Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ برابر با  ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰  برابر با ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۷۱)

يكشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰  برابر با ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

بانک مرکزی رشد اقتصادی بهار را ۶/۲ درصد اعلام کرد

دستمزد کارگران ایرانی معادل «۳۵ درصد هزینه خانوار» است

قاچاق ۱.۳ میلیارد دلار لوازم خانگی از طریق ته‌لنجی به کشور

رکورد تاریخی خرید مسکن ایرانی‌ها در ترکیه / خرید ۹۱۱ واحد مسکن طی ماه اوت

۵۱ هزار کودک در ایران بر اثر کرونا پدر یا مادر خود را از دست دادند

افزایش مصرف داخلی و سقوط شدید صادرات بنزین ایران

ا فزایش ۲۱.۵ درصدی صادرات زعفران/ ۱۵ درصد ارزش افزوده صادرات به کشور بازنمی‌گردد

خروج ۷میلیارد دلار ارز برای خرید خانه در ترکیه

روزانه ۷۰۰ بیت‌کوین به ارزش حدودا ۴۰ میلیون دلار در ایران مبادله می‌شود

۱۰۰ میلیارد دلار. سرمایه طی یک دهه اخیر از ایران خارج شده است

آمار بانک جهانی: افت ۳ برابری تولید ناخالص داخلی ایران در ۸ سال گذشته

نتایج یک مطالعه در ایران: ۳۸ درصد پرستاران به خودکشی فکر کرده‌اند

 

۲۸ شهریور : بانک مرکزی رشد اقتصادی بهار را ۶/۲ درصد اعلام کرد

بانک مرکزی ایران براساس محاسبات مقدماتی رشد اقتصادی ایران در فصل بهار امسال (۱۴۰۰) را با احتساب نفت ۶/۲ درصد و بدون احتساب نفت و ۴/۷ درصد اعلام کرده است.

این سازمان گفته تولید ناخالص داخلی ایران در این مدت به حدود ۳۴۸ هزار میلیارد تومان و بدون نفت به حدود ۳۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مرکز آمار چند سالی است متولی اعلام داده‌های مرتبط با شاخصهای افتصادیست و معمولا داده‌های آن با آمارهای بانک مرکزی در تناقض است.

سال پیش رشد اقتصادی ایران با نفت که از نظر بانک مرکزی ۳/۶ درصد بود، در مرکز آمار ۰/۷ درصد گزارش شده بود.

رشد اقتصادی بدون نفت هم در بانک مرکزی ۲/۵ درصد اعلام شده بود ولی مرکز آمار آن را نزدیک به صفر اعلام کرد.

 

۲۸ شهریور : دستمزد کارگران ایرانی معادل «۳۵ درصد هزینه خانوار» است

 

آمارهای جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که حداقل دستمزد کارگران تنها ۳۵ درصد از هزینه یک خانوار را پوشش می‌دهد.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری تسنیم، در سال ۹۹ نسبت حداقل دستمزد سالانه کارگران به متوسط هزینه سالانه برای یک خانوار شهری و روستایی به ترتیب ۳۵.۳ درصد و ۶۴.۲ درصد بوده است.

قبلا وزارت راه و شهرسازی در تیرماه امسال گزارش داده بود که ۶۴ درصد متوسط درآمد خانوار در تهران و دیگر کلان‌شهرهای ایران سهم اجاره مسکن است.

این گزارش از افزایش ۳۰.۵ درصدی هزینه سالانه یک خانوار شهری به ۶۳ میلیون تومان در سال ۹۹ خبر داده و گفته است متوسط هزینه سالانه خانوارهای روستایی نیز با ۳۱.۲ درصد افزایش به نزدیک ۳۵ میلیون تومان رسیده است.

وضعیت بد معیشتی کارگران در ایران در سال‌های گذشته بارها منجر به برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف شده است.

 

۲۸ شهریور : قاچاق ۱.۳ میلیارد دلار لوازم خانگی از طریق ته‌لنجی به کشور

معاون ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه ۱.۳ میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق از طریق ته لنجی وارد کشور می شود، گفت: تولیدات زیرزمینی داخلی را با حک کردن نام برند خارجی، در بانه عرضه می کنند.

