Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ برابر با  ۰۴ دسامبر ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷  برابر با ۰۴ دسامبر ۲۰۱۸
Gmail

 

ایران در آئینه آمار(۲۴۸)

دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ برابر با ۰۳ دسامبر ۲۰۱۸

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

 

محرومیت ۳۲۵ هزار کودک از تحصیل در سال تحصیلی ۹۷-۹۶

 

علل مرگ ایرانی‌ها؛ سکته، آلزایمر و جاده‌ها

 

آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از ۶۶ هزار نفر

 

سالیانه ۲۹ تا ۳۵ هزار کودک معلول در ایران متولد می شوند

 

مرگ روزانه ۳۰۰ نفر بر اثر بیماری های قلبی

 

نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی ۱۱ تا ۱۲ درصد است

 

پایان عمر جنگلهای شمال تا ۳۰ سال آینده

 

سفره مردم ۴۷.۵ درصد گران شد

 

یک میلیون کودک فاقد هویت در ایران

 

 

۶ آذر : محرومیت ۳۲۵ هزار کودک از تحصیل در سال تحصیلی ۹۷-۹۶

 

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه گفت: در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ حدود ۳۲۵ هزار نفر از واجدان شرایط که باید به مدرسه می‌رفتند ولی نرفتند شناسایی شده که ۹۶ هزار نفر از آنها در دوره ابتدایی اصلاً ثبت‌نام نکردند.

 

به گزارش فارس، احمدرضا پرنده در نشست خبری در مورد طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، گفت: طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل از اقدامات ویژه معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به منظور کاهش فقر آموزشی برنامه‌ای در سال ۹۷-۹۶ اجرا و طی آن ۹۶ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل در مقطع سنی ۶ تا ۱۱ سال شناسایی کردیم.

 

پرنده گفت: شناسایی علت بازماندگی این ۹۶ هزار نفر در دست بررسی است و به زودی دلایل بازماندگی از تحصیل از طریق پیامک، تماس تلفنی و بازدید میدانی تهیه و جهت بازگشت به تحصیل کودکان به مدرسه با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها دنبال خواهد شد.

 

وی افزود: از ۹۶ هزار کودک بازمانده سال تحصیلی ۹۷-۹۶ استان‌های سیستان بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، فارس و آذربایجان غربی بیشترین تعداد بازماندگی از تحصیل را داشته‌اند.

 

پرنده گفت: البته علاوه بر دوره ابتدایی، دانش‌آموزان متوسطه که ترک تحصیل می‌کنند هم نباید فراموش شوند؛ به همین دلیل در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ حدود ۳۲۵ هزار نفر از جمله واجدین شرایطی بودند که باید در مدرسه باشند ولی نبودند. از این تعداد ۹۶ هزار نفر اصلاً در دوره ابتدایی ثبت‌نام نکردند.

 

وی گفت: ۹۸ هزار و ۸۶۱ کودک در سن ۱۱ تا ۱۴ سال و ۱۵۷ هزار و ۲۹۲ نفر در سن ۱۴ تا ۱۸ سال ادامه تحصیل نداده‌اند.

 

  ۲۹ آبان : علل مرگ ایرانی‌ها؛ سکته، آلزایمر و جاده‌ها

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت شایع‌ترین عامل مرگ و بیماری در ایران را اعلام کرد.

 

ملک‌زاده با اشاره به این‌که مطالعه، برای نخستین بار‌، نرخ جمعیت در ۱۹۵ کشور مورد بررسی را اعلام کرده است، گفت: ایران با جمعیت ۸۲٫۲ میلیون نفر، دارای سرانه درآمد ناخالص ملی ۱۷٫۵ هزار دلار، نرخ باروری ۱٫۷ و متوسط سال‌های تحصیل ۷٫۸ سال است.

 

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، سن امید به زندگی در ایران در سال ۹۶ ‌را برای زنان ۷۹٫۴ و برای مردان ۷۵٫۵ سال اعلام کرد و گفت: این در حالی است که سن امید به زندگی مورد انتظار و پیش‌بینی‌شده برای زنان ایران در سال گذشته، ۷۷ و مردان ۷۰ سال بود که این نشان از پیشرفت سریع‌تر ایران در دستیابی به شاخص جهانی افزایش سن امید به زندگی به‌ویژه بین زنان دارد.

