Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ برابر با  ۱۳ ژانويه ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱  برابر با ۱۳ ژانويه ۲۰۲۳

 

ایران در آئینه آمار۲۹۱

جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ برابر با  ۱۳ ژانويه ۲۰۲۳

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

بیکاری «۲۰ درصد» از شاغلان در فضای مجازی در پی فیلترینگ گسترده در ایران

مرگ ۱۰ هزار نفر در تصادفات ایران در ۸ ماه امسال

رشد ۱۶ درصدی مصرف فولاد در کشور در سال جاری

وزارت کار: خط فقر در تهران ۱۴.۷ میلیون تومان شد| جمعیت فقرا؛ ۲۶ میلیون

بانک مرکزی ایران می‌گوید فرار سرمایه در بهار امسال برابر با کل سال ۱۴۰۰ بوده است

نرخ رسمی تورم در مرداد ۱۴۰۱ به ۴۱.۵ در صد

سال‌نامۀ مهاجرت ایرانیان، ۲۹هزار ایرانی در بخش بهداشت و درمان آمریکا؛ شامل ۸۰۰۰ پزشک و جراح

تنها یک پنجم از «دریاچه ارومیه» باقی مانده است

 

۱۷ دی : بیکاری «۲۰ درصد» از شاغلان در فضای مجازی در پی فیلترینگ گسترده در ایران

 

 

آمارهای جدید منتشر شده در سایت جاب‌ویژن نشان می‌دهد که به دلیل فیلترینگ گسترده و محدودیت‌های شبکه‌‌های اجتماعی در چهار ماه گذشته از هر پنج نفر یک نفر کار خود در فضای مجازی را از دست داده است.

بر اساس گزارش این وب‌سایت، محدودیت اعمال شده در دسترسی مردم ایران به شبکه‌های اجتماعی در پی اعتراضات سراسری در ایران، مجموعه‌ای از آثار نامطلوب مانند تعدیل نیرو، افزایش نااطمینانی از آینده، کاهش حقوق و دستمزد و توقف برنامه‌های توسعه‌ای را در پی داشته است.

این وب‌سایت نموداری را منتشر کرده است که نشان می‌دهد ۴۶ درصد (نزدیک به نیمی) از سازمان‌ها به دلیل محدودیت‌های اینترنتی اخیر، بیش از نیمی از برنامه‌های جذب نیرو و استخدام خود را متوقف کرده یا به تعویق انداخته‌اند و حدود ۸۰ درصد سازمان‌ها، برنامه‌های جذب و استخدام خود را کاهش داده‌اند.

۴۵ درصد از بنگاه‌ها یا کسب و کارهایی که به اینترنت وابسته‌اند، تصمیم به کاهش پرداختی‌شان به کارکنان گرفته‌اند یا مجبور به پرداختِ با تاخیر دستمزدها شده‌اند.

یافته‌های آماری جاب‌ویژن نشان می‌دهد، در حالی ‌که هنوز مدت طولانی از فیلتر شبکه‌های اجتماعی نگذشته، از هر پنج نفر یک نفر کار خود را از دست داده، و ۱۶ درصد شاغلان در این حوزه هم انتظار دارند به‌زودی از کار اخراج شوند.

 

۱۶ دی : مرگ ۱۰ هزار نفر در تصادفات ایران در ۸ ماه امسال

 

به گزارش تسنیم، رئیس پلیس راه کشور از افزایش ۱۵ درصد تلفات تصادفات جاده‌ای در کشور در۸ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و بیان کرد: در ۸ ماه امسال ۱۰ هزار و ۲۴۵ نفر به سبب تصادفات در جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافته است.

سردار مؤمنی تعداد فوتی‌ها به سبب تصادفات در۸ ماه سال قبل را ۸ هزار و ۸۹۹ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد فوتی‌ها در تصادفات جاده‌ای در ۸ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل یک‌هزار و ۳۴۶ نفر افزایش یافته است.

وی تعداد فوتی‌های تصادفات در جاده‌ها در کشور سالانه را ۱۷ هزار نفر دانست و تصریح کرد: در کنار کشته شدن ۱۷ هزار نفر به سبب تصادفات خودرویی در جاده‌ها بیش از ۳۰۰ هزار نفر مصدوم می‌شوند.

رئیس پلیس راه کشور فرهنگسازی در کاهش تصادفات را مهم دانست و بیان کرد: باید آموزش‌های لازم در کاهش تصادفات در عرصه‌های گوناگون ارائه شود.

