Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ برابر با  ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹  برابر با ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۰
۲مهر : جنگلهای کهن اورس در معرض انقراض،درختان ۴٠٠ ساله در حال مرگ

 

 

ایران در آئینه آمار(۵۰)

۲ مهر۱۳۸۹ـ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۰

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

۲مهر : جنگلهای کهن اورس در معرض انقراض،درختان ۴٠٠ ساله در حال مرگ

خبرگزاری مهر: خشکسالی بی سابقه و سيزده ساله جنوب کرمان علاوه به تهديد زيستگاههای جانوری در جنوب کرمان جنگلهای کهن اورس و 50 گونه گياهی منحصر بفرد استان کويری کرمان را در معرض انقراض قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، سيزده سال خشکسالی در حالی سراسر استان کرمان را در برگرفته است که اين استان کويری با پيامدهای گوناگون اين پديده طبيعی دست به گريبان شده است.

چرای بی رويه و همچنين برداشت از گياهان دارويی کمياب در جنوب کرمان و در عرصه های گياهی جيرفت و همچنين قطع درختان توسط افراد بومی در حالی ادامه دارد که بيش از پنجاه گونه گياهی در اين منطقه در معرض انقراض قرار گرفته اند و در صورت متوقف نشدن اين برداشت غير اصولی 150 گونه گياهی ديگر نيز در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

 

درختان ۴٠٠ ساله اورس در حال مرگ تدريجی

 

از سوی ديگر خشکسالی در جنگلهای کهن اورس در ارتفاع دو هزار و 500 متری در جيرفت اين درختان را در معرض کم آبی شديد قرار داده است.

اين درختان کهنسال که بيش از 400 سال عمر دارند در ارتفاعات شهرستان جيرفت در حال مرگ تدريجی هستند.

کمبود منابع آب و عدم بارندگی طی سال گذشته و سال جاری و برداشتهای بی رويه و غير اصولی از منابع موجود مهمترين دليل خشکيدگی و نابودی اين درختان است.

کاهش شديد سطح آبهای زير زمينی دشتهای جنوب کرمان نيز منجر به خشکيدگی بسياری از چاهها و چشمه های و رودخانه های فصلی نيز شده که علاوه بر صدمه به پوشش گياهی منطقه موجب تغيير محل زندگی بسياری از گونه های جانوری نيز شده است.

محمد مومنی با اشاره به خشکسالی و چرای بی رويه گفت: هم اکنون بيش از 50 گونه گياهی در معرض انقراض قرار گرفته اند.

مومنی ادامه داد: گونه های کمياب "درمنه سفيد"، "ترکی صيد آوران" و "آنغوزه" در معرض نابودی قرار دارند که دليل اصلی آن چرای بی رويه توسط دامهای عشاير منطقه و برداشت بی رويه توسط افراد سود جو در کنار خشکسالی است.

وی با اشاره به اينکه 80 درصد از 900 هکتار وسعيت جيرفت را منابع طبيعی تشکيل می دهد، گفت: خشکسالی و کمبود آب بسياری از اين عرصه ها را تهديد می کند.

مومنی به خشکيدگی درختان کهن اورس اشاره کرد و گفت: جنگلهای اورس با قدمت 400 سال در ارتفاع دو هزار و 500 متری بلنديهای ساردوئيه و جبالبارز رشد می کنند که خشکسالی اين جنگلها را نيز در معرض انقراض قرار داده است.

 

 

 

 

 

 

 

۳مهر :  ۶۵-۵٠ درصد زنان کارجو بيکار هستند/در بهار امسال بيش از ۵٠٠ هزار زن بيکار شده اند.

مهر

عليرغم گرايش روزافزون زنان در ورود به بازار کار، داشتن توانمندي، تحصيلات عاليه و تخصص در تصدی مشاغل، هنوز برای آنها در برنامه ريزيها جايگاهی تعريف نشده و اين موضوع باعث بيکار ماندن حدود 50 درصد از زنان کارجو شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی آمارهای رسمي، نرخ بيکاری 46 درصدی زنان 15 تا 24 ساله را در فصل بهار سالجاری ثبت کرده است و بر اين اساس بيش از 500 هزار زن بيکار شدند؛ هرچند برآوردهای غيررسمی اين نرخ را 65 درصد برآورد می کند.

 

تعداد بيکاران زن به 1.2 ميليون نفر رسيد

 

بر اساس اين گزارش، نرخ بيکاری زنان از 16.8 درصد سال 88 به 25 درصد در بهار 89 افزايش يافت و تعداد زنان بيکار از 741هزار نفر به 1ميليون و 231 هزار نفر رسيده است.

زنان نيز مانند مردان گرايش بيشتری به اشتغال در بخش خدمات دارند از اينرو در فصل بهار امسال، بيش از 46 درصد اشتغال زنان در خدمات، 31 درصد کشاورزی و 23 درصد نيز در صنعت بوده است.

