Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۴ تير ۱۴۰۲ برابر با  ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۴ تير ۱۴۰۲  برابر با ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳

ایران در آئینه آمار(۳۰۰)

يكشنبه ۴ تير ۱۴۰۲ برابر با  ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

بانک جهانی: تورم بالای قیمت مواد غذایی در جهان؛ ایران پنجمین کشور جدول

وضعیت تکان‌دهنده فرونشست زمین، اصفهان در حال بلعیده شدن!

ایران امسال نیز یکی از بدترین رتبه‌ها را در شاخص شکاف جنسیتی در جهان دارد

آمار تلخ مرگ و میر کودکان به دلیل آلودگی هوا/ وقوع ۴۰ درصد فوتی‌ها در بهار و تابستان

مرگ ۶۴۴ نفر درپی مصرف الکل ، ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در تصادفات رانندگی و ٩١٣ نفر بعلت مسمومیت با گاز منوکسید کربن طی سال گذشته

آمار اعدامی های حکومت جمهوری اسلامی

خط فقر ۳۰ میلیون تومانی؛ خانواده‌هایی با دو عضو شاغل همچنان زیر خط فقر

آمار عجیب از پایان‌نامه‌های تقلبی دکتری؛ از ۹۸ تا ۱۴۰۱، بیش از ۲۹ درصد پایان‌نامه‌ ها کپی بودند

۳۱ خرداد : بانک جهانی: تورم بالای قیمت مواد غذایی در جهان؛ ایران پنجمین کشور جدول

بانک جهانی در گزارشی که درباره امنیت غذایی جهان منتشر کرده با استناد به آخرین داده‌ها در فاصله فوریه و مه ۲۰۲۳ می‌گوید تورم قیمت مواد غذایی در سراسر جهان بالا است و وضع کشورهای فقیر و متوسط وخیم‌تر است. کشورهایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند در آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آسیای جنوبی، اروپا و آسیای مرکزی هستند. تورم قیمت مواد غذایی از تورم کلی ۸۴،۵ درصدی از ۱۶۱ کشوری که داده های آنها در دسترس است، بیشتر شده است.

بانک جهانی در توییتی جدول ۱۰کشور جهان با بالاترین میزان تورم را منتشر کرده است.  ونزوئلا با نرخ تورم ۴۷۱ درصد در رده اول و ایران با ۷۸ در رتبه پنجم جدول رده‌بندی تورم قیمت مواد غذایی در جهان قرار دارند. 

لبنان با ۳۵۰ درصد، زیمبابوه ۱۱۷ درصد، آرژانتین ۱۱۵ درصد، سورینام ۶۸ درصد، مصر ۶۰ درصد، لائوس ۵۳ درصد و سیرالئون ۵۲ درصد و ترکیه با ۵۲ درصد دیگر کشورهای این جدول هستند.

بانک جهانی در آوریل سال گذشته در واکنش به بحران امنیت غذایی اعلام کرد تا ۳۰ میلیارد دلار را در یک دوره ۱۵ ماهه به پروژه‌هایی برای  راه‌ حل‌‌هایی کوتاه و بلندمدت تخصیص می‌دهد. این پروژ‌ها از جمله برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر و سرمایه گذاری در امنیت غذایی و تغذیه پایدار تعیین شده‌اند.

بخش بزرگی از این حمایت صرف کشورهای آفریقایی می‌شود. یک وام مضاعف ۳۱۵ میلیون دلاری برای حمایت از چاد، غنا و سیرالئون برای افزایش آمادگی آنها در برابر ناامنی غذایی و بهبود انعطاف پذیری سیستم های غذایی در نظر گرفته شده است.

یک پروژه اضطراری ۵۰۰ میلیون دلاری حمایت از امنیت غذایی و تاب‌آوری برای تقویت تلاش‌های مصر نیز برای اطمینان از دسترسی بی‌وقفه خانواده‌های فقیر و آسیب‌پذیر به نان، کمک به تقویت انعطاف‌پذیری کشور در برابر بحران‌های غذایی، و حمایت از اصلاحاتی که به بهبود نتایج تغذیه کمک می‌کند، تخصیص داده شده است.

یک وام ۱۳۰ میلیون دلاری برای تونس، به دنبال کاهش تاثیر جنگ اوکراین با تامین مالی واردات گندم نرم و ارائه حمایت اضطراری برای پوشش واردات جو برای تولید لبنیات و بذر برای کشاورزان خرده پا برای فصل کاشت آینده در نظر گرفته شده است.

