Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
۱۶ بهمن :هفتاد درصد از کارگاه های توليدی کفش تبريز تعطيل شدند

آمار ایران در آئینه آمار(۵۴)

۱۶ بهمن۱۳۸۹ـ ۵ فوریه۲۰۱۰

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۱۶  بهمن :هفتاد درصد از کارگاه های توليدی کفش تبريز تعطيل شدند

کلمه

جواد حسين‌نژاد امروز با ابراز تاسف از تعطيلی ۷۰ درصدی واحدهای توليدی کفش در تبريز، خواستار توجه ويژه دولت برای حل اين مشکل شد.

به گزارش ايلنا، حسين‌نژاد اظهار داشت: در حال حاضر در تبريز بيش از ۲ هزار واحد توليدی کفش داريم که از آن تعداد تنها ۳۰ درصد فعال هستند و ۳۰ درصد نيمه تعطيل و ۴۰ درصد نيز تعطيل هستند که در تبريز ۴۰ هزار جفت کفش دست‌دوز در سال توليد مي‌شود.

رئيس اتحاديه کفاشان تبريز با اشاره به اينکه اتحاديه کفاشان تبريز در دهه ۴۰ تاسيس و بعد از پيروزی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۶۲ فعاليت دوباره خود را آغاز کرده است، تصريح کرد: هدف اتحاديه تلاش برای حل مشکلات صنفی اعضا و ارائه خدمات برای تسريع در امور آنهاست و هيئت مديره سعی کرده است تا در اين راستا تلاش کند.

حسين‌نژاد نبود مواد اوليه مرغوب در بازار و عدم توليد چرم خوب را مهم‌ترين عامل پايين بودن کيفيت کفش تبريز دانسته و خاطرنشان کرد: در تبريز مواد اوليه مرغوب همچون چسپ، چرم، زيره، رويه و يراق‌آلات نداريم و از سوی ديگر به دليل تعرفه گمرگی بسيار بالا نمي‌توانيم اين مواد را از خارج وارد کنيم و در ‌نهايت ضربه آن را توليدکنندگان متحمل مي‌شوند و توليدات تبريز هرگز توان رقابت با کشورهای هم‌طراز را پيدا نمي‌کنند و رکود صنعت کفش را موجب مي‌شود.

 

۱۲بهمن :نرخ رسمی تورم در ايران به مرز ۱۱ درصد رسيد

 

مردمک:بانک مرکزی جمهوری اسلامي، با بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران، نرخ تورم را در ۱۲ ماه منتهی به دي‌ماه جاري، ۱۰.۸ درصد اعلام کرد.

بر اساس آخرين گزارش منتشر شده‌ی بانک مرکزی ايران، کمترين ميزان نرخ تورم در يک سال گذشته، مربوط به دوره ۱۲ماه منتهی به مرداد امسال بوده که نرخ تورم در اين دوره به ۸.۸ درصد رسيده است. اما پس از آن يک بار ديگر نرخ تورم روند صعودی گرفت و در ۱۲ماه منتهی به شهريور به ۹.۹ درصد افزايش يافت. به دنبال آن نيز در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه با رسيدن به ۱۰.۱ درصد دوباره نرخ تورم دو رقمی شده است.

در بررسی نرخ تورم، بانک مرکزي، ۳۵۹ قلم کالا و خدمات را بر اساس مقايسه با رقم ۱۰۰ در سال پايه که سال ۱۳۸۳ است، در نظر مي‌گيرد.

شمس‌الدين حسيني، وزير امور اقتصادی و دارايی دولت محمود احمدي‌نژاد افزايش قيمت نفت در بازارهای جهانی را از جمله دلايل رشد نرخ تورم در ماه‌های اخير مي‌داند. محمود احمدى‌نژاد نيز بارها در مصاحبه‌هاى خود، بالا رفتن قيمت‌هاى جهانى و «دشمنان خارجى» را در افزايش نرخ تورم موثر دانسته است.

آمارهای رسمی منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان مي‌دهد که نرخ تورم در ۱۲ ماه‌ منتهی به ماه‌های ارديبهشت، خرداد، تير، مرداد، شهريور، مهر و آبان امسال تک رقمی شده است.

