Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ برابر با  ۱۳ آوريل ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲  برابر با ۱۳ آوريل ۲۰۲۳

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

مهاجرت ۸۰ هزار ایرانی‌ در یک سال به ترکیه

ایران صدرنشین جهانی صعود قیمت مسکن

صندوق بین‌المللی پول: امسال رشد اقتصادی ایران کاهش و بدهی دولت افزایش می‌یابد

رییس بانک مرکزی ایران: حدود ۱۶ میلیارد دلار ارز در دست مردم است

آمار اسفناک از ازدواج کودکان؛ ۲۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال در عرض ۹ ماه ازدواج کرده‌اند

افت ۱۶ درصدی صادرات و افزایش ۳۷ درصدی واردات برق ایران

۴۰ درصد جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارند

نرخ ناباروری در ایران بیشتر از میانگین جهانی

هشدار در مورد «بیابانی‌شدن مازندران تا ۱۵ سال دیگر»

 

۲۲ فروردین : مهاجرت ۸۰ هزار ایرانی‌ در یک سال به ترکیه

 

۱۰.۹ درصد از افرادی که در سال ۲۰۲۱ به کشور ترکیه مهاجرت کرده اند را شهروندان ایرانی با بیش از ۸۰ هزار نفر تشکیل می‌دهند.​

اعتمادآنلاین |بنا به گزارش مرکز آمار ترکیه، شمار افرادی که در سال ۲۰۲۱ به ترکیه مهاجرت کردند با افزایش ۱۱۶.۹ درصد به ۷۳۹ هزار و ۳۶۴ نفر رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، به نقل از آناتولی، ۱۰.۹ درصد از این افراد را شهروندان ایرانی با بیش از ۸۰ هزار نفر تشکیل می‌دهند.

شهروندان ایرانی پس از عراقی‌ها که ۱۲.۱ درصد از رقم کل را به خود اختصاص داده‌اند، در جایگاه دوم قرار گرفتند.

شهروندان ازبکستان با ۶.۵ درصد، سوریه با ۶ درصد و افغانستان با ۵.۵ درصد پس از عراق و ایران ایستادند.

بنا بر این آمار، ۵۱.۹ درصد از این افراد مرد و ۴۸.۱ درصد زن هستند.

همچنین افراد متعلق به گروه سنی ۲۰-۲۴ با ۱۲.۳ درصد از لحاظ تعداد در بین مهاجران رتبه نخست را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر، بر اساس آخرین آمار اداره مهاجرت ترکیه که در روز پایانی ماه مارس امسال منتشر شده است، در مجموع ۹۲ هزار و ۶۵۴ شهروند ایرانی با اخذ اقامت در ترکیه زندگی می‌کنند.

شهروندان ایرانی از این لحاظ، پس از اتباع روسیه، عراق، ترکمنستان و سوریه در جایگاه پنجم قرار دارد.

 

۲۱ فروردین : ایران صدرنشین جهانی صعود قیمت مسکن

قیمت مسکن ایران با رشد اسمی بیش از ۲۵۰۰ درصد و حقیقی حدود ۵۰ درصد در دوره ۲۰۲۲-۲۰۱۰ میلادی (۱۴۰۱-۱۳۸۹)، صدر نشین جهانی در صعود قیمت مسکن است، که نتیجه سلطه فعالیتهای دلالی، سفته بازی و نوسان گیری و وجود خلاء های قانونی و مالیاتی و درآمدهای رانتی، در سایه هرج و مرج به بازارسپاری و شوکهای قیمت ارز، با حمایت و همکاری دولت و مجلس است.

در این دوره زمین از رشد قیمت اسمی بیش از ۴۰۰۰ درصد و حقیقی بیش از ۱۰۰ درصد برخوردار بود.

 

۲۲ فروردین : صندوق بین‌المللی پول: امسال رشد اقتصادی ایران کاهش و بدهی دولت افزایش می‌یابد

 

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت اقتصاد جهانی به آمارهای ایران نیز اشاره کرده و می‌گوید انتظار می‌رود در سال جاری رشد اقتصادی ایران کاهش و بدهی‌های خالص دولت ایران هزار تریلیون تومان افزایش یابد.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین در سایت صندوق بین‌المللی پول منتشر شد، تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته ۲.۵ درصد رشد داشت، اما انتظار می‌رود در سال جاری تنها دو درصد رشد داشته باشد.