همچنین ۵۰ میلیون دلار کمک مالی برای تاجیکستان برای کاهش اثرات ناامنی غذایی و تغذیه بر خانوارها و افزایش انعطاف پذیری کلی در بخش کشاورزی اختصاص داده می‌شود.

یک پروژه ۱۲۵ میلیون دلاری در اردن با هدف تقویت توسعه بخش کشاورزی از طریق افزایش انعطاف پذیری آب و هوا، افزایش رقابت پذیری و تضمین امنیت غذایی میان مدت تا بلندمدت انجام می‌شود.

پروژه‌ای ۳۰۰ میلیون دلاری نیز برای بولیوی در نظر گرفته شده که به افزایش امنیت غذایی، دسترسی به بازار و اتخاذ شیوه‌های کشاورزی هوشمند برای آب و هوا کمک می‌کند.

یک پروژه ۲،۳ میلیارد دلاری نیز برای تاب آوری سیستم‌های غذایی برای شرق و جنوب آفریقا، به کشورهای این بخش از جهان کمک می‌کند تا انعطاف پذیری سیستم‌های غذایی منطقه و توانایی مقابله با ناامنی غذایی رو به رشد را افزایش دهند. از اهداف این برنامه تقویت تلاش‌های میان‌مدت و بلندمدت برای تولیدات کشاورزی انعطاف پذیر، توسعه پایدار منابع طبیعی، دسترسی گسترده به بازار، و تمرکز بیشتر بر تقویت انعطاف‌پذیری سیستم‌های غذایی در سیاست گذاری است.

 

۳۱ خرداد : وضعیت تکان‌دهنده فرونشست زمین  . اصفهان در حال بلعیده شدن!

 

رویداد۲۴ فرونشست زمین، اصطلاحی عمومی است که اشاره به حرکت عمودی و رو به سمت پایینِ سطح زمین دارد و می‌تواند توسط فرایند‌های طبیعی، فعالیت‌های انسانی یا هردوی آن‌ها رخ دهد. اصفهان یکی از استان‌هایی است که به دلیل مهاجرت از شهر‌ها و کشور‌های همسایه، اسکان بیش از حد جمعیت و استقرار صنایع آب‌بر با کاهش منابع زیرزمینی آب مواجه شده، به همین دلیل نیز فرونشست با شدت بیشتری در حال پیشروی است.

خشکسالی چندساله و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی، کاهش بارندگی و حذف جریان آب رودخانه زاینده‌رود از دل شهر از مهم‌ترین دلایل وقوع فرونشست زمین در شهر کم‌آبی، چون اصفهان است.

بنا بر آخرین آمار موجود از مجموع ۶۰۵ دشت کشور، ۳۰۰ دشت دچار بحران فرونشست شده‌اند که دشت اصفهان-برخوار با تمرکز جمعیتی ۲.۵ میلیون نفر نسبت به دیگر نقاط استان اصفهان، وضعیتی تکان‌دهنده و قابل توجه دارد.

تا جایی که مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان تاکید دارد «امروز اصفهان تنها شهری است که فرونشست زمین به داخل منطقه مسکونی آن نفوذ کرده است» و از این شهر به‌عنوان نماد فرونشست نیز یاد می‌شود. اگر برداشت از آبخوان دشت اصفهان-برخوار ادامه یابد، تا حدود ۱۵ سال دیگر، اصفهان قابل سکونت نخواهد بود.

مطابق آخرین آمار، نرخ سالانه فرونشست زمین در اصفهان ۱۸.۵ سانتیمتر است، که در سال ۹۵ فقط دو درصد مساحت استان بالغ بر ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع درگیر فرونشست زمین بود که طبق آخرین مطالعات، حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع مساحتِ استان، یعنی ۱۰ درصد آن به‌‍صورت خطرناک و بسیار جدی درگیر فرونشست شده است.

بر اساس آمار‌ها بیش از ۴۰ هزار حلقه چاه مجاز در استان اصفهان وجود دارد که سالانه بیش از ۳.۵ میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌کنند و حدود ۲۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد، که بالای ۱۰ هزار حلقه آن غیرفعال و متروکه شده‌اند، در این شرایط آبخوان‌های آب زیرزمینی پتانسیل و توانی برای برداشت منابع آب نداشتند و در واقع آبی در آبخوان وجود نداشته است.

