Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ برابر با  ۱۹ اگوست ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰  برابر با ۱۹ اگوست ۲۰۲۱
ایران در آئینه آمار(۲۶۸)

ایران در آئینه آمار(۲۶۸)

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰  برابر با ۱۸ اگوست ۲۰۲۱

تهیه و تنظیم از مریم اسکوئی

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

کاهش ۳۵ درصدی خرید مواد غذایی توسط مردم از ابتدای سال

رئیس کمیته امداد: یک سوم جمعیت کشور زیر خط مطلق فقرند

رشد دو برابری قیمت و حجم صادرات نفت ایران

از درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده دوماهه ایران، تنها ۲.۵ درصد محقق شد

رشد ۷۰ درصدی بدهی دولت ایران به بانک مرکزی

رشد ۴۴ درصدی قیمت و افت ۷۰ درصدی معاملات مسکن در تهران

کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در ایران

رشد ۶۰ درصدی آمار مرگ و میر در ایران به نسبت دوران پیش از کرونا

۲۷ مزداد : کاهش ۳۵ درصدی خرید مواد غذایی توسط مردم از ابتدای سال

قاسمعلی حسنی در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه در پنج ماه گذشته اقلام اساسی سبد غذایی خانوار با چند درصد افزایش قیمت مواجه شده است، گفت: برنج ایرانی از ابتدای سال حدود ۳۸ درصد افزایش قیمت داشته است. یعنی برنجی که در فروردین ماه کیلویی ۳۱ هزار تومان بود در حال حاضر به کیلویی ۴۳ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: روغن نیز در خردادماه ۳۵ درصد گرانتر شد که البته همین افزایش ۳۵ درصدی کاهش تقاضا  را در پی داشت. زیرا وقتی کالایی با افزایش قیمت همراه شود اثر خود را در سبد غذایی خانوار به صورت شفاف نمایان می کند.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی اضافه کرد:شکر نیز از ابتدای سال افزایش قیمت ۹۰ درصدی را تجربه کرده است و قیمت مصوب آن از ۶۶۵۰ تومان برای صنف و صنعت به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان  و برای مصرف کننده از ۸۷۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رسیده است. اگر چه در بازار همین نرخ های مصوب هم رعایت نمی شود و معمولا شکر صنف و صنعت ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب خرید و فروش می شود.

وی در ادامه گفت:حبوبات نیز  از ابتدای سال به دلیل خشکسالی و کاهش تولید ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

حسنی در پایان گفت: کرونا و برگزار نشدن مراسم های عزا و عروسی، گرانی و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که تقاضای خرید مواد غذایی ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یابد.

 

۲۴ مرداد : رئیس کمیته امداد: یک سوم جمعیت کشور زیر خط مطلق فقرند

 

به گزارش ایسنا، مرتضی بختیاری در دومین هم‌اندیشی ملی پیاده‌سازی راهکارهای مقابله با فقر اقتصادی، گفت: به مسئله فقر و ریشه کنی آن در قانون اساسی کشورمان نیز به صراحت و گاهی ضمنی تاکید شده است.

به طور مثال اصل ۴۳ قانون جمهوری اسلامی ایران به ریشه‌کنی فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان و در جریان رشد اقتصادی با حفظ آزادگی تاکید دارد. تامین نیازهای اساسی مانند مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده نیز موردتوجه قرار گرفته است.

اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از تامین اجتماعی بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی‌سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نظایر آن‌ها را به عنوان یک حق تلقی کرده است و به همین ترتیب اصل ۳۰ و اصل ۳۱ نیز تامین وسایل آموزش و پرورش و داشتن مسکن متناسب با نیاز را حق هر فرد و خانواده ایرانی دانسته است.

۲۲ برابر شدن هزینه خانوارهای ایرانی طی سالهای ۸۰ تا ۹۸ / سرعت رشد خط فقر  ۲۷ برابر شد 

وی با اشاره به اینکه تمامی این موارد راه را برای کمک به محرومان و کاهش تبعات شوم فقر فراهم کرده است، گفت: نتایج به دست آمده در مطالعه حوزه فقر از سال ۸۰ تا ۹۸ نشان می‌دهد هزینه خانوار در طول این ۱۸ سال ۲۲ برابر شده است. در این دوره نرخ تورم به عنوان عامل فزاینده فقر و کاهش قدرت خرید تا سال ۱۳۹۸ به ۴۱ درصد رسیده است. همچنین سرعت متوسط سالیانه خط فقر مطلق در کل کشور برابر با ۲۰ درصد بوده است و مقدار این شاخص در طول دوره مورد بررسی بیش از ۲۷ برابر شده است.

در سال های ۸۰ تا ۹۸ ، یک سوم روستاییان در فقر به سر می بردند 

بختیاری با بیان اینکه سرشمار فقر که نشان‌دهنده گستره فقر در جامعه است در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری است، گفت: به بیان دیگر به طور متوسط در طول دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۳۰ درصد مردم در مناطق روستایی در فقر به سر می‌برند در حالی که این نسبت در مناطق شهری برابر با رقم ۱۵.۵ درصد و در کل کشور برابر با ۱۶ درصد است.