داريوش قنبرى نماينده ايلام در مجلس نيز از جمله کسانی است که در مورد نرخ تک‌رقمی تورمی که بانک مرکزی اعلام کرده، انتقاداتی وارد کرده است. اين عضو كميسيون اجتماعی خرداد ماه گذشته گفته بود: «واقعيت‌هايی كه در جامعه مي‌بينيم مقداری ترديد ايجاد مي‌كند كه نرخ تورم به زير ۱۰ درصد رسيده باشد

چنانچه ميزان تورم در هر کشور بيش‌تر شود، قدرت خريد بر اساس واحد پول پايين مي‌آيد.

گزارش‌های رسمی نشان مي‌دهد، در ۳۰ سال گذشته، ميانگين افزايش نرخ تورم در ايران، سالانه بيش از ۱۵ درصد بوده است

 

۶بهمن : زنان كارتن خواب ۲ درصد از كل افراد كارتن خواب را تشكيل مي‌دهند

 

خبرآنلاين؛ سقف خانه‌شان مقوايی است، ديوارها و كف‌پوش آن نيز. اندازه بزرگی هم ندارد، نهايت دو متر در يك متر. اسمشان هم بنابر خانه‌ای كه نه به اختيار كه بنابر اجبار يا مصلحتی كه معلوم نيست از كجا آمده، انتخاب كرده‌اند، كارتن خواب شده است.

بر اساس آمار اعلام شده و رسمي، زنان كارتن خواب 2 درصد از كل افراد كارتن خواب را تشكيل مي‌دهند و متوسط سنی آن‌ها 25 تا 45 سال است. اما اينطور كه معلوم است و از اظهارنظرهای همراه با نگرانی مسئولان شهری بر مي‌آيد، تعداد اين زنان روز به روز در حال افزايش است؛ زنانی كه چه معتاد باشند چه نباشند، علاوه بر تمام مشكلاتی كه همه كارتن‌خواب‌ها دارند، نگاه افراد جامعه و هنجارهای آن را هم بايد از جمله گرفتاري‌های آن‌ها دانست كه حتی گاه باعث مي‌شود سرپناه‌های كوچكی كه برای آن‌ها ساخته مي‌شود از سوی افرادی كه در محله‌های اين كمپ‌ها زندگی مي‌كنند مورد هجوم قرار بگيرند.

 

 

۶ بهمن : زنان در ايران فقط ۱۳درصد فرصت های شغلی را در اختيار دارند

کلمه

 

بررسی وضعيت اشتغال زنان در کشور نشان مي‌دهد که تا پايان سال گذشته ۳٫۸ميليون نفر زن در بخشهای مختلف اشتغال داشته‌اند که بيشترين تعداد آنها در تهران و کمترين نيز در کهکيلويه و بويراحمد بوده است. به گزارش خبرنگار مهر، بررسی آمار کلی و وضعيت اشتغال زنان در کشور طی سال ۸۸ نشان می دهد که از کل ۲۱ ميليون شاغل کشور در اين سال بيش از ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر آن زن بود. آمار اشتغال مردان در اين بخش رقمی بيشتر از ۱۷٫۳ميليون نفر بود.

به گزارش خبرگزاری مهر در حالی که مردان در سال گذشته ۸۷ درصد کل اشتغال کشور را در اختيار داشته اند، زنان توانسته اند ۱۳درصد کل فرصت های شغلی را در کشور به خود اختصاص دهند که خود اين موضوع نشان دهنده توزيع نامتوازن فرصت های اشتغالی بين مردان و زنان است.

 

سهم زنان از اشتغال کشور

 

هرچند در اين رابطه ممکن است برخی مشاغلی هم وجود داشته باشد که انجام آنها بيشتر از زنان، از عهده مردان بر می آيد ولی تقريبا در تمام مشاغل مشترک ديگر، اين مردان هستند که فرصت ها را در اختيار خود می گيرند و به عبارت ديگر فضای حاکم بر بازار کار کشور، اين موضوع را به نفع مردان تمام می کند.

با توجه به اين، در سال گذشته اشتغال زنان در هيچ يک از استان های کشور به بالای ۵۰۰ هزار نفر نرسيد و بيشترين حضور زنان در استان هايی مانند آذربايجان شرقي، تهران، خراسان رضوي، آذربايجان غربي، اصفهان، خوزستان و فارس بوده است.