منبع: ایسنا

 

۳۱ خرداد : ایران امسال نیز یکی از بدترین رتبه‌ها را در شاخص شکاف جنسیتی در جهان دارد

مجمع اقتصاد جهانی در گزارش سالانه خود درباره برابری جنسیتی در سال ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرد که رتبه امسال ایران، مانند سال گذشته، ۱۴۳ است

تازه‌ترین گزارش درباره شاخص شکاف‌ جنسیتی در ۱۴۶ کشور نشان می‌دهد که ایران در میان پنج کشوری قرار دارد که امسال نیز بدترین رتبه را دارند.

شاخص شکاف جنسیتی هر سال از سوی مجمع جهانی اقتصاد و با هدف مقایسه میزان برابری بین زن و مرد در کشورهای جهان منتشر می‌شود.

این گزارش، برابری بین مردان و زنان را بر اساس شاخص‌هایی از امکان دسترسی زنان به تحصیل، بهداشت و درمان عمومی، تا شرکت در امور اقتصادی و سیاسی کشور ارزیابی می‌کند.

رتبه ایران از این نظر همواره روندی نزولی داشته و درحالی که شش سال پیش این رتبه برای ایران ۱۳۸ بود، پنج سال پیش به رده ۱۴۰ نزول کرد و اکنون در جایگاه ۱۴۶ قرار گرفته است.

بنا بر گزارش امسال مجمع اقتصاد جهانی، تنها سه کشور افغانستان، چاد و الجزایر در رتبه‌های پس از ایران قرار دارند و وضعیت برابری جنسیتی در آن‌ها بدتر از ایران است.

در این جدول، به ترتیب، پاکستان، مالی و جمهوری دموکراتیک کنگو نسبت به ایران وضعیت بهتری دارند.

 

۳۰حرداد : آمار تلخ مرگ و میر کودکان به دلیل آلودگی هوا/ وقوع ۴۰ درصد فوتی‌ها در بهار و تابستان

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران با بیان این که هوای تهران در ۱۲ سال اخیر تقریبا در بیش از ۶۰ درصد روزهای سال آلوده بوده است، می‌گوید: میزان غلظت آلاینده‌ها در شهر تهران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷ درصد افزایش پیدا کرد که عدد بسیار بزرگی است.

رویداد۲۴ پروانه بندپی: آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ترین معضلات کلانشهر تهران است که هر سال وارد وضعیت بدتر و ناگوارتری می‌شود و زندگی هزاران نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

۱۲ درصد از کل مرگ‌ها در ایران منتسب به آلودگی هوا است. به طوری که سالانه حدود ۴۵ هزار نفر در کشور به دلایل منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. از این میزان حدود ۹ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا مربوط به ساکنان پایتخت است.

خیلی از افراد تصور می‌کنند آلودگی هوای تهران محدود به پاییز و زمستان و عامل وارونگی هوا است، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که اتفاقا آلودگی هوا در فصل‌های گرم سال کم‌خطرتر از فصول سرد نیست و علت آن هم ازنِ موجود در هوا است.

طبق آمارهای موجود، ۴۰ درصد از مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در تهران، در فصل‌های گرم سال یعنی بهار و تابستان رخ می‌دهد که درصد قابل توجهی است.

دکتر محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران در گفتگو با همشهری‌آنلاین می‌گوید: ما آلودگی هوای تهران را در همه فصل‌ها داریم. فقط نوع آلاینده‌ها متفاوت است. در فصل سرد عمدتا ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکروگرم که به آن PM۲.۵ گفته می‌شود، عامل اصلی آلودگی هوا هستند. این ذرات در فصل‌های گرم هم هستند اما در فصول گرم به خصوص تابستان، نقش آلاینده ازن در آلودگی هوا پررنگ‌تر است.

این پژوهشگرِ آلودگی هوا می‌گوید: این طور نیست که ما در تهران فقط زمستان‌ها آلودگی هوا داشته باشیم و در بقیه فصول سال نداشته باشیم. در ۱۲ سال اخیر، تقریبا در بیش از ۶۰ درصد روزهای سال، هوای تهران آلوده بوده است.

به گفته دکتر حسنوند، می‌توانیم بگوییم میزان اثرات آلودگی هوا در فصل گرم نسبت به فصل سرد کمتر است اما این طور نیست که خیلی کمتر باشد. ممکن است فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد اثراتش کمتر باشد.

