Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ برابر با  ۱۹ فوريه ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷  برابر با ۱۹ فوريه ۲۰۱۹
موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

ایران در آئینه آمار(۲۵۰)

سه-شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ برابر با ۱۹ فوريه ۲۰۱۹

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

سالانه ۱۱۲ هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می شوند

 

یک پنجم زوج های ایرانی نابارور هستند

 

هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور

 ۱۷ درصد از ازدواج‌های مربوط به دختران زیر ۱۸ سال

 

مرگ سالانه هزار نفر در محیط های کارگری

 

۱۴۰ هزار کودک در ایران «دانش‌آموز» نیستند

دوهزار کودک تحت پوشش کمیته امداد به مدرسه نمی‌روند

 

مرگ ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفر در تصادفات ۸ ماهه امسال

 

۲درصد از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان دچار اعتیاد هستند

 

۴ آذر : سالانه ۱۱۲ هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می شوند

 

علی مطلق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا با بیان اینکه سرطان بعد از بیماریهای قلبی و عروقی دومین علت مرگ و میر را در جهان شامل می شود، افزود: سرطان در ایران رو به افزایش است به طوری که به ازای هر ۱۰ هزار نفر در مردان ۱۷۷ نفر و در زنان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۰نفربه این بیماری مبتلا هستند.

 

وی، سرطانهای سینه، روده بزرگ، معده و تیروئید را شایعترین سرطان در زنان ایرانی دانست و اظهار کرد: سرطان های معده،پوست و پروستات از سرطان های شایع در مردان کشور است.

 

* جمعیت سالمندی از علل افزایش بروز سرطان

 

مطلق با اشاره به اینکه افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن جمعیت به سمت سالمندی از علل رشد انواع سرطان است، ادامه داد: در حال حاضر امید به زندگی در ایران بیش از ۷۴ سال است در حالی که متوسط سن امید به زندگی در جهان ۷۱سال است و این مسئله می تواند میزان بروز سرطان را در ایران بالاتر از میانگین جهانی ببرد.

 

رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: شیوه زندگی نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف کم میوه ها و سبزیجات و افزایش مصرف سیگار، الکل و غذاهایی که حاوی چربی هستند، از دیگر علل بروز سرطان هاست.

 

۶۰درصد ایرانی ها فعالیت بدنی ندارند

 

مطلق،میزان مصرف میوه و سبزیجات را در بین ایرانی ها ۱۵ تا ۲۰ درصد عنوان کرد وگفت: حدود ۶۰ درصد افراد در کشور فعالیت بدنی کافی ندارند و بیش از ۶۰ درصد دچار اضافه وزن و چاقی هستند و ۲۵ درصد نیز کلسترول بالا دارند.

 

وی،شرایط محیطی نامناسب مانند آلودگی هوا، وجود ذرات معلق در شهرها با جمعیت ۱۰۰ هزار نفر که بیش از ۱۱۵ میکروگرم است و وجود سوخت های فسیلی را از دیگرعلل بروز سرطان ها بیان کرد.

 

به گفته مطلق، ۴۰ درصد سرطانها قابل پیشگیری هستند و با تشخیص به موقع بیش از ۸۰ درصد این بیماری ها درمان می شوند.

 

۲۹ دی : یک پنجم زوج های ایرانی نابارور هستند

 

به رغم تلاش های انجام شده در حوزه درمان ناباروری در کشور، طی ۲۰ سال گذشته پزشکان با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه بوده اند.

 

نایب رئیس هیات مدیره انجمن ناباروری ایران گفت: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری درگیر است، یعنی یک پنجم از ۲۴ میلیون زوج ایرانی با مشکل ناباروری مواجه هستند.

 

اشرفی گفت: به رغم تلاش های انجام شده در حوزه درمان ناباروری در کشور، طی ۲۰ سال گذشته پزشکان با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه بوده اند.