در استان آذربايجان شرقی طی کل سال گذشته اشتغال ۳۲۳ هزار و ۶۶۴ نفر به ثبت رسيد در حالی که اين تعداد در آذربايجان غربی به تعداد ۲۰۶ هزار و ۹۷ نفر بود. همچنين زنان شاغل استان اصفهان در سال ۸۸ معادل ۲۵۰ هزار و ۶۲۳ نفر و در استان تهران نيز ۴۹۴ هزار و ۳۱۳ نفر بوده است.

 

استان‌های با جمعيت بيشتر زنان شاغل

 

همچنين تعداد زنان شاغل در استان خراسان رضوی طی سال گذشته ۳۸۴ هزار و ۶۶۳ نفر و برای استان خوزستان نيز ۲۰۹ هزار و ۲۹۶ نفر بود. اين تعداد در استان فارس معادل ۲۳۵ هزار و ۵۱۸ نفر بوده است.

۴ استان اردبيل با ۱۱۸هزار و ۳۹۷ نفر شاغل زن، گلستان با ۱۲۰هزار و ۹۹۷ نفر، گيلان با ۱۵۷هزار و ۴۷۴ نفر و در نهايت مازندران نيز با ۱۱۲هزار و ۹۵۵ نفر جزو استان هايی بوده اند که جمعيت زنان شاغل آنان کمتر از ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

ايلام با ۳۴ هزار و ۳۴۱ نفر شاغل زن، بوشهر با ۳۶ هزار و ۱۰۸ زن، چهارمحال و بختياری با ۴۱ هزار و ۴۰۰ نفر، خراسان جنوبی با ۴۹ هزار و ۹۰۱ نفر در کنار خراسان شمالی با ۵۱ هزار و ۶۷۹ نفر جزو استان هايی هستند که اشتغال زنان در آنها از آمار پايينی برخوردار است.

زنجان اشتغال زنان را در سال گذشته ۸۵ هزار و ۴۲۳ نفر ثبت کرد که در اين بخش استان سمنان با جمعيت زنان شاغل ۲۴ هزار و ۳۵۶ نفر آمار کمتری را به خود اختصاص داده است. همچنين ۸۶ هزار و ۶۲۲ نفر زن نيز طی سال گذشته در استان سيستان و بلوچستان مشغول به کار بوده اند.

۳۷ هزار و ۴۴۲ زن شاغل نيز در بخش های مختلف استان قزوين طی سال گذشته مشغول به کار بوده اند که اين آمار در استان قم عدد ۳۱ هزار و ۷۸۴ نفر را نشان می دهد. کردستان نيز با آمار اشتغال ۷۰هزار و ۲۷ نفری در کنار کرمان با ۷۶ هزار و ۳۵۰ نفر از استان های با اشتغال پايين زنان محسوب می شوند.

 

استان‌های با جمعيت پايين زنان شاغل

 

کرمانشاه در کل سال گذشته جمعيت زنان شاغل آن به ۹۱ هزار و ۹۰۶ نفر رسيد ولی اين تعداد در استان کهکيلويه و بويراحمد عدد پايين ۱۰هزار و ۳۵۴ نفر است. زنان شاغل لرستانی نيز طی سال ۸۸ جمعيتی بالغ بر ۷۹ هزار و ۷۳۵ نفر را داشته اند.

برای استان مرکزی در سال گذشته، آمار ۶۱ هزار و ۷۳۹ نفری از زنان شاغل را ثبت شده است در حالی که اين تعداد در استان هرمزگان کمتر و معادل ۴۱ هزار و ۸۷۵ نفر بوده است.

همچنين زنان شاغل در استان همدان نيز ۹۸ هزار و ۲۶۶ نفر بودند که اين تعداد در استان يزد برابر با ۴۳ هزار و ۳۰۱ نفر بود.

به دليل تمرکز بسياری از ادارات و سازمانها در استان تهران، آمار اشتغال زنان پايتخت مانند مردان در سال گذشته بالاترين تعداد در بين استانهای کشور برابر با ۴۹۴ هزار و ۳۱۳ نفر بوده در حالی که کمترين تعداد زنان شاغل نيز در استان کهکيلويه بويراحمد با ۱۰هزار و ۳۵۴ نفر ثبت شده است.