 

برنامه های وزير کار

 

نگاهی به سخنان عبدالرضا شيخ الاسلامي، وزير کار و امور اجتماعی در زمان ارائه برنامه کاری به مجلس در زمان گرفتن رای اعتماد نشان می دهد که وی در آن مقطع خواستار بازتعريف اشتغال برای بانوان و اتخاذ سياستهای حمايتی و هدايتی شده بود و برای اين هدف خود نيز طرح مشاغل خانگی را مطرح کرد.

حمايت از طرحهای خود اشتغالی زنان، پيشنهاد تدوين قوانين حمايتی متناسب با شرايط زنان، ارائه الگوی اسلامی- ايرانی اشتغال زنان، تلاش برای حفظ کرامت زنان در محيط کار و تبيين مشاغل ترجيحی برای آنان نيز از جمله برنامه های ديگر وزير کار دولت دهم بود.

تعداد زنان جويای کاری که از طريق کاريابيهای غيردولتی طی سالهای اخير جستجوی کار داشته اند، به بيش از 278 هزار نفر رسيد، ضمن اينکه شانس از دست دادن شغل در گروههای عمده فعاليت اقتصادی برای زنان بيشتر از مردان است.

 

شانس زنان برای کار کمتر است

 

در سال 87 بيش از 25 هزار نفر از زنان به دليل پايين بودن ميزان درآمد، بيش از 15 هزار نفر به دليل تعديل نيرو و يا اخراج و بيش از 12 هزار نفر نيز به دليل مسائل خانوادگی محيط کار خود را ترک کردند ولی با وجود پايين تر بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان نسبت به مردان، نرخ بيکاری آنها به مراتب بالاتر است.

 

بيکاری 81 ميليون زن در جهان

 

اين گزارش می افزايد: بيشترين نرخ بيکاری زنان فارغ التحصيل مربوط به رشته های دامپزشکي، کشاورزي، جنگلداري، شيلات، خدمات بهداشتی و علوم کامپيوتر است و بر اساس برآوردهای جهانی 81 ميليون نفر زن در سال 2008 بيکار بوده اند که اين ميزان نسبت به 1998، 16.9 درصد رشد داشته است.

 

اين موارد تنها بخشی از مشکلات و چالش هايی است که زنان برای ورود به بازار کار با آن مواجه اند و دولتها موظف هستند در قالب برنامه های اجرايی ضمن آسيب شناسی و تلاش برای رفع معضلات پذيرش زنان در بازار کار، مشاغل متناسب با نيازها و توانمنديهای آنان را نيز ايجاد و گسترش دهند.

 

جايگاه مبهم زنان در برنامه های اشتغال

 

حميد حاج اسماعيلی عضو کميته دفاع از انجمنهای صنفی کارگری سراسر کشور در گفتگو با مهر يکی از مهمترين دلايل بيکاری حدود 50 درصدی زنان کشور را نوع نگاه و برنامه ريزی کلان کشور می داند و معتقد است: متاسفانه زنان هيچگاه در محاسبات و برنامه ريزيها از جايگاه محکمی برخوردار نبوده اند و اين موضوع در حوزه اشتغال مشهود است.

عضو کميته دفاع از انجمن های صنفی کارگری سراسر کشور اظهار داشت: در عين حالی که تعداد زنان دانشگاهی بيشتر از مردان است ولی در مسئله بيکاري، آنها با بحران مواجه هستند و وضعيت مناسبی ندارند.

حاج اسماعيلی با تاکيد بر اينکه زنان با معضل رفع نيازهای خود از جمله اشتغال روبرو هستند، ادامه داد: زمانی نسبت به زنان نگاه سنتی وجود داشت و آنها را بيشتر خانه دار محسوب می کردند ولی امروز قضيه فرق کرده و آنها تمايل به استقلال و تحصيلات عاليه دارند.

اين فعال کارگری تصريح کرد: در مورد درخواست ورود به بازار کار نيز مشاهده می شود زنان نسبت به مردان صف های طولانی تری دارند. امروز زنانی هستند که سرپرستی خانواده ها را بر عهده دارند و اين گروه نياز به شغل خواهند داشت.

حاج اسماعيلی افزود: به جرات می توان گفت بسياری از بنگاهها تمايل دارند تا زنان را به جای مردان استخدام کنند چون سطح بهره وری و تلاش آنها به مراتب از مردان بالاتر است ولی در بخش انجام کارهای فيزيکی از مردان ضعيف ترند.

۳مهر : شکست طرح بيمه روستاييان/ از پنج ميليون نفر ۸٠٠ هزار بيمه شدند

خبرگزاری مهر

 

صندوق بيمه روستاييان و عشاير به عنوان يکی از چند صندوق کليدی وزارت رفاه مسئول حمايت از بيش از پنج ميليون خانوار است اما در 5 سال گذشته تنها نزديک به 800 هزار روستايی تحت پوشش اين بيمه قرار گرفته‌اند که برابر با جذب کمتر از يکصد و 40 هزار نفر در هر سال است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آيين نامه اجرايی صندوق بيمه روستائيان و عشاير مسئولان اين صندوق موظف به تحت پوشش قرار دادن همه روستاييان هستند اما اين مهم با گذشته پنج سال از تصويب اين آيين نامه معطل مانده است.

