Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳ فروردين ۱۴۰۰ برابر با  ۲۳ مارس ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳ فروردين ۱۴۰۰  برابر با ۲۳ مارس ۲۰۲۱
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار (۲۶۰)

 

سه-شنبه ۳ فروردين ۱۴۰۰ برابر با ۲۳ مارس ۲۰۲۱

 

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

۸۷ درصد سد زاینده رود خالی است

 

واردات روزانه نفت چین از ایران با افزایش ۱۲۹ درصدی

 

خرید ۴۷۷ خانه درترکیه. توسط شهروندان ایرانی در ماه فوریه

 

بیش از ۳۰۰۰ پزشک درخواست دریافت مدارک برای خارج ازکشور کرده‌اند

 

بانک مرکزی :متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۲۸ میلیون تومان

 

مجلس ایران تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را ۲.۵ برابر کرد

 

سقوط واردات گاز ترکیه از ایران؛ کاهش۳۱ درصدی

 

۲۷ اسفند : ۸۷ درصد سد زاینده رود خالی است/ شرکت آب منطقه‌ای اصفهان: هیچ برنامه ای برای توزیع آب در اصفهان در ایام نوروز نداریم

 

ایسنا/اصفهان معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخیره مخزن سد زاینده رود ۲۴۰ میلیون مترمکعب است، گفت: با توجه به ذخیره سد زاینده رود و شرایط آبی اصفهان، به طور قطع هیچ برنامه ای برای توزیع آب در اصفهان در ایام نوروز نداریم.

 

حسن ساسانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت سد زاینده رود، اظهار کرد: امروز چهارشنبه ۲۷ اسفند ماه، ورودی سد زاینده رود ۴۸ مترمکعب بر ثانیه، خروجی سد ۱۴.۵ مترمکعب بر ثانیه است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره مخزن سد زاینده رود ۲۴۰ میلیون مترمکعب است، گفت: ۱۳ درصد سد زاینده رود آب دارد و ۸۷ درصد سد خالی است.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به وضعیت بارش های حوضه زاینده رود در ایستگاه چلگرد، توضیح داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۷۴۰ میلیمتر بارش در این حوضه ثبت شده است که این میزان در سال گذشته ۸۱۳ میلیمتر و در میانگین بلندمدت ۱۰۵۸ میلمتر بود.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر میزان بارش های حوضه زاینده رود نسبت به سال گذشته ۹ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۳۰ درصد کاهش بارش داشته ایم.

 

وی با پیش بینی سال آینده، گفت: متاسفانه سازمان هواشناسی بارش های فروردین ماه ۱۴۰۰ را کمتر از نرمال پیش بینی کرده است.

 

۲۴ اسفند : واردات روزانه نفت چین از ایران با افزایش ۱۲۹ درصدی به ۸۵۰ هزار بشکه می رسد

 

به گزارش عصرایران، پایگاه خبری” اویل پرایس” با انتشار گزارشی از افزایش ۱۲۹ درصدی واردات نفت چین از ایران در ماه مارس ۲۰۲۱ در مقایسه با ماه فوریه خبر داده است.

 

واردات روزانه نفت چین از ایران به ۸۵۰ هزار بشکه می رسد

 

در سال ۲۰۲۰ ، چین به طور متوسط روزانه ۳۰۶ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است که در مجموع ۱۷٫۸ میلیون تن بوده است. بیشتر این واردات – ۷۵ درصد آن-  به طور غیرمستقیم از طریق مالزی، عمان یا امارات متحده عربی انجام شده است.

 

با افزایش تقاضا ، در ماه مارس ۲۰۲۱  انتظار می رود واردات نفت چین از ایران به ۸۵۶ هزار بشکه در روز برسد که در مقایسه با ماه قبل (فوریه ۲۰۲۱)  افزایش ۱۲۹ درصدی خواهد داشت.

 

چین به لطف قیمت های پایین تر که اغلب بین ۳ تا ۵ دلار زیر معیار قیمت برنت است، به سمت واردات نفت ایران، جلب می شود.

