Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۳ تير ۱۳۸۹ برابر با  ۲۴ ژوئن ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ تير ۱۳۸۹  برابر با ۲۴ ژوئن ۲۰۱۰
ایران در آئینِۀ آمار(۴۲)

ایران در آئینِۀ آمار(۴۲)

تهیه و تنظیم: مریم اسکوئی

۱ تیرماه ۱۳۸۹ـ۲۲ژوئن۲۰۱۰

 

۱تير :سازمان ملل متحد: تعداد معتادان افغانستان با ايران برابری می کند

سحام نيوز:سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد افغانستان نخستين صادرکنندۀ ترياک در جهان اکنون همچنين برسر داشتن بالاترين تعداد معتادان به مواد مخدر خام و مشتقات ديگر آن مثل هروئين با ايران رقابت می کند.

بنابر مطالعۀ دفتر ويژۀ مواد مخدر و جرايم در سازمان ملل متحد حدود ۲ و ۷ دهمِ درصد از بزرگسالان در اين کشور معمولاً ترياک می کشند اما اين رقم می تواند بالاتر باشد، به ويژه که اعتياد بين زنان و کودکان نيز فراوان ديده شده است.

رابرت واتکينز فرستاده سازمان ملل در افغانستان می گويد «آنچه بيشتر موجب نگرانی است اين است که مصرف مواد مخدر حتی بين نيروهای پليس بسيار بالاست؛ البته وضع در ولايت های مختلف فرق می کند اما گزارشها نشان می دهد که وقتی از پليسهای تازه وارد آزمايش می گيرند می بينند بين ۱۲ تا ۴۱ درصد آنها به نوعی از مواد مخدر معتادند

سه دهه جنگ و نزاع در افغانستان صنعت کشاورزی سنّتی اين کشور را ويران کرده است. بسياری از کشاورزان به توليد خشخاش روی آوردند که ساده تر به دست می آيد و بهتر به پول نقد تبديل می شود. افغانستان منشاء بيش از ۹۰ درصد ترياک و هروئين غيرقانونی در جهان است.

مطالعۀ جديد سازمان ملل متحد نشان می دهد تعداد معتادان افغانستان با ايران برابری می کند. ايران در گزارش سال ۲۰۰۹ ميلادی اين سازمان، آمار معتادانش از يک و نيم درصد به ۳ و ۲ دهمِ درصدِ جمعيت، رسيده است.

 

۱تير: ميزان آلودگی به ايدز در طی سال‌های ۷۹ تا ۸۷ بيش از ۶برابر شده است

ايلنا

بر اساس اعلام اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت، 76 درصد از موارد آلودگی به ايدز در گروه سنی 15 تا 44 سال کشور اتفاق افتاده است.

به گزارش ايلنا،وزارت بهداشت اعلام كرد: مطالعات سال 88 نشان مي‌دهد از مجموع 20 هزار و 547 مورد آلودگی ثبت شده به ويروس ايدز 76 درصد آلودگی در گروه سنی 15 تا 44 سال اتفاق افتاده است.

بنابراين گزارش ميزان آلوده‌شدگان در کشور به ايدز 70 تا 80 هزار نفر تخمين زده مي‌شوند که 8/69 درصد از موارد آلودگی در اثر استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بين معتادان تزريقی بوده است.

اين گزارش مي‌افزايد: ميزان آلودگی به ايدز در طی سال‌های 79 تا 87 بيش از 6 برابر شده که 7/8 درصد از موارد آلودگی در اثر تماس جنسی بوده است.

همچنين در اين گزارش آمده طرح مدارس مروج سلامت (HPS) از سال 86 به صورت پايلوت در مدارس سراسر کشور با هدف توانمندسازی مدارس و دانش‌آموزان در زمينه زندگی ايمن و آگاهی بخشی درخصوص رفتارهای پرخطر در حال اجراست.

 

۱تير: نگرانی از کمبود گاز در زمستان

مهر

معاون وزير نفت: زمستان بحران کمبود گاز داريم/ نبود ذخيره سازی پاشنه آشيل صنعت گاز

حمدالله محمد نژاد معاون وزير نفت با اشاره به زمستان بهاری سال گذشته از عدم ايجاد مخازن ذخيره سازی به عنوان پاشنه آشيل صنعت گاز کشور ياد کرد و گفت: زمستان امسال اگر 20 تا 30 درصد در مصرف گاز صرفه جويی نشود با بحرانهای جدی مواجه می شويم.

