Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ برابر با  ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸  برابر با ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹
2 von 448

ایران در آئینه آمار(۲۵۳)

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ برابر با ۱۳ نوامبر ۲۰۱۹

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

کودک همسری در آذربایجان شرقی، ۴۲ درصد افزایش یافت

 

پلیس: ۱۰ میلیون ایرانی با معضل اعتیاد درگیرند

 

از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۵ هزار نفر در حوزه مواد مخدر اعدام شده‌اند

 

محرومیت ۳میلیونی کودکان از کلاس و مدرسه

 

گزارش بانک جهانی درباره کسب و کار؛ ایران در رتبه ۱۲۷

 

مرگ سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر بر اثر سکته در ایران

 

۸۰۰ هزار نفر ایرانی مبتلا به “آب سیاه” از بیماری خود آگاه نیستند

 

مرکز آمار ایران: کاهش بیکاری و افزایش تورم در بهار امسال

 

شناسایی ۳۸ هزار مبتلا به ایدز در کشور

 

آمار وزارت کار؛ ۳۰ درصد جوانان ایرانی نه کار می‌کنند نه درس می‌خوانند

 

۲۱ آبان : کودک همسری در آذربایجان شرقی، ۴۲ درصد افزایش یافت

 

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که ازدواج دختران زیر ۱۸ سال آذربایجان شرقی به طور شدید افزایش پیدا کرده است، گفت:  طی سال‌های ۹۸ و ۹۷، ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در استان، ۴۲ درصد افزایش یافته است.

فرگل صحاف در نشست تخصصی با بانوان فرهیخته، مدیران زن و کارآفرینان آذربایجان شرقی، با بیان این‌که آذربایجان شرقی درکشور  دارای رتبه‌ی دوم کودک همسری است، گفت: براساس این آمار، اداره کل بهزیستی استان، بررسی پروژه‌های شیوع شناسی ازدواج‌های زود هنگام در استان را به عنوان اولین پروژه در سطح کشور آغاز کرده است.

صحاف با بیان این‌که شیوع کودک همسری در سال ۸۸ در آذربایجان شرقی هفت درصد بود، افزود: شیوع کودک همسری در سال ۹۸ به ۱۱ درصد رسیده است.

وی آمار ازدواج‌های ثبت شده توسط ثبت احوال استان در سال ۹۷ را ۲۹ هزا رو ۷۷۰ ازدواج عنوان کرد و گفت: از این آمار، ۱۲ هزار و ۴۹۱ مورد ازدواج مربوط به دختران زیر ۱۸ سال است،  یعنی ۴۲ درصد  ازدواج‌های ثبت شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۸ سال بوده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که ازدواج ثبت شده در سال ۹۷ و ۹۸، مربوط به پسران زیر ۱۸ سال در استان ما،۱۲۶۶ مورد بوده است، گفت: طلاق ثبت شده در سال ۹۷ استان ما، ۹هزار و ۸۱۴ نفر بوده که از این تعداد ۱۳۴۳ نفر دختر زیر ۱۸ سال بوده یعنی ۱۴ درصد طلاق گرفتند.

وی ادامه داد: پسران طلاق گرفته‌ی زیر ۱۸ سال در استان، ۸۳ نفر یعنی یک درصد بوده است.

 

۱۵ آبان : پلیس: ۱۰ میلیون ایرانی با معضل اعتیاد درگیرند

 

معاون اطلاعات و عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به این که رسانه های مختلف در حوزه فرهنگ سازی مضرات سیگار عملکرد خوبی دارند، اظهار داشت: شایسته است که رسانه های کشور در حوزه فرهنگ سازی مضرات و آسیبهای مواد مخدر و محرک بیش از پیش کوشا و فعال باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور معتاد هستند، افزود: اگر به طور میانگین هر خانواده ایرانی چهار نفر عضو داشته باشد، متوجه می شویم که بیش از ۱۰ میلیون ایرانی با معضل اعتیاد به مواد مخدر درگیر هستند.