بر اساس این گزارش، متوسط رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال گذشته ۵.۳ درصد و در سال جاری ۲.۹ درصد خواهد بود.

بدین ترتیب، رشد اقتصادی ایران از متوسط رشد کشورهای منطقه در سال گذشته کمتر بود و امسال پایین‌تر هم خواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران برای سال آینده هم تنها دو درصد افزایش خواهد داشت، در حالی که در خاورمیانه و آسیای مرکزی این رقم ۳.۵ درصد خواهد بود.

پیشتر بانک جهانی نیز پیش‌بینی کرده بود که رشد اقتصادی ایران در سال جاری پایین‌ترین رقم در میان کشورهای خاورمیانه خواهد بود.

تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری در سال گذشته حدود ۳۵۲ میلیارد دلار بود و امسال انتظار می‌رود ۳۶۸ میلیارد دلار باشد و سال آینده به ۳۸۸ میلیارد دلار برسد.

 

۲۲ فروردین : رییس بانک مرکزی ایران: حدود ۱۶ میلیارد دلار ارز در دست مردم است

 

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران گفته بر اساس «برآوردها» حدود ۱۶ میلیارد دلار ارز در دست شهروندان ایرانیست؛ او همچنین گفته برآوردی از میزان سکه در دست نیست.

آقای فرزین با شرکت در یک برنامه تلویزیونی گفته ۴ سال است که نرخ رشد حقیقی اقتصادی ایران «منفی» است.

او منشا اصلی تورم را «نرخ ارز» دانسته است.

در ابتدای آذر امسال نرخ دلار حدود ۳۵ هزار تومان بود و در دی ماه با انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی به ۴۳ هزار تومان رسید و در هفتم اسفند برای ساعاتی تا سقف ۶۰ هزار تومانی هم پیش رفت.

نرخ امروز قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

علت عمده افزایش قیمت ارز طی ماه‌های اخیر تشدید افزایش تقاضا به دلیل چشم‌انداز منفی اقتصادی در ایران بود که پس از اعتراضات سراسری مرتبط با جان باختن مهسا امینی تشدید شد.

هر چند مواردی نظیر نامحتمل شدن دستیابی به احیای برجام، سخت‌تر شدن مواضع کشورهای غربی نسبت به جمهوری اسلامی، وضع تحریم‌ها پس از اعتراضات ایران وسختگیری آمریکا در مروادات مالی کشورهای همسایه با ایران در این روند مشارکت داشته‌اند.

در پی توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، بازار ارز در ایران شاهد افت بود.

 

۱۹ فروردین : آمار اسفناک از ازدواج کودکان؛ ۲۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال در عرض ۹ ماه ازدواج کرده‌اند

 

در بهار ۱۴۰۱ تعداد رویداد ازدواج و طلاق به ترتیب ۱۴۲۱۸۶ و ۴۳۸۰۰ مورد بوده است. میانگین سن در اولین ازدواج در مناطق شهری از مناطق روستایی بالاتر بوده است، به گونه‌ای که این شاخص در بهار ۱۴۰۱ برای مردان ۸/۲۷ و زنان ۷/۲۳ سال بوده است.​

اعتمادآنلاین |براساس اعلام مرکز آمار، در فاصله بهار تا پاییز سال گذشته بیش از ۲۰هزار مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال و یکهزار و ۸۵ مورد ولادت توسط مادران کمتر از ۱۵ سال در کشور رخ داده است.

در همین بازه زمانی تعداد ۱۸۹ طلاق برای مردان و ۳۲۵۶ مورد طلاق برای زنان در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال و همچنین تعداد ۱۷۹ مورد طلاق دختران کمتر از ۱۵ سال ثبت شده است. بیشترین رویداد طلاق مردان در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال به تعداد ۱۸۷۳۳ مورد و برای زنان در همین گروه سنی ۱۶۵۹۲ مورد بوده است.

