Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ برابر با  ۰۲ اکتبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰  برابر با ۰۲ اکتبر ۲۰۲۱
ایران در آئینه آمار(۲۷۲)

ایران در آئینه آمار(۲۷۲)

شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ برابر با ۰۲ اکتبر ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

 

آسوشیتدپرس : در یک سال گذشته ۴٠ درصد بر جمعیت زیر فقر ایران اضافه شده است

شاخص آزادی اقتصادی؛ ایران در بین ۱۶۵ کشور جهان در رتبه ۱۶۰ قرار گرفت

افزایش نرخ بیکاری در ایران

قیمت خانه در تهران در شهریور ماه هم افزایش یافت

سقوط سرانهٔ مصرف گوشت در ایران از ۱۲ کیلو در سال به زیر شش کیلو

آمارهای ثبت احوال: ۱۱۰ هزار مرگ اضافی در نیمه اول ۱۴۰۰

افزایش ۱۲ درصدی صادرات ایران به چین در ۸ ماه ابتدایی ۲۰۲۱

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در ایران در شهریورماه رکورد زد

 

۸ مهر : آسوشیتدپرس : در یک سال گذشته ۴٠ درصد بر جمعیت زیر فقر ایران اضافه شده است

 

آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی دربارۀ افزایش شدید قیمت مواد خوراکی در ایران طی ماه‌های گذشته، افزایش تورم و قیمت‌ها در این کشور را بی سابقه خوانده و گفته است که مردم دیگر از خریدن گوشت و لبنیات خودداری می‌کنند و قیمت هر دلار آمریکا که در زمان امضای برجام ۳٢ هزار ریال بود اکنون به بیش از ٢٨٠ هزار ریال رسیده است.

به نوشتۀ آسوشیتدپرس، نرخ تورم با ۴۵ درصد رشد به بالاترین سطح خود طی سه دهۀ اخیر رسیده است، در حالی که قیمت مواد غذایی  حدود ۶٠ درصد افزایش داشته‌اند. به اعتراف مرکز آمار ایران تنها در یک سال گذشته قیمت شیر، ماست و تخم‌مرغ ٨٠ درصد و قیمت میوه و گوشت حدود ٧٠ درصد رشد داشته‌اند. به نوشتۀ همین منبع، قیمت نان و برنج نیز در همین مدت ۵٠ درصد رشد کرده است.

آسوشیتدپرس به نقل از غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، افزوده است که تولید ناخالص ایران در فاصلۀ سال‌های ٢٠٢٠-٢٠١٧ حدود ۶٠ درصد کاهش یافته و این کاهش “هشدار جدی برای آیندۀ اقتصاد ایران” است. به نوشتۀ آسوشیتدپرس، به غیر از تحریم‌های فلج‌کنندۀ آمریکا علیه برنامۀ هسته‌ای جمهوری اسلامی، منشاء اصلی تورم کنونی ناکارآمدی یک قدرت سیاسی عمیقاً وابسته به درآمدهای نفتی است. تحریم‌های نفتی و قحطی دلار و دیگر ارزهای معتبر جهانی، اقتصاد ایران را شکننده تر از قبل کرده و حکومت را برای تأمین هزینه‌های خود به چاپ پول بی پشتوانه واداشته که حاصلش رشد نقدینگی و تورم و همچنین فقیرتر شدن مردم است.

در نتیجۀ این وضع، بخش‌های گسترده‌ای از مردم ایران بیش از گذشته گرفتار تهیدستی شده‌اند. بر اساس آمار دولتی، تنها در یک سال گذشته شمار ایرانیانی که زیر خط فقر فروافتاده‌اند – یعنی کسانی که درآمد ماهانه‌شان تنها معادل ۴۶ دلار است – حدود ۴٠ درصد افزایش یافته است.

از جمله پی آمدهای وضعیت کنونی، ورشکستگی مهارگسیختۀ هزاران هزار کسبۀ خرد به ویژه خواربارفروشی‌ها و قصابی‌هایی است که در پی شیوع ویروس کرونا توان رقابت با فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای و خریدهای عمدۀ اینترنتی را ندارند و یکی پس از دیگری ورشکسته و تعطیل می‌شوند و به این ترتیب بر شمار بیکاران و ناامیدان جامعه می‌افزایند.

 

۸ مهر : شاخص آزادی اقتصادی؛ ایران در بین ۱۶۵ کشور جهان در رتبه ۱۶۰ قرار گرفت

 

در بررسی مؤسسه فریزِر، تنها پنج کشورِ زیمبابوه، الجزایر، لیبی، سودان و ونزوئلا در جایگاه‌های نازلتری نسبت به ایران قرار دارند.