وی با اشاره به این که افراد معتاد همیشه افراد سالم جامعه را به مصرف مواد ترغیب می کنند، اظهار داشت: بچه هایی که در سن جوانی و نوجوانی در خانواده های پر از تنش و اختلاف رشد می کنند برای فرار از مشکلات خانوادگی به اعتیاد و مصرف مواد مخدر و محرک روی می آورند.

سرهنگ کریمی در خاتمه با اشاره به این که برخی از بانوان به دلیل ژست اجتماعی به مصرف دخانیات روی می آورند، خاطر نشان کرد: حدود ۹۵ درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر و محرک در ایران آقایان هستند. لینک کوتاه  منبع: ایسنا

 

 

 

۱۲ آبان :از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۵ هزار نفر در حوزه مواد مخدر اعدام شده‌اند

 

سخنگوی قوه قضائیه آمار مربوط به سقط غیرقانونی جنین در کشور را غیرقابل اعتبار دانست.

به گزارش فارس، غلامحسین اسماعیلی در نشست رئیس قوه قضائیه با فعالان و نخبگان در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: آمارهایی که در مورد سقط جنین اعلام شد اعتبار لازم را ندارد.

وی همچنین گفت: آمار مربوط به تعداد اعدامی‌های مواد مخدر نیز دقت و صحت لازم را نداشته و قابل انتشار نیست.

 در این نشست یکی از فعالان حوزه آسیب‌ها اعلام کرد که ۲۵۰ هزار سقط غیرقانونی در کشور رخ می‌‌دهد که ۹۰ درصد آن مشروع است همچنین این فعال اجتماعی خواستار پیگیری قوه قضاییه در این خصوص شد و اعلام کرد که فقط ۱۰ هزار سقط قانونی ثبت شده است.

همچنین جلیل محبی دبیر ستاد امربه معروف ونهی از منکر نیز با اشاره به آمارهایی در حوزه مواد مخدر گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۵ هزار نفر در این حوزه اعدام شده‌اند که با واکنش سخنگوی قوه قضاییه مواجه شد.

 

۵ آبان : محرومیت ۳میلیونی کودکان از کلاس و مدرسه

 

سلامت نیوز: در حالی قانون مجازات کسانی که جلوی تحصیل فرزندان‌شان را می‌گیرند در سال ۸۱ تصویب شد و این مجازات که در ماده ۴ قانون حمایت از کودک و نوجوان پیش‌بینی شده، به افرادی که از تحصیل فرزندان‌شان ممانعت کنند به سه تا شش ماه حبس یا یک‌میلیون تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد، اما طبق آمار تقریبی حدود سه‌میلیون ‌کودک بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در تحقیق میدانی که در این حوزه انجام داد، مشخص شد، در سالتحصیلی ۹۵-۹۶، ۹۱۱‌هزار و ۷۴۷ نفر بازمانده در همه مقاطع تحصیلی وجود داردکه در این میان استان سیستان و بلوچستان در رتبه اول قرار گرفته است.

مطابق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ نیز تعداد افراد ۶ تا ۱۹ ساله‌ایکه به‌طور کلی خارج از مدرسه به سر می برند (یا بی‌‌‌سواد هستند یا در حال حاضر تحصیل نمی کنند) دو‌میلیون و ۳۸۶‌هزار و ۱۲۰ نفر است که این یعنی ۱۴/۷‌درصد کل جمعیت این گروه سنی را تشکیل می‌دهد.

رضوان حکیم زاده، معاون وزیر آموزش وپرورش در خصوص افزایش جذب کودکان بازمانده از تحصیل گفت:

خوشبختانه در سال گذشته ۴.۹‌درصد افزایش جذب کودکان بازمانده از تحصیل را داشتیم و از رقم ۳۱‌هزار نفر در سال ۹۶-۹۷ به رقم ۳۴‌هزار و ۴۸۰ نفر در سال ۹۷-۹۸ رسید.هر چند که به گفته مسئولان در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با ۷۰۰ پدر ومادری که مانع شروع به تحصیل یا ادامه تحصیل فرزندان خود شده‌اند، برخورد قضائی شد، اما ظاهرا این قانون تا حدودی به فراموشی سپرده است.