دکتر حسنوند می‌گوید: در شهر تهران بالاترین غلظت آلاینده‌ها در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد و علتش هم همان‌طور که گفتم، وارونگی هوا است که این موضوع را تشدید می‌کند. در زمستان، میانگین غلظت آلاینده‌ها در تهران حدود ۴۰ میکروگرم است و ظرفیت اتمسفر/هوا برای پخش و پراکندن آلاینده‌ها کم است و علتش هم وارونگی هوا است. در شرایط دیگر میانگین غلظت هوای تهران روی ۳۵ میکروگرم است. بنابراین تفاوت فصل سرد با فصل گرم در پایتخت چیزی حدود ۵ تا ۷ میکروگرم است. یعنی در بهار و تابستان، میانگین غلظت هوای تهران نسبت به پاییز و زمستان کمتر است اما باز در همان شرایط حداقل ۲ برابر استاندارد ملی خودمان و چیزی حدود ۴ تا ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت است.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران تاکید می‌کند: بنابراین اثرات غلظت آلاینده‌ها در فصل گرم کمتر است. چون این غلظت در مقایسه با فصل سرد کمتر است. به عبارت بهتر در فصل گرم میزان اثرات منتسب به آلودگی هوا نسبت به فصل سرد کمتر است، اما این طور نیست که خیلی کمتر باشد. ممکن است تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد اثرات آن کمتر باشد.

افزایش ۲۷ درصدی غلظت آلاینده‌ها در تهران فقط در یک سال!

دکتر حسنوند ادامه می‌دهد: ما به تازگی تحقیقی در مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران انجام داده‌ایم و وضعیت هوای تهران را از سال ۱۳۹۰ تا پایان ۱۴۰۱ بر اساس داده‌های ایستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با هم ارزیابی کرده‌ایم و این اولین مطالعه‌ای است که داده‌های دو مجموعه مجزا از هم را با هم داریم مورد بررسی قرار می‌دهیم. بر اساس این تحقیق، تا سال ۱۳۹۷ کاهش غلظت آلاینده‌ها را به طور تقریبی در شهر تهران داشتیم که ذرات معلق در هوا به ۲۷ میکروگرم رسید. سال ۱۳۹۷ بهترین سال از این نظر بود که تقریبا بالای ۲ برابر استاندارد ملی است. میانگین سالانه استاندارد ملی ۱۲ میکروگرم است. در حالی که گایدلاین (رهنمود) سازمان جهانی بهداشت ۵ میکروگرم است. بنابراین ما در بهترین سال، ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت و بیش از ۲ برابر استاندارد ملی بودیم.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران می‌گوید: بر اساس تحقیقات یادشده، میانگین غلظت آلاینده‌ها (PM۲.۵) در تهران طی سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۸.۵ میکروگرم رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۸ میکروگرم افزایش داشت که عدد قابل ملاحظه‌ای است. در خیلی از نقاط دنیا روند کاهشی غلظت آلاینده‌ها را داریم ولی در تهران ۴ – ۵ سال متوالی است که افزایش غلظت را داریم و این افزایش غلظت آلاینده‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بسیار چشمگیر بود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست می‌گوید: ما وقتی این تحقیق و گزارش را تمام کردیم، از این میزان افزایش غلظت آلاینده‌ها شوکه شدیم؛ میزان غلظت PM۲.۵ که مهم‌ترین آلاینده شهر تهران است و سالانه بین ۷۵۰۰ تا ۹ هزار مرگ منتسب دارد، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۲۷ درصد افزایش پیدا کرد. این حجم از افزایش فقط در یک سال! اولین بار است که داریم این موضوع را مطرح می‌کنیم.

افزایش نگران‌کننده غلظت آلاینده‌ها در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران ادامه می‌دهد: چیزی که نگران‌کننده است، این است که میانگین غلظت کنونی آلاینده‌ها در ایران در مقایسه با کشورهای اطراف‌مان مثل عربستان، قطر، امارات و عراق که در حوزه خلیج فارس و مدیترانه شرقی قرار دارند، کمتر است اما روند افزایشی غلظت آلاینده‌ها در کشور ما نگران‌کننده است. آنها با تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که انجام داده‌اند، غلظت آلاینده‌ها را یا کاهش داده‌اند یا ثابت نگه داشته‌اند، اما در کشور ما ازجمله تهران مدام افزایش غلظت داریم.