 

وی اظهار داشت: به دلیل وجود خلاءهای قانونی در درمان ناباروری، بسیاری از مراکز ناباروری فعالیت های خود در این حوزه به ویژه در خصوص موضوع اهدای تخمک، جنین و رحم اجاره ای به سختی انجام می دهند.

 

به گزارش ایرنا، طی تحقیقاتی که پنج سال گذشته انجام شده است از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری درگیر است، اما این به آن معنی نیست که برای این زوج‌ها درمان‌های ناباروری مانند IVF انجام می‌شود بلکه این افراد دچار تاخیر در باروری شده‌اند.

 

بررسی‌ها نشان داد زمانی که درمان‌های ناباروری در سال دوم برای زوج‌ها انجام می‌شود، میزان ناباروری از ۲۰٫۲ درصد به ۱۲٫۴ درصد کاهش می‌یابد که این آمار در سال سوم و چهارم نیز کاهش می‌یابد و به کمتر از یک درصد می‌رسد.

 

طبق آخرین نتایج سرشماری نفوس سال ۹۵، حدود ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار زوج درکشور وجود دارد که با احتساب ۲۰ درصد می‌توان گفت حدود پنج میلیون زوج نابارور هستند که اگر این میزان را در سال دوم بررسی کنیم، حدود سه میلیون و۲۰۰ هزار زوج نابارور خواهند بود.

 

۲۶ دی : هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور

 ۱۷ درصد از ازدواج‌های مربوط به دختران زیر ۱۸ سال

 

یک پژوهشگر اجتماعی با استناد بر پژوهش صورت گرفته با بیان اینکه ۱۷ درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به دختران زیر ۱۸ سال است، گفت: ۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد.

به گزارش عصر ایران به نقل از ایسنا، کامیل احمدی در همایش کودکی، توسعه و سیاستگذاری اجتماعی با بیان اینکه بر اساس قوانین بین‌المللی سن کودکی ۱۸ سال است و هر ازدواج زودتر از این سن، کودک همسری خطاب می‌شود، افزود: آمارهای موجود در ایران در مورد میزان ازدواج کودکان چندان مستند نیستند.

 

روند رو به افزایش ازدواج کودکان

 

وی با اشاره به وضعیت فعلی ایران، در مورد میزان ازدواج کودکان اظهار کرد: ۱۷ درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۸ سال است. در سال ۹۰، ۳۹ هزار و ۶۰۹ نفر (۴.۵ درصد) از کودکانی که ازدواج کرده‌اند ۱۰ تا ۱۴ سال سن داشته‌اند.

 

احمدی با بیان اینکه این ارقام با روندی رو به رشد در سال ۹۱ به بیش از ۴۰ هزار نفر (۴.۹ درصد) رسیده است، تصریح کرد: ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۲ نیز با افزایش روبرو بوده است. این میزان با رسیدن به ۵.۳ درصد در سال ۹۲ و ۵.۵ درصد در سال ۹۵ نشان می‌دهد که ممکن است از میزان روند ازدواج کودکان کاسته نشود.

 

آمار شایان توجه طلاق و مادر شدن کودک‌عروسان

 

این مردم شناس با اشاره به اینکه آمار طلاق این کودک عروسان و آمار واقعی ولادت نوزادان از چنین مادران خردسالی شایان توجه است توضیح داد: در سال ۹۴، ۹۷ هزار و ۸۶۲ نوزاد از مادران زیر ۱۹ سال متولد شده‌اند که از این میان ۱۵۱۱ نفر زیر ۱۵ سال سن داشتند.

 

به گفته احمدی، بر اساس آخرین سرشماری‌ها، ۹۵ هزار مورد طلاق زیر ۱۹ سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ رخ داده است و فقط در سال ۹۴، ۱۲۰۰ کودک زیر ۱۴ سال به آمار کودکان مطلقه کشور افزوده شدند.