 

۵ بهمن : سازمان بين‌المللی کار :يك‌چهارم جوانان خاورميانه بيكار هستند

 

ايلنا: سازمان بين‌المللی کار (ILO) متوسط بيکاری را در جهان 6.2 درصد اعلام کرد.

به گزارش ايلنا، طبق اعلام سازمان بين المللى كار، با وجود جهش بالا در رشد اقتصادى بسيارى از كشورها، آمار رسمى بيكاران در جهان سال ميلادى گذشته به 205 ميليون نفر رسيد كه نسبت به سال 2009 تغيير نكرده بود و 27.6 ميليون نفر بيشتر از دوران قبل از بحران اقتصادى جهانى در سال 2007 بود.

اين سازمان اعلام کرد كه ميزان متوسط بيکاری در جهان همچنان در حد 6.2 درصد باقی مانده است که در مقايسه با سال گذشته به ميزان جزئی کاهش پيدا کرده است با وجود اين هنوز ميزان بيکاری در جهان بسيار بيشتر از رقم 5.6 پيش از بحران مالی جهان است.

بنا بر اين گزارش، معضل بيکاری بيشتر مربوط به جوانان است. آمارها نشان مي‌دهد كه بيشتر افزايش بيکاری مربوط به کشورهای توسعه يافته و اتحاديه اروپا است.

در آفريقا 23 درصد جوانان بيکار و در خاورميانه نيز يک‌چهارم جوانان بيکار هستند.

طبق گزارش سازمان بين‌المللى كار، تنها نيمى از اين بيكاري‌ها از سال 2007 در اقتصادهاى صنعتى و اتحاديه اروپا روى داده است و بسيارى از افراد جوانى كه به سن كار كردن رسيده‌اند موفق نشده‌اند شغلى پيدا كنند.

در اقتصادهاى در حال توسعه مانند برزيل، قزاقستان و تايلند، نرخ بيكارى به سطح پيش از بحران اقتصادى كاهش يافته است. علاوه بر بيكاري، حدود 1.53 ميليارد نفر در كارهاى آسيب پذيرى مانند شغل‌هاى موقت گرفتار هستند.

آمارها براى بيكارى جوانان نيز كه نشان مي‌دهد 78 ميليون نفر در سال2010 بدون شغل بودند كه نسبت به 73.5 ميليون نفر در سال 2007 افزايش داشته اند، نااميدكننده به نظر مي‌رسد.

 

۵بهمن : مرگ سالانه ۱۳ هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا

کلمه

قائم مقام پژوهشکده سل و بيماري‌های ريوی گفت: حداقل سالانه به علت آلودگی هوا در تهران ۱۳ هزار نفر فوت مي‌شوند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مسجدی در همايش آلودگی هوا در دانشگاه صنعتی شريف افزود: هزينه‌های مستقيم ناشی از آلودگی هوا بر مردم دو ميليارد دلار در سال است.

قائم مقام پژوهشکده سل و بيماري‌های ريوی افزود: بر اثر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دنيا هرسال بيش از ۲ ميليون نفر مي‌ميرند.

مسجدی با تاکيد بر لزوم کنترل جمعيت شهر تهران گفت: ما برای انتخاب هوا هيچ آزادی عمل نداريم؛ همه با آن درگيريم و همه آن را استنشاق مي‌کنيم.

براساس آمار کمترين ميزان مرگ و مير به علت آلودگی هوا۱۰ هزار نفر، بيشترين آن ۱۸ هزار نفر در سال و ميانگين آن ۱۳ هزار نفر است.

وی بر بازنگری و اجرای جدی برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تاکيد کرد و افزود: ميزان آلودگی در شهر تهران بايد به ميزان ۲۵ درصد وضع موجود کاهش يابد.

 

۵ بهمن : دریاچه ارومیه در بحران/ غلظت نمک به 400 گرم در لیتر رسید

مهر:

حسن عباس نژاد با بیان اینکه در حالت عادی میزان غلظت نمک در این دریاچه 180 تا 250 گرم بر لیتر است افزود: متاسفانه با وجود بارش های اخیر نیز وضعیت این زیست همچنان در حالت بحرانی قرار دارد.