وی با پيش بينی رشد 5.5 درصدی مصرف گاز طبيعی کشور تا افق چشم انداز، اظهار داشت: با روند فعلی مصرف گاز در کشور، اگر تا افق چشم انداز حتی موفق به جذب 500 ميليارد دلار سرمايه گذاری شويم؛ باز هم به يک واردکننده انرژی تبديل خواهيم شد و خبری از صادرات گاز نخواهد بود.

اين مقام مسئول با تاکيد بر همکاری تمامی دستگاههای دولتی و غير دولتی برای مرتفع کردن مشکلات و چالش های پيش روی صنعت گاز کشور، بيان کرد: هم اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور 62 درصد بوده و اين در حالی است که برق به عنوان يک انرژی پاک تر، تنها 55 درصد سهم در اين سبد انرژی دارد.

محمدنژاد با يادآوری اينکه بر اساس برآوردهای انجام گرفته، در برنامه چهارم توسعه بايد مصرف گاز کنترل می شد، بيان کرد: اما در اين برنامه، مصرف گاز حدود 10 درصد افزايش يافت؛ به طوری که مصرف اين حامل انرژی از 110 ميليارد مترمکعب به 161 ميليارد مترمکعب در سال افزايش يافت.

به گفته معاون وزير نفت، اين در حالی است که در برنامه چهارم توسعه، پيش بينی رشد 5.5 درصدی شده بود؛ اما در اين برنامه مصرف گاز ايران به دو برابر افزايش پيدا کرد.

 

طرح جامعی برای گاز نداريم

به گزارش مهر، وی در ادامه يکی از چالش های پيش روی توسعه صنعت گاز کشور را سرمايه گذاری عنوان کرد و افزود: در برنامه پنجم توسعه بايد سالانه بين 8 تا 10 ميليارد دلار در اين صنعت سرمايه گذاری انجام شود.

معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلی يک طرح جامع در بخش گاز وجود ندارد، تبيين کرد: در حال حاضر به طور قطعی نمی دانيم اولويت صنعت گاز با صادرات است يا بايد گاز را به مخازن نفتی تزريق کنيم.

 

زمستان پارسال بهاری بود، امسال بحران داريم

اين مقام مسئول با يادآوری اينکه زمستان سال گذشته 541 ميليون متر مکعب گاز در کشور توليد شد، بيان کرد: اما از اين ميزان توليد حدود 479 ميليون متر مکعب آن برای تامين گاز خانگی اختصاص يافت.

وی با اعلام اينکه زمستان سال گذشته يک زمستان کاملا بهاری بود، بيان داشت: اگر زمستان سال 1386 تکرار می شد، بايد کل توليدات گاز را به بخش خانگی اختصاص می داديم که البته باز هم جوابگو نبود.

محمد نژاد با بيان اينکه برای زمستان امسال اگر 20 تا 30 درصد در مصرف گاز صرفه جويی نشود، با بحران های جدی مواجه می شويم، خاطر نشان کرد: بايد راهکارهای جديدی برای کنترل مديريت مصرف گاز در کشور در نظر گرفته شود.

 

فقدان ذخيره سازی پاشنه آشيل صنعت گاز

به گزارش مهر، معاون وزير نفت در امور مهندسی يکی از مهمترين چالش های پيش روی صنعت گاز کشور را فقدان مخازن زيرزمينی گاز طبيعی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در اکثر نقاط کشور، مخازن ذخيره سازی فرآورده های نفتی موجود است؛ ولی تاکنون حتی يک مخزن برای ذخيره سازی گاز طبيعی ايجاد نشده است.

محمدنژاد در پايان با بيان اينکه بدون شک ايجاد مخازن ذخيره سازی گاز طبيعی يکی از ضرورت های صنعت گاز کشور است، بيان داشت: هم اکنون برخی از کشورهای اروپايی که حتی يک متر مکعب توليد گاز ندارند، با ايجاد مخازن ذخيره سازی گاز را از ساير کشورها می خرند و ذخيره سازی می کنند.