دکتر حسنوند می‌گوید: همان‌طور که گفتم، ما فقط در یک سال روند کاهشی تقریبی غلظت آلاینده‌ها را در شهر تهران داشتیم. اما در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رکورد افزایش غلظت را داشتیم و میانگین PM ۲.۵ ۲۷ درصد افزایش یافت. یعنی یک افزایش عجیب و غریب.

عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به آمار صفرِ خروج خودروهای فرسوده از رده اشاره می‌کند و می‌گوید: قبلا سالانه ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده را از رده خارج می‌کردیم اما الان این عدد تقریبا به صفر رسیده است. این مساله منجر به افزایش خودروهای فرسوده می‌شود. ناوگان حمل و نقل عمومی هم خیلی وقت است که نوسازی نشده است. طی ۱۰ سال، ۱۵۰ اتوبوس نو وارد کشور کردیم. یعنی هر سال فقط ۱۵ اتوبوس! ناوگان اتوبوس‌رانی تهران الان فقط ۲۶۰۰ اتوبوس دارد.

آمار مرگ و میر تهرانی‌ها در بهار و تابستان آلوده/ آمار تلخ مرگ و میر کودکان به دلیل آلودگی هوا

به گفته این پژوهشگر، حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مورد از مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در کل کشور، سالانه مربوط به کودکان زیر ۵ سال است. یعنی از ۴۵ تا ۵۰ هزار مرگِ منتسب به آلودگی هوا در کل کشور که سالانه رخ می‌دهد، ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مورد مربوط به کودکان زیر ۵ سال است. این نکته را هم بگویم که بیشترین تعداد موارد مرگ منتسب به آلودگی هوا مربوط به گروه سنی بالای ۵۰ سال است.

دکتر حسنوند با بیان این که آلودگی هوا همه گروه‌های سنی و همه بخش‌های زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌گوید: آلودگی هوا، آمار بالایی از مرده‌زایی را سالانه به خود اختصاص می‌دهد. ارتباط بین مرده‌زایی با آلودگی هوا به اثبات رسیده است. این معضل همچنین باعث بروز دیابت نوع ۲، بیماری‌های تنفسی، مرگ زودرس، ناباروری و بیماری‌های قلبی‌-عروقی می‌شود. این را فقط مطالعات داخلی نمی‌گوید. مطالعات خارجی متعددی روی این موضوع انجام شده است.

 

۳۰ خرداد : مرگ ۶۴۴ نفر درپی مصرف الکل ، ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در تصادفات رانندگی و ٩١٣ نفر بعلت مسمومیت با گاز منوکسید کربن طی سال گذشته

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور خبر داد

آفتاب‌‌نیوز :

عباس مسجدی آرانی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، به تشریح برخی از آمارها از خدمات و اقدامات پزشکی قانونی پرداخت و گفت: در آمارهای مربوط به تصادفات رانندگی دقیق‌ترین آمار مربوط به سازمان پزشکی قانونی است که در داخل کشور و مجامع جهانی مورد استناد قرار می‌گیرد، بر این اساس در سال ١۴٠١ متاسفانه ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با سال ١۴٠٠ افزایش ١۶.٢ درصدی را نشان می‌دهد.

وی شمار قربانیان مسمومیت با گاز سمی منوکسید کربن را ٩١٣ نفر در سال ١۴٠١ اعلام کرد و گفت: این آمار در مقایسه با سال ١۴٠٠ که شمار فوتی‌ها ٨٣٩ نفر بود، افزایش ۸ درصدی داشته است.

مرگ ۶۴۴ نفر درپی مصرف الکل 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش ٣٠ درصدی مرگ درپی مصرف الکل در سال ١۴٠١ خبرداد و گفت: در سال ١۴٠١ متاسفانه ۶۴۴ نفر درپی مصرف الکل جان خود را از دست دادند.

وی درباره آخرین آمار جانباختگان مصرف الکل در استان البرز نیز گفت: تاکنون ١٠ نفر درپی حادثه اخیر که به دنبال مصرف الکل رخ داده است، جان خود را از دست داده‌اند.

افزایش ۸ درصدی متقاضیان تغییر جنسیت

وی درباره آمار متقاضیان تغییر جنسیت در سال ١۴٠١ نیز گفت: در مجموع ٨٧٣ نفر برای تغییر جنسیت و معاینه اولیه روانی ملال جنسی به پزشکی قانونی مراجعه کردند که این تعداد ۶١١ نفر خواستار تغییر جنسیت از زن به مرد و ٢۶٢ نفر نیز خواستار تغییر جنسیت از مرد به زن بودند.