یک اندیشکده کانادایی در زمینه آزادی اقتصادی، اقتصاد ایران را در میان اقتصادهای بسته دنیا طبقه‌بندی کرده و اعلام کرد که ایران بدین لحاظ از بین ۱۶۵ کشور دنیا در مقام ۱۶۰ قرار می‌گیرد.

بر اساس مطالعات این مؤسسه کانادایی، کشورهایی که کمتر از پنج درصد از جمعیت آن‌ها به برق دسترسی دارند ( مانند جمهوری دموکراتیک کنگو)، یا درگیر جنگ داخلی هستند ( مانند یمن) و یا در رده فقیرترین کشورهای جهان قرار دارند ( مانندبورکینا فاسو)، از منظرِ «آزادی اقتصادی» جایگاهی بهتر از ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

موسسه فریزر چهار شاخص اصلی را برای آزادی اقتصادی برمی‌شمارد: ۱. انتخاب فردی، ۲. بده بستان داوطلبانه اقتصادی که در بستر «بازارها» صورت می‌گیرد، ۳. آزادیِ ورود به بازارها و رقابت در بازارها و ۴. محافظت از افراد و دارایی‌های آن‌ها در مقابل خشونت و دست‌اندازیِ دیگران.

 

۸ مهر : افزایش نرخ بیکاری در ایران

 

گزارش فصلی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ بیکاری در تابستان سال ۱۴۰۰ با هشت دهم درصد افزایش نسبت به بهار به ۹.۶ درصد رسیده است. در کنار این، میزان اشتغال در ایران، مخصوصاً در بین زنان، همچنان بسیار کمتر از دوران پیش از همه‌گیری کرونا است.

طبق این گزارش تابستان امسال ۲۳ میلیون و ۴۰۴ هزار ایرانی شاغل بوده‌اند که این رقم ۱۳۶ هزار نفر کمتر از تابستان پارسال، و یک میلیون و ۳۴۶ هزار نفر کمتر از تابستان ۱۳۹۸ است.

با وجود کاهش شاغلان، شمار بیکاران (افراد جویای کار) هم نسبت به دو سال پیش کاهش یافته و از ۲.۹ میلیون نفر به کمتر از ۲.۵ میلیون نفر رسیده است.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که ضربه اصلی کاهش فرصت‌های شغلی را زنان متحمل شده‌اند.

با آغاز همه‌گیری کرونا در زمستان ۱۳۹۸ میزان اشتغال هم در بین زنان و هم در بین مردان افت کرد.

ولی اگرچه شمار مردان شاغل به سطح ۲۰ میلیون نفری پیش از همه‌گیری بازگشته، شمار زنان شاغل همچنان حدود یک میلیون نفر (بیش از ۲۰ درصد) کمتر از اواسط سال ۱۳۹۸ است.

محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا به اشتغال زنان در بسیاری از کشورهای جهان ضربه زد؛ چرا که با بسته شدن مدارس و مهدکودک‌ها، زنان مجبور شدند برای نگهداری از فرزندانشان در خانه بمانند.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که میزان مشارکت اقتصادی زنان همچنان بسیار پایین‌تر از دو سال پیش است و شمار زنان شاغل و جویای کار از پنج میلیون و چهارصد هزار نفر در تابستان ۱۳۹۸ به چهار میلیون و دویست هزار نفر در تابستان امسال رسیده است. به عبارت دیگر، حدود یک میلیون و دویست هزار زن بازار کار ایران را ظرف دو سال گذشته ترک کرده‌اند.

نگرانی از این است که این کاهش اشتغال زنان، حداقل در بخش‌هایی از اقتصاد ایران، موقتی نباشد.

آمارها نشان می‌دهد که در حالی که شمار زنان شاغل در بخش صنعت ایران ظرف دو سال گذشته حدود سیصد هزار نفر کاهش یافته، شمار مردان شاغل در این بخش در همین مدت سیصد هزار نفر بیشتر شده است.

شمار زنان شاغل در بخش کشاورزی هم ظرف دو سال گذشته افت شدیدی داشته و از نزدیک به یک میلیون نفر به ۶۶۵ هزار نفر رسیده است.‌ به عبارت دیگر، از هر سه زن شاغل در این بخش، یک نفر در دو سال گذشته شغلش را از دست داده است.