 

به‌گفته وی، سن امید به زندگی زنان ایرانی در سال ۹۶‌، در مقایسه با ۲۷ سال پیش از آن (سال ۶۹)، بیش از ۹ سال و در مردان ۱۰ سال افزایش یافته است.

 

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به روند مرگ‌ومیر کودکان ایرانی (یک مرگ به‌ازای ۱۰۰۰ تولد)، شمار مرگ کودکان زیر ۵ سال کشور را در حال حاضر، ۱۴ مورد در هر یک‌هزار تولد اعلام کرد و گفت: ۲۷ سال پیش، شاهد مرگ بیش از ۶۴ کودک زیر ۵ سال به‌ازای یک‌هزار تولد بودیم.

 

‌ملک‌زاده خاطرنشان کرد: روند مرگ کودکان زیر یک سال ایرانی نیز نشان می‌دهد درحالی که در سال ۶۹، مرگ ۵۰ کودک زیر یک سال به‌ازای ۱۰۰۰ تولد گزارش شده، در سال ۲۰۱۷ این رقم به ۱۲ مرگ رسیده است.

 

وی یادآور شد: مرگ‌ومیر کودکان زیر یک سال و زیر ۵ سال ایرانی در سال ۶۹ بیش از عدد مورد انتظار بوده است اما در سال گذشته، مرگ‌ومیر کودکان، حتی کمتر از عدد پیش‌بینی‌شده بوده و دراین‌باره ایران به پیشرفتهای بسیار خوبی دست یافته است.

 

مجری بزرگ‌ترین مطالعه کوهورت خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران، ‌در ادامه، فهرستی از علل مهم مرگ‌ومیر در ایران طی ۱۰ سال گذشته ‌و روند تغییرات (افزایش یا کاهش) هر یک از این را علل ارائه کرد و گفت: بیماری‌های قلبی عروقی با ۲۷ درصد افزایش‌، سکته مغزی با ۱۹ درصد افزایش‌، آلزایمر با ۱۰۳ درصد افزایش، صدمات جاده‌ای با ۳۱ درصد کاهش، بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون بالا با ۵۵ درصد افزایش‌، دیابت با ۷۶ ‌درصد افزایش، بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی با ۴۰ درصد افزایش، بیماری‌های مزمن کلیوی با ۵۶ درصد افزایش، اختلال‌های نوزادی با ۶۰ درصد کاهش، بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی با ۰٫۶ درصد افزایش، نواقص مادرزادی با ۵۴ درصد کاهش مهمترین علل مرگ در ایران را تشکیل می‌دهند.

 

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، شمار مرگ‌ومیر هر دو جنس در جهان طی سال ۲۰۱۷ را ۵۶ میلیون (۳۰٫۵ میلیون مرد و ۲۵٫۵ میلیون زن) برشمرد و با اشاره به سهم ۲٫۹ میلیون نفری خاورمیانه از این تعداد مرگ در سال ۲۰۱۷ (‌۱٫۷ میلیون مرد و ۱٫۲ میلیون زن)‌، افزود: در سال گذشته، ۳۸۰ هزار مرگ برای ایران شامل ۲۲۰ هزار مرد و ۱۶۰ هزار زن ثبت شده است.

 

‌ملک‌زاده با تأکید بر افزایش طبیعی شمار سالانه مرگها در کشور، ‌درباره روند مرگ‌ومیر استاندارد‌شده سنی در ایران طی سالهای ۶۹ تا ۹۴ ‌گفت: آنچه در بررسی روند مرگ‌های یک‌ کشور مهم تلقی می‌شود «شاخص مرگ‌ومیر استانداردشده سنی» (یک مرگ به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر) است که بررسی سالهای یادشده نشان می‌دهد میزان مرگ‌ومیر استانداردشده سنی در ایران بسیار کاهش یافته و این کاهش در کل جهان و خاورمیانه نیز رخ داده است.

 

۲۸ آمار : آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از ۶۶ هزار نفر

 

دبیر علمی کنگره بین المللی ایدز با بیان اینکه اﭘﯿﺪﻣﯿﻮﻟﻮژی بیماری ایدز طی سال های اخیر از روش ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی و سرنگ مشترک به راه انتقال جنسی تغییر یافته است، گفت: آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از ۶۶ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

 

آخرین آمار ابتلا به ایدز در دنیا

 

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به آخرین آمار مرتبط با HIV ایدز در دنیا گفت: در این رابطه هم خبرهای خوب و هم اخبار بد وجود دارد. اخبار خوب اینکه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ موارد جدید ابتلا به HIV خوشبختانه ۳۴ درصد کم شده و در همین بازه زمانی مرگ و میر ناشی از ایدز ۳۸ درصد کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷  حدود ۱۱.۴ میلیون نفر به علت شروع به‌هنگام درمان ضد ویروسی ایدز از مرگ نجات یافته‌اند.