در گزارش وضع فرهنگی و اجتماعی ایران در تابستان ۱۴۰۱ هم تعداد ازدواج و طلاق به ترتیب ۱۱۲۶۱۰ و ۴۹۶۴۸ واقعه بوده است. میانگین سن در اولین ازدواج برای مردان ۲۸ سال و زنان ۷ر۲۳ سال بوده است. در همین بازه زمانی ۶ مورد ازدواج پسران زیر ۱۵ سال و ۵۹۷۰ مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است. همچنین ۲۰۱ مورد طلاق مردان و ۳۶۳۵ مورد طلاق زنان درگروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال و همچنین تعداد ۱۷۶ مورد طلاق دختران کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است. بیشترین رویداد طلاق مردان در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال به تعداد ۲۱۲۷۵ مورد و برای زنان در همین گروه سنی ۱۸۸۹۴ مورد بوده است.

گزارش مرکز ملی آمار ایران در پاییز ۱۴۰۱ هم نشان می‌دهد که تعداد واقعه ازدواج و طلاق به ترتیب ۱۳۶۰۶۴ و ۵۱۶۹۰ مورد بوده است. دراین مقطع زمانی، میانگین سن در اولین ازدواج برای مردان ۲۸ سال و برای زنان ۸/۲۳ سال بوده است. در همین بازه زمانی ۲ مورد ازدواج پسران کمتر از ۱۵ سال و ۶۹۳۰ مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است و ۲۵۲ مورد طلاق برای مردان و ۳۸۰۹ مورد طلاق برای زنان در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال و همچنین ۱۹۶ مورد طلاق دختران کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است. گفتنی است بیشترین رویداد طلاق مردان در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ ساله برابر ۲۱۹۶۰ مورد و برای زنان در همین گروه سنی ۱۹۵۹۰ مورد بوده است.

با جمع بندی این گزارش‌ها به این نتیجه می‌رسیم که در فاصله بهار تا پاییز سال گذشته در کشور براساس اعلام مرکز آمار، بیش از ۲۰هزارمورد ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال و بیش از یکهزار موردولادت از مادران کمتر از ۱۵ سال در کشور رخ داده است.

ضمن آنکه در همین بازه زمانی، ۵۵۱ مورد طلاق دختران زیر ۱۵ سال به ثبت رسیده است. همچنین با نگاهی به داده‌های مرکز آمار ایران در پنج سال گذشته درمی‌یابیم بیش از ۱۳۱هزار دختر زیر ۱۵سال در کشور ازدواج کرده‌اند.

 

۱۹فروردین : افت ۱۶ درصدی صادرات و افزایش ۳۷ درصدی واردات برق ایران

 

تازه‌ترین گزارش وزارت نیرو نشان می‌دهد که طی ۱۱ ماه ابتدایی پارسال واردات برق کشور به شدت افزایش یافته و صادرات برق افت کرده است.

بر اساس این گزارش که در سایت وزارت نیرو منتشر شده است، ایران در ۱۱ ماه ابتدایی پارسال ۴.۲۷ تراوات ساعت صادرات برق داشته که نسبت به دور مشابه سال قبل آن حدود ۱۶ درصد افت نشان می‌دهد.

در همین دوره زمانی، ایران نزدیک ۳.۸ تراوات ساعت نیز واردات برق داشته که نسبت به دور مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷ درصد رشد داشته است.

ایران طی سال‌های گذشته نتوانسته برنامه‌های رشد تولید برق، راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید و کاهش اتلاف برق در شبکه را محقق کند و هر سال از میزان صادرات برق کاسته شده و وارداتش افزایش می‌یابد.

اختلاف صادرات و واردات برق ایران تا چند سال قبل، حدود ۸ تراوات بود و سالانه یک میلیارد دلار از محل صادرات برق درآمد داشت؛ اما این رقم در ۱۱ ماه ابتدایی پارسال به کمتر از نیم تراوات رسیده است و معلوم نیست سال جاری آیا ایران به واردکننده خالص برق تبدیل شود یا نه.

ایران در تابستان‌ها با کسری شدید برق مواجه است و مجبور به قطع یا کاهش چشمگیر صادرات برق به عراق، پاکستان و افغانستان می‌شود و واردات برق از جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان را افزایش می‌دهد.

 

۱۶ فروردین :۴۰ درصد جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارند

 

بر اساس آمارها، دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آنها را جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در سال‌های اخیر معضل بیکاری فارغ التحصیلان به یکی از چالش‌های کشور تبدیل شده که بر توازن و تعادل بازار کار اثرگذار بوده و موجبات بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی را فراهم کرده است. بی تردید داشتن شغل در امنیت روانی، اجتماعی و معیشتی موثر است و بدون آن تشکیل خانواده،‌ ازدواج و تامین مسکن برای جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی امکانپذیر نیست.