وی بروز پدیده کف دهی در دریاچه ارومیه را نیز ناشی از افزایش غلظت نمک آب عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر اقدامات اساسی برای نجات این تالاب بین المللی در دستور کار نهادهای متولی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص میزان تاثیر احداث جاده شهید کلانتری در بروز بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه گفت: در این خصوص اظهار نظرهای زیادی تاکنون صورت گرفته و عدم تاثیر احداث این پل بر روند دریاچه به اثبات رسیده است.

عباس نژاد یاد آور شد: احداث این جاده تنها بر روند گردش آب دریاچه ارومیه تاثیر دارد که در این زمینه مقرر شده بود از سمت ارومیه تونلی به وسعت 500 متر ایجاد شود که در حال پیگیری این امر هستیم.

به گفته ی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هم اکنون تراز آب دریاچه ارومیه 1271 متر بوده این درحالی است که تراز اکولوژیک آن 1274 متر است.

از سال آبی 75 – 74 تا کنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

مساحت این دریاچه بیش از 570هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه‌های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و… نیز به خطر خواهد افتاد.

 

۵ بهمن : جزئیات وضعیت سواد ۲۱ میلیون شاغل: ۵.۲ میلیون نفر بیسوادند

 

در حالی کل جمعیت شاغل کشور در سال گذشته چیزی بیشتر از 21 میلیون نفر بود که از این تعداد، بیش از 2.5 میلیون نفر بیسواد و حدود 2.5 میلیون نفر نیز لیسانس و بالاتر بوده‌اند، کمتر از 1 درصد افراد هم سواد متوسطه داشتهاند. بررسی وضعیت شاغلان 10 ساله و بیشتر کشور بر حسب سواد و آخرین مدرک تحصیلی آنان نشان می‌دهد که از کل 21 میلیون و 704 نفر شاغل مرد و زن سال گذشته 18میلیون و 402 هزار و 612 نفر باسواد بودند که از این تعداد 15میلیون و 477 هزار و 978 نفر آن مرد و 2 میلیون و 924 هزار و 634 نفر نیز زن بودند.

 

جزئیات وضعیت سواد 21 میلیون شاغل: 2.5 میلیون نفر بیسوادند

مهر :

88 درصد شاغلان کشور باسوادند

بر پایه این گزارش، 6 میلیون و 257 هزار و 204 نفر از مردان و زنان شاغل در سال گذشته نیز دارای سواد ابتدایی، سوادآموزی و غیررسمی بوده اند که از این تعداد 5 میلیون و 293 هزار و 622 نفر مرد و 963 هزار و 582 نفر نیز زن بوده اند.

سواد ابتدایی و راهنمایی

همچنین 4 میلیون و 130هزار و 113 نفر شاغل هم در سال گذشته دارای سواد در سطح راهنمایی بوده اند. از این تعداد افراد دارای سواد در سطح راهنمایی و شاغل در بخش های مختلف، 3 میلیون و 806 هزار و 573 نفر آن مرد و 323 هزار و 540 نفر نیز زن بوده است.

متوسطه و دیپلمه

این گزارش می افزاید، دوره متوسطه در سال گذشته کمترین تعداد شاغلان را به خود اختصاص داده است به نحوی که از کل 21 میلیون و 704 نفر شاغل سال گذشته فقط 193 هزار و 793 نفر دارای سواد در سطح متوسطه بوده اند. از این تعداد نیز 168 هزار و 507 نفر مرد و 25 هزار و 291 نفر نیز زن بود.

دیپلمه ها و پیش دانشگاهی نیز 4 میلیون و 314 هزار و 222 نفر را شامل شده است. در این سطح تحصیلی نیز 3 میلیون و 709 هزار و 246 نفر مرد و 604 هزار و 976 نفر زن بوده است.

فوق دیپلم

1میلیون و 39 هزار و 41 نفر از شاغلان زن و مرد سال گذشته کشور نیز دارای سواد در سطح فوق دیپلم بوده اند. در این بخش نیز مردان با 763 هزار و 414 نفر در برابر 275 هزار و 627 نفر زنان، جلوتر بوده اند.