مصطفی پورکاظم شایسته در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در مورد قاچاق لوازم خانگی اظهار داشت: عمده قاچاق لوازم خانگی از مرزهای جنوب کشور تحت پوشش کالای ته لنجی و ملوانی وارد کشور می‌شود.

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: حجم کل کالایی که از طریق ته لنجی و ملوانی وارد کشور می‌شود ۷ میلیارد دلار است که می‌توانیم بگوییم بخش عمده‌ای از لوازم خانگی قاچاق وارد شده به کشور که نزدیک یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار می‌شود، از مرزهای جنوبی می‌آید. این محصولات تأمین کننده غرب و شمال غرب کشور همچون بانه است.

وی ادامه داد: سال گذشته برای کالاهای تولید داخلی شناسه کد رهگیری را مشخص و اعمال کردیم و در حال حاضر همه کارخانجات و برندها از کد رهگیری و شناسایی استفاده می‌کنند. کاری که باید انجام دهیم این است که با مراجعه به مراکز عمده توزیع و فروش، کالاهای فاقد این دو شاخصه را به عنوان قاچاق توقیف کنیم.

کالاهای قاچاق از جنوب کشور به تهران می‌آیند

شایسته گفت: سال گذشته رویکرد این بود که به سطح بازار برویم اما با توجه به مشکلات در سطح عرضه و بازار، مسیر را تغییر داده و به محل‌های عمده دپو رفتیم و انبارهای بزرگ در مسیر جنوب را که کالاها به صورت شوتی و توپی در انبارها جمع می‌شوند را بررسی کردیم. در همین راستا میزان کشفیات لوازم خانگی قاچاق در سال ۹۹ بیش از ۱۲۰ درصد افزایش یافت.

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در آنجا هم متوجه شدیم که کالای قاچاق و غیر قاچاق در این انبارها متفاوت است و حتی کالای داخلی نیز در انبارها وجود دارد. از این رو اهرمی هم برای تفکیک این کالاها گذاشتیم و از سامانه جامع انبارها استفاده کردیم.

وی افزود: بازار امین حضور تهران ویترین کشور است و با توجه به اینکه مرکز تجارت ما تهران است این کالاهای قاچاق از بندر دیلم می‌آیند و در تهران توزیع می‌شوند. همین الان در امین حضور کالای فیک خارجی به وفور وجود دارد. قاچاق لوازم خانگی رتبه اول کشور را در سال ۹۷ دارا بود منتهی با اقداماتی که انجام دادیم، قاچاق این محصول را به رتبه پنجم رساندیم.

 

۲۷ شهریور : رکورد تاریخی خرید مسکن ایرانی‌ها در ترکیه / خرید ۹۱۱ واحد مسکن طی ماه اوت

 

مرکز آمار ترکیه در گزارش جدید خود از خرید ۹۱۱ واحد مسکن توسط ایرانی‌ها در این کشور طی ماه اوت خبر داد که بالاترین رقم ماهانه خرید مسکن توسط شهروندان ایرانی در ترکیه است.

 

این گزارش می‌گوید شهروندان ایرانی در هشت ماه ابتدایی سال جاری، ۴۶۰۰ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال ۲۱ درصد و نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۹ حدود ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

خرید مسکن ایرانی‌ها در ترکیه از سال ۲۰۱۸ و آغاز تحریم‌های آمریکا، خصوصا افت سریع ارزش ریال به شدت افزایش یافت.

شهروندان ایرانی در هشت ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ تنها ۴۲۴ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده بود؛ به عبارتی خرید مسکن ایرانی‌ها در ترکیه طی چهار سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده است.

همچنین ایرانی‌ها طی دو سال گذشته بیشترین خرید مسکن در ترکیه را میان شهروندان خارجی داشتند، اما با آغاز مذاکرات هسته‌ای و افزایش امیدها به رفع تحریم‌ها، خرید مسکن ایرانی‌ها در چند ماه مقداری فروکش کرد و شهروندان عراقی اولین جایگاه را در میان شهروندان خارجی در خرید خانه از ترکیه کسب کردند.

