Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ برابر با  ۰۴ آوريل ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲  برابر با ۰۴ آوريل ۲۰۲۳
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۹۴)

سه-شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ برابر با  ۰۴ آوريل ۲۰۲۳

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

وضعیت اشتغال شاغلین مرد و زن پاییز۱۴۰۰ در پاییز ۱۴۰۱

ایرانیان به‌رغم کاهش ارزش پول ملی همچنان دومین خریدار بزرگ خانه در ترکیه هستند

سال ۱۳۶۰ تعداد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تولد ، سال گذشته کمتر از ۸۹۴هزار

شاخص تورم و بیکاری در ایران به بیش از ۶۰ درصد رسید

بالاترین رکورد در تاریخ جمهوری اسلامی؛ تورم در اسفندماه به ۶۴ درصد رسید

ایران در قعر رده‌بندی بانک جهانی درباره قوانین کسب و کار زنان  در میان ۱۹۰ کشور جهان ردیف پنجم از آخر قرار داده است

نرخ تورم بهمن ماه: ۴۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته

 

۸ فروردین : وضعیت اشتغال شاغلین مرد و زن پاییز۱۴۰۰ در پاییز ۱۴۰۱

بی‌ثباتی اشتغال زنان نسبت به مردان در اقتصاد ایران

کار و اشتغال

بالغ بر ۹۰ درصد از مردانی که در پاییز سال ۱۴۰۰ شاغل بوده، در پاییز سال گذشته نیز همچنان شاغل مانده اند. این در حالیست که تنها ۶۲ از زنانی که در پاییز سال ۱۴۰۰ شاغل بوده توانسته اند شغل خود را در پاییز ۱۴۰۱همچنان حفظ کند.

بی‌ثباتی اشتغال زنان نسبت به مردان در اقتصاد ایران

به گزارش اکوایران و بر اساس آخرین آمار منتشر شده از وضعیت بازار کار؛ کل جمعیت حاضر در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) در پاییز سال گذشته ۶۳میلیون و ۸۸۶ هزار نفر برآورد شده که از این تعداد ۲۶ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر تمایل به کار کردن دارند. بر همین اساس نرخ مشارکت اقتصادی در اقتصاد ایران ۴۱ درصد است. بررسی ها نشان می دهد از ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر از جمعیت فعال اقتصادی کشور نتوانسته اند برای خود شغلی دست و پا کنند. به عبارت دیگر از هر صد نفری که در تمایل به کار کردن داشته، حدود ۸نفر نتوانسته شغل پیدا کند، در نتیجه نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته ۲.۸ درصد بوده است.

بررسی ها نشان می دهد حدود ۹۰ درصد از مردانی که در پاییز سال ۱۴۰۰ شاغل بوده، در پاییز سال گذشته نیز همچنان شاغل مانده اند. این در حالیست که تنها ۶۲از زنانی که در پاییز سال ۱۴۰۰ شاغل بوده توانسته اند شغل خود را همچنان در پاییز ۱۴۰۱ نیز حفظ کند.

بر اساس آمار۱.۸ درصد از زنانی که در پاییز ۱۴۰۰ شاغل بوده در پاییز سال گذشته بیکار شده و نزدیک به ۳۶ درصد آنان به طور کلی از جمعیت فعال اقتصادی خارج شده اند. به عبارت دیگر اکثر زنانی که دیگر شاغل نیستند، به هر دلیلی دیگر جویای شغل نبوده و از جمعیت فعال اقتصادی خارج شده اند.

همچین ۱.۳ درصد از مردانی که در پاییز سال ۱۴۰۰ شاغل بوده در پاییز ۱۴۰۱ شغل خود را از دست داده و به جمعیت بیکار اضافه شده، ۶.۶درصد نیز از مردان شاغل در پاییز سال ۱۴۰۰به طور کلی از جمعیت فعال خارج شده اند.

آمار های فوق نشان می دهد ثبات در بازار کار مردان نسبت به بازار کار زنان به طور قابل ملاحظه ای بیشتر است و جریان نیروی کار زن نسبت به جریان نیروی کار مرد از سرعت بالاتری برخوردار است. به طور کلی عموما جوانان و زنان در بازار کار وضعیت بی ثبات تری دارند.