 

۲۹خرداد :جنگلهای ايران به سرعت ناپديد می شوند

مهر:نماينده سازمان بين المللی فائو در ايران گفت: ايران يکی از 70 کشور در حال توسعه جهان است که پوشش جنگلی آن کمتر از 10 درصد مساحت کل کشور است با اين حال جنگلها در ايران به سرعت ناپديد می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، "سوينل نارولا" در همايش روز جهانی مبارزه با بيابانزايی در کوير ميقان گفت: ناتوانی و نبود کارايی در سياستهای ملي، استفاده موثر از اراضی جنگلی برای پاسخگويی به تقاضای بهره برداری از جنگل و منابع طبيعی از مهم ترين دلايلی است که منجر به تخريب سريع جنگلهای ايران شده است.

وی با اشاره به فرسايش آبی و بادی در ايران گفت: از مساحت کل ايران حدود 75 ميليون هکتار در معرض فرسايش آب و 20 ميليون هکتار در معرض فرسايش باد قرار دارد. همين امر باعث شده که پنج ميليون هکتار در معرض اشکال مختلفی از تخريب مانند ناباروی وشوری و غيره باشد.

نماينده موقت فائو به نتيجه اين شرايط همراه با فقر و فقدان فرصتهای اجتماعی اشاره کرد و افزود: با گسترش فقر جمعيت روستايی وادار به بهره برداری بيش از حد از منابع طبيعی حساس خود می شود. به همين دليل است که استفاده بيش از حد و برداشت از چوب به عنوان سوخت و محصولات غير چوبی جنگل و قطع درختان جنگل در ايران شايع است.

نارولا يکی از چالشهای مهم جهان را پيشروی شن و بيابان دانست و گفت: اين پديده زمينهای زراعي، چراگاهها و در دسترس بودن منابع آبی را کاهش می دهد.

نارولا به چرخه غلط تخريب و گسترش بيابان زايی اشاره کرد و افزود: تغييرات آب و هوايی فشار بيشتری را روی مردم آسيب پذير وارد می کند که همراه با فقر و ناامنی غذايی تخريب طبيعت را خواهد داشت.

وی درباره اهداف اين پروژه گفت: هدف اين پروژه احيا و بهبود تنوع زيستي، ظرفيت اراضی تخريب شده جنگلی است تا قادر به تامين محصولات و خدمات مورد انتظار برای معيشت پايدار و امنيت غذايی و مقابله با بيابانزايی باشد.

 

۲۹خرداد :ايران در رده نخست روزنامه‌نگاران تبعيدی

خودنويس:بنا بر گزارشی که «کميته حمايت از روزنامه‌نگاران» منتشر کرده است، طی يک‌سال گذشته حداقل ۲۹ گزارشگر، دبير و عکاس خبری ايرانی مجبور به فرار کشورشان شده‌اند. با اين آمار، ايران دارای بالاترين تعداد خبرنگاران تبعيدی است. آمار کل خبرنگارانی که در سال گذشته بدليل خشونت و ارعاب به کشورهای ديگر پناه برده اند حداقل ۸۵ نفر ذکر شده است

در گزارش سالانه اين کميته همچنين ذکر شده است که اين بالاترين آمار سالانه خبرنگاران تبعيدی يک کشور طی يک دهه گذشته است. اين کميته پيش‌تر نيز اعلام کرد ايران رکورددار شمار خبرنگاران زندانی در جهان است.

اين کميته می افزايد اشخاصی که احتمال مي‌رود در ترکيه برای حکومت ايران کار مي‌کنند به اين خبرنگاران تبعيدی هشدار داده‌اند اگر درباره اوضاعی سياسی ايران بطور علنی اظهار نظر کنند خانواده‌هاي‌شان در داخل هزينه فعاليت‌های آنها را خواهند پرداخت.

گزارش ياد شده به محمد خيرخواه عکاس خبری ۲۴ ساله ايرانی يونايتدپرس اينترنشنال اشاره مي‌کند که عکس‌هايش از درگيری های پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته او را مجبور به فرار به افغانستان، ايتاليا و سرانجام آمريکا کرد.

اين گزارش نشان مي‌دهد پس از ايران، سومالی (۱۶ خبرنگار تبعيدی) و اتيوپی (۱۵ خبرنگار تبعيدی) در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. عراق، اندونزي، پاکستان و تونس نيز هر کدام دستکم يک خبرنگار تبعيدی داشته اند.

گزارش کميته حمايت از خبرنگاران آمار کل خبرنگارانی که طی ده‌سال گذشته مجبور به فرار از کشورهاي‌شان شده‌اند را ۵۰۹ تن ذکر مي‌کند که ۴۵۴ نفر از آنها همچنان در تبعيد هستند و تنها ۵۵ نفر توانسته‌اند به کشور خود بازگردند.