شکستن رکورد تاریخی خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه در حالی است که آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد خرید مسکن در تهران طی ماه گذشته نسبت به مرداد پارسال نزدیک ۴۰ درصد افت و قیمت مسکن نیز ۳۴ درصد رشد داشته است.

 

۲۷ شهریور : سازمان بهزیستی: ۵۱ هزار کودک در ایران بر اثر کرونا پدر یا مادر خود را از دست دادند

 

به گفته معاون سازمان بهزیستی ایران، از آغاز همه‌گیری کرونا در کشور، ۵۱ هزار کودک پدر یا مادر خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند.

حبیب‌الله مسعودی فرید در مصاحبه‌ای که روزنامه جام جم روز شنبه، ۲۷ شهریور، منتشر کرد درباره سایر پیامدهای اجتماعی همه‌گیری کرونا در کشور نیز گفته است که بر اساس «تماس‌ خانواده‌ها با اورژانس اجتماعی، آمار اختلافات حاد خانوادگی ۲۵ درصد افزایش یافته، ولی منجر به خشونت خانگی فیزیکی (زد و خورد) نشده‌ است».

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به وجود سه میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار زن‌سرپرست که حدود یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش بهزیستی و کمیته‌ امداد قرار دارند، گفت که دو میلیونی هم که تحت پوشش نیستند «لزوما نیازمند نبوده و شاید نیازمند هستند ولی مراجعه نکرده‌اند».

به گفته آقای مسعودی فرید، هم‌اکنون ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت مستمری هستند، ولی درباره این که این آمار در دوره کرونا بیشتر شده یا خیر، «آمار دقیقی وجود ندارد».

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، ۱۰ شهریور اعلام کرده بود که ۶۱۲ هزار نفر از مردم در یک سال اخیر به زیر خط فقر ناشی از پرداخت هزینه‌های درمانی رسیده‌اند.

آقای حریرچی همچنین گفته بود که در یک سال اخیر دو میلیون و ۴۱ نفر نیز دچار پرداخت هزینه‌های «کمرشکن» درمانی شده‌اند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران نیز پیشتر با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که «خط فقر» در ایران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن، «۳۸ درصد» رشد داشته است.

خط فقر به حداقل هزینه‌های ضروری ماهانه برای هر فرد به منظور تامین نیازهای اولیه گفته می‌شود.

۲۵ شهریور : افزایش مصرف داخلی و سقوط شدید صادرات بنزین ایران

 

رییس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت ایران از افزایش حداقل ۱۸ درصدی مصرف بنزین کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت که مصرف روزانه بنزین کشور حدود ۸۵ تا ۸۶ میلیون لیتر است.

همایون صالحی روز پنج‌شنبه ۲۵ شهریورماه در گفت‌وگو با ایلنا همچنین پیش‌بینی کرد که در این روزهای آخر تابستان با توجه به افزایش احتمالی سفر، میزان مصرف باز هم رشد کند و پیک مصرف احتمالا به حدود ۸۷ تا ۸۸ میلیون لیتر در روز برسد.

به گفته وی، اما با این هنوز به رقم مصرف بنزین در قبل از دوران کرونا نرسیده‌ایم و این رقم ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد با توجه به این که «آن زمان متوسط مصرف ۹۶ میلیون لیتر بود و در برخی روزهای فصل تابستان و افزایش مسافرت‌ها به حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در روز هم می‌رسید».

ایران پارسال به خاطر شیوع کرونا و قرنطیه کشور، صادرات بنزین مازاد خود را ۸ برابر کرد و به ۲.۹ میلیارد دلار رساند.

اما آمارهای چهارماهه سال جاری خورشیدی نشان می‌دهد به رغم افزایش تقریبا دو برابری قیمت بنزین نسبت به دور مشابه پارسال، کل صادرات بنزین کشور در این دوره ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

از طرفی نشریه تخصصی آرگوس اخیرا از قول منابع تجاری گزارش داده بود که صادرات بنزین ایران در ماه ژوئیه (تقریبا معادل تیرماه) تنها ۱۰ هزار بشکه در روز بوده که در ماه اوت (تقریبا معادل مرداد) به حدود ۸ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

ایران پارسال ۷.۸ میلیون تن صادرات بنزین داشت که معادل صادرات روزانه ۱۶۰ هزار بشکه بنزین است.