 

مردانی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا، کانادا و برخی از کشورهای اسکاندیناوی میزان بروز موارد جدید ایدز به صفر رسیده است، گفت: این کشورها به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند که دیگر مشکلی به نام HIV ندارند.

 

کاهش سن ابتلا در خاورمیانه

 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اخبار بد ایدز در دنیا اظهار کرد: موارد بروزHIV در برخی کشورها به‌خصوص کشورهای آسیای میانه مانند آذربایجان، گرجستان و کشورهای خاورمیانه مانند ایران، عربستان، امارات و حوزه خلیج فارس متاسفانه رو به افزایش است همچنین سن ابتلا به HIV در خاورمیانه پایین آمده است و دخترها بیشتر گرفتار این بیماری می شوند.

 

آمار ابتلا در زنان و مردان در ایران برابر است

 

وی با بیان اینکه آمار ابتلا به HIV در بین زنان و مردان در ایران تقریبا برابر است، اظهارکرد: این وضعیت در حالی به وجود آمده است که در حدود ۲۰ سال پیش این آمار در مردان ۹۰ درصد و در زنان ۱۰ درصد بوده است.

 

حدود ۳۷ میلیون نفر در دنیا با ایدز زندگی می کنند

 

مردانی با اشاره به سایر آمار مربوط به HIV و ایدز گفت: تا الان حدود ۳۶.۹ میلیون نفر در دنیا با HIV زندگی می‌کنند و ۱.۸ میلیون نفر تنها در سال ۲۰۱۷ به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند.

 

به گفته وی، متاسفانه این بیماری از شروع اپیدمی تا امروز ۳۵ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است،اظهارکرد: آمار مرگ و میر این بیماری در سال ۲۰۱۷ حدود ۹۴۰ هزار نفر بوده است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه  ۵۹ درصد بالغین و ۵۲ درصد کودکان دارای HIV توانسته‌اند به داروی ضد ایدز دسترسی داشته باشند و در حال درمان هستند درحالی‌که سال‌ها قبل این رقم بسیار پایین بود.

 

تغییر اپیدمیولوژی بیماری ایدز در ایران

 

وی با اشاره به تغییراﭘﯿﺪﻣﯿﻮﻟﻮژی بیماری ایدز طی سال‌های اخیر اظهار کرد: شیوع و ابتلا به بیماری ایدز از طریق استفاده از سرنگ‌های مشترک  به فرم انتقال مقاربتی تغییر پیدا کرده است که این تغییر ناخواسته جوانان و نوجوانان را تحت الشعاع قرار می‌دهد به گونه‌ای که در حال حاضر عمده بیماران اخیرا مبتلا شده‌ در ایران از راه مقاربت جنسی دچار این بیماری شده‌اند.

 

یک سوم افراد مبتلا از بیماری خود اطلاع ندارند

 

مردانی همچنین با اشاره به آمار و شرایط بیماری ایدز با بیان اینکه در ایران بالاتر از  ۳۴ هزار نفر مبتلا به ایدز ثبت شده است،اظهارکرد:  از این تعداد ۱۶ یا ۱۷ هزار نفر از مبتلایان تحت درمان مداوم قرار دارند ولی سایرین درمانی انجام نداده‌اند و یا تحت مراقبت مراکز مشاوره  بیماری های رفتاری قرار ندارند.

 

وی افزود: متاسفانه تخمین زده می شود بالای ۶۶ هزار مورد ابتلا به بیماری ایدز در کشور داشته باشیم که از این تعداد بیش از یک سوم افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند یا اگر دارند آن را  کتمان می کنند که این مساله از نظر بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه همین افراد با انجام مقاربت‌های جنسی با سایرین باعث انتقال بیماری می‌شوند.