به باور کارشناسان مسائل اجتماعی، فقر، بد سرپرستی، طلاق ، مهاجرت، نداشتن علاقه و انگیزه کافی، دیر شروع کردن به تحصیل از مهمترین عوامل ترک تحصیل در کشور است. مصطفی میراحمدی، مدیرعامل موسسه خیریه دارالاکرام یکی از این کارشناسان است که درباره این مشکل اجتماعی می‌گوید:

طبق آمارها، هفت دهم کودکان بازمانده از تحصیل (ترک تحصیل کرده‌ها) با مشکل ممانعت والدین در تحصیل و خلأ فرهنگی خانواده ‌ها حاکم در این زمینه مواجه هستند و فقر بزرگترین مانع برای بازگشت این دانش آموزان به مدرسه به حساب می‌آید. ماده ۲۸ کنوانسیون حقوق کودک ضمن به رسمیت شناختن حق بر تحصیل کودکان، بر اجباری و رایگان‌بودن آن برای همه کودکان، در دسترس‌بودن آموزش، حرفه ای‌بودن آن، اعطای کمک های مالی در تامین بستر آموزش رایگان، کاهش کودکان ترک تحصیلی، تاکید کرده است.

 

نادیده گرفتن اصل ۳۰

 

در حالی فقر متهم اصلی ترک یا بازمانده از تحصیل در کشورماست که در اصل سی‌ام قانون اساسی حق تحصیل بر عهده‌ دولت‌ها عنوان شده و طبق این قانون دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت‌ها تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد.

در مورد پسرها هم این وضعیت به شکل دیگری وجود دارد؛ در مناطق حاشیه شهرها، خانواده‏ها ترجیح می‏دهند بچه‏های‏شان در کارگاه‏های کوچک یا در خیابان‏ها، به هر شکل ممکنی درآمد کسب کنند تا نیازهای اولیه‏ خانواده را تامین کنند. به همین دلیل هم به‌طور قطع، با افزایش خط فقر و رفتن جمعیت بیشتری زیر خط فقر، تعداد کودکانی که از چرخه‏ تحصیل خارج می‏شوند بیشتر و بیشتر می‏شود. وی در ادامه خاطرنشان می‌کند:

«فقر» شاید اصلی‌ترین دلیل دور ماندن کودکان از تحصیل باشد، با این حال دلایل دیگری مثل نبود مدرسه در نزدیکی محل زندگی، وقوع بحران‌های غیرمترقبه و تخریب زیرساخت‌های زندگی و تحصیل و البته رفتار خانواده‌ها در این زمینه موثر به‌نظر می‌رسند. این در حالی است که به گفته وزیر آموزش و پرورش، ۱۰‌هزار دانش‌آموز ابتدایی نیز بدون هیچ‌دلیلی به مدرسه نمی‌روند!

 

۵ آبان : گزارش بانک جهانی درباره کسب و کار؛ نیوزیلند بهترین، ایران در رتبه ۱۲۷

 

بانک جهانی در گزارشی درباره سهولت کسب و کار، به مقایسه ۱۹۰ کشور دنیا پرداخته است.

در رتبه‌بندی امسال بانک جهانی، نیوزیلند با امتیاز ۸۶/۸ (از ۱۰۰) بهترین کشور دنیا در زمینه سهولت کسب و کار معرفی شده است؛ جمعیت نیوزیلند نزدیک به پنج میلیون نفر و اقتصاد آن عمدتا متکی بر صادرات محصولات کشاورزی و دامی است.

سنگاپور، هنگ کنگ، چین، دانمارک و کره جنوبی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ایران با یک پله صعود نسبت به سال گذشته با ۵۸/۵ امتیاز در رتبه ۱۲۷و افغانستان در جایگاه ۱۷۳ قرار گرفته‌اند.

در این فهرست که ۱۹۰ کشور را در بر می‌گیرد هیچ کشور آمریکای لاتین در پنجاه کشور اول نیست و سومالی با بیست امتیاز در انتهای فهرست قرار دارد.