 

۸ مهر : قیمت خانه در تهران در شهریور ماه هم افزایش یافت

 

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در شهریور ماه امسال متوسط قیمت هر متر مربع مسکن معامله شده در شهر تهران ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل (مرداد ۱۴۰۰) و ماه مشابه سال قبل (شهریور ۱۳۹۹) به ترتیب ۲/۴ و ۳۰/۵ درصد افزایش یافته است.

گزارش بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد تعداد خانه‌های معامله شده در شهریور ماه امسال در مقایسه با همین ماه در امسال هشت درصد کاهش یافته است؛ هر چند این تعداد نسبت به مرداد ماه افزایش داشته است.

در گزارش بانک مرکزی ایران به بازار اجاره هم اشاره شده است؛ طبق گزارش این سازمان نرخ اجاره بهای خانه در تهران در مقایسه با شهریور ماه پارسال نزدیک به ۴۳ درصد بالاتر رفته است؛ این افزایش برای کل مناطق شهری ایران ۴۵/۷ درصد اعلام شده است.

بر اساس اظهارات رسمی مقام‌های ایرانی، بیش از شش میلیون خانوار در ایران اجاره‌نشین هستند.

 

۷ مهر : سقوط سرانهٔ مصرف گوشت در ایران از ۱۲ کیلو در سال به زیر شش کیلو

 

مدیر اتحادیه دام سبک کشور خبرهای قبلی در مورد کاهش پنجاه‌ درصدی مصرف گوشت در ایران را تأیید کرد و گفت مصرف سرانهٔ گوشت در ایران از ۱۲ کیلوگرم در سال به شش کیلوگرم رسیده است.

به‌گفتهٔ منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام ایران، میزان معمول مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران یک میلیون تن است که «اکنون به نصف یعنی ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته» است.

کاهش مصرف گوشت به‌ دلیل ناتوانی اقشار گستردهٔ مردم در پرداخت قیمت بالای آن، در عین حال دامداران را نیز با معضل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های نگهداری مواجه کرده است.

این در حالی است که افزایش بهای کالاهای ضروری در ایران به گوشت محدود نمانده و فروش مواد غذایی به‌طور کلی طی یک سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، قیمت شکر ۹۰ درصد، روغن ۳۵ درصد، حبوبات ۳۰ تا ۵۰ درصد، و برنج ۴۸ درصد طی یک سال افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند نیز به حدود ۱۷۰ هزار تومان رسیده‌ و همزمان هر کیلوگرم دنبه ۹۰ هزار تومان به‌ فروش می‌رسد. به‌ علاوه، هر کیلوگرم مرغ بین ۴۰ هزار تا ۴۳ هزار تومان فروخته می‌شود.

بر اساس برآورد مرکز آمار ایران، سرانهٔ مصرف گوشت قرمز در کشور در سال ۹۰ حدود ۱۳ کیلوگرم بود که تا سال ۹۸ به صورت متمادی کاهش یافت و به ۸ کیلوگرم سقوط کرد. بدین ترتیب از سال ۹۰ تا ۹۸ مصرف گوشت قرمز ایرانیان ۳۸.۵ درصد کاهش یافته بود.

ایران بعد از ونزوئلا و زیمبابوه و سودان بالاترین نرخ تورم دنیا را در ده سال اخیر داشته و نرخ سرمایه‌گذاری در آن طی ۱۰ سال گذشته اغلب منفی بوده و سهم آن از اقتصاد جهانی در ۴۰ سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

به‌ گفتهٔ کاوه زرگران، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران، در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ مصرف آبزیان نیز توسط خانوارها نصف شده و طی همین دوره مصرف قند و شکر، برنج و لبنیات نیز به ترتیب ۳۳، ۲۵ و ۱۷ درصد کمتر شده است.

 

۳ مهر : آمارهای ثبت احوال: ۱۱۰ هزار مرگ اضافی در نیمه اول ۱۴۰۰

 

آمارهای جدید ثبت احوال نشان می‌دهد که در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۹۰ هزار مورد مرگ و میر در ایران رخ داده است.

این در حالی است که در دور مشابه سال‌های قبل از شیوع کرونا، میزان مرگ و میر در شش ماه ابتدایی سال همواره حول و حوش ۱۸۱ هزار نفر در نوسان بوده است.

آرشیو آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد تعداد مرگ و میر در نیمه اول سال ۹۵ حدود ۱۷۸ هزار نفر و در دور مشابه سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به ترتیب ۱۸۱ هزار نفر، ۱۸۲ هزار نفر و ۱۸۶ هزار نفر بوده است.

این رقم در نیمه اول پارسال که کشور درگیر کرونا بود، حدود ۲۳۵ هزار نفر شده بود.