 

۲۸ آبان : سالیانه ۲۹ تا ۳۵ هزار کودک معلول در ایران متولد می شوند

 

زوج های بدون فرزند، کودک معلول را به فرزندخواندگی نمی پذیرند

 

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالیانه ۲۹ تا ۳۵ هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند که نیمی از آنها حاصل اختلالات ژنتیکی هستند؛ در حالی که بررسی های علمی نشان می دهند می توان با علت یابی ژنتیکی، معلول زایی را کاهش داد.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در نخستین کنفرانس ملی کودکان دارای معلولیت افزود: یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی شناسایی و ثبت شده اند که ۲۴۰ هزار نفر آنان کودک هستند و ۱۵۰ هزار نفر این کودکان در مدارس استثنایی تحصیل می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر کودکی دچار معلولیت شد، باید شرایطی را فراهم کرد که زندگی شغلی، اجتماعی و فردی او به نحو احسن تامین شود. با تحقیق مشترک بهزیستی و دانشگاه شهید بهشتی ژنی که در منطقه چهار برج موجب تولد کودکان نابینا می شد، پیدا شده است و می توانیم این منطقه را از نگرانی معلول زایی رها کنیم.

 

محسنی بندپی افزود: گاهی معلولیت ها ناشی از سوانح است و گاهی نیز بعد از سنین ۶۰ سال به بالا در اثر بیماری هایی مانند دیابت و نارسایی کلیوی دچار معلولیت می شوند. سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادفات و سوانح جان خود را از دست می دهند و چهار برابر این میزان نیز دچار معلولیت می شوند.

 

وی با اشاره به همکاری بهزیستی با سازمان های علمی آلمان و سوئد در زمینه معلولیت گفت: ۳۰۰ مرکز مشاوره تحت پوشش بهزیستی در سراسر کشور وجود دارد که ۹۶ درصد آنها برون سپاری شده است.

 

۲۵ آبان : مرگ روزانه ۳۰۰ نفر بر اثر بیماری های قلبی

 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد آقاجانی، در مراسم بیست سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقا سلامت، «مطالعه قند و لیپید ایران»، افزود: توسعه شهر نشینی و تغییر عادات زندگی باعث افزایش بیماری های واگیر شده است و همه کشورها درگیر این مسئله به عنوان یکی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند.

 

وی با اشاره به بیماری‌های قلبی، گفت: بیماری های قلبی به سبک زندگی وابسته هستند و روزانه ۳۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

 

آقاجانی درباره بیماری‌های غیر واگیر، ادامه داد: تا سال ۲۰۲۰ بیماری های غیر واگیر علت اصلی ۷۰ درصد مرگ و میرها در کشورهای جهان سوم هستند و برنامه ملی کنترل بیماری های غیر واگیر از چند سال پیش شروع و قرار است ۲۵ درصد از مرگ های بیماری های غیر واگیر را کنترل کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه طرح کنترل قند از ۲۰ سال پیش شروع شده است، افزود: سیگار، چاقی و دیابت، (عوامل تاثیر گذار در ابتلا به سرطان هستند.

 

۲۱ آبان : نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی ۱۱ تا ۱۲ درصد است

 

تبریز- رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی ۱۱ تا ۱۲ درصد است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، صمد حسن زاده عصر دوشنبه در نشست خبری بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی در تبریز ادامه داد: شرایط بد فضای کسب و کار در کشور تاثیر نامطلوبی بر اقتصاد آذربایجان شرقی گذاشته و هم اکنون این استان در رتبه ۱۴ ام قرار گرفته است.

 

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با انتقاد از سرمایه فروشی در ماه های گذشته گفت: با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی برخی افراد اقدام به سرمایه فروشی و صادرات کالا های اساسی مورد نیاز کشور می نمودند.

 

صمد حسن زاده تاکید کرد: در ماه های اخیر با مشکلاتی که عدم توجه به صادرات کالا های اساسی ایجاد کرد، دولت مانع از صادرات برخی ارزاق عمومی شد.

 

وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم به خاطر افزایش نرخ دلار سرمایه های کشور از دست برود.

 

حسن زاده با اشاره به صدور ۱۰ هزار و ۳۴۳ دفترچه کارناتیو برای صادر کنندگان آذربایجان شرقی گفت: این میزان حدود ۲ هزار جلد نسبت به سال گذشته بیشتر است که نشان دهنده افزایش میزان صادرات از این استان است.

 

وی همچنین با اشاره به میانگین ۱۲ تا ۱۴ درصدی نرخ بیکاری در کشور گفت: در استان آذربایجان شرقی نرخ بیکاری ۱۱ تا ۱۲ درصد است .

 

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در خصوص فضای کسب و کار کشور و آذربایجان شرقی نیز گفت: شرایط اقتصادی در کشور با مشکلات عدیده ای رو برو است.