افزایش جمعیت زیر خط مطلق به ۳۰ درصد از سال ۹۶ تا ۹۸ 

به گفته وی، همچنین برآوردها نشان‌دهنده آن است که به طور متوسط در دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۳۳ درصد از جمعیت زیر خط فقر چند بعدی قرار گرفته‌اند و خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است. برای نمونه این مطالعه نشان می‌دهد در حالی که جمعیت زیر خط فقر مطلق از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۱۵ درصد رسیده است، اما از سال ۹۶ تا ۹۸ به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

۵ میلیون نفر از نیازمندان از خدمات کمیته امداد بهره مندند 

وی با اشاره به اینکه این آمار و ارقام نشانه آسیب‌پذیری اقشار بیشتری از مردم در حوزه اقتصاد و معیشت است، گفت: در حال حاضر بیش از پنج میلیون نفر از نیازمندان از خدمات امداد استفاده می‌کنند و ما نوکری آنها را برعهده داریم.

 

۲۲ مرداد : رشد دو برابری قیمت و حجم صادرات نفت ایران

 

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش خود از رشد چشمگیر قیمت‌های جهانی نفت، از جمله نفت ایران در ۷ ماه ابتدایی سال جاری میلادی خبر داده و گزارش‌ها حاکی است صادرات نفت ایران نیز دو برابر شده است.

اوپک در گزارش جدیدی که روز جمعه ۲۲ مرداد منتشر کرده است، می‌گوید متوسط قیمت نفت ایران در ۷ ماه ابتدایی پارسال کمی بیش از ۳۵ دلار بود، اما در دور مشابه امسال به بالای ۶۵ دلار رسیده است. ماه گذشته، ژوئیه، قیمت نفت ایران حتی به ۷۵ دلار رسید.

تولید روزانه نفت ایران نیز در سال گذشته میلادی نزدیک ۲ میلیون بشکه بود، اما ماه گذشته به حدود ۲.۵ میلیون بشکه رسید.

 

۱۹مرداد : از درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده دوماهه ایران، تنها ۲.۵ درصد محقق شد

 

گزارش خزانه‌داری کل کشور نشان می‌دهد که در دوماهه ابتدایی سال جاری خورشیدی تنها ۲.۵ درصد از درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه دولتی محقق شده‌است.

منابع مصوب حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۴۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که کمی بیش از ۵۹ هزار میلیارد تومان آن بایستی در دوماهه ابتدایی سال حاصل می‌شد، اما در عمل تنها ۱۵۰۰ میلیارد تومان، یعنی ۲.۵ درصد تحقق یافته‌است.

پارسال دولت صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت را در بودجه گنجانده بود، موضوعی که به کسری چشمگیر بودجه منجر شد و تنها ۱۷.۵ درصد آن تحقق یافت. امسال در بودجه عمومی دولت صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت گنجانده شده‌است که تقریباً با میزان صادرات نفت کشور در دوران قبل از تحریم‌ها برابری می‌کند.

گزارش خزانه‌داری کل کشور نشان می‌دهد عملکرد منابع و مصارف بودجه در دوماهه ابتدایی امسال کمی بیش از ۹۷ هزار میلیارد تومان بوده که نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومان، یعنی بیش از ۴۰ درصد از رقم مذکور از محل تنخواه‌گردان خزانه تأمین شده‌است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید بدهی خالص دولت ایران طی دو سال گذشته بیش از دو برابر شده‌است.

 

۱۵ مرداد : رشد ۷۰ درصدی بدهی دولت ایران به بانک مرکزی

آمارهای ارائه شده توسط آقای نهاوندیان نشان می‌دهد پارسال کل درآمدهای ارزی کشور (صادرات نفت، محصولات نفتی، گاز، برق، کالاهای غیرنفتی و خدمات) ۴۸ میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار شده است که نسبت به سال ۹۸ یک سوم کاهش داشته، اما نسبت به سال ۹۷ کمتر از نصف شده است.

در حوزه نفت، صادرات کشور در سال ۹۹ نسبت به سال قبل آن ۳۷ درصد افت داشته و به ۱۸.۳ میلیارد دلار رسیده است. قبل از تحریم‌های آمریکا این رقم بالای ۶۰ میلیارد دلار بود.

صادرات کالاهای غیرنفتی نیز پارسال نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۱ درصد افت داشته است.

سقوط صادرات و درآمدهای ارزی کشور باعث شده است واردات کشور از ۶۷ میلیون دلار در سال ۹۱ به ۵۲.۲ میلیارد دلار در سال ۹۸ افت کند و پارسال نیز این رقم به ۴۶.۶ میلیارد دلار کاهش یابد.