 

این پژوهشگر اجتماعی ضمن تشریح آخرین آمارهای کودک همسری استانی نیز گفت: ۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد. آمار ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال از سال ۹۰ تا ۹۴ نیز نشان می‌دهد در سال ۹۰، ۲۳۰ کودک، در سال ۹۱، ۱۸۷ کودک در سال ۹۲، ۲۰۱ کودک، سال ۹۳، ۱۷۶ کودک و در سال ۹۴، ۱۷۹ کودک زیر ۱۰ سال در کشور ازدواج کردند.

 

رتبه اول خراسان رضوی در ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله

 

وی با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری افزود: خراسان رضوی با ۶۷۵۹ ازدواج بین ۱۰ تا ۱۴ سال در رتبه اول، آذربایجان شرقی با ۳۳۴۸ مورد، سیستان و بلوچستان با ۲۳۵۵ مورد، خوزستان با ۲۱۵۰ مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین استان تهران با ۱۷۴۲ مورد ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال در رتبه هشتم قرار گرفته است.

 

این مردم شناس در ادامه تصریح کرد: در کشور همسایه، افغانستان طبق ماده ۵۰ مدنی ازدواج برای دختران ۱۶ سال و برای پسران ۱۸ سال در نظر گرفته شده است و به تازگی در عربستان نیز مشابه این قانون تصویب شده است.

 

۲۶ دی : مرگ سالانه هزار نفر در محیط های کارگری

 

به گزارش ایسنا، “شهباز حسن‌پور” نماینده مردم سیرجان و بردسیر امروز ۲۶ دی ماه در مراسم تجلیل از برگزیدگان اولین المپیاد ایمنی کشور در کرمان اظهار کرد: اولین و اصلی‌ترین فاکتور پیشنهادی دولت در بودجه ۹۸ رفع فقر مطلق است که مربوط به کارگران می‌شود و امیدواریم معاون وزیر دفاع جانانه‌ای در بحث حقوق و مزایا در شورای عالی کار از کارگران داشته باشند.

 

حسن پور با اشاره به اهمیت ایمنی در محیط کار اظهار کرد: سالانه نزدیک به یک هزار نفر فوتی در محیط های کارگری داریم که آمار تکان دهنده‌ای است که با توجه به این وضعیت باید روزانه ۱۵۰۰ نفر آموزش ببینند و این مهم برای حفظ جان افراد الزامی است، اما متاسفانه در زمینه آموزش‌های ایمنی ضعیف عمل کرده‌ایم.

 

وی بیان کرد: ایمنی، سلامت و محیط زیست در بسیاری از کارگاه‌ها رعایت نمی‌شود.

 

۲۴ دی : ۱۴۰ هزار کودک در ایران «دانش‌آموز» نیستند/دوهزار کودک تحت پوشش کمیته امداد به مدرسه نمی‌روند

 

سلامت نیوز:«دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برایهمه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحدخودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد»؛ این متن اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،با این حال به نظر می‌رسد فارغ از میزان تحقق امکان «رایگان بودن»، دلایل دیگری نیز برای تحصیل نکردن کودکان وجود دارد. «فقر» شاید اصلی‌ترین دلیل دور ماندن کودکان از تحصیل باشد، با این حال دلایل دیگری مثل نبود مدرسه در نزدیکی محل زندگی، وقوع بحران‌های غیرمترقبه و تخریب زیرساخت‌های زندگی و تحصیل و البته رفتار خانواده‌ها در این زمینه موثر به نظر می‌رسند. این در حالی است که به گفته وزیر آموزش و پرورش، ۱۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی نیز بدون هیچ دلیلی به مدرسه نمی‌روند!