بدین ترتیب، در نیمه ابتدایی امسال، شمار موارد مرگ و میر در کشور نزدیک ۱۱۰ هزار نفر و در نیمه ابتدایی پارسال حدود ۵۳ هزار نفر بیشتر از متوسط این آمار در دور مشابه سال‌های قبل از شیوع کرونا بوده است.

با این حال آمارهای رسمی، میزان قربانیان کرونا در کشور را بسیار کمتر از این ارقام نشان می‌دهد.

آمارهای وزارت بهداشت حاکی است که در شش ماه ابتدایی ۱۴۰۰، کمی بیش از ۵۶ هزار نفر و در نیمه ابتدایی ۱۳۹۹ حدود ۲۳ هزار نفر به خاطر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

قبلا برخی مقامات، از جمله مقامات سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی جان‌باختگان کرونا را دو تا سه برابر آمار رسمی عنوان کرده بودند.

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد از زمان شیوع کرونا در کشور ۱۱۸ هزار نفر از این ویروس جان باخته‌اند.

از سویی آمارهای ثبت احوال حاکی است که پارسال در مجموع ۵۰۷ هزار مورد مرگ و میر در کشور ثبت شده که حدود ۱۳۰ هزار نفر بیشتر از متوسط آمار مرگ و میر در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ بوده است.

در نیمه ابتدایی سال جاری نیز شمار موارد مرگ و میر در کل کشور نزدیک ۱۱۰ هزار نفر بیشتر از دور مشابه سال‌های ۹۵ تا ۹۸ بوده است.

بدین ترتیب باین گمانه به وجود می‌آید که شمار واقعی جان‌باختگان کرونا در کشور می‌تواند بیش از دو برابر آن چیزی باشد که آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد.

 

۳ مهر : افزایش ۱۲ درصدی صادرات ایران به چین در ۸ ماه ابتدایی ۲۰۲۱

 

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد واردات این کشور از ایران در هشت ماه ابتدایی ۲۰۲۱ به ۴.۳۴ میلیارد دلار رسیده که ۱۲.۲ درصد بیشتر از دور مشابه پارسال است.

صادرات ایران به چین طی بیش از دو سال گذشته همواره روند نزولی داشته، اما از نیمه دوم سال جاری، روند صعودی گرفته است.

گمرک چین مدعی است که این کشور طی هشت ماه گذشته هیچ محموله نفتی از ایران دریافت نکرده است. این در حالی است که آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد در این مدت، روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت ایران راهی چین شده است.

قبلا خبرگزاری رویترز و بلومبرگ گزارش داده بودند که بخش اعظم نفت ایران توسط دلال‌ها و تحت نام نفت عراق، امارات، عمان، اندونزی و مالزی راهی چین می‌شود.

اخیرا نشریه تخصصی پلاتس گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه اوت به زیر ۴۵۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده، اما هنوز هم این رقم ۱.۵ برابر متوسط صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۰ است.

چین تنها مشتری عمده نفتی ایران است و به غیر از آن سوریه نیز روزانه ۳۰ تا ۵۰ هزار بشکه نفت از ایران تحویل می‌گیرد.

آمارهای گمرک چین همچنین نشان می‌دهد که صادرات این کشور به ایران در هشت ماه ابتدایی سال تقریبا ۵ میلیارد دلار بوده که ۱۶ درصد کمتر از دور مشابه پارسال است.

به رغم افت صادرات چین به ایران و رشد واردات آن از جمهوری اسلامی، هنوز هم تراز تجاری دو کشور به نفع چین است.

 

۱ مهر : نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در ایران در شهریورماه رکورد زد

 

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مرداد امسال ۴۳.۲ درصد بود که در شهریورماه این عدد ٠.٥ درصد افزایش یافت.

مرکز آمار ایران روز پنج‌شنبه اول مهر وضعیت تورم در شهریور ماه ١٤٠٠ را اعلام کرد که نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌‌به‌نقطه را شکسته است.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه گذشته به رقم ٤٣.٧ درصد رسید و این امر گویای آن است که خانوارهای ایرانی به طور میانگین ٤٣.٧ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٩ برای خرید مجموعه کالاها و بهره‌گیری از خدمات هزینه کرده‌‌اند.

گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در شهریورماه ١٤٠٠ نیز برای خانوارهای کشور به ٤٥.٨ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ٠.٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۹۹ پس از ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، سورینام و لبنان بیشترین نرخ تورم را در جهان داشته است و امسال نیز وضعیت کشور بدتر خواهد شد.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©