 

طی ۲-۳ سال گذشته واردات نفت ایران از سوی چین هرگز به طور کامل متوقف نشده است اما قطعا کاهش یافته است. با این حال به گفته “اما لی” تحلیلگر نفتی،”حجم واردات نفت چین از ایران از ۳ ماهه آخر سال ۲۰۲۰ شروع به افزایش کرده و استان شاندونگ چین مرکز اصلی خریداری نفت خام ایران بوده است.

 

یک مقام دولتی در هند معتقد است که در چشم انداز ۳ تا ۴ ماه آتی، جریان واردات نفت از ایران بار دیگر به هند سرازیر خواهد شد.

 

علاقه چین به نفت ایران همراه با انتشار خبرهایی از طرح مشارکت استراتژیک جامع بین دو کشور است. در قالب این ابتکار، انتظار می رود حجم تجارت بین دو کشور طی یک دهه آینده به ۶۰۰ میلیارد دلار برسد.

 

طی دهه آینده چین با تقاضای نفت در حدود ۱۲ میلیون بشکه در روز، به عنوان مهمترین وارد کننده نفت جهان باقی خواهد ماند.

 

۲۵ اسفند : رتبه اول ایران در خرید خانه در ترکیه در مقایسه با سایر شهروندان خارجی

 

بنابر اعلام مرکز آمار ترکیه، شهروندان ایرانی در ماه فوریه با خرید ۴۷۷ خانه در این کشور بزرگترین خریدار خارجی مسکن در ترکیه بوده‌اند.

 

شهروندان عراق، روسیه و افغانستان پس از ایران بیشترین خریداران خارجی مسکن در این کشور در دومین ماه سال جاری میلادی هستند.

 

حدود دو سال پیش دولت ترکیه بعضی از قوانین مهاجرتی را تغییر داد که در پی آن شرایط کسب شهروندی این کشور برای اتباع خارجی آسان‌تر شد؛ پیش از تغییر این قوانین متقاضیان کسب شهروندی ترکیه باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند که بر اساس قوانین جدید این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

 

کسب شهروندی کشورهمسایه، امکان سرمایه‌گذاری ارزی و افزایش قیمت مسکن در ایران از عوامل افزایش خرید خانه در ترکیه توسط شهروندان ایرانی در سالهای اخیر بوده است.

 

۱۰اسفند : گزارش میدل ایست آی ازمهاجرت کادر درمان ایران به خارج ازکشور

 

به گزارش سلامت نیوز، بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان نظام پزشکی ایران، یک سازمان غیردولتی و اصلی ترین نهاد صنفی متخصصان پزشکی ، طی یک سال گذشته، بیش از ۳۰۰۰ پزشک درخواست دریافت مدارک برای خارج ازکشور کرده‌اند.

 

این مهاجرت به ویژه در کشوری که ۱٫۴ میلیون مورد مثبت و بیش از ۵۷ هزار و ۸۰۰ مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا دارد، نگران کننده است.

 

دکتر محمد جهانگیری ، یک مقام ارشد در سازمان نظام پزشکی ایران، گفت: «کمبود انگیزه از جمله انگیزه های اصلی متخصصان برای خروج از کشور است.»

 

وی ادامه می دهد: «وقتی از پزشکان می پرسیم چرا کشور را ترک می کنید؟ آنها پاسخ می دهند که ما به دنبال آرامش و آسایش برای خود و خانواده خود هستیم … وقتی پزشکان روزانه با تنش های اجتماعی‌، شغلی و رفاهی و عدم امنیت شغلی روبرو می شوند همه اینها باعث می شود انگیزه خود را از دست بدهند.»

 

در سال ۲۰۱۹ ، یک مقام ارشد وزارت بهداشت زنگ خطر کاهش سریع تعداد متخصصان پزشکی که در ایران کار می کنند را به صدا درآورد. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، اعلام کرد حدود ۱۵۰۰۰ پزشک ایرانی یا مهاجرت یا تغییر حرفه داده اند و کار پزشکی نمی کنند، و اضافه کرده بود که ایران همچنین سالانه بیش از ۱۰۰۰ پرستار خود را – بیشتر به دلیل اشتغال در کشورهای خارجی- از دست می دهد. حریرچی در آن زمان گفته بود: «به ازای هر ۱۰۰۰ ایرانی، فقط ۱٫۶ پزشک عمومی، دندانپزشک و متخصص وجود دارد، در حالی که حداقل نسبت مورد نیاز برای تأمین تقاضای این کشور ۲٫۵ پزشک برای هر ۱۰۰۰ نفر است.»