در حال حاضر داشتن شغل ضمن تقویت خودباوری و عزت نفس در فرد موجب کسب درآمد و استقلال مالی می‌شود، از این رو ایجاد اشتغال یکی از مهمترین ابزارهای کاهش نرخ بیکاری، فقر و نابرابری به شمار می‌رود. جوانانی که از پشتوانه شغلی و مالی برخوردار باشند به مشاغل کاذب و فاقد امنیت شغلی روی نمی آورند.

محمود کریمی بیرانوند – معاون اشتغال وزیر کار از وجود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیکار در کشور بر اساس اعلام مرکز آمار ایران خبر داده و می‌گوید: ۴۰ درصد از این تعداد جمعیت بیکار را جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

وی معتقد است که ایجاد سالانه یک میلیون شغل حتی اگر به صورت مکرر هم انجام شود مساله بیکاری در کشور را ریشه‌کن نمی‌کند.

اواخر سال گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحقق ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور خبر داد و اعلام کرد که از مرز یک میلیون فرصت شغلی در سال عبور کردیم.

وی از ثبت رکورد اشتغال در سال ۱۴۰۱ خبر داد و با دفاع از آمار ایجاد اشتغالی در کشور، افزایش تعداد بیمه‌شدگان جدید تامین اجتماعی، افزایش اشتغال دائم و ایجاد ۶۰۰ هزار اشتغال خالص در کشور بر اساس اعلام مرکز آمار ایران را از جمله دلایل افزایش آمارهای اشتغال عنوان کرد.

مرکز آمار ایران نیز در آخرین گزارش خود نرخ بیکاری را ۸.۲ درصد اعلام کرد که نسبت به فصل قبل حدود ۰.۷درصد کاهش داشته است.

همزان با آغاز سال جدید اولین نشست شورای عالی اشتغال نیز برگزار شد و رئیس جمهور با اشاره به آمارهای کاهش نرخ بیکاری در سال گذشته تاکید کرد که نباید به این میزان اشتغالزایی اکتفا کرد و زمینه تحقق شعار سال باید با کار و تلاش و اقدام جهادگونه فراهم شود.

وی به وزارت کار ماموریت داد که نسبت به ایجاد شغل در استان‌های دارای نرخ بیکاری بالاتر اقدام کند و اولویت ایجاد شغل در این استان‌ها را افراد تحصیل کرده قرار بدهد.

استمرار روند رفع موانع اشتغال و کسب و کارها، ادامه روند تسهیل و ساماندهی صدور مجوزهای کسب و کار و فعال‌سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل از محورهایی بود که در این جلسه تاکید شد.

 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال دو برنامه تحولی را در دستور کار خود دارد و مصمم است تا ضمن ساماندهی بحث اشتغال متاهلین، ظرفیتهای خالی اشتغال در کشور را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فعال کند. وزارت کار همچنین در نظر دارد در سال جدید صدور مجوزهای کسب و کار را تداوم بخشیده و بر افزایش فروش و عرضه محصولات مشاغل خانگی متمرکز شود.

منبع: ایسنا

 

۱۵ فروردین : نرخ ناباروری در ایران بیشتر از میانگین جهانی

 