لیسانس و بالاتر

شایان ذکر است افراد شاغل دارای سطح تحصیلی لیسانس و بالاتر نیز طی سال گذشته دارای آمار 2 میلیون و 468 هزار و 235 نفری بوده اند. در این گروه از شاغلان نیز 1 میلیون و 736 هزار و 617 نفر مرد و 731 هزار و 618 نفر زن وجود دارد.

بی‌سواد

همچنین 2 میلیون و 598 هزار و 92 نفر از افراد شاغل کشور در سال گذشته بی سواد بوده اند. جمعیت مردان بی سواد در این بخش با 1 میلیون و 856 هزار و 107 نفر از زنان با 741 هزار و 985 نفر بیشتر بوده است.

 

۲۶دی : بانك‌جهانی:رشدايران يك‌سوم كشورهای درحال‌توسعه

آينده

در آخرين گزارش بانك جهانی زير عنوان «چشم انداز های اقتصاد جهانی» كه پنجشنبه سيزدهم ژانويه منتشر شد، نرخ رشد اقتصادی ايران يك‌سوم متوسط كشورهای در حال توسعه پيش بينی شده است.

به گزارش خبرگزاريها بر پايه ارزيابی بانك جهاني، ايران سه سال پی در پی را با نرخ رشد های پايين پشت سر گذاشته : 2.3 در صد در 2008، 1.4 در صد در سال 2009 و 1.5 در صد در سال 2010.

 

اگر اين ارزيابی را ملاك قرار بدهيم، نرخ رشد ايران در سال 2010 كمتر از يك چهارم ميانگين نرخ رشد در كشور های در حال توسعه بوده.

گزارش بانك جهانی نرخ رشد سالانه ايران را در 2011 و 2012 سه در صد پيش بينی ميكند.

 

۲۴دی : واردات شکر ۷.۱ برابر توليد آن بود

 

آفتاب/ خبرگزاری ايسنا

آمار نشان مي‌دهد که در 9 ماهه امسال واردات شکر به حدود يک ميليون و 537 هزار تن رسيده است.

بر اساس آخرين آمار رسمی منتشر شده، در 9 ماهه امسال، 870هزار تن شکر در کشور توليد و در همين مدت يک ميليون و 537 هزار تن شکر نيز توسط بخش خصوصی به کشور وارد شد و به اين ترتيب در 9 ماهه امسال واردات شکر بيش از 1.7 برابر توليد داخلی اين کالا بود.

در سال گذشته در مجموع 877 هزار تن شکر وارد کشور شد و کل فرآيند واردات نيز توسط بخش خصوصی انجام شده بود. کل واردات امسال شکر نيز توسط بخش خصوصی انجام شده است.

سال قبل هم‌چنين 450 هزار تن شکر در کشور توليد شد. واردات شکر در سال گذشته نسبت به سال 1387 و 1386 به ترتيب حدود 20 و 25 درصد کاهش را نشان داد.

از سوی ديگر در سال گذشته 450 هزار تن شکر در کشور توليد شد که نسبت به سال‌ 1387 و 1386 به ترتيب حدود 18 و 57 درصد کاهش را نشان داد.

از سال 1382 تاکنون بيش‌ترين واردات شکر به کشور مربوط به سال 1385 به حجم دو ميليون 481 هزار تن بوده است و اين در حاليست که در همين دوره بيش‌ترين ميزان توليد داخلی شکر نيز مربوط به سال 1385 به حجم يک ميليون و 258 هزار تن بوده است.

هم‌اکنون برزيل، هند، چين‌، آمريکا، تايلند، مکزيک، استراليا، فرانسه، پاکستان و آلمان جزو بزرگ‌ترين توليدکنندگان شکر در جهان و کشورهای برزيل، تايلند، استراليا، فرانسه، امارات متحده عربي، هند و گواتمالا جزو بزرگ‌ترين صادرکنندگان شکر در جهان محسوب مي‌شوند.

نگاهی به آمار نشان مي‌دهد که ايران هم‌اکنون يکی از 10 واردکننده بزرگ شکر در جهان به شمار مي‌رود. کشورهای روسيه، اندونزي، آمريکا، امارات متحده عربي، ‌اوکراين، کره‌جنوبي، چين، ژاپن و نيجريه از ديگر واردکنندگان عمده شکر در جهان هستند.