 

يکی از اولين اعضای مؤسس صندوق بيمه روستائيان عشاير در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فراز و نشيبهای اين صندوق به تشريح اين موضوع پرداخت.

 

محسن ايزدخواه درباره پيشينه تشکيل اين صندوق اظهار داشت: بيمه روستاييان و عشاير در چارچوب قانون بيمه‌های اجتماعی روستاييان برای اولين بار در سال 13 مطرح شد و بر اساس اين قانون روستاييان به منظور ايمن بودن در برابر خطرات احتمالی تحت حمايتهايی مانند بيماري، حوادث ناشی از کار و از کارافتدگی قرار می گرفتند.

 

وی تاکيد کرد: پس از تصويب قانون تامين اجتماعی در سال 54 مقرر شد روستائيانی که عضو شرکت های سهامی زراعی هستند مانند کارگران تحت حمايتهای مختلف سازمان تأمين اجتماعی قرار گيرند اما اين امر هيچ‌وقت تحقق نيافت.

 

اين کارشناس حوزه رفاه و تامين اجتماعی درباره تحت پوشش قرار دادن روستائيان و عشاير قبل از پيروزی انقلاب اسلامی گفت: در اجرای ماده 110 قانون تأمين اجتماعی مصوب سال 54، سازمان بيمه تأمين اجتماعی که متکفل بيمه کارگران بود و سازمان بيمه اجتماعی روستائيان که مي‌بايستی روستائيان را تحت پوشش قرار دهد در سازمان تأمين اجتماعی ادغام شد.

 

وی افزود: در اجرای ماده 6 همين قانون مقرر شد روستائيان و افراد خانواده آنها به تدريج در مناطق مختلف و در اجرای ماده 117 قانون تأمين اجتماعی تحت پوشش بيمه تامين اجتماعی قرار گيرند اما اين امر تا ‌آستانه پيروزی انقلاب اسلامی جز در موارد معدودی درخصوص تحت پوشش قرار دادن درمان اجرايی نشد.

 

برای بيمه روستاييان فقط به طرحهای حمايتی بسنده شد

 

ايزدخواه در ادامه درباره حمايت از اجرايی کردن تشکيل بيمه روستائيان و عشاير افزود: بعد از پيروزی انقلاب اسلامی بحثهای مفصلی در سازمان تامين اجتماعی و وزارت جهاد و کشاورزی صورت گرفت تا بتوان با امضای تفاهم‌نامه‌ای اين اصل به جا مانده در حمايت از روستائيان را در سازمان تامين اجتماعی عملياتی کرد اما اين موضوع هم در حد حرف و نوشتار باقی ماند.

وی با اشاره به اينکه بعد از پيروزی انقلاب اسلامی به منظور حمايت از روستاييان طرح‌هايی مثل طرح شهيد رجايی تحت عنوان حمايت از روستاييان بالای 60 سال و سپس فعاليت‌های کميته امداد امام خمينی(ره) در روستاها مطرح شد، تاکيد کرد: تمام اين طرحها با وجود اينکه در جای خود قابل قدردانی است اما هرگز اقدامی نبود که در راستای بيمه روستائيان و عشاير باشد.

عضو مؤسس صندوق بيمه روستائيان و عشاير در ادامه افزود: از اوايل سال 83 بحث يکپارچه سازی پوشش های بيمه ای و حمايتی مطرح و در نهايت در سال 83 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعی تصويب شد، که با تصويب اين قانون دولت موظف به تشکيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعی شد.

 

دولت متعهد شد دو برابر حق بيمه را خودش پرداخت کند

 

ايزدخواه با اشاره به اينکه در نهايت وزارت رفاه و تأمين اجتماعی مصوبه‌ای را از دولت تحت عنوان آيين‌نامه اجرايی صندوق بيمه اجتماعی روستائيان گرفت ودر سال 83 فرآيند تصويب خود را در هيئت دولت طی کرد و از تابستان سال 84، رسماً صندوق بيمه روستائيان و عشاير فعاليت خود را آغاز کرد.

 

ايران در صدر کشورهای بلاخيز

 

کارشناس حوزه رفاه و تامين اجتمای با اشاره به اينکه ايران در صدر کشورهای بلاخيز جهان است، گفت: حدود 40 تا 50 نوع بلا گريبانگير کشورهای بلاخيز است که روستائيان بيشتر در خطر آسيب ديدن اين بلايا قرار دارند و به همين علت است که قانونگذار آگاهانه خواستار آن بوده که در مقايسه با کارگران روستائيان را بيشتر تحت حمايت‌های بيمه‌ای قرار دهد.

وی در پاسخ به اينکه تا کنون اين قوانين چقدر عملياتی شده و چند درصد از روستائيان تحت پوشش اين صندوق قرار گرفته اند اظهار داشت: مطابق آخرين سرشماری نفوس و مسکن تعداد روستائيان و عشاير بالای 18 سال نزديک به 13 ميليون نفر در قالب 5 ميليون و هزار 74 و ،866 خانوار است. به عبارت ديگر نزديک به 13 ميليون روستائی واجد شرايط بيمه شدن در صندوق روستائيان هستند اما آنچه که در عمل اتفاق افتاده حکايت از شکست کامل اين صندوق در جذب روستائيان و عشاير بوده است.