 

۸ فروردین : ایرانیان به‌رغم کاهش ارزش پول ملی همچنان دومین خریدار بزرگ خانه در ترکیه هستند

براساس تازه‌ترین داده‌های انتشاریافته از سوی نهادهای رسمی ترکیه در روز ششم فروردین، ۹۷۲ واحد خانه و آپارتمان به نام ایرانیان در دو ماه ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۳ در دفاتر اسناد رسمی ترکیه ثبت شد.

ایرانیان در این دو ماه پس از شهروندان روسیه همچنان در ردیف دومین خریداران مسکن در ترکیه هستند.

روس‌ها در این دو ماه ۲ هزار و ۷۴۰ ملک را به نام خود ثبت کردند. مردم روسیه در یک سال اخیر صدرنشین فهرست خریداران مسکن در ترکیه بوده‌اند در حالی که ظاهرا زندگی در کشور آن‌ها تحت تاثیر جدی جنگ قرار نگرفته است.

مردم اوکراین که روسیه به کشور آن‌ها حمله کرده، چهارمین خریدار ملک در ترکیه طی ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری میلادی بودند و ۲۹۹ خانه را به نام آن‌ها ثبت کردند.

ساکنین عراق نیز که در سال‌های گذشته همواره در میان کشورهای نخست خریدار ملک در ترکیه بوده‌ند، در دو ماه نخست سال جاری میلادی، ۴۰۲ واحد مسکن خریداری کرده و در ردیف سوم فهرست خارجی‌های صاحب خانه شده در ترکیه هستند.

ترکیه امیتاز شهروندی خود را به خارجیانی می‌دهد که مسکنی با ارزش ۴۰۰ هزار دلار آمریکا و بیشتر خریداری کنند. اما بسیاری از ایرانیان در دو سال اخیر مسکن را با بهایی بسیار کمتر، با امید برخورداری از اجازه اقامت سالانه، خریداری کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۲، شمار کل املاکی که ایرانیان در ترکیه خریداری کردند، ۸ هزار و ۲۲۳ واحد شد که به دلیل سقوط پول ایران، کمتر از سال‌های قبل بود.

 

۶فروردین : سال ۱۳۶۰ تعداد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تولد ، سال گذشته کمتر از ۸۹۴هزار

 

رکورد کمترین فرزندآوری در سال ۱۴۰۱ ثبت شد/ شاهد وقوع بحران جمعیت هستیم؟

در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تولد داشتیم و امسال آمار از این هم کمتر شده و به ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ تولد رسیده است. این آمار در یک دهه اخیر، حداقلِ تعداد تولد‌ها در کل کشور بوده و یک رکورد حداقلی محسوب می‌شود.

رکورد کمترین فرزندآوری در سال ۱۴۰۱ ثبت شد/ شاهد وقوع بحران جمعیت هستیم؟

رویداد۲۴ پروانه بندپی: آمارهای ۱۰ ماهه سازمان ثبت احوال کشور از تولد ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ نفر تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ خبر می‌دهد که در مقایسه با تولد ۹۳۷ هزار و ۷۴۹ نفر در ۱۰ ماهه مشابه سال گذشته، کاهش ۴۴ هزار نفری را نشان می‌دهد.

طبق گزارش سایت نود اقتصادی، بررسی میزان موالید سال ۱۴۰۱ با سال‌های گذشته حاکی از این است که میزان تولدهای ۱۰ ماه امسال (فروردین تا پایان دی‌ ۱۴۰۱) در مقایسه با سال گذشته (سال ۱۴۰۰) ۴.۷ درصد کاهش یافته است. 

میزان تولدها در ۹ ماه ابتدایی ۱۴۰۱ از میزان آن در مدت مشابه تمامی سال‌های یک دهه اخیر کمتر شده و به گفته کارشناسان، این روند کاهشی در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت و اگر اقدام درستی صورت نگیرد، احتمال این که وارد چرخه تک‌فرزندی و بی‌فرزندی شویم، بسیار بالاست. اتفاقی که در ژاپن رخ داده و دولت این کشور حالا با استفاده از سیاست‌های اجبار و جریمه، در تلاش برای حل این بحران بزرگ است. 