سردار مؤمنی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ میلیون نفر در کشور به سبب تصادف خودرو آسیب دیده‌اند.

وی با بیان اینکه ۳۹درصد فوتی تصادفات جاده‌ای روستاییان هستند خاطر نشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷درصد تولید ناخالص ملی صرف خسارت تصادفات خودروها می‌شود.

وی تعداد فوتی‌های سالانه در سال‌های ۸۴ و ۸۵را بیش از ۲۸ هزار نفر دانست و تصریح کرد: اکنون تعداد فوتی‌های تصادف جاده‌‌ای بیش از ۱۰ هزار کاهش یافته و به ۱۷ هزار نفر رسیده است.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه جان‌باختگان به سبب تصادفات در جاده‌های استان بوشهر در ۸ ماه امسال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است خاطر نشان کرد: باید راهکارهای لازم در کاهش تصادفات و فوتی‌ها ارائه شود تا شاهد این حوادث ناگوار نباشیم.

 

۱۶ دی : رشد ۱۶ درصدی مصرف فولاد در کشور در سال جاری

 

بر اساس آمار تازه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی‌ماه، منتشر شد، مصرف فولاد در ایران در هشت ماهه ابتدای سال جاری ۱۶ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

ایسنا گزارش داد در مجموع هشت ماه سال جاری بیش از ۸۸ درصد تولید فولاد ایران، صرف مصارف داخلی شده است و باقی آن صادر شده است.

میزان مصرف فولاد از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۱ از ۶۶ میلیون تن فراتر رفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۶ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آماری که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر کرده است، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه بالغ بر ۷۴ میلیون تن از انواع اقلام فولادی در ایران تولید شده که از این میزان ۹ میلیون و ۳۹۹ هزار تن صادر و باقی (بالغ بر ۶۶ میلیون تن) صرف مصارف داخلی شده است.

طی هشت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، هشت میلیون و ۶۵۸ هزار تن مقاطع طویل فولادی تولید شده که شش میلیون و ۸۴۰ هزار تن در داخل مصرف شده که نسبت به مصرف آن در مدت مشابه سال قبل معادل پنج میلیون و ۶۵۵ هزار تن، ۲۱ درصد بیشتر است.

مرضیه احمدی، کارشناس بازار سرمایه، در همین زمینه به صداوسیما گفت: «علی‌رغم بحران انرژی در جهان و کاهش تولید، ایران در ماه نوامبر (آبان امسال) شاهد افزایش تولید بود.»

با توجه به این که ایران در چند ماه اخیر دچار بحران گاز شده و شهرهای پرجمعیت کشور به دلیل استفاده از مازوت به جای گاز دچار بحران آلودگی هوا شده‌اند، مشخص نیست چگونه انرژی لازم برای صنایع فولاد ایران تامین شده است.

صنعت فولاد در کنار صنعت تولید سیمان و بتون یکی از آلاینده‌ترین صنایع در جهان به شمار می‌رود.

در همین حال صنایع فولاد ایران اکثرا در استان اصفهان و خوزستان قرار دارند، دو استانی که از بحرانی‌ترین مناطق ایران در زمینه آلودگی هوا هستند.

صنایع فولاد همچنین آب فراوانی مصرف می‌کنند و این عامل در استان اصفهان در سال‌های اخیر تبدیل به یک بحران شده است.

 

۱۴ دی : وزارت کار: خط فقر در تهران ۱۴.۷ میلیون تومان شد| جمعیت فقرا؛ ۲۶ میلیون

 

آفتاب‌‌نیوز : روابط عمومی وزارت کار اعلام کرد: در جدیدترین گزارش از مجموعه گزارش‌های فقر، پایش فقر در سال ۱۴۰۰ توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد.