 

وی با تاکید بر اینکه این مسئله می تواند تاثیرات طولانی مدتی بر اقتصاد استان داشته باشد افزود: در صورت عدم اقدامات لازم برای خروج سریعتر از این بحران، استانها نمی توانند در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند.

 

۲۱ آبان : پایان عمر جنگلهای شمال تا ۳۰ سال آینده

 

به گزارش قانون به نقل از ايسنا،هادی کیادلیری با بیان اینکه در حال حاضر ۴۲ درصد از جنگل‌های شمال در معرض نابودی است، اظهار کرد: همان نشانه‌هایی که طی ۳۰ سال گذشته منجر به نابودی جنگل های زاگرس شد، امروزه در جنگل‌های شمال مشاهده می‌شود و اگر این روند ادامه یابد تا ۳۰ سال آینده جنگلی نداریم.

 

وی تصریح کرد: در شمال کشور در ارتفاعات بالا یخچال‌ها را از دست داده‌ایم، چشمه‌ها، رودخانه‌ها در حال خشک شدن هستند و این عوامل نشانه های وقوع خشکسالی است.

 

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به اینکه مجموع این خشکسالی‌ها به همراه دستبردهایی که به طبیعت وارد شده، چنان مرگ و میر ایجاد کرده که طی ۵ تا ۶ سال اخیر شاهد مرگ میلیون ها درخت در شمال کشور بودیم، خاطرنشان کرد: پس از تصویب قانون طرح تنفس جنگل در برنامه ششم توسعه، قطع درختان در جنگل‌های شمال ممنوع شد و دولت در قالب واگذاری به شرکت‌ها هیچگونه بهره برداری انجام نداد.

 

کیادلیری با بیان اینکه این طرح نتوانست از قاچاق چوب جلوگیری کند، تاکید کرد: واردات چوب می تواند مانعی برای قاچاق و برداشت غیرقانونی درختان جنگلی باشد. در حال حاضر کشور به ۱۳ میلیون متر مکعب چوب نیاز دارد و از این مقدارفقط  ۵۰۰ هزار مترمکعب آن از جنگل‌ها تامین می‌شود.

 

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به اینکه در گذشته بهره برداری های قانونی و یا غیرقانونی از منابع چوبی جنگل بسیار سنگین بوده است، گفت:  گاها ۴ تا ۵ برابر ظرفیت های اکوسیستمی از منابع چوبی جنگل‌ها بهره برداری کرده ایم که همین امر سبب کاهش و سیر قهقهرایی طلای سبز در شمال کشور شده است.

 

کیادلیری تصریح کرد: بهره برداری بی رویه در مدت طولانی باعث شد تا موجودی جنگل ها کم شود به همین دلیل هیئت دولت در سال ۹۱ طی مصوبه‌ای برداشت از جنگل‌های شمال را تنها در قالب درختان آفت زده، خشک شده و افتاده را قانونی اعلام کرد.

 

رئیس انجمن جنگلداری ایران در ادامه بابیان اینکه در سال ۹۵  با وخیم تر شدن اوضاع جنگل ها، طرح تنفس تصویب شد، تاکید کرد: با تصویب قانون طرح تنفس جنگل، برداشت درختان خشک و افتاده نیز ممنوع شد، چون احساس می شد برداشت این نوع درختان می‌تواند معبری برای برداشت های غیر مجاز و بی رویه در جنگل های شمال باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: اصولا سیاست، قانون گذاری و سیاسیون از جیب منابع طبیعی خرج می‌کنند، یعنی در کشورهای در حال توسعه  و جهان سوم منابع طبیعی به عنوان یک منابع رایگان است که از آن چه در راستای خیر خواهانه و گاها منفعت طلبی سوء استفاده می‌شود. به طور مثال، افراد سیاسی برای حل مشکل هایی چون اشتغالزایی، بیکاری و مسائل اجتماعی، واگذاری معادن و استفاده از منابع طبیعی را بهترین راهکار می‌ دانند.

 

وی بابیان اینکه جنگل های شمال با دارا بودن یک درصد از خاک کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند، افزود: این یک درصد از خاک کشور اهمیت باستانی داشته و چندین میلیون ساله است و به عنوان میراث طبیعی جهان محسوب می شود.

 

رئیس انجمن جنگلداری ایران گفت: با ساختن بزرگراه‌ها گردشگران را به شهرستان‌ها می‌کشانیم بدون آنکه در بخش گردشگری سرمایه گذاری‌ها، زیر ساخت‌ها و مکان یابی‌های لازم را انجام داده باشیم، در این صورت گردشگران به طبیعت هجوم می‌آورند.