۱۹دی : يارانه اجباری به دستگاه مذهبی:60 هزار مدرسه قرآنی جديد، علاوه بر 10 هزار مدرسه قرآنی موجود و 70 هزار مدرس قرآن آن

روشنگری.هزينه های اضافی دولت مذهبی که مستقيم و غير مستقيم از خزانه مردم برداشته ميشود، به آسانی قابل محاسبه نيست، اما آنقدر گسترده است که هيچ بختی از ساختار های اجتماعی و سياسی از آفت آن مصون نيست. در خبر زير از خبرگزاری مهر يک مورد را می بينيم. ايجاد 60 هزار مدرسه قرآنی جديد، علاوه بر 10 هزار مدرسه قرآنی موجود و 70 هزار مدرس قرآن، تصويری کاملی از از هزينه های اضافی عظيم رژيم نظامی - مذهبی را نشان نميدهد ولی زاويه ای از آن را به نمايش ميگذارد. به عکس های ايسنا در لينک زير نيز توجه کنيد که نشان ميدهد اين هزينه های اضافی به کمک اخذ اجباری «يارانه» از مردم تامين ميشود:

 

آغاز ترم دوم مدارس قرآنی کشور از بهمن ماه

مشاور وزير آموزش و پرورش با اشاره به پايان ترم اول مدارس قرآنی در سراسر کشور، از آغاز ترم دوم از بهمن ماه جاری خبر داد.

محمد بنيادی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ترم اول در 10 هزار مدرسه قرآن به پايان رسيده و از اول بهمن‌ماه جاری ترم دوم شروع می شود.

تشکيل مدرسه قرآن در قالب فضاهای آموزشی موجود از سال تحصيلی جاری در سراسر کشور اجرا شده است.

مديرکل دفتر قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه آموزشهای ضمن خدمت برای 70 هزار مدرس قرآن در اين مدارس برگزار می شود، ادامه داد: اين آموزشها طی 120 ساعت ارائه می شود.

بنيادی اظهار کرد: محتوای آموزشی اين مدارس را وزارت آموزش و پرورش به شکل همگانی و يکسان تعيين کرده است.

رئيس دبيرخانه ‌آموزش عمومی قرآن از برنامه ريزی برای ايجاد 60 هزار مدرسه قرآنی طی پنج سال آينده نيز خبر داد و افزود: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عمومی قرآن به عهده آموزش و پرورش است و ما بايد در اين زمينه فعاليتهای گسترده و قابل توجهی را ارائه دهيم.

 

۱۹دی: متوسط رشد توليد علم ايران۱۱برابردنيا!؟

مهر

فرهاد رهبر در گفتگو با مهر با بيان اين خبر گفت: اين که امروز متوسط رشد توليد علم در جمهوری اسلامی ايران حدود ۱۱ برابر متوسط رشد توليد علم در دنيا است نشان دهنده يک جهش و انقلاب است و يعنی اين که جهاد علمی جواب داده است.

رئيس دانشگاه تهران افزود: اکثر نخبگان و تحليلگران جامعه به اين اعتقاد دارند که در سالهای اخير رشد و پيشرفت علمی جمهوری اسلامی ايران در حد چشمگيری بوده است.

وی با بيان اينکه امروز علم و دانايی به عنوان ابزار قدرت هستند گفت: تحليل و فکر دشمنان و استکبار از رشد علمی ايران اين است که ابزار قدرت دارد از دستشان خارج می شود. آنها احساس می کنند جمهوری اسلامی ايران اگر به چنين توانايی دست پيدا کند ممکن است ابزار سلطه آنها خدشه دار شود و انحصار در توليد علم را از دست دهند.

 

۱۹دی:۳۷۴ دارالقرآن در محلات شهر تهران ايجاد مي‌شود

ايسنا

عبادالله رمضانى مديركل فرهنگى شهردارى تهران با اشاره به اين‌كه توسعه‌ى امكانات و فضاهاى قرآنى و حمايت از آنها در اولويت سند فعاليتهاى قرآنى و شهردارى تهران است، گفت: بر اساس برنامه‌ى پنج ساله شهردارى تهران 374 دارالقرآن در محلات شهر تهران ايجاد مي‌شود.