 

۱۵ مرداد : کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در ایران

 

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام ایران، گفته است که «شرایط اقتصادی مردم و کرونا» باعث رکود بازار گوشت قرمز و کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در ایران شده است.

او در گفت‌وگویی که روز جمعه، ۱۵ مرداد، در خبرگزاری ایلنا منتشر شده، میزان معمول مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران را یک میلیون تن اعلام کرده و گفته «اکنون میزان مصرف به نصف یعنی ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته» است.

او همچنین از کمبود علوفه، خشکسالی و بحران تامین آب و مشکلات اقتصادی دامداران برای خریدن نهاده‌های دامی خبر داده و گفته است این موارد سبب شده‌اند که تولید گوشت قرمز «تبدیل به فعالیت اقتصادی زیان‌ده» شود.

بر اساس برآورد مرکز آمار ایران، سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور در سال ۹۰ حدود ۱۳ کیلوگرم بود که تا سال ۹۸ به صورت متمادی کاهش یافت و به ۸ کیلوگرم سقوط کرد. بدین ترتیب از سال ۹۰ تا ۹۸ مصرف گوشت قرمز ایرانیان ۳۸.۵ درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار هنوز گزارشی از وضعیت سال ۹۹ مصرف گوشت قرمز کشور منتشر نکرده، اما برخی برآوردها نشان می‌داد که سرانه مصرف گوشت در سال گذشته به زیر ۵ کیلوگرم سقوط کرده است.

 

۱۰ مرداد : رشد ۶۰ درصدی آمار مرگ و میر در ایران به نسبت دوران پیش از کرونا

 

سازمان ثبت احوال ایران گزارش مرگ و میر کل کشور در ۱۸ هفته ابتدایی سال جاری خورشیدی را منتشر کرده که نشان می‌دهد این آمار نسبت به دوران قبل از کرونا حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس آمارهای این نهاد رسمی، در ۱۸ هفته ابتدایی امسال (اول فروردین تا هفته ابتدایی تیر ماه) آمار مرگ و میر در کشور نزدیک به ۱۷۶ هزار نفر بوده است، در حالی که این رقم در دور مشابه سال‌های ۹۵ تا ۹۸ که هنوز خبری از کرونا نبود، بین ۱۰۸ تا ۱۱۰ هزار نفر در نوسان بود.

دولت ایران از زمان شیوع کرونا در کشور در مظان این اتهام قرار دارد که نه تنها زمان واقعی شیوع کرونا را پنهان کرده، بلکه آمار قربانیان کرونا را نیز دستکاری می‌کند.

سازمان ثبت احوال آخرین آماری که منتشر کرده بود مربوط به بهار و تابستان سال ۹۹ است که اختلاف چشمگیری میان رشد آمار مرگ و میر در کشور و شمار قربانیان ویروس کرونا که توسط وزارت بهداشت اعلام شده بود، داشت.

بعد از آن، این سازمان انتشار هر گونه آمار از مرگ و میر در کشور را تا روزهای اخیر متوقف کرد. با این حال، سازمان ثبت احوال آرشیو آمارهای مرگ و میر در سال‌های قبل از ۹۹ را از دسترس خارج کرده و از طرفی به جای آمارهای فصلی، آمارهای هفتگی ارائه می‌دهد که به راحتی قابل مقایسه با همدیگر نیست.

 

۹ مرداد : رشد ۴۴ درصدی قیمت و افت ۷۰ درصدی معاملات مسکن در تهران

 

بانک مرکزی ایران در گزارش جدید خود از وضعیت مسکن تهران از افزایش ۴۳.۷ درصدی قیمت مسکن در تیرماه نسبت به ماه مشابه پارسال خبر داده است.

بر اساس این گزارش که روز شنبه ۹ مرداد در سایت بانک مرکزی منتشر شده است، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران طی تیرماه امسال از ۳۰ میلیون تومان فراتر رفته است.

همچنین شمار معاملات مسکن در تهران به ۵ هزار و ۷۱ فقره رسیده، در حالی که تیرماه پارسال این رقم ۱۴ هزار و ۴۷ فقره بود.

بدین ترتیب شمار معاملات در تیرماه نسبت به تیر پارسال حدود ۷۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

خانه‌هایی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متر بیشترین سهم را در میان معاملات مسکن داشته و بیش از ۱۵ درصد خانه‌های معامله شده در ماه گذشته خورشیدی مربوط به این این دسته بوده است. همچنین تقریبا یک پنجم خانه‌هایی که معامله شده قیمتی حدود ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان داشته است.

از لحاظ منطقه‌ای نیز بیشترین میزان معاملات با ۷۳۱ فقره مربوط به منطقه ۵ تهران بوده که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در این منطقه به حدود ۳۸ میلیون تومان رسیده. در رده بعدی هم منطقه ۱۰ تهران قرار دارد که ۵۲۵ معامله مسکن طی ماه گذشته اتفاق افتاده. متوسط قیمت هر متر مربع خانه در این منطقه نیز کمی بیش از ۲۰ میلیون تومان بوده است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©