 

۲۵ شهریور :ا فزایش ۲۱.۵ درصدی صادرات زعفران/ ۱۵ درصد ارزش افزوده صادرات به کشور بازنمی‌گردد

دبیر شورای ملی زعفران اظهار داشت: صادرات زعفران در ۴ ماه گذشته ۲۱ و نیم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از میزان صادرات زعفران در ۴ ماه گذشته خبر داد و گفت: صادرات زعفران در ۴ ماه گذشته ۲۱ و نیم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

منوچهری ادامه داد: ۷۰ کشور دنیا خریدار زعفران از ایران هستند و سال ۹۹ صادرات این محصول بیشتر از ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و بیش از ۳۲۵ تن، صادرات زعفران از ایران انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه زعفران در مناطق محروم و کم آب کشور کشت و  یک محصول استراتژیک محسوب می شود عنوان کرد: اگر اجازه دهند ارز حاصل از صادرات زعفران به قیمت روز در بازار بفروش برسد یا دولت این محصول را به نرخ روز بازار خریداری کند در این صورت انگیزه برای قاچاق این محصول از بین می‌رود و بازار زعفران در کشور به دست صادرکننده می‌افتد.

وی با بیان اینکه صادرات زعفران بستگی به عوامل متعددی دارد بیان کرد: کشور ما بزرگترین صادرکننده زعفران در جهان است، تحریم‌ها و انتقال ارز، صادرات را تحت تاثیر قرار می دهند. کشورهای مختلف دنیا زعفران را از ایران خریداری و بسته بندی می‌کنند و در بازار جهانی عرضه می‌شود. اگر زیر ساخت‌ها حل و مشکلات پیش رو رفع شود صادرات این محصول آینده بسیار روشنی پیش رو دارد.

منوچهری ادامه داد: مدیریت صادرات زعفران به نظارت نیاز دارد و از وزارت جهاد کشاورزی در خواست داشته‌ایم که چنانچه در بخش دولتی محدودیتی برای مدیریت بر صادرات زعفران وجود دارد به عنوان یک تشکل ملی آمادگی داریم مسئولیت این کار را بر عهده بگیریم۰

دبیر شورای ملی زعفران با بیان اینکه مدیریت در صادرات زعفران به کمک دولت نیازمند است گفت: شورای ملی زعفران برای اینکه بتواند برند و نشان ملی این محصول را به ثبت جهانی برساند همچنین به زیر ساخت‌های بخش کشاورزی کمک کند که برداشت ۳/۵ هکتار زعفران به دو برابر برسد در این صورت هزینه تولید این محصول ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

منوچهری ادامه داد: ارز حاصل از صادرات زعفران به خاطر کمک و از بین بردن یک قشر به نام قاچاقچی به وجود آمده که به نظر بنده به علت اشتباهاتی بوده که بانک مرکزی مرتکب شد. اگر ارز به نرخ روز خریداری شود قشر قاچاقچی هم از بین می رود چون ریسک است و برای قاچاقچی توجیهی نخواهد داشت.

وی درباره مطالعات دارویی و بسته بندی زعفران گفت: ما حتی با پیشنهاد اینکه اگر بتوانیم روی زعفران ایران که در دنیا بهترین کیفیت را دارد مطالعات دارویی انجام دهیم؛ اعلام داشتیم با اختصاص دادن نیم درصد از صادرات زعفران به بخش خصوصی برای اینکه بتواند برای این محصول استراتژیک بازاریابی کند و از بسته بندی که  به صورت مستقیم در سبد کالای مصرف کننده خارجی قرار می‌گیرد حمایت کند.

منوچهری افزود: ما در شرایط فعلی بیشتر از ۱۵ درصد ارزش افزوده حاصل از صادرات زعفران را نمی‌توانیم به کشور بازگردانیم چون زعفران در بسته بندی‌های بزرگ به فروش می‌رسد در حالی که اگر این محصول به بسته بندی‌هایی که قابل عرضه در سبد کالای مصرف کننده تبدیل شود حداقل به ۲ تا ۳ برابر ارزش افزوده اضافه می‌شود و به این معنی است که سود حاصل از آن به کشور بازگشته است.