وى ادامه داد: گام دوم ما در معرض ديد قرار دادن مجموعه‌اى از آموزه‌هايى است كه مردم با آن ارتباط دارند و يكى از آنها سيماى بصرى شهر است، لذا شهروند بايد بتواند فضاى قرآنى را در سيماى شهر حفظ كند و بر اين اساس امروز تعريف حداقل 20 درصدى از امكانات اطلاع رسانى و تبليغى در فضاهاى آموزشى كه در اختيار مديران شهرى است به آموزه‌هاى قرآنى اختصاص پيدا مي‌كند

 

 

۱۹دی: واردات انبوه شکر و نابودی مزارع چغندر و نيشکر داخلی

مهر

در سالهای اخير مزارع چغندر قند و نيشکر با افزايش مشکلات کارخانه های توليد کننده سودآوری خود را برای کشاورزان از دست داده است و در برخی از موارد اين زمينها تغييرکاربری داده اند.

در واقع از زمانی که تعرفه واردات شکر به 4 درصد کاهش يافت و ورود انبوهی از شکرهای وارداتی بازار های داخلی را فراگرفت، کارخانه ها توان توليد را از دست داده اند و کشاورزان هم انگيزه ای برای کاشت ندارند.

گرچه در2 سال گذشته تعرفه واردات شکر به 25 درصد رسيد و در سالجاري، وزارت جهاد کشاورزی با افزايش قيمت خريد اين محصول سعی در تقويت انگيزه کشاورزان برای کشت آن دارد اما شرايط کنونی وضعيت مناسبی را برای کشاورزان رقم نخواهد زد.

ميزان کشت اين محصول در اين سالها با کاهش چشمگيری مواجه بوده است به طوريکه در سال 85 حدود 6 ميليون تن چغندر قند در کشور کشت شد که اين ميزان در سال 88 به 2 ميليون تن کاهش يافت، همچنين در سال جاری ميزان توليد اين محصول حدود 3 ميليون تن تخمين زده می شود.

اين درحالی است که 35 واحد چغندری و 8 واحد نيشکری با ظرفيت سالانه حدود 1.77 ميليون تن وجود دارند که تاکنون بيشترين توليد آنها حدود1.3 ميليون تن با توجه به توليد چغندر و نيشکر بوده است.

 

شکر دومين محصول غذايی وارداتی

 

با وجودی که از شکر به عنوان يکی از محصولات استراتژيک در کشور نام برده می شود که نياز بيش از 910 واحد توليدی توليد شيرينی و شکلات را برطرف می کند و بخشی از آن مصرف خانوارها را هم پوشش می دهد، کشور به يکی از وارد کننده های بزرگ آن تبديل شده است.

به گفته فعالان صنعت غذا، پس از واردات روغن، بيشترين ميزان واردات به شکر تعلق دارد و توليدکنندگان شکر يکی از وابسته ترين توليدات به خارج از کشور را به خود اختصاص داده اند.

عضو کانون انجمن صنفی صنايع غذايی ايران در گفتگو با مهر با اشاره به اين موضوع که سال گذشته 80 هزار تن چغندر قند توسط يکی از شرکتهای توليد کننده شکر خريداری شده است، توان واقعی توليد اين محصول را در اين شرکت 2 هزار و 50 تن در روز عنوان کرد و گفت: کارخانجات توليدکننده شکر به دليل واردات بی رويه و کاهش ميزان توليد مواد اوليه با مشکلات زيادی روبرو هستند و تقريبا با ورشکستگی به کار خود ادامه می دهند.

محمد علی افصحی افزود: دولت برای حمايت از کشاورزان قيمت هر تن چغندر قند را برای سال 90 به 90 هزار تومان افزايش داد در حالی که اين رقم امسال 75 هزار تومان بود.

وی با بيان اينکه افزايش قيمتها تنها هزينه تمام شده را افزايش می دهد و به ضرر توليد کننده است، گفت: واردات، افزايش هزينه توليد و مواد اوليه زيان مضاعفی را به توليد کننده تحميل می کند.

به گفته اين توليد کننده، 70 درصد هزينه توليد شکر را قيمت چغندر قند تشکيل می دهد و اين مورد در کنار عوامل ديگر قيمت تمام شده شکر را به کيلويی 1200 تومان می رساند در حالی که در بازار، شکر کيلويی 850 تومان است.

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©