 

۲۱ آبان : سفره مردم ۴۷.۵ درصد گران شد

 

به گزارش قانون به نقل از تسنیم، بر اساس آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، نرخ تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در پایان مهر با ۱۱/۴ درصد رشد نسبت به ماه قبل از آن به ۴۷/۵ درصد رسید. این رقم در شهریورماه ۳۶/۱ درصد محاسبه شده بود.

 

براین اساس نرخ تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات برای دهک اول جامعه از ۳۲/۸ درصد در شهریورماه به ۴۶/۲ درصد در مهر افزایش یافته است. این رقم برای دهک دوم جامعه نیز در مهر به ۴۷/۳ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل از آن ۱۲/۶ درصد افزایش نشان می دهد.

دهک سوم شاهد بالاترین تورم خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در مهرماه بوده به نحوی که تورم نقطه ای از ۳۵/۴ درصد در شهریور برای این دهک، به ۴۷/۸درصد در ماه هفتم سال رسیده است.

 

درحالی که نرخ تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات برای دهک چهارم در شهریورماه ۳۵/۷ درصد بود، این رقم در مهرماه به ۴۷/۷ درصد افزایش یافت. همچنین این رقم برای دهک پنجم در هفتمین ماه سال ۴۷/۵درصد بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۱۱/۴ درصد رشد نشان می دهد.

 

اما تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات برای دهک ششم از ۳۵/۹ درصد در شهریورماه به ۴۷/۳درصد در مهرماه رسیده است.

 

این رقم در هفتمین ماه سال برای دهک هفتم نیز ۴۷/۳درصد محاسبه شده است که رشدی ۱۱/۴ درصدی نسبت به شهریورماه داشته است.

 

تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات برای دهک هشتم در حالی در مهر ۴۷/۰ درصد ارزیابی شده که این رقم در ماه قبل از آن برای این دهک ۳۶/۱ درصد بوده است.

 

دهک نهم اما شاهد کمترین نرخ تورم نقطه ای خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در مهرماه بوده به نحوی که ۴۶/۰ درصد ارزیابی شده است. این رقم برای این دهک در ماه قبل از آن ۳۵/۶ درصد محاسبه شده بود.

 

این رقم برای دهک دهم نیز از ۳۶/۴ درصد در شهریورماه به ۴۶/۵ درصد در مهرماه رسیده که افزایشی ۱۰/۱ درصدی را نشان می دهد.

 

۲۱ آبان : یک میلیون کودک فاقد هویت در ایران

 

جمعیتی که از کودکان فاقد هویت گزارش شده حدود یک میلیون نفر است که با خانواده‌هایشان به پنج میلیون نفر می‌رسد البته این آمار دقیق نیست.

 

طیبه سیاوشی: یک میلیون کودک فاقد هویت در ایران زندگی می‌کنندیک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی و فقر جلوگیری کند.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی مشکلاتی که نمایندگان مجلس با آن مواجه هستند را حل و فصل خواهد کرد؛ زیرا ما هر لایحه و طرحی که به مجلس ارائه می‌دادیم میدانستیم با مانعی به نام اصل ۷۵ مواجه خواهیم شد و شورای نگهبان به دلیل آن که بار مالی دارد، آن را رد خواهد کرد اما این لایحه چنین مشکلی را ندارد.

 

نماینده مردم تهران در دهمین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی، مادر می‌تواند تا قبل از سن ۱۸ سالگی برای فرزند خود مدارک هویتی دریافت کند.

 

سیاوشی ادامه داد:‌ ما در مجلس شورای اسلامی مراجعان فروانی از همین کودکان داشتیم که می‌گفتند یارانه نمی‌خواهیم و فقط به ما یک کارت هویت بدهید؛ خب این افراد در آستانه ازدواج و یا هر اتفاقی که در زندگی هر شخص می‌تواند بیفتد قرار دارند اما مدارک هویتی ندارند.

 

وی افزود: باید در مورد یارانه، بیمه سلامت و تبعات منفی عدم وجود این لایحه بررسی شود. بسیاری از کودکان فاقد هویت هنگام ثبت نام مشکل دارند که با احکام رهبری پذیرفته شدند؛ مشکلات هویتی، فقر و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد که لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی می تواند از بین ببرد.

 

 

                  

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©