براساس گزارش خبرگزاری ایلنا، در این گزارش آمده است: سال ۱۴۰۰ با تورم بالا آغاز شد، اما در ماه‌های انتهایی سال روند کاهشی داشت. با این حال با وجود کاهش تورم در سال ۱۴۰۰ همچنان نرخ تورم در اقتصاد ایران بسیار بالاتر از روند‌های بلندمدت آن قرار داشته و اقتصاد در وضعیت ناپایداری قرار دارد. برآورد‌ها نشان می‌دهد که خط فقر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد حدود ۵۰ درصدی داشته و به عدد ۱ میلیون و ۶۸۲ هزار تومان سرانه در ماه رسیده که بر این اساس خط فقر یک خانوار سه و چهار نفره به ترتیب ۳ میلیون و ۷۰۰ و ۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان خواهد بود. شایان ذکر است که آخرین اعداد خط و نرخ فقر بر اساس آخرین داده‌های موجود، برای سال ۱۴۰۰ بوده و خط فقر برای سال ۱۴۰۱ بر اساس برآورد‌ها به طور متوسط در کل کشور به طور سرانه ۲.۸۵ میلیون تومان برای خانوار چهارنفره در حدود ۷.۷ میلیون تومان است. این عدد برای خانوار چهارنفره و سه‌نفره در شهر تهران برای سال ۱۴۰۱ در حدود ۱۴.۷ و ۱۱.۹ میلیون تومان برآورد می‌شود.

پس از از دست رفتن حدود ۱ میلیون شغل در سال ۱۳۹۹ به واسطه‌ی کرونا و رشد بسیار منفی بخش خدمات، در سال ۱۴۰۰ برخی از مشاغل احیا شدند و همین موضوع رشد مثبت ۴.۵ درصدی بخش خدمات در سال ۱۴۰۰ را به همراه داشت. در کنار آن نیز تعداد شاغلان در حدود ۱۸۵ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است. علاوه بر بخش خدمات گروه صنعت که شامل استخراج نفت و گاز طبیعی نیز می‌شود در سال ۱۴۰۰ رشد داشته و در مجموع به جز بخش کشاورزی، سایر بخش‌ها (خدمات و صنعت و معدن) در سال ۱۴۰۰ رشد داشته‌اند و این موضوع باعث شده تا تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۴۰۰ رشد ۴.۳ درصدی را تجربه کند؛ بنابراین تورم نسبتا کمتر سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، رشد اقتصادی مثبت (در کنار رشد اقتصادی تقریبا ۱ درصدی سال ۱۳۹۹) و ایجاد ۱۸۵ هزار شغل در مقابل کاهش ۱ میلیون شغل در سال ۱۳۹۹، باعث شده تا از روند‌های اقتصاد کلان انتظار بهبود نسبی (و نه قابل توجه) در وضعیت معیشت خانوار وجود داشته باشد. در کنار داده‌های اقتصاد کلان که بهبود نسبی در وضعیت را نشان می‌دهد، بررسی داده‌های خرد یعنی در سطح خانوار نیز بهبود معیشت متوسط ایرانیان را تأیید می‌کند.

هزینه‌ی سرانه به قیمت‌های حقیقی در سال ۱۴۰۰ بر اساس داده‌های هزینه و درآمد خانوار نسبت به سال ۱۳۹۹ در حدود ۷.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. یعنی مصرف حقیقی خانوار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته که می‌تواند ناشی از افزایش اندک در وضعیت رفاهی باشد. همین موضوع باعث شده تا روند افزایشی نرخ فقر که سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود متوقف شده و مقدار آن از حدود ۳۱ درصد در سال ۱۳۹۹ به حدود ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰ برسد و جمعیت فقرا با حدود ۷۰۰ هزار نفر کاهش به زیر ۲۶ میلیون نفر برسد.

همچنین در سال ۱۴۰۰ خط فقر سرانه‌ی متوسط کشوری با رشد حدود ۵۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹، به میزان حدود یک میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده است. براساس داده‌های هزینه درآمد خانوار میتوان میزان کالری و سرانه مصرف گروه‌های غذایی را نیز محاسبه نمود. کالری دریافتی از سال ۱۳۹۰ به بعد روند نزولی داشته و میانه‌ی کالری دریافتی از سال ۱۳۹۷ به بعد پایین‌تر از مقدار مورد نیاز است. در سال ۱۴۰۰ روند کاهشی کالری دریافتی متوقف شده و تقریبا ثابت مانده است. میزان مصرف گوشت قرمز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است، بطوریکه بطور متوسط سرانه مصرف گوشت قرمز خانوار ۱۴ درصد افزایش داشته است. اما روند مصرف گوشت سفید (گوشت مرغ و ماهی)، بیانگر کاهش مصرف آن توسط خانوار دهک کم درآمد و عدم تغییر مصرف دهک‌های پردرآمد می‌باشد.

