار شده است.

مدير عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ايران با تاکيد بر اينکه ارزش اين قرارداد گازی نزديک به يک ميليارد دلار (حدود 970 ميليون دلار) برآورد می شود، تصريح کرد: مطابق با توافق انجام گرفته بين شرکت ملی نفت و قرارگاه خاتم الانبيا بايد تمامی منابع مالی و سرمايه گذاری طرح توسعه اين دو ميدان گازی توسط اين مجموعه تامين شود.

اين عضو هيئت مديره شرکت ملی نفت ايران با تاکيد بر اينکه هدف از طرح توسعه ميادين هالگان و سفيد باغون توليد روزانه 19 ميليون متر مکعب گاز طبيعی است، اظهار داشت: برای توسعه اين دو ميدان گازی طرح جامع توسعه ميدان (MDP) بايد به صورت فاز به فاز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا تدوين و در شرکت ملی نفت به تصويب برسد.

وی با اشاره به دستور جديد وزير نفت مبنی بر شرايط واگذاری قراردادهای نفتی و گازی به صورت ترک تشريفات مناقصه، توضيح داد: مطابق با اين دستور وزير نفت اختياراتی را به شرکتهای مختلف واگذار شده است تا آن دسته از پيمانکارانی که دارای توانايی مالی مطلوبی هستند به صورت ترک تشريفات در پروژه ها حضور پيدا کنند.

فکور، تاکيد کرد: بر اين اساس قرارداد توسعه ميادين گازی هالگان و سفيد باغون با توجه به منابع مالی کافی قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا به اين مجموعه به صورت ترک تشريفات مناقصه واگذار شده است.

به گزارش مهر، ميادين گازی مستقل هاگان و سفيد باغون از ميادين تازه اکتشاف شده کشور به شمار می روند که حجم ذخيره گاز درجای ميدان هالگان 12 تريليون و 400 ميليارد فوت‌مکعب معادل 355 ميليارد متر مکعب است.

پيش‌بينی مي‌شود حدود 70 درصد ذخيره درجای اين ميدان معادل هشت تريليون و 938 ميليارد فوت‌مکعب آن قابل استحصال باشد همچنين حجم ميعانات گازی درجا در ميدان گازی هالگان 249 ميليون بشکه برآورد شده که از اين ميزان حدود 98 ميليون بشکه قابل استحصال است.

ميدان سفيد باغون از حجم ذخيره گاز طبيعی حدود 6 تريليون فوت مکعب برخوردار بوده که اين ميدان تازه اکتشاف شده همجوار با ميدان هالگان در استان فارس قرار گرفته است.

۱٠ ارديبهشت :سه ميليون مورد نقض حقوق کارگران

جرس: در سال گذشته بيش از سه ميليون نقض موردی حقوق کارگران توسط واحد آمار مجموعه فعالان حقوق بشر ثبت شده است.

حقوق نقض شده کارگران ايران در طی يک سال گذشته شامل دو بخش است که بخش نخست حقوقی است که مستقيما از سوی حکومت در رابطه با کارگران نقض شده است و بخش دوم حقوقی را در بر مي‌گيرد که تحت سياستهای حکومت که با اسناد حقوق بشری تناقض دارد حقوقی از کارگران و قشر زحمت کش نقض شده است.

جمعا از ۱۱ ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۹ تا اين تاريخ (۱۰ اردی بهشت ۹۰)، ۳۴۲۱۸۸۳ نقض موردی حقوق کارگران در ايران، توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران در ۴۱۵ مورد گزارش حقوقی به ثبت رسيده است، بر اساس اين آمار به ترتيب استان‌های تهران، خوزستان، کردستان و قزوين بيشترين آمار نقض حقوق کارگران را در گزارشات ثبت شده به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس آمار فوق در اين دوره زماني، ۷۱ فعال کارگری بازداشت، ۱۹ تن احضار و ۱۳ تن از سوی دستگاه قضايی به ۳۷۴ ماه حبس تعزيری و ۱۱ ماه حبس تعليقی محکوم شدند.

هم چنين در طی محدوده زمانی فوق، دستکم ۲۵۸ مورد تجمع و يا اعتصاب کارگری توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به ثبت رسيده است که بيشتر اين حرکت‌های اعتراضی در راستای عدم پرداخت حقوق معوقه کارگران که طبق آمار گا‌ها حتی به ۲۷ ماه نيز رسيده است و يا عدم برخورداری از حق بيمه، امنيت شغلی و امثالهم شکل گرفته است.

از سويی به علت نبود امينی کافی در محيط کار، حداقل ۱۵۸ نفر بر اثر سانحه کشته و زخمی شدند که بر اثر آن  ۹۰ تن کشته و ۶۸ تن زخمی شده‌اند.

بر اساس آمار ثبت شده بيش از ۶۸۱ ماه پرداخت حقوق کارگران به تعويق افتاده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر موفق به ثبت بيش از نيم ميليون بيکار در کشور شده است که دست کم ۱۰% ايشان از کار اخراج و يا با تعديل نيرو مواجه شده و ۹۰% نيز به دليل تعطيلی کارخانه و يا نبود کار در بيکاری بسر مي‌برند. و در اين ميان بيش از ۱۵ هزار کارگر نيز از حق بيمه درمانی محروم هستند.