مسجدی آرانی با بیان اینکه این آمار در مقایسه با سال ١۴٠٠ که شمار متقاضیان ٨٠٨ مورد بود هشت درصد افزایش داشت، گفت: متاسفانه یکی از دلایل افزایش این آمار افسارگسیختگی است که در فضای مجازی وجود دارد.

جان باختن ۵۵۲۸ نفر در سال گذشته با مصرف مواد مخدر

وی شمار قربانیان سومصرف موادمخدر در سال گذشته را ۵۵٢٨ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار در مقایسه با سال ١۴٠٠ که شمار فوتی ‌ها ۵٣٢٨ نفر بود، افزایش ٣.٨ درصدی داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

۳۰ خرداد :آمار اعدامی های حکومت جمهوری اسلامی

سایت زیتون 

از بهمن ۱۳۵۷ تا اسفند ۱۳۵۸: ۴۳۸ اعدام؛

در سال ۱۳۵۹: ۶۲۴ تن؛

از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴: ۱۴۷۹۴ اعدام؛

در سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۶: از ۱۴۵۶ تا ۱۶۷۱ اعدام؛

کودکان و زنان اعدام شده از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷: ۳۲۰۰ تن؛

در سال ۱۳۶۷: ۴۴۸۴ اعدام؛

در جریان قتل‌های زنجیره‌ای بیش از ۸۰ نویسنده، مترجم، شاعر، فعال سیاسی و شهروند عادی؛

از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۷: ۶۷۸۳ اعدام؛

در حمله به کوی دانشگاه تهران (۱۸–۲۳ تیر ۱۳۷۸): ۷ کشته؛

از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷: ۵۲۲۰ اعدام؛

از خرداد ۱۳۸۸ تا تیر ۱۳۸۹: ۱۵۲ اعدام؛

در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲: ۸۱۴ اعدام (۱۶ تن کودک، ۱۹ تن زن، ۶۹۷ تن نیز اعدام به گونه گروهی)

در سال ۱۳۹۳: ۹۶۶ اعدام؛

در سال ۱۳۹۴: ۱۴۷۱ اعدام؛

در سال ۱۳۹۵: ۹۶۹ اعدام؛

اعدام بهائیان: ۲۰۲ تن؛

کشتگان اعتراضات دی ۱۳۹۶: ۵۰ تن (در خیابان و زندان)؛

در سال ۱۳۹۶: ۴۴۶ اعدام؛

در سال ۱۳۹۷: ۲۳۶ اعدام؛

در سال ۱۳۹۸: ۲۴۸ اعدام؛

کشتگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸: ۱۵۰۰ نفر و به روایت رسمی ۳۵۰ نفر (در خیابان و زندان).

وقتی در همان سال از رحمانی فضلی وزیر وقت کشور پرسیدند چرا مستقیم به سر مردم شلیک کرده‌اید با نهایت خونسردی جواب داد: «به پا هم شلیک کردیم، فقط سر نبود»؛

در سال ۱۳۹۹: ۲۷۶ اعدام؛

در سال ۱۴۰۰: ۲۵۴ اعدام؛

دگراندیشان ترورشده: برخی از منابع رسمی، آمار کشته‌شدگان دگراندیشان عقیدتی و سیاسی در پروژه قتل‌های زنجیره‌ای ایران را از ۳۰۰ تا بیش از ۱۰۰۰ تن دانسته‌اند که ۱۸۰ تن از آن‌ها فقط از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۷ ترور و کشته شده‌اند.

آمار کشتار بهائیان: تنها از تاریخ ۱۳۵۷ خورشیدی تا مرداد ۱۳۸۴، بیش از ۲۲۰ بهائی توسط نظام جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند.[۲۹]

بر این آمار بیفزایید تعداد زندانیان، کسانی که خودکشی کرده‌اند، تبعیدشدگان، حدود ۸ میلیون مهاجر که جز عده‌ی قلیلی هیچکدامشان از سر خوشی جلای وطن نکرده‌اند.

۲۸ خرداد : خط فقر ۳۰ میلیون تومانی؛ خانواده‌هایی با دو عضو شاغل همچنان زیر خط فقر

در پی رد احتمال بازبینی مصوبه مربوط به حداقل دستمزد کارگران توسط وزیر کار دولت ایران، خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که در وضعیت کنونی خانواده‌هایی با دو شاغل نیز همچنان زیر خط فقر هستند.