صالح قاسمی، پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان و دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور می‌گوید: اگر روند کاهش موالید در ایران همچنان ادامه پیدا کند، شاخص‌های جمعیت‌شناسی ما حتما رکوردهای بدتری را هم ثبت خواهد کرد. در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در کشور هفت‌دهم درصد است که یک رکورد حداقلی در طول تاریخ ایران است و این آمار حتما به کمتر از این عدد هم تنزل خواهد کرد و تقریبا در سال ۱۴۱۵ به نرخ رشد صفر درصد خواهیم رسید.

قاسمی با بیان اینکه با تداوم این روند، در سه دهه آینده در جمعیت سالمندان کشور هم رکورد خواهیم زد، می‌گوید: این آمار در سه دهه آینده به ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی تا ۳۰ سال آینده از یک جامعه ۹۲ میلیون نفری، نزدیک به ۳۰ میلیون نفر بالای ۶۰ سال خواهند بود که عدد بزرگی است.

آمار موالید در کشور به زیر یک میلیون نفر رسید!

بررسی داده‌های رسمی نشان می دهد که در سال ۱۳۶۰ تعداد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تولد ثبت شده که این آمار در سال‌های بعد کاهشی شده است.

قاسمی با بیان این که روند کاهشی موالید از سال ۱۳۶۵ آغاز شد و از سال ۱۳۹۴ شدت بیشتری یافت و در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به کمترین میزان نسبت به سال‌های قبل خود رسید و در حال حاضر هم رکورد نزولی جدیدی را ثبت کرده است، ادامه می‌دهد: سال ۱۳۹۴ تعداد موالید در کشور یک میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۱۹ نفر بود. در سال ۱۳۹۵ این آمار به یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۵۳ نفر رسید. در سال ۱۳۹۶ تعداد موالید باز هم کاهش یافت و به یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۹۰۸ رسید. در سال ۱۳۹۷ هم در نهایت با بیش از ۱۲۰ هزار تولد کاهش، به عدد تامل‌برانگیز یک میلیون و ۳۶۶ هزار تولد رسید.

این پژوهشگر جمعیت می‌گوید: تعداد تولدهای کل کشور فقط طی یک سال و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ بیش از ۱۲۰ هزار تولد کاهش یافت. به عبارت دیگر با استمرار نرخ منفی موالید کل کشور فقط طی یک سال، ۵/۸ درصد دیگر از کل تعداد تولدهای کشور را از دست دادیم.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اضافه می‌کند: در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تولد داشتیم و امسال این آمار از این هم کمتر شد و به زیر یک میلیون (۸۹۳ هزار و ۷۸۶) تولد رسید که در یک دهه اخیر، این حداقلِ تعداد تولدها در کل کشور است و یک رکورد حداقلی حساب می‌شود و موضوع این است که روند کاهشی موالید فعلا ادامه خواهد داشت.

 

۶ فروردین : شاخص تورم و بیکاری در ایران به بیش از ۶۰ درصد رسید

رویداد۲۴ کورس تورم و گرانی همزمان با افزایش بیکار شدن شاغلین در سال جاری، وضعیت معیشت مردم را بحرانی کرده تا حدی که دولتمردان دیگر نمی‌توانند بر وخامت وضعیت قیمت‌ها سرپوش بگذارند و در برخی موارد بر افزایش نرخ کالا‌ها و کاهش حجم سبد خانوار‌ها نیز تأکید دارند.

مرکز آمار ایران به‌تازگی اقدام به انتشار گزارش شاخص‌های عدالت اجتماعی ایران کرده که این گزارش دربرگیرنده وضعیت عدالت اجتماعی در ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ است.

در بخشی از گزارش عدالت اجتماعی، شاخص فلاکت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. شاخص فلاکت از ۱۹.۳ در سال ۱۳۹۵ به ۴۹.۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است؛ این یعنی افزایش حدود ۱۵۵ درصدی! در حال حاضر آمار‌ها از نرخ بیکاری حدود هشت درصد و تورم بالای ۴۰ درصد خبر می‌دهند.