بطور کلی نکته قابل توجه در مقادیر سرانه مصرف کالا‌های اساسی میزان درصد کاهش این گروه‌های غذایی می‌باشد؛ بطوریکه خانوار کم درآمد، با توجه به تورم گروه‌های خوراکی ناچار به کاهش بیشتر مصرف کالا‌های مذکور شده‌اند و همچنین در مجموع بررسی کالری دریافتی و همینطور مصرف کالای اساسی، تقریبا ثبات بین دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد. هرچند در برخی کالا‌های اساسی مصرف کاهش یافته و در برخی دیگر افزایش یافته است. اگر چه در سال ۱۴۰۰ وضعیت رفاهی کل جامعه بطور متوسط بهبود یافته، اما بهبود محسوسی در میزان رفاه گروه‌های پایین درآمدی به وجود نیامده است.

رشد حقیقی هزینه (درآمد) کمتر از متوسط کشور برای دهک‌های اول و سوم و رشد اسمی هزینه‌های خانوار در چهار دهک اول کمتر از رشد خط فقر، نشانه‌هایی از عدم بهبود وضعیت رفاهی دهک‌های کم درآمد جامعه در سال ۱۴۰۰ می‌باشد، بطوریکه با وجود کاهش اندک در میزان نرخ فقر، شکاف فقر نسبت به سال ۱۳۹۹ تا حدودی افزایش داشته است.

با رفع محدودیت‌های کرونا و کاهش رکود ناشی از آن در سال ۱۴۰۰، بسیاری از اصناف و مشاغل آسیب دیده از شوک حاصل از این بیماری، همچون سالن‌های سینما، تئاتر، آژانس‌های مسافرتی و مراکز تفریحی ورزشی مجددا احیاء و شاهد رشد مثبت در ارزش حقیقی تراکنش‌های این اصناف بوده‌ایم و همچنین مشاغل بخش خدمات که بیشترین آسیب را با شیوع کرونا و کاهش روابط اجتماعی متحمل شده بودند، در سال ۱۴۰۰ با رشد ۴.۵ درصدی توانسته اند مجددا بازار خود را بدست آورد.

 

۱۴ دی : بانک مرکزی ایران می‌گوید فرار سرمایه در بهار امسال برابر با کل سال ۱۴۰۰ بوده است

 

بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش فصلی خود از جهش چشمگیر فرار سرمایه از کشور خبر داده است.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۱۳ دی منتشر شده، خالص حساب سرمایه کشور در بهار امسال منفی ۱۰ میلیارد دلار بوده که به معنی فرار همین میزان از سرمایه از کشور در سه ماهه ابتدایی امسال است.

این در حالی است که بنابر آمارهای بانک مرکزی، فرار سرمایه از ایران در کل ۱۲ ماه پارسال حتی کمتر از ۱۰ میلیارد دلار بود که کمتر از ۳ میلیارد دلار آن مربوط به بهار ۱۴۰۰ بود.

فرار سرمایه از ایران در بهار سال جاری بالاترین میزان خروج سرمایه از کشور از بهار سال ۱۳۹۰ است که رکورد تاریخی خروج فصلی بیش از ۱۱ میلیارد دلار از کشور شکسته شد.

هنوز گزارشی رسمی از میزان فرار سرمایه از ایران در تابستان و خصوصا پاییز امسال که هم مذاکرات هسته‌ای با بن بست مواجه شد و هم اعتراضات سراسری علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی برگزار شد، به چه میزان بوده است.

 

۱۲ دی : نرخ تورم در ایران باز هم بالا رفت

 

بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ رسمی تورم در مرداد ۱۴۰۱ به ۴۱.۵ درصد رسیده که یک واحد-درصد نسبت از ماه قبل بیشتر است.

طبق تازه‌ترین گزارش این نهاد، قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مردادماه به طور متوسط دو درصد از تیر بیشتر بود. این گزارش نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه (یعنی میزان افزایش قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل) هم ۵۲.۲ درصد بود که نسبت به ماه قبل اندکی کاهش پیدا کرده است.

به گفته مرکز آمار، اجاره خانه و قیمت دارو، غذاهای رستورانی، سس گوجه‌فرنگی و مایونز، و کیک و بیسکوییت بیشترین افزایش را نسبت به ماه قبل تجربه کرده‌اند؛ ولی قیمت مرغ و روغن جامد اندکی پایین آمده است.