این گزارش دوازده ماهه منتهی به آخر آوریل ۲۰۱۹ را در برمی‌گیرد و اقتصاد کشورها بر اساس دوازده معیار ارزیابی شده؛راه‌اندازی کسب وکار، کسب مجوز ساخت، ثبت ملک، اخذ اعتبار (از بانک‌ها و موسسات مالی)، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد، مالیات، تجارت خارجی، استخدام کارمند، پیمانکاری با دولت، ورشکستگی و اجرای قراردادها.

 

۱۰ کشور برتر جهان در زمینه سهولت کسب و کار

 

کشور.امتیاز

نیوزیلند ۸۶.۸

سنگاپور ۸۶.۲

هنگ کنگ ۸۵.۳

دانمارک ۸۵.۳

کره جنوبی ۸۴

آمریکا ۸۴

گرجستان ۸۳.۷

بریتانیا ۸۳.۵

نروژ ۸۲.۶

سوئد ۸۲

 

منبع: بانک جهانی

 

بر اساس این گزارش، کشورهای دارای امتیاز بالا، عمدتا تجارت الکترونیک می‌کنند و پرداخت‌های مالیاتی و نقل و انتقالات ملکی را آنلاین انجام می‌دهند.

همچنین گفته شده بیست کشور برتر این فهرست شفافیت اقتصادی بالایی دارند.

در گزارش امسال بانک جهانی همچنین به کشورهایی اشاره شده که سهولت کسب و کار در آنها در مقایسه با کشورهای دیگر در سال‌های اخیر بهبود یافته: عربستان سعودی، اردن، توگو، بحرین، تاجیکستان، پاکستان، کویت، چین، هند و نیجریه اشاره کرد.

 

اقتصاد ایران

 

یکی از دلایل ارتقای رتبه عربستان طبق این گزارش حذف مدارک بیشتر برای زنان متاهل در هنگام درخواست کارت ملی بوده است.

اردن هم رتبه خود را از گزارش قبلی بانک جهانی بهتر کرده که یکی از دلایل آن اجرای سیستم پرداخت و ثبت الکترونیک مالیات است.

برای پاکستان هم تسریع نقل و انتقال ملک از راه افزایش شفافیت سیستم مدیریت ملکی علت این بهبود برشمرده است.

بانک جهانی تاکنون ۱۷ گزارش از این دست منتشر کرده است.

 

این نهاد می‌گوید تاکنون ۱۷۸ کشور جهان با برداشتن موانع راه‌اندازی کسب و کار، ۷۲۲ مورد اصلاحات را اجرا کرده‌اند؛ با این وجود هنوز "شکاف عمیقی" میان کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته وجود دارد.

در گزارش امسال بانک جهانی همچنین آمده که ۱۱۵ کشور کسب و کار را تسهیل کرده‌اند.

 

۴ آبان : مرگ سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر بر اثر سکته در ایران

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که سالانه در ایران بیش از ۱۵۰ هزار نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند در صورتی که ۸۰ درصد این سکته‌ها قابل پیشگیری است .

به گزارش ایرنا؛ رضا ملک‌زاده در جمع پزشکان دانشگاه علوم پزشکی بابل در بیمارستان روحانی این شهر افزود : ۵۰ هزار مرگ ناشی از سکته در ایران مربوط به افراد زیر ۷۰ سال و ۱۲ هزار نفر زیر ۵۰ سال است.

وی گفت : ‌ تحقیقات علمی نشان داد که ۸۰ درصد سکته‌های قلبی و مغزی در ایران قابل پیشگیری است و امروز دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به این امر توجه بیشتری داشته باشند .

وی ادامه داد: بسیار آزاردهنده است که سالانه حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر در بهشت زهرا به خاطر سکته زیر ۵۰ سال دفن شوند و این امر باید بررسی و تحقیق شود .

ملک زاده گفت : در دو سال اخیر ایران در بخش پژوهش و تولید علم پیشرفت های خوبی داشته و توانست رتبه ۱۶ جهان را از آن خود کند و بین کشورهای اسلامی رتبه یک را کسب کند .

 

۲۹ مهر : ۸۰۰ هزار نفر ایرانی مبتلا به “آب سیاه” از بیماری خود آگاه نیستند

 

حیدر امینی، رئیس هیئت مدیره گروه فوق تخصصی گلوکوم انجمن چشم پزشکی ایران گفت ۸۰۰ هزار نفر ایرانی مبتلا به “آب سیاه” از بیماری خود آگاه نیستند.