افزایش حدود ۱۵۵ درصدی شاخص فلاکت تنها در ۵ سال اخیر نشانگر وضعیت نامناسب مردم در تأمین نیاز‌های روزانه است موضوعی که بار‌ها مورد تأکید کارشناسان قرار گرفته، اما هنوز اقدامی از سوی دولت در راستای بازگشت قیمت‌ها به وضعیت عادی انجام نگرفته است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های جهانی، اگر اقتصادی سالم باشد، شاخص فلاکت باید بین ۶ تا ۷ درصد باشد و البته نرخ ایده‌آل رشد هم بین ۲ تا ۳ درصد است.

تا پایان سال شاخص فلاکت مردم ایران به بالای ۶۰ درصد می‌رسد که این وضعیت برای اقتصاد و از همه مهمتر معیشت مردم بسیار نگران کننده است.

 

۶ فروردین : بالاترین رکورد در تاریخ جمهوری اسلامی؛ تورم در اسفندماه به ۶۴ درصد رسید

بانک مرکزی ایران در گزارش خود به تورم نقطه به نقطه اشاره نکرده است، چون این رقم یک رکورد تاریخی در دوران جمهوری اسلامی محسوب می‌شود

بانک مرکزی ایران در گزارش خود به تورم نقطه به نقطه اشاره نکرده است، چون این رقم یک رکورد تاریخی در دوران جمهوری اسلامی محسوب می‌شود

نرخ تورم در اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ۶۳.۹ درصد افزایش یافته که یک رکورد تاریخی در دوران جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

بانک مرکزی ایران روز یکشنبه ششم فروردین گزارش تورم اسفندماه را منتشر کرد اما برخلاف گزارش‌های پیشین، تنها به تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند نسبت به دور مشابه سال قبل از آن اشاره کرده که نشان می‌دهد تورم سالانه در ایران به ۴۶.۵ درصد رسیده است.

اگرچه در این گزارش، تورم اسفند پارسال نسبت به اسفند ۱۴۰۰ (تورم نقطه به نقطه) نیامده است، اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص قیمت اسفندماه ۷۹۴.۳ بوده است؛ در حالی که بر اساس آرشیو آمارهای بانک مرکزی، شاخص قیمت اسفند ۱۴۰۰ حدود ۴۸۴.۶ گزارش شده بود.

بدین ترتیب افزایش قیمت‌ها در اسفند پارسال نسبت به اسفند ۱۴۰۰ (تورم نقطه به نقطه) حدود ۶۳.۹ درصد است.

بانک مرکزی توضیح نداده چرا در گزارش خود به تورم نقطه به نقطه اشاره‌ نکرده است، در حالی که با مقایسه شاخص‌های قیمت محاسبه آن بسیار آسان است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی به این علت به تورم نقطه به نقطه اشاره نکرده، چون این رقم یک رکورد تاریخی در دوران جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

 

۱۲ اسفند : ایران در قعر رده‌بندی بانک جهانی درباره قوانین کسب و کار زنان  در میان ۱۹۰ کشور جهان ردیف پنجم از آخر قرار داده است

 

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش سالانه «زنان، تجارت و قانون» که به وضعیت قوانین مربوط به کسب و کار زنان می‌پردازد، ایران را در میان ۱۹۰ کشور جهان ردیف پنجم از آخر قرار داده است.

بر اساس این گزارش که روز جمعه ۱۲ اسفند در سایت بانک جهانی منتشر شده، ایران با کسب امتیاز ۳۱.۳ (از صد امتیاز)، بعد از نوار غزه، یمن، سودان و قطر بدترین وضعیت را از لحاظ قوانین مربوط به کسب و کار زنان در جهان دارد.

این گزارش به اعتراضات زنان ایرانی برای رهایی از تبعیض جنسیتی و داشتن حقوق برابر با مردان در فضای کسب و کار اشاره کرده و در رابطه با سه شاخص مربوط به زنان شامل قوانین محدودکننده آزادی سفر، قوانین محدودکننده آزادی تعیین محل کار و محدودیت‌های قانونی مربوط به ازدواج امتیاز صفر به ایران داده است.

ایران در پنج شاخص دیگر شامل قوانین تبعیض‌آمیز جنسیتی در دریافت دستمزد امتیاز ۵۰، قوانین حمایتی از زنان شاغل بعد از بچه‌دار شدن امتیاز ۶۰، محدودیت‌های کارآفرینی امتیاز ۷۵، تبعیض در اموال و ارث امتیاز ۸۰، و قوانین مؤثر بر میزان مستمری زنان امتیاز ۲۵ دریافت کرده است.