آمريکا ميزبان ۱۴۰ نفر يعنی بيشترين تعداد از اين خبرنگاران است. کنيا (۵۷ نفر)، بريتانيا (۳۴ نفر)، سوئد (۲۶ نفر) و ترکيه (۲۳ نفر) در رده های بعدی قرار دارند.

۲۵خرداد :"افتخار" برای مردم، درآمد برای سپاه

 

 

صدای آلمان : محمود احمدي‌نژاد قرارداد " توسعه ۶ فاز پارس جنوبی را به قرارگاه خاتم‌الانبيا واگذار کرد. سپاه پاسداران با تصدی "بزرگترين قرارداد تاريخ صنعت نفت كشور" به قوي‌ترين ستون مالی و نيروی اقتصادی جمهوری اسلامی بدل مي‌شود.

 

روز سه‌شنبه (۱۵ ژوئن) در عسلويه، قرارداد توسعه ۶ فاز پارس جنوبی معادل ۸ فاز استاندارد با سه شركت ايرانی امضا شد. محمود احمدي‌نژاد، امضای قرارداد واگذاری ميدان پارس جنوبی را "پرافتخارترين رويداد تاريخ ايران زمين" دانست. او به شرکت‌های خارجی حمله کرد و قول داد که شرکت‌های ايرانی ظرف ۳۵ ماه آينده همه اين فازها را به بهره‌برداری برسانند.

تارنمای رسمی تلويزيون دولتی ايران ارزش قرارداد را ۲۱ ميليارد دلار و طرف اصلی را قرارگاه خاتم‌الانبيا ذکر کرده است. اين قرارگاه بازوی مالی سپاه پاسداران به شمار مي‌رود، که قطعنامه چهارم شورای امنيت سازمان ملل متحد هرگونه ارتباط و معامله با آن را منع کرده است.

دو شرکت ديگر طرف قرارداد يکی "سازمان توسعه و نوسازی صنعتی" است و ديگری شرکت "پتروپارس" که از شعبات "شرکت ملی نفت ايران" به شمار مي‌رود.

پيش از اين قرار بود شرکت انگليسی  هلندی شل و شرکت اسپانيايی رپسول در به راه اندازی فازهای ۱۳ و ۱۴ سهيم باشند، اما پس از تصويب قطعنامه چهارم شورای امنيت در تحريم شديدتر ايران، طرف‌های بين‌المللی از امضای قرارداد با جمهوری اسلامی صرف نظر کردند.

 

سپاه، بزرگترين کمپانی نفت و گاز کشور

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبيا در زمان جنگ هشت ساله با عراق و در اصل برای پيشبرد فعاليت‌های عمرانی شکل گرفت، و در پروژه‌های نفتی هيچ دخالتی نداشت. در سال‌های اخير و به ويژه پس از انتخابات جدل‌آميز رياست جمهوري، بازوی اقتصادی سپاه پاسداران فعاليت‌های خود را در به عرصه پرجذابيت نفت و گاز گسترش داد.

سرداران سپاه يک سال بعد از رياست جمهوری احمدي‌نژاد قرارداد يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلاری انتقال گاز را از وزارت نفت گرفتند و از آن زمان جای پای خود را در صنعت نفت محکم کردند. دولت احمدي‌نژاد با توافق‌های نه چندان شفاف، توسعه سه فاز را به صورت اختصاصی و دو فاز را با همکاری دو شرکت داخلی به قرارگاه خاتم الانبياء واگذار کرده است. اکنون با به عهده گرفتن ۶ فاز ميدان گازی پارس جنوبی اين نيروی نظامي، عملا به قوي‌ترين قدرت مالی ايران بدل مي‌شود.

اما با وجود امضای قراردادها، کارشناسان ترديد دارند که طرف‌های ايرانی برای به ثمر رساندن اين پروژه‌های بزرگ از مديريت و امکانات فنی کافی برخوردار باشند. حجم کل عمليات بر ۲۰۰ ميليون متر مکعب گاز بالغ است. بعيد به نظر مي‌رسد که قرارگاه خاتم الانبيا، با فقدان مديريت و تجربه فنی و با انبوه مشکلات مالی از عهده اجرای اين پروژه‌های عظيم بر آيد. 