به‌گفته آقای امینی، “گلوکوم (آب سیاه) اولین علت نابینایی غیرقابل برگشت و سومین علت عمده نابینایی در جهان است، به این مفهوم که اگر به موقع درمان نشود، منجر به نابینایی می شود و دیگر درمان پذیر نیست.”

او توصیه کرد افراد بالای ۵۰ سال به چشم پزشک مراجعه کنند چون فرد تا آخرین مراحل این بیماری نمی‌داند که مبتلا شده است.

 

 

 

۲۹ مهر : مرکز آمار ایران: کاهش بیکاری و افزایش تورم در بهار امسال

 

مرکز آمار ایران در گزارش فصلی خود که امروز دوشنبه (۲۹ مهر) منتشر کرده، به شاخص‌های کلان اقتصادی در این کشور پرداخته است.

این گزارش سه ماهه بهار امسال را در دربر می‌گیرد البته بعضی از داده‌های آن نظیر وضعیت صادرات نفت قدیمی است و به روز نشده است.

بر اساس این گزارش، بیشتر شاخص‌های کلیدی اقتصاد ایران (در سال ۱۳۹۷) از اهداف برنامه ششم توسعه عقب‌ترند؛ به عنوان مثال رشد اقتصادی در برنامه ششم توسعه هشت درصد در نظر گرفته شده که در پایان سال ۱۳۹۷ این رقم ۴/۹- درصد بوده است؛ نگاهی به ارقام تورم و بیکاری هم به نتایج مشابهی می‌رسد.

مرکز آمار این گزارش را در یازده بخش منتشر کرده که به غیر از شاخص‌های اصلی، بخش‌هایی نظیر انرژی، مسکن، وضعیت مالی دولت و بورس و بیمه هم در آن آمده است.

مرکز آمار نرخ بیکاری را ده و نیم درصد اعلام کرد

بیکاری در ایران؛ بیش از ۴۰ درصد بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند

نرخ تورم شهریور ماه در ایران به حدود ۴۳ درصد رسید

 

بیکاری

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت ده ساله و بیشتر در بهار امسال حدود ۱۰/۸ درصد بوده که از زمستان پارسال حدود ۱/۳ درصد کمتر است.

بر همین اساس نرخ مشارکت در بهار امسال ۴۰/۶ درصد بوده که از فصل قبلی بهتر شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هفته پیش در یک کنفرانس خبری به کاهش نرخ بیکاری در ایران اشاره کرده و گفته بود:

"در تابستان امسال نسبت به سال گذشته بیکاری به ده و نیم درصد کاهش پیدا کرده است و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است."

مرکز آمار ایران البته در گزارشی که پیشتر منتشر کرده بود با تغییر معیار سنی سنجش، نرخ بیکاری در تابستان ۱۳۹۸ را بیش از ۱۰/۵ درصد اعلام کرد؛ در معیار جدید، این سازمان سن ورود به بازار کار را از ۱۰ سال به ۱۵ سال رساند.

در سال‌های اخیر بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از دغدغه‌های مهم بسیاری از خانواده‌های ایرانی بوده که در گزارش قبلی این سازمان بصراحت به آن اشاره شده بود؛ در تابستان امسال سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل از مراکز آموزش عالی از کل بیکاران ۴۳/۸ درصد بود که از پارسال نزدیک به پنج درصد بیشتر است.

 

تورم

 

در گزارش اخیر مرکز آمار ایران، نرخ تورم در بهار امسال ۳۷/۶ درصد اعلام شده که از زمستان پارسال حدود ۱۰ درصد بیشتر است؛ در گروه خوراکی‌ها این تغییر بالای ۵۶ درصد بوده اما قیمت بعضی از اقلام نظیر مرغ و تخم‌مرغ ماشینی کاهش یافته است.

سال گذشته (۱۳۹۷) از نظر اقتصادی یکی از متلاطم‌ترین سال‌ها برای ایرانیان بود و قیمت بسیاری از اقلام خوراکی و مصرفی نظیر گوشت بشدت افزایش یافت.