 

شاخص سواد در جامعه، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی به شمار می‌رود. البته این شاخص به تنهایی مهم نیست‌ زیرا در فهرست کشورهایی که شاخص باسوادی در آن‌ها به بیش از ۹۸ درصد و حتی تا ۱۰۰ درصد می‌‌رسد، کشورهایی همچون کوبا و کره‌شمالی هم حضور دارند. با این حال باسواد بودن افراد یک جامعه و فراهم بودن امکان سوادآموزی اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

احصای اطلاعات حدود ۱۳۰ هزار کودک بیرون مانده از مدارس

 

ازمیان دلایلی که وزیر آموزش و پرورش برای بازماندن کودکان از تحصیل بیان کرد، رسیدگی به بخش مهمی از آن‌ها از جمله معلولیت، ناتوانی و فقر در حیطه وظایف وزارت رفاه به حساب می‌آید. در نتیجه عملکرد این وزارتخانه برای تامین شرایط تحصیل دانش‌آموزان مهم به نظر می‌رسد.

 

۲۱۵۰ کودک تحت پوشش کمیته امداد به مدرسه نمی‌روند

 

ازآنجا که فقر به عنوان یکی از عوامل اصلی بازماندن از تحصیل مطرح می‌شود که حتی بر ایجاد و حل مسائل دیگر هم موثر است، نقش نهادهای حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر را در این زمینه پررنگ می‌کند. پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی‌(ره) با اشاره به اینکه ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در مناطق با ضریب محرومیت ۶ تا ۹ در کمیته امداد تحت پوشش داریم می‌گوید: «حدود ۲۱۵۰ نفر از کودکان خانوار تحت پوشش کمیته امداد به مدرسه نرفته‌اند». وی ادامه داد: «درست است که در کمیته امداد خانواده‌ها را تحت پوشش می‌بریم، اما پوشش تحصیلی در مدرسه هم برای‌مان اهمیت دارد.

 

۱۵ دی : مرگ ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفر در تصادفات ۸ ماهه امسال

 

طی حوادث رانندگی ۸ ماه امسال (۱۳۹۷)، ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفر جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال گذشته (۱۳۹۶)، ۰.۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

 

به گزارش عصرایران به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، از مجموع ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفری که در تصادفات ۸ ماهه امسال جان باخته اند، ۹ هزار و ۵۸۷ نفر مرد و ۲ هزار و ۶۷۴ نفر زن بودند.

 

جاده‌های برون شهری رکورددار مرگ و میر

 

طی ۸ ماه امسال، در جاده های برون شهری ۷ هزار و ۸۳۸ نفر، راه های درون شهری ۲ هزار و ۹۳۲ نفر، جاده های روستایی ۸۳۸ نفر ، راه های اختصاصی ۱۵۲ نفر و در سایر راه ها با ۵۰۱ نفر جان خود را از دست داده اند.

استان فارس با ۹۹۲، تهران با ۹۱۶ و اصفهان با ۸۴۸ نفر استان های دارای بیشترین تلفات و استان های ایلام با ۱۱۰، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴۱ و اردبیل با ۱۶۱ نفر، دارای کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی در ۸ ماهه امسال هستند.

 

رشد ۹.۵ درصدی مراجعه مصدومان

 

بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی ۲۵۹ هزار و ۹۸۸ نفر به علت صدمات حوادث رانندگی طی ۸ ماه اخیر به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که ۱۸۵هزار و ۸۷۴ نفر از مراجعات مصدومین حوادث رانندگی را مردان و بقیه را زنان تشکیل می دهند.

 

کاهش یک درصدی تلفات آبان ماه

 

در آبان ماه امسال، جمعا یکهزار و ۴۴۷ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۱ درصد کاهش را نشان می دهد. از مجموع آمار تلفات حوادث رانندگی آبان، یکهزار و ۱۴۳ نفرمرد و ۳۰۴ نفر زن بوده اند.