دبیر شورای ملی زعفران در پایان گفت: قطعا دولت برای رفع مشکلات زیرساختی زعفران، یکسری راهکارها را انجام خواهد داد، ما هم به عنوان شورایی که بازوی مشورتی است قطعا مسائل و مشکلات را به دولت، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر سمت منعکس خواهیم کرد و امیدواریم هر چه سریعتر در جهت حل مشکلات زیرساختی زعفران اقدام شود که حجم صادرات و قیمت این محصول در بازار جهانی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

۲۵ شهریور : خروج ۷میلیارد دلار ارز برای خرید خانه در ترکیه

میدان: خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان رکورد شکست و در ماه آگوست به ۹۱۱ واحد خانه رسید. براساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید خانه در ترکیه از کشور خارج شده است.

در حالی که بازار مسکن ایران با جهش بیش از سه برابری قیمت، در خواب زمستانی فرو رفته، طرح‌های مختلفی برای کنترل قیمت مسکن در کشور بیان شده اما هیچ‌کدام به مرحله اجرایی نرسیده است.

یکی از این طرح‌ها مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی بود که با رفت‌وبرگشت‌های بسیار تصویب شد اما در مرحله اجرایی پیش نرفت. تا آنجا که محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی به خبرگزاری ایسنا خبر داد که تاکنون هیچ اطلاعاتی از سوی سامانه املاک و اسکان مبنی بر خالی از سکنه‌بودن واحدهای مسکونی دریافت نشده است. تعداد خانه‌های خالی بین دو سرشماری سال ۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ به بیش از ۴ و نیم برابر افزایش پیدا کرده است که ۱۱ درصد از کل واحد‌های مسکونی کشور را شامل می‌شود.

از سوی دیگر، مسکن مهر در دولت احمدی‌نژاد، مسکن ملی توسط حسن روحانی، و در دولت ابراهیم رئیسی طرح جهش تولید مسکن کلید خورده است. با این ادعا که روزانه ۲ هزار و ۷۴۰ واحد مسکن به متقاضیان تحویل داده شود. وعده‌ای که دولت روحانی نیز آن را در مهر ۹۸ کلید زد و قرار بود تا پایان دولت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تحویل دهد اما این طرح تنها ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

طرح‌های مسکن اجتماعی در کشورهای مختلف در مقابله با بالا رفتن قیمت مسکن و داشتن حق سرپناه تعریف شده و با روش‌های گوناگون اجرایی می‌شود اما در ایران هیچ گونه طرح حمایتی برای فرودستان در نظر گرفته نشده است.

به گفته احسان سلطانی، تحلیل‌گر اقتصادی، ایران دارای پایین‌ترین میزان استطاعت پذیری مسکن در جهان است. براساس گزارش‌های مرکز ملی آمار در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ سهم مسکن از هزینه خانوار ۴۴ درصد اعلام شده، در سال ۱۳۹۷ این رقم به ۴۶/۸ درصد رسیده و در سال ۱۳۹۸ برابر با ۴۹/۹ درصد بوده است.‌ حالا این رقم در دو سال اخیر به ۵۵ تا ۶۰ درصد رسیده است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که تمامی طرح‌های مذکور تاکنون شکست خورده‌اند و اراده‌ای برای تنظیم بازار مسکن وجود ندارد. بلکه دولت‌ها نقش تنظیم‌گری را در بازار رها کرده‌اند و مشاوران املاک و صاحبان اصلی خانه‌های خالی از جمله بانک‌ها که بیشترین مالکیت بر خانه‌های خالی دارند، در حال تنظیم قیمت مسکن هستند. بدین‌ترتیب، با نوسان‌قیمت‌های بازار مسکن در ایران و تشدید دیگر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، افرادی که سرمایه‌ لازم را داشته باشند به خرید خانه در خارج از کشور رو می‌آورند.