 

صندوق روستائيان و عشاير کمترين موفقيت را در جذب روستاييان داشته است

 

ايزدخواه با اشاره به آخرين آماری که از صندوق بيمه روستائيان و عشاير انتشار يافته اظهار داشت: از بدو پذيرش روستائيان يعنی از سال 84 تا تاريخ مذکور نزديک به هشتصد هزار روستائی تحت پوشش قرار گرفته‌اند که برابر است با جذب کمتر از يکصد و 40 هزار روستايی در هر سال و اين در حالی است که به نظر مي‌رسد حدود يک سوم از بيمه شدگان روستائی و عشايری طبق قراردادی با کميته امداد امام خمينی(ره) به صورت يک جا و بدون هيچ‌گونه فعاليتی به مجموعه اين صندوق پيوسته‌اند.

 

صندوق روستائيان از بدو تاسيس کسری بودجه نداشته است

 

ايزدخواه با اشاره به نحوه تعيين بودجه اين صندوق گفت: برای بيمه شدگان صندوق پنج سقف درآمدی تعريف شده است. حق بيمه ماهانه چهار هزار و 500 تومان تا 9 هزار تومان که بستگی به سقف دستمزد روستائيان دارد و خود آنها آن را پرداخت می کنند. دو برابر اين ميزان هم توسط دولت پرداخت می شود. بنابراين در اين سالها اصلا موضوع کسری بودجه مطرح نبوده و علاوه بر آن اين صندوق از نظر شکل گيری تعهدات چندانی نداشت و هرآنچه به دست می آورد جنبه درآمدی دارد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: به طور مثال حدود 50 سال پيش وقتی سازمان تامين اجتماعی شکل گرفت نسبت بيمه شدگان به مستمری بگيران يک به 46 بود در حاليکه امروز نسبت بيمه شدگان روستايی به افراد مستمری بگير يک به 115 است و تا کنون مشکلی تحت عنوان تنگناهای مالی درباره بيمه روستائيان وجود نداشته است.

 

روستائيان رغبتی برای بيمه شدن ندارند

 

ايزدخواه در ادامه با اشاره به اينکه نکته دومی که می تواند موجب کارکردهای ضعيف اين صندوق باشد بی رغبتی روستائيان برای جذب در اين صندوق است.

به باور وی فرصت سوزی هايی بوده که با وجود بخشنامه های غير قانونی در صندوق بيمه روستائيان رخ داده است.

وی گفت: در آيين‌نامه اجرايی شرط سنی برای بيمه روستائيان و عشاير لحاظ نشده است، اما متاسفانه مديرعامل اين صندوق در سال 86 بخشنامه‌ای را صادر و محدوديتی سنی در اين بخشنامه اعمال کرد مبنی بر اينکه مردان بالاتر از 55 سال و زنان بالای 50 سال از ارديبهشت سال 86 قادر به بيمه شدن نيستند.

بررسی ‌های آماری نشان مي‌دهد در حال حاضر جمعيت بالاتر از 50 سال برای زنان و 55 سال برای مردان مجموعاً بالغ بر سه ميليون و يکصد و هفتاد و شش هزار نفر است که صدور اين بخش‌نامه غير قانونی درواقع يک جمعيت سه ميليون نفری بالقوه برای عضويت در صندوق بيمه روستائيان و عشاير را عملاً از حقوق قانونی خود محروم کرده است.

 

۳۱شهريور : دانش آموزانی که اول مهر به مدرسه نخواهند رفت.

خبرگزاری مهر: نوبر دختر 15 ساله ترکمن بدليل نبود مدرسه راهنمايی در روستايش مجبور به ترک تحصيل شد و اکنون پشت دار قالی نشسته است و صحبتهايی را بيان می کند که حکايت از دانش آموزان مستعدی است که بدلايل مختلف، مهرماه امسال نيز به مدرسه نمی روند.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، هر چند آمار صحيحی از دانش آموزان بازمانده از تحصيل استان وجود ندارد اما برآيند بررسی ها نشان می دهد که شمار زيادی دانش آموزان گلستان به دلايل مختلف از تحصيل باز مانده اند.

 

براساس برخی آمارهای غيررسمي، حدود 12 هزار دانش آموز گلستانی تاکنون از تحصيل بازمانده اند که بيشتر اين دانش آموزان در مناطق روستايی و محروم بسر می برند.

 

بازماندگان از تحصيل در اين استان بيشتر در مناطق مينودشت، کلاله، گاليکش، مراوه‌تپه، گنبدکاووس و علي‌آباد کتول هستند و بيشترين جمعيت بازمانده از تحصيل در اين استان را قشر دختران روستايی تشکيل مي‌دهند.

 

بدون شک يکی از علل بازماندن دانش آموزان از تحصيل به خصوص در روستاها فراهم نبودن امکانات برای ادامه تحصيل، افت تحصيلي، ورود به بازار کار و عدم حمايت خانواده است.