علی صولتی، خبرنگار:مهرماه ۱۴۰۰ و در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم، تحت پوشش بیمه پایه قرارگرفتن هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی، در میان اولین مصوبه‌های هیات وزیران قرار گرفت، کمتر از یک سال بعد از ابلاغ این مصوبه به وزارت بهداشت، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه‌ و بودجه، هیات‌وزیران در اجرای تبصره (۳) ماده (۴۳) قانون جوانی جمعیت، ضوابط پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری را تصویب کرد تا روند درمان بیش از سه‌میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. پس از آن «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت از همگانی شدن بیمه ناباروری خبر داد و گفت: «همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه هستند و تمدید پروانه این مراکز و بیمارستان‌ها منوط به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه خواهد بود. سازمان بیمه سلامت مکلف است راجع‌به پوشش بیمه‌ای همه زوجین نابارور فاقد بیمه پایه اقدام کند.» براساس این مصوبه از این پس هزینه‌های درمان زوج‌های نابارور در مراکز دولتی تا ۹۰ درصد و در مراکز خصوصی تا ۷۰ درصد براساس تعرفه بیمه سلامت پرداخت می‌شود. اتفاقی که براساس معیار‌ها و استاندارد‌های جهانی در زمینه رایگان کردن هزینه‌های خدمات درمان ناباروری می‌بایست زودتر رخ‌می‌داد. همگانی شدن بیمه خدمات درمان ناباروری از دو جهت حائز اهمیت است، اول آن که بر خلاف اقداماتی مانند حذف آزمایشات غربالگری و محدود ساختن امکانات پیشگیری از بارداری، برای تحقق سیاست‌های جمعیتی یک راه مطلوب، منطقی و زودبازده است و دوم اینکه از آسیب‌های معضل ناباروری که زندگی سه‌میلیون زوج و جمعیتی نزدیک به ۱۰میلیون نفر را در کشور تحت‌الشعاع قرار داده، کاسته خواهد‌شد

 

متوسط نرخ باروری در دنیا ۱۵ درصد

 

«ناباروری به دو قسم ناباروری اولیه و ناباروری ثانویه است. ناباروری اولیه یعنی زوجی برای بارداری اول ناتوان باشند و ناباروری ثانویه یعنی زوجی که سابقا دارای فرزند شده‌اند و در سن باروری هستند، دچار ناباروری شده باشند. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی ناباروری به «ناتوانی در بارداری در طول یک‌سال بدون پیشگیری» گفته می‌شود. در آمار‌های ارائه‌شده در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۳ درصد از زوج‌های ایرانی نابارور بودند. این رقم از آمار کلی میانگین ناباروری در جهان که ۱۵درصد است قدری کمتر بود اما در گزارش ارائه‌شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آبان ۱۴۰۰ به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته شده؛ «نرخ ناباروری اولیه ۱۲ درصد و نرخ ناباروری ثانویه در کشور ۱۶ درصد است.» طبق این گزارش درمجموع حدودا سه‌میلیون زوج در کشور درگیر ناباروری هستند و سالانه ۷۰ تا ۹۰ هزار زوج به این آمار اضافه می‌شوند. اخیرا اما به ادعای پژوهشگاه رویان: «دریکی، دو سال اخیر آماری که از مرکز ناباروری ابن‌سینا منتشر شد، افزایش تعداد زوجین نابارور ایرانی را نشان داد که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است یعنی از میانگین جهانی هم کمی بالاتر رفته است.» بررسی «فرهیختگان» نشان می‌دهد آمار‌های اخیر درخصوص ناباروری در ایران چندان دقیق نیست؛ چراکه آخرین آمارگیری‌های بر پایه سرشماری و مطالعات تحقیقی جدی در این زمینه حداقل بیش از هفت‌سال است که به‌روز نشده‌اند.

 

۶ فروردین : هشدار در مورد «بیابانی‌شدن مازندران تا ۱۵ سال دیگر»

 

درحالی‌که رئیس مدیریت بحران کشور با اشاره به خشکسالی‌ها می‌گوید «اگر توجه ویژه‌ای به منطقه مازندران نشود در ۱۵ سال آینده شاهد بیابانی شدن مازندران خواهیم بود»، استاندار این استان روز یک‌شنبه ۶ فروردین توضیح داد که این استان اکنون بارش کافی دارد و مشکل در سوءمدیریت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسن نامی، رئیس مدیریت بحران کشور، در حاشیه سفر به مازندران گفت که «با تغییرات شدید آب‌وهوایی و اقلیمی در مازندران روبه‌رو هستیم و هر روز عدم تعادل بیشتر بین جو و اتمسفر را شاهدیم».

 

این سخنان او در مورد «عدم تعادل بیشتر بین جو و اتمسفر» در حالی بیان می‌شود که جو و اتمسفر مفاهیمی مترادف هستند.

محمدحسن نامی در ادامه افزود که «با توجه به وقوع خشکسالی‌ها در ۱۵ سال آینده استان مازندران به یکی از استان‌های بیابانی تبدیل می‌شود و باید چاره‌ای عمیق در این خصوص اندیشید تا مردم نیز باغ‌های خود را خردتر نکنند و برای اقتصاد منطقه باید چاره‌اندیشی دیگری داشت.»

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©