از سوی‌دیگر، دولت فعلی به سیاق دولت‌های قبلی ساخت و ساز بیشتر را راهکار نجات مسکن قرار داده و وعده داده که سالی یک میلیون خانه ساخته شود، طرحی که به باور منتقدان بسیار تورم زاست. از طرف دیگر، تحلیل‌گران و کارشناسان حوزه مسکن معتقدند مشکل بازار مسکن نه کمبود مسکن بلکه میلیون‌ها خانه خالی، خرید خانه به قصد سرمایه‌گذاری، عدم نظارت بر قیمت‌گذاری‌ها و گرانی است.

 

۲۳ شهریور : گزارش مجلس: روزانه ۷۰۰ بیت‌کوین به ارزش حدودا ۴۰ میلیون دلار در ایران مبادله می‌شود

گزارش رسمی کمیسیون اقتصادی مجلس، میزان استخراج سالانه رمزارز در ایران را ۱.۱ میلیارد دلار برآورد کرده و می‌گوید روزانه ۷۰۰ بیت کوین به صورت غیررسمی خرید و فروش می‌شود.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور توسط غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی، در صحن علنی مجلس قرائت شد، ارزش بیت‌کوین‌هایی که روزانه خرید و فروش می‌شود، حدود ۴۰ میلیون دلار است و مردم به صورت گسترده ای در حال گرایش و فعالیت در این بازار هستند، در حالی‌که هیچ یک از بسترهای تبادل این رمزارزها در کشور دارای مجوز نیستند.

در گزارش مجلس تاکید شده است که استفاده از رمزارزها برای کاهش تحریم‌ها یک فرصت است ولی استفاده از رمزارزها « در مبادلات داخلی موجب تضعیف حکمرانی ریال و کاهش اقتدار بانک مرکزی» می‌شود و چون نمی‌توان آن را کنترل کرد، می‌تواند «زمینه ساز خسارت شود».

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، نیز ۲۳ اردیبهشت امسال گفته بود که روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان از طریق وب‌سایت‌های تبادل رمزارز در کشور معامله انجام می‌شود و متوقف کردن فعالیت آنها در کشور «اشتباه» است.

به نظر می‌سد مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود ادعاها مبنی بر استفاده از رمزارز برای دور زدن تحریم‌ها، هنوز دچار سردرگمی هستند و نتوانسته‌اند به یک تصمیم مشخص و برنامه‌ریزی شده در مورد این فناوری تازه برسند.

رابطه استخراج بیت‌کوین و قطعی گسترده برق نیز یکی از مسائلی بوده که در ماه‌های گذشته مورد بحث قرار گرفته است. مقام‌های جمهوری اسلامی از اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه خودداری کردند، اما موضع‌گیری‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و اظهارات غیرمستقیم برخی مقام‌ها حاکی از استخراج گسترده رمزارزها از سوی شرکت‌های چینی در ایران به خاطر ارزانی برق در ایران بود.

 

۲۱ شهریور : «۱۰۰ میلیارد دلار» سرمایه طی یک دهه اخیر از ایران خارج شده است

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران اسفند پارسال گفته بود: «در دو سال گذشته، ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است».

فریال مستوفی با اشاره به لزوم جذب سرمایه خارجی به جای فرار سرمایه‌ گفته است: ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان برای توسعه و رشد اقتصادی نیازمند همکاری با کشورهای دیگر و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی است، لذا برای موفقیت در جذب سرمایه‌های خارجی باید بستر و زیر ساخت مناسب را در کشور فراهم کند.

 

یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند حجم واقعی فرار سرمایه از کشور را تا حدودی نشان دهد، میزان خالص حساب سرمایه کشور است.

بانک مرکزی ایران هنوز گزارش خالص حساب سرمایه کشور برای سال ۹۹ را منتشر نکرده، اما آمارهای سال ۹۰ تا ۹۸ نشان می‌دهد به استثنای سال ۹۳ این شاخص همواره منفی بوده که می‌تواند به معنی فرار سرمایه‌ها از کشور باشد.

از سال ۹۰ تا ۹۸، خالص حساب سرمایه کشور بیش از منفی ۹۸ میلیارد دلار بوده که می‌تواند نشان دهنده فرار این میزان سرمایه از کشور باشد.

از طرفی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیز به شدت افت کرده است. بر پایهٔ آخرین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) که تیرماه منتشر شد، ارزش سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در جهان در سال گذشته میلادی به ۹۹۹ میلیارد دلار رسید که فقط یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار آن، معادل ۰.۱۳ درصد، در ایران بوده است.