در مجموع ميانگين باسوادی استان 84.6 درصد است که دو درصد از ميانگين کشوری عقب تر است و حدود 118 هزار نفر از جمعيت 10 تا 49 سال استان بيسواد هستند و از تحصيل بازمانده اند.

برخی از دانش آموزان گلستانی دلايل ترک تحصيل خود را بدليل نبود مدرسه، عدم حمايت خانواده ها، جذب شدن به بازار کار می دانند.

مديرکل آموزش و پرورش گلستان نيز بدلايل عدم پوشش کودکان بازمانده از تحصيل اشاره کرد و گفت: فقر فرهنگی در استان بويژه در مورد دانش آموزان دختر و عدم همکاری والدين از جمله دلايلی است که برخی دانش آموزان از تحصيل بازمی مانند.

عيسی پائين محلی افزود: مختلط شدن مدارس موجب عدم جذب دانش آموزان دختر بويژه در پايه های چهارم و پنجم ابتدايی می شود.

وی اظهار داشت: استفاده از نيروهای مرد در مدارس و کلاسهای دخترانه از ديگر عواملی است که بر ترک تحصيل دانش آموزان بويژه دختران تاثير می گذارد.

به گفته پائين محلي، فقر مالی خانواده ها نيز باعث بکارگيری در امور کشاورزی و دامداری می شود و نبود حمايتهای قانونی برای توجيه خانواده هايی که از فرستادن فرزندانشان به مدارس ممانعت می کنند، از ديگر مشکلات است.

مديرکل آموزش و پرورش گلستان به ارائه آمار درباره جذب کودکان بازمانده از تحصيل در استان پرداخت و گفت: در سال تحصيلی 87-86 حدود 415 دختر بازمانده و 420 پسر بازمانده از تحصيل جذب شدند.

وی اظهار داشت: در سال تحصيلی 88 - 87 نيز 725 دانش آموز بازمانده از تحصيل جذب شدند که 349 دانش آموز دختر و 386 دانش آموزو پسر بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنين در سال تحصيلی 89 – 88 حدود 957 دانش آموز بازمانده پای کلاس درس حضور يافتند که 499 نفر پسر و بقيه دختر بوده اند.

 

۲۹شهريور: واردکنندگان ميوه از مشاغل ديگری هستند

مهر

رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزی تهران گفت: برخی از واردکنندگان که در مشاغل ديگری فعال هستند، واردات ميوه را انجام مي‌دهند و حتی قيمتها را هم در بازار با نرخ خودشان تعيين مي‌کنند.

حسين مهاجران در گفتگو با مهر گرانی ميوه پس از ممنوعيت واردات 49 محصول کشاورزی را کاذب دانست و گفت: بخشی از اين واردات در بازار ميوه چندان تاثير گذار نبود و تنها برای تامين نياز بازار واردات موز به کشور ضروری به نظر می رسد.

وی افزود: توليد ميوه در ايران در سطح بالايی انجام می شود و اگر برای ميزان ضايعات ميوه راهکارهايی درنظر گرفته شود حتی در تامين موز هم بخش زيادی از مشکلات برطرف خواهد شد.

مهاجران به سوء استفاده برخی وارد کنندگان از بازار ميوه در اين سالها اشاره کرد و گفت: برخی از واردکنندگان که در مشاغل ديگری فعال هستند واردات ميوه را انجام می دهند و حتی قيمتها را هم در بازار با نرخ خودشان تعيين می کنند؛ مانند موز که امروز قيمت آن به 1350 تومان رسيده است در حالی که بايد کمتر از يکهزار تومان باشد.

 

ممنوعيت با مديريت واردات متفاوت است

 

در همين حال، نايب رئيس خانه کشاورز نيز در گفتگو با مهر درباره افزايش قيمت محصولات کشاورزی در بازار پس از ممنوعيت واردات 49 قلم کالا گفت: از آنجايی که واردات کالاهای ممنوع شده برای کشور ضروری نيست، جهش قيمت نيز وجود ندارد و ممنوع شدن واردات برخی کالاها با مديريت واردات متفاوت است چرا که کالاهايی که توليد داخلی برای آنها مزيت ندارد، همچنان وارد می شود.

 

 

۲۸شهريور : ۵۰ درصد زنان روسپی تهران ناقل ايدز هستند

هرانا

دکترمرضيه وحيد دستجردی’ امروز در جريان سفر يک روزه خود به استان هرمزگان در جمع خبرنگاران افزود: هر کدام از اين افراد در طول سال می توانند حداقل پنج نفر را به ايدز مبتلا کنند.

 

به گزارش ايرنا، وی با هشدار جدی به جوانان در خصوص رعايت نکات اخلاقی و انجام مراقبت های بيشتر، تصريح کرد: در گذشته بيماری ايدز بيشتر از طريق معتادان تزريقی در جامعه شيوع پيدا می کرد، اما در حال حاضر اين الگو تغيير يافته و انتقال بيماری ايدز در اکثر موارد از طريق تماس های جنسی است.