در گزارش اخیر مرکز شاخص فلاکت که شامل مجموع نرخ بیکاری و تورم است، ۴۸/۴ درصد اعلام شده؛ شاخصی که در سال‌های اخیر روندی صعودی داشته است.

 

۱۷ مهر : شناسایی ۳۸ هزار مبتلا به ایدز در کشور

 

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۳۸ هزار مبتلا به عفونت ایدز در کشور شناسایی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی گویا در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی اظهار کرد: ایران در رابطه با بیماری ایدز از جمله کشورهایی است که در معرض آسیب بیشتری قرار دارد. سالیان سال اعتیاد تزریقی مهمترین راه انتقال این بیماری است و با توجه به اینکه حدود ۲۰۰ هزار معتاد تزریقی در کشور زندگی می‌کنند در نتیجه هرکدام از این افراد می‌تواند کانون انتقال این عفونت باشند.

وی خاطرنشان کرد:   در حال حاضر این راه انتقال، به مرور در حال تغییر به روش انتقال آمیزشی است و با گذشت زمان این روش انتقال پیچیده‌تر می‌شود.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: طبق بررسی های صورت گرفته برآورد بدست آمده نشان دهنده وجود ۶۲ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور است که تنها ۳۸ هزار نفر آنها شناسایی شده‌اند و موضوع نگران کننده این است که ممکن است در صورت عدم شناسایی این افراد، تعداد آنان رفته رفته افزایش پیدا کند.

گویا در خصوص تعهدات کشورهای دنیا در رابطه با بیماری ایدز، بیان کرد: شناسایی ۹۰ درصد افراد مبتلا به ایدز تا پایان سال ۲۰۲۰، درمان ۹۰ درصد افراد شناسایی شده و موفقیت در درمان ۹۰ درصد افراد تحت درمان، سه تعهد کشورهای دنیا در رابطه با بیماری ایدز است.

وی ادامه داد: در ایران در خصوص تعهد دوم و سوم مشکلی وجود ندارد، اما اجرای تعهد اول که همان شناسایی مبتلایان است، محقق نشده است و این امر نیازمند سرمایه‌گذاری، آموزش و اطلاع رسانی است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ایدز تنها یک مشکل بهداشتی نیست، اضافه کرد: در حال حاضر ایدز از یک بیماری کشنده به یک بیماری مزمن تبدیل شده و افراد مبتلا می‌توانند سالیان سال به زندگی خود ادامه دهند.

گویا مراجعه بیماران مبتلا به ایدز در استان به مراکز درمانی را رو به کاهش دانست و گفت: با توجه به کاهش مراجعات و تست‌های انجام شده در استان مرکزی نیاز است که علت این موضوع توسط مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

 

۱۷ مهر : آمار وزارت کار؛ ۳۰ درصد جوانان ایرانی نه کار می‌کنند نه درس می‌خوانند

 

بر اساس ارزیابی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی "سی درصد جوانان بین ۱۵ تا ۲۴ سال در ایران نه درس می‌خوانند و نه کار می‌کنند."

به گزارش ایلنا، این نتایج بر اساس شاخص 'NEET' منتشر شده ;که بیانگر سهم جوانان بیکاری است که نه در حال تحصیل هستند و نه به کسب مهارت مشغولند.

مرکز آمار ایران دو روز پیش در گزارشی با تغییر معیار سنی سنجش، نرخ بیکاری در تابستان امسال را بیش از ۱۰/۵ درصد اعلام کرد.

گزارش جدید مرکز آمار ایران که بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار منتشر شده. نشان می‌دهد نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله بیش از ۲۶ درصد بوده است.

بر این اساس سهم جمعیت بیکار (۱۵ ساله به بالا) فارغ‌التحصیل از مراکز آموزش عالی از کل بیکاران در تابستان امسال ۴۳/۸ درصد بوده که از پارسال افزایش داشته است (نزدیک به پنج درصد)؛ این سهم در بین زنان به نسبت مردان و در نقاط شهری در مقایسه با نقاط روستایی بیشتر است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©