 

۲۰شهریور : آمار بانک جهانی: افت ۳ برابری تولید ناخالص داخلی ایران در ۸ سال گذشته

 

بر اساس آمار بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی پاکستان کمتر شده است.

بر اساس آخرین آمار بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران طی ۸ سال گذشته از رقم نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به ۱۹۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

بر اساس آمار بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران در ۳ سال گذشته و از زمان اعمال تحریم های آمریکا شاهد کاهش بوده است به طوری که از ۴۴۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ یعنی سال پیش از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم های علیه ایران، در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ روند نزولی داشته است.

بر اساس این آمار تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ یعنی در سال خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های آمریکا ۲۹۴ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۹ این رقم به ۲۵۸ میلیارد دلار رسیده و در نهایت در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۱۹۱ میلیارد دلار افت کرده است.

این در حالی است که تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۲ بیش از ۵۹۸ میلیارد دلار بوده است.

با آمار تخمینی جدید بانک جهانی تولید خالص داخلی ایران در منطقه غرب آسیا و در مقایسه با دیگر کشورها شاهد افت فاحش بوده است به نحوی که این رقم به نصف تولید ناخالص داخلی امارات و کمتر از یک سوم تولید ناخالص داخلی ترکیه و عربستان سعودی رسیده است.

بر اساس اعلام بانک جهانی تولید ناخالص داخلی امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۰ به رقم ۴۲۱ میلیارد دلار، تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در همین سال به ۷۰۰ میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی ترکیه بیش از ۷۲۰ میلیارد دلار بوده است.

تولید ناخالص داخلی اسراییل نیز در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۰۱ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این آمار همچنین تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ از پاکستان نیز کمتر بوده است. تولید ناخالص داخلی پاکستان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۶۳ میلیارد دلار بوده است که بیش از ۷۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی ایران بیشتر است. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی پاکستان طی دهه های گذشته و پیش از تحریم ها همیشه کمتر از نصف ایران بوده است.

 

۱۹ شهریور : نتایج یک مطالعه در ایران: ۳۸ درصد پرستاران به خودکشی فکر کرده‌اند

 

فریبرز تاج، عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی ایران، گفته است نتایج یک مطالعه در بیمارستان‌های شهرستان ملایر نشان می‌دهد که بیش از ۳۸ درصد پرستاران «دارای افکار خودکشی بوده» یا «آمادگی برای خودکشی داشتند».

او در گفت‌وگویی که روز ۱۹ شهریور در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، با تاکید بر اینکه شیوع بیماری کرونا و پیامدهای کاری مرتبط با آن، به افزایش خودکشی در میان پرستاران در کشورهای مختلف جهان منجر شده است، گفته است در مجموع «روند خودکشی در میان پرستاران بیشتر از جمعیت عمومی است»

به گفته آقای تاج، نتایج مطالعه درباره پرستاران در ایران همچنان نشان می‌دهد که پرستاران زن بیشتر از پرستاران مرد دچار «اضطراب و افسردگی» بوده‌اند و پرستاران مجرد بیشتر در معرض افکار خودکشی هستند.

اردیبهشت سال جاری نیز گزارش‌هایی درباره مرگ پشت سر هم دانشجویان پزشکی تخصصی (رزیدنت‌ها) در ایران منتشر شد و خبرگزاری رکنا در گزارشی به نقل از یک متخصص از ««خودکشی سریالی رزیدنت‌ها» خبر داد.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره افزایش مهاجرت پرستاران از ایران نیز منتشر شد و یوسف رحیمی، عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری، از افزایش ۶ برابری تقاضای پرستاران برای مهاجرت خبر داد و گفت «شاید بیش از ۱۵۰۰ نفر در سال اقدام به مهاجرت می‌کنند».

بر اساس گزارشی که آبان ۹۷ توسط یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس منتشر شد، ایران نزدیک به یکصد هزار نیروی پرستاری کمبود داشت و مشخص نیست که کمبود نیرو در وضعیت جدید به چند هزار نفر رسیده است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©