۲۶خرداد : کاهش ۵٠ ميليونی مخاطبان سينمای ايران

دنياى اقتصاد:اميرحسين علم‌الهدی*

در ترکيه با جمعيت 70 ميليون نفر، جمعيت سينمارو 37 ميليون نفر

در کره‌جنوبی با جمعيت 49 ميليون نفر، جمعيت سينمارو 157 ميليون نفر

در ژاپن با جمعيت 128 ميليون نفر، جمعيت سينمارو 170 ميليون نفر

قصدم پاسخگويی به رييس محترم سابق کانون کارگردانان نيست و نياز نمي‌بينم درباره دلايل کاهش مخاطب فيلم ايرانی و نياز سينمای ايران به فيلم خارجی به فرار رو به جلو متوسل شوم و مي‌دانم که قدر هر ملتی به تاليف و توليد کيفی آن است و مهمتر از آن احترام به شعور مصرف‌کنندگان آن محصول. سينمای ايران در سال 1370 حدود 65 ميليون نفر مخاطب داشته؛ اما در سال 1387 اين تعداد به حدود 14 ميليون نفر رسيده است و اين يعنی 51 ميليون نفر کاهش؛ اما سينمای ايران توانسته است خارج از کشور به موفقيت‌های خوبی در شناساندن قابليت‌هايش برسد و اين برای من ايرانی يعنی غرور؛ اما اين بدان معنی نيست که نقاط ضعف را نشناسم.

سينمای ايران در حوزه اکران سينمايی مدت‌هاست که با خود مسابقه مي‌دهد و در اين ميدان بر اساس آمار و ارقام مردمان ايران‌زمين هر پنج سال به ديدن اين مسابقه مي‌آيند و اما در کشورهايی که بعضی دوستان نام برده‌اند و اشاره داشته‌اند که سينما در آن کشورها با فيلم خارجی نابود شده‌اند، حوزه رقابت از جنس ديگری است.

در ژاپن با جمعيت 128 ميليون نفر، جمعيت سينمارو 170 ميليون نفر، تعداد سينماها 3340 سالن، تعداد توليد فيلم ژاپنی 480 فيلم است. 57 درصد از فضای نمايش سينمايی در اختيار توليدات داخلی و 43 درصد در اختيار ساير کشورها است. در کره‌جنوبی جمعيت 49 ميليون نفر، جمعيت سينمارو 157 ميليون نفر، تعداد سينماها 1996 سالن است. تعداد توليد فيلم کره‌ای 138فيلم، 49 درصد از فضای نمايش سينمايی در اختيار توليدات داخلی و 51 درصد در اختيار ساير کشورها است.

در ترکيه جمعيت 70 ميليون نفر، جمعيت سينمارو 37 ميليون نفر، تعداد سينماها 1575 سالن، تعداد توليد فيلم ترکيه‌‌ای 69 فيلم است. 51 درصد از فضای نمايش سينمايی در اختيار توليدات داخلی و 49 درصد در اختيار ساير کشورها است.

من از دوستانی که مخالف اکران فيلم خارجی هستند، پرسش‌هايی دارم؛ طی چند سال گذشته که 30 سالن استاندارد به ظرفيت سينماهای تهران افزوده شده است، چرا شاهد افزايش مخاطب نيستيم؟ آيا با انحصار توليدات نامرغوب سينمای داخلی بر سينماهای کشور موافق هستيد؟ آيا با نمايش توليدات مرغوب خارجی برای رعايت شان مخاطب سينما موافق هستيد؟

طی 30 سال گذشته سياست‌ها حمايت از توليد داخلی بوده است، به نظر شما کی بايد از حق مصرف‌کننده داخلی حمايت کرد؟ از نظر شما با بحران اقتصاد سالن‌های سينمايی بايد چه کار کرد؟ لطفا به جداول 3 کشور فوق دقت فرماييد و آيا موافق هستيد که حيات توليد داخلی در گرو رقابت با توليدات خارجی معنا پيدا مي‌کند و نه در انحصار؟ آن 3 کشور توانسته‌اند، ما نمي‌توانيم؟

ژاپن:

1 - هري‌پاتر و شاهزاده نيمه اصيل/ ديويد ييتز/ محصول انگلستان و آمريکا/ تعداد بليت فروخته شده: 7.025.472