 

وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعداد مبتلايان به ايدز شناسايی شده در کشور را ۲۰ هزار و ۲۵۰نفر اعلام کرد و اظهارداشت: تخمين زده می شود تعداد واقعی مبتلايان به ايدز بيش از ۸۰هزار نفر باشد.

 

به گفته دستجردی ، 92.6 درصد مبتلايان به ايدز را در کشور مردان و 7.4 را زنان تشکيل می دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: شيوع بيماری ايدز از طريق معتادان تزريقی کنترل شده و ما تنها نگران شيوع اين بيماری از طريق جنسی هستيم.

 

وزير بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی به جوانان و خانواده هايشان در خصوص انجام مراقبت های بيشتر به منظور پيشگيری از ابتلاء به ويروس اچ ای وی و ديگر بيماری های مقاربتی هشدار جدی داد.

 

وحيد دستجردی ادامه داد: متاسفانه جوانان و نوجوانان ما از آموزش کافی در زمينه رفتارهای جنسی برخوردار نيستند و از همين رو مسووليت خانواده ها در خصوص حساسيت نسبت به رفتارهای جوانانشان سنگين تر است.

 ۲۸شهريور : نيمی از صنايع کشور تعطيل است

مردمک :يک عضو کميسيون امنيت ملی مجلس مي‌گويد که امروز دست کم به صورت ميانگين، 50 درصد صنايع کشور تعطيل يا غيرفعال است و بيش از همه، 90 درصد صنايع نساجی تعطيل است.

حسين نقوي‌حسيني، نماينده مردم ورامين در مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه مردم‌سالاري، به طور نمونه به کارخانه‌های شهرک صنعتی عباس‌آباد يا شهرک صنعتی علي‌آباد يا چرم شهر که يکی از شهرک‌های مهم استان تهران است اشاره کرد و گفت که اين شهرک‌های صنعتی با رکود کاری زير 50 درصد روبه‌رو شده‌اند.

آقای نقوی براين باور است که روح حاکم بر هيئت دولت، روح اولويت دادن به تنظيم بازار است که با واردات بي‌رويه موجب زيان اقتصاد و اشتغال کشور شده است.

وی که به تازگی از وزير بازرگانی درباره واردات بي‌رويه پرسش‌هايی را در مجلس مطرح کرده، تاکيد مي‌کند که هيئت دولت در برابر واردات بي‌رويه مسئول است و هشدار مي‌دهد تا زمانی که روح حاکم بر هيئت دولت اولويت دادن به تنظيم بازار باشد، مقاومت يک وزير سودی ندارد و کاری نمي‌تواند در اين فضای يک جانبه انجام بدهد.

وی به وزارت بازرگانی و دولت هشدار داده «ممکن است امروز بتوانيد با واردات گوشت بازار را تنظيم کنيد اما در بلند مدت چه کار مي‌خواهيد بکنيد؟ آيا مي‌خواهيد همه منابع کشور را بدهيد و مواد غذايی وارد کنيد؟ پس استقلال کشور چه مي‌شود؟ شعارهای خودکفايی اوايل انقلاب چه مي‌شود؟ گردش سرمايه در کشور ما چه مي‌شود؟»

 

«چرخ‌ اقتصاد يکی رو به جلو مي‌چرخد، يکی برعکس و بقيه ثابت است»

 

از سوی ديگر، محمدرضا سبزعليپور، رئيس مرکز تجارت جهانی ايران در گفت‌وگو با خبرگزاری ايلنا به مسئولان هشدار مي‌دهد که با باز و بسته كردن درهای وارداتی کشور و دستکاری روز به روز قوانين و تعرفه‌ها، اقتصاد ايران را از ورود به دهکده جهانی تجارت و پيوستن به سازمان تجارت جهانی دورتر مي‌کنند.

 

رئيس مرکز تجارت جهانی ايران مي‌گويد: به دليل نبود قوانين مدون و صدور دستورات شل کن سفت کن، اقتصاد و تجارت خارجی ايران هيچ‌گاه شکوفا نشده و سروسامان نخواهد گرفت و اين امر موجب فرار سرمايه‌ها مي‌شود.

وی براين باور است که «اگر تحريم‌ها و مشکلات تحميل شده از خارج ما را از پا در نياورد مطمئنا ناهماهنگی مسئولان و اختلافات آنها با هم، کشور را دچار مشکل خواهد كرد».

آقای عليپور مي‌گويد با گذشت بيش از 20 سال از پايان جنگ هشت ساله ايران و عراق، اقتصاد ما هنوز پله‌های اول ترقی را طی مي‌کند و هيچ زمان و برنامه مدونی برای رشد و شکوفائی آن ترسيم نشده است، درحالی که کشور چين کمونيست با آن وضعيت بسته و عقب ماندگی سياسی و اقتصادي، به آزادسازی اقتصاد روی آورد و چند سالي‌ است که نبض اقتصادی جهان را در دست خود گرفته است.

آقای عليپورهمچنين از دولت پرسيده «هم‌اکنون چه کسی و يا وزارتخانه وسازمانی متولی سر و سامان دادن اقتصاد ايران است؟» و تاکيد کرده که حتی خود دولت هم نمي‌داند که چه دستگاهی متولی اقتصاد ايران است.