 

افزایش ۱۲.۹ درصدی مراجعه مصدومان

 

در آبان ماه، ۳۰ هزار و ۱۵۷ نفر به علت صدمات وارده ناشی از حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که این آمار نسبت به آبان ماه سال گذشته ۱۲.۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

 

۱۴ دی : ۲درصد از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان دچار اعتیاد هستند

 

سلامت نیوز:طبق آمارهایی که از نرخ اعتیاد دانش‌آموزان اعلام می‌شود، هم‌اکنون حدود ۲ درصد از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان دچار اعتیاد هستند که این یک زنگ خطر جدی برای مدارس محسوب می‌شود.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران،این درصد در سال ۸۰ یعنی حدود ۱۷ سال پیش در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم در حدود نیم درصد بود و ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۹۰ به یک درصد رسید و حالا طبق آخرین آماری که به‌ دست آمده، با افزایش یک درصدی به ۲ درصد رسیده است!

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هم چندی پیش اعلام کرده بود که در ۵ سال اخیر شاهد افزایش مصرف «گل» در بین دانش‌آموزان بوده‌ایم که خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته از سال گذشته این مصرف کاهش یافته است. مسأله‌ای که البته همکاری میان آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر را رقم زده و موجب شده تا در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود.

 

وی در اولین نشست خبری خود با اشاره به این که در حال حاضر ۶۰ هزارمعتاد متجاهر در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد ۱۵ هزار نفر در تهران هستند که برخی از آنها نیز مبتلا به بیماری‌هایی مانند اچ آی وی هستند. به گفته مؤمنی، ایران با تقدیم ۴۰۰۰ شهید در این حوزه در صف مقدم مبارزه با موادمخدر قرار دارد. از آن جایی که تولیدات کشور افغانستان از سال ۲۰۰۱ از حدود ۲۰۰ تن به ۱۰ هزار تن در سال‌جاری رسیده اهمیت فعالیت کشور ما در خط مقدم را چندین برابر کرده است البته کلیه کشورها باید مسئولیت‌های خود را در این حوزه بشناسند.

 

مواد مخدر، عامل ۵۵ درصد طلاق‌ها در کشور

 

مؤمنی با بیان این که مهمترین مسأله، امر پیشگیری است، توضیح داد: مبارزه با آسیب‌های ناشی از موادمخدر زمانی به نتیجه می‌رسد که میزان تقاضا کاهش یابدو در این زمینه خانواده‌ها، نهادهای فرهنگ ساز، رسانه‌ها و همه آحاد جامعه باید همکاری تنگاتنگی داشته باشند. اعتیاد خود منشأ بسیاری از آسیب‌هاست.

 

۵۵ درصد علت طلاق‌ها در کشور موادمخدر است و حدود ۷۰ درصد زندانیان مرتبط با موادمخدر هستند، بیش از ۳۰ درصد مبتلایان به ایدز از طریق موادمخدر مبتلا شده‌اند و منشأ بسیاری از جرائم از سرقت گرفته تا قتل و جنایت ریشه در موادمخدر دارد.

 

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اساس پژوهش‌های انجام شده ۱۱٫۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور هزینه خسارت ناشی از موادمخدر می‌شود که متأسفانه رقم بالایی است در حالی که ما در تحریم هستیم و مشکلات زیادی داریم این رقم می‌تواند صرف عمران و آبادانی کشور شود.

 

ایجاد ۵۶۰۰ ظرفیت جدید نگهداری از معتادان در تهران

 

مؤمنی با اشاره به این که ۵۶۰۰ ظرفیت جدید نگهداری از معتادان توسط سازمان زندان‌ها، نیروی بسیج و نیروی انتظامی ایجاد شده است، افزود: در شهرهای دیگر نیز در زمینه افزایش ظرفیت‌های جدید نگهداری از معتادان مذاکراتی صورت گرفته است. سرانه هزینه معتادان متجاهر در مراکز نگهداری روزانه بین ۱۵ تا۲۰ هزار تومان است و بر اساس توافق‌های انجام شده برای سال آینده برنامه‌هایی تقدیم دولت شده و پیش‌بینی می‌شود مشکل بودجه‌ای نخواهیم داشت.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©