 

۱۰ دی : سال‌نامۀ مهاجرت ایرانیان، ۲۹هزار ایرانی در بخش بهداشت و درمان آمریکا؛ شامل ۸۰۰۰ پزشک و جراح

 

عصر ایران-

   ۱. طبق سرشماری سال ۲۰۱۸ آمریکا ۲۹هزار نفر ایرانی در کل بخش بهداشت و درمان آمریکا فعال بوده‌اند. ۲۴ هزار نفر‌شان در مشاغل تخصصی و۵ هزار نفر در مشاغل مراقبتی.در میان آنها ۸۰۰۰ نفر پزشک و جراح بوده‌اند که ۲۶ درصد فعالان ایرانی در بخش سلامت و درمان آمریکا را تشکیل می‌دهند.

 ۲. به موجب پیمایشی که تابستان ۱۴۰۱ انجام شده ۵۴درصد دانشجویان و شاغلان حوزۀ سلامت در ایران «تمایل زیاد» و «خیلی زیاد» به مهاجرت داشته‌اند.

   ۳. ۲۴ درصد از افراد متمایل به مهاجرت در بخش سلامت، «تصمیم به مهاجرت» داشته اند و ۶۱ درصد هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. شمار کشانی که مصمم به ماندن اند ۱۲ درصد است.

   ۴. از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۲۰ هزار ایرانی برای اولین بار در یک کشور اروپایی درخواست پناهندگی داده‌اند. حدود نیمی از درخواست‌ها (۴۷ درصد) پذیرفته شده است. در ۲۰۲۱ هم۵ هزار ایرانی در یک کشور عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی ثبت کرده‌اند.

   ۵. از ۲۰۱۵تا ۲۰۲۱ حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار درخواست جدید پناهندگی در جهان از مبدأ کشورهای خاورمیانه ثبت شده و ۲۴۴هزار مورد از پناه جویان جدید مربوط به اتباع ایرانی است.

   ۶. از ۴۰ نوع بلای طبیعی در جهان ۳۱ نوع بلا در ایران شناخته شده و از ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱حدود ۹۸۳ هزار رخداد از جنس بلایای طبیعی در ایران ثبت شده که عامل جا به جایی شاری از افراد بوده است.

  ۷. در جدول تاب آوری اقلیمی و از ۱۸۰کشور رتبه ایران با امتیاز ۳۶ در جایگاه ۷۲ و به معنی تاب‌آوری پایین است.

   ۸. ایرانیان در سال های ۲۰۱۵و ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ رتبۀ هشتم خرید خانه در ترکیه را به خود اختصاص داده اند. در ۲۰۲۲ روسیه در خرید خانه در ترکیه اول و ایران دوم است.    

   ۹.  ایرانیان در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱در مجموع ۱۷ هزار و ۲۴۵ خانه در ترکیه خریدند. حدود ۱۷ درصد کل خانه‌هایی که اتباع خارجی در این کشور خریدند.

   ۱۰. فقط در سال ۲۰۲۱تعداد ۹۳۶ شرکت با شراکت اتباع ایرانی در ترکیه ثبت شد. با احتساب سال قبل ۱۶۶۱شرکت و به لحاظ هزینه ۲۲میلیون و ۱۹۰ هزار و ۶۳ دلار برای ثبت شرکت با شراکت اتباع ایرانی.

 

۱۳ دی : تنها یک پنجم از «دریاچه ارومیه» باقی مانده است

 

عصرایران

به گزارش تسنیم، دریاچه ارومیه با مساحت ۵ هزار کیلومتر مربع در انتهای حوضه آبریز ارومیه قرار دارد. این دریاچه در حال حاضر به هیچ وجه شرایط خوبی ندارد و عواملی از جمله تغییر الگوی کشت، افزایش زمین‌های زیرکشت، سدسازی، احداث پل شهید کلانتری و عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم و کمبود بارش شرایط اسفناک فعلی را برای دریاچه ارومیه رقم زده‌اند.

براساس آخرین تصویر ماهواره‌ای از این دریاچه که توسط سازمان فضایی ایران منتشر شده، مساحت دریاچه ارومیه از آذر ماه سال ۱۴۰۰ تا آذر ماه سال جاری بیش از ۱۵۰۰ کیلومترمربع کاهش داشته و به ۵۳۰ کیلومتر مربع رسیده است!

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©