آقای عليپور مي‌گويد که در اين شرايط نمايندگان مجلس نيز از اين وضعيت خسته شده و به تصويب قوانين مقطعی و روزمره اکتفا مي‌کنند که همين امر، فعاليت‌های اقتصادی را سخت‌تر و پيچيده‌تر کرده است.

انتقادها از وضعيت اقتصادی ايران طی ماه‌های گذشته بالا گرفته است. برخی از آنها در جمعه گذشته از تريبون نماز جمعه در برخی شهرهای ايران نيز عنوان شد. اين انتقادها زمانی مطرح مي‌شود که چهارمين دور تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران نيز چندی است که آغاز شده. با اين همه آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر جمهوری اسلامی همواره از دولت پشتيبانی کرده ولی خواهان ايجاد يک «اقتصاد مقاومتی» شده است.

 

۲۸شهريور : جوان ايرانی و نرخ بيکاری ۵۰ درصدی

راديو آلمان

امام جمعه قم از افزايش نرخ بيکاری و ناکامی مسئولان در حل اين مشکل انتقاد کرد. وی شيوه آمارگيری از بيکاران را نادرست خواند و گفت بازخريدي‌ها از قلم مي‌افتند. يک کارشناس مي‌گويد نرخ واقعی بيکاری جوانان حدود ۵۰ درصد است.

آيت‌الله امينی در نماز جمعه قم گفته اکثر جوانان ايرانی با مشکل بيکاری مواجه‌اند و گروهی به قصد گرفتن توصيه برای يافتن کار نزد وی مي‌روند. آيت‌الله امينی با انتقاد از روش آمارگيری از بيکاران، تاکيد کرده که آمارهای واقعی نگران ‌کننده‌اند.

سعيد مدني، جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفت‌وگو با دويچه‌وله با اشاره به تعريف حداقلی مرکز آمار ايران از اشتغال، نرخ واقعی بيکاری بر اساس هنجارهای متداول را در حد بحران ارزيابی مي‌کند.

دويچه‌وله: خطيب نماز جمعه قم گفته که بهتر است آمار بيکاری را اعلام نکند تا مردم نگران نشوند. آخرين آماری که شما در اختيار داريد چقدر نگران‌کننده و تامل‌برانگيز است؟

سعيد مدنی: قبل از صحبت در مورد آمار بيکاری بايد تعريف اشتغال را ارائه دهيم. مطابق تعريف مرکز آمار ايران، شاغل کسی است که حداقل دو ساعت در هفته قبل از آمارگيری کار کرده باشد. دولت با اين تعريف اعلام کرده که نرخ بيکاری در ايران ۱۴ درصد است. اما با تعريف ديگر، اين نرخ تغيير فاحش مي‌کند. اگر تعريف اشتغال، تامين درآمد کافی باشد، دو ساعت کارهفتگی معنايی ندارد.

بسياری صاحب‌نظران، ميانگين نرخ بيکاری در ايران را چيزی بين ۲۵ تا ۳۰ درصد برآورد مي‌کنند. البته اين ميانگين نرخ بيکاری در کل جامعه است. آمار رسمی دولتی که متکی بر حداقل دو ساعت کار هفتگی است، نرخ بيکاری ميان گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال را ۲۵ تا ۳۰ درصد عنوان مي‌کند. اگر استاندارد تعريف اشتغال را بالا ببريم، خواهيم ديد که نرخ بيکاری در جوانان به نزديک ۵۰ درصد هم خواهد رسيد. به‌همين دليل است که اين موج نگرانی در سطوح مختلف جامعه ايران ديده مي‌شود.

از طرف ديگر مسئله تعديل نيرو در بنگاه‌های صنعتی و توليدی مطرح است که ناشی از تحريم‌ها و مشکلات اقتصادی داخلی است. آيا بازخريد شدن افراد يا کم شدن ساعات کار شاغلان بايد در تعريف اشتغال مورد نظر قرار گيرد و در نتيجه نرخ بيکاری را تحت شعاع قرار دهد؟

به طور قطع شرايط جديدی در جامعه ايران بر اثر تحريم‌ها ايجاد شده است. تا سال گذشته، سياست عمومی دولت اثرگذار بود که موجب شد نرخ سرمايه‌گذاری در ايران به حدود ۲،۷ درصد برسد. ما تنها در سال‌های پايانی جنگ بود که به اين نرخ پايين سرمايه‌گذاری رسيديم. اما با توجه به شرايط جديد که ناشی از نحريم‌هاست، وضعيت به مراتب بدتر خواهد شد.