 

با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی هدف توسعه پایدار خود (SDG) را برای پوشش مراقبت های بهداشتی با ۴۵/۴ پزشک ، پرستار و ماما به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است، ایران فاصله زیادی برای رسیدن به این عدد دارد

 

ایرج خسرو نیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران، دلایلی را که معتقد است در مهاجرت پزشکان نقش دارد، با MEE به اشتراک گذاشت:«اول از همه، درآمد پزشکان شاغل در ایران به اندازه هزینه های آنها نیست. هزینه ویزیت سرپایی در ایران حدود ۲ دلار است، اما در کشورهای همسایه مانند امارات متحده عربی بیش از ۲۰ دلار است. درضمن، پزشکان مورد احترام همگانی نیستند. وقتی رئیس جمهوری علیه جامعه پزشکی در مجلس صحبت می کند، وقتی نماینده مجلس علیه ما صحبت می کند، وقتی تلویزیون دولتی با تمسخر ما مردم را سرگرم می‌کند، این موارد است که پزشکان را دلسرد می‌کند.»

 

وی گفت: ایران حداقل ۵۰ هزاردلار برای آموزش و تجربه اندوزی هر پزشک هزینه می کند ، اما بسیاری از پزشکان جوان بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از کشور خارج می شوند.

 

جهانگیری عدم آینده نگری دولت را مقصر روند فعلی می داند:«گرفتن مدرک دیپلم ۱۲ سال و دریافت تخصص پزشکی هم ۱۲ سال طول می کشد ، این به آن معناست که دولت ۲۴ سال برای آموزش این پزشکان وقت می گذارد ، اما هیچ مشوقی برای نگهداری آنها در داخل کشور ایجاد نمی کند. در حقیقت، به نظر می رسد ما پزشکان را آموزش می دهیم تا آن‌ها را صادر کنیم.»

 

بحران پرستاری

 

بخش پرستاری ایران هم با وضعیت مشابهی روبرو است. از زمان شروع همه گیری، حدود ۶۰ هزار پرستار هنگام کار در خط مقدم درمان به Covid-19 آلوده شده اند.

 

طبق گفته مدیر انجمن پرستاران ایران، در همین دوره، میزان مهاجرت پرستاران حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

 

تأخیر در پرداخت حقوق‌ها، پرداخت غیرصحیح پاداش‌های مربوط به همه‌گیری کرونا و بی دقتی در مدیریت منابع انسانی تنها برخی از دلایلی است که پرستاران ایرانی را متمایل به کار در خارج از کشور می‌کند.

 

ما سالانه ۱۲ هزار فارغ التحصیل از دانشگاه‌های پرستاری داریم، اما میزان اشتغال آنها پایین است و درآمد آنها نیز پایین است.»

 

به گفته یک مقام وزارت بهداشت ، دستمزد ساعتی یک دانشجوی پرستاری در ایران حدود ۱٫۲ دلار است در حالی که در کانادا هر ساعت ۳۳ دلار است.

 

 ۱۰اسفند : بانک مرکزی :متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۲۸ میلیون تومان

 

در بهمن ۱۳۹۹ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳.۹ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی بیش از ۹۷ درصد افزایش یافته و میانگین به متری ۲۸ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسیده است.

 

به گزارش ایسنا، طبق اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ به حدود ۷۸ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۶.۴ درصد افزایش نشان می دهد.

 

 

 

لازم به ذکر است بررسی تحولات متوسط قیمت مسکن به تفکیک مناطق شهر تهران موید آن است که در بهمن سال جاری تعداد هشت منطقه از مجموع ۲۲ منطقه، کاهش قیمت مسکن نسبت به ماه قبل از آن را ثبت کرده اند.