بر اساس مصوبه شورای کار، حداقل حقوق کارگران مجرد و بدون سابقه ۷.۳ میلیون تومان و برای کارگران با دو فرزند ۸.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده که فقط ۲۱ درصد بیشتر از سال گذشته است.

خبرگزاری ایلنا روز یکشنبه ۲۸ خرداد گزارش داد که این ارقام تنها کفاف یک‌سومِ هزینهٔ خانوارها را می‌دهد.

پارسال وزارت کار در گزارشی اعلام کرد که یک‌سوم جمعیت کشور زیر خط فقر هستند. اخیراً نیز مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارش داده بود که ۳۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر هستند.

افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران در حالی است که نرخ رسمی تورم نقطه به نقطه در ایران ۶۳ درصد اعلام شده و محمد باقری بنایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز می‌گوید خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسید

ایلنا با اشاره به نرخ فقر ۳۰ میلیون تومانی در تهران می‌نویسد این رقم در شهرستانها نیز با اختلاف ۲۰ درصدی، حدود ۲۴ میلیون تومان است؛ بنابر این یک خانواده با دو شاغل نیز نمی‌تواند از پس هزینه‌های حداقلی زندگی برآید.

اخیراً نیز یک عضو شورای عالی کار با انتقاد از دولت ابراهیم رئیسی گفته بود «تورم ملموس» برای کارگران ایرانی و خانواده‌های آن‌ها در بهار ۱۴۰۲ «بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد» است.

 

۲۳ خرداد : آمار عجیب از پایان‌نامه‌های تقلبی دکتری؛ از ۹۸ تا ۱۴۰۱، بیش از ۲۹ درصد پایان‌نامه‌ ها کپی بودند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محققان مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که هفته اول خرداد امسال و با عنوان «گزارش نظارتی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» منتشر شد، به استناد نتایج بررسی‌ها و آمار رسمی اعلام کردند در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تالیف و تدوین‌شده در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، کپی‌برداری از متن مشابه بوده و از مرحله ارایه و ثبت، حذف شده است.

 هدف اصلی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بررسی میزان بازدارندگی و کاهش تخلفات علمی پس از اجرای «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» (مصوب شهریور ۱۳۹۶ در مجلس و با دامنه جرم‌انگاری برای تقلب و تخلف علمی اشخاص حقیقی و حقوقی) در فاصله سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بوده که به استناد این قانون، تمام پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موظفند پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان و اعضای هیات علمی را در سامانه‌ای موسوم به «ایرانداک» ثبت کنند تا بررسی‌های «همانندجویی» بر متن تالیفی انجام شود. 

طبق جدول‌هایی که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، در فاصله سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۷۲ هزار و ۵۷ رساله و پایان‌نامه دانشجویان مقطع دکترا در سامانه ایرانداک ثبت شده که ۲۱ هزار و ۲۶۴ مورد از این متون (۲۹ درصد) بیش از ۳۰ درصد مشابهت با متن علمی مشابه داشته و کپی‌برداری بوده است. همچنین در همین بازه زمانی، ۶۷۵ هزار و ۷۱۳ رساله و پایان‌نامه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در سامانه ایرانداک بارگذاری شده که طبق بررسی‌های همانندجویی، ۳۱۱ هزار و ۶۴۸ مورد از این متن‌ها (۴۶ درصد) کپی‌برداری با بیش از ۳۰ درصد مشابهت بوده است.

در این گزارش عنوان شده علاوه بر اینکه طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، بیش از ۹۰ درصد آثار علمی متقلبانه، مربوط به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی غیردولتی بوده، طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ و به تفکیک هر سال، در سال ۱۳۹۸، بیش از ۴۵.۴ درصد، در سال ۱۳۹۹، بیش از ۴۷.۵ درصد، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۶.۱ درصد و در سال ۱۴۰۱، بیش از ۴۱.۱ درصد مجموع پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که دانشجویان مقطع دکترا و کارشناسی ارشد ارایه داده‌اند، کپی‌برداری بیش از ۳۰ درصد از متون مشابه داشته و از مرحله بررسی نهایی حذف شده است.