بسياری از مراکز توليدی به دليل نداشتن مواد اوليه به تدريج ساعت کار فعال خود را کاهش مي‌دهند و مراکز ديگر تعديل نيرو مي‌کنند. انتظار مي‌رود نرخ بيکاری با شدت گرفتن تحريم‌ها و بروز آثار واقعی آنها بيشتر و بيشتر شود. به همين دليل ست که بسياری کسان که در جريان نتايج واقعی تشديد تحريم‌ها هستند، ابراز نگرانی کرده‌اند. ديديم که آقای رفسنجانی در اجلاس خبرگان بر جدي‌گرفتن تحريم‌ها تاکيد کرد. يکی ديگر از نمودهای شرايط موجود، رکود در صنايع خودروسازی ايران است که خوابيدن آن مي‌تواند وضعيت بيکاری را به مراتب بدتر از حال حاضر بکند.

و فکر مي‌کنيد عنوان شدن موضوع بيکاری از تربيون نمازجمعه و از سوی علمای دينی ناشی از همين احساس خطر است؟

قطعا! بايد تاکيد کنم که حتی در صورت نبودن تحريم‌ها نيز به دليل سياست‌های غلط دولت، نرخ بيکاری اضافه مي‌شد. اما اينک با تشديد تحريم‌ها همه نگرانند که بحران بيکاری به نقطه پيچ برسد و مشکلات جدی اقتصادی و اجتماعی ايجاد کند. داشتن شغل تنها به معنای داشتن درآمد نيست، بلکه احساس مفيد بودن، احساس امنيت و اثرگذاری اجتماعی در محيط پيرامون نيز بسيار مهم است. مطالعات مختلف روی آسيب‌های اجتماعی مانند اعتياد نشان مي‌د‌هد که افزايش بيکاری يکی از عوامل مهم در تمايل به بزه، اعتياد و گرايش‌های ديگری است که مي‌تواند جامعه را با عوارض بسيار حادی روبرو کند.

۲۸شهريور : فهرست ۲٠ کالای ممنوعه وارداتی

 

خبرگزاری مهر. از ميان 49 قلم محصول کشاورزی مربوط به ليست اول وزارت جهادکشاورزي، ثبت سفارش 20 قلم کالا به صورت کامل ممنوع اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق خليليان وزير جهاد کشاورزی بعد از دريافت نامه همتای خود در وزارت بازرگاني، واردات 49 قلم محصول کشاورزی را به شيوه قبلی ممنوع اعلام کرد. در اين ميان ثبت سفارش 20 قلم از اين 49 قلم به صورت کامل ممنوع شده و 29 قلم ديگر نيز صرفا با هماهنگی و اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی امکان پذير است.

 

در پيوست اين نامه، وزير جهاد کشاورزی از اين 49 قلم کالا با عنوان "محصولات حساس کشاورزی" ياد کرده است که مشمول ماده 16 قانون افزايش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبيعی می شوند.

 

بر اين اساس ثبت سفارش گندم و مخلوط گندم، برنج، گوشت حيوانات از نوع گاو، تازه يا سردکرده، گوشت حيوانات از نوع گاو منجمد، تخم مرغ، تخم پرندگان بدون پوست، عسل طبيعي، پياز و موسير، سير، تره فرنگی و ساير سبزيجات سيرگونه، ساير ميوه های سخت پوست تازه يا خشک کرده حتی پوست کنده، مرکبات تازه يا خشک کرده، انگور تازه يا خشک کرده، سيب، گلابي، به، زردآلو، گيلاس، آلبالو و هلو، ساير ميوه ها، ميوه نپخته يا پخته شده، ميوه های محفوظ شده، ميوه های خشک کرده، پوست مرکبات يا پوست خربزه تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است.

 

اين درحالی است که تعرفه برخی از اين محصولات نيز افزايش بسيار زيادی داشته است، به اين معنا که اگر روزی در آينده، وزارت جهاد کشاورزی واردات اين محصولات را مجاز و ثبت سفارش آنها را از حالت ممنوعيت خارج کرد، واردکننده با تعرفه بالايی آن را به کشور وارد کند.

از جمله کالاهای با تعرفه بالا می توان به سير اشاره کرد که تعرفه آن از 100 به 150 درصد، تره فرنگی و ساير سبزيجات سيرگونه از 20 درصد به 100 درصد، پياز و موسير از 30 به 100 درصد افزايش يافته است.

در ميان اين 49 قلم کالا نيز، واردات برخی تنها با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی امکان پذير است؛ ولی تعرفه آن ها به شکل فزاينده ای افزايش يافته است. به عنوان مثال تعرفه واردات جو دو سر از 15 به 40 درصد، قند و شکر از 35 و 20 به 70 درصد، ملاس ها از 15 به 70 درصد و سيب زمينی از 30 به 50 درصد افزايش يافته است.

به گزارش مهر، افزايش تعرفه ها و ممنوعيت واردات در برخی محصولات از جمله برنج، گوشت، سيب زمينی و قند و شکر به نظر می رسد باعث بروز مشکلاتی در تنظيم بازار شود، به اين معنا که توليد داخلی به اندازه کافی در برخی از اين اقلام نيست و همواره واردات توانسته مابه التفاوت توليد و نياز داخلی را جبران کند، بنابراين به نظر می رسد که تنها اعلام ممنوعيت اقلام محصولات کشاورزی کافی نباشد و در کنار آن بايد در جهت افزايش توليد داخلی نيز گام برداشته شود.

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©