 

بر اساس این گزارش، در بهمن سال ۱۳۹۹، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۳.۹ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد کاهش نشان می دهد.

 

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۲۸۳.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۷.۲ درصد را افزایش نشان می دهد.

 

در بررسی حجم معاملات مسکن، توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در بهمن ماه امسال حاکی از آن است که از مجموع ۳۹۱۷ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۹.۴ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

 

سهم مذکور در مقایسه با بهمن ماه سال قبل حدود ۳.۸ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه های ۱۱ تا ۱۵ و بیش از ۲۰ سال افزوده شده است.

 

گفتنی است، «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۹» برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

 

۹ اسفند : مجلس ایران تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را ۲.۵ برابر کرد

 

مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۹ اسفند رای به ۲.۵ برابر کردن تعرفه‌ گوشی‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار داد.

 

بدین ترتیب، تعرفه گوشی‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار از ۵ درصد به ۱۲ درصد افزایش یافت.

 

با این مصوبه، سود بازرگانی واردات تجاری موبایل بالای ۶۰۰ دلاری از یک به هشت درصد افزایش یافته و با احتساب چهار درصد حقوق و عوارض گمرکی، تعرفه واردات از ۵ به ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت.

 

انجمن واردکنندگان تلفن همراه روز شنبه اعلام کرد مصوبه‌ مجلس برای افزایش عوارض واردات تلفن همراه، باعث گرانی این کالا خواهد شد.

 

تابستان امسال اعلام شد واردات گوشی‌های همراه بالای ۳۰۰ یورو ممنوع شده است، اما با افزایش ناگهانی و شدید قیمت موبایل این طرح لغو شد.

 

آخرین آمارهای گمرکی نشان می‌دهد در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی حدود ۱۰ میلیون و ۳۶۶ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشور شده که نسبت به دور مشابه پارسال افزایشی ۲۲ درصدی داشته است.

 

طی ۱۰ ماه ابتدایی سال ارزش گوشی‌های همراه که از گمرک و به صورت قانونی وارد کشور شده، به یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسیده است.

 

۹ اسفند : سقوط واردات گاز ترکیه از ایران؛ کاهش۳۱ درصدی

 

آمارهای رسمی اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی واردات گاز ترکیه از ایران با کاهشی ۳۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون متر مکعب رسید.

 

آذربایجان و روسیه به همراه برخی تولیدکننده‌های گاز مایع مانند آمریکا و قطر، افت واردات گاز ترکیه از ایران را جبران کرده‌اند.

 

این گزارش که روز شنبه ۹ اسفند در وبسایت اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه منتشر شده است، می‌گوید آذربایجان طی سال گذشته فروش گاز به ترکیه را ۲۱ درصد افزایش داده و به ۱۱ میلیارد و ۵۴۳ میلیون متر مکعب رسانده است.

 

روسیه نیز صادرات گاز به ترکیه را با افزایشی ۷ درصدی به بالای ۱۶ میلیارد متر مکعب رسانده است. واردات گاز ترکیه از روسیه و آذربایجان در سال گذشته رکورد تاریخی زده است.

 

ترکیه از طریق خطوط لوله از ایران، آذربایجان و روسیه گاز وارد می‌کند. بقیه واردات گاز ترکیه هم از طریق گاز مایع (ال ان جی) تامین می‌شود.

 

ترکیه در سال گذشته میلادی واردات گاز مایع از آمریکا را ۱۴۴ درصد افزایش داده و به ۳ میلیارد متر مکعب رسانده است. واردات گاز مایع از قطر نیز با افزایشی ۳۱ درصدی به ۳.۲ میلیارد متر مکعب رسیده است. بقیه واردات گاز مایع ترکیه از کشورهای دیگر بوده است.

 

این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۸ میلیارد متر مکعب گاز در مجموع وارد کرده که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۶.۵ درصد افزایش داشته است.

 

ترکیه از ماه مه سال ۲۰۱۹ خرید نفت از ایران را نیز متوقف کرده و یک سال قبل آن نیز خرید برق از ایران را متوقف کرد.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©