2 - تازه‌کارها: سودسوگيو/ يوييچيرو هيراکاوا/ محصول ژاپن/ تعداد بليت فروخته شده:6.573.541

3 - ردکليف 2/ جان وو/ محصول آمريکا، چين و هنگ‌کنگ/ تعداد بليت فروخته شده: 4.560.394

4 - همينه که هست/ کنی اورتگا/ محصول آمريکا/ تعداد بليت فروخته شده:4.272.802

5 - پوکي‌مون: آرسيوس و جواهر زندگی بخش/ محصول ژاپن/ تعداد بليت فروخته شده: 3.837.305

کره‌جنوبی:

1 - هی يون دای/ جه گيون يون/ محصول کره/ تعداد بليت فروخته شده: 11.325.228

2 - پرش/ يونگ هواکيم/ محصول کره/ تعداد بليت فروخته شده: 8.392.953

3 - ترنسفورمرز: انتقام شکست خوردگان/ مايکل بی/ تعداد بليت فروخته شده: 7.394.025

4 - 2012 /رولند امريخ/ محصول آمريکا/ تعداد بليت فروخته شده: 5.374.975

5 - اواتار/ جيمز کمرون/ محصول آمريکا/ تعداد بليت فروخته شده: 5.111.742

ترکيه:

رجب ايوديک 2/ توگان گوک باکان/ تعداد بليت فروخته شده: 4.333.116

تماشای خورشيد/ ماهسون کرميزی گل/ محصول ترکيه/ تعداد بليت فروخته شده 2.491.454

نفس: وطن پرست/ / لوند سمرچی/ محصول ترکيه/ تعداد بليت فروخته شده: 2.419.136

2012/ رولند امريخ/ محصول آمريکا/ تعداد بليت فروخته شده:1.468.855

عصر يخ: سقوط دايناسورها/ سالدانيا و تورمه ير/ محصول آمريکا/ تعداد بليت فروخته شده: 1.408.523

*مدير پرديس سينمايی ملت

 

۲۴خرداد : واردات بي‌رويه و رکود دامن شرکت‌ها را گرفت:در ۶ ماه نخست سال ۸۸حدود يک هزار و ۶۰۷ شرکت به طور رسمی منحل شده‌اند.

ايلنا:در ۶ ماه نخست سال ۸۸ بالغ بر ۳۰۸۵۶ شرکت به ثبت رسيده است. همچنين در دوره مورد بررسی حدود يک هزار و ۶۰۷ شرکت نيز به طور رسمی منحل شده‌اند. مقايسه اين آمار با ۶ ماه اول سال ۸۷ نشان مي‌دهد؛ شرکت‌های ثبت شده به ميزان ۱٫۳ درصد و شرکت‌های منحل شده حدود ۱۰ درصد افزايش داشته‌اند. بنابراين خالص شرکت‌های ثبت شده به ميزان ۸٫۷ درصد کاهش يافته است.

به گزارش ايلنا، بانک مرکزی به تازگی گزارشی از ثبت و انحلال شرکت‌ها در شهرهای مورد بررسی خود منتشر کرده است که براساس آن در ۶ ماه اول سال ۸۸ با محاسبه و کسر شرکت‌های منحل شده(يک هزار و ۶۰۷ شرکت) به طور خالص ۲۹ هزار و ۲۴۹ شرکت به شرکت‌های موجود در شهرهای مورد بررسی افزوده شده است که در مقايسه با دوره مشابه سال قبل ۰٫۸ درصد افزايش داشته است.

خالص افزايش تعداد شرکت‌های داخلی به تفکيک شهرها نشان مي‌دهد تنها در شهر تهران تعداد شرکت‌های موجود به ميزان ۶٫۴ درصد در ۶ ماه اول سال ۸۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزوده شده در حالی که اين شاخص در ساير شهرهای بزرگ ۱٫۷ درصد کاهش داشته است. همچنين خالص افزايش تعداد شرکت‌ها در ساير شهرها در دوره مورد اشاره ۶٫۸ درصد کاهش نشان مي‌دهد در حالی که اين شاخص در شهرهای کوچک ثابت مانده و تغيير نکرده است.