گزارش سالانه «زنان، تجارت و قانون» نهمین سری از گزارش‌هایی است که بانک جهانی برای روشن کردن ساز و کارهای مربوط به قوانین در رابطه با تبعیض‌های جنسیتی فضای کسب و کار زنان منتشر می‌کند.

در گزارش امسال، بانک جهانی همچنین تغییرات و اصلاحات مربوط به بهبود قوانین در فضای کسب و کار زنان از سال ۱۹۷۰ میلادی را نیز منعکس کرده که نشان می‌دهد ایران از لحاظ شاخص بهبود قوانین مربوط به کسب و کار زنان طی ۵۳ سال گذشته تنها ۲ امتیاز پیشرفت کرده است.

بهترین وضعیت قوانین مربوط به کسب و کار زنان در میان کشورهای غربی است و ۱۲ کشور اروپایی به همراه کانادا توانسته‌اند ۱۰۰ امتیاز در این زمینه دریافت کنند.

امتیاز ایالات متحده آمریکا نیز ۹۱ است و به غیر از کشورهای اروپایی و استرالیا، حتی از هنگ‌کنگ نیز عقب‌تر است.

این گزارش می‌افزاید طی سال ۲۰۲۲ کشورهای اندکی در یک یا چند زمینه اصلاحاتی در راستای بهبود وضعیت کسب و کار زنان انجام داده‌اند.

بانک جهانی می‌افزاید در کل، زنان جهان تنها از مزایای ۷۷ درصد حقوق قانونی متعلق به مردان بهره‌مند هستند و نزدیک ۲.۴ میلیارد زن در سن اشتغال جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که با قوانین تبعیض جنسیتی شغلی مواجه هستند.

 

۱۰اسفند : نرخ تورم بهمن ماه: ۴۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته 

افزایش ۲۱.۸ درصدی قیمت گوشت گوسفند در بهمن ماه نسبت به دی / صعودی ۲۶ درصدی قیمت بادمجان در یک ماه

متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب درمناطق شهری کشور در بهمن ١٤٠١ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

به گزارش «انتخاب»؛ در گروه “گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن” ،اقلام ” گوشت گوسفند ” با ٢١,٨ درصد ،” گوشت گاو یا گوساله” با ١٣.٢ درصد ،” ماهی قزل آلا” با ١٢.٢ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در بهمن ماه ١٤٠١ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام ” برنج خارجی درجه یک ” با ٥,٢ درصد و ” رشته آش ” با ٣.٢ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

در این گروه، اقلام ” گوشت گوسفند ” با ٢١,٨ درصد ،” گوشت گاو یا گوساله”  با ١٣.٢ درصد ،” ماهی قزل آلا”  با ١٢.٢ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به ” شیر خشک” با ١,٣ درصد و ” دوغ پاستوریزه ” با ٠.٨ درصد می باشد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به ” تخم مرغ ماشینی ” با ١.٩- درصد و “شیر پاستوریزه” با ٠.١- درصد   بوده است.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به ” انار ” با ١٧,٠ درصد ،” موز ” با ١١.٩ درصد ، ” هندوانه” با ٧.٢ و “پسته” با ٦.٩ درصد می‌­باشد.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به” فلفل دلمه‌ای ”  با ٣١,١ درصد، ” بادمجان” با ٢٦.٢ درصد ، ” خیار” با ٢٣.٧ درصد و ” پیاز ”  با ٢٢.٥ درصد می­‌باشد.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به ” نوشابه گازدار ” با ٥,٧ درصد و ” چای خارجی بسته ای” با ١.٦ درصد می­‌باشد.

تورم بهمن ماه: ۴۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته

آنطور که ایسنا گزارش داده، طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ ۱۴۰۱ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به ۴۳.۶ درصد رسید.

خلاصه نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵) در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به شرح ذیل است:

– شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به عدد ۷۴۵.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۴.۴ درصد افزایش یافت.

– شاخص مذکور در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۵۴.۶ درصد افزایش داشته است.

– نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به بهمن‌ماه ۱۴۰۰ معادل۴۳.۶ درصد است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©