بررسی دیگر در این گزارش مربوط به تفکیک تقلب علمی دانشجویان مقطع دکترا و کارشناسی ارشد است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در ۱۳۹۸ بیش از ۲۲ درصد، در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۲ درصد، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۱ درصد و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۹ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان مقطع دکترا، کپی‌برداری بیش از ۳۰ درصدی با متون مشابه بوده و طبق همین گزارش، در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۷.۷ درصد، در سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۸.۶ درصد، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۷.۶ درصد و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۲.۵ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، کپی‌برداری بیش از ۳۰ درصدی از متون علمی بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش، در تایید اینکه تخلفات و تقلب‌های علمی فقط محدود و منحصر به دانشجویان و قشر مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی وابسته به وزارت علوم نبوده و در سطوح بالاتر آموزشی و در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت هم تخلف‌ها و تقلب‌های علمی، فراوانی قابل توجهی داشته، اعلام شده که وزارت علوم در فاصله سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، در مجموع ۱۲۵۱ پرونده مشکوک به تقلب و تخلف علمی دریافت کرده که ۵۵۱ پرونده مربوط به دانشجویان و ۷۰۰ پرونده مربوط به اعضای هیات علمی بوده است. 

از این تعداد پرونده (۱۲۵۱ پرونده) پس از احراز تخلف، ۱۴۲ پرونده مربوط به تخلف علمی دانشجو و ۲۰۴ پرونده مربوط به تخلف عضو هیات علمی به کمیته انضباطی دانشجویان یا هیات انتظامی اعضای هیات علمی ارایه شده و در نهایت برای ۱۱۴ دانشجوی متقلب و متخلف و ۱۷۸ عضو هیات علمی متقلب و متخلف رای نهایی صادر شده است.

در این گزارش درباره میزان تخلفات و تقلب علمی دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت اعلام شده که در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، در مجموع ۳۹۶ پرونده مشکوک به تخلف و تقلب علمی به وزارت بهداشت رسیده که از مجموع پرونده‌ها، ۲۰ مورد مربوط به دانشجویان و ۲۹۱ مورد مربوط به اعضای هیات علمی بوده و همچنین در فاصله سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، در مجموع ۳۹۶ پرونده و گزارش تقلب به واحد‌های تابعه وزارت بهداشت ارجاع داده شده که از ۳۱۹ گزارشی که تخلف و تقلب آن‌ها احراز شده، ۹۰ درصد مربوط به اعضای هیات‌علمی بوده است.

در حالی که طبق این گزارش، کپی‌برداری از متون علمی تنها یک بخش از تخلفات علمی در دوره تحصیلات عالی و تکمیلی است، خرید و فروش پایان‌نامه هم به عنوان تخلف شایع مورد اشاره قرار گرفته و نویسندگان گزارش در تحلیل دلایل شیوع این تخلف، عدم توانایی علمی دانشجو در پیشبرد پژوهش را عامل مهمی برای توسل به خرید پایان‌نامه دانسته و تاکید کرده‌اند که طبق نتایج بررسی‌ها و به استناد آمار کشف بیش از ۹۰ درصد تقلب‌های علمی در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارایه‌شده در دانشگاه‌های غیر دولتی، معلوم شده که شمار این تخلف در میان دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه‌ها بیشتر بوده که همین آمار می‌تواند به عنوان یکی از شاخص‌های افت کیفیت آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در بخش غیردولتی مورد توجه قرار بگیرد.

عامل دیگری که به عنوان مولفه دخیل در آمار بالای خرید و فروش پایان‌نامه و رساله در دوره تحصیلات عالی و تکمیلی مورد توجه نویسندگان گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گرفته، اجرای سیاست‌های آموزشی غلط از اواخر دهه ۱۳۸۰ است که به دنبال کاهش ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی غیر دولتی، مدیران و مسوولان این بخش آموزشی تصمیم گرفتند کسری اعتبارات را از طریق شهریه‌های دانشجویی جبران کنند که نتیجه چنین تصمیمی، افت کیفیت علمی به دنبال افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو بدون پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم از جمله استخدام اعضای هیات علمی متناسب با جمعیت دانشجویی و فضا و امکانات پژوهشی و در نهایت، کاهش سطح علمی سنجش و پذیرش به دنبال هجوم داوطلبان جویای مدرک و ضعف زیرساخت‌های علمی بود که تازه‌واردان به فضای آموزشی را به تقلب در تهیه پایان‌نامه و رساله پایان مقطع تحصیلی تشویق کرد.

منبع: اعتماد


.................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©