بيشترين شرکت ثبت شده در گروه سهامی خاص

از کل شرکت‌های ثبت شده در دوره مورد بررسی بيشترين شرکت‌ها در گروه سهامی خاص به ميزان ۴۶٫۵ درصد به ثبت رسيده‌اند. نزديک به ۴۵٫۴ درصد با مسووليت محدود، ۷٫۸ درصد تعاوني، ۰٫۲ درصد تضامنی به ثبت رسيده‌اند. سهم شرکت‌های سهامی عام و نسبی از کل تعداد شرکت‌های ثبت شده ناچيز بوده است.

بيشترين شرکت ثبت شده در بخش ساختمان

از کل تعداد شرکت‌های ثبت شده در ۶ ماه اول سال ۸۸ حدود ۳۱٫۷ درصد به بخش ساختمان اختصاص دارد که بيشترين آمار موجود در اين زمينه است. پس از اين بخش حدود ۲۲٫۵ درصد به بخش مستقلات، اجاره و فعاليت‌های کسب و کار، ۱۶٫۹ درصد به بخش عمده‌فروشي، خرده‌فروشی و تعمير وسايل نقليه موتوری و کالاهای شخصی و خانگي، ۱۶٫۶ درصد به بخش صنعت(ساخت)، ۳٫۲ درصد به بخش کشاورزي، شکار و جنگل‌داري، ۲٫۷ درصد به ساير فعاليت‌های خدمات عمومي، اجتماعی و شخصي، ۲٫۱ به بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و ۴٫۳ درصد بقيه به ساير بخش‌های اقتصادی اختصاص دارد.

بيشترين ثبت و انحلال شرکت‌ها در تهران

در ۶ ماه نخست سال ۸۸ بيشترين شرکت‌های ثبت و منحل شده در تهران رخ داده است. بدين‌معنی که حدود ۱۲ هزار و ۱۹۰ شرکت در تهران به ثبت رسيده که ۷۳۵ مورد منحل شده‌اند. پس از تهران بيشترين شرکت‌ها به ترتيب در شهرهای اصفهان با ۱۵۴۹ شرکت، شيراز با ۱۳۲۲ شرکت و مشهد با ۱۳۰۶ شرکت به ثبت رسيده است. در بخش شرکت‌های منحل شده، باز هم پس از تهران به ترتيب شهرهای اصفهان با ۱۴۳، کرج با ۹۸ و تبريز با ۶۱ شرکت بيشترين شرکت‌های منحل شده را به خود اختصاص داده‌اند.

ثبت تنها يک شرکت خارجی

هر آنچه که تاکنون بيان شد مربوط به وضعيت و تعداد شرکت‌های ثبت و منحل شده در داخل کشور بود. در اين مدت خارجيان نيز در ايران فعال بوده‌اند. براساس آمار بانک مرکزی در ۶ ماه نخست سال ۸۷ حدود ۲۸ شرکت خارجی به ثبت رسيده که تعداد آنها با يک شرکت ثبت شده به ۲۹شرکت در ۶ ماه نخست سال ۸۸ رسيده است. بدين معنی که اين شاخص با ثبت يک شرکت خارجی در ايران حدود ۳٫۶ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

زمين‌گير شدن شرکت‌ها با واردات و رکود

مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ايلنا مي‌گويد: عمده‌ترين دليل افزايش انحلال شرکت‌ها به سياست‌های نادرست دولت در حوزه واردات باز مي‌گردد زيرا زمانی که دولت بي‌رويه اقدام به واردات هر نوع کالا مي‌کند به شدت فعاليت اقتصادی در ايران را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين روند منجر به کاهش توان توليدی و رقابتی واحدهای توليدکننده مي‌شود و در نتيجه آنها انحلال شرکت خود را ترجيح مي‌دهند و از گردونه خارج مي‌شوند.

او رکود را دومين دليل افزايش انحلال شرکت‌های ثبت شده مي‌داند: رکودی که کمی بيش از ۲ سال است بازار اقتصادی ايران را فراگرفته دليل ديگری است که افزايش انحلال شرکت‌ها را موجب شده است.

به گفته تقوی اين دو عامل از عمده‌ترين دلايل افزايش تعداد شرکت‌های منحل شده هستند که تحريم به طور غيرمستقيم نيز بر آن تاثير منفی گذاشته است. البته بايد به اين نکته نيز توجه کرد که ثبت شرکت به معنای فعال بودن آن نيست و بايد به اين نکته توجه کرد که بسياری از شرکت‌ها تنها به ثبت مي‌رسند بي‌آنکه فعاليت آنها منجر به افزايش توليد و ايجاد اشتغال شود. 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©