۹ اريبهشت : زنان ۳۲ درصدفارغ التحصيلان تخصصی و ۲۷ درصد فارغ التحصيلان فوق تخصصی پزشکی

خبرگزاری مهر

رئيس انجمن علمی آموزش علوم پزشکی ايران گفت: سيستم آموزش پزشکی قابل جدا شدن از نظام بهداشت و درمان نيست و برای رفع چالشهای ادغام بايد نظام سلامت را ارتقا بخشيد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر بهرام عين اللهی پنجشنبه در نشست دستاوردهای تشکيل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ايران افزود: آموزش زيربنای توسعه است و نگرش غلط به دانشگاهها نيز تصحيح شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای توسعه آموزش پزشکی در کل کشور و توزيع امکانات آموزشی در مناطق محروم يادآور شد: بردن آموزش پزشکی به مناطق محروم يکی از اقدامات مهم در اين حوزه بود. در زاهدان پس از ايجاد دانشکده پزشکي، تعداد دانش آموزانی که موفق به ديپلم گرفتن شدند افزايش يافته است.

رئيس انجمن علمی آموزش علوم پزشکی ايران خاطرنشان کرد: در زمان ابتدای انقلاب 9 دانشکده پزشکی با پذيرش يک هزار دانشجو وجود داشت که اين تعداد در حال حاضر به 40 دانشگاه و 34 دانشکده پزشکی و بيش از 120 هزار دانشجو رسيده است.

وی يکی از دستاوردهای ادغام آموزش پزشکی را توسعه تحصيلات تکميلی در ميان زنان برشمرد و گفت: 32 درصد فارغ التحصيلان تخصصی و 27 درصد فارغ التحصيلان فوق تخصصی را خانم ها تشکيل می دهند که دستاورد بسيار بزرگی در علوم پزشکی است.

عين اللهی نحوه اعتباربخشی و امتحانات در حوزه علوم پزشکی را خوب توصيف کرد و گفت: اعتباربخشی ها نسبت به گذشته بسيار تغييرات مثبتی داشته است و از حدی که بيماران را به خارج اعزام می کرديم به حدی رسيده ايم که توريسم درمانی را توسعه می دهيم.

 

۹ ارديبهشت : از ۱٠٠ ميليارد دلار ذخيره ارزی حتی يک دلار هم باقی نمانده است

عصرايران :در جلسه بررسی بودجه سال 90 ، وقتی رييس كميسيون كشاورزى در پيشنهادى خواستار اختصاص دو هزار ميليارد تومان از حساب ذخيره ارزى براى آب شد ، با پاسخی نا اميد کننده از سوی تعدادی از نمايندگان مجلس روبرو شد.

 

از جمله رييس كميسيون تلفيق در تذکری گفت: در حال حاضر پولى در حساب ذخيره ارزى وجود ندارد چرا که طبق آمار رسمى بانك مركزى تا پايان سال 89 حتى يك دلار در حساب ذخيره ارزى باقى نمانده است، بنابراين اين‌كه تنها قرار باشد دو هزار ميليارد تومان براى بخش آب چك بكشيم، هيچ فايده‌اى ندارد چون پولى در حساب ذخيره ارزى نيست.

 

نائب رئيس مجلس شورای اسلامی هم که اداره جلسه را بر عهده داشت ، تذکر را وارد ندانست و بقيه نمايندگان هم به پيشنهاد مذکور رأی ندادند؟

 

سخن بر سر اين نيست که آيا بايد آن دو ميليارد برای بخش آب تصويب می شد يا نه؟ بلکه دغدغه نوشتار حاضر اين است که چه بر سر حساب ذخيره ارزی آمده ، به گونه ای که به قول رئيس کميسيون تلفيق مجلس که آن را مستند به اطلاعات بانک مرکزی کرده ، « حتی يک دلار » هم ته آن باقی نمانده است؟! آن هم بعد از سال ها رونق بازار نفت و درآمد چند صد ميليارد دلاری و سخنان مسوولان مبنی بر اين که حساب ذخيره ارزی به بالاترين حد خود در تاريخ کشور رسيده است ؛ سخنان رئيس جمهور در آبان 89 در همايش بزرگ نظامى بانكى در مسير توسعه و تحول كشور را بخوانيد:

«... ديگران ذخيره ارزى ما را 100 ميليارد دلار عنوان كردند كه البته قطعاً بيش از اين مقدار است و چقدر خوب است اين ظرفيت از طريق بانك‌هاى كشور فعال شود. »

از اين سخنان ، تنها نصف سال گذشته است و حالا اعلام می شود که حتی يک اسکناس يک دلاری هم -که حدود 1100 تومان می ارزد- در اين حساب باقی نمانده است !

سوال کاملاً مشخص است: قضيه چيست؟ آيا اعلام رئيس جمهور مبنی بر اين که بالای 100 ميليارد دلار دلار ذخيره ارزی داريم مقرون به واقعيت نبوده است يا آنچه در مجلس گفته شده ، خلاف واقع بوده است؟ چه آن که با توجه به دخل و خرج کشور ، امکان ندارد در طول شش ماه ، صد ميليارد دلار ،آن هم از حساب ارزی کشور خرج شود.

حساب ذخيره ارزی ، پس انداز ملی برای روز مبادا و پشتوانه اقتصاد کشور است ولی وقتی حتی يک دلار هم در آن وجود نداشته باشد ، آينده نگران کننده می شود.

خبر تهی شدن حساب ذخيره ارزی را وقتی کنار خبر عدم واريز 11 ميليارد دلار از درآمد نفتی به آن بگذاريم ، مساله پيچيده تر و مبهم تر می شود و اين در حالی است که مردم به عنوان صاحبان دلار به دلار حساب ذخيره ارزی حق دارند از سرنوشت پول های خود خبر دار شوند و دليل اين تناقضات را بدانند.

عصرايران ،آماده دريافت و انتشار جواب مسوولان است تا اگر توضيحاتی در کار باشد و موجه هم باشد ، ملتی از نگرانی به در آيند ؛چنين می شود؟!

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©